Abortus, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Abortus, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:56

Toch zijn er genoeg mensen die dat zeggen.
En ook hier lees je dan de discussie of dat mensje al voelt.
Maar bewijs dat het niet voelt is er ook niet.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:58

Absolute voorstander. 22 weken is wel erg lang, maar waren er geen plannen dit terug te brengen tot 15 weken?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:01

Het is mooi dat wij in een vrij nederland nog mogen kiezen wel of geen abortus. Zelf ben ik niet voor of tegen abortus maar meer voor of tegen de situatie waarin men verkeerd. Wie er op los vrijt en van zgn ongelukjes spreekt, maar bijv. wel bewust (voor het gemak) alle voorbehoedsmiddelen weg laat, kiest wel voor een erg makkelijke uitweg door het te laten aborteren. Kan me dan ook niet voorstellen dat mensen nadien er niet goed "ziek" van zijn Bloos Wanneer je echt in een onmogelijke situatie verkeerd, hetzij zo ongewenst (bijv. door verkrachting) dan kan ik mij echt goed voorstellen dat men het weg laat halen.

Dus eigenlijk ben ik voor abortus in diegevallen dat de situatie daar toe is. En tegen wanneer men er laks mee omspringt. Al zou je je dan afvragen wat voor leed zo`n kind bespaard wordt als de "ouders" er zo laks mee omgaan.

Eigenlijk zou anno 2006 de vraag wel of geen abortus er niet meer toe mogen doen Bloos de jeugd wordt imo steeds "jonger volwassen" (geacht Bloos) dus eigenlijk zou men beter moeten weten Bloos

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:02

maar aan de ene kant vind ik niet als je het gedaan hebt dat je het jezelf heel je leven moet verwijten. Zo ken ik veel vrouwen

om ergens aan te blijven hangen betekent een leven vol lijden

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:03

tuurlijk blijf je hetzelf verwijten vooral als je hoort hoe meerdere er over denken.
Ik ben een moordenaar hoe je het ook wend of keert.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:04

Ik ben voor abortus....denk dat degene die het weg laat halen er veel meer last van heeft dan het kindje in de buik.
Als iemand een baby laat aborteren zal deze persoon daar vast een reden voor hebben.
De internaten en opvanghuizen zijn al overvol....
Ik vind dat ieder dat zelf moet kunnen bepalen.
Zoiets doe je immers ook niet zomaar!
Dus als men die keuze maakt, zal er echt wel goed overnagedacht zijn (uitzonderingen heb je altijd).

En dan...allemaal ongewenste kinderen...waar meen je waar die terecht komen...is dat dan zo ideaal?!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:12

Moniek schreef:
dat is ook zo iemand die anders beweert spoort niet.
Asl het niet zal leven zal het ook niet kunnen groeien en zal het hartje er ook voor noppes zitten.

Misschien dat het interessant is om te weten waarom iemand iets anders zegt. Het kindje is nog niet levensvatbaar. Dat maakt het in elk geval wat moeilijker om over zelfstandig leven te spreken - anders dan een voldragen baby die in principe zonder de moeder kan overleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:15

Maar een kindje in de buik word gevoed door een navelstreng
Een geboren kindje word door de mond gevoed.
Maar beide zijn ze niet zelfstandig.
Het kan dan door een ander gedaan worden, maar dat is dan ook het enige.
Voor mij niet genoeg om te zeggen, een kindje van 10 weken is niks, want het leeft niet zonder baarmoeder.
Het leeft, het groeit, het beweegt, net als waneer het geboren is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:24

runningkawa schreef:
Maar een kindje in de buik word gevoed door een navelstreng

Dat is een beetje onvolledig. Een foetus die nog niet levensvatbaar is, is van veel meer afhankelijk dan alleen voedsel. Een deel van de orgaanfuncties gaat ook nog via de moeder. Dat is wel degelijk heel anders dan een voldragen baby.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:28

Je oke, maar het leeft...
Een voldragen baby kan de eerste tig jaar ook niks zonder hulp.
Dan kunnen we ook wel zeggen, staat in de weg, gooi maar weg.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:34

@shadow en running volgens mij blijven jullie het oneens....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:38

runningkawa schreef:
Je oke, maar het leeft...

Daar kunnen de meningen over verschillen. Persoonlijk vind ik dat wel van een andere orde. Een foetus die nog zo onvolgroeid is dat het buiten de moeder niet kan bestaan vind ik anders dan een baby die verzorgd moet worden maar gewoon kan drinken, ademen en bewegen, en waarvan de lichaamsfuncties werken.

Citaat:
Een voldragen baby kan de eerste tig jaar ook niks zonder hulp.

Klopt, maar in mijn ogen is dat dus een ander niveau van afhankelijkheid.

Citaat:
Dan kunnen we ook wel zeggen, staat in de weg, gooi maar weg.

Dat zou ik sowieso niet zeggen. Het is dan ook een beetje jammer dat je het zo stelt - want ook al heb jij een andere mening over abortus, het betekent niet dat iedereen die voor abortus zou kiezen dit lichtzinnig en ongeinteresseerd doet! Vaak ook is het een zeer afgewogen beslissing: 'kan ik het kind een goed thuis en leven bieden?'
Dat is een heel andere overweging dan 'gooi maar weg'.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:39

Klein zijspoortje; als je je echt met dit soort dilemmas bezig wilt houden verdiep je dan eens in het verhaal van baby Rowan. Zijn moeder heeft met 21-22 weken abortus laten doen in een kliniek in Florida. Op het moment van bevallen dacht ze te zien of zag ze) dat de baby, Rowan, bewust met zijn arm en been bewoog en reageerde op haar stem. Ze is paniek geraakt, wilde dit niet een heeft geprobeerd Rowan te laten redden maar die medewerking kreeg ze niet.
Als je via google zoekt op baby rowan kun je het hele verhaal vinden, maar wees voorzichtig want er staan ook ergens fotos van hem en ook het complete autopsierapport kun je tegenkomen.
En nee, ik geef bewust geen link omdat dat toch wel net te makkelijk aan te klikken is. (het eerste zoekresultaat geeft geen foto's, dus je kunt ze prima ontwijken.)

Persoonlijk ben ik voor abortus. Maar ik ben ook welhaast tegen gedwongen anticonceptie (id vorm van prikpil oid) voor minderjarigen, en niet te vergeten vóór versoepeling van het adoptiebeleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:42

Dat weggooien is idd niet zo'n juiste woord keuze.
En natuurlijk denken mensen er wel over na voordat ze dit laten doen, daar ben ik me wel van bewust.

Maar zolang er geen bewijs is dat een ongeboren kindje niets voelt van de ingreep, vind ik dat het kindje beschermt moet worden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:44

avanti4ever schreef:
@shadow en running volgens mij blijven jullie het oneens....

Dat denk ik ook wel ja Lachen Geeft ook niets, iedereen mag een eigen mening hebben.
Ik wil ook niemand overtuigen van abortus... maar ik denk dat het wel goed is om na te denken over de andere kant, over waar die verschillen nou precies zitten. Kawa plaatst het punt van 'leven' van een foetus op een ander moment dan ik, bijvoorbeeld. Dat is heel interessant om daar over na te denken.

Maar het is jammer dat er allerlei dingen te simpel worden voorgesteld, en dat is weer niet zo goed voor de discussie. De keuze is niet tussen "geen abortus" of "gooi maar weg". Er is ook nog een heel gebied tussen.

(Edit: RK heeft een aanvulling gedaan, dus bovenstaande is al genuanceerd)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:52

Maar shadow an wordt de discussie een hele andere kant op omgezwaaid?? toch??Zoals je zelf zegt ieder heeft een eigen mening over wel of niet en over wanneer iets echt leeft of niet zolang er verder geen echt bewijs is blijft dat gissen en ben ik er van overtuigd dat je je eigen gevoel daarin moet volgen ..klinkt misschien stom of simpel maar zo zie ik het:)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:55

avanti4ever schreef:
Maar shadow an wordt de discussie een hele andere kant op omgezwaaid?? toch??Zoals je zelf zegt ieder heeft een eigen mening over wel of niet en over wanneer iets echt leeft of niet zolang er verder geen echt bewijs is blijft dat gissen en ben ik er van overtuigd dat je je eigen gevoel daarin moet volgen ..klinkt misschien stom of simpel maar zo zie ik het:)

ben het met je eens

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:56

wow er is t iemand met me eens:) dankje katiavl..zo zie ik het gewoon:)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:57

avanti4ever schreef:
wow er is t iemand met me eens:) dankje katiavl..zo zie ik het gewoon:)

geniet er maar van Vriendjes zijn?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:02

haha neee dat ook weer niet alleen er is op bokt niet snel iemand die het met mij eens is;)

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:03

Moniek schreef:
tuurlijk blijf je hetzelf verwijten vooral als je hoort hoe meerdere er over denken.

En juist daarom heeft niemand het recht daar een uitspraak over te doen! Iedereen mag voorzich zelf weten waarom de beslissing tot abortus wordt genomen! Dat gaat verder niemand iets aan!
Wees blij dat het kan je hoeft het niet te doen... maar t kan wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:07

avanti4ever schreef:

Nou, ik denk dat het heel goed is om er over na te denken. En ook al ben ik nog geen anti-abortus-aanhanger, ik denk dat deze discussie me wel degelijk gevoeliger heeft gemaakt voor het ongeboren kind.
Je kunt toch pas een gevoel krijgen over zoiets als je er eens over nadenkt? Toch?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:09

@shadow das waar....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:15

ShirleyA schreef:
Moniek schreef:

En juist daarom heeft niemand het recht daar een uitspraak over te doen! Iedereen mag voorzich zelf weten waarom de beslissing tot abortus wordt genomen! Dat gaat verder niemand iets aan!
Wees blij dat het kan je hoeft het niet te doen... maar t kan wel.

niet mee eens. Denk dat het altijd goed is dat er pro en contra meningen worden gegeven.
ook al zijn die soms pijnlijk om te horen. Tis juist een onderwerp dat uit de zwijgzaamheid moet komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:19

Ik weet dat ik met mijn mening mensen zal kwetsen.
Dat is niet mijn bedoeling, maar ik weet dat ik het ook niet voorkomen kan.
Dan zou ik idd moeten zwijgen.
En dat wil ik dan ook weer niet.
Voor mij is dit dan kiezen uit 2 dingen die ik niet wil.
Aan de ene kant wil ik de mensen geen pijn doen, aan de andere kant wil ik een stem geven aan het ongeboren kind.
Hoe dan ook, goed doe ik het in dit onderwerp nooit voor mijn gevoel.