Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Botervlieg schreef:Nog wat grappigs:
net bij 'Twee voor twaalf' geleerd:
Het Spaanse 'olé!' komt oorspronkelijk van
de Moren en betekende 'Allah!'
Hahaha, stadions vol NL voetbalsupporters die Allah aanroepen!!
chevax schreef:Mensen zijn vaak bang voor het Moslim-geloof en vaak sta ook ik er kritisch tegenover. Maar het bang zijn ergens voor komt meestal voort uit onwetendheid. Wat me opvalt, is dat ook in deze discussie direct wordt geroepen over buitenlanders die verkeerde dingen doen. Maar volgens mij haal je dan dingen door elkaar. In mijn ogen (maar dat is een mening die vast niet door velen wordt gedeeld) is een samenleving een smeltkroes van verschillende opvattingen, religies en overtuigingen. Het Christelijk geloof staan we niet meer sceptisch tegenover, terwijl in naam daarvan ook afschuwelijke en barbaarse dingen zijn gebeurd. En zo is het met elk geloof, elke overtuiging.
Ook moet je in zo'n discussie een onderscheid kunnen maken tussen markten die door handige ondernemers worden aangeboord (zoals Hallalhyoptheek, Hallalvlees, Moslimmobieltje) en zaken die deze groep zélf beïnvloedt in onze maatschappij. Ik heb respect voor ieder geloof en ieders mening, zo lang er geen radicale zaken gebeuren. Maar niet iedere buitenlander is Moslim, niet iedere Moslim is slecht en niet iedere Nederlander is goed.
Arabesk schreef:Tsja ik kan voorbeelden noemen van geloofsextremen hier in NL, christelijke extremen, waar de moslims bij in het niet vallen
Op een school in Middenmeer (noordholland) scheurde een moeder van een kind een tekening doormidden omdat er een kabouter op stond. Dat is duivels. De kinderen mochten geen sprookjes lezen, geen boeken van Thea Beckman alleen geloofsboeken etc
nadat ik dat heb gezien haal ik dat altijd aan als voorbeeld als mensen zeggen dat moslimscholen niet kunnen. Niet dat ik een voorstander ben van moslimscholen, ik ben voor de afschaffing van scholen op basis van een geloof, maar dan OOK het christelijke geloof. Daar gebeuren net zulke erge dingen.
Ik denk dat we aan de andere kant ook veel kunnen leren van allochtonen, ook al vind ik wel dat ze zich aan moeten passen. Maar ik stel me altijd voor hoe het moet voelen voor een niet-westers iemand om hier al die bushokjes en reclameborden te moeten zien met halfnaakte vrouwen erop. (Ik erger me er zelf ook mateloos aan)
Nathalie schreef:Nessah, wat jij schrijft is inderdaad waar... Als je de bijbel en de Koran langs elkaar legt, moeten er een hoop vergelijkingen zijn...
Het stond al op mijn lijstje nu ik even in NL ben, om dat eens te doen.
Ik denk er de laatste tijd heel veel overna, dat het zoveel op elkaar lijkt.
Ik zal maar niet schrijven wat ik denk.. Want dan zal ik misschien een hoop mensen op mijn dak krijgen. Ik denk namelijk dat oorspronkelijk de Islam en het Christendom hetzelfde geloof zijn... Maar het uit is gegroeit tot 2 verschillende geloven.
Maar voordat ik het daar echt over ga hebben, wil ik dat eerst meer uit zoeken.
Arabesk schreef:Tsja ik kan voorbeelden noemen van geloofsextremen hier in NL, christelijke extremen, waar de moslims bij in het niet vallen
Op een school in Middenmeer (noordholland) scheurde een moeder van een kind een tekening doormidden omdat er een kabouter op stond. Dat is duivels. De kinderen mochten geen sprookjes lezen, geen boeken van Thea Beckman alleen geloofsboeken etc
Nathalie schreef:Arabesk, dat een kind geen boeken mag lezen over sprookjes en kabouters, dat heeft echt niets met de Islam te maken... Denk je dat er in de Koran staat dat je geen kabouters mag tekenen en niet mag geloven in sprookjes?
Dat doet die moeder toch echt zelf, en dat is dan háar karakter o.i.d., en niet haar geloof...
Dat zij wil dat haar kinderen alleen geloofs-boeken lezen, dat vind ik ook niet kunnen, een kind moet kind kunnen zijn... Maar zo zijn er wel meer mensen hoor, niet alleen in de Islam.
Nathalie schreef:Nessah, wat jij schrijft is inderdaad waar... Als je de bijbel en de Koran langs elkaar legt, moeten er een hoop vergelijkingen zijn...
Het stond al op mijn lijstje nu ik even in NL ben, om dat eens te doen.
Ik denk er de laatste tijd heel veel overna, dat het zoveel op elkaar lijkt.
Ik zal maar niet schrijven wat ik denk.. Want dan zal ik misschien een hoop mensen op mijn dak krijgen. Ik denk namelijk dat oorspronkelijk de Islam en het Christendom hetzelfde geloof zijn... Maar het uit is gegroeit tot 2 verschillende geloven.
Maar voordat ik het daar echt over ga hebben, wil ik dat eerst meer uit zoeken.
Nathalie schreef:Arabesk, dat een kind geen boeken mag lezen over sprookjes en kabouters, dat heeft echt niets met de Islam te maken... Denk je dat er in de Koran staat dat je geen kabouters mag tekenen en niet mag geloven in sprookjes?
Dat doet die moeder toch echt zelf, en dat is dan háar karakter o.i.d., en niet haar geloof...
Dat zij wil dat haar kinderen alleen geloofs-boeken lezen, dat vind ik ook niet kunnen, een kind moet kind kunnen zijn... Maar zo zijn er wel meer mensen hoor, niet alleen in de Islam.