Nadya schreef:Ik moet wel een beetje lachen om dit topic. Er is 1 iemand die toevallig een kind heeft, die vrij snel is, afwisseling nodig heeft (denk ik?) en blijkbaar ook heel veel energie heeft. Feit is dat de meeste kinderen van 3 nog niet de energie hebben om hele dagen op school te zitten. Speelplicht of niet, je kunt je kind thuis alle stabiliteit en rust geven en ook stimuleren om op sociaal en taalkundig vlak zich goed te ontwikkelen. Als je daar als ouders goed mee omgaat, heb je daar echt geen school of andere instantie voor nodig. Ik ben meer een voorstander van het goed begeleiden van kinderen op de basisschool, beter kijken naar individuele gevallen en daarop inspringen. Laat de overheid daar maar eens extra geld voor vrijmaken, want juist in de periode 6-12 kan al een hoop fout gaan. Helaas is de begeleiding op de meeste scholen meer gericht op het 'gemiddelde' kind, waardoor vooruitlopende - of achterlopende kinderen de dupe worden.
Kleine kinderen zijn heel flexibel in het leren van talen. Bij kinderen die tweetalig opgevoed worden gaat de talenkennis altijd iets langzamer. Dat is heel normaal. Buiten het feit dat ik kinderpsychologie studeer, ken ik in het dagelijks leven ook een aantal 'gemengde' vriendenstellen met kinderen die dus tweetalig opgevoed worden (zowel in NL als in het buitenland). Bij al die kinderen zie je dat ze heel goed twee talen kunnen oppakken, maar dat de ontwikkeling iets langzamer gaat, dan bij een eentalig kind. Lijkt me dus heel normaal. Dan heb ik het niet over allochtone kinderen, waar ze voornamelijk een vreemde taal thuis spreken. Ik denk dat het in die gevallen vooral bij de ouders ligt en dat school op 3-jarige leeftijd niet de juiste oplossing is.
Vergeet niet dat alle kinderen leergierig zijn, het is maar of je het stimuleert of ze genoeg zelfvertrouwen hebben. Maar leergierig zijn, zit in elk (gezond) kind.
Mijn dochter is heel slim, erg beweeglijk, supernieuwsgierig en leergierig. Maar ze is ook heel gevoelig en snel moe. Ze heeft naast afwisseling in bezigheden en het zien van andere kinderen, ook enorm haar rust en slaap nodig om weer bij te tanken. Alleen al daarom gaat ze voor haar 4de niet naar school.
Ik neem aan dat je t over mij hebt?! Maar trek dan geen concusies over mijn kind, je kent hem niet: hij heeft helemaal geen extreme behoefte aan afwisseling en hij heeft n gewone energie..... En of t toevallig is dat hij snel is kunnen we ook discussiëren... Maar dat lijkt me niet zinnig.
En wie heeft t over hele dagen naar school gaan voor een 3 jarige? Dat lijkt me ook wat veel v t goede.
stabiliteit en rust geven en ook stimuleren zal in de meeste gevallen ook helemaal goed gaan, maar niet overal. Ook ik heb veen 2 talige kinderen in mijn familie (die lopen overigens ook 'voor' ipv iets achter. zoals jij stelde) maar daar gaat t niet om die kinderen krijgen nl ook NL van huis mee. Het gaat eerder om de kinderen die geen of slecht NL van huis mee krijgen, die lopen dus al een achterstand op voor dat ze nu naar school gaan. Voor die inderen zou eerder naar school gaan, om te spelen, heel goed zijn omdat ze dan spelenderwijs NL oppikken.