Waarom dubbele nationaliteit afschaffen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Re: Waarom dubbele nationaliteit afschaffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:21

Ghani schreef:
Als je in Nederland wilt wonen, dan wordt je Nederlander. Niet alleen door Nederlands te leren, niet door naar Nederlandse programma's te kijken, maar vooral door je Nederlandse paspoort!

Belachelijk dat mensen 2 paspoorten kunnen hebben.
In mijn omgeving is het al vaak naar boven gekomen dat mensen met 2 paspoorten, (bv. Turks en Nederlands paspoort) een groot deel van het jaar in Turkije wonen, en daar dan werken, en tegelijkertijd een uitkering vangen uit Nederland omdat ze hier geregistreerd staan als werkloze en dus een uitkering ontvangen. Dus ze krijgen dubbel betaald, + dat ze hier niet inzetbaar zijn voor mogelijk beschikbaar werk omdat ze in Turkije zitten!!

Kan tog niet Scheve mond
Kiezen.. Of je bent volledig Nederlander, of je gaat maar terug naar land van herkomst! .

hmm nou ik heb lekker twee nationaliteiten. En ik ben er trots op. EN ik ben van mening dat jij daar niks geen last van hebt. En dat hele uitkering gezeur.. verschrikkelijk alsof alle mensen met een dubbele nationaliteit een uitkering vangen en maanden in het buitenland zitten. ONzin van de meeste weet je niet eens dat ze dubbele nationaliteiten hebben en deze mensen zijn gewoon lekker aan het studeren of werken in nederland.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:24

_Michelle__ schreef:

Een collega van mij heeft dus alleen een Italiaanse nationaliteit (schijnt) en wil geen Nederlandse nationaliteit aannemen.
Als je dat niet wilt, waarom dan wel hier wonen en werken?

Waarom wel als hij zich er goed bij voelt en goed functioneert??
[/quote]

Je kiest er voor om in Nederland te wonen, te werken en van alles gebruik te maken in Nederland. Dan is het maar een kleine stap om ook die Nederlandse nationaliteit aan te nemen.
[/quote]

Daar ben ik het niet mee eens. Hoe vaak komen grote CEO's Van bedrijf naar bedrijf op internationale basis? Hoe vaak gaan mensen met een bepaalde vak kennis wel niet enkele maanden, jaren in het buitenland werken? Hoe zit het als je internationale bedrijven hebt? Hoe zit het als je uitgezonden wordt voor enkele jaren bij het bedrijf dat je werkt?
Laatst bijgewerkt door Whiz op 21-11-06 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:25

Waarom ben je daar trots op??? Heb je daar iets bijzonders voor gedaan???

Ik denk dat het wereldwijd administratief gezien een stuk eenvoudiger zou zijn als iedereen een paspoort, dus een persoonsbewijs van een land zou hebben.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 12:32

sarabande schreef:
Waarom ben je daar trots op??? Heb je daar iets bijzonders voor gedaan???

Ik denk dat het wereldwijd administratief gezien een stuk eenvoudiger zou zijn als iedereen een paspoort, dus een persoonsbewijs van een land zou hebben.

Jah daarvoor heb ik twee ouders nodig gehad met totaal verschillende culturele achtergronden. EN die desondanks alle vooroordelen en angsten van mensen toch met elkaar getrouwd zijn .. en daar ben ik trots op ja.

Verder denk ik juist dat het er administratief helemaal niet eenvoudiger zou zijn. Ik vraag me af wat er overigens administratief zo moeilijk aan is.?

Wel als ik maar 1 nationaliteit zou hebben en ik zou van mijn erfrecht in beide landen gebruik willen maken.. dan wordt het wel een behoorlijke administratieve poespas.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:15

IK lees dat Joost zijn zoon 3 paspoorten heeft hij zou met het ene in kunnen reizen en met de ander uit dat lijkt me aardig verwarrend.

Ik ben nooit trots op iets waar ik niets voor gedaan heb, evt blij, maar niet trots.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:35

sarabande schreef:
IK lees dat Joost zijn zoon 3 paspoorten heeft hij zou met het ene in kunnen reizen en met de ander uit dat lijkt me aardig verwarrend.

Ik ben nooit trots op iets waar ik niets voor gedaan heb, evt blij, maar niet trots.

Je bent niet trots op een broertje of een zusje wat een eerste prijs wint? Je bent niet trots op je paard als iedereen zegt dat hij/zij super loopt of heel goed kan springen??

Nou ik heb 4 broertjes en zusjes. En als 1 van deze 4 op een mooie wijze hun grensen verleggen dan ben ik met recht Trots ja.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:43

joostvangestel schreef:
De Italiaan komt dus hier werken, wil zich onderwerpen aan de Nederlandse wetgeving, betaalt belasting in Nederland en kiest er bewust voor geen stemrecht te hebben. Ik zou dat vooral heel erg netjes willen noemen.

Eens. Lachen Ik wil ook echt helemaal niet dat alle allochtonen nederlanders worden. Dat mogen ze helemaal zelf weten. Vooral omdat ze er, behalve het stemrecht en wat andere dingen die je in het dagelijks leven helemaal niet dwars zitten, geen nadelen van ondervinden dat ze geen nederlandse nationaliteit hebben.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:36

Ik kan me heel goed voorstellen dat je als Nederlandse ' Marokaan' graag ook je Marokaansenationaliteit wilt behouden. Dat is toch je land en in het Nederland van nu voel je je ook niet geheel welkom... Ik vind het geen probleem 2 nationaliteiten.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:41

Ik zie niet in waarom je een dubbele nationalieit wilt hebben. Ik vind dat je de nationaliteit moet aannemen, van het land waar je wilt wonen, in dit geval NL dus. Nou een dubbele nationaliteit vind ik ronduit belachelijk en nergens voor nodig.

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:17

ik vind dat je maar 1 nationaliteit mag hebben.Zo voorkom je dingen als van 2 walletjes eten. Je ben nederlander of je ben het niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:26

Whiz schreef:
Je bent niet trots op een broertje of een zusje wat een eerste prijs wint? Je bent niet trots op je paard als iedereen zegt dat hij/zij super loopt of heel goed kan springen??

Nou ik heb 4 broertjes en zusjes. En als 1 van deze 4 op een mooie wijze hun grensen verleggen dan ben ik met recht Trots ja.

Je bent dus trots op de prestatie die dat zusje/broertje neerzet. Maar voor dat paspoort is toch geen enkele prestatie verricht. Waar ben je dan trots op???

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:29

trots dat haar OUDERS het presteerden om bij elkaar te blijven ongeacht de vooroordelen etc.
En haar buitenlandse nationaliteit is toch iets wat ze van haar ouders mee krijgt.

*ik blijf trouwens tegen de afschaffing..*

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:34

Dan is ze dus trots op haar ouders, niet op haar dubbele nationaliteit. Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:37

Nee maar haar dubbele nationaliteit is wel een teken Knipoog Ik bedoel mijn ouders zijn (raar genoeg) nog steeds bij elkaar.
Het feit dat een iraanse man bij een hollandse vrouw is gebleven (zeg ik t goed) dat is t m. En daar komt haar nationaliteit vandaan en die krijgt ze gewoon mee. Dus al met al is ze ook trots op dr nationaliteit Knipoog

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 11:13

Whiz schreef:
_Michelle__ schreef:

Een collega van mij heeft dus alleen een Italiaanse nationaliteit (schijnt) en wil geen Nederlandse nationaliteit aannemen.

Waarom wel als hij zich er goed bij voelt en goed functioneert??

Je kiest er voor om in Nederland te wonen, te werken en van alles gebruik te maken in Nederland. Dan is het maar een kleine stap om ook die Nederlandse nationaliteit aan te nemen.
[/quote]

Een italiaan is een EU-burger is, en als EU-burger zijnde mag je gewoon in alle EU-landen wonen en werken. Vrij verkeer van goederen en diensten... Je kiest ervoor om in Nederland te wonen en werken omdat je als EU burger in elk EU-land mag wonen en werken. Dus waarom zou je in godsnaam je nationaliteit afgeven als je in een ander EU land werkt en woont? Ik ga ook niet zomaar mijn Nederlanderschap opgeven als ik een tijdje in het buitenland ga werken.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:08

sarabande schreef:
Whiz schreef:

Je bent dus trots op de prestatie die dat zusje/broertje neerzet. Maar voor dat paspoort is toch geen enkele prestatie verricht. Waar ben je dan trots op???

Ik heb twee nationaliteiten.. geen twee paspoorten!!! Nooit nodig gehad tot nu toe dus.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:02

pairadice schreef:

Een italiaan is een EU-burger is, en als EU-burger zijnde mag je gewoon in alle EU-landen wonen en werken. Vrij verkeer van goederen en diensten... Je kiest ervoor om in Nederland te wonen en werken omdat je als EU burger in elk EU-land mag wonen en werken. Dus waarom zou je in godsnaam je nationaliteit afgeven als je in een ander EU land werkt en woont? Ik ga ook niet zomaar mijn Nederlanderschap opgeven als ik een tijdje in het buitenland ga werken.

Inderdaad! Ik woon ook in België en heb nog gewoon een Nederlands paspoort, dat kan prima.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 04:56

Afschaffen? Alsjeblieft niet zeg. Ik hoop over een tijdje Amerikaanse nationaliteit te hebben, maar ik wil mijn Nederlandse echt niet kwijt. Het zou stom zijn als ik een visum zou moeten aanvragen om mijn eigen familie te kunnen zien. Boos! Ik kan me voorstellen dat veel niet Europese buitenlanders in Nederland daarom ook hun eigen nationaliteit willen behouden.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:16

_Michelle__ schreef:
_Michelle__ schreef:

Kleine stap? Hele grote stap!

Ik woon sinds maart in Engeland, woon hier, werk hier, prima aangepast, maar voel me nog gewoon 100% Nederlandse. Volgens jou zou ik dan gewoon de Engelse nationaliteit moeten aannemen? Dacht t niet..

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:21

Inderdaad, ik begrijp ook best dat je als in het buitenland woont, of als buitenlander hier gaat wonen, dat je je nationaliteit niet wil opgeven. Dat is namelijk ook wel erg een stukje van jezelf wat je dan af moet staan.
Ik vind het een ander verhaal dat bijvoorbeeld kinderen die hier geboren zijn uit bijv. Marokkaanse ouders, twee nationaliteiten hebben.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:40

@ iedereen hierboven. Waarom zou je je buitenlandse nationliteit moeten opgeven dan? Je kan ook de nederlandse afstaan/niet aannemen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:27

mbkaatje schreef:
Ik vind het een ander verhaal dat bijvoorbeeld kinderen die hier geboren zijn uit bijv. Marokkaanse ouders, twee nationaliteiten hebben.

Ik denk dan dat je met de Marokkaanse authoriteiten zult moeten gaan praten. Die geven namelijk die nationaliteit, of je die nou wilt of niet. Niet overal ter wereld is nationaliteit een keuze die je zelf maakt Knipoog