Erfbelasting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:07

Ik heb niet het hele topic gelezen. Excuus als dit al besproken is.

Wat ikzelf vooral heel erg stom vind, is het verschil tussen: Partner, kinderen --Kleinkinderen, verdere afstammelingen -- Overige erfgenamen

Ik vind dat een gekozen erfgenaam ook in de goedkoopste categorie zou moeten vallen. Stel ik heb kinderen en wil er voor kiezen om bijvoorbeeld mijn huis aan mijn al 50 jaar beste vriendin te schenken bij mijn dood, dan moeten zij daar ongeveer 3x zoveel belasting over betalen dan een partner of kind dat zou moeten doen. Dat vind ik zo stom en onlogisch. Als ik in mijn testament bepaalde dingen aan specifieke erfgenamen toeken, dan zou dat imo allemaal onder het 'goedkoopste' tarief moeten vallen. Zij staan namelijk het hoogst op mijn persoonlijke prioriteitenlijst. En alles wat dan niet specifiek benoemd is in het testament, gaat dan op de normale manier.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:08

Cer schreef:
ik zat dat eens te googlen, maar je mag dus belastingvrij 6.908 per jaar schenken. Als je dat meteen overschrijft dan is dat gratizz.

Als je dat op papier doet, dan moet je 6% rente uitbetalen, dus je moet dan ook 414.48 euro per jaar betalen (aan je kind dan denk) Na 10 jaar heb je je kind dan 4.144,80 euro rente betaald, en ze krijgen 69.080 uit je nalatenschap zonder daarover belasting te betalen.

Ik zie niet helemaal hoe deze rente die je aan je kind betaald, extra inkomen is voor de belastingdienst? Oh wacht het is inkomen voor het kind, hoeveel belasting gaat er dan overheen in box 3?

Je hoeft niet ieder jaar terug naar de notaris lees ik, dat scheelt weer

Nope, die rente betaal je jaarlijks als schenker over die 6908 euro.
Na 10 jaar is dan inderdaad 4144,80 euro aan rente betaald, maar het geschonken bedrag is en blijft 6908 euro. Dat vertienvoudigd niet zomaar. Dan moet er tien jaar lang het maximale bedrag op papier worden geschonken. Maar dan stijgt dus ook elk jaar de verplichte rente omdat het bedrag dat op papier is geschonken hoger is geworden.
En elke keer moet je het bij een notaris vastleggen en die werken ook niet voor niets.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:16

Oh ik haalde het hier vandaan, maar misschien is de thuisnotaris niet de beste bron?
https://www.thuisnotaris.nl/kennisbank/ ... op-papier/

hier lijkt inderdaad te staan dat het rente op rente is:
https://www.erfrechtplanning.nl/over-er ... pelregels/

NuNotariaat legt het iets beter uit als je maar 1x een bedrag schenkt, je moet dan dus wel jaarlijks die rente betalen
https://www.nunotariaat.nl/kennisbank/s ... -op-papier

ik lees op hun site ook iets over opvullegaat
https://www.nunotariaat.nl/blog/opvulle ... g-besparen
dat kan dan ook interessant zijn? Ik heb het niet goed doorgelezen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:19

Sansevieria schreef:
Zie ik ook zo, de afgunst druipt er soms vanaf.

Ik zou graag mijn huis nalaten aan een van de neven of nichten (wij hebben zelf geen kinderen) om er gewoon in te kunnen wonen, maar de erfbelasting hierover is voor hen niet op te brengen gewoon.

We hebben dan maar nogmaals onze testamenten aangepast (ja kost weer geld!), en geven ze netto legaten, wat dan nog overblijft gaat naar goede doelen, die betalen daar tenminste geen erfbelasting over.
Kwestie van tenminste nog een beetje kunnen bepalen waar het geld waar wij voor gewerkt hebben naar toe gaat.

Dus ja, maak testamenten, informeer je bij een notaris zou ik zeggen.

Sorry, maar waar hebben we het over? (niet specifiek op jou, overigens)
Stel jouw huis is flink duur, volledig afbetaald en de WOZ-waarde (wat al niet de taxatiewaarde is, die ligt meestal wat hoger) is 1 miljoen. Dan zou een nichtje een hypotheek kunnen afsluiten voor grofweg €385k om de erfbelasting te kunnen betalen. Of zelf wat inleggen en een lagere hypotheek. Een gemiddeld starterskoppel kan dat in principe wel opbrengen (evt. met wat eigen inleg). Dan heb je toch een dik huis voor een dubbeltje "op de kop getikt" als het ware? En als je dat niet kan: dan verkoop je het huis en houdt je nichtje alsnog zo'n 6 ton over wat ze zo gratis en voor niks krijgt, geen moeite voor hoeft te doen, en wat ze kan gebruiken om een ander huis te kopen wat wel in haar budget past, waar niet eens een hypotheek aan te pas hoeft te komen?

En stel je huis is wat kleiner, zo'n 6 ton, dan betaal je € 225.000 aan erfbelasting en dus waar je een hypotheek voor moet afsluiten. Dat is zelfs onder de prijs van een goedkopere starterswoning anno nu. Maar heb je wél een huis wat qua waarde daar ver boven zit...

En voor een kind is die situatie alleen maar voordeliger.

Als het nog niet duidelijk was, ik heb 0 problemen met de erfbelasting. De vrijstellingen maken al een hoop goed voor de partner dus 99% van de (getrouwde/partnerschap) partners raakt niet in de problemen. En dat overige percentage, dat kan dan wellicht niet in het huis blijven wonen, maar bij verkoop krijgen ze dan toch een boel geld mee waar ze iets mee kunnen. Emotioneel vervelend, maar financieel lijkt me dat er dan weinig aan de hand is.

Wat mij betreft mogen de vrijstellingen voor kind + overig wel hoger, en mag het percentage boven een bepaald bedrag ook omhoog (zodat de 'rijkeren' wat meer moeten betalen maar de gemiddelde Nederlander makkelijker kan erven en dus minder erfbelasting hoeft te betalen). De partnervrijstelling vind ik in principe goed, zo kunnen veruit meeste partners gewoon in hun huis blijven wonen zonder problemen. Want je betaalt slechts de erfbelasting over de helft van het huis natuurlijk, als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd etc...
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op Vandaag, 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:25

Google zegt:
Voor een hypotheek van €390.000 is in 2026 een gezamenlijk of individueel bruto jaarinkomen van ongeveer €80.000 tot €87.000 nodig. Dit is gebaseerd op de actuele rentestanden. Het precieze bedrag hangt af van de rente, de gekozen hypotheekvorm en persoonlijke financiële verplichtingen zoals schulden

Wat zou het bruto inkomen per maand dan moeten zijn? Google zegt dit:
Een bruto jaarsalaris van € 85.000 komt in Nederland (in 2026) neer op ongeveer € 7.083 bruto per maand, uitgaande van 12 maanden zonder vakantiegeld of 13e maand. Wordt het vakantiegeld apart uitbetaald, dan is het maandloon lager. Dit resulteert in een netto maandsalaris van circa € 4.296.
Voor een single zal dat niet meevallen?

Voor een stelletje wellicht wel?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:26

Ja, vandaar starterskoppel :j. In je eentje wordt dat inderdaad lastiger, maar zoals je zelf al zegt, al moet je het huis verkopen, dan heb je toch een mooi zakcentje mee om een mooi ander huis van te kopen...

Lara schreef:

Wat ikzelf vooral heel erg stom vind, is het verschil tussen: Partner, kinderen --Kleinkinderen, verdere afstammelingen -- Overige erfgenamen

Ik vind dat een gekozen erfgenaam ook in de goedkoopste categorie zou moeten vallen. Stel ik heb kinderen en wil er voor kiezen om bijvoorbeeld mijn huis aan mijn al 50 jaar beste vriendin te schenken bij mijn dood, dan moeten zij daar ongeveer 3x zoveel belasting over betalen dan een partner of kind dat zou moeten doen. Dat vind ik zo stom en onlogisch. Als ik in mijn testament bepaalde dingen aan specifieke erfgenamen toeken, dan zou dat imo allemaal onder het 'goedkoopste' tarief moeten vallen. Zij staan namelijk het hoogst op mijn persoonlijke prioriteitenlijst. En alles wat dan niet specifiek benoemd is in het testament, gaat dan op de normale manier.

Vind ik inderdaad ook ouderwets, maar ik kan me voorstellen dat dit juridisch ingewikkeld ligt? Maar stel je mag 1 persoon als "bijzondere erfgenaam die geen close-familie is" aanwijzen die een lekkere vrijstelling krijgt, zou ik dat best goed vinden.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:34

Roodvos schreef:
Wat ik nog niet heb geregeld is een WLZ-clausule (Wet langdurige zorg). En ik wil nog een levenstestament. Dit wil ik binnenkort regelen.

AI schreef:
Een Wlz-clausule (Wet langdurige zorg) in een testament is primair bedoeld voor gehuwden/samenwonenden om te voorkomen dat het vermogen van de langstlevende opgaat aan een hoge eigen bijdrage bij opname in een zorginstelling. Voor alleenstaanden is deze clausule doorgaans niet effectief of noodzakelijk, omdat de erfenis dan direct opeisbaar is.

Belangrijke aspecten van de Wlz-clausule en alleenstaanden:
* Doel: De clausule zorgt dat kinderen hun erfdeel kunnen opeisen bij opname in een tehuis, waardoor het vermogen van de langstlevende daalt en de eigen bijdrage lager wordt.
* Alleenstaanden: Als er geen partner is, is de clausule vaak overbodig omdat het vermogen niet via een langstlevende-constructie "vast" zit bij een ouder die zorg nodig heeft.
* Vermogensgrens (2026): Voor alleenstaanden geldt een vermogensgrens (boven €33.748, red.) waarboven een hogere eigen bijdrage kan worden opgelegd.
* Alternatieven: In plaats van een clausule kan een alleenstaande tijdens leven vermogen schenken (met de Schenken op papier regeling) om de eigen bijdrage te verlagen.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/uitleg/awbz-clausule-wlz-clausule/

Interessant. Vergelijkbare situatie hier. Mag ik vragen waarom je de wlz clausule dan wel wilt opnemen?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:47

Roodvos schreef:
Wat ik nog niet heb geregeld is een WLZ-clausule (Wet langdurige zorg). En ik wil nog een levenstestament. Dit wil ik binnenkort regelen.

AI schreef:
Een Wlz-clausule (Wet langdurige zorg) in een testament is primair bedoeld voor gehuwden/samenwonenden om te voorkomen dat het vermogen van de langstlevende opgaat aan een hoge eigen bijdrage bij opname in een zorginstelling. Voor alleenstaanden is deze clausule doorgaans niet effectief of noodzakelijk, omdat de erfenis dan direct opeisbaar is.

Belangrijke aspecten van de Wlz-clausule en alleenstaanden:
* Doel: De clausule zorgt dat kinderen hun erfdeel kunnen opeisen bij opname in een tehuis, waardoor het vermogen van de langstlevende daalt en de eigen bijdrage lager wordt.
* Alleenstaanden: Als er geen partner is, is de clausule vaak overbodig omdat het vermogen niet via een langstlevende-constructie "vast" zit bij een ouder die zorg nodig heeft.
* Vermogensgrens (2026): Voor alleenstaanden geldt een vermogensgrens (boven €33.748, red.) waarboven een hogere eigen bijdrage kan worden opgelegd.
* Alternatieven: In plaats van een clausule kan een alleenstaande tijdens leven vermogen schenken (met de Schenken op papier regeling) om de eigen bijdrage te verlagen.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/uitleg/awbz-clausule-wlz-clausule/

paars schreef:
Interessant. Vergelijkbare situatie hier. Mag ik vragen waarom je de wlz clausule dan wel wilt opnemen?

Ik wil sowieso onderzoeken wat er op dat gebied mogelijk is. Omdat ik directe erfgenamen heb aangewezen. Dat er voor hun ook nog wat te erven valt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:14

Roodvos schreef:
Ik wil sowieso onderzoeken wat er op dat gebied mogelijk is. Omdat ik directe erfgenamen heb aangewezen. Dat er voor hun ook nog wat te erven valt.

Dus ook om te kijken wat het maximaal haalbare is denk ik?
Ik vind het ook interessant, vind het ook zonde als het geld 'verdwijnt' terwijl mijn naaste familie het alsnog goed kan gebruiken. Niet in de zin van noodzakelijk, maar wel met een voorsprong op een geldzorgvrij leven. (uiteraard kan er in mijn situatie nog altijd wat veranderen, maar alsnog)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:25

Lara schreef:

ik snap niet zo goed waarom je dat onlogisch vindt, dat is toch juist heel logisch? Dat je het er niet mee eens bent is wat anders, maar de reden dat een partner en kind een ander tarief krijgen is dat niet omdat ze hoger op de prioriteitenlijst staan of het meer "gegund" krijgen door de staat, maar simpelweg doordat er anders levensontwrichtende situaties ontstaan zoals in dit topic al voorbeelden genoemd worden.