RTBF: "Vlaanderen roept onafhankelijkheid uit"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bluem

Re: RTBF: "Vlaanderen roept onafhankelijkheid uit"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:21

juleke schreef:
Ik verwijs er alleen maar naar omdat dit eerder in het topic werd aangehaald. Er werd ook gezegd dat iedereen van het 5de studiejaar tot het laatste middelbaar frans krijgt op school. Dit is niet zo. Het is dus geen verwijt aan mensen op het BSO zitten Knipoog

Was ook niet op jou bedoeld hoor. Knipoog

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:24

Dito schreef:

Oh, ok Bloos
Terug ontopic: Ik vind dat het eigenlijk nog relatief stil blijft in de media en dergelijke. Ik had verwacht dat er iets meer reactie op zou komen..

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 00:32

Tja, de eerste twee dagen had je het schokeffect en dat is zo stilaan over..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 00:38

hoop dat ze beseffen dat er eens actie moet genomen worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:02

Dito schreef:
juleke schreef:
Ik verwijs er alleen maar naar omdat dit eerder in het topic werd aangehaald. Er werd ook gezegd dat iedereen van het 5de studiejaar tot het laatste middelbaar frans krijgt op school. Dit is niet zo. Het is dus geen verwijt aan mensen op het BSO zitten Knipoog

Dan neem ik aan dat je mij bedoelt,en mijn zoon zit in het beroeps.
Dus vandaar dat ik het weet.Affijn laat ik het zo zeggen.Op zijn rapport staat geen cijfer voor frans.

En beroeps is niks om je voor te schamen,vakmensen zijn er ook nodig hoor.Hoe zou de wereld er uit zien zonder kappers schoonmakers of mensen die de dingen in de fabrieken maken.

Ik zou trouwens best een onafhankelijk Vlaanderen willen.Kunnen ze op het koningshuis eens zelf een handen uit de mouwens steken,Inplaats van te teren op onze zakken.Reken is uit hoeveel het in belastingen zal schelen. Geld, geld!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 20:29

Bokt zit vol Vlaams-Nationalistische Belgen Clown
(zo lijkt het in dit topic in ieder geval Knipoog )

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:31

Sylleke schreef:
Ik weet niet eens van iets, zo schokkend is het dus ook niet geweest. *LOL*
Ach ja, die eeuwie strijd tussen Vlaanderen en Wallonië hé... Ik schrik van niets in dit kleine, miezerige land. Der gebeuren wel meer gekke dingen hier. Clown

Als je er niets van weet, heb je misschien niet naar radio geluisterd, tv/gazet bekeken enz. Overal was het hoofdnieuws, en terecht in mijn ogen. Zo'n grap getuigt in mijn ogen niet van veel respect.
Ik kan enorm veel verdragen wat betreft grappen, maar ten eerste is dit door een officiële zender, en is dat daar de taak niet van, dat ze zoiets maar op 1 april doen. En ten tweede is dit echt totaal verkeerd vind ik. Het is al zo'n gevoelig onderwerp, er zijn al zoveel discussies, zoveel gemene steken onder water door. En vooral dan door de heel vlaamsgezinden, die steeds maar weer afgeven op Wallonië. Om dan nog maar te zwijgen over Brussel.
Oké, de tweetaligheid daar is niet wat het moet zijn over het algemeen, maar de verdraagzaamheid van sommige (vooral heel vlaamsgezinden dan) laat ook wel vaak te wensen over.
Het is trouwens wel waar dat Belgen over het algemeen echt wel met zichzelf kunnen lachen (zoals moeshie aanhaalde), maar dan nog vind ik dat dat niet de taak van de openbare omroep is...

Citaat:
Wel, ik kan er goed mee lachen, maar vele Walen/ministers e.d. duidelijk niet. Ik hoorde het vanmorgen op het nieuws en moet zeggen dat ik meteen moest lachen. Ze vinden zelf blijkbaar dat ze absoluut niet zonder Vlaanderen kunnen. (dat is toch wat ik hieruit afleid )

Citaat:
We zullen dan toch blijkbaar wel voor iets goed zijn? Schijnheilig

Over het algemeen zeggen de Walen toch maar zelden dat we dat niet zijn? Ze kunnen inderdaad niet zonder Vlaanderen op deze manier verder (dan zal hun welvaartsstand wel dalen), maar zo konden wij vroeger niet zonder de industrie van Wallonië, toen hebben zij ons erdoor geholpen.
Misschien doen wij in vergelijking wel meer dan zij toen gedaan hebben, maar is delen zo verschrikkelijk? Nee, in mooie kerstboodschappen en in de kerk etc niet, maar eens het over grotere dingen gaat, of over hun eigen bezit, ligt delen ineens wél gevoelig bij veel mensen.

lidewijke schreef:
En dan zeggen ze dat dat in feite niet zo is, omdat vroeger het geld van Wallonië naar Vlaanderen zou gegaan zijn. (Wat totaal niet waar is)

Waarom zou dit niet waar zijn? Er was toen daar een grote bloei van industrie, en de Vlamingen gingen allen daar werken, want hier was toen bijna enkel landbouw.

lidewijke schreef:
België is toch een héérlijk land

Zeker wel, moet ik eens beginnen opnoemen? Of ik veronderstel toch dat hier een ironische ondertoon in zat Knipoog.

Citaat:
Zou nog goed zijn vlamingen en walen appart. Economisch en politiek

Voor de Vlamingen misschien wel (buiten dat we nog kleiner zullen worden), maar voor de Walen niet.
Is dat ergens niet enorm egoïstisch?

Citaat:
Het enigste waarom ik eigenlijk beetje argwanend ben tegen over de walen is omdat: als zij naar Vlaanderen komen kunnen ze overal geholpen worden in het frans. Wij krijgen zelfs frans als tweede taal op school. Maar als wij als vlaming naar Wallonië gaan dan moeten wij frans spreken. En zij krijgen geen Nederlands op school hoor. Mijn moeder zegt altijd dat dit is omdat frans een wereldtaal is en Nederlands niet. Het is wel de eerste taal van hun land.
De friezen kunnen toch ook gewoon Nederlands?!

Is dat dan zo erg? Zelf ben ik eigenlijk heel trots op de hoeveelheid talen waarin ik mij (met veel haar erop) kan redden.
Frans is trouwens geen wereldtaal meer, of toch niet meer zoals vroeger. Nederlands is wel nog een kleinere taal, maar Frans is echt niet meer zo groot.
En er zijn uiteraard wél een hoop Walen die Nederlands spreken, ben er nog zo'n op Pukkelpop (festival) tegengekomen. En ons Frans is trouwens ook niet zo goed als we beweren hoor, op de universiteit klagen ze nogal eens dat de meeste studenten geen deftige grammaticale basis meer hebben en dat ze dat dan nog in de universiteiten moeten geven, wat niet de bedoeling is. Daardoor gaat dan ook weer op de universiteiten het niveau gaan dalen vrees ik. Er zijn er daar zelfs veel die de subjonctif niet deftig kennen, hoe kan je dan de Walen gaan bekritiseren?

Citaat:
Het is wel een feit dat moest Wallonië weg gaan dat België de helft (of meer) van zijn natuur verliest. Wat is het daar ongelooflijk mooi!

Inderdaad, onze ecologische voetafdruk zou enorm worden denk ik...

Citaat:
Aja in braschaat zit het er vol van Tong uitsteken

You can be sure of that! Haha!

Citaat:
Als ik aan de macht kwam werd antwerpen ook hoofdstad.

Nooit van mijn leven Knipoog! Laten we deze mooie stad maar als tweede houden, veel beter zonder al die overheidsgebouwen en drukte. Zoals in Polen Warschau (officiële hoofdstad) en Krakau, een veel mooiere stad!

luckystory schreef:
trouwens als Vlaanderen onafhankelijk wordt, dan zijn we Brussel (En dus ook onze 'Europese privileges) kwijt, daar kan je zeker van zijn.

Op basis waarvan? Gewoon uit interesse, geen kritiek/aanval ofzo hoor.

luckystory schreef:
Straks worden we nog verdacht van nationalistische gevoelens
Maar ik moet wel bekennen, we hebben een huis in wallonië.
(ben ik nu een verrader?)

Misschien een klein beetje wel Knipoog. Volop afgeven op de Walen die van ons "profiteren", maar dat doe jij dan toch ook door van hun natuur en goedkopere bouwgrond te "profiteren"?
Nee, eigenlijk is gewoon beiden delen. Als iedereen op deze wereld nu eens zou delen wat hij of zij te veel had, zou iedereen zelfs (juist) te veel hebben. Idealistisch he? Maar wel de waarheid.

Citaat:
Dan wil ik niet weten hoe slecht het Frans van de gemiddeld Vlaamse jongere is..

Heel slecht tegenwoordig...
Citaat:
Weet je wat ik altijd dacht: dat IEDERE Vlaming Frans kon spreken, maar zo te zien niet iedereen.

Inderdaad. Het merendeel van diegene (die ASO gevolgd hebben meestal) kan zich in het frans (met soms heel veel haar erop en handen- en voetenwerk) redden. Maar dat kunnen veel Walen (meestal met nog meer haar en handen- en voetenwerk Knipoog) ook. Een minderheid kan het frans echt, en een andere minderheid kan er niets van.

Pfoeh, wat een betoog hier van mij! Het heeft dan blijkbaar toch een gevoelige snaar bij mij geraakt Lachen. Maar ik blijf erbij dat België één moet blijven. Liefst van al zie ik nog heel de Europese Unie één, en om nog idealistischer (en irrealistischer Knipoog) te zijn, is de wereld gewoon één groot dorp Lachen.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:32

Hier dus niet Lidewijke! Knipoog
Over het algemeen vind ik dat ook niet fijn, als mensen zo nationalistisch doen. Dat geeft bij mij altijd een gevoel van egocentrisme/egoïsme.
Niet altijd he, en ik begrijp jullie punten, maar ik vind het bijna altijd spijtig.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 20:40

Tja, ik zou't ergens ook wel zonde vinden.. Maar het zou toch wel veel voordelen meebrengen voor Vlaanderen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:44

ik zou er geen probleem mee hebben eerlijk gezegd. Ben zeker geen vlaams nationalistisch in tegen deel Knipoog Sta heel sceptisch over belgië. En ik zou veel veranderen als ik kon.
Want regering en regels zijn in belgie toch niet hoe het hoort. Idem voor de rechtgeving. Maar kom ik heb het niet voor het zeggen. Dus zal alles wel moeten aannemen.

Off topic en hoe was biologie Knipoog

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 20:53

ging best goe Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 20:54

Lidewijke schreef:
ging best goe Tong uitsteken

Had ik het niet gezegd Tong uitsteken

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 20:59

katiavl schreef:
Want regering en regels zijn in belgie toch niet hoe het hoort.

terug een beetje ontopic; eerlijk gezegd ken ik geen enkel land zonder vreemde wetten ed of met een ideaal systeem.. (Wat natuurlijk niet betekent dat we daar niets aan moeten doen). Maar natuurlijk dat federaal gedoe maakt het er niet makkelijker op.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:00

ik kan me kwa regels toch beter vinden in noorwegen dan in belgië.

Wat heeft belgie duizende schandalen waar ze wereld bekend om staat

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 21:02

Ik ben niet echt bekend in de Noorse wetboeken.. Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:04

zie nu het burgermanifest trekt gewoon op gene ***** om het op de belgische manier te zeggen.
Wat heeft verhofstad eigelijk al gedaan?
Pfff je stelt me teleur Vork Tong uitsteken

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 21:30

katiavl schreef:
Wat heeft verhofstad eigelijk al gedaan?

besloten da ze maar overheidsgebouwen moeten verkopen om het gat in de begroting te vullen, ze daarna te huren en zo de volgende regeringen in de problemen brengen Clown

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:59

Ik heb zo het voorgevoel dat dit een lange post gaat worden.

Ten eerste vind ik dit een ontzettend misplaatste grap. Er zit geen humor in, of toch misschien wel: wat is er leuker dan een land op zijn kop zetten? Het ging hier om een fictieve documentaire die uit de hand is gelopen naar aanleiding van de reactie van een aantal Vlaamse en Waalse politici. Vooreerst zou ik duidelijk willen stellen welke gevolgen een Vlaamse nationalisering zou hebben. Vlaanderen kan immers niet alleen staan, niet economisch, niet politiek, niet maatschappelijk. Denk maar terug aan de geschiedenis, de Belgische staat is een van de enige natiestaten op de wereld met een volk. Sinds 2000 jaar leven Belgen samen (ik hoef hier maar even te verwijzen naar De Bello Gallico van Julius Caesar), en hebben ze er steeds voor gestreden om samen te blijven.

Het is een kwestie van geven en nemen: de ene keer hebben we ruzie, de andere keer kunnen we elkaar niet eens in mekaars buurt dulden, maar wanneer het erop aankomt helpen we elkaar en springen we voor elkaar in de bres. Tot zover het Belgisch nationalisme, wat dus wel zeker bestaat en waarmee ik eigenlijk zelfs voor meer dan 95% van de Vlamingen spreek. Men kan immers wel vaak roepen om de Vlaamse onafhankelijkheid, maar wanneer puntje bij paaltje komt, wordt dit telkens afgefloten wanneer men de nadelen ervan bekijkt. Men had immers al in 1970 bij de eerste grondwetsherziening België in twee kunnen scheuren, net als in 1988-1989 en in 1993. Deze drie grondwetsherzieningen hebben tot de federalisering geleid, waardoor alle Belgen een plaatsje krijgen in gemeenschappen en alle industrie in gewesten.

En dat werkt tot op de dag van vandaag prima. Bevoegdheden zijn verdeeld, strijdige belangen kennen oplossingen bij gerechtelijke en wetgevingsinstanties, en kan jij nu zeggen dat jij last hebt van een persoon aan de andere kant van de taalgrens? Het is ook maar een taalgrens, het splitst op in taal- en cultuurgemeenschappen, maar meer is het ook niet.

Wanneer jij (met alle respect voor de Nederlanders hier) dan blijkbaar zo nodig je terug bij hen wilt aansluiten, roep dan maar om onafhankelijkheid, maar met misselijkmakende leugens op televisie zal je het niet ver schoppen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:04

katiavl schreef:
ik zou er geen probleem mee hebben eerlijk gezegd. Ben zeker geen vlaams nationalistisch in tegen deel Knipoog Sta heel sceptisch over belgië. En ik zou veel veranderen als ik kon.
Want regering en regels zijn in belgie toch niet hoe het hoort. Idem voor de rechtgeving. Maar kom ik heb het niet voor het zeggen. Dus zal alles wel moeten aannemen.

Off topic en hoe was biologie Knipoog

Hoe kan jij oordelen over de Belgische wetgeving en het Belgisch recht? Rechtgeving bestaat trouwens niet.

Heb jij dan ooit al alles tot in de puntjes bestudeerd, de werking ervan nagegaan en rechtsociologisch en rechtseconomisch onderzoek gedaan? Voor zover kan ik absoluut zeggen dat het Belgisch recht een van de meest unieke en best geregelde is van de wereld.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:26

Biepje schreef:
Ik heb zo het voorgevoel dat dit een lange post gaat worden.

Ten eerste vind ik dit een ontzettend misplaatste grap. Er zit geen humor in, of toch misschien wel: wat is er leuker dan een land op zijn kop zetten? Het ging hier om een fictieve documentaire die uit de hand is gelopen naar aanleiding van de reactie van een aantal Vlaamse en Waalse politici. Vooreerst zou ik duidelijk willen stellen welke gevolgen een Vlaamse nationalisering zou hebben. Vlaanderen kan immers niet alleen staan, niet economisch, niet politiek, niet maatschappelijk. Denk maar terug aan de geschiedenis, de Belgische staat is een van de enige natiestaten op de wereld met een volk. Sinds 2000 jaar leven Belgen samen (ik hoef hier maar even te verwijzen naar De Bello Gallico van Julius Caesar), en hebben ze er steeds voor gestreden om samen te blijven.

Het is een kwestie van geven en nemen: de ene keer hebben we ruzie, de andere keer kunnen we elkaar niet eens in mekaars buurt dulden, maar wanneer het erop aankomt helpen we elkaar en springen we voor elkaar in de bres. Tot zover het Belgisch nationalisme, wat dus wel zeker bestaat en waarmee ik eigenlijk zelfs voor meer dan 95% van de Vlamingen spreek. Men kan immers wel vaak roepen om de Vlaamse onafhankelijkheid, maar wanneer puntje bij paaltje komt, wordt dit telkens afgefloten wanneer men de nadelen ervan bekijkt. Men had immers al in 1970 bij de eerste grondwetsherziening België in twee kunnen scheuren, net als in 1988-1989 en in 1993. Deze drie grondwetsherzieningen hebben tot de federalisering geleid, waardoor alle Belgen een plaatsje krijgen in gemeenschappen en alle industrie in gewesten.

En dat werkt tot op de dag van vandaag prima. Bevoegdheden zijn verdeeld, strijdige belangen kennen oplossingen bij gerechtelijke en wetgevingsinstanties, en kan jij nu zeggen dat jij last hebt van een persoon aan de andere kant van de taalgrens? Het is ook maar een taalgrens, het splitst op in taal- en cultuurgemeenschappen, maar meer is het ook niet.

Wanneer jij (met alle respect voor de Nederlanders hier) dan blijkbaar zo nodig je terug bij hen wilt aansluiten, roep dan maar om onafhankelijkheid, maar met misselijkmakende leugens op televisie zal je het niet ver schoppen.

Eh, wacht even ik snap iets niet, ben zelf Nederlander overigens, zouden (sommige) Vlamingen dan terug willen naar Nederland en zo ja, waarom?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:29

staat men neus er nog op Knipoog
precies of belgisch justitie systeel één van de beste is. We staan onwijs achter op forensisch onderzoeken Dromen

Uniek in de zin van geen bewijzen nodig om iemand te veroordelen...
En wat wetgeving betreft, pedofielen die twee keer veroordeeld worden en nog vrij rond lopen.
Bv; hans van temse onderzoek was echt lachen, zijn echt geen fouten in gemaakt.
Zeker als de slachtofferhulp. Praat met de betrokkenen en vijftien minuten later alles meld op tv

Politiek:
Visa kaart schandaal in antwerpen, sociaal woningen die bewoond worden door ministers.
Van peel die anti raccisme en dat het zo makkelijk is om samen te leven roept. Maar toch verhuist omdat hij genoeg heeft van de problematiek.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 17-12-06 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:34

Heb ik gezegd dat ik achter concrete uitspraken sta?

Dan geef je mij ook ineens een bewijs tegen jouw positivistische stelling. Een onafhankelijke rechter heeft daar geoordeeld, met daarbij een jury (en dat had jij kunnen zijn).

En heb ik blijkbaar iets gezegd over de uitvoerende macht? Want dan mag je iets zeggen over de traagheid van forensische onderzoeken, dat kan ik enkel beamen, maar de regering heeft daarin wel geoordeeld dat er belangrijker prioriteiten zijn.

Er zijn nog steeds bewijzen nodig om iemand te veroordelen, daarom hebben wij ook een Arbitragehof en een Hof van Cassatie, moest je daar al ooit van gehoord hebben.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 19:35

@Sullie97: nee, Vlaanderen kan gewoon niet op eigen benen staan en zou bijgevolg op bevel van de EU worden aangesloten bij Nederland dat dan als soort van federale staat zou fungeren.

Die scenario's zijn namelijk al lang opgesteld in Straatsburg en daar kunnen wij, ieniewienie burgers, niks aan veranderen.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 20:05

Biepje schreef:
Denk maar terug aan de geschiedenis, de Belgische staat is een van de enige natiestaten op de wereld met een volk. Sinds 2000 jaar leven Belgen samen (ik hoef hier maar even te verwijzen naar De Bello Gallico van Julius Caesar), en hebben ze er steeds voor gestreden om samen te blijven.

Volkeren Knipoog
ik denk maar aan Eburonen, Nerviërs, Trevieren, Menapiërs, ...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:15

Blitzelover schreef:
Volgens mij kent ook quasi elke Vlaming Frans..
we leren het allemaal op school.. het is hoe je je studies opvat of je het kunt of niet denk ik..
( iedereen behalve mensen die in BUSO zitten.. )

Beetje een overschattig van de Vlamingen hoor... In de meeste TSO en BSO richtingen is het niveau van Frans bedroevend, als ze al Frans krijgen. Er zijn dus evengoed Vlamingen die geen woord Frans praten (zie programma 'Beauty and The Nerd') als Walen die geen Nederlands praten.