Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.
Citaat:* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.
Citaat:* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.
Citaat:* De tv in de woon en eetkamer zijn alle ebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!
Citaat:* Geen drinken op tafel bij avond eten
Citaat:* Niet van de tafel tijdens het eten
Citaat:* Niet smakken of boeren
Citaat:* Patat eet je ook met een vork
Citaat:* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.
Citaat:* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.
Citaat:* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.
Citaat:*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.
Soraya92 schreef:Ik heb dezelfde opvoeding dan gehad hoor , alleen wij hadden wel drinken aan tafel (appelsap , mama een wijntje o.i.d) en als we ons bord niet opkonden , dan niet!
Nicolletje schreef:russel schreef:Het is gewoon not-done. Dat zijn gewoon de regels van tafelmanieren, heeft niks met persoonlijke ideeen te maken.
Nou daar ben ik het niet mee eens. Je kan toch ook gewoon prakken zonder dat je op je eten zit te hameren en de aardappel met jus tegen het plafond vliegt?
Ik vind sommige mensen hier wel erg uit de hoogte doen hoor, ik heb liever dat iemand zich op zijn gemakt voelt als ie bij me eet, dan dat ie denkt:
gatver, bij Nicole is het altijd alsof we op staatsiebezoek gaan, kouwe bedoening, daar ga ik niet meer heen
Zeker met vrienden of familie; doe wat je wil, leg je benen op tafel en voel je thuis
*edit* en DAT hoor ik dus ook altijd "oh ik voel me zo thuis bij jou"![]()
Bij een formeel diner in een restaurant is het wat anders, maar wie doet dat nou wekelijks?
russel schreef:Zou zeggen verdiep je er in en dan weet je ook alles
Nicolletje schreef:russel schreef:Zou zeggen verdiep je er in en dan weet je ook alles
Ik ken de etiquette ook wel hoor
Maar ik ben thuis in mijn eigen huis, kom op zeg als ik ondersteboven wil liggen eten dan doe ik dat.
Idem dito voor mijn vriend als hij zich er lekker bij voelt en het eten smaakt, ik vind het erger als hij het vies vindt.
En datzelfde geldt voor mensen die bij me komen eten.
Bienotje schreef:@Russel, ik vind juist dat jij wel een beetje doorhamert op het feit dat jij wel weet hoe het moet en het veelal ook doet..
Ik zou dan echt niet in koninklijk gezelschap exact weten hoe het moet, maar ik kom een heel eind. Ik hoef me toch hopenlijk niet anders voor te doen dan dat ik ben hopelijk..
russel schreef:Bienotje schreef:@Russel, ik vind juist dat jij wel een beetje doorhamert op het feit dat jij wel weet hoe het moet en het veelal ook doet..
Ik zou dan echt niet in koninklijk gezelschap exact weten hoe het moet, maar ik kom een heel eind. Ik hoef me toch hopenlijk niet anders voor te doen dan dat ik ben hopelijk..
Ik denk dat je de essentie weer eens mist, maar dat heb ik bij jouw op mijn berichten wel vaker gemerkt. Niks doorhameren, maar juist het niet doen of willen wordt met hand en tand verdedigd, maar mij wel best hoor. Ieder zijn meug, ik zoek toch uit wie bij mij past en als je boert en wind en onderuit gezakt mijn eten komt prakken, was het eenmalig voor mij......, doe je maar gewoon thuis.