Proefdiervrij? Hoe zit het met roken ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Proefdiervrij? Hoe zit het met roken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:30

Ik geloof dat HIV een groter probleem is dat de pest, ook in Afrika.
Stel dat je de mug in kan zetten als 'massa middel om in te enten' dat zou natuurlijk een uitkomst zijn. Ratten zelf verspreiden trouwens geen pest, het zijn de vlooien (eigenlijk de parasieten op de vlooien Clown ) die de pest daar verspreiden.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:46

Nouja ik had geen zin om te googelen naar die ratten Tong uitsteken maar speciaal voor jou: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2743883.stm ze verspreiden oa cholera en tyfus. Dat enten lijkt me geen goed idee overigens, daar veel mensen wegens hun geloof niet willen worden ingeënt en het huidige entsysteem lijkt mij prima te werken. Maar goed ik ga off-topic Tong uitsteken

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:56

caranthir schreef:
Nouja ik had geen zin om te googelen naar die ratten Tong uitsteken maar speciaal voor jou: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2743883.stm ze verspreiden oa cholera en tyfus. Dat enten lijkt me geen goed idee overigens, daar veel mensen wegens hun geloof niet willen worden ingeënt en het huidige entsysteem lijkt mij prima te werken. Maar goed ik ga off-topic Tong uitsteken

Beetje overtrokken artikeltje, ik quote:

Citaat:
''Dr Hinds said 6,000 cases of leptospirosis were diagnosed in Thailand alone in 2000, killing 350 people.

However, researchers say many more deaths should have been attributed to rats but were classified as unknown fever.

The same disease killed nearly 60 people in the Indian state of Kerala last summer. ''

350 mensen dood en nog eens 60 ergens anders.

Muggen doden jaarlijks miljoenen mensen, dus dan heb je het toch over andere aantallen.
Speciaal voor jou Tong uitsteken http://www.overpopulation.com/articles/1999/000018.html

Citaat:
Dat enten lijkt me geen goed idee overigens, daar veel mensen wegens hun geloof niet willen worden ingeënt en het huidige entsysteem lijkt mij prima te werken.

Een 'vaccin' in een mug is dus geen eens zo'n slecht idee.

Naja, goed we gaan inderdaad wel heel erg off topic nu Nagelbijten / Gniffelen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:32

Hmmm apenbeten brengen een zwaar besmettelijke en zeer dodelijke ziekte over, al ben ik even de naam van die ziekte kwijt.

Honden brengen rabies over.

Zo begint er al weer een heel nieuw assortiment proefdieren te komen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:08

Karl66 schreef:
Hmmm apenbeten brengen een zwaar besmettelijke en zeer dodelijke ziekte over, al ben ik even de naam van die ziekte kwijt.

Honden brengen rabies over.

Zo begint er al weer een heel nieuw assortiment proefdieren te komen.

Honden en apen maken jaarlijks niet zoveel slachtoffers, als bv. een mug dat doet.
Tevens vind ikzelf dat het testen voor medische doeleinden moet kunnen (zoals ik al eerder zei), maar dus niet voor genotsmiddelen zoals sigaretten.
De resultaten van sigarettenrook zijn welom bekend dacht ik zo Bloos

Naja, ik hou er over op, mijn punt is duidelijk Doei!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:36

yup....roken word getest
net als autolakken, dus geen auto's meer kopen
en ieder landbouwgif wat je kunt verzinnen
dus ook geen reguliere groenten en fruit eten
ook worden de meeste pigmenten in haarverf ook gewoon op ieren getest
dus die zijn ook fout (ja cosmetica mag niet
maar grondstoffne gewoon wel dus )

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:59

draumpje schreef:
yup....roken word getest
net als autolakken, dus geen auto's meer kopen
en ieder landbouwgif wat je kunt verzinnen
dus ook geen reguliere groenten en fruit eten
ook worden de meeste pigmenten in haarverf ook gewoon op ieren getest
dus die zijn ook fout (ja cosmetica mag niet
maar grondstoffne gewoon wel dus )

Oh, dus er wordt ook al op mensen getest?

Sorry, flauw....
Clown

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:40

ohohoh schimmelig, dus omdat jij last hebt van die mug, mag daar op getest worden Verward

In afrika zorgen apen echt voor problemen, dus in afrika mogen we op apen testen Haha!

Stel he, ik ben zwaar allergie's voor alle dieren met haren.. ik vind dus dat daar op getest mag worden, ik heb er nl last van Clown

Lompe redenatie vind ik dat Scheve mond

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:17

Machie schreef:
ohohoh schimmelig, dus omdat jij last hebt van die mug, mag daar op getest worden Verward

In afrika zorgen apen echt voor problemen, dus in afrika mogen we op apen testen Haha!

Stel he, ik ben zwaar allergie's voor alle dieren met haren.. ik vind dus dat daar op getest mag worden, ik heb er nl last van Clown

Lompe redenatie vind ik dat Scheve mond

Je mag het lomp vinden Machie. Dat geeft alleen maar aan dat je mij niet begrijpt Lachen Verward
Geen probleem, echt. Zal het nog wel een keer typen Clown

Insecten zoals muggen zorgen jaarlijks voor miljoenen slachtoffers, als dat verholpen kan worden door 'tests' uit te voeren op die betreffende groep insecten (da's dus niet de NL'se huis, tuin en keuken mug, maar een bepaald soort mug in Afrika en omstreken) dan vind ik dat zelf geheel verantwoord. Lachen

Kortom: ikzelf heb geen last van de 'muggen die ziektes verspreiden', maar een groot deel van de Afrikaanse inwoners wel. Zou er dan niet op muggen getest mogen worden?
Ik weet overgens niet hoe/waar jij precies aan je informatie komt? Apen zorgen voor problemen in Afrika (misschien heb je een linkje voor mij)?

Again; testen op dieren is prima, zolang dit maar niet voor genotsmiddelen is (make up, sigaretten, etc) Bloos

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:52

ik zal ff zoeken waar ik dat vandaan had. Ergens uit mn schoolboeken Haha! Tsja.. medische microbiologie he Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:53

Machie schreef:
ik zal ff zoeken waar ik dat vandaan had. Ergens uit mn schoolboeken Haha! Tsja.. medische microbiologie he Knipoog

Als het in je boeken staat, is het ook vast wel online te vinden toch? Lachen

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 02:40

sunshine schreef:

Ik heb toevallig shampoo van de HEMA (haarverzorging HEMA staat aangemerkt als proefdiervrij).

Hierin zit hetvolgende ingrediënt: SODIUM LAURETH SULFATE. (heeft ook een broertje: SODIUM LAURYL SULFATE)
Zorgt voor schuimende shampoo, en irriteert de ogen/slijmvliezen bij contact. Ook werd gespeculeerd dat dit ingrediënt voor een zeer droge huid zorgt en kankerverwekkend kan zijn.
Dit is getest op dieren.

Begrijp je mijn punt?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:13

Zoals het testen voor make up verboden is, zou het ook voor roken verboden moeten worden. Deze produkten leveren namelijk totaal geen bijdrage aan het welzijn van de mensen en de maatschappij en zijn overbodig. MAar ja, het geld he. DAt gaat altijd voor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:20

@picobello : Bloos Vork lol...mmm, die typo is idd wel errug humor lol

over de cosmeticagids...is ene erg leuk initiatief
maar er zittne wat haken en ogen aan
de cosmetica zelf is idd niet getest opdieren
maar bepaalde grondstoffen in die make up/cosmetica is wel degelijk getest op dieren

als je echt cruelty free cosmetica wil zul je op zoek moeten naar organische/biologische spullen
want ja , het feit dat een merk/product in die gids staat wiul geen garantie geven op compleet vrij zijn van dierproeven

ik ben qua proeven ook tegen het testen venan gemas en genots producten , zoals cosmetica , voedings middelen etc ..
mar medicaties, sja als ik kanker krijg , zal ik idd chemo willen, an dbestraling...
en helaas word dat op dieren getest

ow btw, wisten jullie dat veel voedingsmiddelen ook op dieren worden getest?
ook heineken heeft ene dierenlab...
tegen dierproeven zijn is leuk... oordelen hierover vellen ook , maar realiseer je wel dat er vele meer getest word dan je verwacht/denkt

1 manier om echt voor een betere wereld te zorgen is idd zelf beginnen , doe onderzoek en gebruik geen op dier geteste dingen meer

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 01:03

Ik vind dat niets op dieren getest mag worden. Zelfs medicijnen niet.ook nicotine niet en al helemaal make up niet.

Ik rook al jaren. Roken is slecht, zeggen ze. Maar goed.wie garandeert mij dat ik geen longkanker krijg als ik niet rook. Wie zegt dat die mensen die aan longkanker zijn overleden en toevallig rookte, geen longkanker hadden gekregen als ze niet rookte? En met andere hart en vaat ziekten net zo. Uitlaat gassen zijn ook zeer en zeer ongezond.maar daar hoor je amper mensen over.

Ik vind dat gelul over roken is slecht zo klinkklare onzin dat ik mij daar echt woest over kan maken. Deze discussie voer ik ook regelmatig met mijn moeder(rookt ook) en zus(rookt niet).

Ik heb bij thuiszorg gewerkt(3 maand vakantiewerk) in die 3 maand ben ik 3 gevallen van longkanker tegen gekomen, die alle 3 nooit gerookt hebben. ik had ook een kerngezonde cliënt van 93 die nog op zichzelf woont en die rookte als een schoorsteen in de winter

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:42

Paardje2005: Jij rookt waarschijnlijk ook als je uitgaat. Of als je met anderen (waaronder niet-rokers) in een kamer zit. Ik rook zelf niet, maar ga wel eens uit. En als ik terugkom, stinken mijn kleren gigantisch naar rook. Mijn longen waarschijnlijk ook... Wat ik maar wil zeggen, is dat ook niet-rokers regelmatig aan de rook van rokers blootgesteld worden. Net als aan uitlaatgassen en dergelijke. Niemand kan jou garanderen dat je geen longkanker krijgt als je niet rookt, of dat je het wel krijgt als je wél rookt. Wel krijg je de garantie dat je longen er slechter aan toe zijn doordat je rookt dan het geval was geweest als je niet had gerookt. Je hebt een sterk verhoogde kans op longkanker en hart-en vaatziekten. Ook veroudert je huid sneller en vergelen je tanden (wat ook gebeurd door het drinken van koffie en zwarte thee, trouwens). Ook heb je een mindere conditie dan mogelijk was zonder roken en daarbij vermindert je vruchtbaarheid. Je afzonderlijke voorbeelden zeggen alleen maar dat er een káns is op gezond oud worden als je rookt. En die kans is er ook zeker. Alleen is deze aanmerkelijk kleiner dan wanneer je niet rookt. Je kan zeggen dat dit klinkklare onzin is, maar kijk dan eens naar de cijfers. Een voorbeeld:

Overlijden voor 70e levensjaar

mannen
1 op de 3 rokers
1 op de 6 niet-rokers

vrouwen
1 op de 5 rokers
1 op de 8 niet-rokers

cijfers komen van site van kwfkankerbestrijding. Je kan zeggen dat deze cijfers daarom gekleurd zijn, maar ze zijn er echt niet voor niets.

Maargoed, genoeg hierover. Terug naar de proefdieren. Ik wist eerlijk gezegd niet dat deze experimenten er nog steeds zijn. Er is hier veel geroepen dat je het roken en het gebruiken van proefdieren zou moeten scheiden. Het zouden twee totaal verschillende dingen zijn. Je moest dus niet het roken aanpakken, maar alleen het gebruik van proefdieren. Dit wordt al jaren geprobeerd. Het grote probleem is enkel, dat je mensen die protesteren makkelijk kunt afdoen als een stelletje activisten, en vervolgens verder kunt gaan met je leven. Als je eerst gaat staan schreeuwen dat je tegen testen op dieren bent en dat de tabaksindustrie daar mee op moet houden, en vervolgens vrolijk een sigaretje opsteekt, zal er niet naar je geluisterd worden. Zolang de vraag maar blijft, hebben de tabaksdirecteurtjes niets om zich zorgen over te maken. Pas als ze iets gaan voelen in hun portemonnee, en er achter komen dat dit te maken heeft met de afkeer van mensen jegens het gebruiken van proefdieren, zal er iets veranderen. Als roker houdt je nu eenmaal het testen op dieren in stand. Net als medicijn- of cosmeticagebruiker overigens. Het is aan onszelf te bepalen tot hoever we dit gerechtvaardigd vinden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:00

Ik ben al zowiezo tegen vivisectie maar vanwege make up en roken is het ECHT niet goed te praten, no way. Roken en make up zijn overbodig in deze maatschappij, we kunnen gemakkelijk overleven zonder. Dus of je wel rookt of niet is niet relevant.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:20

Vreselijk.
Maar ik blijf doorpaffen Lachen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:26

Schimmelig schreef:
caranthir schreef:
Ah, juist ja. Ratten en muizen verspreiden ook vervelende ziektes (de pest oa) dus idd proeven op deze dieren kunnen dan. Ze dragen tenslotte ook weinig positiefs bij. Verward
Vind het een rare redenatie.

Pest, die ziekte doet er tegenwoordig nog maar weinig toe. Ratten en muizen zijn geen muggen! Ze steken je niet ongewenst. Een muis of rat zal ook nooit zonder reden zomaar een mensen aanvallen, of bijten. Ik vind jouw redenatie een beetje raar, wat ratten en muggen kun je niet vergelijken Knipoog

Muggen steken je ook niet zonder reden! Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:30

En toch zijn ratten en muggen niet te vergelijken. Ik vind wel dat hoe intelligente een dier en hoe hoger het bewustzijnsniveau (en dan is er nogal wat verschil tussen een zoogdier en een insekt!!!!!), hoe erger de proeven zijn. DAarom zijn proeven op mensapen ook zo verschrikkelijk en in vele landen verboden!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:13

Kieffertje schreef:
Paardje2005: Jij rookt waarschijnlijk ook als je uitgaat. Of als je met anderen (waaronder niet-rokers) in een kamer zit. Ik rook zelf niet, maar ga wel eens uit. En als ik terugkom, stinken mijn kleren gigantisch naar rook. Mijn longen waarschijnlijk ook... Wat ik maar wil zeggen, is dat ook niet-rokers regelmatig aan de rook van rokers blootgesteld worden. Net als aan uitlaatgassen en dergelijke. Niemand kan jou garanderen dat je geen longkanker krijgt als je niet rookt, of dat je het wel krijgt als je wél rookt. Wel krijg je de garantie dat je longen er slechter aan toe zijn doordat je rookt dan het geval was geweest als je niet had gerookt. Je hebt een sterk verhoogde kans op longkanker en hart-en vaatziekten. Ook veroudert je huid sneller en vergelen je tanden (wat ook gebeurd door het drinken van koffie en zwarte thee, trouwens). Ook heb je een mindere conditie dan mogelijk was zonder roken en daarbij vermindert je vruchtbaarheid. Je afzonderlijke voorbeelden zeggen alleen maar dat er een káns is op gezond oud worden als je rookt. En die kans is er ook zeker. Alleen is deze aanmerkelijk kleiner dan wanneer je niet rookt. Je kan zeggen dat dit klinkklare onzin is, maar kijk dan eens naar de cijfers. Een voorbeeld:

Overlijden voor 70e levensjaar

mannen
1 op de 3 rokers
1 op de 6 niet-rokers

vrouwen
1 op de 5 rokers
1 op de 8 niet-rokers

cijfers komen van site van kwfkankerbestrijding. Je kan zeggen dat deze cijfers daarom gekleurd zijn, maar ze zijn er echt niet voor niets.

Maargoed, genoeg hierover. Terug naar de proefdieren. Ik wist eerlijk gezegd niet dat deze experimenten er nog steeds zijn. Er is hier veel geroepen dat je het roken en het gebruiken van proefdieren zou moeten scheiden. Het zouden twee totaal verschillende dingen zijn. Je moest dus niet het roken aanpakken, maar alleen het gebruik van proefdieren. Dit wordt al jaren geprobeerd. Het grote probleem is enkel, dat je mensen die protesteren makkelijk kunt afdoen als een stelletje activisten, en vervolgens verder kunt gaan met je leven. Als je eerst gaat staan schreeuwen dat je tegen testen op dieren bent en dat de tabaksindustrie daar mee op moet houden, en vervolgens vrolijk een sigaretje opsteekt, zal er niet naar je geluisterd worden. Zolang de vraag maar blijft, hebben de tabaksdirecteurtjes niets om zich zorgen over te maken. Pas als ze iets gaan voelen in hun portemonnee, en er achter komen dat dit te maken heeft met de afkeer van mensen jegens het gebruiken van proefdieren, zal er iets veranderen. Als roker houdt je nu eenmaal het testen op dieren in stand. Net als medicijn- of cosmeticagebruiker overigens. Het is aan onszelf te bepalen tot hoever we dit gerechtvaardigd vinden.

nou dan vind ik dat bier ook afgeschaft moet worden. dat stinkt 10 keer erger dan rook, is mijn mening. en ja ik rook ook bij mij thuis ook als er anderen zijn. TENZIJ ik astmapatienten over de vloer heb, dan ga ik buiten roken.ik ga zeker niet in mijn eigen huis buiten roken enkel en alleen omdat ze het vies vinden. kom dan niet.......

dierproven vind ik verschrikkelijk en schandalig. ga die tests lekker doen op criminelen die in de dodencel zitten. die gaan toch al dood, en hebben ze tegelijk nog wat nuttigs gedaan

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:31

Babeth schreef:
Muggen steken je ook niet zonder reden! Haha!

Ok, zonder GOEDE reden Tong uitsteken
Ze planten zich voort, dat maakt het probleem nog erger Clown

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:32

Desiree schreef:
En toch zijn ratten en muggen niet te vergelijken. Ik vind wel dat hoe intelligente een dier en hoe hoger het bewustzijnsniveau (en dan is er nogal wat verschil tussen een zoogdier en een insekt!!!!!), hoe erger de proeven zijn. DAarom zijn proeven op mensapen ook zo verschrikkelijk en in vele landen verboden!

Precies! Helemaal mee eens. Mensen reageren alsof je dat onderscheid niet maken 'mag'. Echt raar Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:33

En intussen maken ze wel zelf onderscheid tussen mensen en andere dieren.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:35

Dat dan weer wel he Nagelbijten / Gniffelen

Goed, ik vind maar weinig dingen vergelijkbaar. Zeker als je het over ratten en muggen hebt Lachen