JA, zeker als het een naaste is. Het bied een soort afsluiting. Is diegeen wel echt dood? Met mensen die wat verder van me afstaan heb ik vaak niet echt de behoeft, vooral niet als ze aan kanker overleden zijn. Dan zien ze er meestal een beetje vreemd uit. Mijn oom is 4 jaar geleden plotseling overleden en hij lag echt heel vredig in zijn kist. Mijn opa is 2 jaar geleden (en een dag) overleden en hij zag er ook niet eng uit. Ik heb hem ook gewoon aangeraakt. Wel vreemd hoor, want het lichaam is bevroren.
Als je het niet wilt moet je het niet doen. Je hoeft die keuze ook niet te verantwoorden. Maar het is idd vervelend als de rest wel gaat kijken (voor jou dan), dan sta je daar maar een beetje in je eentje te wachten. Maar mensen begrijpen het wel.
Maar ja.. ik kijk wel. En ik vind begrafenissen ook helemaal niet naar. Ze kunnen zelfs best gezellig zijn na afloop. Ik heb zoveel leuke, spontane en fijne gesprekken en lachbuien gehad op begrafenissen. Het is alleen heel vervelend als er bij de receptie nog zo een 'doodssfeer' (ja wat een woordskeuze he) hangt, dan is het lastig om de spanning te breken. Nog erger als je neefje dan een hele domme opmerking maakt die op je lachspieren wekt.
Je moet dit niet opvatten als respectloos, want zo bedoel ik het niet. Het is mijn mening over begrafenissen.