Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena Update

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 15:28

Karl66 schreef:
Dat eerst iemand zijn eigen straatje schoon moet vegen voordat hij of zij over iemand anders iets mag zeggen is natuurlijk onzin. Dan kan niemand ooit meer ergens iets over zeggen. Het gaat hier over het portugeze stierenvechten en niet over de omgang met dieren in Nederland.

Wat er in de arena gebeurt is simpelweg een dier laten lijden om de toeschouwers een plezier te doen. En dat het dan "slechts" speren in zijn vetbult zijn doet eigenlijk niet terzake. Het is en blijft een dier pijnigen voor onze lol. En dat hij daarna geslacht wordt voor de consumptie doet daar verder ook niks aan af, dat kan namelijk ook zonder dat er gevochten wordt.

Iedereen mag een mening geven, maar niet vanuit een gevoel dat opgewekt is door activisten die zuiver en alleen wantoestanden laten zien op Spaans grondgebied.
Het gaat hier inderdaad niet over de omgang van dieren in Nederland, maar het gaat ook niet over wantoestanden op Spaans grondgebied.
En het stuit me gewoon tegen de borst dat buitenlanders maar vinden dat ze er wat aan moeten doen terwijl in hun eigen land ook niet alles in orde is. Laten de Spanjaarden het zelf maar aanpakken, en dat gebeurt gelukkig ook. Dit staat los van welke mening iemand heeft of geeft.

Ik ben ook tegen het laten lijden van een dier voor vermaak. Maar ik ben me ook bewust dat het afschaffen van dit soort stierenvechten in de arenas, waar het trouwens onder kunst valt, niet zorgt dat de wantoestanden van de wilde feesten stoppen. Sterker nog, het zal misschien wel toenemen.
Als ze vandaag stoppen met stierenvechten, loopt er nog een hele grote kudde Iberische stieren waar ze allerlei dingen mee kunnen gaan uitspoken! Want de mens wil toch zijn vermaak en hier kijkt men nu eenmaal naar een ander soort vermaak dan elders.
En dat heeft trouwens niets met toeristen te maken, maar de aard van het volk.
Wat ik erger vindt, is dat de Spanjaarden steeds meer vallen voor het stierenvechten te paard, maar daarbij het paard totaal verkeerd gebruiken!!! Deze paarden krijgen geen opleiding, de ruiters zijn geen meesters.

Als iemand dan zo graag actie wilt voeren, dan kan die zich beter op Spanje richten en niet op een topic in bokt...want die heeft geen enkele invloed.

Anoniem

Re: Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:41

Ik vind stierenvechten echt dierenmishandeling.. maarja helaas zijn er mensen die het een sport noemen..

Moest wel "lachen' om dit : maar liever een mening over of een "buitenlander" zijn traditie in een ander land door de strot mag duwen" zinnetje van je.. Moest meteen denken aan slachtfeesten, moskeen en dat soot " gedoe" in nederland.. Dat word ook allemaal gewoon geaccepteerd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:47

Het woord kunst zou ik persoonlijk in deze context niet gebruiken. Maar dat deze legale vorm beter zou zijn omdat het anders stiekum nog veel erger zou worden voor de stieren is ook een drogredenering. Dan moeten ze de organisatoren van die wilde feesten gewoon heel streng gaan aanpakken. Als de pakkans groot genoeg is en de straf streng genoeg, dan stopt het wel.

Maar om weer on topic te komen. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig in hoeverre het een serieus verhaal is? In de zin van dat het kans heeft om door te gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 22:15

Sienna schreef:
Ik vind stierenvechten echt dierenmishandeling.. maarja helaas zijn er mensen die het een sport noemen..

Moest wel "lachen' om dit : maar liever een mening over of een "buitenlander" zijn traditie in een ander land door de strot mag duwen" zinnetje van je.. Moest meteen denken aan slachtfeesten, moskeen en dat soot " gedoe" in nederland.. Dat word ook allemaal gewoon geaccepteerd.

Ja, ik heb ook al genoemd dat we ook van buitenlandse restaurants genieten enzo, het ligt idd niet zo zwart wit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 22:24

Karl66 schreef:
Het woord kunst zou ik persoonlijk in deze context niet gebruiken. Maar dat deze legale vorm beter zou zijn omdat het anders stiekum nog veel erger zou worden voor de stieren is ook een drogredenering. Dan moeten ze de organisatoren van die wilde feesten gewoon heel streng gaan aanpakken. Als de pakkans groot genoeg is en de straf streng genoeg, dan stopt het wel.

Maar om weer on topic te komen. Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig in hoeverre het een serieus verhaal is? In de zin van dat het kans heeft om door te gaan.

Het woord kunst komt niet bij mij vandaan. Maar als je het goed bekijkt is het wel te vergelijken met toneel of dansuitvoering. We mogen paardrijden ook rijkunst noemen... en niet iedereen die paardrijdt doet ook aan rijkunst...
Wat die wilde feesten betreft, Barrancos betaalde gewoon elk jaar een fikse boete, waarvoor ze gewoon een inzameling deden onder de bewoners, om eens per jaar de stier te mogen doden en nu hebben ze het zelfs legaal kunnen krijgen door te beroepen op de traditie wet en ik vrees dat bijna alle dorpen dat wel kunnen doen. Het is niet zo makkelijk om spektakel af te nemen met boetes. Ze doen hier bv ook graag aan streetracing met autos. Totaal illegaal, levensgevaarlijk, grote boetes, constante pakkans, maar het lijkt niet te stopen.
Veel wilde feesten worden oogluikend toegelaten door de gemeentes, het is een soort van carnaval... het zit gigantisch ingebakken, helaas.

Ik heb geen idee hoe dit specifieke geval af gaat lopen en ben ook wel benieuwd. We hebben net en nieuwe president en ik denk dat die een voorbeeld zal willen stellen. Maar welk? "Kijk eens hoe liberaal we zijn" of "geen sprake van, verboden is verboden!"

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:29

jammer dat sommige mensen toch bericht 1 niet goed lezen de ts
vraagt om jullie mening over je traditie houden in het land waar het niet mag,, niet over het stienervechten blablabla meningen.. zo gaan er weer een leuke discussie de mist in..

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:25

nou het hele topic eindelijk doorgespit zeg! wat een verhalen allemaal..
Ik ben ook tegen stierenvechten, natuurlijk, maar je moet ook gaan kijken naar de handel die eromheen zit.. Als die helemaal weg is dan zal het pas slecht gaan met het land waarschijnlijk en mag jij gaan raden wie er dan weer gaat klagen omdat Portugal dan zijn handje ophoud bij de EU..

Maar om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp ; die directeur zal het hopelijk niet lang redden en ik vind ook dat die gast lekker terug moet naar zijn eigen land als hij vind dat het daar zo goed is? Ik vraag me uberhaupt af wat hij dan in Portugal te zoeken wil hebben als het in zijn eigen land gewoon legaal is... Maarja, alles wat je niet kan hebben is een mooi streven om het wel te krijgen toch?

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:24

Lusitana schreef:
Zowel foto als film zijn van SPAANS stierenvechten. Hier draagt het paard helemaal geen bescherming, omdat de hoorns bekleed worden met leren kappen. De stier kan het paard niet verwonden en de hele opzet van het stierenvechten is anders.
Daarom ben ik vreselijk tegen activisten die maar van alles van allerllei anti sites halen. Spreek als ooggetuige en houd anders je mond!!!!!

De foto was van een portugees gevecht, op de foto droeg het paard geen bescherming. En zo'n leren kap helpt echt niet voldoende om de horens van die stier uit het paard te houden, de kracht die een stier kan zetten kun je echt niet tegen houden met een kapje, zelfs al zou je de horens er helemaal af halen, dan nog kan een stier een paard lelijk verwonden of zelfs doden.

Maar jij bent schijnbaar voor stierengevechten, jij hebt ze met eigen ogen gezien en dus heb jij kunnen zien dat de stier het best leuk vind zo'n spelletje. Mishandeling is het zeker niet, anders zou die stier niet zo zijn best doen om achter die kerels aan te rennen of niet?

Persoonlijk vind ik dat de directeur zich aan de regels heeft te houden, als de regel bestaat dat de stier niet in de arena gedood mag worden dan moet hij niet proberen of het wel kan. Ik weet niet hoe streng ze zijn op hun regels in portugal maar waarschijnlijk krijgt hij toch zijn zin niet, maar ja, ik ben geen ooggetuige dus misschien moet ik mijn mond maar houden...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 18:58

anneliesdj, wil je nu alsjeblieft ophouden met invullen wat jij denkt wat ik wel of niet vind?
Ik ben niet voor stierenvechten. Ik heb dat verschillenden keren duidelijk gemaakt.

Het is natuurlijk voor een stier om dingen te bestormen, of ga je dat nu ook tegenspreken?

En het hele feit dat de stier potentieel gevaarlijk is, maakt het spannend, anders kunnen ze ook wel een ezel in de arena zetten, om maar wat te noemen.

De wet wordt hier net zo gehanteerd als in elk ander land. Als er dingen illegaal gebeuren, wordt het bestraft. Maar iemand kan natuurlijk wel zijn best doen om dingen te legaliseren. Deze directeur spreek van zijn droom en heeft ook uitgesproken dat hij weet dat Lissabon zich niet kan beroepen op de traditie wet, maar dat hij alle wegen zal bewandelen die nodig zijn om zijn droom te verwezelijken.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:06

Je vult zelf in wat je denkt, ik trek alleen mijn conclusie daaruit, je zegt dat de gevechten helemaal niet zo erg zijn als ze lijken en jij hebt het met eigen ogen gezien toch?

Op het moment dat de stier de arena binnenkomt is hij zo overdondert dat hij het lieftst ergens in een hoekje gaat staan maar hij wordt uitgelokt door de matador's, picador's enz en krijgt de kans niet om in een hoekje te gaan staan omdat hij daar wel weer uitgejaagd wordt.

Als het deze man zijn droom is om het doden van de stier te legaliseren zal hij daar vast erg zijn best voor gaan doen, jij weet meer van de regelgeving in portugal als ik dus jij zult beter weten of het hem ook echt gaat lukken. Ik hoop dat het hem niet zal lukken, verder kan ik er weinig over zeggen. Ik ben het met je eens dat hij een ander zijn mening niet door de strot kan drukken maar dat kan hem nog best wel eens gaan lukken als portugal zich niet kan beroepen op de wet van de traditie.
Welke wetten kunnen er wel voor zorgen dat hij zijn zin niet door kan drukken?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 13:15

Die traditie wet geldt hier en daar en houdt in dat waar bepaalde spelen meer dan zoveel jaar bestonden in een bepaalde plaats, die plaats die spelen op die manier mag behouden (wat overigens wel via de rechter moet worden bewerkstelligd).
Lissabon kan zich niet beroepen op de traditiewet in verband met het doden van de stier, omdat het daar nooit eerder is gebeurd. Er zitten dus geen gaten in de wet die het mogelijk maken een stier te doden in een arena in Lissabon.
Er zal dus een aangepaste wet gecreëerd moeten worden als deze directeur zijn zin wil krijgen, of hij zal achteraf een boete moeten betalen, wat vrij makkelijk zal zijn als je een arena runt met allerlei spectakel het hele jaar door.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:20

Hoe bedoel je dat hij achteraf een boete moet betalen? Denk je dat hij het gewoon zal gaan doen en de boete die hij ervoor krijgt voor lief neemt omdat het hem toch meer geld oplevert dan het hem kost?

Hoe staat het ervoor dan, heeft hij al wat bereikt? Of zal het hem niet gaan lukken?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 16:49

De directeur heeft nog niets voor elkaar omdat hij eerst de arena wil laten overdekken. Er komen iets van 20 stierengevechten per seizoen, en voor de rest van het jaar wordt de arena voor andere dingen gebruikt. Het is vooralsnog alleen toekomst muziek.

Zo´n boete stelt in verhouding niks voor. Wat wel telt is de naam van de arena en de directeur. Als hij negatief in het nieuws wordt gebracht, zal dat zeker slecht zijn voor de Campo Pequeno, maar als hij veel bewonderaars heeft die ook graag de dood van de stier willen, zal er weinig aandacht aan besteed worden, hoewel ik denk dat de activisten hier het hem niet makkelijk zullen maken.
Maar ik moet hier gissen. Er is verder geen aandacht aan besteed in de kranten, dat zal pas komen als er werkelijk iets gaat gebeuren in de arena. Vergeet niet dat het hier slechts om een interview ging met een bekende persoonlijkheid over zijn plannen met de Campo Pequeno.

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:23

Ik heb niet het hele topic doorgelezen want volgens mij gaat dat meer over de discussie of stierenvechten nou wel of niet mag/kan en daar ging de vraag van de TS niet over...
Wbt de vraag ben ik van mening dat de nieuwe directeur niet de hele traditie veranderd, maar dat hij alleen een 'nieuwe sport' invoert. Deze lijkt op het bestaande stierenvechten in portugal maar is niet hetzelfde. Vergelijk het met het verschil tussen kunstschaatsen en sprinten. Kunstschaatsen is heel anders dan een sprint maar beide hebben geen 'last' van elkaar. Als er in 1 arena wél stieren gedood mogen worden wil dat toch niet zeggen dat in de overige arena's de bestaande traditie ten onder gaat? Of zorgt het legaliseren in één arena er voor dat het hele gebied automatisch ook stieren gaat doden? Dan vind ik het een ander verhaal, in dat geval tast het nl wel (een deel van) de traditie aan.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 21:25

Daar heb je een goed punt. Maar zo´n bekende arena heeft natuurlijk wel een voorbeeld functie. Als hij het daar voor elkaar krijgt waar het niet mag, gaat iedereen wijzen, van "hij mag het wel, waarom mogen wij het dan niet?" Terwijl de wet nadrukkelijk zegt dat het niet mag. Waar heb je dan de wet voor?
Het is al zo dat de grens niet bestaat voor stierenvechters, maar als de wet ook al wordt gezien om overtreden te worden, waar blijft dan de identiteit van je land? En, we mogen ook niet daar ineens de stier maar niet doden. Dan moeten zij zich ook aan ons type stierenvechten houden, vind ik zelf.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 01:09

Alleen dan is de vraag of ze gaan wijzen, want het ging toch om de dressuur met het paard? Waarbij de stier eigenlijk alleen maar een soort "versiering" is om de kunsten te laten zien?

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 02:11

Mooi stuk over dat stieren vechten. Je in onze ogen is het zielig ik vind dat het een echte spaanse traditie is en daar ok hoort. Het lijkt voor ons zielig mar wie zijn wij om onze normen en waarden op te leggen aan spanjaarden. Het is hun probleem en als hun ermee willen stoppen moeten ze dat doen.

Indianen eten ook aap en slachten op hun rituele manier een varken. Ik vind het wel een verschil of je nu uit bruut geweld een dier aan zijn einde laat komen zoals honden in china die op een humanere manier aan hun einde komen daar mag je wat van zeggen omdat het geen doel heeft. Het is net als met eskimo's die eten zeehond en niemand zou daar wat van zeggen. Maar een stelletje slachters die ff een paar honderd duizend zeehonden komen uitroeien uit winst bejag dat kan niet.

Persoonlijk vind ik het niet erg goed van die nieuwe directur om daar dieren weer de doden puur en alleen omdathet uit winst bejag is en niet uit een traditie die voortkomt uit het gevecht dat gaat tussen stier en mens. met een gevoel van eer voor het dier een gevecht aan gaan dat kan ik me nog voorstellen maar de traditie is neit dus ik zou zeggen voer hem dan ook niet in. Ik vind persoonlijk dat het niet op zuivere gronden gestoeld is dus ik zou er niet voor zijn.

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:19

ik vind het eigenlijk niet kunnen dat die directeur een andere traditie wilt invoeren. Stel nu, dat er een Portugese befaamde stierenvechter directeur was geworden, zou die dan ook met zo'n idee afkomen ? Ik heb zo 't vermoeden van niet (kan er natuurlijk naast zitten hé).

Ik ben benieuwd wat de algemene reactie zou zijn van Portugal, indien het voorstel er door zou komen. Portugezen hebben niet de traditie die dieren te doden en ik denk niet dat iedereen daar ineens hoog zou mee oplopen. In tegensteling tot Spanje, gezien de traditie daar.

(en ik hóóp dat die directeur zijn zin niet krijgt want de stier doden vind ik maar niets, maar ik ben dan ook geen zuiderling en zal die passie omtrent het stierengevecht dan ook nooit begrijpen )

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:58

Lusitana schreef:
Daar heb je een goed punt. Maar zo´n bekende arena heeft natuurlijk wel een voorbeeld functie. Als hij het daar voor elkaar krijgt waar het niet mag, gaat iedereen wijzen, van "hij mag het wel, waarom mogen wij het dan niet?" Terwijl de wet nadrukkelijk zegt dat het niet mag. Waar heb je dan de wet voor?
Het is al zo dat de grens niet bestaat voor stierenvechters, maar als de wet ook al wordt gezien om overtreden te worden, waar blijft dan de identiteit van je land? En, we mogen ook niet daar ineens de stier maar niet doden. Dan moeten zij zich ook aan ons type stierenvechten houden, vind ik zelf.

Ik denk dat of het volgens de wet wel of niet mag niet zo veel te maken heeft met de discussie of hij de traditie aantast.. Daarbij, als jij zegt dat de meeste portugezen tegen zijn, zouden ze dan wel gaan proberen het doden er in de andere arena's ook door te krijgen? Of zouden ze 'die gek zn gang laten gaan' en zelf lekker met hun eigen manier van de sport verder gaan?

Dat in Spanje geen stierenvechten gehouden mogen worden waarbij de stieren niet gedood mogen worden, dus zij dat dan ook maar niet in portugal mogen, vind ik net zo'n nonargument als dat moslims hier geen moskeeen zouden mogen bouwen omdat 'wij' daar geen kerken mogen bouwen. Ofterwijl, het bekende 'als hij in de sloot springt, doe jij het dan ook?'

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:57

Er zit een vrij groot verschil tussen Portugese en Spaanse stierengevechten.
Ik vind dat als de directeur zo graag het doden van stieren door de matador wilt zien, dat hij dan gewoon in Spanje had moeten blijven. Met tradities van anderen moet je niet morren, iig niet als het zo diepgeworteld is.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 11:14

rommie schreef:

Ik denk dat of het volgens de wet wel of niet mag niet zo veel te maken heeft met de discussie of hij de traditie aantast.. Daarbij, als jij zegt dat de meeste portugezen tegen zijn, zouden ze dan wel gaan proberen het doden er in de andere arena's ook door te krijgen? Of zouden ze 'die gek zn gang laten gaan' en zelf lekker met hun eigen manier van de sport verder gaan?

Dat in Spanje geen stierenvechten gehouden mogen worden waarbij de stieren niet gedood mogen worden, dus zij dat dan ook maar niet in portugal mogen, vind ik net zo'n nonargument als dat moslims hier geen moskeeen zouden mogen bouwen omdat 'wij' daar geen kerken mogen bouwen. Ofterwijl, het bekende 'als hij in de sloot springt, doe jij het dan ook?'

Je hebt daar wel een punt, (al vind ik godsdienst dan weer geen goede vergelijking, want er zijn wel degelijk christenen in Moslimlanden) maar ik blijf het toch vreemd vinden als een Portugese directeur in Spanje zou worden uitgelachen, ten zij hij zich aanpast, waar een Spaanse directeur hier zou kunnen komen en voor elkaar zou krijgen om gewoon te doen wat hier verboden is!

Het gaat hier wel om tradities en met name een die door de wet bepaald is, maar Spaans stierenvechten is echt niet te vergelijken met Portugees. Ik vond de vergelijking met het schaatsen wel gaaf, kunstschaatsen en hardrijden. Je gebruikt in beide gevallen schaatsen, maar daar houd de vergelijking wel op.
Ik ken het standpunt van de Portugesen niet genoeg om te kunnen roepen of ze tegen zijn of voor, maar ik weet wel dat er genoeg groepen zijn die wel graag een stier willen doden, het nu niet mogen, maar als eentje het voor elkaar krijgt via wegen, dan gaan zij die ook zeker volgen. En dan is het hek van de dam. (antwoord op de vraag van Karl66)
Aan de andere kant is er een grote groep tegen stierenvechten en de boel houd elkaar een beetje in evenwicht. Maar ik heb liever dat het de kant op slaat waar er geen of minder stierenvechten is, dan meer en Spaans!!!

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:05

Lusitana schreef:
Je hebt daar wel een punt, (al vind ik godsdienst dan weer geen goede vergelijking, want er zijn wel degelijk christenen in Moslimlanden) maar ik blijf het toch vreemd vinden als een Portugese directeur in Spanje zou worden uitgelachen, ten zij hij zich aanpast, waar een Spaanse directeur hier zou kunnen komen en voor elkaar zou krijgen om gewoon te doen wat hier verboden is!

Het gaat hier wel om tradities en met name een die door de wet bepaald is, maar Spaans stierenvechten is echt niet te vergelijken met Portugees. Ik vond de vergelijking met het schaatsen wel gaaf, kunstschaatsen en hardrijden. Je gebruikt in beide gevallen schaatsen, maar daar houd de vergelijking wel op.
Ik ken het standpunt van de Portugesen niet genoeg om te kunnen roepen of ze tegen zijn of voor, maar ik weet wel dat er genoeg groepen zijn die wel graag een stier willen doden, het nu niet mogen, maar als eentje het voor elkaar krijgt via wegen, dan gaan zij die ook zeker volgen. En dan is het hek van de dam. (antwoord op de vraag van Karl66)
Aan de andere kant is er een grote groep tegen stierenvechten en de boel houd elkaar een beetje in evenwicht. Maar ik heb liever dat het de kant op slaat waar er geen of minder stierenvechten is, dan meer en Spaans!!!

Ik denk dat de godsdienstvergelijking juist wel goed is, er zijn nu toch ook al arena's waar ze (al is het een keer per jaar) een stier wel doden? De 'godsdienst' is er dus wel, maar wordt door de meerderheid verre van geaccepteerd/gewaardeerd. Spanjaarden die bij jullie stieren komen doden worden bij jullie blijkbaar meer geaccepteerd (want als iedereen tegen was zou er geen discussie ontstaan) dan Portugezen die in spanje géén stieren doden, omdat dat tegen hun traditie indruist.

Dat het beter helemaal kan stoppen ben ik met je eens, maar dat is nou juist de discussie die het topic bijna over de kop hielp

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 23:07

Waar ze de stier wel doden is beslist geen arena. Dit gebeurt op een illegaal jaarlijks dorpsfeest (en kwam elk jaar in het nieuws)!!! In de arenas zijn en worden geen stieren gedood!!!!

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:35

waarom moeten ze die stier doden dan

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:22

Hoe bloederiger hoe beter ofzo? Weet het ook niet...