MopY schreef:Ja ik weet ook echt wel dat het niet goed voor me is, zover was ik wel.. En ik weet ook dat het makkelijk is om te zeggen, maar er zijn zoveel dingen stom en slecht! Iedereen weet van zichzelf dingen die hij of zij eigenlijk beter niet zou moeten doen..
Hoezo snel met mijn kop tegen de lamp lopen? Ik heb ook van dichtbij meegemaakt wat drank voor schade kan geven, maar dat weerhoudt me er niet van om in het weekend (veel) alcohol te drinken..
Er zit meer tussen een alcoholvergifteging of hersenschade en niet drinken
!
Ik haal voor jou nog maar even wat wetenschappelijke onderzoeken aan alhoewel je dat beslist niet zult willen weten en jij het toch wel beter weet
Nog even wat uit een foldertje gehaald over wat de gevolgen kunnen zijn bij jongeren en alcoholgebruik:
Invloed op de hersenen:
Jongeren tussen de 12 en de 15 jaar die regelmatig veel alcohol drinken, hebben in vergelijking met jongeren die dat niet doen een vier keer zo hoog risico op een alcoholverslaving op volwassen leeftijd. Uit hersenscans blijkt dat overmatig alcoholgebruik onder jongeren leidt tot verstoring van de hersenontwikkeling.
Verminderde school-en werkprestaties
Het geheugen functioneert na een avond alcoholgebruik slechter. Jongeren die in het weekend veel alcohol drinken, hebben zeker twee dagen nodig voor lichamelijk en geestelijk herstel.
Onveilig vrijen
Alcohol heeft een ontremmend effect. Onzekere of angstige gevoelens nemen af. Zo vrijen jongeren die hebben gedronken vaker onveilig. De kans op seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) en ongewenste zwangerschappen is daardoor groter. Bijna de helft van jongeren twijfelt of het ze onder invloed van drank of drugs wel zou lukken om een condoom te gebruiken.
Ongelukken en agressie
Naast controlevermindering neemt ook het reactievermogen af. De kans op ongelukken, ook op de fiets en lopend, is hierdoor veel groter.
Bovendien ontstaat er sneller ruzie of geweldadig gedrag.
Alcoholvergiftiging
Jongeren drinken tijdens het uitgaan vaak veel in een korte tijd. De kans op een alcoholvergiftiging neemt hierdoor toe. Het zenuwstelsel raakt bij een vergiftiging verdoofd. Bewusteloosheid treedt op, een coma kan ontstaan en het ademhalingscentrum kan verlamd raken.
Black-out
Wanneer er veel alcohol in een korte tijd wordt gedronken, kan een black-out ontstaan. Een black-out is een tijdelijke stoornis van de hersenen. Op het moment van drinken lijkt er niets aan de hand, maar later ( de volgende ochtend) blijkt de herinnering aan een deel van de avond uit het geheugen te zijn verdwenen. Als iemand regelmatig een black-out heeft, kan dit blijvende schade veroorzaken aan de hersenen.
Invloed op de lichamelijke ontwikkeling
In de puberteit is sprake van versnelde groei van spieren en botten en ontwikkelt zich de seksualiteit. Dit wordt geregeld door hormonen. Alcohol verlaagt deze hormonen en verstoort de balans. Het verlaagt bijvoorbeeld mannelijke hormonen en de hoeveelheid groeihormonen. Van jongens is bekend dat alcoholgebruik daardoor de botontwikkeling remt.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 27-05-06 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: beledigende tekst verwijderd