Sylleke schreef:Ik weet niet eens van iets, zo schokkend is het dus ook niet geweest.

Ach ja, die eeuwie strijd tussen Vlaanderen en Wallonië hé... Ik schrik van niets in dit kleine, miezerige land. Der gebeuren wel meer gekke dingen hier.

Als je er niets van weet, heb je misschien niet naar radio geluisterd, tv/gazet bekeken enz. Overal was het hoofdnieuws, en terecht in mijn ogen. Zo'n grap getuigt in mijn ogen niet van veel respect.
Ik kan enorm veel verdragen wat betreft grappen, maar ten eerste is dit door een officiële zender, en is dat daar de taak niet van, dat ze zoiets maar op 1 april doen. En ten tweede is dit echt totaal verkeerd vind ik. Het is al zo'n gevoelig onderwerp, er zijn al zoveel discussies, zoveel gemene steken onder water door. En vooral dan door de heel vlaamsgezinden, die steeds maar weer afgeven op Wallonië. Om dan nog maar te zwijgen over Brussel.
Oké, de tweetaligheid daar is niet wat het moet zijn over het algemeen, maar de verdraagzaamheid van sommige (vooral heel vlaamsgezinden dan) laat ook wel vaak te wensen over.
Het is trouwens wel waar dat Belgen over het algemeen echt wel met zichzelf kunnen lachen (zoals moeshie aanhaalde), maar dan nog vind ik dat dat niet de taak van de openbare omroep is...
Citaat:
Wel, ik kan er goed mee lachen, maar vele Walen/ministers e.d. duidelijk niet. Ik hoorde het vanmorgen op het nieuws en moet zeggen dat ik meteen moest lachen. Ze vinden zelf blijkbaar dat ze absoluut niet zonder Vlaanderen kunnen. (dat is toch wat ik hieruit afleid )
Citaat:
We zullen dan toch blijkbaar wel voor iets goed zijn?

Over het algemeen zeggen de Walen toch maar zelden dat we dat niet zijn? Ze kunnen inderdaad niet zonder Vlaanderen op deze manier verder (dan zal hun welvaartsstand wel dalen), maar zo konden wij vroeger niet zonder de industrie van Wallonië, toen hebben zij ons erdoor geholpen.
Misschien doen wij in vergelijking wel meer dan zij toen gedaan hebben, maar is delen zo verschrikkelijk? Nee, in mooie kerstboodschappen en in de kerk etc niet, maar eens het over grotere dingen gaat, of over hun eigen bezit, ligt delen ineens wél gevoelig bij veel mensen.
lidewijke schreef:En dan zeggen ze dat dat in feite niet zo is, omdat vroeger het geld van Wallonië naar Vlaanderen zou gegaan zijn. (Wat totaal niet waar is)
Waarom zou dit niet waar zijn? Er was toen daar een grote bloei van industrie, en de Vlamingen gingen allen daar werken, want hier was toen bijna enkel landbouw.
lidewijke schreef:België is toch een héérlijk land
Zeker wel, moet ik eens beginnen opnoemen? Of ik veronderstel toch dat hier een ironische ondertoon in zat
.
Citaat:
Zou nog goed zijn vlamingen en walen appart. Economisch en politiek
Voor de Vlamingen misschien wel (buiten dat we nog kleiner zullen worden), maar voor de Walen niet.
Is dat ergens niet enorm egoïstisch?
Citaat:
Het enigste waarom ik eigenlijk beetje argwanend ben tegen over de walen is omdat: als zij naar Vlaanderen komen kunnen ze overal geholpen worden in het frans. Wij krijgen zelfs frans als tweede taal op school. Maar als wij als vlaming naar Wallonië gaan dan moeten wij frans spreken. En zij krijgen geen Nederlands op school hoor. Mijn moeder zegt altijd dat dit is omdat frans een wereldtaal is en Nederlands niet. Het is wel de eerste taal van hun land.
De friezen kunnen toch ook gewoon Nederlands?!
Is dat dan zo erg? Zelf ben ik eigenlijk heel trots op de hoeveelheid talen waarin ik mij (met veel haar erop) kan redden.
Frans is trouwens geen wereldtaal meer, of toch niet meer zoals vroeger. Nederlands is wel nog een kleinere taal, maar Frans is echt niet meer zo groot.
En er zijn uiteraard wél een hoop Walen die Nederlands spreken, ben er nog zo'n op Pukkelpop (festival) tegengekomen. En ons Frans is trouwens ook niet zo goed als we beweren hoor, op de universiteit klagen ze nogal eens dat de meeste studenten geen deftige grammaticale basis meer hebben en dat ze dat dan nog in de universiteiten moeten geven, wat niet de bedoeling is. Daardoor gaat dan ook weer op de universiteiten het niveau gaan dalen vrees ik. Er zijn er daar zelfs veel die de subjonctif niet deftig kennen, hoe kan je dan de Walen gaan bekritiseren?
Citaat:
Het is wel een feit dat moest Wallonië weg gaan dat België de helft (of meer) van zijn natuur verliest. Wat is het daar ongelooflijk mooi!
Inderdaad, onze ecologische voetafdruk zou enorm worden denk ik...
Citaat:
Aja in braschaat zit het er vol van
You can be sure of that! 
Citaat:
Als ik aan de macht kwam werd antwerpen ook hoofdstad.
Nooit van mijn leven
! Laten we deze mooie stad maar als tweede houden, veel beter zonder al die overheidsgebouwen en drukte. Zoals in Polen Warschau (officiële hoofdstad) en Krakau, een veel mooiere stad!
luckystory schreef:trouwens als Vlaanderen onafhankelijk wordt, dan zijn we Brussel (En dus ook onze 'Europese privileges) kwijt, daar kan je zeker van zijn.
Op basis waarvan? Gewoon uit interesse, geen kritiek/aanval ofzo hoor.
luckystory schreef:Straks worden we nog verdacht van nationalistische gevoelens
Maar ik moet wel bekennen, we hebben een huis in wallonië.
(ben ik nu een verrader?)
Misschien een klein beetje wel
. Volop afgeven op de Walen die van ons "profiteren", maar dat doe jij dan toch ook door van hun natuur en goedkopere bouwgrond te "profiteren"?
Nee, eigenlijk is gewoon beiden delen. Als iedereen op deze wereld nu eens zou delen wat hij of zij te veel had, zou iedereen zelfs (juist) te veel hebben. Idealistisch he? Maar wel de waarheid.
Citaat:
Dan wil ik niet weten hoe slecht het Frans van de gemiddeld Vlaamse jongere is..
Heel slecht tegenwoordig...
Citaat:
Weet je wat ik altijd dacht: dat IEDERE Vlaming Frans kon spreken, maar zo te zien niet iedereen.
Inderdaad. Het merendeel van diegene (die ASO gevolgd hebben meestal) kan zich in het frans (met soms heel veel haar erop en handen- en voetenwerk) redden. Maar dat kunnen veel Walen (meestal met nog meer haar en handen- en voetenwerk
) ook. Een minderheid kan het frans echt, en een andere minderheid kan er niets van.
Pfoeh, wat een betoog hier van mij! Het heeft dan blijkbaar toch een gevoelige snaar bij mij geraakt
. Maar ik blijf erbij dat België één moet blijven. Liefst van al zie ik nog heel de Europese Unie één, en om nog idealistischer (en irrealistischer
) te zijn, is de wereld gewoon één groot dorp
.