Het offer "feest"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

Re: Het offer "feest"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:13

ShirleyA schreef:
casanova schreef:
of...geld te verzamelen en dan naar de moskee te brengen..zodat er in turkijke voor het geld arme mensen geholpen kan worden..

ieder mens die een inkomen heeft moet zoveel procent geven.

Dat vind ik zelf een mooier gebaar. Dat zie ik meer als een offer voor de armen.

Maar hier moeten we toch ook een percentage inleveren v ons salaris.....
Zo zorgen ook wij voor de minder bedeelden.

ja ,maar voor dat geld wordt in die landen ook schapen en koeien geslacht op dezelfde wijze en ook verdeeld onder de armen..

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:41

ShirleyA schreef:
casanova schreef:
het vlees in supermarkten zijn niet tradioneel geslacht en de meeste moslims eten ook niet ''ons'' vlees.
het is geen halal vlees.

Onzin! Dat proef je echt niet hoor en je kan niet altijd alles maar ophangen aan een geloof.
Als ons vlees niet goed genoeg is tja dan maar niet. Maar dat wil niet zeggen dat die moslims die ons vlees slecht vinden dan maar hun eigen regeltjes gaan maken. Regels zijn er nl voor iedereen, en voor iedereen t zlefde. Daar moeten ze zich aan houden of besluiten dat dit geen land is voor ze..... Die keus is vrij. Maar een beetje doen wat je zelf wil gaat niet.

We hebben helemaal geen regels overtreden.
Als jij dat vindt, noem er dan 1 met een goed argument!!!!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:44

Afschuwelijk, gisteren nog op tv, om te kotsen!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:47

lolaaatjuhh schreef:
Afschuwelijk, gisteren nog op tv, om te kotsen!

Wat is er dan om te kotsen?
Dat die dieren heel hun leven een goed leven hadden en dan in 1 seconde worden geslacht?

Of dat sommige dieren heel hun leven in gevangenschap leven en dicht bij elkaar staan op zo'n 30 vierkante meter?

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:49

Op de tv zag je dat die schapen dood in zakken vervoert werden :S

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:51

lolaaatjuhh schreef:
Op de tv zag je dat die schapen dood in zakken vervoert werden :S

Owh oke, hoe moet je het anders doen?
Eerst allemaal in stukjes snijden en dan in een bakje doen en dan vervolgens ergens een boodschappenkarretje ergens lenen en dan zo naar je auto brengen?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:56

*proest* mijn hemel wat gaan jullie soms tekeer,
@ ShirleyA; jij geeft jou mening, de jouwe, een mening is iets persoonlijks, dus al zeg je het duizend keer, we weten het nu wel, maar wij denken er anders over en dat kan je niet veranderen.

ook ik vind er niets extreems aan ofzo, ik bedoel het is hun geloof zo doen zij het en het klinkt misschien dom maar zij verbieden ons toch ook onze klompen en wiet niet? Bloos
Ze doen maar, zolang ik er niet bij hoeft te zijn en het zelf te doen, vind ik dat ze het zelf mogen weten.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:59

PrinCessRomy schreef:
*proest* mijn hemel wat gaan jullie soms tekeer,
@ ShirleyA; jij geeft jou mening, de jouwe, een mening is iets persoonlijks, dus al zeg je het duizend keer, we weten het nu wel, maar wij denken er anders over en dat kan je niet veranderen.

ook ik vind er niets extreems aan ofzo, ik bedoel het is hun geloof zo doen zij het en het klinkt misschien dom maar zij verbieden ons toch ook onze klompen en wiet niet? Bloos
Ze doen maar, zolang ik er niet bij hoeft te zijn en het zelf te doen, vind ik dat ze het zelf mogen weten.

Ik ben het helemaal met je eens!! Haha!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:11

ShirleyA schreef:
casanova schreef:
het vlees in supermarkten zijn niet tradioneel geslacht en de meeste moslims eten ook niet ''ons'' vlees.
het is geen halal vlees.

Onzin! Dat proef je echt niet hoor en je kan niet altijd alles maar ophangen aan een geloof.
Als ons vlees niet goed genoeg is tja dan maar niet. Maar dat wil niet zeggen dat die moslims die ons vlees slecht vinden dan maar hun eigen regeltjes gaan maken. Regels zijn er nl voor iedereen, en voor iedereen t zlefde. Daar moeten ze zich aan houden of besluiten dat dit geen land is voor ze..... Die keus is vrij. Maar een beetje doen wat je zelf wil gaat niet.

Dit vind ik wel onzin hoor...
Je bent zelf vast niet gelovig? Maar respecteer dan wel andere mensen die gelovig zijn..
Het eten van halal-vlees gaat echt niet om de smaak. Het gaat erom dat zij geen dieren eten die gefokt zijn om te slachten. Zij eten dieren die een fijn leven hebben gehad, waar met respect mee om gegaan wordt en die met respect geslacht worden.
Als dit hun verboden wordt moeten zij zondigen voor hun geloof, dat kun je toch niet maken?
Je kunt een Christen toch ook niet verbieden om naar de kerk te gaan bijvoorbeeld.

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:25

lijkt me geen prettig idee dat er bij de buren een dood schaap in de schuur hangt.

ik had laatst op het nieuws gezien dat er nu bepaalde offershuizen zijn... vond het er echt zielig uit zien zo allemaal schapen op een rijtje waar allemaal moslims op aan het snijden zijn..

ik vind het maar niks. ik vind het zielig..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:55

Eigenlijk jammer dat er geen nederlandse slachthuizen op tv komen.. Denken jullie dat dat er gezellig uit ziet?

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:03

Citaat:
Wisten jullie dat moslims ook verplicht iedere maand geld aan de armen geven? Dit is zelfs verplicht en ik vind het iets heel goeds. Dat zouden we in Nederland ook moeten doen, maar daar hoor je dan weer niemand over.

Dat doen we in Nederland al en dat heet: Belasting.

To the point, ik vind het absoluut niet slecht dat er in Nederland ritueel/halal geslacht mag worden. Naar mijn idee is het niet slechter dan het 'normale' slachten. Natuurlijk weet ik niet hoe dieren het zelf ervaren maar volgens mij is hier niemand ervaringsdeskundige in. Ik vind het een mooi gebaar dat de dieren daar een zo dierwaardig mogelijk leven moeten leven. Alleen klopt het dan in mijn ogen niet om een schaap bij de 'normale' boer te gaan halen, want die heeft toch niet op de 'halal-manier' geleefd?

Ik vind zelf dat je wel degelijk het verschil proeft tussen halal-vlees en gewoon vlees uit de supermarkt. Ik heb eens een steengrill avondje georganiseerd en enkele marrokaanse vriendinnen zouden ook komen mits ik halalvlees zou halen anders konden ze niet mee-eten. Ik had alles bij de Islamitische slager gehaald. Het vlees was veel zachter en malser dan het supermarkt-vlees, een stuk lekkerder. Uiteindelijk zijn ze alsnog niet op komen dagen met een of andere rotsmoes maar dat doet er niet toe.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:22

Ik ben bij een van de (voorbereiding) offerfeesten geweest en zal mijn verhaal en wat ik er over weet hoe het er hier aan toe ging, plaatsen:

De moslims kopen bij deze veehandelaar hun rammen en stieren. Deze dieren worden elders geslacht; in slachthuizen waar men officieel gediplomeerd ritueel mag slachten. Als de dieren ’s ochtends vroeg naar het slachthuis vervoerd worden (gezien oud en nieuw waren er minder slachthuizen open en moesten ze naar Twello) gaan de moslims er met auto of met een volle touringcarbus achteraan. Ze willen bij het slachten zijn. Daarna gaan de geslachte dieren in de vleeswagens weer terug naar de veehandelaar, alwaar een echt vleesverwerkingsbedrijf zit, iets dat ook vaak meteen achter het slachthuis te vinden is. De moslims rijden weer achter de vleeswagens aan terug naar het vleesverwerkingsbedrijf, waar het grove werk gedaan wordt, dus het uitbenen en het dier in kleinere delen snijden. Hier mogen de moslims niet mee naar binnen, uit hygiënisch oogpunt denk ik. Naast de vleeshal (zo’n hal zit ook vaak meteen naast een slachthuis, maar hier was dus geen slachthuis) zijn schuren volgezet met lange tafels, waar de moslims zelf het vlees van hun stier of ram tot kleinere stukken staan te snijden en zelf in de gaten kunnen houden waar hun eigen vlees blijft. Ze nemen alles mee naar huis, er wordt niets weggegooid. Hygiëne is m.i. later ook ver te zoeken.
Met een deel van het dier (vlees aan bot) staan ze in de rij om dit tot stukken te laten zagen.
Als alles van het dier versneden is, gaat het in plastic zakken en worden de moslims met hun dier naar de auto vervoerd.

Ik vond het leuk om te zien hoe het er aan toe gaat. Ben van mening dat het hier goed geregeld was, alhoewel ik niet bij het slachten zelf geweest ben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:26

Ik ben denk ik toch van mening verrandert, laat hun doen wat ze willen wij hebben toch ook onze godsdienst?? Lachen

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:32

Het wordt is tijd voor mijn ongezouten mening Haha! . Wat hebben alle mensen die hier zoveel kritiek op hebben met kerst allemaal weg zitten vreten aan vlees???.En hoe denk je dat deze beesten aan hun dood zijn gekomen Pling .

Moet ik het hier echt hebben over hoe ganzen vet gemest worden,varkens in de stal erbij staan??. Nee toch .......

Wat ik zie van de foto's boven is een gemoedelijke sfeer niks mis mee.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:33

ik eet geen vlees. En als je mij vlees ziet versnijden geeft dat ook niks vn erg beeld denk ik zo.
Kzou niet weten hoe ik een erg beeld moet creeren als ik vlees aan het versnijden ben hoor.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:51

ieder geloof heeft zo zijn eigen manier van feestuiting, tuurlijk mijn maag draait ook om als ik zie hoe de schapen en stieren worden geslacht maar eeeh van de andere kant eten wij ook lekker een kalkoen of konijn met kerst dus denk men er niet te veel ophef over kan maken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:59

Ik vind sommige een beetje overdreven reageren. Wat maakt het uit als ze een dood schaap vervoeren in de auto. Oke ziet er niet prettig uit maar het schaap merkt dat echt niet meer.

Als mijn buren een schaap in hun huis hangen, moeten ze dat zelf weten. Vind ik ook niet zielig. Ben wel met jullie eens dat het wel uit het zicht moet hangen, je moet er niet ongewilt van mee kunnen genieten.

Maar een vraagje he want daar twijfel ik over namelijk. De keel wordt toch doorgesneden zodat het dier doodbloed. Maar is het dan levend? Want dat heb ik altijd gedacht en dat vind ik dus het hele rotte aan hetgebeuren. In het slachthuis zal het er ook allemaal wel minder aan toe gaan maar is het dier wel in een keer dood.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:03

capopjekop schreef:
Ik vind sommige een beetje overdreven reageren. Wat maakt het uit als ze een dood schaap vervoeren in de auto. Oke ziet er niet prettig uit maar het schaap merkt dat echt niet meer.

Als mijn buren een schaap in hun huis hangen, moeten ze dat zelf weten. Vind ik ook niet zielig. Ben wel met jullie eens dat het wel uit het zicht moet hangen, je moet er niet ongewilt van mee kunnen genieten.

Maar een vraagje he want daar twijfel ik over namelijk. De keel wordt toch doorgesneden zodat het dier doodbloed. Maar is het dan levend? Want dat heb ik altijd gedacht en dat vind ik dus het hele rotte aan hetgebeuren. In het slachthuis zal het er ook allemaal wel minder aan toe gaan maar is het dier wel in een keer dood.

Ja de keel word doorgesneden als ze levend zijn, maar de zenuwen worden ook gelijk doorgesneden, dus er kunnen geen signalen meer naar de hersenen toe gestuurd worden, waardoor ze ook geen pijn voelen.
Enigste wat die dieren voelen is een beetje stress voordat ze worden geslacht, maar voor de rest hebben die dieren een goed leven gehad. Niet opgesloten in een klein stalletje ofzo, als ze geen goed leven hadden, is het vlees ook niet halal. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:08

Dus worden de schapen levend in de kofferbak vervoerd. ook heel halal zeker? Clown

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:14

faye schreef:
Dus worden de schapen levend in de kofferbak vervoerd. ook heel halal zeker? Clown

Levend??
Tuurlijk niet dier worden met een veewagen vervoerd. Verward
Pas als ze geslacht zijn worden ze in een kofferbak gedaan mee naar huis.

Soms denk ik echt dat mensen in een hol wonen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:18

tjitseee schreef:
echt heel smerig idd.. mijn paard staat bij een boer gestald waar ook schapen/koeien/varkens staan, en er kwamen afgelopen week heel veel marokkanen langs om een schaap mee te nemen, gewoon in de achterbak van de auto Verward

Yousra: Worden ze bij de boer geslacht dan?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:19

Nee, ze worden gekocht bij een boer door een vereniging en dan worden ze naar het slachhuis gebracht en dan worden de schapen geslacht door een gediplomeerde.

Als dat niet zo was, hadden de mensen de wet overtreden. Knipoog

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:23

faye schreef:
tjitseee schreef:
echt heel smerig idd.. mijn paard staat bij een boer gestald waar ook schapen/koeien/varkens staan, en er kwamen afgelopen week heel veel marokkanen langs om een schaap mee te nemen, gewoon in de achterbak van de auto Verward

[***]: Worden ze bij de boer geslacht dan?

En wat tjitseee zei, is dus verboden.
De boer is zelf dan ook verantwoordelijk, want hij weet wat er mee gaat gebeuren, maarja die boer wilt natuurlijk alleen maar geld zien en voor de rest zal het hem helemaal niet schelen wat er met die schapen word gedaan. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:28

Verboden of niet, het gebeurt dus wel. Wat heeft het hele halal gebeuren dan voor zin?

Natuurlijk is die boer ook verantwoordelijk, helemaal mee eens, maar bij de boer zit er geen geloofsovertuiging achter. Waarom een schaap levend in een kofferbak stoppen als je halal vlees wil?