Verschrikkelijk, grenzen open voor de polen!!!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:26

Dimitri schreef:
..moet het allemaal nog maar zien gebeuren hoe dit gaat verlopen.....ik denk persoonlijk dat het niet goed is voor ons bedrijfsleven en zeker voor de MKB dat er een grote strop zal worden..voorbeeld: wij een klein schildersbedrijf, stuk of 10 mensen, allemaal NL....schrijven in op een project met 2 andere schildersbedrijven, met goedkopere krachten meer man personeel...zij krijgen het werk aangezien zij goedkoper konden inschrijven ivm goedkopere personeelskosten...maar waar blijven wij dan met onze NL schilders???..wij willen kwaliteit leveren...dat weet je met vaste schilders met mensen uit het buitenland gaat dat een stuk moeilijker, spreken de taal niet?..hebben ze wel dezelfde diploma's??.kan je ze wel particulier laten werken, want laten we eerlijk zijn..kom iemand bij jou een huiske schilderen wil je ook dat ie NL praat en niet zo eng uit zn ogen kijkt(en neem van mij aan...zo denken heeeelll veel NL, want oww we discrimineren niet maar een ander kleurtje kan al een teken van wantrouwen zijn, zeker als zo iemand in je huis komt werken)...Dus je bent als bedrijf dadelijk verplicht om bijv. polen aan te nemen maar je kan geen kwaliteit meer afleveren + daarbij dat de NL schilders op straat komen te staan en omdat ze teveel kosten??...dan weet je niet wat een schilder verdient in NL!..daarbij vind ik ook dat de schilders hier best extra mogen verdienen omdat ze wel die opleiding hebben gedaan en een sterk staaltje vakmanschap leveren..Het zijn niet alleen maar de afvalberoepen die ze te doen krijgen...er gaat zo ook een hoop vakmanschap verloren en ik denkt dat door deze regeling de kleine bedrijven het of erg zwaar krijgen of over de kop gaan..ik vrees er voor...want ze zijn gewoon goedkopen..Hoe gaan wij dat volgend jaar tegen onze schilders zeggen met gezinnen???..verkoop je huis maar en ga maar in een huurwoning zitten??...offe je kinderen kunnen echt wel met wat minder kleding doen hoor...kijk maar naar bijv. de polen...is dat fair dan??..mensen die al 15 jaar in dienst zijn??

Ik vind het een prachtig verhaal, maar ook hier geldt dan weer dat de bazen van de Nederlandse schilders eens wat minder hebberig moeten zijn. Klein voorbeeldje: ik had lekkage gehad in de badkamer (plafonnetje van nog geen 5 m2.) en vroeg een offerte bij een regulier Nederlands schildersbedrijf. Ik kreeg deze opgestuurd: € 470 euro. Want volgens zeggen moesten ze met twee man komen (??) 2 dagen (huh, voor een plafonnetje wat je in nog geen uurtje rolt). Eén keer om te gronden (hoefde alleen maar spul op de natte plek van zeg 0,60 m2) en één keer om te verven. Er stond op de offerte kleur mengen op locatie, terwijl ik had aangegeven dat ik een speciale mengkleur wilde (daar is het hele huis mee gedaan) en dus ook écht dat merk en die kleur. Was niet nodig dat deden ze ter plekke wel zelf. Toen ik zei dat ik het belachelijk veel geld vond zei die man: ach mevrouw, het is toch verzekeringswerk, wat maakt u zich nou druk.

Toen hebben we het maar zelf gedaan: mocht ik van de verzekering mijn verfkosten (de juiste kleur/merk + spullen) in rekening brengen en iets van € 20 euro per uur voor mezelf voor de gewerkt uren.

En dan laat dat schildersbedrijf dus mooi zijn 'goed opgeleide en welwillende' schilders in de kou staan. Want die winst steekt die baas in zijn eigen zak en die schilders die krijgen daar heus geen deel van.

Vind je het dan gek dat mensen een Pool, Hongaar, Roemeen of Bulgaar inschakelen (ze zijn niet allemaal eng hoor en de meesten spreken netjes Engels...). Ik niet !!

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:44

ik kan niet spreken voor andere schildersbedrijven..simpel....zelf vind ik het persoonlijk ook teveel geld...maar goed, elk schildersbedrijf is anders en kan niet voor andere spreken..nu vind ik het persoonlijk wel een heel sterk verhaal dat ze voor een plafonnetje zoveel vragen en met twee man komen, ze passen er nog geen eens in!...maar als jij zegt geloof ik je meteen...

Joyvita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:50

Simone75 (TS) is zeker fulltime komkommers aan het plukken?
Of is ze op bezoek bij haar ouders in Duitsland, die vervelen zich nu natuurlijk te pletter sinds ze weggeschopt zijn achter de lopende band door de hordes Poolse mensen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:12

Ik heb mijn keukenvloer (in het wit) door Polen laten leggen. Het is een klein keukentje van 2 bij 3,5 oid, en ik kreeg offertes van bijvoorbeeld, hou je vast, 1600 Euro zonder materiaalkosten! Nu is mijn vloer voor ongeveer 400 Euro zonder materiaalkosten heel netjes gelegd. Voor het betegelen van de wanden en het doen van onze badkamer mogen die Polen weer opnieuw komen hoor! Ze kwamen op tijd, hebben snel gewerkt, de vloer ziet er prima uit. Met de Belg die de keuken kwam installeren zijn we nu al meer dan vier maanden aan het knoeien. En dat voor zo'n klein rottig keukentje. Moet er niet aan denken dat ik een villa had met kookeilanden etc...

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:26

maar die hoge kosten zijn wel door de loonkosten die hier in NL gelden, ga uit van een vakman(schilder, stucadoor etc.), daar zitten alleen de loonkosten al op +/- 50 euro!!!..en daar zit nog niets van winst of materiaal bij..logisch dat ze uit Polen goedkoper zijn...maar daar kunnen een NL werknemer of gever niets aan doen

Sterre

Re: Verschrikkelijk, grenzen open voor de polen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:37

Als eerste: ik ben het volledig eens met de post van Justy op pag 1 van dit topic .

Simone75 schreef:
Er wordt gezegt hier dat de polen heel gemotifeert zijn om te werken.
Maar de Nederlanders en de Duitsers toch ook?

Nou, in de regel dus niet !
Ik ken genoeg Polen die hier werken; allemaal hele vlijtige mensen, die keurig werk leveren, dit in tegenstelling tot veel Duitsers en ook Nederlanders !

Citaat:
..... Maar het gaat erom dat Nederland en Duitsland er wel op achteruit gaat als ze voor gaan met werk.

Als Nederlanders en Duitsers zelf ook bereid zouden zijn om werkzaamheden zoals appels/komkommers plukken en asperge steken, uit te voeren, zouden er al veel minder poolse werknemers nodig zijn .
Want laten we wel zijn: het zijn niet de top-jobs die de Polen hebben .

Citaat:
En Silvia: Dat je z
ei
dat je vaak mensen spreekt uit Duitsland. En dat je die er nooit over hoort. Dat hoeft ook niet! Niet iedereen die je toevallig tegenkomt in Duitsland hoeft het er toevallig over te hebben op dat moment als jij ze spreekt.

Ik woon hier al bijna 17 jaar en het is hier echt geen groot issue hoor; heb tot-nu-toe nog niemand horen klagen dat de Polen hier de banen komen inpikken !

Citaat:
Want ik heb een huishouden. Dus een minimumloon zou voor mij niet haalbaar zijn!

Wat doe je dan als je geen baan vindt die meer dan het mnimum verdient: thuis zitten en je hand ophouden ofzo?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:23

Citaat:
Als Nederlanders en Duitsers zelf ook bereid zouden zijn om werkzaamheden zoals appels/komkommers plukken en asperge steken, uit te voeren, zouden er al veel minder poolse werknemers nodig zijn .
Want laten we wel zijn: het zijn niet de top-jobs die de Polen hebben

Wat als ze wel willen maar niet mogen?

Want dat is er nu het afgelopen tijd aan de hand.
De grenzen gaan open en men wil! geen Nederlands volk meer.
Niet omdat de nederlanders niet willen, maar omdat ze te duur zijn.

Ja, dat kun je scharen onder niet willen natuurlijk, als die nederlander zegt, ik ga niet voor het min loon van 40 uur, 60 uur werken.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:08

Dáárom:
'Om het minimumloon duidelijker in beeld te brengen en het toezicht op ontduiking effectiever te maken, wordt een wetswijziging voorbereid om het minimumloon voortaan uit te drukken in een minimumúúrloon.'

Een wezenlijk verschil .

http://www.minaz.nl/data/1143807372.pdf

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:11

En hoe willen ze dat gaan controleren?

Dat doen kunnen ze nu ook al niet bij de mensen met een tewerkstellingsvergunning.
Kunnen ze dat dadelijk ook echt niet

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:20

runningkawa schreef:
Wat als ze wel willen maar niet mogen?

Want dat is er nu het afgelopen tijd aan de hand.
De grenzen gaan open en men wil! geen Nederlands volk meer.
Niet omdat de nederlanders niet willen, maar omdat ze te duur zijn.

Ja, dat kun je scharen onder niet willen natuurlijk, als die nederlander zegt, ik ga niet voor het min loon van 40 uur, 60 uur werken.

Over dit thema zijn hier steeds weer programma´s op de tv waarin boeren/teelers aan het woord komen.
Als het oogst-tijd is, moeten deze mensen hun oogst zo snel mogelijk binnen halen en hebben daar (extra) personeel voor nodig.
De duitse regering had (was iig vorig jaar zo) de regel, dat de boeren daarvoor de aan te bieden banen, aan het arbeitsbureau moesten melden.
Als ze dan naar het arbeitsbureau gingen, was er al bijvoorbaat niemand te vinden, óf men vindt dat men te weinig betaalt krijgt (een werkeloze zei letterlijk: "waarom zou ik werken, ik heb een goede uitkering en voor dat beetje meer ga ik mezelf echt niet afrakkeren!"), óf je hebt van die figuren die zeuren dat ze niet op een trapje willen klimmen/ze willen niet te veel bukken, óf ze vinden het buiten te koud, óf .... blablabla.
Ik kan me dan voorstellen dat ze dan toch die Polen nemen, die dat werk wél willen doen .
Dat die dan ook nog eens goedkoper werken, is voor die boeren dan natuurlijk een extra voordeel .

Ik blijf erbij: het zijn echt niet de top-jobs die de Polen (in Ned./Dld) krijgen.

*Edit: er was hier een paar weken terug een programma op de tv, dat er werkeloze Duitsers waren die naar Nederland kwamen, vooral om in de land- en tuinbouw te werken, omdat men in Nederland daar niet genoeg personeel voor kon krijgen ...
Laatst bijgewerkt door Sterre op 04-04-06 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:28

Hoe gaat het eigenlijk in Engeland, Ierland en Zweden op dit gebied?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:50

Telers die L*llen voor zichzelf.
Die willen de Nederlanders niet, maar dat zeggen ze niet hardop.
Ze moeten bij het arbeidsburo ingeschreven staan om een tewerkstellingsvergunning te krijgen voor de buitenlanders.
Wat ze ook doen.
Regelmatig reageren er Nederlanders op, maar die worden vaak afewezen met de raarste dingen.
Zoals Nederlanders die idd niet 7 dagen per week beschikbaar willen zijn. (wat ik normaal vind)
Alleen is het zo dat die tewerkstellingsvergunning nogal lang duurt voordat hij aangevraagd is en veel papier rompslomp geeft.
Een enkele Nederlander vind hierdoor nog wel een baan.

Nu is dat van de baan, alles gaat makkelijker, dus waarom een Nederlander als de pool hetzelfde werk doet, maar wel 60 uur werkt voor dat loon va 40 uur?
Ze maken de Polen ook wijs dat ziekte wet is voor erge dingen als een been breken, niet voor als je de griep hebt.
En ja, dat geloven ze. Te bang om hun baan te verliezen zeggen ze niks.

En economisch is het ook niet goed voor Nederland om te veel buitenlandse werknemers te hebben.
Dan heb ik het niet over de uitkeringen.
Maar buitenlandse werknemers, maken zo min mogelijk op in NL.
Maar sturen geld naar familie in het thuisland.
Sparen zoveel mogelijk voor thuis.
Met andere woorden, dat geld word niet in Nederland uitgegeven.
En dat si wat een land ook heel houd.
Geld dat hier verdient word, ook hier uitgegeven word.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:02

runningkawa schreef:
Telers die L*llen voor zichzelf.
Die willen de Nederlanders niet, maar dat zeggen ze niet hardop.
Ze moeten bij het arbeidsburo ingeschreven staan om een tewerkstellingsvergunning te krijgen voor de buitenlanders.
Wat ze ook doen.
Regelmatig reageren er Nederlanders op, maar die worden vaak afewezen met de raarste dingen.
Zoals Nederlanders die idd niet 7 dagen per week beschikbaar willen zijn. (wat ik normaal vind)
Alleen is het zo dat die tewerkstellingsvergunning nogal lang duurt voordat hij aangevraagd is en veel papier rompslomp geeft.
Een enkele Nederlander vind hierdoor nog wel een baan.

Nu is dat van de baan, alles gaat makkelijker, dus waarom een Nederlander als de pool hetzelfde werk doet, maar wel 60 uur werkt voor dat loon va 40 uur?
Ze maken de Polen ook wijs dat ziekte wet is voor erge dingen als een been breken, niet voor als je de griep hebt.
En ja, dat geloven ze. Te bang om hun baan te verliezen zeggen ze niks.

Okay, hier kan ik niet veel zinnigs op zeggen, omdat ik niet weet hoe het allemaal precies in Ned. in z´n werk gaat.
Ik kan alleen vertellen, van wat ik hier in Dld. weet.

Citaat:
En economisch is het ook niet goed voor Nederland om te veel buitenlandse werknemers te hebben.
Dan heb ik het niet over de uitkeringen.
Maar buitenlandse werknemers, maken zo min mogelijk op in NL.
Maar sturen geld naar familie in het thuisland.
Sparen zoveel mogelijk voor thuis.
Met andere woorden, dat geld word niet in Nederland uitgegeven.
En dat is wat een land ook heel houd.
Geld dat hier verdient word, ook hier uitgegeven word.

Ik ben het hiermee op zich wel mee eens, maar .... ik denk dat wbt de buitenlanders die weinig geld opmaken in Nederland, de Polen maar een klein goepje vormen !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:07

Hier in nL zit ik er met mijn neus bovenop.
Ook omdat mijn vriend bedrijfsleider is in bij een tuinder, dus ook mensen aanneemt.
Weet hoe de baas het wil.
En ook omdat hij contact heeft met bedrijfsleiders van andere bedrijven en het zo ook allemaal hoort.

Dat laaste is idd een algemeen stukje, maar elke hier verdiende euro die naar het buitenland gaat, is er eigenlijk 1 teveel
En het worden er nu gewoon meer

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:36

Dimitri schreef:
maar die hoge kosten zijn wel door de loonkosten die hier in NL gelden, ga uit van een vakman(schilder, stucadoor etc.), daar zitten alleen de loonkosten al op +/- 50 euro!!!..en daar zit nog niets van winst of materiaal bij..logisch dat ze uit Polen goedkoper zijn...maar daar kunnen een NL werknemer of gever niets aan doen

En waarom zijn die Nederlanders zo duur dan? Die klus is in het wit, die Polen dragen dus ook gewoon belasting af.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:02

Ik heb niet alles gelezen, maar ik wil toch even reageren op de TS! Die grenzen met polen zijn sowieso al een hele tijd opengsteld, er zijn al heel veel polen hier in Nederland, alleen mochten ze tot voorkort maar tot 3 maanden blijven en moesten ze dan weer oprotten!

Ik heb vorig jaar in een bedrijf met polen samengewerkt en het is echt diep triest wat die mensen doen voor een hongerloontje (volwassen vrouwen verdienden 2 euro per uur, ik als 17 jarig meisje verdiende het dubbele) Maar voor hun doen was dat echt hemels veel geld! Die vrouwen werkten hier 3 maanden in nederland zodat ze in hun eigen land hun kinderen te eten konden geven! In en in triest die verhalen af en toe!

En geloof mij nou maar, die rotklussen die zij doen voor een rotloontje, daar steekt een doorsnee Nederlander zijn handen niet voor uit!!

Wel vind ik het redelijk als deze mensen evenveel gaan verdienen als Nederlanders, daardoor zal een werkgever sowieso toch sneller neigen naar een Nederlandse werkgever (dus dat komt de Nederlandse beroepsbevolking toch weer ten goede), maar dan zijn er iig gelijke rechten!!

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:15

Urielle schreef:

En waarom zijn die Nederlanders zo duur dan? Die klus is in het wit, die Polen dragen dus ook gewoon belasting af.

Dragen ze hier in N'land belasting af?....dat weet ik dus niet?...Hoe het werkt weet ik niet, wat ik wel weet is dat wij dagelijks faxen krijgen van poolse/duitse schilders die hier kunnen komen schilderen voor 15 euries per uur....denk dat het via het buitenland gaat waar ze dus duidelijk minder belasting moeten betalen en ook aan sociale lasten lang niet zoveel kwijt zijn als hier..en ik had gehoopt dat daar iemand ook antwoord op wist....dragen zij die hier komen, ook wel belasting af aan n'land..of kunnen hier arbeidsbureau's die in Duitsland/polen zijn ingeschreven hier daardoor hun slag slaan..het lijkt er wel op, anders kunnen ze nooit voor zo'n tarief werken...

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:38

Citaat:
'Nederlandse werknemers luier dan Poolse'

Een onderzoek bij vier logistieke bedrijven wijst uit dat Polen voor werkgevers aantrekkelijker zijn dan Nederlanders, omdat ze veel harder werken. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Tilburg.

In het onderzoek van de Universiteit van Tilburg werden Poolse werknemers van een uitzendbureau bij vier verschillende logistieke bedrijven in Nederland vergeleken met hun Nederlandse collega’s met een vast dienstverband en hun collega-uizendkrachten.

Uit de gegevens komt naar voren dat Polen veel gemotiveerder hun werk doen. Het gevolg is dat ze tot 34 procent meer productiever zijn dan hun Nederlandse collega’s.

’Kort door de bocht genomen kun je dus stellen dat Nederlandse werknemers luier zijn dan de Polen’, stelt één van de onderzoekers. Polen zouden een hogere arbeidsmoraal hebben, omdat ze gemotiveerd zijn om echt iets bij te dragen aan het productieproces.

donderdag 16 februari 2006

bron: zibb.nl

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:40

Raar, want de computer bij ons op het werk zegt wat anders
Dus daar mogen ze ook wel eens een onderzoekje komen doen
Ze werken niet harder, ook niet netter, maar wel veel goedkoper en ook 7 dagen in de week

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:52

Dimitri schreef:
Urielle schreef:

Dragen ze hier in N'land belasting af?....dat weet ik dus niet?...Hoe het werkt weet ik niet, wat ik wel weet is dat wij dagelijks faxen krijgen van poolse/duitse schilders die hier kunnen komen schilderen voor 15 euries per uur....denk dat het via het buitenland gaat waar ze dus duidelijk minder belasting moeten betalen en ook aan sociale lasten lang niet zoveel kwijt zijn als hier..en ik had gehoopt dat daar iemand ook antwoord op wist....dragen zij die hier komen, ook wel belasting af aan n'land..of kunnen hier arbeidsbureau's die in Duitsland/polen zijn ingeschreven hier daardoor hun slag slaan..het lijkt er wel op, anders kunnen ze nooit voor zo'n tarief werken...

Dit was een Belgisch bedrijf (ik woon in B) dus ik denk dat die gewoon belasting betalen in Belgie. Het grote verschil wat ik vooral zag was bijv. 600 Euro voor een puincontainer (volgens mij kan ik er voor die prijs een kopen!) aangerekend krijgen van het Belgische bedrijf met Belgen in dienst. Dat vind ik van de zotte. Bij de Belgische Polen stond het niet eens op de factuur, dat zat er gewoon sowieso bij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:57

Over hun loon word gewoon belasting betaald.
Over de uren niet op papier uiteraard niet.
Dat deze mensen gewoon meer uren draaien dan op papier is ook niet te controleren, maar maakt ze uiteraard wel goedkoper.

In polen zelf betalen ze volgensmij weinig belasting.
Dus er zijn wel mensen die een Pools bedrijf hebben maar werken in NL, hoe het dan zit met belastingen??? Geen idee.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:16

Bedoel je zelfstandigen?

Citaat:
Er zijn twee vormen: Poolse zelfstandigen in Nederland gevestigd en Poolse zelfstandigen in Polen gevestigd. Zelfstandigen zonder personeel in Nederland gevestigd zijn ondernemers die geen personeel in dienst hebben en die voor bedrijven of particulieren diensten uitvoeren. Zij moeten ingeschreven staan bij de Nederlandse Kamer van Koophandel. In Polen gevestigde zelfstandigen hebben in Polen de status van zelfstandige verkregen. Zo lang zelfstandigen korter dan 183 dagen in Nederland verblijven, betalen ze in Polen belasting. Het is niet eenvoudig om in Polen als zelfstandige geregistreerd te worden en deze vorm komt, dan ook niet veel voor.

Dit is trouwens wel een interessant onderzoek:
http://www.rwi.nl/images/pdf/rapPoolshoogte.pdf
'Onderzoek naar juridische constructies en kostenvoordelen
bij het inzetten van Poolse arbeidskrachten in drie sectoren'

Poolshoogte (wel leuk gevonden ).

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:33

volgens mij is het aardig wat leeswerk maar ik ga vanmiddag zeker eens kijken....

Urielle: als jij dit voor dit geld heb gedaan en je bent tevreden ben ik niet degene om te zeggen dat je het niet moet doen....ik begrijp jou standpunt heel goed en ik denk jij de onze ook wel
...over dat puin, daar kan in N'land heel veel verschil inzitten maar wat tegenwoordig in de milieu zit zijn haast grotere criminele dan die in drugs handel...de verschillen zijn enorm zo hebben wij bijv. een gesloten10 kup container staan en bij de ene betalen we 900 euries terwijl bij de andere 400, waar het verschil zit, ik zou het niet weten maar dat noemen ze witte bord criminaliteit, ze schuiven daar eens wat, ze doen eens handeklap en hup alles weg..zo mogen wij bijv. wel onze lege blikken verf wel in de container doen en de buurman schilder niet?????(heeeelll apart zou je kunnen zeggen)..maar goed, dit is een heel ander verhaal maar misschien kan je dan wel een deel van het verschil begrijpen.....en ja!..de ene is goedkoper als de ander..zo werk het nu eenmaal...nu is er heel weinig werk in de bouw en wat gaan de grote bouwbedrijven doen, ze gaan bij inschrijvingen onder de kostprijs zitten om toch werk te hebben, want 100 man wat stil staat is natuurlijk een strop...ze verzieken zo ten eerste hun eigen markt maar betekend ook dat de verschillen enorm zijn tussen de onderlinge bedrijven

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:37

FD van vandaag, pagina 5, artikel Brinkhorst.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:42

Ik weet niet hoe je die onderzoeken moet lezen hoor... Staat er nu dat de Nederlanders luier zijn, of staat er dat de Polen zich laten uitbuiten, door 80 uur te werken en maar 20 betaalt te krijgen bijvoorbeeld. Wil je dan zeggen dat Nederlanders dat ook moeten doen? Kunnen we ook de kinderarbeid wel weer invoeren

De polen (of wie dan ook) moeten hetzelfde geld krijgen als nederlanders, dan wordt t eerlijk... en is het voor een baas ook niet meer voordeliger om goedkope krachten in te huren. Dat er bazen zijn die de helft niet opgeven, lijkt mij duidelijk. Hoe je dat ooit moet controleren?? Geen idee..