Lichamelijk contact steeds normaler?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Firedancer

Re: Lichamelijk contact steeds normaler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:19

Lusitana schreef:
Die persoonlije ruimte bestaat gevoelsmatig en is niet verzonnen of opgelegd. Daar is uitgebreide documentatie over als je echt geinteresseerd bent.

Nee, dat begrijp ik, maar het is niet iets concreets waarvan je kunt zeggen "dat" is mijn persoonlijke ruimte. Je sensatie van persoonlijke ruimte verschuift toch van moment tot moment, van persoon tot persoon en zelfs per situatie.

Iemand gaf het voorbeeld van een vreemde die zo dicht tegen je aan komt staan dat je met de tenen tegen elkaar staat. Ook daarvan kun je je afvragen of dat perse negatief of bedreigend ervaren zou moeten worden.
Als je bijv. in een disco of een drukke kroeg staat, dan gebeurt het veel vaker dat iemand zo dicht bij je komt staan als je nog verstaanbaar wilt zijn voor elkaar. Dan blijkt je gevoel van persoonlijke ruimte ineens veel kleiner dan als je op een rustige dag op de Dam in Amsterdam teen aan teen staat met diezelfde vreemde.

Persoonlijke ruimte is een sensatie die je inderdaad niet iemand op kan leggen, maar je kunt in de opvoeding en op latere leeftijd ook door middel van indrukken van buitenaf (zoals bijv. de media) wel degelijk invloed uitoefenen op deze sensatie. Heeft het daarna niet ook te maken met een gevoel van zelfzekerheid en gewenning?

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:29

Interessante discussie trouwens...

Wat ik nog aan het overpeinzen was is of het niet ook zou kunnen dat het sociale verkeer op twee-erlei manieren aan het veranderen is.

1. Er is veel minder "respect" voor grenzen en met name bij veel jongeren worden steeds minder gecorrigeerd door ouders en derden op asociaal (fysiek) gedrag. Vroeger dacht je er als kind niet over na om in een winkel tegen een volwassene op te lopen bijvoorbeeld en als het al perongeluk gebeurde dan kon je wel door de grond zakken en werd je geacht je nederige excuses aan te bieden en te beloven dat het nooit meer zou gebeuren.
Tegenwoordig merk ik vaak dat als kinderen tegen je aanlopen, er bij het kind geen enkel besef is dat dit niet "hoort" of dat ze iets gedaan hebben wat een ander stoort (ehm, noem het maar een hele stevige overtreding van mijn "persoonlijke ruimte"). Laat staan dat ze hun excuses zullen aanbieden. Als deze kinderen nou groot worden, zullen ze dan ook niet makkelijker "grensoverschrijdend" sociaal gedrag vertonen (en dan bedoel ik niet zo zeer sexueel) en sneller iemand fysiek ongepast benaderen. Hun normbesef is in dat opzicht misschien wat scheef.

2. Andersinds is er ook een hele stroming van kinderen die mee gekregen heeft dat WAT er ook gebeurt, een vreemde niet aan hun lichaam mag zitten. Als je hierin opgevoed wordt, dan is natuurlijk elke aanraking inpertinent en "fout". Ook het algemeen maatschappelijke non-verbale verkeer valt daar dan onder.

Ik heb het gevoel dat de maatschappij hierin een soort spagaat aan het maken is, misschien ook wel omdat wij zo onder invloed staan van de Amerikaanse maatschappij en Amerikaanse denkbeelden. Zij gaan in dit soort dingen nog veel verder en inderdaad reageren kinderen dan heel extreem als ze wel aangeraakt worden. Of ze schrikken heel erg, of worden boos en dreigen met een aanklacht, ofwel ze kruipen in je omdat ze juist de behoefte tot lichamelijk contact hebben met alle risico's van dien op het moment dat jij toevallig niet zuiver van motief bent.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:24

Ik dacht toevallg ook aan de amerikanen. Ik ben ook actief op een Amerikaans forum en daar wordt regelmatig gesproken over bepaalde taboes. Borstvoeden in publiek is bv ondenkbaar en schandalig. Ik keek naar een docu over een tribe en daar gaat dan vooraf een waarschuwing aan vooraf over het bloot wat er in zichtbaar is en dat jongeren wellicht met de ouders erbij moeten kijken of iets in die trent. Voor de Amerikanen, neem ik aan, ik kan me slecht voorstellen dat er verder ook maar iemand in de wereld zich druk maakt over blote konten en peniswraps en topless dames in rieten rokjes. Bij de blote (kleine)kindertjes werd plaatselijk (ja in het kruis) het beeld wazig gemaakt. Dát vind ik erg, dat zoiets natuurlijks niet meer geaccepteerd wordt.
Maar dat is een ander verhaal dan aanraking. Sorry. Bloos

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:59

Het gaat daar echt nog veel verder. Ik heb daar jaren gewoond en als jong volwassene in een zomerkamp gewerkt.

Daar waren aanrakingingen uberhaupt taboe, werd er zelfs instructie gegeven over hoe je wel mocht aanraken, welke "handelingen" noem ik het maar even.

Echt heel schrijnend als je een kind bij je had dat hartstikke heimwee had en je graag een arm om haar (meisjeskamp) had willen heenslaan. Dat mocht dus al niet.

Nou, die kant wil ik echt niet op!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 00:57

Firedancer schreef:
Echt heel schrijnend als je een kind bij je had dat hartstikke heimwee had en je graag een arm om haar (meisjeskamp) had willen heenslaan. Dat mocht dus al niet.

Kijk, maar dit vind ik dus te ver gaan.

Een aanraking van een vreemde vind ik vervelend, zonder dat je lichaamstaal zegt dat het mag.

Zoals in een kroeg en iemand tikt je op de schouder, daar sta je open voor dát soort aanrakingen.
Of als je en leuke jongen ziet en daarmee in gesprek komt, dan ga je open staan voor een simpele aanraking.
(bijv van handen ofzo)

Als ik op straat loop,of zelfs op m'n werk met klanten, dan moet ik daar echt niks van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:05

Firedancer schreef:
Het gaat daar echt nog veel verder. Ik heb daar jaren gewoond en als jong volwassene in een zomerkamp gewerkt.

Daar waren aanrakingingen uberhaupt taboe, werd er zelfs instructie gegeven over hoe je wel mocht aanraken, welke "handelingen" noem ik het maar even.

dat eerste kan ik ergens wel inkomen,
Ik was eens op kamp, en der was zo'n persoon, en als je daar naast ging zitten, (in kring bv.) ging ze ineens op je schoot liggen,

kwam op mij nogal vreemd over, en ook vervelend voor haar, want echt vrienden maakte ze er niet mee, maar schijnbaar besefte ze dat zelf niet (?)...

Dat tweede vind ik nogal belachelijk...

Docenten/andere volwassene die me aanraken vind ik echt enorm irritant vervelend. Hoeft niet zo nodig van mijn part, maar ik ga der nou ook niet wakker van liggen (als het geen aanrakingen zijn die verder gaan dan een hand schudden, of op je schouder tikken bv. meer dan dat moet ik echt niet hebben...)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:26

Menino schreef:
Docenten/andere volwassene die me aanraken vind ik echt enorm irritant vervelend. Hoeft niet zo nodig van mijn part, maar ik ga der nou ook niet wakker van liggen (als het geen aanrakingen zijn die verder gaan dan een hand schudden, of op je schouder tikken bv. meer dan dat moet ik echt niet hebben...)

Wel eens bij stil gestaan dat het te maken kan hebben van niet accepteren van hun gezag? (Vrijwel zeker als je een puber/adolecent bent, die verzetten zich nl van nature tegen gezag omdat ze een plaatsje moeten veroveren, zogezegd)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 13:23

Lusitana schreef:
Wel eens bij stil gestaan dat het te maken kan hebben van niet accepteren van hun gezag? (Vrijwel zeker als je een puber/adolecent bent, die verzetten zich nl van nature tegen gezag omdat ze een plaatsje moeten veroveren, zogezegd)

Dat zou kunnen, maar hoeft niet.
Ik vind dat er een lijn is en wanneer een aanraking niet nodig is, dat ook niet moet. Ik vind dat anders respectloos.
Ze gaan over een bepaalde grens heen.
Zoals ik eerder zei, kun je met lichaamstaal aangeven wanneer het wel is toegestaan.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:10

Firedancer schreef:

Die kant wil ik ook zeker niet op.

Toch ga je hierbij wel automatisch vanuit dat ze die arm om zich heen prettig had gevonden. Als ze volgens de amerikaanse manier van aanrakingen zijn taboe is opgevoed, is het nog maar de vraag of dat echt zo is. Omdat jij dit in die situatie prettig had gevonden mag je er nog niet automatisch vanuit gaan dat een ander dat ook zo ziet.

Veel te vaak wordt er uitgegaan van eigen beleving.
Ik houd er niet van om door vreemden te worden aangeraakt maar als je daar iets van zegt krijg je toch reacties in de trant van stel je niet aan het is toch goed bedoed.

Aan de andere kant is het natuurlijk inderdaad schrijnend dat er van bovenaf regels worden opgelegd dat dit niet mag terwijl zo'n meisje daar wel behoefte aan heeft.

Regels die zijn opgesteld om de kinderen te beschermen tegen ongwenste initmiteiten worden veel te ver doorgevoerd en gaan dan tegen je werken. Zo kan je natuurlijk ook nooit opgroeien met een gezond beeld over aanrakingen. Soms zijn gevoelens gewoon niet goed in woorden uit te drukken en zegt een arm om je heen of een hand op je schouder veel meer. Wat blijft er dan nog over. Je gevoel onderukken? Geen medemenselijkheid meer tonen? Lijkt mij geeen gezonde situatie.

Voor zoiets kunnen en horen volgens mij geen regels te bestaan maar moet je van situatie tot situatie kunnen beoordelen wat wel of niet gewenst is.

Je moet gewoon je eigen grenzen in de gaten houden en de ander moet kunnen aangeven dat iets wel of niet gewenst is wat dan weer door de ander gerespecteerd moet worden.

Zie dus veel meer in kinderen leren aangeven wat ze wel of niet willen. Dus bijvoorbeeld geen verplicht kusje voor oma bij het afscheid maar alleen als ze dat zelf willen.

Dan zijn regels als geen arm om iemand heenslaan ook overbodig. Meisje kan gewoon getroost door arm om zich heen en dan onstaan er ook geen ongemakkelijke situaties omdat er in zo'n situatie eigenlijk gewoon niets anders is wat je kan doen.
Mocht ze dit dan toch niet willen dan kan ze gewoon nee zeggen en heb je dat soort regels dus gewoon niet nodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:16

superwoman schreef:
Lusitana schreef:

Dat zou kunnen, maar hoeft niet.
Ik vind dat er een lijn is en wanneer een aanraking niet nodig is, dat ook niet moet. Ik vind dat anders respectloos.
Ze gaan over een bepaalde grens heen.
Zoals ik eerder zei, kun je met lichaamstaal aangeven wanneer het wel is toegestaan.

Is het respectloos om iemand aan te raken?
Je vindt dat hij jou moet respecteren. Dus je accepteert zijn gezag niet. Let op, ik heb het hier over een leraar/leerling verhouding. Of politie agent die een hand op he schouder legt etc. Meerdere/mindere.
Respectloos wordt het pas als hij/zij je zou aanraken op een intiemer gebied, als gezegd, buik, taille, billen, benen.
Armen , bovenrug en schouders zijn eigenlijk "vrij gebied" en daar zou iedereen elkaar moeten kunnen aanraken als dat nodig is om je aandacht te trekken bv. Ook een aanmoediging wordt gedaan door een klap op je rug of schouder.

Natuurlijk wil niet iedereen door maar iedereen aangeraakt. Ook niet op een gewone plek. Maar van een meerdere zul je het moeten zien als normaal en niet als respectloos.

Verder kun je gewoon vragen waarom hij het doet en of hij het voortaan wil laten. Communicatie is altijd beter dan alleen maar giftig worden op niks af.

Overigens geldt alles ook voor bepaalde omstandigheden. Niet alle omstandigheden zijn geschikt voor aanraking.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:24

van een meerdere zou je het moeten zien als gewoon?
nee zo zie ik het niet,ik vind aanrakingen van een 'vreemde' niet prettig en zou het ook niet accepteren van mijn baas bv.

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:24

Ik vind persoonlijk dat je je een beetje aanstelt. Dit zijn gewoon normale aanrakingen die niks betekenen, die mensen hebben er waarschijnlijk niet eens bij nagedacht dat ze het deden. En als ik op een trein sta te wachten staat iedereen dicht op elkaar dat heb je nou eenmaal op een plaats waar veel mensen het zelfde doel hebben: Zo snel mogelijk ín de trein komen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:33

jij vind dat ik me aanstel?
nee dat vind ik niet,iedereen is daar gewoon anders in.
daarom hoef je mij nog geen aansteller te noemen,omdat ik dat niet prettig vind.

mijn moeder is wel een heel aanrakerig type,ik heb dat helemaal niet van haar overgenomen,ik ben meer als mijn vader,die heeft hetzelfde als ik.
waarom?ik kan het niet omschrijven,het voelt gewoon zo.
ik vind het anders dat je in de trein staat,en dringt om naar binnen te komen,dat maakt me weinig uit(okee irritant is het wel,maar meer om het haastige geduw Tong uitsteken )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:48

INGEMUIS schreef:
Ik vind persoonlijk dat je je een beetje aanstelt. Dit zijn gewoon normale aanrakingen die niks betekenen, die mensen hebben er waarschijnlijk niet eens bij nagedacht dat ze het deden.

Dan is dat een mooi moment om er eens over na te denken Pling

Natuurlijk is het in bepaalde situaties niet te voorkomen, maar het is helemaal niet erg om je bewust te worden dat jouw ondoordachte aanraking niet door iedereen op prijs gesteld wordt.

Kijk, ook al betekent het niets, zou het niet erg moeten zijn, is het goed bedoeld etc, dan nog zijn er mensen die het niet fijn vinden. Dat is reden genoeg om er op z'n minst wat op te letten lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:50

Ik vind het helemaal niet prettig als vreemde mensen mij aanraken Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:51

Getverdemme, ik moet er niet aandenken dat mijn leidinggevende me ook maar met een vinger aanraakt, waar dan ook Misselijk

Heeft namelijk niks met gezag te maken, maar met chemie tussen mensen. Van de een zal je het wel kunnen hebben en van de ander absoluut niet. En of iemand nou politie agent is of niet, daarom hoeft hij mij nog niet aan te raken zeg, doe niet zo raar!

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:52

Ik vind het ook niet fijn als mensen aan me komen, en al helemaal geen vreemde, en zelfs niet als ik ennog 150 andere mensen een trein in willen stappen dán nog wil ik niet dat er mensen tegen me aanstaan, en misschien komt dat door dat ik een bepaald soort verleden heb, maar ik wil gewoon absoluut niet aangeraakt worden, door niemand, en al helemaal geen vreemde. Pff, wordt er helemaal boos van Bloos

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:54

Lusitana schreef:
Armen , bovenrug en schouders zijn eigenlijk "vrij gebied" en daar zou iedereen elkaar moeten kunnen aanraken als dat nodig is om je aandacht te trekken bv.

Pardon? Vrij gebied? Ik dacht het niet. Het is mijn lichaam, en daar hou ik graag zelf zeggenschap over. Laten we even heel duidelijk maken: aanrakingen zijn niet te vermijden en niet erg, niet per definitie verkeerd, maar IK en niemand anders beslist of het 'moet kunnen'. Er is niemand ter wereld die het recht heeft om mij zomaar aan te raken, en dat geldt ook voor mijn 'meerderen'. Ik ben geen lijfeigene.

(Overigens reageer ik helemaal niet giftig of agressief als iemand mij aanraakt - in veel gevallen doe ik gewoon een stapje opzij, en dat is het dan.)

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:58

Citaat:
Ik vind persoonlijk dat je je een beetje aanstelt

Dat is ook wel erg kort door de bocht. gevoelens zijn er en zijn áltijd oprecht. Gevoelens kun je niet wegmaken door ze weg te redeneren. Maar ze kunnen wel onevenredig aanwezig zijn.

Citaat:
Pardon? Vrij gebied? Ik dacht het niet. Het is mijn lichaam, en daar hou ik graag zelf zeggenschap over. Laten we even heel duidelijk maken: aanrakingen zijn niet te vermijden en niet erg, niet per definitie verkeerd, maar IK en niemand anders beslist of het 'moet kunnen'. Er is niemand ter wereld die het recht heeft om mij zomaar aan te raken, en dat geldt ook voor mijn 'meerderen'. Ik ben geen lijfeigene.

Vrij gebied in de zin van het gebied dat doorgaans 'normaal' wordt gevonden om aan te raken, ik denk niet dat ze ermee bedoeld dat je daar iemand ook daawerkelijk mág aanraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:07

Shadow0 schreef:
Dan is dat een mooi moment om er eens over na te denken Pling

Natuurlijk is het in bepaalde situaties niet te voorkomen, maar het is helemaal niet erg om je bewust te worden dat jouw ondoordachte aanraking niet door iedereen op prijs gesteld wordt.

Kijk, ook al betekent het niets, zou het niet erg moeten zijn, is het goed bedoeld etc, dan nog zijn er mensen die het niet fijn vinden. Dat is reden genoeg om er op z'n minst wat op te letten lijkt me.

Ik zal wel een grote egoist zijn, maar de gedachte dat iemand het misschien niet prettig vind als ik bijv. diegene op de fiets inhaal terwijl die person Ipod luistert/ in gedachten verzonken is, die tik ik dan dus mooi even op zijn/haar schouder aan als diegene mijn bel niet zou horen. Of dat ik ergens iets moet vragen aan iemand in de drukte of waar ik hard moet praten (of waar het juist heel stil is).. dan tik ik ook gewoon even op de schouder. Persoonlijk vind ik het prettiger dan ergens te moeten roepen omdat iemand je niet hoort, of ergens waar stilte gevraagd is dan zo vervelend te fluisteren oid.

Om even in te gaan op de topictitel, waar veel mensen in dit topic geloof ik aan voorbij gaan; het is juist abnormaler geworden om 'lichamelijk contact' te maken met iemand. Dat lijkt mij wel duidelijk na alle reacties die ik hier in dit topic lees.

Vaak (zo'n 9 van de 10 keer) als ik wordt 'aangeraakt' door iemand in de vorm van een hand op mijn schouder of even aantikken oid, dan is dat een oudere. Met 'oudere' bedoel ik een man of vrouw die mijn opa of oma had kunnen zijn. Deze mensen vatten dit als 'normaal' op, terwijl wij (kennelijk) in een maatschappij zijn opgegroeid waar dit absoluut niet meer kan en waar iedere aanraking slecht is. We moeten allemaal rekening met elkaar moeten houden, want stel je voor dat een ander iets eventueel anders opvat dan dat jij het bedoeld...
Tja, natuurlijk moet je rekening houden met een ander... maar dan kan er net zo goed rekening mee gehouden worden dat niet iedereen iets bedoeld met 'lichamelijk contact' en dat er ook mensen zijn die niet zo schreeuwerig of praterig zijn- dat vind ik net zoiets onzinnigs. Je weet nooit of een ander iets wel of niet prettig vindt, voor mij was dit topic ook echt voor het eerst dat ik hoor dat iemand problemen heeft met dit soort, in mijn ogen, hele normale dingen (/aanrakingen).

Vroeger waren dit soort aanrakingen die de TS noemt volgens mij veel eerder normaal, helaas wordt het steeds minder normaal. We gaan geloof ik een richting uit dat je straks op straat, als man zijnde, niet eens meer 'meisje' mag zeggen tegen een meisje als je haar wat wilt vragen.. want stel dat 'meisje' het niet prettig vindt als een man haar zomaar op straat aanspreekt met 'meisje'.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:10

Helemaal mee eens Wildwings, denk dat je een punt hebt met dat aanrakingen vroeger juist wél normaal waren en dat er nu vaak overdreven op gerageerd wordt, het kán en mág opeens allemaal niet meer omdat het raar, vies, handtastelijk is.

maar sinds er mensen zijn, wordt er lichamelijk contact gemaakt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:19

faye schreef:
Getverdemme, ik moet er niet aandenken dat mijn leidinggevende me ook maar met een vinger aanraakt, waar dan ook Misselijk

Heeft namelijk niks met gezag te maken, maar met chemie tussen mensen. Van de een zal je het wel kunnen hebben en van de ander absoluut niet. En of iemand nou politie agent is of niet, daarom hoeft hij mij nog niet aan te raken zeg, doe niet zo raar!

Er is aanraken en aanraken. Als iemand ferm een hand op he schouder legt, is dat heus niet als "lieflijk" bedoeld.
Aanraken hoeft helemaal niet intiem te zijn. Een por, een zetje, handschudden, of een schouderklopje is ook aanraken. mogen ze dat ook niet doen bij je?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:22

Shadow0 schreef:
Lusitana schreef:
Armen , bovenrug en schouders zijn eigenlijk "vrij gebied" en daar zou iedereen elkaar moeten kunnen aanraken als dat nodig is om je aandacht te trekken bv.

Er staat ook bij dat het in bepaalde omstandigheden is. Voor jou ook:Mogen ze dan niet de hand schudden, je bij de hand nemen, een schouderklopje geven, een zet (om je leven te redden bv) omdat je lichaam "verboden is om aan te raken?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:22

Lusitana schreef:
faye schreef:

Er is aanraken en aanraken. Als iemand ferm een hand op he schouder legt, is dat heus niet als "lieflijk" bedoeld.
Aanraken hoeft helemaal niet intiem te zijn. Een por, een zetje, handschudden, of een schouderklopje is ook aanraken. mogen ze dat ook niet doen bij je?

Nee ik ben daar zeker niet bij iedereen van gediend nee!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:25

Het gaat niet om iedereen. Het gaat om wanneer het gepast is bij de situatie. Daar ging mijn hele post over.