Balkenende wil leerplicht verlagen naar 3 jaar.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Balkenende wil leerplicht verlagen naar 3 jaar.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:42

Faye: die discussie hebben we al eens gevoerd. Lachen Maar ouders die niet van jongs af aan Nederlands spreken, zullen de taal nooit zo goed leren dat ze hun kinderen de fijnere nuances kunnen meegeven, al doen ze nog zo hun best. Dus contact met Nederlandse kinderen is belangrijk, hoe dan ook.

De rest van mijn argumenten kun je vast nog wel ergens terugvinden Knipoog

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:43

Hurrycane schreef:
Ben ik met je eens Shadow.
Net als dat ik vind dat er geen moslimscholen moeten komen.
Dat vind ik niet omdat ik vind dat die mensen niet evengoed als christelijken of katholieken recht hebben op een school met een eigen geloofsachtergrond maar simpelweg omdat het een goede intergratie tegengaat. Ben er meer voor dat op alle scholen (openbaar, christelijk, katholiek etc.) naast de eigen godsdienst (of geen godsdienst) ook wat aandacht word besteed aan andere geloven.

Ik vind een school geen plek voor geloof. Dat doe je thuis maar. School heeft niets te maken met een geloofovertuiging en ik vind het ook echt onzin dat er moslimscholen moeten zijn, even min hoeven de katolieke scholen etc. Er hoeft v mij op school geen tijd verspilt te worden aan een geloof, welk geloof dan ook. Maar je hebt gelijk als je zegt dat het de intergratie in de weg staat en dat lijkt me niet wenselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:46

Niet van jongs af aan nederlands spreken? En hoeveel generaties wil je dat volhouden? Het zou in ieder geval stimuleren om thuis gewoon nederlands met de kinderen te praten. Of dat althans te proberen. Ik wordt een beetje moe van al die truus excuus argumenten. Als ik ergens anders ga wonen leer ik ook als eerste de taal en zorg ik ook dat mijn kinderen de taal leren zodat ze mee kunnen draaien op school.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:51

Faye: als het goed is, is het na deze generatie afgelopen, want dan zijn de kinderen wel van jongs af aan in contact gekomen met het Nederlands.

Het punt is: als je als Nederlands gezin naar een ander land gaat, is het vaak juist helemaal niet nodig om de taal van dat land ook thuis te spreken. In normaal contact met de mensen van dat land pikken kinderen dat zo op. Je eigen problemen in de taal (vooral op gebied van taalgevoel - iets wat je na een bepaalde leeftijd gewoon niet meer kunt leren in veel gevallen) kunnen dan juist belemmerend werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:52

Dus moet je daar in investeren (ZELF!!!)
Maar dat schijnt heel wreed te zijn om dat te verlangen Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:53

Bij een andere organisatie zou het niet zoveel investering kosten. (Ja, alle 3-jarigen naar school kost wel veel. Daar ben ik ook geen voorstander van.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:55

Nee wat mij btereft hoeven ook niet alle drie jarigen naar school. Doe een test en diegenen die bijgespijkerd moeten worden voor school begint op kosten van de ouders bijspijkeren. Prima toch?

Ben het een beetje zat dat alles maar gesubsidieerd moet worden en er lui achterover geleund kan worden omdat de overheid het wel weer oplost en met een of ander potje een projectje opzet Misselijk

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:57

Tsja thuis Nederlands spreken hoeft voor mij niet perse maar zorg wel dat ze het kunnen.
Toevallig zijn wij dit jaar naar Duitsland verhuisd en de oudste gaat gewoon in Nederland naar school. Is 16, heeft dyslexie, 1 jaartje wat duits gehad op school en die overgang vonden we gezien zijn leeftijd te groot en niet wenselijk om hem in Duitsland naar school te laten gaan. Dat wil echter niet zeggen dat hij toch wel wat meer en beter duits onder de knie begint te krijgen langzamerhand. Maar niet omdat we het hier in huis als spreektaal hebben. Leert het meer in winkels en door het omgaan met mensen/kinderen hier.
De jongste (net 8 geworden) gaat echter inmiddels 3 kwart jaar hier in Duitsland naar school en heeft het Duits al aardig onder de knie (voordeel is dat de oudste meteen wat van haar huiswerk opsteekt Clown ).
Voor we gingen verhuizen hebben we haar ook al een klein beetje duits geleerd zodat ze niet helemaal in het diepe terecht zou komen. Gewoon even wat eenvoudige dingen en voorbeeldjes dat Duits soms heel veel op Nederlands lijkt.. en tellen in het duits.
Qua afstand had ze ook nog wel in Nederland naar school gekunt maar we wonen niet meer in Nederland en dus proberen we ons zoveel mogelijk aan te passen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:01

Hoe jonger de kinderen zijn, hoe minder dat vaak een probleem is. Ik keek vroeger regelmatig naar de VPRO, die hadden ook veel Scandinavische series. Voor ik de ondertiteling kon lezen, begreep ik heel veel woorden. (Niet alles, maar toch wel veel). Nu lukt me dat echt niet meer.

Ook heb ik een keer een Duitse mevrouw gesproken in de volle overtuiging dat ze alleen maar een Duits accent had Haha! Had gewoon niet door dat het een andere taal was.

Taalontwikkeling bij kinderen is wat dat betreft echt ontzettend wonderlijk en interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:03

God wat vreemd dan dat er op zwarte scholen zo'n taalachterstand is Clown
Jammer dat er dus thuis niet of niet voldoende in geinvesteerd wordt.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:03

Is absoluut waar. Als kind kun je iedere taal leren.
Zet een Nederlandse baby direct na de geboorte in een chinees gezin en er komt gewoon chinees gebrabbel uit tegen de tijd dat het begint te praten Clown

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 01:28

Mooi, ik zoek nog een eindproject HBO Pedagogiek. Suggesties?

Stuur een pb Lachen

Ontopic; Ik vindt het onverantwoordelijk.

En ik wil ook iets toevoegen, mogen kinderen nog wel spelen zoals 10 - 20 jaar terug? Met kapotte vieze kleren thuiskomen van legertje spelen etc.? Of worden ze dan als ADHD bestempeld en de nette kleren weer aangetrokken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 02:02

Mwah, ik zal wel een onverantwoorde moeder zijn die ernstig aan bijscholing toe is. Mijn kinderen gaan gewoon op hun vierde pas naar school, en dan eerst nog alleen halve dagen ook. (omdat ze het anders niet volhouden) Tot haar vierde heeft Jennifer geen creche of peuterspeelzaal van binnen gezien. Samen spelen leerde ze wel tijdens het wekelijkse babyzwemmen en spelen in het zwembad en 1 morgen per week samen met een buurmeisje spelen. (afwisselend bij mij of bij buurmeisje thuis ivm werk van moeders)

En ze komt idd vaak onder de schrammen en modder thuis waarbij de kleren rechtstreeks de wasmachine in kunnen, ze crosst met haar pony door de bak, klimt in bomen, maakt hutten, speelt met honden en katten, wil een tunnel graven naar China vanuit de tuin, heeft een erg ruime fantasie en kletst je de bloaren in de oaren. Dialect en ABN worden moeiteloos gescheiden en ze begrijpt beide en gooit ze niet door elkaar.

Mijn jongste dochter (van 3) gaat haar zuster al aardig achterna. Ik vind het prima. En ons wekelijkse uitstapje tijdens schooltijd van haar zus met de pony door het bos laat ik me door Balkenende ook zeker niet afpakken; da's quality time tussen moeder en dochter. Daar heeft hij niks over te vertellen. Ze zal trouwens voor een taaltest bij een wildvreemde niet slagen denk ik; dan doet ze gewoon de mond niet open. Lekkere eigenwijze peuter dus.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:56

ShirleyA schreef:
ladylay schreef:
ieder zo zijn mening erover Knipoog
en sturen op school je kind, doen ze toch....helaas, maarjah...inprenten

Snap niets van jouw laatste zin....... Het is niet echt goed NL, (misschien te laat naar school gegaan Haha! , grapje)

idd beetje kromme zin Koe

op school sturen ze toch je kind een richting op, met gedrag e.d.
hoe de 'wereld' er over denkt, hoe die school er over denkt....
inprenten noem ik dat een beetje Knipoog

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:27

Adriana schreef:
Mooi, ik zoek nog een eindproject HBO Pedagogiek. Suggesties?

Stuur een pb Lachen

Ontopic; Ik vindt het onverantwoordelijk.

En ik wil ook iets toevoegen, mogen kinderen nog wel spelen zoals 10 - 20 jaar terug? Met kapotte vieze kleren thuiskomen van legertje spelen etc.? Of worden ze dan als ADHD bestempeld en de nette kleren weer aangetrokken.

Ja hoor zeker!!! Mijn zoontje kan heerlijk schoon v huis vertrekken en net zo heerlijk thuis komen maar dan heeeel vies! Ik heb m ooit n witte broek aan gedaan naar stal, daar realiseerde ik me dat dat niet handig was. Heb m daar niet mee lastig gevallen: de broek is nooit meer helemaal wit geworden hihi. Ik geef er echt niets om, het is zo weer schoon, of bijna schoon in t geval vd witte broek.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:55

Anne_GTI schreef:
Mwah, ik zal wel een onverantwoorde moeder zijn die ernstig aan bijscholing toe is. Mijn kinderen gaan gewoon op hun vierde pas naar school, en dan eerst nog alleen halve dagen ook. (omdat ze het anders niet volhouden) Tot haar vierde heeft Jennifer geen creche of peuterspeelzaal van binnen gezien. Samen spelen leerde ze wel tijdens het wekelijkse babyzwemmen en spelen in het zwembad en 1 morgen per week samen met een buurmeisje spelen. (afwisselend bij mij of bij buurmeisje thuis ivm werk van moeders)

En ze komt idd vaak onder de schrammen en modder thuis waarbij de kleren rechtstreeks de wasmachine in kunnen, ze crosst met haar pony door de bak, klimt in bomen, maakt hutten, speelt met honden en katten, wil een tunnel graven naar China vanuit de tuin, heeft een erg ruime fantasie en kletst je de bloaren in de oaren. Dialect en ABN worden moeiteloos gescheiden en ze begrijpt beide en gooit ze niet door elkaar.

Mijn jongste dochter (van 3) gaat haar zuster al aardig achterna. Ik vind het prima. En ons wekelijkse uitstapje tijdens schooltijd van haar zus met de pony door het bos laat ik me door Balkenende ook zeker niet afpakken; da's quality time tussen moeder en dochter. Daar heeft hij niks over te vertellen. Ze zal trouwens voor een taaltest bij een wildvreemde niet slagen denk ik; dan doet ze gewoon de mond niet open. Lekkere eigenwijze peuter dus.

Heerlijk om zo je kids op te zien groeien!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:57

Ik moet wel een beetje lachen om dit topic. Er is 1 iemand die toevallig een kind heeft, die vrij snel is, afwisseling nodig heeft (denk ik?) en blijkbaar ook heel veel energie heeft. Feit is dat de meeste kinderen van 3 nog niet de energie hebben om hele dagen op school te zitten. Speelplicht of niet, je kunt je kind thuis alle stabiliteit en rust geven en ook stimuleren om op sociaal en taalkundig vlak zich goed te ontwikkelen. Als je daar als ouders goed mee omgaat, heb je daar echt geen school of andere instantie voor nodig. Ik ben meer een voorstander van het goed begeleiden van kinderen op de basisschool, beter kijken naar individuele gevallen en daarop inspringen. Laat de overheid daar maar eens extra geld voor vrijmaken, want juist in de periode 6-12 kan al een hoop fout gaan. Helaas is de begeleiding op de meeste scholen meer gericht op het 'gemiddelde' kind, waardoor vooruitlopende - of achterlopende kinderen de dupe worden.

Kleine kinderen zijn heel flexibel in het leren van talen. Bij kinderen die tweetalig opgevoed worden gaat de talenkennis altijd iets langzamer. Dat is heel normaal. Buiten het feit dat ik kinderpsychologie studeer, ken ik in het dagelijks leven ook een aantal 'gemengde' vriendenstellen met kinderen die dus tweetalig opgevoed worden (zowel in NL als in het buitenland). Bij al die kinderen zie je dat ze heel goed twee talen kunnen oppakken, maar dat de ontwikkeling iets langzamer gaat, dan bij een eentalig kind. Lijkt me dus heel normaal. Dan heb ik het niet over allochtone kinderen, waar ze voornamelijk een vreemde taal thuis spreken. Ik denk dat het in die gevallen vooral bij de ouders ligt en dat school op 3-jarige leeftijd niet de juiste oplossing is.

Vergeet niet dat alle kinderen leergierig zijn, het is maar of je het stimuleert of ze genoeg zelfvertrouwen hebben. Maar leergierig zijn, zit in elk (gezond) kind.

Mijn dochter is heel slim, erg beweeglijk, supernieuwsgierig en leergierig. Maar ze is ook heel gevoelig en snel moe. Ze heeft naast afwisseling in bezigheden en het zien van andere kinderen, ook enorm haar rust en slaap nodig om weer bij te tanken. Alleen al daarom gaat ze voor haar 4de niet naar school.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:57

ladylay schreef:
idd beetje kromme zin Koe

op school sturen ze toch je kind een richting op, met gedrag e.d.
hoe de 'wereld' er over denkt, hoe die school er over denkt....
inprenten noem ik dat een beetje Knipoog

Snap m nu hihi. Ja dat sturen v school uit is altijd al geweest en zal wel zo blijven. Vaak is dat geen probleem, zolang t geen extreme zaken zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:58

Anne_GTI schreef:

Hele gezonde kinderen dus..... Haha! Haha! Haha!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:08

Nadya schreef:
Ik moet wel een beetje lachen om dit topic. Er is 1 iemand die toevallig een kind heeft, die vrij snel is, afwisseling nodig heeft (denk ik?) en blijkbaar ook heel veel energie heeft. Feit is dat de meeste kinderen van 3 nog niet de energie hebben om hele dagen op school te zitten. Speelplicht of niet, je kunt je kind thuis alle stabiliteit en rust geven en ook stimuleren om op sociaal en taalkundig vlak zich goed te ontwikkelen. Als je daar als ouders goed mee omgaat, heb je daar echt geen school of andere instantie voor nodig. Ik ben meer een voorstander van het goed begeleiden van kinderen op de basisschool, beter kijken naar individuele gevallen en daarop inspringen. Laat de overheid daar maar eens extra geld voor vrijmaken, want juist in de periode 6-12 kan al een hoop fout gaan. Helaas is de begeleiding op de meeste scholen meer gericht op het 'gemiddelde' kind, waardoor vooruitlopende - of achterlopende kinderen de dupe worden.

Kleine kinderen zijn heel flexibel in het leren van talen. Bij kinderen die tweetalig opgevoed worden gaat de talenkennis altijd iets langzamer. Dat is heel normaal. Buiten het feit dat ik kinderpsychologie studeer, ken ik in het dagelijks leven ook een aantal 'gemengde' vriendenstellen met kinderen die dus tweetalig opgevoed worden (zowel in NL als in het buitenland). Bij al die kinderen zie je dat ze heel goed twee talen kunnen oppakken, maar dat de ontwikkeling iets langzamer gaat, dan bij een eentalig kind. Lijkt me dus heel normaal. Dan heb ik het niet over allochtone kinderen, waar ze voornamelijk een vreemde taal thuis spreken. Ik denk dat het in die gevallen vooral bij de ouders ligt en dat school op 3-jarige leeftijd niet de juiste oplossing is.

Vergeet niet dat alle kinderen leergierig zijn, het is maar of je het stimuleert of ze genoeg zelfvertrouwen hebben. Maar leergierig zijn, zit in elk (gezond) kind.

Mijn dochter is heel slim, erg beweeglijk, supernieuwsgierig en leergierig. Maar ze is ook heel gevoelig en snel moe. Ze heeft naast afwisseling in bezigheden en het zien van andere kinderen, ook enorm haar rust en slaap nodig om weer bij te tanken. Alleen al daarom gaat ze voor haar 4de niet naar school.

Ik neem aan dat je t over mij hebt?! Maar trek dan geen concusies over mijn kind, je kent hem niet: hij heeft helemaal geen extreme behoefte aan afwisseling en hij heeft n gewone energie..... En of t toevallig is dat hij snel is kunnen we ook discussiëren... Maar dat lijkt me niet zinnig.
En wie heeft t over hele dagen naar school gaan voor een 3 jarige? Dat lijkt me ook wat veel v t goede.
stabiliteit en rust geven en ook stimuleren zal in de meeste gevallen ook helemaal goed gaan, maar niet overal. Ook ik heb veen 2 talige kinderen in mijn familie (die lopen overigens ook 'voor' ipv iets achter. zoals jij stelde) maar daar gaat t niet om die kinderen krijgen nl ook NL van huis mee. Het gaat eerder om de kinderen die geen of slecht NL van huis mee krijgen, die lopen dus al een achterstand op voor dat ze nu naar school gaan. Voor die inderen zou eerder naar school gaan, om te spelen, heel goed zijn omdat ze dan spelenderwijs NL oppikken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:22

Nee, ShirleyA, natuurlijk ken ik jouw kind niet, dat klopt. Zo bedoelde ik het ook niet, hoor. Maar je schreef wel ergens dat hij 'slim' is, 'snel leert' etc. Dat het goed voor hem zou zijn geweest om wel vroeger naar school te hebben gekund. Toch? In elk geval zette ik daarom ook tussen aanhalingstekens dit; (denk ik?) , omdat ik jouw kind natuurlijk niet ken.

Jij komt in elk geval op me over als iemand die duidelijk voorstander is van dit voorstel. Ik ben dat dus absoluut niet. En de redenen heb ik nu wel duidelijk gegeven, lijkt me. Ieder zijn ding. Ik moet nog maar zien of het allemaal zo gaat gebeuren, volgens Balkenende. Hoe dan ook, mijn meissie blijft lekker thuis. En als ze 4 is mag ze lekker naar school en hopelijk ook naar de school waar we haar het liefste op zien (wachtlijst). Dus ik bedoel maar.......

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:55

Mijn familie woont in frankrijk. Daar gaan kinderen ook met 3 jaar al naar school. Ik weet nog dat we daar eerst heel vreemd en lichtelijk gefrustreerd naar keken. Mijn neefje en nichtje moesten er ook aan geloven.

mensen denken dat kinderen 5 dagen per week naar school moeten maar dat is niet zo hoor! In dit geval gaat het om twee of 3 ochtenden in de week. Het is gewoon een peuterspeelzaal. Voor veel kinderen zal het sociaal gezien goed zijn. Voor een aantal ouders is het een uitkomst omdat ze dan niet de hele dag naar de creche hoeven. (halve dag)

Ik wil best geloven dat het voor een aantal ouders schrikken is maar ik zie er veel perspectief in. Dus niet zo'n gek idee.

Mijn neefje en nichtje zijn 6 en 7 jaar oud. Ze kunnen super rekenen (monopoli is geweldig) en qua taal gaat het ook goed. Ondanks dat ze tweetalig opgevoed worden. Ze zijn al veel verder ontwikkeld dan de kinderen hier in nederland.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:13

Nadya schreef:
Nee, ShirleyA, natuurlijk ken ik jouw kind niet, dat klopt. Zo bedoelde ik het ook niet, hoor. Maar je schreef wel ergens dat hij 'slim' is, 'snel leert' etc. Dat het goed voor hem zou zijn geweest om wel vroeger naar school te hebben gekund. Toch? In elk geval zette ik daarom ook tussen aanhalingstekens dit; (denk ik?) , omdat ik jouw kind natuurlijk niet ken.

Jij komt in elk geval op me over als iemand die duidelijk voorstander is van dit voorstel. Ik ben dat dus absoluut niet. En de redenen heb ik nu wel duidelijk gegeven, lijkt me. Ieder zijn ding. Ik moet nog maar zien of het allemaal zo gaat gebeuren, volgens Balkenende. Hoe dan ook, mijn meissie blijft lekker thuis. En als ze 4 is mag ze lekker naar school en hopelijk ook naar de school waar we haar het liefste op zien (wachtlijst). Dus ik bedoel maar.......

Ik ben eigenlijk helemaal niet een duidelijke voorstander, maar ben ook niet tegen.... beetje dubbel gevoel heb ik. Ik snap alleen wel de rede. En die probeer ik hier ook steeds uit te leggen. Ik vind de plicht wat naar, net als de meeste. Maar ik denk wel dat voor sommige kids t wel heel zinnig is. Mijn zoontje is nu 6 dus voor mij maakt t helemaal niets uit, eigenlijk.
Ik denk alleen dat er hier iets te heftig wordt gereageert, daarom probeer ik uit te leggen dat t wel mee zal vallen en de kinderen alleen maar zullen spelen op school op die leeftijd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:09

Maar mijn kind gaat al twee ochtendjes per week naar een peuterspeelzaal en meer vinden wij niet nodig. Ze speelt buiten, ze is druk met onze dieren, ze kan zichzelf prima vermaken en ziet haar buurkindjes, vriendjes en vriendinnetjes op straat of (bij hen) thuis.

Ik snap best dat zo'n leven niet voor elke peuter weggelegd is, maar er gaan er al een heleboel naar de opvang (al die werkende ouders). Daar spelen ze ook, toch? Ik vind het niet zo belangrijk dat mijn kind op 6-jarige leeftijd al van alles kan. Al dat vreselijke presteren in deze maatschappij. Daar ben ik geen voorstander van. Laat ze gewoon lekker kind zijn en in de rest van hun (volwassen) leven, kunnen ze nog genoeg presteren, is mijn idee.

Ik heb trouwens nog nooit op een creche of opvang gezeten en ik ben in het dagelijks leven heel sociaal en prima in mijn talen, hoor. En ik heb een hoop gepresteerd, al zeg ik het zelf. Ik vind dat ouders zelf ook meer moeten stimuleren, niet die kids de hele dag voor de TV of achter de computer zetten e.d. Een kind hoort buiten te spelen en zijn fantasie te gebruiken. Dan vervelen ze zich ook minder snel. En dat mis ik vooral tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:31

De achterliggende gedachte is de taalachterstand bij allochtone kinderen. En als je de achterstand en het slechte imago van zwarte scholen wilt verminderen moet je daar wel iets aan doen.