Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:35

faye schreef:
Shadow0 schreef:
"Jamaar zij begonnen" Zij zijn groot en ik is klein!

Sorry? Verward

Het is niet mijn probleem dat er scholen met achterstand zijn. Het is ook niet mijn taak of verantwoording om het kind van een ander op te voeden of te helpen ontwikkelen. Ik heb al mijn handen vol om mijn eigen kinderen in deze maatschappij op een fatsoenlijke manier op te voeden. Laat de gemeenschap die deze achterstand in stand houdt maar voor een oplossing zorgen. Door alles maar voor ze te regelen en op te knappen verandert er nooit iets. Dat blijkt ook wel, dit probleem speelt al jaaaaren.

Mee eens.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:17

Ik heb hier wel een duidelijke mening over mocht ik kinderen krijgen.

Zelf heb ik op een witte openbare school gezeten (in mijn stad wonen weinig allochtonen) en op een keurige witte middelbare school. Op beide scholen waren nooit problemen en het niveau van onderwijs was goed.

Na de middelbare kon ik mijn mbo opleiding maar op 1 plek volgen. Een groot ROC in een andere plaats. Eerste jaar was er niets aan de hand op school. Helaas gingen alle gezondheidsleerlingen weg en in het tweede jaar kwamen er alleen nog maar handel en economie leerlingen bij. Deze opleidingen worden vaak gekozen voor door buitenlanders. Vanaf toen was het een zwarte school. Ik kan je vertellen het was verschrikkelijk! Wat ooit een normale school was veranderde in een broeinest van criminaliteit! Handel in drugs, loverboys op de parkeerplaats, problemen tussen verschillende groepen en culturen, diefstal in mijn eigen klas er kwamen camera's en beveiliging.

Natuurlijk is bovenstaande niet van toepassing op een basischool (wel soms op middelbare) maar ik denk dat hoe zwarter de school, hoe lager het niveau en hoe minder ouderbetrokkenheid.
Dit is voor mij dus een duidelijke reden om bewust voor een zo wit mogelijke basis en middelbare school te kiezen. Desnoods moeten de kinderen verder weg of worden gebracht met de auto etc. Ik wil niet dat mijn kinderen de dupe worden van een laag onderwijs niveau en minder aandacht krijgen. Op een zwarte school ligt het niveau gewoon lager. Verder krijgen achterstandsleerlingen minder aandacht. Ook zal ik altijd inzitten in een zo hoog mogelijk schoolniveau om te zorgen dat het op de havo komt ipv vmbo t (als dat mogelijk is natuurlijk). Ik heb gemerkt dat er een wereld van verschil zit tussen de grote vmbo's en de havo/vwo scholen. Mijn eigen ervaring is dat hoe lager het schoolniveau hoe meer probleemjongeren er zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:27

Als ouder zal je eerste prioriteit zijn: je kind een goede start geven in het leven. Dat betekent thuis liefde, aandacht, steun, gezond eten, etc. maar ook een goede basis opleiding. Op een zwarte school is die basis, o.a. een goede beheersing van de Nederlandse taal en het oefenen daarvan met klasgenootjes niet mogelijk. Daarom zou ik ook geen kind (dat ik trouwens niet heb op dit moment) niet op een zwarte school plaatsen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:38

Zoalng het ministerie van onderwijs zich te weinig bemoeid met een evenwicht in de klassen en daardoor het onderwijs verbeterd voor de zwarte scholen, gaat mijn kind naar iig een christelijke witte basisschool (middelbare school mag hij/zij zelf kiezen).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:42

Welshcobfan: het ministerie van onderwijs bemoeit zich er wel mee en men neemt ook initiatieven. Die werken. Maar als niemand dat wil zien...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:45

Ik geloof pas ná een goede evaluatie Lachen

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:06

ik zou die van mij ook niet op een "zwarte" school doen,
Wil niet dat mijn kindjes buitenstaanders worden, zij zijn alletwee van die blondjes dus zouden erg buiten de rest vallen.
En, het nivo is inderdaad vaak lager, ook door de taalachterstand, maar ook omdat vaak de ouders die kinderen ook niet kunnen helpen met huiswerk en dergelijke, aangezien die niet veel van de nederlandse geschiedenis en topografie weten.
Maar het zou inderdaad gewoon allemaal gemengd moeten zijn, dan heb je deze problemen niet en denk dat voor de "zwarte" kindjes het ook beter is, ze zullen meer nederlands spreken en nederlandse gebruiken leren en dat is alleen maar beter voor hun toekomst hier in nederland.

Mijn kindjes zitten overigens in belgie op school, nu het basisonderwijs en het middelbaar wil ik ze ook in belgie laten doen, dit omdat er over het algemeen meer disipline is op die scholen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:10

Inge, ben je niet bang dat jouw kinderen als enige Nederlandse kinderen tussen de Belgen buiten de boot vallen?

(Wat haarkleur met dit hele verhaal te maken heeft is me trouwens volstrekt onduidelijk? Taal- en cultuurverschillen, ok, dat kan nog. Maar haarkleur Verward )

PS, heb je wel eens 'De Vakantieman' gezien? Ik zou topografie nou niet als voorbeeld nemen waarin de Hollander echt goed is Haha!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:28

Shadow0 schreef:
Inge, ben je niet bang dat jouw kinderen als enige Nederlandse kinderen tussen de Belgen buiten de boot vallen?

(Wat haarkleur met dit hele verhaal te maken heeft is me trouwens volstrekt onduidelijk? Taal- en cultuurverschillen, ok, dat kan nog. Maar haarkleur Verward )

PS, heb je wel eens 'De Vakantieman' gezien? Ik zou topografie nou niet als voorbeeld nemen waarin de Hollander echt goed is Haha!

nee mijn kinderen vallen totaal niet buiten de boot, ze zitten op een grensschool, wij wonen vlakbij de grens zelf.
De helft van die school zijn nederlands.
Maar wij hebben er voor gekozen dat als ze het basis in belgie doen, dat ze alles daar doen, anders is de omschakeling te groot als ze terug zouden moeten naar een nederlandse school.

Haarkleur maakt heel veel uit!!, ze vallen op het gebied van uiterlijk al heel erg op tussen alle donkere mensen en, en mijn man die is ook zo blond en weet uit ervaring dat ze daarom wel degelijk discrimineren.
Daarom ben ik er gewoon voor dat ze beleid aanpakken en dat zwart/blank bezetting gewoon gelijk moet zijn op school.
Dan heb je ook niet meer de uiterlijke verschillen die zo groot zijn, dan ziet men elkaar als een gelijke en niet als die "andere kleur" .
En dit van beide kanten.

Er zijn trouwens in de grote steden ook veel turks/marokaanse scholen waar grotendeels in het turks wordt les gegeven, dit vind ik niet kunnen, als overbrugging zeg ik ok, die mensen moeten ook wennen, maar de meeste kinderen wonen hier al heel hun leven, dan moet je ze ook de kans geven te integreren en dat soort scholen niet toestaan.
Want de ouders beslissen meestal en die zijn vaak nog zo tegen het integreren terwijl de kinderen het vaak zelf wel willen.

Tja denk dat het aan de school ligt of een hollander goed in topografie is.
En er zijn natuurlijk altijd mensen die niet willen leren he Haha! Knipoog
Laatst bijgewerkt door _Inge op 26-06-06 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:30

Roosmarijn schreef:
Princess_ schreef:
Als ik later kinderen heb, kijk ik rond in de buurt welke school mij bevalt. Ik ga daarbij niet erop letten welk kleurtje er meer rondloopt. Ik vind het zowieso belachelijk om een 'zwarte' of 'blanke' school te creeeren. Imo creeer je daarmee alleen maar problemen voor later. Laat die kinderen lekker saampjes opgroeien en naar school gaan. Zo leren ze elkaar kennen en hebje niet later ineens een kind op de middelbare school die voor het eerst in aanraking komt met een allochtoon klasgenootje. Maar ja zo denk ik erover.

Als jij later kinderen hebt, kijk je rond in de buurt welke school je bevalt en je zoekt de gegevens van die school op internet om te zien hoe die leerlingen presteren.
Waarschijnlijk zul je dan besluiten je kind te doen naar school ... wat dan een witte school blijkt te zijn.

Imo zijn witte en zwarte scholen niet bewust gecreerd maar naar verloop van tijd zo onstaan. Voorbeeld: mijn oude buurmeisje was onderwijzeres op een christelijke lagere school in Amsterdam Geuzenveld. Een school die na verloop van tijd steeds zwarter werd totdat hij ronduit zwart te noemen was. En waarom? Omdat het overgrote deel van de bewoners in Geuzenveld allochtoon is. Ik kan je met eerlijkheid vertellen dat er in groep 8 leerlingen waren die nauwelijks de nederlandse taal machtig waren. En dat waren toch echt kinderen die hier in Nederland geboren waren.
Ander voorbeeld: in het dorp waar ik ben opgegroeid was 1 openbare basisschool en hier zaten best wat kinderen op van ouders die in de Bijlmer woonden omdat die ouders wilden dat hun kinderen dezelfde kansen zouden krijgen als autochtone kinderen. Op de scholen in de Bijlmer gold hetzelfde als op die lagere school in Geuzenveld. Die ouders deden dus bewust hun kind op een school die ver weg was maar waarbij ze wel een normale schoolopleiding konden genieten.

Alles leuk en aardig dat mensen hier zeggen dat de scholen gemengd moeten zijn en daar ben ik het in zekere zin ook wel mee eens maar als het niveau op een 'zwarte' school veel lager is dan op een witte gaan mijn kind naar een witte school hoor. Ik laat mijn kind niet de dupe worden van andermans idealisme.

Maar als het een witte school blijkt te zijn heb ik hem niet bewust daarom gekozen Knipoog

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:41

Wij hebben deze keuze van school overigens goed overwogen met een aantal instanties,
dit omdat mijn zoontje vrij moeilijk is en hij de disipline en regelmaat nodig heeft.
En dat kunnen ze in nederland hem niet bieden.
Ze moeten gewoon respect hebben voor de leraren en dat is in nederland over het algemeen ver te zoeken.

Maar dus de vraag je kind op een zwarte of witte school, kan je eigenlijk pas goed beantwoorden als je kinderen hebt,
want elk kind is verschillend, zo zou mijn dochtertje best op een "zwarte" school kunnen, zij komt er toch wel.
Maar mijn zoontje zou het niet redden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:01

_Inge schreef:
Er zijn trouwens in de grote steden ook veel turks/marokaanse scholen waar grotendeels in het turks wordt les gegeven, dit vind ik niet kunnen, als overbrugging zeg ik ok, die mensen moeten ook wennen, maar de meeste kinderen wonen hier al heel hun leven, dan moet je ze ook de kans geven te integreren en dat soort scholen niet toestaan.

Dit is typisch zo'n geval dat de fabeltjes blijven bestaan lang nadat de werkelijkheid al anders is. Die scholen zijn er dan ook nauwelijks meer en verdwijnen in rap tempo.

Even een paar voorbeeldjes uit artikelen van Trouw: in een nieuwbouwwijk was een bepaalde school VOOR OPRICHTING(!!!) al aangemerkt als 'zwarte school' - en niemand wilde er meer naartoe. Op dat moment bestond de school nog niet, waren er nog geen leerlingen, en dus ook geen taalachterstand, problemen, onevenwichtige klassen en wat dan ook. Alleen op basis van roddels en vooroordelen was deze school al afgeschreven. (Zelfs de inschrijving was nog nauwelijks van de grond gekomen...)
Op dat moment klopt er iets niet.

Citaat:
Want de ouders beslissen meestal en die zijn vaak nog zo tegen het integreren terwijl de kinderen het vaak zelf wel willen.

Heel veel ouders zijn ook voor integratie. Jawel, ook allochtone ouders. Er zijn ook groepen zat waarbij de kinderen wel Nederlands kunnen, de ouders trouwens ook, etc. Het punt is: zolang je naar haarkleur, huidskleur of andere uiterlijke kenmerken blijft kijken, zie je dat dus niet!

(Overigens, mijn standpunt was niet om je kinderen naar een 'zwarte' school te doen, maar naar een open / gemengde school)

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:19

1
Citaat:

Jij hebt kennelijk geen enkel idee hoe het werkelijk gaat bij onze allochtone medeburgers. Sta eens op en ga eens kennismaken met je allochtone buren en dan zul je zien dat ze juist heel graag willen integreren. Die mensen zijn hier ook om een leven op te bouwen, die zijn bereid om er heel wat voor te doen. Ik ken heel wat buitenlandse gezinnen en niet 1 daarvan is tegen integratie. Wat de boer niet kent dat vret tie niet.. en de nederlanders hebben er misschien nog wel meer moeite mee om te integreren. zoals in het liedje ''Men is bang om bij de buren te gaan eten''

Overigens ben ik ook voor een openbare gemengde school!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:33

Het zijn vaak idd niet de buitelanders die moeite hebben met integreren, maar de nederlanders die moeite hebben om te integreren met de buitenlanders. Immers door samen te gaan met hun verandert ook de eigen (nederlandse) cultuur wat.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:51

Zwarte scholen, witte scholen. Ik heb tot mijn 21e altijd in Drentse dorpjes gewoond waar het merendeel van de bevolking uit autochtone of geintegreerde allochtone mensen bestaat. Ook de scholen waarop ik gezeten heb waren daardoor witte scholen met een paar donkere kindjes.
Op de lagere school (later basisschool) waar ik zat zaten twee donkere kindjes. Zij waren geadopteerd uit Bangladesh en waren helemaal Nederlander.
Oh ja, er waren ook nog twee kinderen die een Indische vader en een Nederlandse moeder hadden. Dat waren alle gekleurde kinderen van de tweehonderveertig die er op die school zaten.
Zwarte scholen bestaan daar niet eens. Witte scholen ook niet. Er zijn in dat dorp twee basisscholen, een openbare en een christelijke.

Een aantal jaren geleden heb ik les gegeven op een dorpsschool in het grensgebied waar met nogal een flink dialect gesproken wordt (een soort kruising tussen Gronings, Drents, Duits en nog een vleugje Nederlands).
Je kon een groot verschil merken in de schoolresultaten van de kinderen die thuis alleen dat dialectje geleerd hadden of kinderen die netjes Nederlands hadden leren spreken.
En dat verschil bestond niet alleen uit resultaten uit taaltoetsen, maar ook in bijvoorbeeld rekenonderwijs bleven die kinderen fors achter.

Dit is dan nog niet eens een verschil allochtoon/autochtoon, maar alleen een verschil in wat de kinderen van huis uit meegegeven wordt.

Ergens in dit topic werd ook gesproken over de buurt waarin de school staat. Ik denk inderdaad dat je zwarte scholen niet snel zult vinden in buurten grotendeels bestaande uit koopwoningen. Ja, daar wonen ook vast allochtone mensen. Mensen die hun eigen cultuur in ere houden maar de Nederlandse cultuur accepteren en zich ook daaraan aanpassen zodat zowel autochtone als allochtone mensen hier goed naast en met elkaar kunnen leven.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet eens weet of er vroeger bij ons in de buurt allochtone mensen woonden. Huidskleur is me waarschijnlijk nooit bewust opgevallen.
Maar daarentegen vind ik een grote groep donkere jongeren (durf niet te zeggen of het Marokkanen, Turken of welke bevolkingsgroep dan ook zijn) die op vrijdagavond rond negen uur in het winkelcentrum samenschoolt wel beangstigend. Doordat het in dat geval een complete groep is, valt me de huidskleur wel op en de manier van doen en laten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:53

ik vind elke grote groep die samenschoolt al eng...

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:08

Whiz schreef:
1
Citaat:

Jij hebt kennelijk geen enkel idee hoe het werkelijk gaat bij onze allochtone medeburgers. Sta eens op en ga eens kennismaken met je allochtone buren en dan zul je zien dat ze juist heel graag willen integreren. Die mensen zijn hier ook om een leven op te bouwen, die zijn bereid om er heel wat voor te doen. Ik ken heel wat buitenlandse gezinnen en niet 1 daarvan is tegen integratie. Wat de boer niet kent dat vret tie niet.. en de nederlanders hebben er misschien nog wel meer moeite mee om te integreren. zoals in het liedje ''Men is bang om bij de buren te gaan eten''

Overigens ben ik ook voor een openbare gemengde school!

ik weet zeker wel hoe het gaat , wij hebben zelf ook allochtone vrienden en kennen de ouders ook.
Ze proberen nederlands te praten als wij er zijn, wat ik zeker waardeer.
En we moeten niet vergeten, althans aan deze kant dan toch, ze doen hun kinderen zelf bewust naar een openbare school, omdat ze niet willen dat hun kinderen op een andere gelovige school zitten.
Dan zou je eigenlijk al de gelovige scholen af moeten schaffen, dan kan je pas gemengde scholen maken, anders houd je dit toch, want je kunt iemand niet verplichten om op een school te zitten waar het geloof niet de hunne is.

Maar ik kom hier uit een dorp, zoveel donkere mensen heb je hier niet en het probleem met de "zwarte" scholen is hier niet, je hebt gelovige scholen en gewoon gemende openbare scholen.

Daarom ben ik misschien ook wel een beetje huiverig ervoor om mijn kind op een "zwarte" school te doen, want donkere mensen , ik ken niet zoveel gezinnen hier die echt heel nederlands zijn in hun doen, de meeste zijn zelf al heel erg op zichzelf, dus dat ze niet met blanken optrekken
Laatst bijgewerkt door _Inge op 26-06-06 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:13

Nou dan ga jij toch echt met de verkeerde mensen om. Mensen uitzoeken die bij je passen is ook een kunst hoor. Dan staat jou dorp echt ergens op een andere planeet. Want ik kom ook uit een relatief klein stadje.. en hier eten we gewoon bij elkaar hoor.. Maakt niet uit of het nou turks, marokkaans, chinees, iraans, cambodjaans of nederlands is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:17

Ben ik blij dat ik in een hoofdstad (vd provincie) woon, lekker veel culturen Lachen
Begin juli hebben wiij landenweek in de binnenstad, thema 'china'. We hebben in ons buitenwijkje zelfs al een multicultureel centrum Lachen

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:22

Whiz schreef:
Nou dan ga jij toch echt met de verkeerde mensen om. Mensen uitzoeken die bij je passen is ook een kunst hoor. Dan staat jou dorp echt ergens op een andere planeet. Want ik kom ook uit een relatief klein stadje.. en hier eten we gewoon bij elkaar hoor.. Maakt niet uit of het nou turks, marokkaans, chinees, iraans, cambodjaans of nederlands is.

wil je aub niet zomaar zeggen dat ik met de verkeerde mensen om ga, je oordeelt niet voor je iemand kent,
dat probeer ik ook niet te doen.
Ik zeg hier alleen mijn mening, niet dat ik iets tegen buitenlanders heb, maar dat het nivo van de meeste "zwarte" scholen lager ligt en ik ben toch al niet echt voor de nederlandse lesmethode, dus gaat mij niet erom dat ze donker zijn.

En hier, in ons dorp, eten mensen echt zelden bij elkaar, als ik vroeger bij een vriendinnetje ging spelen en ze waren aan het eten, mocht ik of later terug komen of voor de tv gaan zitten.
Al moet ik zeggen...dat die turkse vrienden van ons, die moeder altijd gelijk aanbied om eten te maken voor ons, en ze perfect voor onze kindjes zorgt, dat ze drinken hebben iets lekkers enz.
Maar dat schijnt iets typisch nederlands te zijn, dat we idd bang zijn om bij de buren te gaan eten Knipoog

Ik heb overigens meestal te weinig tijd om veel met onze vrienden, kennissen te doen.
En als we iets gaan doen, is het uit eten of op stap Knipoog
Thuis zitten we al genoeg.
Maar goed dat ligt ook aan hoe je bent, de 1 vind dat geweldig en de ander juist totaal niet en is meer op zichzelf

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:41

Wij zijn van een Brabands dorp naar Rotterdam verhuisd.. wat voor verandering was dat. Van de 27 kinderen in de klas zijn er maar 6 nederlands! Terwijl in mijn oude klas geen mensen met een 'andere afkomst' zaten.
Op zich geen probleem, maar ze máken problemen. Ik ga nu ook naar een andere school. Heb het wel gezien daar. Een paar buitenlanders kan geen kwaad maarr je word daar gewoon overspoeld door gangsters en ruziezoekers!!

Heb nooit problemen gehad met buitenlanders, maar hier voel ik me echt zélf een buitenlander. En het is nog wel een katholieke scholengemeenschap waar ik op zit

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:04

veel 'blanke kinderen' gaan niet naar 'zwarte scholen' omdat deze naam gewoon veel negatieve gedachten met zich mee brengt. Ze staan erom bekend dat het niveau van het onderwijs lager is. En laten we eerlijk zijn men is bang voor hetgeen dat ze niet kennen! Wij willen helemaal niks te maken hebben met de moslims, antillianen, surinamers etc. Wij willen gewoon lekker hollands blijven.

Maar wees nou eens realistisch:
het onderwijs op zwarte scholen doet niet onder voor dat van de witte scholen. De leerkrachten hebben de zelfde opleiding genoten, deze leerkrachten zijn echt niet anders dan de leerkrachten op witte scholen! Het enige verschil is dat er op een zwarte school meer NT2-leerlingen zitten (dit zijn dus leerlingen die thuis een andere taal spreken dan nederlands) en deze leerlingen hebben wat extra aandacht nodig op het gebied van taal. Er zullen dus waarschijnlijk meer 'taal' lessen gegeven worden op een school en dit is alleen maar goed voor de vocubalaire en taalontwikkeling van uw kind! Daarnaast staat differentiatie de laatste tijd centraal in het onderwijs, dit houd in dat de leerlingen les krijgen op hun eigen niveau (de les is hetzelfde maar aangepast op de verschillende niveau's).
Op iedere basisschool is het niveau tussen leerlingen erg divers en zijn er veel zorgleerlingen (ja, ook autochtonen, leerlingen worden slechts in extreme gevallen overgeplaats naar een speciale school). Mijn broer heeft ernstige leerproblemen gehad en moest toen naar een LOM-school. Tegenwoordig ga je alleen naar een lom-school als je echt super hardnekkige problemen hebt waarbij je op de gewone school niet geholpen kan worden.

Als je bang bent dat je kind een achterstand oploopt op een zwarte school dan heb je het goed mis, de kans hierop is even groot als op een gewone school.

Ik vind echter wel dat een zwarte basisschool iets heel anders is als een middelbare zwarte school.... in de basisschool zijn kinderen nog erg open en maken veel vriendjes (ongeacht taal, huidskleur of cultuur). Op de middelbare school ligt dit anders.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:23

Dat de leerkrachten van een zwarte school en een witte school dezelfde opleiding hebben doet niet ter zake. De achterstand ontstaat ook niet doordat de leerkracht slecht zou zijn maar omdat de leerlingen het niveau niet kunnen bijbenen. Als er extra taallessen zijn op zwarte scholen dan is dat saai voor de kinderen die taal wel goed beheersen. Die raken dan ongemotiveerd om nog wat te leren en lopen daardoor achterstanden op. Ten tweede kun je die tijd die je dan aan taalles zou besteden niet aan andere dingen besteden en zo loop je dan achterstand op in je kennis van geschiedenis, aarderijkskunde, rekenen of wat er ook maar zou komen te vervallen door die extra taalles. Bovendien als tijdens een rekenles iemand de uitleg niet snapt omdat nederlands niet zijn eerste taal is. Zal de leerkracht die moeten herhalen zonodig op een iets andere manier totdat de leerling het wel snapt. Zo ga je dus minder snel door de boeken heen en onstaat er dus een leerachterstand.

In geval dat iedereen op zijn eigen niveau les zou krijgen en laten we zeggen dat de allochtone leerlingen met taal op niveau 4 zitten en het blanke kind op niveau 5. Dan zal dat blanke kind denken he ik ben harstikke goed ik kan rustig aan gaan doen.
Zou dat blanke kind op een witte school zitten en op niveau 5 zitten dan zijn er misschien andere kinderen op niveau 6 of 7.
Dan zal kind met niveau 5 dus meer gestimuleerd worden om beter zijn best te doen dan op de andere school.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:46

lindsey schreef:
Als er extra taallessen zijn op zwarte scholen dan is dat saai voor de kinderen die taal wel goed beheersen. Die raken dan ongemotiveerd om nog wat te leren en lopen daardoor achterstanden op.Ten tweede kun je die tijd die je dan aan taalles zou besteden niet aan andere dingen besteden en zo loop je dan achterstand op in je kennis van geschiedenis, aarderijkskunde, rekenen of wat er ook maar zou komen te vervallen door die extra taalles.

er wordt niet alleen aan de taal gewerkt uit boeken (groot misverstand, dacht ik twee jaar geleden ook!). Er wordt op ieder moment tijdens iedere les aan taal gewerkt (ik zit op pabo.. leraren opleiding). Wij hebben het er bij ons op school zelfs over dat taallessen zoals wij die kennen helemaal zouden kunnen verdwijnen en geïntegreerd kunnen worden in de zaakvakken (= aardrijkskunde, biologie, geschiedenis). Taal is niet alleen het schrijven, het is ook het praten, luisteren etc. (je bent zelfs in de kring al bezig met taal. Hoe denk je dat kleuters bezig zijn met taal dan?)
Er worden dus niet alleen saaie lessen gegeven en er vervallen zeker ook geen lessen.

Citaat:
Bovendien als tijdens een rekenles iemand de uitleg niet snapt omdat nederlands niet zijn eerste taal is. Zal de leerkracht die moeten herhalen zonodig op een iets andere manier totdat de leerling het wel snapt. Zo ga je dus minder snel door de boeken heen en onstaat er dus een leerachterstand.

Leerlingen krijgen in eerste instantie een klassikale les. De leerlingen die de opdrachten begrijpen kunnen daarna aan de slag. De leerlingen die het niet begrijpen (om wat voor reden dan ook, is het taalbegrip of gewoon slecht in rekenen) kunnen bij de leerkracht komen en nog apart een extra uitleg krijgen.

Citaat:
dat nederlands niet zijn eerste taal is.

Kinderen pikken vreemde talen enorm snel op (hoe jonger ze zijn hoe sneller dit gaat). Tijdens rekenlessen wordt er geen gebruik gemaakt van 'moeilijke' woorden, nee, er wordt gebruik gemaakt van woorden die bij alle kinderen algemeen bekend zijn (als de leerkracht uit het niets begint over tafels, deeltafels of splitsen zonder deze woorden uit te leggen zullen de autochtone kinderen er ook de ballen van snappen). Het is niet zo dat allochtone leerlingen geen nederlands spreken, hun woordenschat is alleen iets kleiner. Dit zal vooral invloed hebben op de zaakvakken, niet op de rekenlessen.

Citaat:
In geval dat iedereen op zijn eigen niveau les zou krijgen en laten we zeggen dat de allochtone leerlingen met taal op niveau 4 zitten en het blanke kind op niveau 5. Dan zal dat blanke kind denken he ik ben harstikke goed ik kan rustig aan gaan doen.
Zou dat blanke kind op een witte school zitten en op niveau 5 zitten dan zijn er misschien andere kinderen op niveau 6 of 7.
Dan zal kind met niveau 5 dus meer gestimuleerd worden om beter zijn best te doen dan op de andere school

Je hebt niet begrepen wat ik bedoel met differentiatie (of misschien heb ik het niet duidelijk genoeg uitgelegd.) De leerlingen worden beoordeeld op hun eigen prestaties... niet op die van hun klasgenoten. Differentiatie kan voorkomen in het aanbod van lesmateriaal, de verwerkingswijze of de beoordeling. Een leerling zal altijd gestimuleerd worden om verder te komen. De leerlingen worden niet beoordeeld op elkaars prestaties. Een leerling (ll. 1) met een lager niveau kan een goed krijgen voor iets terwijl de leerling (ll. 2) met een hoger niveau slechts een voldoende krijgt. Het eindproduct van leerling 1 was minder goed dan dat van leerling 2. Maar omdat er wordt gekeken naar de inspanning, de mogelijkheden van het kind en de vooruitgang krijgt leerling 1 een betere beoordeling. Leerling 1 heeft harder gewerkt en voor zijn niveau een goed product gemaakt... leerling 2 heeft zijn capaciteiten onvoldoende benut en krijgt daarom geen goed.

Ik weet niet of er wat logisch uit het laatste stukje tekst te halen valt ... ben een beetje moe Knipoog

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:52

Hermesdeux schreef:
Ik zou mijn kind niet naar een zwarte school doen. Ik heb liever dat ze op een overwegend witte school met zwarte leerlingen in aanraking komen, dan op een zwarte school. Ik ben trouwens wel van mening dat het onderscheid tussen witte en zwarte scholen er helemaal niet zou moeten zijn.

*Ik ben nog geen mams hoor... mijn idee erover*

Zo denk ik er ook over.
Ik ben absoluut niet rascistisch, maar puur om het feit dat ik weet dat het niveau op zwarte scholen veel lager ligt. Ik volg de PABO in Arnhem, ja en in Arnhem heb je ook 'zwarte' scholen.

@ Hermesdeux, het onderscheid is niet van de voren bepaald, maar het splitsen gebeurd eigenlijk vanzelf. Heel apart.