Waarom zo onverdraagzaam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Re: Waarom zo onverdraagzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:03

jasmijntje schreef:
Natuurlijk zijn niet alle allochtonen crimineel maar waarom hebben wij daar wel dat beeld van? Waarom is het moeilijk om bij deze groep niet te generaliseren?

Omdat mensen die generaliseren heel kortzichtig zijn?

Overigens vind ik de bewering dat ik niet zou kunnen autorijden omdat ik een vrouw ben toch iets minder beledigend dan de bewering dat ik crimineel zou zijn omdat ik een allochtoon ben.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:04

Ook al is het soms moeilijk om niet te generaliseren, toch vind ik (en dat is mijn persoonlijke mening) dat het zeker de moeite van het proberen waard is. Noem me maar een wereldverbeteraar (wat ik overigens niet ben, maar er zijn ergere dingen die je kunt worden genoemd Knipoog), maar lees nu zelf eens wat een reacties dit topic oproept. Terwijl ik nergens heb gezet dat je geen negatieve mening over allochtonen mag hebben. Ieder mag zijn mening hebben, ik vraag me alleen af waar de nuancering en verdraagzaamheid zijn.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:05

als je pa en ma op straat staan, en de huisjes die d'r zijn naar "vluchtelingen"gaan.
deze vluchtelingen na een week of 2 de hele zooi gesloopt hebben en met de noorder zon vertrokken zijn.
je ouders door de weeks op een recreatie bootje van vrienden vertoefen.
en in het weekend bij jouw of je zus wonen,
en een half jaar lang veel huisjes zien komen en gaan. omdat ze niet urgent genoeg zijn,
want ze hebben toch onderdak!!!
en dit terwijl ze al achter in de 50 zijn, en altijd keurig de belasting centjes hebben betaald
dan praat je wel anders

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:05

Statistisch gezien is het wel de meerderheid van de criminelen... Bloos of mag je dat ook niet zeggen?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:06

Cer schreef:
Statistisch gezien is het wel de meerderheid van de criminelen... Bloos of mag je dat ook niet zeggen?

Natuurlijk mag je dat zeggen als dat waar is.
Dat heeft niets met generaliseren te maken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:07

terorita: om maar met je eigen woorden te spreken: je weet niet wat ik allemaal wel of niet heb meegemaakt. Als dit jouw mening is, prima, dan is dat jouw mening. En dan is die mening ergens op gebaseerd. Alleen denk ik dat het "kwaad" worden op de vluchtelingen in kwestie onnodig is. Je zult dan kwaad moeten zijn op de instantie die hen dit huis op deze manier heeft toegewezen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:07

Als het waar is?? Die statistiek is al drie keer voorbij gekomen hier...

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:08

Het was in het algemeen bedoeld...

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:10

ben ook niet zo zeer kwaad op de vluchtelingen .
maar op de mensjes achter de bureautjes
dit is één van de voorbeeldjes, die bij mij heel hard zijn aangekomen
dit soort zaken gebeurd heel veel, meer dan wij denken.
dit lees je niet in de kranten,
pas toen we een advocaat in handen namen, en dreigde met de telegraaf,
toen gebeurde er wat.

ik heb niets tegen vluchtelingen, of allochtonen.
alleen tegen bepaalde

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:11

@terorita: ik vind in ieder geval je mening nu al een stuk genuanceerder. Zo zie je maar, eens goed discusseren kan nooit kwaad! Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:12

Die mensen achter die bureautjes hebben het beste voor met de allochtonen... niks mis mee toch? Behalve als het ten koste gaat van autochtonen.... denk ik. Of mag je dat ook niet zeggen?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:14

ga een goeie "nette" discusie ook niet uit de weg.

waar ik in het begin al op doelde.
je kunt vanaf een p.c niet aan de binnenkant van iemand kijken.
iemand vormt zijn mening vaak vanaf een nare ervaring.
en ja scheert dan vaak alles over één kant.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:15

Cer wat wil je nou steeds zeggen met dat zinnetje? Van mij mag je alles zeggen. Er zijn alleen dingen die ik liever niet hoor. Omdat je er mensen mee kwetst. En dan doel ik niet op jouw uitspraken.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:15

Cer schreef:
Die mensen achter die bureautjes hebben het beste voor met de allochtonen... niks mis mee toch? Behalve als het ten koste gaat van autochtonen.... denk ik. Of mag je dat ook niet zeggen?

nee dit mag je van mij absoluut zeggen!!!
dit vindt ik namelijk ook.
er zijn in ons land heel veel autochtonen, die het heel slecht hebben.
daar moet ook eens wat aan gedaan worden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:16

Wat ik steeds wil zeggen met dat zinnetje is dat er mensen zijn die te snel roepen dat iets discriminatie is, en dat je soms het idee krijgt dat je dus niet meer alles mag zeggen in dit vrije land... Dus ik probeer het voorzichtig te vragen/zeggen... stel je voor dat je iemand kwetst namelijk...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:17

Hier nog iemand die zich enorm ergert aan de onverdraagzaamheid en onbegrip van mensen. Ik heb bv. een Costa Ricaanse vriendin, die hartstikke Nederlands is (ze is hier ook geboren), en als we samen uitgaan, sta ik echt te kijken van hoe mensen tegen haar doen. Ze heeft echt last van discriminatie (ze denken dat ze Marokkaans is. En stel dat ze het wel was, so what???) en natuurlijk neem ik het meteen voor haar op. Wat denken als die kortzichtige, bekrompen domme Nederlanders wel????? Net als een hele goede zwarte (Brits Guyaanse) vriend van me, wat er tegen hem geroepen wordt op straat in grote steden!! Helaas ben ik er al een paar keer getuige van geweest. Terwijl hij gewoon over straat loopt, een goede baan heeft, aardig is tegen mensen. Dieptriest. Reken maar dat ik ze verbaal toegesproken heb die keren, de lafaards.

Natuurlijk word ik ook wel eens gek als weer zo'n Marokkaans rotjoch een bepaald rotwoord naar me roept als ik in een kort rokje loop. Die gasten, daar heb ik zelf geen goed woord voor over. Ze respecteren je niet. Maar moet ik dan alle Marokkanen over een kam gaan scheren? Ik hou niet van extremisten, zowel niet de moslims, als de christenen en noem maar op. En het overgrote deel is niet extremistisch. Om me heen hoor ik ook al dat geklaag van een hoop mensen en dat vraag ik ze 'en welke buitenlanders ken jij dan in je persoonlijk leven?' Meestal kennen ze amper iemand en praten ze elkaar gewoon na.

Helaas is het wel zo dat in een aantal grote steden steeds meer buitenlandse jongeren/crimininelen de boel overnemen. Daar heb ik hele zware kritiek op en die mogen van mij ook allemaal opgepakt worden en teruggestuurd of vastgezet. Maar dat geldt ook voor criminele (jonge) Nederlanders.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:20

@Cer: sarcasme lost niks op (maar dat weet je waarschijnlijk al). Nogmaals: het gaat er niet over wat je wel of niet zegt. Zolang hetgeen je zegt/vindt maar een onderbouwde mening is en geen geblaat wat klakkeloos van een ander wordt overgenomen. Draai het nu eens zo: je mag een "hekel" hebben aan wie je wil, ook als die persoon een donkere huidskleur of nationaliteit heeft. Het is pas kwalijk als je een hekel aan iemand hebt ómdat die een andere huidskleur of nationaliteit heeft. Snap je de nuance?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:21

Nadya schreef:

Helaas is het wel zo dat in een aantal grote steden steeds meer buitenlandse jongeren/crimininelen de boel overnemen. Daar heb ik hele zware kritiek op en die mogen van mij ook allemaal opgepakt worden en teruggestuurd of vastgezet. Maar dat geldt ook voor criminele (jonge) Nederlanders.

en daar heb je, dus waar we hier in het centrum ook last van hebben.
dat mag harder worden aangepakt, en niet alleen de allochtonen ook de autochtonen

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:21

@ Cer; Misschien kan jij je het slecht voorstellen, maar een topic als deze kan wel degelijk kwetsend overkomen als mensen het hebben over 'dat tuig' e.d. Ik heb namelijk zo'n allochtoon in huis, het is zelfs mijn dochter en ik baal er een beetje van dat zij omschreven wordt als tuig. Sterker nog, het maakt me erg verdrietig.

Ik lees overigens een sarcastische toon in je laatste zin. Jammer als ik dat juist opgevangen heb. Ik dacht dat we gewoon een discussie aan het voeren waren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:21

Vind ik ook, Nadya.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:23

fluiten en opmerkingen maken, omdat je in een rokje loopt,
eerlijk gezegd erger ik me dan meer aan de Nl bouwvaker,
en daar barst het van hier in almere.
geen bouwplaats kun je "normaal" voorbij.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:26

In dat geval kunnen we misschien ook een topic openen met als titel: "Fluitende bouwvakkers, protesteer!"

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:27

Nou ja, dat kan je ook omkeren.. ik heb in dit topic ook al gemerkt dat als je ervaringe meedeeld die invloed hebben gehad op je mening, dat dat afgedaan wordt als perceptie of zelfs gewoon onzin. Dat is ook kwetsend... kan iemand zich dat voorstellen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:28

Nee hoor, wordt niet afgedaan als onzin. Na het verhaal van Terorita kan ik me best voorstellen dat zij zich zwaar klXte voelt.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:28

yep zou kunnen.

wat ik ermee bedoelde, zo is er altijd en overal wel wat
de vuilnis man die de container neer pleurt.
de kassiere bij de AH die meer in gesprek is met haar collega achter haar, over haar belevingen dat wekend,
en dan net terwijl ik ff haast heb.
het kind van de hoek, die de fiets van mijn zoon weer afpakt.

d'r is altijd wel wat te zeuren