Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Santos_ schreef:Kijk het is natuurlijk wel zielig, maar het is om ze te beschermen tegen verkrachting enzo.
Jaduuh schreef:Santos_ schreef:Ja, hun zien er uiteraard ook wel iets 'goeds' in. Denk dat die mensen zelf ook wel door hebben dat het pijn doet, en dat het onhygienisch is. MAAR ik denk dat het beschermen tegen verkrachting ed. véél hoger word aangeprezen dan hygiëne en pijn.
Nee het helpt niet tegen verkrachting. Dit is symptoombestrijding. Die mensen moeten er van overtuigt raken dat het niet fatsoenlijk is maar aan alle lichamelijke lusten toe tegeven. Dat het zien van borsten niet betekent dat je je slag mag slaan.
Desiree schreef:ik lees dat niet uit het verhaal, dat het bedoeld is tegen verkrachting:
http://www.eindhovensdagblad.nl/edbuite ... 480219.ece
Albertine_N schreef:even een practische vraag: hoe zit t met de borstvoeding? Neem aan dat die meisjes ooit wel zullen trouwen?
Foogul schreef:Wel eens bedacht dat het voor vrouwen in bepaalde culturen veel erger is NIET besneden te zijn dan WEL? Besnijdenis hoort zo in de cultuur thuis, dat je juist door de gemeenschap wordt veroordeeld als je niet besneden bent. De sociale druk weegt dan 10 keer zwaarder dan het fysieke ongemak.
Bovendien moeten wij niet beter weten wat goed is voor een ander. Ik keur besnijdenis of zoals TS aangaf het 'strijken' van borsten absoluut niet goed, maar je moet wel andere culturen respecteren. Woorden als "gestoord" gaan dan echt te ver! De mensen uit zulke cluturen zijn toch niet achterlijk...
Foogul schreef:Wel eens bedacht dat het voor vrouwen in bepaalde culturen veel erger is NIET besneden te zijn dan WEL? Besnijdenis hoort zo in de cultuur thuis, dat je juist door de gemeenschap wordt veroordeeld als je niet besneden bent. De sociale druk weegt dan 10 keer zwaarder dan het fysieke ongemak.
Bovendien moeten wij niet beter weten wat goed is voor een ander. Ik keur besnijdenis of zoals TS aangaf het 'strijken' van borsten absoluut niet goed, maar je moet wel andere culturen respecteren. Woorden als "gestoord" gaan dan echt te ver! De mensen uit zulke cluturen zijn toch niet achterlijk...
Jaduuh schreef:Maar het is wel hun cultuur, en ze groeien daarmee op .. en de meeste meisjes vinden het zelfs goed of naja goed niet denk ik. Maar die willen het wél omdat ze bang zijn dat ze anders uit de familie en hele cultuur worden gezet enzo ..
Yvonniej schreef:even van internet..
Misschien wel interessant..
"waargebeurde verhalen
Dit is het waargebeurde verhaal van Waris Dirie.
Waris Dirie werd geboren in Somalie waar ze tot haar 5e een onbezorgd leven leidde als geitenhoedster tot ze op haar 5e besneden werd en werd geconfronteerd met het feit hoe het voelt om een vrouw te zijn in Somalie. Er werd nooit precies verteld wat vrouwen besnijdenis inhield. De meisjes wisten alleen dat er iets speciaals met je ging gebeuren zodat je een vrouw werd. Waris zeurde ook al enige tijd tegen haar moeder dat ze zo graag besneden wilde worden omdat ze zo graag vrouw wilde zijn, zodat Jamah een jongen waar ze een oogje op had haar zou zien staan, omdat ze dan een vrouw was. Maar na dat ze eindelijk op 5 jarige leeftijd was besneden merkte ze al snel dat dit absoluut geen pretje was. De wond die raakte geïnfecteerd en ze kreeg hoge koorts. Zelfs normaal plassen deed zo'n pijn dat ze het dagen kon op houden. Waris wist niet waarom dit met haar was gedaan. Ze wist alleen dat ze was verminkt en dat haar moeder hiervoor had ingestemd. Waris is uiteindelijk op 13 jarige leeftijd weggelopen, omdat ze werd uitgehuwelijkt aan een 60 jarige man. Tegenwoordig is ze fotomodel en voert ze als ambassadeur van de Verenigde Naties actie tegen vrouwen besnijdenis. (ontleend uit het boek Mijn woestijn van Waris Dirie)"
silverbrumby schreef:ja idnerdaad, hoe ziek kunnen mensen zijn?? ze moeten dan de kerels beter hun Pieletje vastnaaien tussen hun benen, dan lopene r ook geen verkrachters rond. Kerels kunnen hun "ding"nooit in bedwang houden.. En de vrouwen worden hier de dupe van! Ik snap niet dat dit nog steeds zo maar gedaan kan worden, kom zeg kun je na gaan hoe dom een "geloof" is, ben ik even blij dat ik niets geloof , want hoe kun je nou in iets geloven als je het nog nooit hebt gezien of gehoord.
Santos_ schreef:
En borsten platdrukken ligt niet aan een geloof, maar aan de mensen die er wonen.
silverbrumby schreef:ja inderdaad, hoe ziek kunnen mensen zijn?? ze moeten dan de kerels beter hun Pieletje vastnaaien tussen hun benen, dan lopen er ook geen verkrachters rond of dat soort mafkezen. Kerels kunnen hun "ding"nooit in bedwang houden.. En de vrouwen worden hier de dupe van! Ik snap niet dat dit nog steeds zo maar gedaan kan worden, echt heel erg! kom zeg kun je na gaan hoe dom een "geloof" is, ben ik even blij dat ik niets geloof , want hoe kun je nou in iets geloven als je het nog nooit hebt gezien of gehoord.