Iemand overleden. Ga jij kijken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Re: Iemand overleden. Ga jij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:06

Ik kijk niet weer nadat ik mijn oma heb zien liggen..
Helemaal blauw aangelopen, mond half open en heel erg pezig en koud.
Nee, ik hoef dat soort dingen echt niet weer te zien

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:54

Gecondoleerd.

Tot nu toe heb ik twee mensen verloren, een is vermoord en de ander heeft een dodelijk ongeluk gehad.
Bij allebei ben ik niet gaan kijken, maar dat was meer vanwege de oorzaak van hun dood dan wat anders.
Want ze lagen er niet mooi bij(door de wonden etc.) en ik wil ze niet herinneren als dood, maar door de fijne herinneringen die ik heb van toen ze nog leefden.

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:18

tja ieder zijn eigen keuze denk ik, ik persoonlijk vind het niet eng ofzo, maar meer bizar dat er geen ziel meer in zit... heb 5 dagen mijn overleden vader in huis opgebaard op bed gehad... vond dat mooi, bizar en fijn dat we zo afscheid konden nemen, we hebben ook foto's ervan gemaakt en om die nu terug te zien is wel heel bizar... mijn vader was extreem geel geworden door de kanker, en op die foto's zie je dat dan ook heel goed... ook heb ik een keer iemand dood gezien toen die een dodelijk ongeluk heeft gehad ik keek toen eigenlijk per ongeluk, omdat ik degene die naast de kist stond wilde controleren, maar dat was geen pretje, die jongen was door een trein gegrepen en zag er vreselijk uit, maar zijn ouders wilde koste wat kost de kist open hebben.....

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:46

allereerst gecondoleerd.
De 1e begrafenis die ik meemaakte *bewust* was van de pastoor in het dorp. Wij zongen met het kinderkoor, en moesten aan het einde langs de open kist op naar buiten lopen. Ik heb toen gekeken * uit pure nieuwsgierigheid* en ben geschrokken. T zag er raar uit voor me gevoel.
een paar jaar later stierf me oma. Het laatste beeld dat ik van haar had was mijn vertrouwde oma, met een vliegenmepper achter onze hond aan, zittend in haar 'troon'. Ik ben toen niet gaan kijken. Ook opa heb ik nog steeds 'kuierend' door het dorp in mn gedachten. Daar ben ik dus ook niet wezen kijken.

Ik zou liever niet gaan, maar als t iemand zou zijn die heel dichtbij was, *ouders, broertje of beste vriendinnen* dan denk ik dat ik er toch heen zou willen.
(Ben inmiddels vaker in aanraking geweest met de dood door mijn werk, dat maakt denk ik ook wel verschil)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:08

Ik ga wel áltijd kijken, al is het alleen maar de bevestiging dat de persoon in kwestie ook echt daadwerkelijk is overleden, klinkt misschien heel erg gek.
Maar ook zie ik het als een soort van afscheid nemen, je kan toch nog even face to face met de persoon praten en de laatste dingen zeggen die je wilt zeggen.
Het is wel heel moeilijk hoor, maar ik doe dit al sinds ik 12 ben.. en het geeft mij veel meer rust als ik het doe. Ik heb het 1x niet gedaan omdat het mij werd afgeraden (auto-ongeluk) en daar heb ik nog spijt van...

Sterkte!! Ach gut

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:10

Ja, ik wel kan het voor mezelf dan beter afsluiten.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:19

JA, zeker als het een naaste is. Het bied een soort afsluiting. Is diegeen wel echt dood? Met mensen die wat verder van me afstaan heb ik vaak niet echt de behoeft, vooral niet als ze aan kanker overleden zijn. Dan zien ze er meestal een beetje vreemd uit. Mijn oom is 4 jaar geleden plotseling overleden en hij lag echt heel vredig in zijn kist. Mijn opa is 2 jaar geleden (en een dag) overleden en hij zag er ook niet eng uit. Ik heb hem ook gewoon aangeraakt. Wel vreemd hoor, want het lichaam is bevroren.

Als je het niet wilt moet je het niet doen. Je hoeft die keuze ook niet te verantwoorden. Maar het is idd vervelend als de rest wel gaat kijken (voor jou dan), dan sta je daar maar een beetje in je eentje te wachten. Maar mensen begrijpen het wel.

Maar ja.. ik kijk wel. En ik vind begrafenissen ook helemaal niet naar. Ze kunnen zelfs best gezellig zijn na afloop. Ik heb zoveel leuke, spontane en fijne gesprekken en lachbuien gehad op begrafenissen. Het is alleen heel vervelend als er bij de receptie nog zo een 'doodssfeer' (ja wat een woordskeuze he) hangt, dan is het lastig om de spanning te breken. Nog erger als je neefje dan een hele domme opmerking maakt die op je lachspieren wekt.

Je moet dit niet opvatten als respectloos, want zo bedoel ik het niet. Het is mijn mening over begrafenissen.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:55

Het ligt eraan wie.. Bij mijn vader ben ik wel gaan kijken, weet nog wel dat ik bijna jankend op de kist ben gaan liggen Nagelbijten / Gniffelen
En bij mijn opa ben ik ook gaan kijken, verder nog niet Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:05

Ik werk in de gezondheidszorg en heb heel vaak te maken met mensen die overleden zijn. (niet mijn schuld hoor Haha! )
Ik heb een tijd lang gewerkt in een hospice, daar komen mensen die een levensverwachting hebben van 3 maanden of minder. Bij de ene client kijk ik wel, bij de andere niet ligt eraan of ik een 'klik' heb gehad met die persoon. Heb al vaak zat meegemaakt dat iemand idd niet echt er mooi uitziet bij de opbaring. Zelfs bij mn eigen overgrootmoeder die dit jaar is overleden heb ik gekeken, het enige wat ik nog wel steeds eng vind is aanraking dat doe ik dan ook niet.
Ik denk dat je voor jezelf moet nagaan of je het wil en of het misschien iets toevoegt aan de gedachte van de overleden persoon.
Heel veel sterkteen gecondoleerd.
Ilona D.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:19

ik ben bij mijn opa ween kijken en dat was mooi om te zien ... precies hem

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:00

Ik vind dat je moet doen wat je gevoel zegt. Het is heel persoonlijk.
Ik heb er zelf ook een hele nare ervaring mee gehad.
Toen mijn moeder ziek werd heb ik haar ook verteld dat als zij was
heengegaan ik niet bij haar zou gaan kijken. Het is nu een week geleden
dat zij is overleden en ik ben erg trots op mezelf. Ik heb haar samen met mijn
zusje aangekleed en verzorgd. Ook hebben wij haar zelf in de kist gelegd. Dus
ondanks dat ik haar altijd heb gezegd dat ik dat nooit zou doen heb ik het toch
gedaan. Niet uit plichtgevoel maar gewoon omdat ik het zelf wilde doen. Het was een
hele mooie ervaring. Dus mijn advies aan iedereen is doe wat je hart je ingeeft en voel
je niet verantwoordelijk om uitleg te geven waarom je het wel of niet doet.

Groetjes Bianca

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:42

Ja ik ben tot nu toe altijd nog wezen kijken, ik vond het vroeger iets heel engs maar uiteindelijk durfde ik mijn oma (die 5 jaar lang in bed had gelegen en langzaam niet meer kon lezen, praten, bewegen en slikken) toen ze in de kist lag wel over haar hoofd te strelen en haar hand vast te pakken en haar een kus geven. Het enige nare vond ik nog altijd die lucht.

Mijn opa's lagen er heel raar bij, vooral mijn laatste opa die overleed, ik herkende hem niet terug in de kist. Het was echt zo raar. Ik heb geholpen met kleren uit te zoeken, waaronder een stomme stropdas van mij en mijn broer die we hem ooit eens hadden gegeven. We maakten ondertussen ook grapjes, ook tijdens de begravenis en crematie, sloeg het verdriet uiteindelijk ook snel om in de slappe lach. Tja het zal wel onze manier van verwerken zijn denk ik. Maar als die muziek begon, omg dan was ik total los.

My girl, misschien kennen jullie het wel. Deel 2 is het volgens mij. Een jongen word gestoken door wespen en gaat dood, toen vond ik het heel eng om dat dooie jongetje te zien. Nu kan ik er wel tegen, maar die geur, vreselijk.