Mag werkgever roker weigeren!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Mag werkgever roker weigeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:59

QtieLady schreef:
Citaat:
Als een werkgever een roker mag weigeren vind ik dat ook lelijke, dikke, te dunne, niet sportende, naar zweetstinkende, roodharigen, snorren, baarden, raar geklede en fiat panda rijdende mensen ook geweigerd mogen worden!! !

idd helemaal mee eens!

Zie mijn posts, ik vind dat er best een bepaald type mens geweigerd kan worden bij bepaald werk. Je zoekt als werkgever iemand die het beste past en dat betekent altijd dat anderen uitgeloten worden.

Er wordt hier veel gezegd over rokers, maar niet zoveel over de positie van de werkgever. Als die keuze heeft, gaat zijn keuze naar de beste en als hij niet roken belangrijk vind en een van hen is een roker, tja, dan valt die af. Dan is hij dus feitelijk afgewezen op het feit dat hij/zij rookt, maar de werkgever heeft gewoon gekozen voor iemand die beter in zijn bedrijf past en niet zozeer TEGEN een roker, maar voor de niet roker. Mocht de roker bereid zijn te stoppen, dan valt de keuze misschien weer anders.
En roken doe je vrijwillig en als je de baan dus echt wilt, kun je kiezen om te stoppen.

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:08

als je gewoon in je pauze rookt is er toch geen probleem?
ik zie daar nou echt geen probleem in om dan een roker neit aan te nemen.
Of die gene nou in de pauze een sigaretje rookt, of even wat gaat drinke.. zie het probleem niet.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:25

Op mijn werk is het de omgekeerde wereld Bloos . Sollicitanten wordt gevraagd of ze problemen hebben met ons rookbeleid (wij mogen gewoon onder werktijd aan ons bureau roken). Als ze aangeven daar problemen mee te hebben, wordt deze persoon niet aangenomen. Het wordt bij ons zelfs gemeld in de vacature ("geen probleem hebben met werken in een rookomgeving")... Het is harstikke verboden, dat weet ik, maar mijn baas heeft wat dat betreft het idee dat hij boven de wet staat...
Bij ons op kantoor rookt dus ook iedereen (op één persoon na, maar die heeft er dus geen problemen mee). Het scheelt wel weer dat wij een klein bedrijf zijn, met maar 11 werknemers plus mijn baas dan, die non-stop dikke sigaren wegpaft...
En bij ons is het echt niet zo dat er continue brandende sigaretten in de asbakken liggen, en ook hebben we de afspraak om niet te roken in de ruimte waar we eten.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:32

Om ook nog even on-topic te reageren...

Ik vind niet dat een werkgever mag weigeren een roker in dienst te nemen alleen maar op basis van het feit dat deze persoon rookt.
Ik heb ook gewerkt bij een bedrijf waar niet gerookt mocht worden en daar beperkte ik mijn rookpauzes tot de officiële pauzes. Dus i.p.v. een uur lunchpauze te nemen, bleef ik 45 minuten aan tafel zitten en ging daarna een kwartiertje naar buiten om te roken. Idem voor de koffiepauzes…
Het is inderdaad een ander verhaal als de roker elk uur 10 minuten verdwijnt om een peuk op te steken, maar dat heeft meer met mentaliteit te maken dan met het roken zelf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:36

Hahaatje schreef:
Op mijn werk is het de omgekeerde wereld Bloos . Sollicitanten wordt gevraagd of ze problemen hebben met ons rookbeleid (wij mogen gewoon onder werktijd aan ons bureau roken). Als ze aangeven daar problemen mee te hebben, wordt deze persoon niet aangenomen..

Dat vind ik dus best mooi, al mag het dus officieel niet. Er is heus wel wat ruimte in de marge.

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:38

Lusitana schreef:
Hahaatje schreef:
Op mijn werk is het de omgekeerde wereld Bloos . Sollicitanten wordt gevraagd of ze problemen hebben met ons rookbeleid (wij mogen gewoon onder werktijd aan ons bureau roken). Als ze aangeven daar problemen mee te hebben, wordt deze persoon niet aangenomen..

Dat vind ik dus best mooi, al mag het dus officieel niet. Er is heus wel wat ruimte in de marge.

Daarom ga ik hier ook maar niet vertellen waar ik werk Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:43

Hahaatje schreef:
Het is inderdaad een ander verhaal als de roker elk uur 10 minuten verdwijnt om een peuk op te steken, maar dat heeft meer met mentaliteit te maken dan met het roken zelf.

Ja, precies, maar als werkgever kun je bij het zien van het woordje "roker" niet zien welk rookgedrag er achter zit. Dus in de eerste selectie op papier, zeker als er niet rokers bij zitten, gaan de rokers er dan toch het eerste uit. Als het werkelijk tot een sollicitatie gesprek komt, kun je het rookgedrag uitgebreid bespreken en als iemand dan zegt dat die alleen in de officiële pauzes rookt dan lijkt mij niet dat zo iemand niet wordt aangenomen alleen omat het een roker is. Iemand die wordt afgewezen en denkt dat het alleenom het roken gaat, zal toch echt moeten bewijzen dat hij beter had kunnen zijn dan de aangenomen persoon.
Verder is het bij personeel aannemen ook een gevoelskwestie. Als het niet klikt heb je gewoon pech als sollicitant, want iemand die de werkgever wel aanstaat op persoonlijk vlak, heeft dan toch meer kans.

(Mijn ex meost mensen aannemen voor een tandartscebntrum, vandaar dat ik veel weet over hoe het solliciteren van de andere kant wordt gezien)

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:05

Citaat:
EU: Werkgevers mogen rokers niet weigeren

Rokers mogen niet gediscrimineerd worden bij een sollicitatie, heeft de woordvoerder van Europees Commissaris Vladimir Spidla (Sociale Zaken) dinsdag gezegd. 'De Europese Unie (EU) is tegen elke vorm van discriminatie.'

De woordvoerder van Spidla reageert hiermee op eerdere berichten in de media dat een werkgever een rokende sollicitant zou mogen weigeren (Baas mag rokende sollicitant weigeren). Volgens de woordvoerder is dat een bewust verkeerde interpretatie van de EU-wetgeving tegen discriminatie en is er een fout gemaakt in de berichtgeving. *

Omdat in de EU-wetgeving niets staat over discriminatie van rokers, 'wil dat niet zeggen dat de Europese Commissie [het dagelijkse bestuur van de EU] discriminatie van rokers als rechtvaardig ziet', aldus de woordvoerder.

Advertentie
De Britse zakenkrant Financial Times schreef afgelopen zaterdag dat een Iers callcenterbedrijf in het verleden in een advertentie had gemeld dat rokers niet hoefden te reageren op een vacature. Daarop stelde de Britse Europarlementariër Catherine Stihler vragen aan Spidla, die antwoordde dat er niets specifieks over was opgenomen in de EU-wetgeving.

'Een personeelsadvertentie waarin staat dat rokers niet hoeven te reageren lijkt niet onder een van die verboden gronden te vallen,' voegde Spidla er aan toe. Daarmee suggereerde hij dat werkgevers die rokers weigeren zich niet schuldig maken aan discriminatie.

Volgens de woordvoerder van Spidla blijft de Commissie wel bewust werken aan een Europees anti-rook- en ontmoedigingsbeleid. Maar, 'daarbij richten we ons op het roken, niet op de roker'.

* Goh, verrassend......

http://www.elsevier.nl/nieuws/europese_ ... 8&rss=true

Overigens, bij mij is tijdens een sollicitatiegesprek nog nooit ter sprake gekomen of ik al dan niet rook. Verward Bij iemand anders soms wel?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:09

Bij mij is het ook nog nooit ter sprake gekomen en het staat ook niet in mijn CV

En aan de andere kant van de tafel zittend heb ik er ook nog nooit om gevraagd, omdat het niet om het roken maar de arbeidsethiek van die persoon gaat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:14

Hahaatje, totdat iemand een keer onder valse voorwendselen bij jullie solliciteert en vervolgens jullie baas aanklaagt omdat er gerookt wordt op de werkplek Knipoog
Lijt me echt iets voor een anti-rookbeweging Haha!

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:59

Fitzroy schreef:
Hahaatje, totdat iemand een keer onder valse voorwendselen bij jullie solliciteert en vervolgens jullie baas aanklaagt omdat er gerookt wordt op de werkplek Knipoog
Lijt me echt iets voor een anti-rookbeweging Haha!

Die kans zit er natuurlijk altijd in... Is gelukkig nog niet gebeurd.

Maar ik ben het over het algemeen wel eens hoor, met de standpunten over roken op de werkplek. Ik heb gewoon geluk als roker dat ik ergens werk waar er geen probleem van wordt gemaakt, maar als het niet zou mogen zou ik er absoluut geen problemen mee hebben, dan rook ik maar wat minder. Beter voor mijn gezondheid ook!
Bijvoorbeeld bij mijn ouders thuis mag er niet gerookt worden omdat mijn moeder astma heeft. Dan ga ik echt niet elk uur naar de tuin om een sigaret te roken, dan rook ik gewoon niet. Op stal rook ik ook bijna nooit (ook niet in de kantine, waar dat wel mag). Ik steek pas een sigaret op als ik van het terrein af ben...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:23

Als ik een kinderoppas zou zoeken, gaat er toch echt "niet roker" in de advertentie staan. Maar dat zou dan niet mogen, of, is er dan een gat in de wet en gaat het alleen om bedrijvem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:53

Bealy schreef:
Overigens, bij mij is tijdens een sollicitatiegesprek nog nooit ter sprake gekomen of ik al dan niet rook. Verward Bij iemand anders soms wel?

Ja, ooit een keer moest ik per dag 15 minuten meer werken vanwege het van en naar de koffiemachine lopen, was minder produtieve tijd. (baan niet geaccepteerd Haha! ) En een keer, toen was roken nog niet verboden, maar hadden ze een rookvrije afdeling. Dus mocht er niet gerookt worden en was het ook niet de bedoeling om onder werktijd buiten te gaan staan. Dus take it or leave it, wil je blijven roken, ging de baan je neus voorbij.

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:55

Dat hele roken zou eens moeten stoppen. Dan kom je op stal, wil je nog even naar de kantine en dan staat het daar helemaal blauw van de rook, gatver.
Dus ik ben vóór alle maatregelen die het roken ontmoedigen, dus als een werkgever iemand mag weigeren omdat hij/zij rookt : prima !

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:06

Ik denk niet dat dat het roken ontmoedigt, maar, als het op grote schaal gaat gebeuren (wat gelukkig nog niet het geval is), wel een hoop werkloze rokers oplevert...Als iets zou moeten ontmoedigen, zijn het wel de hoge prijzen, maar dat weer houdt me er niet van...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 15:21

Lusitana schreef:
Als ik een kinderoppas zou zoeken, gaat er toch echt "niet roker" in de advertentie staan. Maar dat zou dan niet mogen, of, is er dan een gat in de wet en gaat het alleen om bedrijvem?

volgens mij mag het niet omdat het discriminatie is.. Zou het zelfde zijn als jij in je advertentie zet dat je alleen maar een vrouwelijk oppas wilt..

Toch zit er wel een vesrchil in of jij dat als particulier vraagt of het een eis van een bedrijf is..

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:39

als jij een oppas zoekt voor je kind als partikulier mag jij eisen stellen die jij wilt neem ik aan.
je zozu ook nog mogen zeggen geen roodharige omdat mijn man nogal ziekelijk si aangetrokken tot vrouwen met rood haar Knipoog bijvoorbeeld dan .
ik denk dat als particulier er echt wel het een en ander te omzeilen valt .
bedoel vaak staat er ook gezocht meisje tussen 16-21 jaar niet roker... tja dat moet je als ouders helemaal zelf weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:29

M3isSi3j schreef:
Lusitana schreef:

volgens mij mag het niet omdat het discriminatie is.. Zou het zelfde zijn als jij in je advertentie zet dat je alleen maar een vrouwelijk oppas wilt..

Toch zit er wel een vesrchil in of jij dat als particulier vraagt of het een eis van een bedrijf is..

Volgens mij mag het wel, je kunt nl eisen stellen voor een profiel van een functie en daar is er eentje van niet-roken, je zult maar een baby hebben en je kinderoppas heeft een peuk in haar mond, dan is de rook ook nog slecht voor de longetjes. Sommigen vinden het stinken en dan hoef je niet te accepteren dat ze jouw huis in de stank gaan zetten. Sigaar Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:43

Aangezien het om werk gaat en je niet mag roken op de werkplek, mag de oppas niet eens roken bij het kind in de buurt. Daarvoor moet ze tijdens haar pauze naar buiten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:36

Karl66 schreef:
Aangezien het om werk gaat en je niet mag roken op de werkplek, mag de oppas niet eens roken bij het kind in de buurt. Daarvoor moet ze tijdens haar pauze naar buiten Haha!

Nou, jij snapt um.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:32

Dat kan niet, een oppas kan niet even het kind alleen laten om te roken...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:44

belachelijk, nee een werkgever mag niet iemand weigeren omdat ie rookt! Ik vind wel dat ie mag eisen dat er tijdens de werkuren niet mag gerookt worden, en alleen tijdens de pauzes..(wanneer de "andere" ook pauze hebben)
LOGISCH !!

edit: typfout

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:11

Ik denk dat iedere kinderoppas toch wel snapt dat het in de buurt bij kinderen niet echt gewenst is om te roken. En ik denk ook dat (net als ik) een roker niet zo maar zou roken in de buurt van een kind.

Als de ouders het doen zou ik het nog wel doen, maar anders dus echt nooit !!!

Dus ik als roker ben bijvoorbaat, ook als ik niet in de buurt van een kind zou roken, geen goede oppas.... Toch wel kortzichtig !!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:13

Lusitana schreef:
Dat kan niet, een oppas kan niet even het kind alleen laten om te roken...

Vandaar dat je ook beter twee parttime oppassen kan nemen Haha!

Als je ze 8 uur laat oppassen, dan hebben ze wettelijk recht op pauzes, heerlijk toch die wetgeving Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:20

volgens mij is oppassen een grote pauze Haha! Haha!