Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Anoniem

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:17

Ach we zijn hier veel te soft, voorkeursbehandelingen tsja, daar kweek je geen acceptatie mee. Laten we iedereen nu eens daadwerkelijk GELIJK gaan behandelen, ik weet zeker dat de acceptatie dan ook groter wordt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:16

amsolusa schreef:
beetje een vreemde enquete, maar ik vind dat ze zich inderdaad moeten aanpassen; zoals het spreken van de nederlandse taal in het bijzijn van nederlanders ( een buitenlandse taal gaan spreken is niet echt netjes). maar wel dingen als hoofddoeken dragen en rammadan. Daar heb ik geen moeite mee.

Ik spreek hier engels met mijn engelse vrienden en nederlands met mijn nederlands vrienden als ik in een café zit, omringt met Portugezen. Dan kunnen zij zich er aan ergeren, maar ze hoeven niet te horen wat ik zeg, ook niet als ik in hun taal zou spreken. Op een feestje ofzo is het anders, dan spreken we wel meer in het portugees als er portugezen bj zijn, als je het over iets algemeens hebt waar je ze in wilt betrekken.
Ik pas me aan in de zin dat ik de taal beheers en net halfbloot een kerk in ga (wat toeristen wel doen). Maar als ik op klompen wil lopen, doe ik dat. En ik draag ook minirokken en lage decollettees wat niet echt wordt gewaardeerd door de oudere bevolking en ik heb dan ook wel last van opdringerige mannen, maar ik WEET dat van te voren. Als ik dat wil voorkomen, bv als ik naar een plek ga waar ik niemand ken, kleed ik me "fatsoenlijker".
De hoofddoek , tja, er zijn natuurlijk gradaties in bedekking en zodra er delen van het gezicht bedekt worden, vindt ik het wat anders dan gewoon ene hoofddoek (wat immers door bijna elke vrouw gedragen werd in de tijd dat het mode was) in bepaalde situaties. Maar wat ze thuis of in eigen kring doen, moeten ze zelf weten. Ik wil ook niet dat men hier me gaat verbieden om boerenkool te eten, om maar wat te noemen. Maar in een openbaar gebouw of op school ofzo, zal ik me aan de regels van hier (Portugal) moeten houden.

Wat storend is, zijn extremisten, die verpesten het beeld van de normale mensen die een ander geloof/cultuur hebben.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:19

Ja, ik vind van wel. Weet je wat ik ook stom vind? Ze krijgen net als wij vrij op Kerst, Sinterklaas, Pasen ect. máár ook op het Suikerfeest en het Slachtfeest, en wij niet! Vandeweek hadden we bij Levensbeschouwing een goede debat vraag, vond ik zelf: Petten verboden in de klas en hoofddoekjes niet?

LET OP: Dit is mijn mening, ik hoop niet dat hier erg boze reacties op volgen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:20

LilianR schreef:
Ja, ik vind van wel. Weet je wat ik ook stom vind? Ze krijgen net als wij vrij op Kerst, Sinterklaas, Pasen ect. máár ook op het Suikerfeest en het Slachtfeest, en wij niet!

Dit gaat bijna altijd ten koste van de vrije dagen hoor Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:21

je moet een lijn trekken,als een hoofddoek mag,mag een petje/mutsje of dergelijk ook,vind ik.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:30

Ja daarom! En hoe bedoel je odetteke het gaat altijd ten koste van vrije dagen? In wie z'n opzicht?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:31

Je hebt als werknemer een bepaald aantal vrije dagen. Als je vrij wilt vanwege een religieuze feestdag, heb je 1 vakantiedag minder.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:32

Shadow0 schreef:
Je hebt als werknemer een bepaald aantal vrije dagen. Als je vrij wilt vanwege een religieuze feestdag, heb je 1 vakantiedag minder.

Juistem, dat had ik precies zo getypt Haha!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:34

Ja, maar dit geldt niet voor scholieren, die krijgen zo vrij, en de andere mensen uit hun klas niet: dat bedoelde ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:11

Oh, als jij het zo kunt regelen dat er trouwerijen op schooldagen vallen, dan kun jij ook meer vrij krijgen dan je klasgenoten. Lachen

Maar verder vind ik het de moeite niet om je daar druk over te maken. Jij hoeft hun werk niet in te halen, toch? Mijn klasgenoten wisten ook altijd veel meer vrij te regelen voor (bv) open dagen. Ik kon me daar echt niet druk om maken.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:13

Shadow0 schreef:
Oh, als jij het zo kunt regelen dat er trouwerijen op schooldagen vallen, dan kun jij ook meer vrij krijgen dan je klasgenoten. Lachen

Maar verder vind ik het de moeite niet om je daar druk over te maken. Jij hoeft hun werk niet in te halen, toch? Mijn klasgenoten wisten ook altijd veel meer vrij te regelen voor (bv) open dagen. Ik kon me daar echt niet druk om maken.

Ja, daar zit wel wat in. Maar trouwerijen kunnen zij ook doen. Maar dat tweede zit wel wat in...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:37

Mijn vriend is Engels, leeft al ca. 27 jaar in Nederland en spreekt prima Nederlands en nog kijken sommigen hem scheef aan. Dat vind ik toch wel erg onverdraagzaam van mensen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:52

Engels, Duits en Frans ed. vind ik niet onder 'allochtonen' vallen eigenlijk. Misschien is het wél zo maar oke. Wat ik bedoel is meer de Moslims... oeps niet rascistisch bedoeld.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:04

een allochtoon is is iemand die uit het buitenland vandaan komt van origine,die in nederland is/komt wonen.

kan dus duitser,belg of marokkaan zijn

alleen vallen bepaalde groepen veel meer op.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:11

De groepen met een andere cultuur vallen het meest op en die zich extreem gedragen. Maar die zouden dan ook opvallen in hun eigen land!!!!!
Neem bv skinheads, die kunnen uit eigen land komen, maar toch opvallen door hun gedrag/uiterlijk/uitspraken.
Zo heb je ook Moslims die overdreven doen en in hun eigen (Moslim) land ook opvallen.
Of Katholieken....of vul maar in.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-11-06 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:12

Ja, weet ik alleen denk ik bij een allochtoon veel meer aan een moslim. Himyar, ik praat hier dus eigenlijk alleen over de moslim allochtonen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:14

Lusitana schreef:
De groepen met een andere cultuur vallen het meest op en die zich extreem gedragen. Maar die zouden dan ook opvallen in hun eigen land!!!!!

ja daar heb je gelijk in,als je een cultuur 'hebt' die erg veel verschild van het land waar je op dat moment in woont,dan valt dat natuurlijk erg op,al ligt het eraan hoe je ermee omgaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:20

Ik denk dat er veel onbegrip is en onnodoge haat naar Moslims.
Niemand ergert zich aan prachtige Afrikaans kleding met die mooie hoofdbedekkingen, of aan de kleding en hoofdbedekkingen van mensen uit India en men denkt er dan ook niet bij na welk geloof ze hebben.
Molsim geeft vaak een nare smaak, maar dat komt denk ik vooral door de extremisten en wat die verkondigen en beweren komt niet eens uit de Koran!
De Bijbel wordt ook vaak misbruikt om mensen op te leggen wat er moet gebeuren (dat is door de eeuwen heen gebeurd. Ze hebben ook lekker alleen de delen van de bijbel bewaard die van pas kwamen), maar dat is een heel andere discussie.
Maar wat ik wil zeggen is dat je niet kunt spreken van DE Moslim(s). Er zijn enorm veel verschillende stromingen en culturen binnen het Moslimgeloof.

(Mijn zus is met een Moslim getrouwd geweest).
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-11-06 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:20

Ik kan wel begrijpen dat ze hun culturen zoveel mogelijk willen behouden, maar als ze naar een ander land immigreren mogen ze zich wel iets aanpassen aan onze cultuur. Enkele belangrijke tradities mogen ze voor mijn part wel behouden. Maar ze kunnen toch de moeite doen om de nederlandse taal onder de knie te krijgen, ook met onze gebruiken mogen ze wat mij betreft gerust ook "kennis maken".

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:23

Ja, dat vind ik ook. De taal leren spreken is een must en in elk geval wat leren, als wil je er niet aan meedoen, over tradities, vind ik ook vanzelfsprekend.
Ik heb me hier bv verdiept in stierenvechten, de Portugese (rij)school, maar ook in hoe ze hier kerst en pasen vieren.
Maar ik sla nog steeds geen kruisje als ik een kerk in ga of een (Kaholieke)begravenis meemaak.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:26

Ik denk dat het nuttig is om andersom te denken. In hoeverre ga jij (iedereen de dit leest) je aanpasen als je bv in een moslim land zou wonen? Ga je dan gesluierd? Als maagd het huwelijk in, apart van de mannen in een huis zijn etc?

Hoe logish is het om je aan te passen, in hoeverre kun je het met je gevoel overeen komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:29

Als het niet verenigbaar is met je gevoel moet je niet in een dergelijk land willen wonen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:31

inderdaad!je moet met een goed gevoel kunnen wonen ergens,dat je je kan aanpassen,met een beetje behoud van je eigen gebruiken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:32

Misschien hadden ze het idee dat 'godsdienstvrijheid' betekende dat ze hun eigen godsdienst konden houden?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:34

LilianR schreef:
Ja, weet ik alleen denk ik bij een allochtoon veel meer aan een moslim. Himyar, ik praat hier dus eigenlijk alleen over de moslim allochtonen.

Dat is nou juist het probleem van heel veel nederlanders. Zij doen net alsof alle allochtonen moslim zijn!!!