Schimmelig schreef:Educatie op de lange termijn.
Educatie ben ik voor! En dan graag voor iedereen, want als ik dit topic zo lees zijn er ook nogal wat oude Nederlanders die een paar bijlesjes democratie en begrijpend lezen kunnen gebruiken.
Citaat:
Op de korte termijn zou ik het kiesrecht van 'nieuwe Nederlanders' inperken.
Ze zijn welkom in deze westerse en dus > democratische maatschappij. Je kiest hier te leven, dus laat ook de 'oude regeltjes' in je voormalig thuisland achter je.
Iedereen is vrij om *binnen* die regels te proberen die regels te veranderen. En als wij hier al hebben bedacht dat de islam de 'verkeerde' godsdienst is, die hier niet thuishoort, dan hebben wij ZELF onze grondwet ook niet al te goed begrepen denk ik zo. Dat is wat vrijheid is, dat is wat democratie is: de ruimte voor andere mensen om andere ideeen te hebben dan jij, en de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de regels.
Citaat:
Nu kun je wel zeggen ''inperken is niet democratisch'', maar 'handjes afhakken' is dat ook niet...
Handen afhakken is ook niet niet-democratisch, het is namelijk geen staatsvorm 
Veel belangrijker: waarom zouden wij nu onze vrijheden en democratische principes al opgeven, als we nog niet eens zeker weten of dat in de toekomst nodig is?