Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kikka

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:25

Ik heb ook goede manieren geleerd en daar ben ik erg blij om. Mijn ex daarintegen kan niet met mes en vork eten Nagelbijten / Gniffelen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:26

Vind het af en toe wat aan de strenge kant.
Brood in stukjes snijden? wat moet ik me daar bij voorstellen? En geen drinken? Ik snap waarom je het niet mag of mocht, maar 1 glaasje water is toch zo erg niet?

Zelf ben ik in grote lijn toch zo opgevoed als jou. Nou mogen wij op de vrijdagavond meestal wel bij de tv eten. Maar de rest van de week zitten we aan de tafel met z'n 4e. En ik mag in geen geval met mijn arm op de tafel leunen en ook mijn frietjes moet ik met de vork eten (wat ik trouwens onzin vind, friet moet vind ik met de handen haha) Ook mag ik met mijn voeten niet op m'n stoel ik kan nog wel eens óp mijn voeten gaan zitten. Omdat ik altijd koude voeten heb. Maar dan krijg ik ook meteen op m'n kop.

Netjes recht zitten inderdaad eten naar je mond (en níet andersom) niet met je arm op de tafel. Prakken mag ik wel (bijv: mijn aardappelen) Maar dat vind ik zelf niet lekker.

Maar kan me niet voorstellen dat ik half hangend over mijn bord aan het eten ben jakkes dan ben ik toch blij dat ik tafelmanieren geleerd heb!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:33

ik ben ook met deze tafelmanieren opgevoed... vroeger vond ik het te streng (puber he.... Haha!) maar nu ik ouder en "wijzer" ben, ben ik toch wel blij dat ik zo'n goede opvoeding genoten heb.

Ik merk het aan het zoontje van mijn vriend... mijn vriend gaat heel anders met tafelmanieren om dan dat ik geleerd heb... ik irriteer me er soms echt gruwelijk aan...

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:40

sommige dingen vind ik indd ook wel wat overdreven, maar van de andere kant is het wel goed dat je tafelmanieren hebt geleerd.
Bij ons thuis moet je met mes en vork eten (behalve pasta, we hebben in italie gewoond en daar eet je dat gewoon met vork, spaghetti ook zónder lepel, maar draai je gewoon op de rand van je bord zeg maar)
Alleen water drinken aan tafel (en wijn)
niet smakken, boeren etc (lijkt me ook niet meer dan normaal)
gewoon recht op je stoel zitten (maar hoefde echt niet overdreven ofzo)
ellebogen bij je houden, dus niet breed zitten of elleboog op tafel oid.
eten wat de pot schaft (is mijn moeder best streng in geweest) als je geen honger had mocht je het wel laten staan maar kreeg je geen toetje. We hadden allemaal 2 dingen die we niet hoefden te eten (witlof en kikkerwten hehe). Ben ik trouwens wel blij om, ik heb er ook een hekel aan als mensen heel hun eten zitten te 'sorteren' of helemaal geen gezonde dingen lusten, ik eet eigenlijk alles wel.
Friet mag met je handen (maar we hebben 3 jaar geleden voor het laatst friet gehad thuis).
boterhammen gewoon dubbelvouwen Knipoog
tv enzo uit, we eten altijd aan tafel, soms wel apart trouwens, is bij ons anders moeilijk met sporten en mijn vader die laat moet werken vaak.
Ik vind dit trouwens niet meer dan normaal...?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:43

Citaat:
* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.

Dat moesten wij ook, altijd netjes rechtzitten

Citaat:
* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.

Spreekt vanzelf

Citaat:
* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.

Wij eten altijd samen in de keuken en 1x per week frietjes bij de tv. Met kerstmis enzo eten we in de eetkamer/2e deel van de living.

Citaat:
* De tv in de woon en eetkamer zijn alle ebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!

Radio zet ik altijd aan voor de gezelligheid maar we babbelen en lachen ook veel tijdens het eten. Alles wat we die dag hebben meegemaakt op school ed. wordt er verteld. Tv staat 1x in de week aan tijdens het eten.

Citaat:
* Geen drinken op tafel bij avond eten

Dat mogen wij wel en als we het niet mochten zou ik mijn eten niet naar binnen krijgen denk ik. Na 3 happen moet ik echt een slok drinken nemen tenzij dat ik het eten heel lekker vind.

Citaat:
* Niet van de tafel tijdens het eten

Dat mochten we niet vroeger maar nu wel om drinken te pakken of om je gsm te pakken ofzo.

Citaat:
* Niet smakken of boeren

Opnieuw spreekt vanzelf

* Pasta draai je met je vork op je lepel

Citaat:
* Patat eet je ook met een vork

Dat moeten wij niet maar dat doe ik altijd uit mezelf omdat als ik af en toe panisch ben voor vettige handen Clown

Citaat:
* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.

Eten wat de pot schaft en daar ben ik helemaal niet slechter van geworden want ik heb een paar vriendinnen die altijd mochten kiezen wat ze aten en als je hun soms hoort klagen over 'dit lust ik niet, dat lust ik niet, ik wil het niet eten...' dan ben ik heel blij dat ik (bijna) alles lust. Alleen champignons en die mocht ik er altijd uitvissen.

Citaat:
* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.

Idem Dito

Citaat:
* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.

Het werd vroeger altijd voor ons gesneden maar nu mogen we het gewoon dubbelvouwen.

Citaat:
*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.

Wie er zin in heeft ruimt het afwasmachine in/uit. Meestal ben ik dat wel in de weekends en anders mama ( en de hond die komt helpen Tong uitsteken )

Ik ben heel blij dat ik zo word opgevoed want als ik op school sommige mensen zie eten daar wordt ik soms niet goed van. Maar ik ben ook blij dat ik veel lust. Je zal maar bij je vriend gaan eten en zijn moeder heeft een hele maaltijd gekookt, veel moeite op gedaan enzo en dan kom jij eraf van 'dat en dat en dat lust ik wel niet eh'. Later ga ik mijn kinderen zeker zo op die manier opvoeden, je hebt er alleen maar profijt bij.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:03

* Niet smakken of boeren aan tafel

Deze regel zouden ze bij ons thuis ook moeten gebruiken, ik vind het wel zo ongelooflijk smerig als iemand zit te smakken of te boeren. Dit is ook de reden dat ik of eerder of later eet dan de rest bij ons.

Wij eten eigenlijk nooit aan tafel, lekker op de bank met de tv aan. En soms neem ik mijn eten mee naar de computer als ik daar bezig ben.
Ik zie het bij mijn vriend thuis, daar eten we aan tafel. Maar hun doen zo lang over het eten en dan moet je nog op elkaar wachten tot iedereen is uitgegeten. Ik snap dat het beleefd is, maar om nu 3 kwartier te gaan wachten tot een ander klaar is, nee dank je... Bloos

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:14

Sommige punten vind ik wel erg streng!
Vooral 'geen drinken bij het eten'

Verder zijn het wel zo'n beetje de bekende dingen.

Ik vind dat boeren en smakken ook zo vies, bah!
en de tv aan onder het eten is ook heel irritant en ongezellig vind ik!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:18

Ik vind het altijd weer bijzonder als mensen niet aan tafel eten, maar op de bank voor de tv...

Bij ons is eten een sociale bezigheid Lachen Je spreekt de dag door en je hebt het gezellig!

Als ik voor de televisie ga zitten, dan kan ik me niet goed meer concentreren op een gesprek, en ik kan me voorstellen dat meerderen dat hebben...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:23

Ik ga ook mee met Pletje123. Bij ons is het avondeten de enige tijd dat we vaak samenzijn. Mijn vader melkt daarna, mijn moeder heeft vaak hobby's of sport, zusje school en ik paard/vriend of sport.

Alleen het journaal gaat bij ons om 18u aan omdat het anders pas 22u wordt voordat erna gekeken kan worden. Ik ben ook blij dat ik altijd tafelmanieren heb geleerd. Vind ik toch wel getuige van nette opvoeding. De regels die de TS heeft, zijn wel uitgebreid, maar eten met mes en vork, niet praten met je mond vol, niet zomaar opstaan van tafel enzo, zijn gewoon basis. Wij hebben wel altijd een glaasje water of wijntje erbij staan enzo.

Soraya92Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:25

Ik heb dezelfde opvoeding dan gehad hoor , alleen wij hadden wel drinken aan tafel (appelsap , mama een wijntje o.i.d) en als we ons bord niet opkonden , dan niet!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:31

Soraya92 schreef:
Ik heb dezelfde opvoeding dan gehad hoor , alleen wij hadden wel drinken aan tafel (appelsap , mama een wijntje o.i.d) en als we ons bord niet opkonden , dan niet!

Dat ligt ook wel zwaar op de maag he.... Knipoog

Voor de rest hadden wij precies dezelfde regels als TS en ik heb me er altijd mateloos aan geeërgerd! Vooral dat drinken!!!

Gelukkig eet ik nu hoe IK het wil, en is het niet langer een stijve bedoening thuis. Haha!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:43

Ik vind de meeste regeltjes wel overdreven Bloos .

Thuis hebben wij ook wel regels, zoals eten aan de eetafel en niet boeren,...

Maar ik moet gewoon drinken bij mijn eten hebben en als ik er niemand bij stoor zal ik mijn benen gewoon strekken hoor.
Als ik iets niet lust dan eet ik het gewoon niet, dan kan het me niet schelen als ik verder de hele avond op mijn kamer moet zitten.
Of als ik plotseling heel dringend naar het toilet moet, dan ga ik gewoon eventjes, ik zie eerlijk gezegd niet in niet in wat daar zo erg aan is Bloos .

Als ik ergens anders op visite ben, zal ik me wel aanpassen aan de regels die daar gelden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:44

Nicolletje schreef:
russel schreef:
Het is gewoon not-done. Dat zijn gewoon de regels van tafelmanieren, heeft niks met persoonlijke ideeen te maken.

Nou daar ben ik het niet mee eens. Je kan toch ook gewoon prakken zonder dat je op je eten zit te hameren en de aardappel met jus tegen het plafond vliegt?

Ik vind sommige mensen hier wel erg uit de hoogte doen hoor, ik heb liever dat iemand zich op zijn gemakt voelt als ie bij me eet, dan dat ie denkt:
gatver, bij Nicole is het altijd alsof we op staatsiebezoek gaan, kouwe bedoening, daar ga ik niet meer heen

Zeker met vrienden of familie; doe wat je wil, leg je benen op tafel en voel je thuis Clown
*edit* en DAT hoor ik dus ook altijd "oh ik voel me zo thuis bij jou" Vork

Bij een formeel diner in een restaurant is het wat anders, maar wie doet dat nou wekelijks?

Het zijn nu eenmaal regels volgens etiquette die het tot tafelmanieren maken. Ik snap niet waarom het afwijken van deze regels goed gepraat moeten worden. Het heeft niks met uit de hoogte doen te maken. Dan doe je het toch niet? Het gaat erom dat je weet hoe het hoort, zodat je als je in een gezelschap komt waar etiquete belangrijk is, je moeiteloos kan gedragen. Zo vind ik eten van rijst met vork en mes niet fijn, smaakt gewoon niet, ik heb geleerd met vork en lepel.

Als mijn man zijn eten naar binnen schuift met een arm op tafel onderuit gezakt, met vork naar binnen harkt, dan voel ik mij als kok en tafelgezelschap niet gerespecteerd. Het is idd maar wat je gewend bent. Om dan vertoon van goede manieren onderuit te halen, lijkt het idd een 2 kamp, zij die weten hoe het moet en daarvan gewoon een gewoonte hebben gemaakt zonder overdreven te doen en zij die gewoon geen idee hebben en zich minder voelen. Zou zeggen verdiep je er in en dan weet je ook alles en dan hoeft de discussie van minder of meer ook niet ter sprake te zijn. Maar om het nu neer te halen, zegt mij wat over mentaliteit en dan klikt het gewoon niet, ik vind nl dat het verder door werkt en irritaties over en weer brengt. Iemand beoordelen over het gebruik van mes en vork is ook een vertoon van slechte manieren,maar die iemand die niet beter wil weten zet zichzelf dan wel in een hokje.

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:52

Ik kan met niet herinneren dat ik zo ben opgevoed Haha! maar zal wel want ik eet wel 'netjes'. op school wel altijd met 2 ellebogen op tafel en thuis ook maar bij andere mensen (volgens mij) niet. ook pas ik mijn bestek 'netjes' vast. wij aten thuis (bijna) altijd aan de keukentafel, enzij we patat eten, dat eten we altijd in de kamer en als er iemand echt ziek was hoefde de ook niet naar de tafel te komen.. en als mijn zus en ik alleen thuis waren dan aten we ook wel voor de tv.

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:53

Maar boeren aan tafel doek wel:P

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:54

russel schreef:
Zou zeggen verdiep je er in en dan weet je ook alles

Ik ken de etiquette ook wel hoor Lachen
Maar ik ben thuis in mijn eigen huis, kom op zeg als ik ondersteboven wil liggen eten dan doe ik dat.
Idem dito voor mijn vriend als hij zich er lekker bij voelt en het eten smaakt, ik vind het erger als hij het vies vindt.

En datzelfde geldt voor mensen die bij me komen eten.

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:55

Mijn vader en ik doen altijd een wedstrijd boeren, en ik ben er heel erg goed in nu, maar bij anderen ben ik heel braaf (A)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 14:59

Nicolletje schreef:
russel schreef:
Zou zeggen verdiep je er in en dan weet je ook alles

Ik ken de etiquette ook wel hoor Lachen
Maar ik ben thuis in mijn eigen huis, kom op zeg als ik ondersteboven wil liggen eten dan doe ik dat.
Idem dito voor mijn vriend als hij zich er lekker bij voelt en het eten smaakt, ik vind het erger als hij het vies vindt.

En datzelfde geldt voor mensen die bij me komen eten.

Waar discussieren we dan over?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:01

@Russel, ik vind juist dat jij wel een beetje doorhamert op het feit dat jij wel weet hoe het moet en het veelal ook doet..

Ik zou dan echt niet in koninklijk gezelschap exact weten hoe het moet, maar ik kom een heel eind. Ik hoef me toch hopenlijk niet anders voor te doen dan dat ik ben hopelijk.. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:03

Spaghetti met lepen doe ik niet Lachen

Voor de rest ga ik nooit op restaurant, voel me er ongemakkelijk en kost me vaak teveel geld. Ben ik er al over aan het piekeren en kan ik er niet van genieten Clown
Plus mijn eerste restaurant bezoek was op men 18de ben het dus ook nooit gewoon geweest.

Verder is recht zitten gewoon belangrijk voor de rug Lachen

Frieten eet ik wel eens met men handen Haha! lekker vettig, pizza dan weer niet haat het gevoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:03

Bienotje schreef:
@Russel, ik vind juist dat jij wel een beetje doorhamert op het feit dat jij wel weet hoe het moet en het veelal ook doet..

Ik zou dan echt niet in koninklijk gezelschap exact weten hoe het moet, maar ik kom een heel eind. Ik hoef me toch hopenlijk niet anders voor te doen dan dat ik ben hopelijk.. Knipoog

Ik denk dat je de essentie weer eens mist, maar dat heb ik bij jouw op mijn berichten wel vaker gemerkt. Niks doorhameren, maar juist het niet doen of willen wordt met hand en tand verdedigd, maar mij wel best hoor. Ieder zijn meug, ik zoek toch uit wie bij mij past en als je boert en wind en onderuit gezakt mijn eten komt prakken, was het eenmalig voor mij......, doe je maar gewoon thuis.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 15:08

russel schreef:
Bienotje schreef:

Ik denk dat je de essentie weer eens mist, maar dat heb ik bij jouw op mijn berichten wel vaker gemerkt. Niks doorhameren, maar juist het niet doen of willen wordt met hand en tand verdedigd, maar mij wel best hoor. Ieder zijn meug, ik zoek toch uit wie bij mij past en als je boert en wind en onderuit gezakt mijn eten komt prakken, was het eenmalig voor mij......, doe je maar gewoon thuis.

Hahaha, die omschrijving Clown maar ik ben t wel met je eens! Ja Geen geboer/gesmak en gescheet aan mijn tafel Tong uitsteken

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:08

Ik zal je etiquette dan wel niet snappen.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:10

Idd. Die zijn nl universeel.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 15:10

Dat geboer en gesmak vind ik nog het belangrijkste, de rest zou ik nog kunnen verwaarloze in principe.
Maar als ik ene vriend heb die dat doet ik weet het niet, heb er zo een hekel aan Bloos