lindsey schreef: Als er extra taallessen zijn op zwarte scholen dan is dat saai voor de kinderen die taal wel goed beheersen. Die raken dan ongemotiveerd om nog wat te leren en lopen daardoor achterstanden op.Ten tweede kun je die tijd die je dan aan taalles zou besteden niet aan andere dingen besteden en zo loop je dan achterstand op in je kennis van geschiedenis, aarderijkskunde, rekenen of wat er ook maar zou komen te vervallen door die extra taalles.
er wordt niet alleen aan de taal gewerkt uit boeken (groot misverstand, dacht ik twee jaar geleden ook!). Er wordt op ieder moment tijdens iedere les aan taal gewerkt (ik zit op pabo.. leraren opleiding). Wij hebben het er bij ons op school zelfs over dat taallessen zoals wij die kennen helemaal zouden kunnen verdwijnen en geïntegreerd kunnen worden in de zaakvakken (= aardrijkskunde, biologie, geschiedenis). Taal is niet alleen het schrijven, het is ook het praten, luisteren etc. (je bent zelfs in de kring al bezig met taal. Hoe denk je dat kleuters bezig zijn met taal dan?)
Er worden dus niet alleen saaie lessen gegeven en er vervallen zeker ook geen lessen.
Citaat:
Bovendien als tijdens een rekenles iemand de uitleg niet snapt omdat nederlands niet zijn eerste taal is. Zal de leerkracht die moeten herhalen zonodig op een iets andere manier totdat de leerling het wel snapt. Zo ga je dus minder snel door de boeken heen en onstaat er dus een leerachterstand.
Leerlingen krijgen in eerste instantie een klassikale les. De leerlingen die de opdrachten begrijpen kunnen daarna aan de slag. De leerlingen die het niet begrijpen (om wat voor reden dan ook, is het taalbegrip of gewoon slecht in rekenen) kunnen bij de leerkracht komen en nog apart een extra uitleg krijgen.
Citaat:
dat nederlands niet zijn eerste taal is.
Kinderen pikken vreemde talen enorm snel op (hoe jonger ze zijn hoe sneller dit gaat). Tijdens rekenlessen wordt er geen gebruik gemaakt van 'moeilijke' woorden, nee, er wordt gebruik gemaakt van woorden die bij alle kinderen algemeen bekend zijn (als de leerkracht uit het niets begint over tafels, deeltafels of splitsen zonder deze woorden uit te leggen zullen de autochtone kinderen er ook de ballen van snappen). Het is niet zo dat allochtone leerlingen geen nederlands spreken, hun woordenschat is alleen iets kleiner. Dit zal vooral invloed hebben op de zaakvakken, niet op de rekenlessen.
Citaat:
In geval dat iedereen op zijn eigen niveau les zou krijgen en laten we zeggen dat de allochtone leerlingen met taal op niveau 4 zitten en het blanke kind op niveau 5. Dan zal dat blanke kind denken he ik ben harstikke goed ik kan rustig aan gaan doen.
Zou dat blanke kind op een witte school zitten en op niveau 5 zitten dan zijn er misschien andere kinderen op niveau 6 of 7.
Dan zal kind met niveau 5 dus meer gestimuleerd worden om beter zijn best te doen dan op de andere school
Je hebt niet begrepen wat ik bedoel met differentiatie (of misschien heb ik het niet duidelijk genoeg uitgelegd.) De leerlingen worden beoordeeld op hun eigen prestaties... niet op die van hun klasgenoten. Differentiatie kan voorkomen in het aanbod van lesmateriaal, de verwerkingswijze of de beoordeling. Een leerling zal altijd gestimuleerd worden om verder te komen. De leerlingen worden niet beoordeeld op elkaars prestaties. Een leerling (ll. 1) met een lager niveau kan een goed krijgen voor iets terwijl de leerling (ll. 2) met een hoger niveau slechts een voldoende krijgt. Het eindproduct van leerling 1 was minder goed dan dat van leerling 2. Maar omdat er wordt gekeken naar de inspanning, de mogelijkheden van het kind en de vooruitgang krijgt leerling 1 een betere beoordeling. Leerling 1 heeft harder gewerkt en voor zijn niveau een goed product gemaakt... leerling 2 heeft zijn capaciteiten onvoldoende benut en krijgt daarom geen goed.
Ik weet niet of er wat logisch uit het laatste stukje tekst te halen valt ... ben een beetje moe