Dimitri schreef:..moet het allemaal nog maar zien gebeuren hoe dit gaat verlopen.....ik denk persoonlijk dat het niet goed is voor ons bedrijfsleven en zeker voor de MKB dat er een grote strop zal worden..voorbeeld: wij een klein schildersbedrijf, stuk of 10 mensen, allemaal NL....schrijven in op een project met 2 andere schildersbedrijven, met goedkopere krachten meer man personeel...zij krijgen het werk aangezien zij goedkoper konden inschrijven ivm goedkopere personeelskosten...maar waar blijven wij dan met onze NL schilders???..wij willen kwaliteit leveren...dat weet je met vaste schilders met mensen uit het buitenland gaat dat een stuk moeilijker, spreken de taal niet?..hebben ze wel dezelfde diploma's??.kan je ze wel particulier laten werken, want laten we eerlijk zijn..kom iemand bij jou een huiske schilderen wil je ook dat ie NL praat en niet zo eng uit zn ogen kijkt(en neem van mij aan...zo denken heeeelll veel NL, want oww we discrimineren niet maar een ander kleurtje kan al een teken van wantrouwen zijn, zeker als zo iemand in je huis komt werken)...Dus je bent als bedrijf dadelijk verplicht om bijv. polen aan te nemen maar je kan geen kwaliteit meer afleveren + daarbij dat de NL schilders op straat komen te staan en omdat ze teveel kosten??...dan weet je niet wat een schilder verdient in NL!..daarbij vind ik ook dat de schilders hier best extra mogen verdienen omdat ze wel die opleiding hebben gedaan en een sterk staaltje vakmanschap leveren..Het zijn niet alleen maar de afvalberoepen die ze te doen krijgen...er gaat zo ook een hoop vakmanschap verloren en ik denkt dat door deze regeling de kleine bedrijven het of erg zwaar krijgen of over de kop gaan..ik vrees er voor...want ze zijn gewoon goedkopen..Hoe gaan wij dat volgend jaar tegen onze schilders zeggen met gezinnen???..verkoop je huis maar en ga maar in een huurwoning zitten??...offe je kinderen kunnen echt wel met wat minder kleding doen hoor...kijk maar naar bijv. de polen...is dat fair dan??..mensen die al 15 jaar in dienst zijn??
Ik vind het een prachtig verhaal, maar ook hier geldt dan weer dat de bazen van de Nederlandse schilders eens wat minder hebberig moeten zijn. Klein voorbeeldje: ik had lekkage gehad in de badkamer (plafonnetje van nog geen 5 m2.) en vroeg een offerte bij een regulier Nederlands schildersbedrijf. Ik kreeg deze opgestuurd: € 470 euro. Want volgens zeggen moesten ze met twee man komen (??) 2 dagen (huh, voor een plafonnetje wat je in nog geen uurtje rolt). Eén keer om te gronden (hoefde alleen maar spul op de natte plek van zeg 0,60 m2) en één keer om te verven. Er stond op de offerte kleur mengen op locatie, terwijl ik had aangegeven dat ik een speciale mengkleur wilde (daar is het hele huis mee gedaan) en dus ook écht dat merk en die kleur. Was niet nodig dat deden ze ter plekke wel zelf. Toen ik zei dat ik het belachelijk veel geld vond zei die man: ach mevrouw, het is toch verzekeringswerk, wat maakt u zich nou druk.
Toen hebben we het maar zelf gedaan: mocht ik van de verzekering mijn verfkosten (de juiste kleur/merk + spullen) in rekening brengen en iets van € 20 euro per uur voor mezelf voor de gewerkt uren.
En dan laat dat schildersbedrijf dus mooi zijn 'goed opgeleide en welwillende' schilders in de kou staan. Want die winst steekt die baas in zijn eigen zak en die schilders die krijgen daar heus geen deel van.
Vind je het dan gek dat mensen een Pool, Hongaar, Roemeen of Bulgaar inschakelen (ze zijn niet allemaal eng hoor en de meesten spreken netjes Engels...). Ik niet !!