'De moslims hebben positieve invloed op de Nederland'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Botervlieg

Re: 'De moslims hebben positieve invloed op de Nederland'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:57

Je hebt wel gelijk. De Spaanse Inquisitie en het uitmoorden van de Katharen
en de heksenjacht in NL kun je er misschien ook wel toe rekenen.

Bij de joden in WOII ging het het dacht ik niet zozeer om het geloof
als wel om de maatschappelijke bedreiging die joden zouden vormen.
Èn de wens van dhr. H. om in een zo groot mogelijk gebied het arische ras
te laten overheersen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:15

Nog wat grappigs:
net bij 'Twee voor twaalf' geleerd:

Het Spaanse 'olé!' komt oorspronkelijk van
de Moren en betekende 'Allah!'

Hahaha, stadions vol NL voetbalsupporters die Allah aanroepen!! Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:16

Ik denk dat we ons met z'n allen eens een beetje meer zouden moeten verdiepen in Jordanië. Dat land loopt constant op een heel dun lijntje te balanceren met allerlei verschillende bevolkingsgroepen in een land in een hele roerige regio. Niet dat daar alles perfect is, maar ik vind dat ze toch ontzettend veel betekenen in het midden oosten. Jordanië is misschien wel een goed voorbeeld van een Islamitisch land waar Jihad en Sharia geen aanvaarde begrippen zijn.

En extremisten heb je overal, daar hoef je niet alleen voor naar de moslimgemeenschap te kijken. En wat zijn extremisten eigenlijk? Mensen die hun eigen regels bepalen en deze aan anderen willen opleggen? Als dit zo is kan je de Hells Angels, de Bagwan, de Neo-Nazies, de KKK, de RAF, de ETA, de IRA, etc. etc. zeer zeker ook tot extremisten rekenen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:17

Botervlieg schreef:
Nog wat grappigs:
net bij 'Twee voor twaalf' geleerd:

Het Spaanse 'olé!' komt oorspronkelijk van
de Moren en betekende 'Allah!'

Hahaha, stadions vol NL voetbalsupporters die Allah aanroepen!! Afbeelding

Haha! Dat is wel humor. Ach, woorden veranderen wel vaker van betekenis. Ik lig in een deuk als er iemand over een banketstaaf begint te praten. Clown

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 23:24

chevax schreef:
Mensen zijn vaak bang voor het Moslim-geloof en vaak sta ook ik er kritisch tegenover. Maar het bang zijn ergens voor komt meestal voort uit onwetendheid. Wat me opvalt, is dat ook in deze discussie direct wordt geroepen over buitenlanders die verkeerde dingen doen. Maar volgens mij haal je dan dingen door elkaar. In mijn ogen (maar dat is een mening die vast niet door velen wordt gedeeld) is een samenleving een smeltkroes van verschillende opvattingen, religies en overtuigingen. Het Christelijk geloof staan we niet meer sceptisch tegenover, terwijl in naam daarvan ook afschuwelijke en barbaarse dingen zijn gebeurd. En zo is het met elk geloof, elke overtuiging.
Ook moet je in zo'n discussie een onderscheid kunnen maken tussen markten die door handige ondernemers worden aangeboord (zoals Hallalhyoptheek, Hallalvlees, Moslimmobieltje) en zaken die deze groep zélf beïnvloedt in onze maatschappij. Ik heb respect voor ieder geloof en ieders mening, zo lang er geen radicale zaken gebeuren. Maar niet iedere buitenlander is Moslim, niet iedere Moslim is slecht en niet iedere Nederlander is goed.

Sorry, heb niet het hele topic gelezen, want dat kan ik gewoon niet.. wordt er veelste kwaad van. Nagelbijten / Gniffelen
Spijt me als de discussie al verandert is ofzo, maar ik betwijfel het.

Ten eerste wil ik zeggen dat ik het totaal eens ben met de post hierboven.

Waarom is een groot deel van de Nederlanders tegen Moslims??? Omdat ze het geloof niet kennen... En dan zijn ze er bang voor!!!!

Verdiep je eens in de Islam, dan kom je er achter dat dat een heel mooi geloof is.
Extremisten heb(had) je van elk geloof.
Het christelijk geloof zie je steeds minder, en de Islam steeds meer. Wat resulteert in minder christelijke extremisten, en meer Islamitische extremisten.

Overigens alle Moslims die ik ken (en dta zijn er veel Knipoog ) zijn het ook niet eens met die extremisten.

Om over het drinken etc terug te komen. Denken jullie dat alle mensen die bijv Katholiek zijn alles laten wat zij niet mogen doen?
Nee ook niet, maar het christelijk geloof is niet meer zo sterk als vroeger. Dus niemand die daar naar om kijkt, alleen de strenggelovige.
Als er dan eens een Moslim is die drinkt of rookt, dan is het gelijk een slechte Moslim.

Ach, ik stop ermee, want ik loop mezelf altijd maar kwaad te maken.
Haal eens een boek in de biep over de Islam, en dan kom je erachter wat de Islam eigenlijk voor een geloof is....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:26

Nathalie.. oh oh oh wat ben ik het toch elke keer met jou eens..
Ik ben in dat andere topic ook maar gestopt want ik werd gewoon pissig...
Mensen die denken dat extremisten echte moslims zijn.. Terwijl er duidelijk in de Koran staat dat men niet mag doden.
Ik ben nu al een jaar bezig met de Koran te lezen. ( wel de nl vertaalde, mijn arabisch is niet al te best Haha! ) Dus ik weet van een groot gedeelte wat er in staat en ik weet daarom dat het een super mooi geloof is.
Ik zou zeggen, leg de bijbel en Koran eens naast elkaar en zoek de vergelijkingen... Dat zullen er namelijk heel heel veel zijn...

Katholieken vroeger (zo'n 50 jr terug), kan je sterk vergelijken met veel moslims van nu.
Katholieken mochten ook geen seks voor het huwelijk.. En denk je dat ze voor de mode die hele lange rokken droegen en geen make up op deden??
En de het vasten van de katholieken was veel strenger dan de ramadam hoor..

Ik denk dat de islam zeker een positieve werking kan hebben op nederland. Maar dan moet nederland er alleen wel open voor staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:25

Tsja ik kan voorbeelden noemen van geloofsextremen hier in NL, christelijke extremen, waar de moslims bij in het niet vallen Clown

Op een school in Middenmeer (noordholland) scheurde een moeder van een kind een tekening doormidden omdat er een kabouter op stond. Dat is duivels Verward. De kinderen mochten geen sprookjes lezen, geen boeken van Thea Beckman alleen geloofsboeken etc

Ziek nadat ik dat heb gezien haal ik dat altijd aan als voorbeeld als mensen zeggen dat moslimscholen niet kunnen. Niet dat ik een voorstander ben van moslimscholen, ik ben voor de afschaffing van scholen op basis van een geloof, maar dan OOK het christelijke geloof. Daar gebeuren net zulke erge dingen.

Ik denk dat we aan de andere kant ook veel kunnen leren van allochtonen, ook al vind ik wel dat ze zich aan moeten passen. Maar ik stel me altijd voor hoe het moet voelen voor een niet-westers iemand om hier al die bushokjes en reclameborden te moeten zien met halfnaakte vrouwen erop. (Ik erger me er zelf ook mateloos aan Zij zijn groot en ik is klein! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:33

Arabesk, mijn kids gaan daarom ook zeker niet naar de christelijke dorpsschool. Gewoon een openbare.

Over de vraagstelling van het topic, in mijn ogen heeft geen enkel geloof een positieve invloed op Nederland of welk land dan ook. Elk geloof werkt onverdraagzaamheid in de hand.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:52

die mening deel ik faye...godsdienst brengt in mijn ogen alleen maar ellende en verderf. tuurlijk heb je mensen die echt hun best doen om goed te leven, maar als je kijkt naar oorlogen, dan gaat het 9 van de 10 keer over het geloof. waarom laten mensen elkaar toch niet hun waarde....believe and let believe...

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:38

Arabesk schreef:
Tsja ik kan voorbeelden noemen van geloofsextremen hier in NL, christelijke extremen, waar de moslims bij in het niet vallen Clown

Op een school in Middenmeer (noordholland) scheurde een moeder van een kind een tekening doormidden omdat er een kabouter op stond. Dat is duivels Verward. De kinderen mochten geen sprookjes lezen, geen boeken van Thea Beckman alleen geloofsboeken etc

Ziek nadat ik dat heb gezien haal ik dat altijd aan als voorbeeld als mensen zeggen dat moslimscholen niet kunnen. Niet dat ik een voorstander ben van moslimscholen, ik ben voor de afschaffing van scholen op basis van een geloof, maar dan OOK het christelijke geloof. Daar gebeuren net zulke erge dingen.

Ik denk dat we aan de andere kant ook veel kunnen leren van allochtonen, ook al vind ik wel dat ze zich aan moeten passen. Maar ik stel me altijd voor hoe het moet voelen voor een niet-westers iemand om hier al die bushokjes en reclameborden te moeten zien met halfnaakte vrouwen erop. (Ik erger me er zelf ook mateloos aan Zij zijn groot en ik is klein! )

Ik ben het hier wel mee eens.

Ik ben ook tegen scholen die opereren vanuit welk geloof dan ook.

Ook ben ik er principieel op tegen om een land te regeren vanuit een geloofsovertuiging.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:29

Arabesk, dat een kind geen boeken mag lezen over sprookjes en kabouters, dat heeft echt niets met de Islam te maken... Denk je dat er in de Koran staat dat je geen kabouters mag tekenen en niet mag geloven in sprookjes?
Dat doet die moeder toch echt zelf, en dat is dan háar karakter o.i.d., en niet haar geloof...
Dat zij wil dat haar kinderen alleen geloofs-boeken lezen, dat vind ik ook niet kunnen, een kind moet kind kunnen zijn... Maar zo zijn er wel meer mensen hoor, niet alleen in de Islam.

Ik vind het opzich best goed dat er scholen zijn waar meer aandacht wordt besteed aan het geloof. Ik vind dat er in Nederland tegenwoordig te weinig stil gestaan wordt bij God. En nee ik ben geen strenge gelovige ofzo, maar ik geloof wel in God. En ik vind het jammer dat er tegenwoordig veelste veel mensen (vooral jongeren) zijn die er niet in geloven.. Of er iig nooit over na denken.

Dat over die bushokjes vind ik wel een goede. Ik ben namelijk toevallig nu met mijn vriend in Nederland, en hij schrikt soms echt van programmas op TV, of reclame buiten waar mensen half naakt op staan...

Er was ooit eens een turks meisje dat in Nederland kwam, de eerste dag is zij in shock geraakt en ze hebben haar met een trauma helikopter terug gestuurt naar Turkije, waar ze nog een tijd in het ziekenhuis heeft gelegen... Ze was zo geshockeert!
Nu was dit wel een meisje uit het binnenland van Turkije dat nog nooit ergesn anders geweest was, en het was alweer ik geloof een jaar of 15-20 geleden, toen waren er nog meer verschillen natuurlijk...

Klomp, wat jij zegt ben ik het opzich ook wel mee eens. Oorlogen komen bijna altijd door geloof. Maar daardoor vind ik niet dat mensen maar minder voor hun geloof uit moeten komen.
Het is gewoon een groot probleem in de wereld, al die verschillende geloven.
En op dit moment worden alle Moslims afgerekent op het gedrag van de extremisten.

Nessah, wat jij schrijft is inderdaad waar... Als je de bijbel en de Koran langs elkaar legt, moeten er een hoop vergelijkingen zijn...
Het stond al op mijn lijstje nu ik even in NL ben, om dat eens te doen.
Ik denk er de laatste tijd heel veel overna, dat het zoveel op elkaar lijkt.
Ik zal maar niet schrijven wat ik denk.. Want dan zal ik misschien een hoop mensen op mijn dak krijgen. Ik denk namelijk dat oorspronkelijk de Islam en het Christendom hetzelfde geloof zijn... Maar het uit is gegroeit tot 2 verschillende geloven.
Maar voordat ik het daar echt over ga hebben, wil ik dat eerst meer uit zoeken.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:54

Nathalie schreef:
Nessah, wat jij schrijft is inderdaad waar... Als je de bijbel en de Koran langs elkaar legt, moeten er een hoop vergelijkingen zijn...
Ik zal maar niet schrijven wat ik denk.. Want dan zal ik misschien een hoop mensen op mijn dak krijgen. Ik denk namelijk dat oorspronkelijk de Islam en het Christendom hetzelfde geloof zijn... Maar het uit is gegroeit tot 2 verschillende geloven.

Da's idd waar. Het offerfeest bv gaat over Ibrahim/Abraham die ipv zijn zoon een schaap offerde aan God. Voor jou ongetwijfeld een heel bekend verhaal.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 07:56

Arabesk schreef:

Nathalie schreef:
Arabesk, dat een kind geen boeken mag lezen over sprookjes en kabouters, dat heeft echt niets met de Islam te maken... Denk je dat er in de Koran staat dat je geen kabouters mag tekenen en niet mag geloven in sprookjes?
Dat doet die moeder toch echt zelf, en dat is dan háar karakter o.i.d., en niet haar geloof...
Dat zij wil dat haar kinderen alleen geloofs-boeken lezen, dat vind ik ook niet kunnen, een kind moet kind kunnen zijn... Maar zo zijn er wel meer mensen hoor, niet alleen in de Islam.

Nathalie volgens mij ging dat niet over de Islam, maar nam zij juist ee voorbeeld van het Christendom. Dat ook daar nog steeds veel extremen tussen zitten Knipoog .

Nathalie schreef:

Ik heb dit gedaan.. Of liever nog ben er mee bezig. De Koran ( vind ik) is een lastig geschift om door heen te komen. Hoewel ik al een eind ben. De bijbel daar in tegen heb ik al uit. Het lijkt zoveel op elkaar, van het begin tot het einde. Het is dus echt een aanrader om zelf ook eens te doen. Want, geloof me, je wordt er veel wijser van. Lachen

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:28

Nathalie schreef:

Volgens mij heb je Arabesk niet helemaal goed begrepen. Zij doelde met de sprookjes volgens mij niet op een moslim moeder maar een christelijke moeder. Hiermee wilde ze aangeven dat in haar ogen bij alle geloven wel een vorm van extremisme aanwezig kan zijn!!?

Ah en ik zie nu dat nessah dat al verbeterd heeft.. naja.. post em toch maar gewoon!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:05

Sorry, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Bloos Het spijt me! Knipoog

Nessah, ik heb ook wel eens stukken uit de Koran gelezen, maar dan in het Turks, en dan is het nog moeilijker natuurlijk. Nagelbijten / Gniffelen
Nu ik even in Nederland ben, wil ik ook echt een Nederlands vertaalde Koran gaan halen. Maar ik denk idd dat ik daar wel ff mee bezig ben. Knipoog

Anne_GTI, klopt idd, en zo zijn er veel meer dingen die hetzelfde zijn of op elkaar lijken!

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:22

Ik vind je posts altijd leuk om te lezen Nathalie, ik moet er altijd aan denken wanneer er weer gegild wordt: 'als wij in Turkije gaan wonen passen we ons verd*mme toch ook aan en moeten we een hoofdoek op'. Lips are sealed Knipoog

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:38

Ja, dat denk ik ook. Haha!
Ik ga ook naar de moskee en doe een hoofddoek op hoor! Nederlands praat ik nooit meer, alleen Turks. Ik bid 5 keer per dag en ik doe mee met de Ramadan...
Zo hoort dat toch? Haha!
Maar als je sommige mensen hier hoort, dan zou ik zwak zijn als ik me zo aanpas.

Ik doe het niet trouwens hoor. Ik vind de Islam echt een heel mooi geloof, en ik heb er respect voor en ook voor de cultuur.
Maar me er aan aanpassen, nee, dat doe ik niet...
Tuurlijk spreek ik ook wel Turks als mensen dat liever hebben, maar in het algemeen spreek ik gewoon engels of nederlands..
Ik eet zelfs varkensvlees! Dat zou ik eigenlijk ook niet meer kunnen....want dat is toch wel iets ergs in de ogen van Moslims.

Dus eigenlijk pas ik me ook helemaal niet aan. Bloos Er is gelukkig in Turkije niemand die erover zeurt. Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:43

@nathalie; er is ook niemand die zeurt over het eten van halal vlees in nederland toch? en als ik naar turkije zou gaan en een moskee zou binnestappen dan wil ik best even een hoofddoek omdoen hoor! no problem, dat respecteer ik echt wel.

Miss X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:47

Moslim is een geloof, het probleem is dat het nu een beetje algemeen bekend is geworden op een negatieve vlak.
Terrorisme doen Moslims, vrouwen met hoofdoek is van de moslims, vrouwen hebben bijna geen rechten, Moslim..

Om te zeggen dat de Moslim een slecht geloof is vind ik niet eerlijk. Ze hebben ook mooie kanten. Ze zijn alleen een beetje ouderwets. Vroeger hier in nederland hadden vrouwen ook geen rechten en moesten ze met een doekje op hun hoofd. En wat dacht je wat de Christenen en Joden die allemaal geflikt hebben.

De Media kan er een potje van om iets heel slecht in de publiciteit te brengen dat vind ik heel jammer. Buiten dat heeft tegenwoordig iedereen zijn eigen geloof. De een is radicaal de ander heel milt. Tegenwoordig maakt iedereen zijn eigen geloof, en pluk alles van elk geloof een stukje. Ik persoonlijk ben Christen. Ik ben gedoopt, maar roken en drinken en blowen doe ik wel. Maar dat mag niet. Maar naar de kerk ga ik af en toe wel, en ik ben absoluut tegen de ideeen van de Paus... Mensen woorden steeds moeilijker waardoor het strenge geloof waar je je eigenlijk moet aan houden een beetje geforceerd word en iedereen gaat zijn gang. Daarom vind ik eigenlijk niet meer dat er sprake is van een specifiek geloof, want iedereen heeft zijn eigen normen en waarden.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 12:50

als iedereen zijn geloof nu eens wat op een zachter pitje zette en wat meer aan normen en waarden ging werken...mentaliteit...dan komen we al een stuk dichter tot elkaar. zolang de contacten onderling verstoort zijn en er weinig tot geen respect (van beide kanten) is zal de vrede nog lang duren denk ik.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:12

Je geloof op een laag pitje zetten is wel makkelijk gezegd.
In Turkije is 99% Moslim. Het wordt er met de paplepel ingegoten, je moet de Koran lezen, bidden, wassen, naar de moskee.
Als jou moeder je van kleins af aan verteld dat snoep vies is (ik noem maar wat hoor Knipoog ) zul jij snoep altijd vies blijven vinden totdat je moeder toegeeft dat snoep eigenlijk helemaal niet vies is, en dan probeer je het misschien.
Maar er zal geen moeder zijn die tegen haar kinderen zegt, joh, laten we de hele Islam eens op een laag pitje zetten, doe wat je wilt en denk niet teveel aan Allah.

Het enigste wat moet veranderen, vind ik, is dat iedereen elkaar moet respecteren, ook elk geloof. Dat is gewoon een probleem. Maar niet alleen in de Islam.
Ik heb er veel discussies over in Turkije, waarom ze mensen die een ander geloof hebben, niet respecteren.
De meeste mensen respecteren christenen en joden wel. Maar bijvoorbeeld hindoestanen, dat is voor hun echt iets onbegrijpelijks. En dat neem ik ze ook niet kwalijk, in Turkije is iedereen Moslim en zien en weten ze niets anders.

In Nederland vind ik wel dat dat respect er moet zijn. Maar dat moet niet alleen van de Moslims af komen, ook van de Christenen. Daarom zeg ik ook altijd, lees eens een boek over de Islam, en dan zul je zien dat er helemaal niets is om bang voor te zijn. Misschien dat de mensen dan meer respect kunnen hebben voor het geloof.

Met Miss X ben ik het ook helemaal eens.

En Klomp, er zijn ook zat mensen in Nederland die zeuren over Halal-vlees hoor. Vergis je daarin niet.
Dat je in een moskee een hoofddoek om wilt doen, oke dat is goed. Maar weet je ook dat je een moskee niet binnen mag als je bijv ongesteld bent, of wanneer je je niet ritueel gewassen hebt?
Ik weet uit gesprekken met moslims, dat dat 1 van de dingen is waaraan ze zich nogal ergeren van toeristen.. Voor hun is de moskee iets erg belangrijks en zij zouden er dan ook nooooit een stap binnen zetten als ze niet 'schoon' zijn, maar toeristen die weten dat niet en lopen er zo naar binnen.

Je zou eens een hele zomer in een touristische plaats moeten zijn. Je wilt niet weten wat je ziet. Mensen die half naakt over straat lopen, op het strand liggen te .....
En aan de andere kant van de straat zie je dan een arm turks oud vrouwtje die bijna flauwvalt van wat ze nu weer ziet...
Dat vind ik ook geen respect hebben.

Nu zeg ik niet dat iedereen dat doet. Gelukkig zijn er ook toerisen die zich verdiepen in de cultuur voordat ze naar een vreemd land op vakantie gaan. Maar een groot deel doet dat niet... En ik vind dat even lezen op internet wat je wel en niet kunt in de cultuur van je vakantieland, toch wel het minste wat je kunt doen.

Zo heb je bijvoorbeeld in Turkije hele andere handgebaren. Het handgebaar in Nederland als wat goed is (dus je wijsvinger naar je duim buigen en de rest van de vingers gestrekt) dat betekend in Turkije dat iemand homo is. Stel je zit ibj een restaurant en je gebruikt dat handgebraar, gewoon omdat het eten lekker was, kun je dus gelijk de ober beledigen...en dat gebeurt nogal eens.

Nogmaals, niet iedereen is zo, ik kom ook wel eens mensen tegen die zich wel verdiepen in de cultuur voordat ze op vakantie gaan, en dat vind ik echt goed!! Maar het zijn er veelste weinig..

Miss X

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:27

Denk je niet dat de ''allochtonen'' zich een beetje misdragen (zoals mensen hier zeggen dat het duidelijk opvalt)
Omdat het zo in de picture word gezet... Als er een misdrijf is gepleegd word vaak daarna de afkomst bekend gemaakt... WAAROM?? Dat heeft er toch niks mee te maken..

Tuurlijk moeten ze zich aanpassen hier in Nederland, maar denk je niet dat het een stuk moeilijker word als ze eigenlijk vaak niet geaccepteerd worden door een grote groep.. Hollanders zijn vaak ook raar, ze hebben vaak een vooroordeel,'' die allochtonen moeten terug naar hun land''.. Maar als het een beetje drama word gaan iedereen masaal protesteren, dat het niet eerlijk is bla bla bla.. (bijv met de fam gumuz ) Beetje Krom allemaal

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:30

@nathalie, ik bedoelde hetzelfde als wat jij nu post, het laag op een pitje zetten bedoelde ik niet mee dat ze alles maar mogen doen en laten wat de koran verbied...om maar een geloofs-voorbeeld te noemen. ik bedoelde dus dat men elkaar in de waarde moet laten met wat zij geloven...ook al geloof je nergens in. dat vind ik namelijk ook het jammere van de meeste moslims, die zien de westerse als ongelovigen en keuren het christendom af. ik heb meermaals gehoord dat ze willen dat heel de wereld mslim moet worden...alleen dat geloof is in hun ogen goed, kijk en dat bedoel ik nou over te brengen...dat kan gewoon niet..laat elkaar in waarde, dat zou al een enorm probleem weghalen. neemt niet weg dat veel westerlingen hetzelfde over de islam denken.

wat betreft de rituelen, menstuaties, bla bla, ja daar weet ik alles van...ik heb 6 jaar lang een relatie gehad met een moslim.
het halal-vlees is niet het punt, maar de tig winkeltjes in 1 straat zijn het die in opspraak zijn, net zoals belhuizen, dat mag naar mijn smaak ook wat minder, 1 of 2 winkels per buurt is toch al voldoende? je zet ook geen 6 supermarkten naast elkaar...

ik weet, zoals in marokko, dat de arabische meiden gewoon topless liggen hoor! die zijn gelukkig al wat moderner, helaas blijven de berberse flink achter...dat kun je terug zien in nederland. ze blijven met het beeld voor ogen hangen die ze toendertijd hebben achtergelaten toen ze naar nederland kwamen. ofwel ze moeten meer met hun tijd mee, vind ik. tijden veranderen nueenmaal.

als ik op vakantie ga, bekijk ik altijd de handelingen die daar voor hun normaal zijn, net als met afdingen, anders beledig je ze! dat vind ik eigenlijk niet meer dan normaal.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:39

Ben ik ook weer met je eens!

Ik vind het ook zo raar dat de afkomst er altijd bij gezegd wordt. Als het om een Nederlander gaat, zeggen ze niet dat het een Nederlander is.. Maar het is wel '3 marrokkanse jongens' (maar even een voorbeeldje hoor)

Allochtonen in Nederland hebben echt geen fijn leven.
Zo vroeg ik laatst aan een nichtje van me, hoe zij er eigenlijk over dacht.
En zij was ook bevooroordeelt, 'bang' voor allochtonen, en dat ze alleen maar foute dingen deden.. Totdat ze op straat liep en een allochtoon haar terugriep, maar ze durfde niet om te kijken omdat ze bang was, toen is deze jongen haar achterna gelopen waardoor ze nog banger werd, en na een hele wandeling kwam ze thuis aan en had die jongen haar dus helemaal achterna gelopen, omdat zij een pasje van de videotheek had laten vallen, dat wilde hij aan haar teruggeven....

Zo zie je dus maar weer dat Nederlanders altijd van het slechte uitgaan. Als het een Nederlander was die haar terug had geroepen, was ze gewoon omgedraait, terwijl die net zo goed een mes tussen haar ribben had kunnen steken.

Klomp, dan zeg ik niets. Knipoog Ik fok me altijd zo erg op als het over dingen als deze gaat, dat ik geloof ik niet alles even goed begrijp of lees. Bloos

Opzich heb je wel gelijk dat de mensen in Nederland in de tijd zijn blijven hangen van toen ze hun land verlaten hebben. Maar opzich is dat ook niet zo gek. Ze kwamen toen sowieso al in een heel ander land met een heeele andere cultuur terrecht. Hoe zie je dan wat de tijd van nu is, of wat de nederlandse cultuur is?
Al vind ik wel dat als je er 20 jaar woont, bijvoorbeeld, je dat wel moet weten. Maar ik kan me best voorstellen dat je even niet weet wat je moet doen, als je in een land als dit komt en uit een ouderwets land komt.

Klompje ik kan het wel met je reacties vinden nu ik alles nog eens na gelezen heb. Ik lees veelste snel geloof ik. Haha!
Ik vind het ook niet meer dan normaal dat je even zoekt wat wel en niet kan in je vakantie land....

Maar je wilt echt niet weten wat voor toeristen je soms tegen komt.
Zo waren de ouders van mijn vriend deze zomer bij ons. Zij komen uit een dorpje in het binnenland waar het dus nog ouderwets is. Mama draagt ook een hoofddoek en bid 5 keer per dag. Papa gaat elke vrijdag naar de moskee.
Mijn vriend werkte savonds, dus ik ging vaak met mijn schoonouders wandelen langs het strand ofzo. Ik heb zelfs één keer gehad dat we maar zijn gaan zitten omdat er 3 meisjes van een jaar of 16 waren, die zichzelf flink hadden bezat, liepen daar over de boulevard, elke jongen die ze tegen kwamen sprongen ze om de nek en gingen ze uitgebreid staan zoenen en weet ik veel wat. Verward Het was écht niet normaal!!!!! Mijn schoonmoeder kreeg bijna een beroerte.. en dat meen ik serieus!
En mijn schoonouders zijn opzich helemaal niet ouderwets, ze denken heel modern, ze houden zich alleen nog aan de regels. Maar zoiets als dit hadden ze niet gedacht, dat er zulke mensen waren op de wereld!
En zo kan ik nog een hoop voorbeelden noemen....

(Ik zit met allerlei dignen in mn hoofd, maar ben vandaag nogal slecht in mezelf verwoorden geloof ik.. het wil niet echt lukken Knipoog)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:51

ach mijn vriend is half surinaams dus in feite ook allochtoon (zoals hij zelf zegt Haha! )

maar wat ik zo vreemd vind is dat als die mensen, die dus een beeld hadden van hun land wat ze toendertijd achterlieten, nog steeds blijven hangen erin. ze gaan toch meestal naar hun thuisland om familie op te zoeken of gewoon voor vakantie. dan zien ze toch dat daar ook dingen veranderen?

ik heb heus begrip hoor voor welk mens dan ook maar er moet gewoon iets gebeuren voordat de kloof te groot wordt. dat zal niet enkel van nederlanders moeten afhangen, daar moet je gezamelijk aan werken. maar zolang je van die ettertjes hebt rondlopen die absoluut geen democratrie goedkeuren en er lekker op los leven en de regeltjes aan hun laars lappen, kan je geen kant op. en dat is erg jammer voor de mensen die dit wel willen, maar zo blijf je dus in een cirkeltje hangen en blijven de problemen ook. maar hoe krijg je die groep mensen zover? dat is een vraag zonder antwoord.....die blijft maar uit