Karl66 schreef:Dat eerst iemand zijn eigen straatje schoon moet vegen voordat hij of zij over iemand anders iets mag zeggen is natuurlijk onzin. Dan kan niemand ooit meer ergens iets over zeggen. Het gaat hier over het portugeze stierenvechten en niet over de omgang met dieren in Nederland.
Wat er in de arena gebeurt is simpelweg een dier laten lijden om de toeschouwers een plezier te doen. En dat het dan "slechts" speren in zijn vetbult zijn doet eigenlijk niet terzake. Het is en blijft een dier pijnigen voor onze lol. En dat hij daarna geslacht wordt voor de consumptie doet daar verder ook niks aan af, dat kan namelijk ook zonder dat er gevochten wordt.
Iedereen mag een mening geven, maar niet vanuit een gevoel dat opgewekt is door activisten die zuiver en alleen wantoestanden laten zien op Spaans grondgebied.
Het gaat hier inderdaad niet over de omgang van dieren in Nederland, maar het gaat ook niet over wantoestanden op Spaans grondgebied.
En het stuit me gewoon tegen de borst dat buitenlanders maar vinden dat ze er wat aan moeten doen terwijl in hun eigen land ook niet alles in orde is. Laten de Spanjaarden het zelf maar aanpakken, en dat gebeurt gelukkig ook. Dit staat los van welke mening iemand heeft of geeft.
Ik ben ook tegen het laten lijden van een dier voor vermaak. Maar ik ben me ook bewust dat het afschaffen van dit soort stierenvechten in de arenas, waar het trouwens onder kunst valt, niet zorgt dat de wantoestanden van de wilde feesten stoppen. Sterker nog, het zal misschien wel toenemen.
Als ze vandaag stoppen met stierenvechten, loopt er nog een hele grote kudde Iberische stieren waar ze allerlei dingen mee kunnen gaan uitspoken! Want de mens wil toch zijn vermaak en hier kijkt men nu eenmaal naar een ander soort vermaak dan elders.
En dat heeft trouwens niets met toeristen te maken, maar de aard van het volk.
Wat ik erger vindt, is dat de Spanjaarden steeds meer vallen voor het stierenvechten te paard, maar daarbij het paard totaal verkeerd gebruiken!!! Deze paarden krijgen geen opleiding, de ruiters zijn geen meesters.
Als iemand dan zo graag actie wilt voeren, dan kan die zich beter op Spanje richten en niet op een topic in bokt...want die heeft geen enkele invloed.