Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:28

Dat vind ik ook hoor. Waarom moeten mensen die keihard gewerkt hebben hun hele leven, al kwee-nie-hoeveel belasting hebben betaald, ook nog eens daarvoor boeten door geen AOW te krijgen?

*edit* was reactie op Desiree

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:37

Als je op die manier redeneert kan je ook wel iedereen bijstand gaan geven: de mensen die het nu niet krijgen werken immers harder dan diegen die het wel krijgen! En ze betalen ook nog eens meer belasting?!

Hieruit blijkt maar weer eens hoe achterlijk ons stelsel van sociale zekerheid is. Deze wetten houden geen enkele rekening met de huidige tijd. Niet dat nieuwe wetgeving daarmee automatisch beter is btw.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:39

lees je je eigen argumenten eigenlijk wel?
als iemand aangeeft gedetieneerd te zijn geweest, zeg jij "eigen schuld' (tot op zekere hoogte mee eens)
als iemand zegt dat het met kinderen niet altijd makkelijk is, pareer jij met de woorden dat kinderen niet voor iedereen een juiste keuze zijn.
iemand die geen opleiding heeft gevolgd, kan volgens jou zeer eenvoudig goed betaald thuiswerk krijgen...
je hebt voor alle problemen een oplossing zo te lezen. alleen gruw ik van de manier waarop.
voor alle duidelijkheid, ik ben zelf al 18 jaar ernstig ziek, werk 70 uur per week, verdien ver boven modaal, dus heb niks te klagen. maar misschien komt voor mij ook ooit eens het moment dat het niet meer gaat...
maar gelukkig lees ik dat "armoede" dan een keuze zou zijn. javascript:smiley(':(')

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:40

Chevax: tegen wie heb je het?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:41

sorry, tegen de TS. ik word altijd nogal kwaad als ik lees dat armoede slechts een keuze is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:58

Chvax, mss lees je het te zwart wit?
Als je een WAO uitkering krijgt (Heb ik zelf ook gedeeltelijk) dan heb je toch nog de keus om er evrstandig mee om te gaan of het over de balk te gooien?

Ik heb geen vetpot door die WAO maar rijft wel in een dikke auto en woon in een groot huis met tuin.
Omdat ik verstandig met mn geld omga.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:59

De mensen die je zo kunnen vertellen wat je zou kunnen doen als je in armoede leeft, heeft het duidelijk nog nooit moeilijk gehad.
Ik hoor maar al te vaak:'dan doe je toch gewoon.....' ja natuurlijk 'gewoon maar even....' Boos!
Het is fijn om te horen dat er blijkbaar veel mensen zijn die totaal geen geld problemen hebben of hebben gehad, maar ze doen altijd alsof geld totaal niet belangrijk is, en er iets aan jou mankeert als blijkt dat je in nood zit!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 14:04

chevax schreef:
sorry, tegen de TS. ik word altijd nogal kwaad als ik lees dat armoede slechts een keuze is.

Het is gewoon een vraag hoor Lachen
Je hoeft niet zo 'agressief' te reageren Rolleyes

Wat de hitte al niet met mensen doet Gestoord

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 14:06

Vanessa24 schreef:
De mensen die je zo kunnen vertellen wat je zou kunnen doen als je in armoede leeft, heeft het duidelijk nog nooit moeilijk gehad.
Ik hoor maar al te vaak:'dan doe je toch gewoon.....' ja natuurlijk 'gewoon maar even....' Boos!
Het is fijn om te horen dat er blijkbaar veel mensen zijn die totaal geen geld problemen hebben of hebben gehad, maar ze doen altijd alsof geld totaal niet belangrijk is, en er iets aan jou mankeert als blijkt dat je in nood zit!

Wie zegt dat ik nooit financiele problemen heb gehad ... Knipoog
Ik heb ze uiteindelijk wel verstandig opgelost Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:10

Schimmelig schreef:
Vanessa24 schreef:

Wie zegt dat ik nooit financiele problemen heb gehad ... Knipoog
Ik heb ze uiteindelijk wel verstandig opgelost Vork

Hier sluit ik mij bij aan, volledig.
10 jaar geleden leefte ik ver beneden modaal en had een diep rood saldo op de bank, dat kan je nu niet meer zeggen, en dat is niet vanzelf gegaan daar heb ik keihard voor geknokt, en dat mag best gezegt worden! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-06 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 14:11

Chapeau Chiqa OK dan!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:22

En dat is heel fijn dat het opgelost is, en zelfstandig ook nog! Daar mag je zeker trots op zijn.

Niet iedereen is in staat zijn financiele plaatje op orde te krijgen, niet iedereen komt in nood te zitten door eigen gemaakte keuzes die achteraf niet goed bleken te zijn.
Armoede is daardoor zeker geen keus, en roepen dat ze dan maar beter op hun geld moeten letten, slaat nergens op, op welk geld moeten ze letten dan? Die hebben ze niet, daarom zitten ze ook in nood.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 14:26

Vanessa24 schreef:
En dat is heel fijn dat het opgelost is, en zelfstandig ook nog! Daar mag je zeker trots op zijn.

Niet iedereen is in staat zijn financiele plaatje op orde te krijgen, niet iedereen komt in nood te zitten door eigen gemaakte keuzes die achteraf niet goed bleken te zijn.
Armoede is daardoor zeker geen keus, en roepen dat ze dan maar beter op hun geld moeten letten, slaat nergens op, op welk geld moeten ze letten dan? Die hebben ze niet, daarom zitten ze ook in nood.

Bij veel van deze mensen zie ik de Neckerman rekeningen op tafel liggen ... en klagen dat ze doen! Wel kunnen roken (zoals al eerder gezegd is) en te TV gids en alle bijbehorende abbonementen kunnen betalen, maar wel elke week naar de voedselbank.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:30

Vanaf wanneer mag je eigenlijk naar de voedselbank? Ik dacht namelijk ergens te lezen dat je als alleenstaande, zonder kinderen etc., naar de voedselbank mag als je minder dan 150E vrij te besteden hebt per maand. Maar dat vind ik nog een vrij hoog bedrag, dus vraag me eigenlijk af of iemand het precies weet?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 14:33

Misser schreef:
Vanaf wanneer mag je eigenlijk naar de voedselbank? Ik dacht namelijk ergens te lezen dat je als alleenstaande, zonder kinderen etc., naar de voedselbank mag als je minder dan 150E vrij te besteden hebt per maand. Maar dat vind ik nog een vrij hoog bedrag, dus vraag me eigenlijk af of iemand het precies weet?

Ik denk niet dat er mensen op het forum zijn die noodgedwongen naar de voedelbank gaan Haha!
Je kunt het beste even Googlen denk ik.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:07

Weet je wat ik erg vind?

Dat mensen met een uitkering naar een voedselbank toe moeten.
Zou helemaal niet mogelijk mogen zijn.

Kijk, er zijn meer dan genoeg vakatures dus er zouden helemaal geen mensen met een uitkering moeten zijn.
De boeren klagen al jaren dat ze geen mensen kunnen vinden om fruit etc te oogsten, waarom worden daar geen uitkeringstrekkers voor gebruikt? Die geef je dan meteen extra geld voor het werk en voila, hebben ze meer te besteden.
Boeren blij.
Neen niet vrijwillig, maar verplicht!

Hetzelfde voor vrijwilligerswerk, laat daar die uitkeringstrekkers maar gaan werken, beetje extra geld voor het werk....wederom verplicht.

De overheid kan hier heel veel mensen aan het werk zetten met behoud van uitkering+extra voor de gewerkte uren.
Weiger je, simpel, bye bye uitkering....

Ik heb het niet over de kortstondige, maar over diegene die langer dan 1 jaar een uitkering krijgen.
Die kunnen best ingezet worden en dan extra geld krijgen zodat ook zij het beter krijgen.
Er zijn genoeg baantjes waar die mensen ingezet kunnen worden waar anders geen mensen voor te vinden zijn.
Het is toch te gek dat men mensen uit het buitenland naar hier gaat halen omdat er niemand te vinden is.
Laten ze dat eens oplossen in Den Haag, daar heeft iedereen iets aan.
Niemand hoeft arm te zijn, maar domweg je hand ophouden en nog geld krijgen ook vind ik onredelijk.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:14

Bas232 schreef:
Weet je wat ik erg vind?

Dat mensen met een uitkering naar een voedselbank toe moeten.
Zou helemaal niet mogelijk mogen zijn.

Kijk, er zijn meer dan genoeg vakatures dus er zouden helemaal geen mensen met een uitkering moeten zijn.
De boeren klagen al jaren dat ze geen mensen kunnen vinden om fruit etc te oogsten, waarom worden daar geen uitkeringstrekkers voor gebruikt? Die geef je dan meteen extra geld voor het werk en voila, hebben ze meer te besteden.
Boeren blij.

Hetzelfde voor vrijwilligerswerk, laat daar die uitkeringstrekkers maar gaan werken, beetje extra geld voor het werk....wederom verplicht.

De overheid kan hier heel veel mensen aan het werk zetten met behoud van uitkering+extra voor de gewerkte uren.
Weiger je, simpel, bye bye uitkering....

Ik heb het niet over de kortstondige, maar over diegene die langer dan 1 jaar een uitkering krijgen.
Die kunnen best ingezet worden en dan extra geld krijgen zodat ook zij het beter krijgen.
Er zijn genoeg baantjes waar die mensen ingezet kunnen worden waar anders geen mensen voor te vinden zijn.
Het is toch te gek dat men mensen uit het buitenland naar hier gaat halen omdat er niemand te vinden is.
Laten ze dat eens oplossen in Den Haag, daar heeft iedereen iets aan.
Niemand hoeft arm te zijn, maar domweg je hand ophouden en nog geld krijgen ook vind ik onredelijk.

Ik ben het hier wel mee eens, als je alleen spreekt over de mensen die wel kunnen werken, en niet over mensen die echt niet kunnen werken.
En volgens mij worden niet alleen buitenlanders hierheen gehaald, omdat we 'te weinig' mensen hebben, maar vooral ook omdat ze goedkoper zouden zijn.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:29

Precies, die zijn ook goedkoper.....
Maar uitkeringstrekkers kunnen toch ook gebruikt worden?
Die krijgen geld van de overheid en kunnen dan bijverdienen.
De boeren hebben het toch al zo moeilijk, dus snap ik niet dat de overheid daar geen werk van maakt.
Ik bedoel, het moet om baantjes gaan waar andere mensen hun neus voor ophalen.

Maar veel mensen kunnen echt wel werken hoor, moet je voor de grap een kijken bij die mensen thuis wat die allemaal doen....die zitten echt de hele dag niet stil hoor.
Werken kan iedereen.....en werk is er genoeg....mischien niet altijd wat je leuk vind, da's dan pechgehad.

A2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:34

Vanessa24 schreef:

Of jij woont in een stad/ dorp waar alleen de rijkere mensen zich bevinden, of je loopt op straat met oogkleppen op.

Hoezo? Waar woon jij dan? Bangladesh?
Als ik hier in Nederland door een willekeurige stad loop, zie ik geen armoede. Ok, er zijn zwervers, en die hebben idd geen geld en geen huis. Die zijn arm. Maar dat overheerst niet het straatbeeld toch?

Ik wil absoluut niet beweren dat hier geen mensen zijn die moeite hebben met rondkomen van hun inkomen. En daar hebben ze vast ook niet zelf voor gekozen. Maar om te zeggen dat er hier armoede heerst, gaat ook ver. Wat verstaat iedereen hier dan onder armoede?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:23

Bas232 schreef:
Boeren blij.

En dat die boeren klagen snap ik dan weer niet als ik aan de andere kant verhalen hoor van mensen als RunningKawa die juist het verhaal geeft dat Nederlandse medewerkers uit de tuinbouw ontslagen worden en niet meer aan de bak kunnen komen omdat ze vervangen worden door bijv. de veel goedkopere Polen...

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:23

Echt niet iedereen kan werken Bas, er zijn mensen die lichamelijk en/of geestelijk zo in de knoop zitten dat het niet kan, die mensen hoeven van mij ook niet te werken.

Nee, ik woon gelukkig niet in Bangladesch Sosa, maar ik zie echt genoeg armoede om me heen.
Ik zie kinderen met te kleine en kapotte kleding (en nee, het is geen mode verschijnsel) die gewoon niets anders hebben.
Ik zie zwervers eten uit vuilnisbakken halen waar zelfs de honden geen brood van lusten, ik zie mensen in huizen wonen, die eigenlijk geen behang aan de muren hebben, gezinnen die geen 3 maaltijden per dag kunnen eten (en dat is geen luxe), hun geld gaat op aan schulden die nog openstaan.

Maar ik kan je ook vertellen over een familielid van mij die ook geen geld had voor eten voor hun kinderen, maar wel de nieuwste computerspullen in huis hadden en hun huis gingen verbouwen, want daar hadden ze voor gespaard! Kijk die mensen verdienen niets anders dan...... vul zelf maar in!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:44

De meeste zwervers op straat hebben wel een bepaald verhaal. Crimineel verleden, verslaving die veel geld kost, tal van schulden etc. Daar heb ik echt geen medelijden mee voor deze mensen zijn genoeg mogelijkheden.

Mensen zijn naar Nederlandse maatstaven misschien arm. Misschien moet je dat eens vergelijken met maatstaven uit andere landen. Iedereen heeft hier een dak boven zijn hoofd en gewoon eten. Kinderen kunnen naar school en ik zie hier geen blote mensen rondlopen.

Mensen die arm zijn hebben dat vaak door een aantal oorzaken.
- lage opleiding, of juist geheel geen opleiding
- ongeschoold werk waardoor ze snel vervangbaar zijn mochten ze te oud/ziek worden
- schulden
- geld verkeerd uitgeven
- het aanleggen met een partner die problemen heeft, of mensen in huis halen die profiteren van hun geld
- te veel kinderen nemen bij een minimaal inkomen
-criminele activiteiten

Daarnaast is een kleine groep die in de problemen komt door chronische ziekte waar ze echt niets aan kunnen doen. Ieder mens maakt wel eens een moeilijke periode of terugval door met geld. Maar als jij een normaal leven hebt kan het verlies van werk niet betekenen dat je op straat komt en uit de vuilnisbak eet!

En voordat er voedselbanken waren konden deze mensen toch ook aan eten komen?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:11

Er is wel degelijk armoede in dit land, het is maar waar je wilt zien.
De makkelijkste manier is om je hoofd in het zand te steken en ontkennen dat er iets aan de hand is zoals wel meer gebeurd.
Aan de buitenkant zul je niet zo snel zien dat er iets aan de hand is.
De voedselbanken zijn er niet voor niets gekomen.
Ook wat werk betreft heb ik al eerder aangegeven dat waar ik woon er veel bedrijven zijn die personeel boven de 17 jaar niet aanneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:59

jaantsje schreef:
Er is wel degelijk armoede in dit land, het is maar waar je wilt zien.

Dacht ook niet dat de kop in het zand werd gestoken hoor Knipoog ik zie het ook om mij heen en zie ook hoe de mesnen leven.

Bas232 schreef:
Maar veel mensen kunnen echt wel werken hoor, moet je voor de grap een kijken bij die mensen thuis wat die allemaal doen....die zitten echt de hele dag niet stil hoor.

En daar sta ik ook van te kijken. Ik leef in een buurt waar vrij veel uitekeringstrekkers wonen. Ze hebben allemaal een auto voor de deur, de duurste electronische apparaten en drie mobiels.
Ook halen ze om de haverklap een dagfilm die pa dan met een rokende peuk wegbrengt naar de videotheek, mét de auto terwijl het een kilometertje rijden is.

En maar klagen dat ze geen geld hebben, en werken ho maar.
Ja wietplantages op zolder, en bijbeunen om evrvolgens dat geld op weer op ta maken, maar niet aan de toren hoge Wehkamp en gas water en licht rekeningen hoor!
Nee want dat hebben ze 9 van de 10 keer niet eens.
En maar klagen dat ze geen geld hebben.

Iedereen kán redelijk leven in Nederland, als je maar wilt.
Dus geen auto, niet roken geen dagfilms en geen postorderbedrijven.
Nee eet maar eens een week reclame artikelen, was je haar maar eens met een merkje minder, eet maar eens twee dagen pasta, zo ben ik ook ooit begonnen!
Maar dát willen ze niet!
Dus zo blijft de armoede toenemen, en maar wijzen naar elkaar.

En de WAOers kunnen heus wel iets doen, als je maar wil.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:00

Fitzroy schreef:
Dat vind ik ook hoor. Waarom moeten mensen die keihard gewerkt hebben hun hele leven, al kwee-nie-hoeveel belasting hebben betaald, ook nog eens daarvoor boeten door geen AOW te krijgen?

*edit* was reactie op Desiree

Als je het niet nodig hebt, heeft dat toch niets met boeten te maken?

Chiqa schreef:
Hiermee wil ik onderstrepen dat het dus een keuze is helaas. iedereen begint met nul, t is alleen de kunst om van een duppie een euro te maken, dus keihard werken, slim met je geld omgaan en iet uitgeven als water. Ik heb ook een sociaal minimum, maar heb wel alles wat mn hartje begeert, en hoef niet op een stuiver te kijken. Mensen die niet rond kunnen komen kunnen gewoon iet met geld omgaan, maar dat is mijn mening.

Dus mijn oma (88 jaar) moet maar een baantje zoeken ofzo? Hoe hoog denk je eigenlijk dat die AOW is?