Rookvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Draak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:32

Ja dat het in je kleding gaat zitten heb je gelijk in.. Tuurlijk je moet ook rekening houden met mensen die er niet tegen kunnen. maar als je een bruiloft hebt waar 50% rookt, en er 1 iemand is die niet tegen de rook kan, moet je dan maar alle rokers verbannen?

Karl66

Re: Rookvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:02

Het wordt met de dag erger Nou is het al een probleem dat rokers naar rook stinken

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:07

Waarom worden mensen die roken meteen als asociaal gezien? Als ik in een restaurant zit en ik ben aan het roken en je hebt er last van kun je het gewoon zeggen/vragen en ik doe hem uit hoor, daar heb ik helemaal geen probleem mee. Waar ik WEL een probleem mee heb is hoe sommige niet-rokers doen, stond laatst op het busstation in Eindhoven, in de buitenlucht ja, en stak een sigaret op. Een jongen naast mij keek mij met volledige afschuw en een blik waarvan ik sneller dood ging als die sigaret in mijn hand, hij bleef mij aankijken en pakte pissig zijn tas en ging heel opvallend een paar meter verderop staan. DAT is asociaal gedrag, hij had het even kunnen zeggen van goh ik vind het vervelend, kun je misschien ergens anders gaan staan roken. In dat geval had ik dat ook heus wel gedaan. (door die blik werd ik pissig en ging ik heel gemeen voor zijn neus lopen owke, dat had ik ook niet moeten doen maargoed...)

Ik weet niet meer wie dat zei, maar iemand zei dat mensen die shag roken vieze gele vingers en nagels krijgen. Niet dus he, ik rook al 2 jaar shag en je ziet er helemaal niks van (en ik rook niet weinig en zware shag) dus dat is ook bull-oliebol...

Rokers stinken per definitie? Tja, het is maar net wat je stinken noemt en waar je over zeuren wil, toen ik nog niet rookte had ik een vriend die wel rookte, en die stank viel mee hoor. Zijn kleren roken net zo schoon als de mijne. En in der daad, daar heb je luchtjes voor. Als ik bij mijn moeder ben en ik pak mijn kleren uit mijn koffer ruik je verschil, maar dit verschil is zo minimaal. Het gaat er maar net over waar je over zeuren wil. Ik vind mensen die vaak bier drinker erger stinken als mensen die roken en gewoon elke dag onder de douche gaan.

Roken in openbare gelegenheden verbieden? Verbied dan ook auto's die stinken meer dan een sigaret.

Iemand anders kwam met het feit dat het roken vervelend is voor de lenzen. Dat is de grootste bull-crap die ik heb gehoord. Een ventilator in je gezicht is veel vervelender dan sigarettenrook. Rookmachines in cafe's/discos zijn tientallen malen ergelijker dan sigarettenrook, dat is wederom maar net waar je je druk om maakt. Desnoods neem je een klein flesje oogdruppels mee als je uitgaat voor als je echt droge ogen krijgt (doe ik ook vaak, werkt heel goed)

Rookvrije werkplek? Prima maar er zijn bedrijven waar het heel goed is geregeld, een vriend van mij heeft een kantine waar een goede afzuiger in is geplaatst, de niet rokers hebben daar een kwartier eerder pauze, daarna de wel-rokers. Tegen de tijd dat de niet-rokers weer pauze hebben merk je er niks meer van. Maar deze instalatie die er nog niet zo lang hangt (vlak voor de nieuwe wet dat iedereen een rookvrije werkplek moet krijgen, maar het al wel een taboe werd) hangt er dus voor niks want de rokers mogen dus niet eens meer in deze situatie roken terwijl de niet-rokers er geen probleem mee hebben. Beetje onzinnig is het niet?

En nee, ik ben niet iemand die niet toegeeft dat het slecht is voor de gezondheid en iemand die geen rekening met anderen wil houden. Maar het is in zo'n korte tijd zo'n groot taboe geworden. Tien jaar geleden wist ook iedereen dat het slecht was voor de gezondheid, toen hoorde je er veel minder over, waarom nu in een keer wel?

Persoonlijk vind ik dat er veel grotere problemen zijn om je mee bezig te houden dan roken, als het zo doorgaat roken er over 15 jaar bijna geen jongeren meer en dan heb je het probleem toch al neit meer. Er zijn ergere dingen om je druk over te maken en dat zijn problemen die weer mooi gefinancierd kunnen worden met het geld dat er word verdiend op sigaretten verkoop

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:50

flowerxxx schreef:
Citaat:
Oh, in tegenstelling tot ja?
Uhm, volgens mij vergeet je een paar dingen.
Door roken verandert je gedrag niet (niet in grote mate dan tenminste), door alchohol en drugs wel, zeker als je overmatig gebruikt.
Kan het zelfs nog wel zo gek maken dat doordat iemands anders fastfood eet en andere ongezonde troep (met het gevolg veel en veels te dik zijn) anderen er last van kunnen krijgen.
Maar dat is mierengeneuk, maar wat betreft drugs en alchohol sla je de plank volledig mis.

Ik denk dat jij de plank hier mis slaat.

- het overgrote gedeelte van de Nederlanders drinkt af en toe alcohol (op feestjes of in het weekend) dit in tegenstelling tot roken. Dit is een verslaving die je een aantal keer per dag moet bevredigen.

Als anderen alcohol of drugs willen gebruiken heeft mijn gezondheid daar geen last van. Van meeroken kan ik wel ziektes krijgen. En dat is dan nog minder erg dan de stank in mijn kleren en haar, last van mijn lenzen en longen.

Als anderen zich vol willen eten wordt ik daar echt niet dikker van. Iemand die heel erg dik is veroorzaakt voor mij weinig overlast. Ik ga er niet van stinken, krijg geen last van kanker of mijn ogen/luchtwegen. Dat krijg je door rokers wel!

Rokers veroorzaken overlast en zijn schadelijk voor ieders gezondheid. Daarom pak de overheid deze mensen zo hard aan.

Nee hoor, ik denk zekers niet dat ik de plank volledig mis sla.
Je gezondheid komt niet in gevaar als iemand dronken achter het stuur kruipt en je aanrijdt?
Ik dacht het wel.
Je gezondheid komt niet in gevaar als iemand onder invloed van drugs aggressief wordt en jou in elkaar slaat?
Ik dacht het wel.
En dat is nog maar lichamelijk, geestelijk kun je er ook op meerdere manieren een flinke knak van oplopen.

Ik vergelijk verslaafde rokers trouwens met verslaafde drugsgebruikers of alcholisten, geen gelegenheidsrokers met gelegenheidsdrinkers of drugsgebruikers.
Ook nog een verschil he? Meten met gelijke maten noemt men dat.
Alchoholisten willen ook meerdere keren per dag drank nuttigen, drugsverslaafden willen nieuwe drugs zodra de vorige drugs is uitgewerkt.
Die verslaafden denken nog minder aan andere mensen dan rokers aan niet-rokers.

Dikke mensen kunnen ook voor overlast bezorgen, zij zweten vaak snel (wat meestal niet lekker ruikt), zij nemen meer ruimte in beslag (denk aan overvolle bus, er is nog een halve plek vrij, ja een halve, want de andere helft plus nog een stoel wordt gebruikt door iemand met behoorlijke obesitas), zij kunnen minder door hun overgewicht en zo kun je nog wel even doorgaan.
Ook door hun lopen de ziektekosten op, aangezien overgewicht niet gezond is en tot tal van klachten kan leiden.

Ben je verslaafd aan roken en wil je stoppen, moet je dat zelf oplossen en betalen.
Ben je een verslaafde drugsgebruiker of alcholist, zijn er tal van instanties die grotendeels gesubsideerd zijn.

Dit vlakt rokers niet uit, maar zeker ook verslaafde drank- en drugsgebruikers niet.
Jij noemt het minder erg, ik even erg of zelfs wel erger.

Draak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:54

Ja, inderdaad...

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:03

Chrystal-gek schreef:

Dikke mensen kunnen ook voor overlast bezorgen, zij zweten vaak snel (wat meestal niet lekker ruikt), zij nemen meer ruimte in beslag (denk aan overvolle bus, er is nog een halve plek vrij, ja een halve, want de andere helft plus nog een stoel wordt gebruikt door iemand met behoorlijke obesitas), zij kunnen minder door hun overgewicht en zo kun je nog wel even doorgaan.

Ook door hun lopen de ziektekosten op, aangezien overgewicht niet gezond is en tot tal van klachten kan leiden.

Hier wil ik toch even op reageren. Wauw, dat je je hier druk over kan maken! Wat een vreselijk nare uitspraak van je. Dat je je hieraan stoort, is je eigen probleem. Obesitas is een welvaartsziekte, niet één of andere vreetverslaving. Dit is slecht eten omdat dit wordt aangeleverd door de verkeerde reclame's, eetgewoontes of in het ergste geval een schildklierafwijking.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:05

Roken is vrije keuze, maar je dik vreten (die enkele uitzondering die het door ziekte is daargelaten) de schuld van de maatschappij?

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:27

Paraat schreef:
Chrystal-gek schreef:

Hier wil ik toch even op reageren. Wauw, dat je je hier druk over kan maken! Wat een vreselijk nare uitspraak van je. Dat je je hieraan stoort, is je eigen probleem. Obesitas is een welvaartsziekte, niet één of andere vreetverslaving. Dit is slecht eten omdat dit wordt aangeleverd door de verkeerde reclame's, eetgewoontes of in het ergste geval een schildklierafwijking.

Lees ook even waarom ik dit schrijf.
Er werd gezegd dat men van dikke mensen geen last had, ik zei dat dat best wel mogelijk was.
Maar ik zei ook al dat dat mierengeneuk was om daar over op door te gaan.
Waarop diegene zei dat het voor haar weinig of geen overlast bezorgde.
Daarom een paar voorbeeldjes van mij van situaties waar door je overlast kunt krijgen van anderen met behoorlijke overgewicht.

De meeste mensen met behoorlijke obesitas hebben het echt wel te danken aan hun zelf (al dan niet indirect door hun omgeving ed), er zijn maar enkelen die dat niet hebben.
De smoezen (zoals schildklierproblemen) worden wel vaak gebruikt, maar in vele gevallen niet terecht.
Zij kiezen voor het ongezonde eten ipv het gezonde eten, het is in de meeste gevallen wel een eetverslaving.

En druk maken is een groot woord, dat doe ik eigenlijk helemaal niet hierover, ik noemde het alleen doordat het in de post werd gebruikt waarop ik reageerde.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:53

Karl66 schreef:
En als het straks verboden wordt ga ik dus niet meer uit, wat ik toevallig ook heel leuk vind. Dat is dan mijn keuze, net zoals het nu jouw keuze is om wel uit te gaan met alle gevolgen van dien.

Als mensen (inclusief CAN) de behoefte hebben mij als roker als associale omgeving verpestende egoïst neer te zetten, dan kunnen ze dat van mij krijgen.

Het verschil is dat jij wél uit kan gaan en je sigaret thuis kan laten. Ik kan (helaas!) niet mijn astma thuis laten.

Roken is een keus, astma hebben niet. Snap je nou echt dat verschil niet?

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:55

maar de roker kan er niets aan doen dat een ander astma heeft!

Ik snap jou wel hoor, de meeste rokers hier snappen de niet-rokers wel...
Andersom is er echter weinig begrip.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:56

kan niet uitgaan zonder mijn peuken.
binnen een uur help ik iemand om zeep

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:59

Ik heb tegen gestemd. Ik heb astma en krijg het onwijs benauwd als er iemand naast mij staat te roken.
Als mensen willen roken, prima, hun lichaam en geld. Maar ik kies ervoor niet longkanker te bevorderen en rook dus niet.
Wat ik helemaal ronduit afgrijselijk vind is als mensen uitgaan en die stank recht in mijn gezicht uitblazen. Zelfs hebben ze er geen last van.

Sorry hoor, maar ik kan zo verschrikkelijk pissig worden om sommige reacties hier. Dat jullie graag dood willen is prima, maar ik kies ervoor om te leven.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:03

waar ik dus pissig om word!!

is dat er hier met ziektes word gegooid die wij dan wel zouden krijgen als we blijven roken,

vertel dat maar even aan famillie en goede vrienden van mij
die overleden zijn aan deze ziekte die ik me strot niet uit krijg
geloof me deze mensen rookte allemaal niet.
en ik ook niet toen ik met 12 jaar in het ziekenhuis belande!!!!
dat ik nu dus wel rook is mijn eigen keuze,ik kies er ook voor om te leven op mijn eigen manier
maar ga niet met ziektes lopen gooien
Laatst bijgewerkt door terorita op 07-04-06 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:04

Citaat:
Er zijn al heel wat studies gewijd aan de genetische bepaaldheid van nicotineverslaving, en er zijn verschillende genen aangewezen die tot die verslaving leiden, ofwel omdat ze een rol spelen in het nicotinemetabolisme, ofwel omdat ze inwerken op het dopaminerge systeem.

Hall W et coll., The genetics of tobacco use : methods, findings and policy implications. Tobacco Control 2002 ; 11 : 119-124.

Sorry, ik kan er ook niets aan doen.................................

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:04

LovingTweety schreef:
Sorry hoor, maar ik kan zo verschrikkelijk pissig worden om sommige reacties hier. Dat jullie graag dood willen is prima, maar ik kies ervoor om te leven.

Ik heb echt geen Death Wish ofzo hoor!!
En denk je dat wij als roker niet pissed worden om als een stelletje ***** te worden afgeschilderd??
Kom nou!
We zeggen hier al vaker, als t gevraagd word, gaan we wel ergens anders staan roken, of maken m uit.
Van de andere kant is er bar weinig medewerking!

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:30

Ik schilder jullie niet slecht af, maar ik vind dat er best rekening gehouden mag worden met anderen. Ik ga al maanden niet meer uit omdat ik in dat soort situaties nauwelijks lucht krijg.

Dat jullie ook niet dood willen snap ik ook nog wel. Maar waarom rook je? En waarom ben je begonnen?

Hoe wil ik medewerken? Zeggen ja hoor, steek um maar op? Kan mij het schelen? Ik sta elke dag bij een bushalte, iedereen blaast die rook mijn kant op. Ik zeg er niets van en ga gewoon aan de andere kant staan, de kant waar de wind vandaan komt. Vind dat ik voor zo'n verslaving wel genoeg aanpas. Kom op zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:32

Als het roken in de horeca afgeschaft wordt mag er van mij ook een verbod op parfums, after-shave en deo's komen; daar krijg ìk het enorm benauwd van.
Een aparte ruimte voor rokers, een aparte ruimte voor niet-rokers, een aparte ruimte voor parfum/deo/after-shave gebruikers, een aparte ruimte voor niet-gebruikers van parfum ed, een aparte ruimte voor mensen met kinderen, een aparte ruimte voor mensen zonder kinderen... en ga zo maar door.

Gewoon alles indelen in hokjes, of gewoon wat rekening houden met elkaar?

Draak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:32

Ach dan gaan we terug in de tijd Lekker in hokjes denken...

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:39

ik vind het toch n beetje overdreven.
ten eerste als je uiteten gaat is er altijd wel n gedeelte waar je niet mag roken en in barretjes en cafes blijft het toch wel zo..

ik rook niet hoor maar heb er geen moeite mee als andere het doen..
Ik snap gerust dat sommige het vervelend vinden

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:40

Als we nou gewoon gaan dineren in aparte hokjes

Ik ben een niet roker trouwens ....

Draak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:54

Lijkt me best gezellig Hahaha

Olle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:02

haha dus nu willen we al dood, omdat we roken!
Het wordt steeds komischer hier!
Maar goed, volgens mij is het gevallen van ongelukken met de auto ook nog steeds erg hoog. Dus mensen die de auto in stappen hebben een death wish!

Ook een leuke: Paardrijden...ik heb mensen van hun paard zien vallen en er inwendige bloedingen aan over hebben gehouden. Dus die willen ook dood??

Sorry dat ik zo doordraaf, maar ik vind het nu wel een beetje overdreven hier gaan worden....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:24

Eliane schreef:
Karl66 schreef:
En als het straks verboden wordt ga ik dus niet meer uit, wat ik toevallig ook heel leuk vind. Dat is dan mijn keuze, net zoals het nu jouw keuze is om wel uit te gaan met alle gevolgen van dien.

Als mensen (inclusief CAN) de behoefte hebben mij als roker als associale omgeving verpestende egoïst neer te zetten, dan kunnen ze dat van mij krijgen.

Het verschil is dat jij wél uit kan gaan en je sigaret thuis kan laten. Ik kan (helaas!) niet mijn astma thuis laten.

Roken is een keus, astma hebben niet. Snap je nou echt dat verschil niet?

Wanneer ga je nou eens goed lezen? Ik heb al duizend keer geroepen dat ik als roker altijd heel sociaal met anderen rekening hield. Als dank word ik hier uitgemaakt voor een asociale egoist, die stinkt en andere mensen het graf injaagt. En sociaal als ik ben ga ik wel in die hoek staan waar jullie me hebben willen.

Moraal van het verhaal, wil jij respect van rokers, geef het zelf dan ook of val me niet lastig.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:31

Romeotje schreef:
Roken in openbare gelegenheden verbieden? Verbied dan ook auto's die stinken meer dan een sigaret.

VOOR! Daar wil ik nog wel even mijn NIMBY-gedachte op loslaten. Weg met al die auto's van mensen die dat ding gebruiken om twee km verderop bij hun ouders op bezoek te gaan hier in de stad. Van de gekke, al die uitlaatgassen die mijn huis binnenkomen. Stinkt nogal en al dat fijne stof!! En word ook nogal van de sokken gereden hier in de stad die is aangelegd in de eeuwen dat er geen autoverkeer was. (Ik vind dit serieus een punt wanneer ze ook roken zo aan banden willen gaan leggen en uitbaters zelf niet meer mogen bepalen of er in hun tent gerookt mag worden) Maar Nee kom niet aan de heilige automobilist... Leven is dodelijk..

Zonder dollen. Ik denk dat het uiteindelijk meer een strijd is om een vrijheidsbeperking tegen te gaan en een strijd tegen hokjesgeest dan dat het gaat om de sigaret. Mensen bepalen liever voor zich zelf dan dat een mevrouw van CAN dat doet (irritant mens). Helaas is die vrijheid relatief, want de sigarettenconcerns stoppen dingen in die peuken waardoor je helemaal niet meer kiest voor een sigaret maar hun slaaf wordt..

Edit: zoals je ziet ben ik er niet uit. Verbieden zou op zich wel fijn zijn want dan rook ik minder... alleen de manier waarop het gaat. Soms nogal hypocriet..

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:55

sans6 schreef:
maar de roker kan er niets aan doen dat een ander astma heeft!

Tuurlijk niet, maar iedereen die rookt zorgen er wél voor dat mensen met astma nauwelijks uit kunnen gaan. Dat doen ze niet expres met dat doel, maar dat heeft hun rookgedrag wél tot gevolg.
Karl66 schreef:
Wanneer ga je nou eens goed lezen? Ik heb al duizend keer geroepen dat ik als roker altijd heel sociaal met anderen rekening hield. Als dank word ik hier uitgemaakt voor een asociale egoist, die stinkt en andere mensen het graf injaagt. En sociaal als ik ben ga ik wel in die hoek staan waar jullie me hebben willen.

Moraal van het verhaal, wil jij respect van rokers, geef het zelf dan ook of val me niet lastig.

Ik zeg ook nérgens dat iedereen die rookt asociaal is; ik heb zelfs expliciet gezegd dat ik dat absoluut níet vind .

Jij zegt alleen dat nu mensen met astma last hebben met uitgaan, en als het verboden wordt dat alle rokers dan niet meer uit kunnen gaan. En dáár ben ik het niet mee eens aangezien roken een keuze is en astma niet. Bovendien krijg je als roker geen fysieke problemen als je een café binnenloopt waar alleen frisse lucht is, terwijl je er als je astma hebt wél last van hebt als het café blauw staat van de rook. Dat is dus niet te vergelijken: ik vind dat je rokers niet als slachtoffer moet afschilderen aangezien het hun eigen keus is om te roken en het mij alleen maar normaal lijkt dat anderen daar geen last van horen te hebben.

Nogmaals; iedereen mag van mij roken wat ze willen en het zou mooi zijn als niemand daar last van zou hebben maar dat is gewoon niet zo. Ik vind het alleen niet kunnen dat mensen met longproblemen nu beperkt worden omdat anderen willen roken. En als er goede afzuiging zou zijn vind ik dat ook een prima oplossing . Ik vind alleen wel dát er een oplossing moet komen.