Mogelijke invoerign islamitische wetgeving..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Mogelijke invoerign islamitische wetgeving..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:10

beantsje schreef:
De vraag is eerder, of je een grondwet zo flexibel moet houden, dat alle artikelen veranderd kunnen worden. Of moet je de grondwet of bepaalde artikelen dichttimmeren zodat bepaalde zaken nooit meer uit de grondwet kunnen? En hebben we dan nog steeds een democratie?

Ik ben voor het 'flexibele democratie' idee. De ''semicratie'' Clown
De grondwet hoort ten alle tijden haar burgers te beschermen, dus ook tegen zichzelf.

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:16

die wet word niet ingevoerd, die kerel die dat zij (weet zijn naam niet) Noemde het als voorbeeld van de democratie! als 2/3 zo'n wet wil dan KAN er zo'n wet komen. Hij bedoelde niet dat hij zo'n wet wil invoeren!

mensen flippen gelijk....

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:33

Quellian schreef:
Dieuwke1989 schreef:

Ten eerste geloof ik er niets van dat 2/3e dit wil, dat achterwege gelaten. Maar Nederland is een Christelijk land, geen Moslimland, dus de huidige -en oorspronkelijke- bewoners zullen een andere overtuiging aan moeten nemen. Vind ik echt níet kunnen. Misschien moeten ze de grenzen eens dichtgooien.

En wat doe ik hier dan als atheist zijnde?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:35

wat is een atheist?

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:39

Klijn schreef:
Vanessa24 schreef:
Dan hopen we maar dat de meerderheid in ons land geen islamitische gedachten heeft Knipoog

Dan vraag ik me toch echt af wat er mis is met Islamitische gedachten.... Ik ken meer dan genoeg moslims die er niet over peinzen om de Sharia in te voeren. Net zoals ik meer dan genoeg christenen ken die voor het kiesrecht voor vrouwen zijn en het vanzelfsprekend vinden dat vrouwen een actieve rol in de politiek kunnen spelen.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:39

Nashke schreef:
wat is een atheist?

Een ongelovige

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:45

aha stoer Cool Dan ben ik ook een atheist, ik vind het nu prima voor ons.. We zijn dan wel een 'katholiek' land, maar onze wetgeving is denk ik daar niet op toegepast.. We doen nog altijd wat we willen, we zijn niet verplicht naar de kerk te gaan,ons te laten dopen of blablabla...
Bij die islamietische wetgeving ben je dus wel verplicht denk ik een hoofddoek enzo te dragen, en te trouwen enzo
(sorry als ik het verkeerd heb)

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:50

Desiree schreef:
Karl66 schreef:

Sterker nog, ook voor veel moslims zou dit een ramp betekenen. Er is dan ook in Canada destijds juist uit DIE hoek veel protest gekomen, met name van de moslimsvrouwengroeperingen. DAt is ook niet zo gek natuurlijk.

De Sharia staat lijnrecht tegenover de mensenrechten. Daarom is zo'n wet hier onmogelijk. Als de sharia ingevoerd zou worden, zou dat betekenen dat met name moslimvrouwen hun rechten als mens ontnomen zou worden. Dat is toch ondenkbaar hier!!!!!

Hoewel ik het helemaal met je eens ben dat het invoeren van de Sharia een ramp is voor vrijwel alle moslims hier in het land, is het pertinent niet waar dat de Sharia onmogelijk is hier in Nederland. Het fundament voor een democratie is gelegen in het feit dat wanneer 2/3 van de bevolking de grondwet zodanig wil wijzigen dat het invoeren van de Sharia of een dictatuur of een extreem rechtse ideologie mogelijk wordt, dan kan dat. Dus strikt theoretisch genomen is het niet ondenkbaar...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:01

...en dat was nou net het punt van Donner.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:02

By the way, in Canada is ooit een poging gewaagd om de sharia - deels- in te voeren.
Is mislukt door de grote tegenstand van moslim-vrouwen!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:04

beantsje schreef:
...en dat was nou net het punt van Donner.

Ik weet het... En wat mij betreft had hij geen beter voorbeeld kunnen geven. Wat een paniek om niks weer. We weten nu gelijk weer waar we staan met de tolerantie in dit land.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:05

Welke toleterantie? Die van 100 jaar geleden?

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:09

Ik bedoel de paniek die er gelijk ontstaat als het woord Sharia valt. Het lijkt wel of Donner gezegd heeft dat we vanaf morgen de Sharia gaan invoeren en iedereen lijkt te denken dat alle moslims hier in Nederland niets liever zouden willen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:12

beantsje schreef:
By the way, in Canada is ooit een poging gewaagd om de sharia - deels- in te voeren.
Is mislukt door de grote tegenstand van moslim-vrouwen!

Kan ik me voorstellen, ze zijn nu net kunnen ontvluchten uit die sharia-cultuur(waar ze geen rechten hebben) en nu zouden het hier even veranderen?! ja dooooeiiii

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:42

Schimmelig schreef:
Educatie op de lange termijn.

Educatie ben ik voor! En dan graag voor iedereen, want als ik dit topic zo lees zijn er ook nogal wat oude Nederlanders die een paar bijlesjes democratie en begrijpend lezen kunnen gebruiken.

Citaat:
Op de korte termijn zou ik het kiesrecht van 'nieuwe Nederlanders' inperken.
Ze zijn welkom in deze westerse en dus > democratische maatschappij. Je kiest hier te leven, dus laat ook de 'oude regeltjes' in je voormalig thuisland achter je.

Iedereen is vrij om *binnen* die regels te proberen die regels te veranderen. En als wij hier al hebben bedacht dat de islam de 'verkeerde' godsdienst is, die hier niet thuishoort, dan hebben wij ZELF onze grondwet ook niet al te goed begrepen denk ik zo. Dat is wat vrijheid is, dat is wat democratie is: de ruimte voor andere mensen om andere ideeen te hebben dan jij, en de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de regels.

Citaat:
Nu kun je wel zeggen ''inperken is niet democratisch'', maar 'handjes afhakken' is dat ook niet...

Handen afhakken is ook niet niet-democratisch, het is namelijk geen staatsvorm Knipoog

Veel belangrijker: waarom zouden wij nu onze vrijheden en democratische principes al opgeven, als we nog niet eens zeker weten of dat in de toekomst nodig is?

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:48

Ik ben er helemaal voor. Er komt in de grondwet een artikel waarin alle ongewenste elementen worden uitgezonderd van de fundamentele waarden van de democratie, en we vormen met alle witte christelijke nederlanders een democratische dictatuur.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:50

Shadow0 schreef:
Veel belangrijker: waarom zouden wij nu onze vrijheden en democratische principes al opgeven, als we nog niet eens zeker weten of dat in de toekomst nodig is?

Zekerheid? Net zoiets als de rente vastleggen van een koopwoning. I dunno Lachen
Kan niet echt een goede vergelijking geven.

Eniewee. De ''democratie'' is in NL aangenomen om het koninklijkhuis (1848) te sparen.
Lesjes heb ikzelf overgens genoeg gehad Knipoog
Iedreen weet zo onderhand wel dat wij in een schijndemocratie leven, toch? Haha!

Als de Sharia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sharia), of enige andere wetgeving van deze orde ooit wordt aangenomen zeg ik mijn lidmaatschap van dit land op Clown

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:52

Iedere democratie is helaas een schijndemocratie. Een paar pagina's terug kwam iemand met de zeer passende opmerking van Churchill: een democratie is verre van ideaal, maar beter is er helaas niet. Gelukkig zijn we wel nog iets democratischer dan de VS.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:04

Schimmelig schreef:
Zekerheid? Net zoiets als de rente vastleggen van een koopwoning. I dunno Lachen
Kan niet echt een goede vergelijking geven.

Ik vind het geen goed idee om vrijheid zomaar op te geven vanwege zekerheid, maar daarover kunnen de meningen over verschillen uiteraard. Maar. Belangrijk is wel dat we toegeven DAT we dan een paar van onze fundamentele normen en waarden opgeven! En dat we moeilijk kunnen zeggen tegen onze 'nieuwe nederlanders' dat zij onze vrijheid en democratie moeten respecteren als we dat zelf niet eens doen.

Citaat:
Iedreen weet zo onderhand wel dat wij in een schijndemocratie leven, toch? Haha!

Waarom vind je dat?

Citaat:
Als de Sharia of enige andere wetgeving van deze orde ooit wordt aangenomen zeg ik mijn lidmaatschap van dit land op Clown

Ik denk dat ik al niets meer in dit land te zoeken heb als 2/3 van Nederland er een dergelijke denkbeelden op nahoudt, ongeacht of de wet ook ingevoerd gaat worden. Maar daar gaat het niet om.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:21

Een beetje vrijheid wil ik best inleveren voor een hoop zekerheid. Ligt maar net aan wat 'de deal' precies is. Daar verschillen de meningen overal enorm Clown

Waarom ik vind dat wij in een schijndemocratie leven?
Sjah. De grondwet is hals over kop aangenomen en de monarch heeft nog altijd 'de macht' het kabinet te verwerpen (?) Kortom; als wij iets 'kiezen' en het bevalt niet, dan zijn wij geloof ik terug bij af. Correct me if I am wrong Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:38

Volgens mij valt dat wel mee. Het kabinet heeft meer macht dan je denkt.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:41

russel schreef:
Volgens mij valt dat wel mee. Het kabinet heeft meer macht dan je denkt.

De koningin ook. Alleen weet niemand 'precies' hoeveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:43

Jawel hoor, vraag maar aan Edwin de Roy Haha! Clown

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:46

russel schreef:
Jawel hoor, vraag maar aan Edwin de Roy Haha! Clown

Ik kijk wel in de Story Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:53

Hij is nou toch zoek??? Huize oranjemafia. Clown