Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

_Lorette_ schreef:
Selina schreef:
Ik ga er niet minder om rijden, maar doe wel veel klagen en huilen bij de pomp.

Dit is ook mijn tactiek.

Hier is het meer een soort ontkenningsfase, ik doe mijn ogen dicht en sta met mijn rug naar de teller.

Het moment dat de pinpas de betaalzuil raakt denk ik: rien ne va plus, het geld is niet meer van u….

fjordjes

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:07

Nee ik rijd niet minder. Heb de auto ook echt nodig omdat alles qua voorzieningen buiten mijn dorp zitten. Dus voor boodschappen moet ik met de auto omdat het te ver weg is om op de fiets te doen. In mijn dorpje heb je geen winkels, geen sportschool, huisarts etc etc. Dus ik ben best wel afhankelijk van een auto.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Momenteel rijd ik er nog niet minder om. Maar als dit lang gaat duren en/of de prijzen nog verder stijgen dan ga ik een dag extra thuiswerken. Ik kan helaas niet met fiets naar werk en OV is helemaal om te janken.

Maar ik baal er wel enorm van.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

Bij mij verandert er niet veel. Ik woon ook ergens waar helemaal niets is, maar heb toch alles in een straal van 10km. Ik fiets graag en veel, dus dat scheelt. Auto pak ik alleen bij heel slecht weer, als ik in het donker ergens naartoe moet of supermarkt voor de grotere dingen. Ik laat de supermarkt ook regelmatig aan huis komen. Kleine dingen haal ik alsnog met de fiets. Plus ik combineer dingen altijd zo efficiënt mogelijk, heb sws een hekel aan op en neer karren.
Verder zijn deze prijzen gewoon belachelijk in vergelijk met de rest van EU. Graaicultuur.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

Ik rij er niet anders door maar het valt me wel op dat ik meer huil ja.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:34

Ik zat even te kijken, als ik nu van huis ga zonder auto met ov ben ik om 12:13 op het werk. Ik werk op 3 locaties en heb de optie het dichts bij huis gezocht. Met de auto ben ik er om 10:54. Het is maar 27 kilometer namelijk. Dat is gewoon geen optie. Heb weleens gekeken naar fiets/scooter, maar dan vertraagd de pont de reistijd ook enorm. Daar geeft hij ook 1 uur en 22 minuten voor. Dat kost gewoon teveel tijd.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:00

Minder rijden kan voor ons eigenlijk niet, maar we pakken nu wel meer ons kleine zuinige autotje, ipv die dikke kartrekker. En dat scheelt toch een tank of 2 benzine in de maand. Het is alleen wat meer puzzelen met het schema

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

Als ik naar het ziekenhuis moet scootmobiel is ruim een uur enkele reis. Ov is geloof ik bijna 2 uur als ik een gunstige verbinding neem en dan moet ik nog eerst 2 km lopen naar de trein of dichtbijzijnde bus (red ik niet) en daarna nog of 3 km lopen of de nagenoeg niet rijdende bus nemen en dan alsnog bijna een km moeten lopen (red ik ook niet)l auto is 10 minuten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:22

Ov is alleen voor woon/werk goedkoper dan met de auto omdat dat 100% vergoed wordt. De rest met OV doen kost nog altijd meer (helemaal als je met meer in een auto zit) en kost ook meer tijd.

Ik maak mij ook vooral zorgen over de doorberekeningen in producten straks......

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:30

Mijn partner krijgt als de benzine boven de 2 euro zit, meer reiskosten vergoeding, dus dat compenseert het woon-werk verkeer.

Verder pakken wij altijd al veel de fiets en doen dat nu nog wat bewuster. En heb ik 2 jaar terug, toen ik van baan wisselde, besloten een e-bike aan te schaffen ipv een tweede auto. Nu een hele gunstige keuze. Die pak ik nu sneller voor de 7km naar stal, dan de auto.

Maar op dit moment, laten we er nog niets voor, omdat we het gelukkig wel financieel kunnen lijden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:33

Moska schreef:
Waar ik wel van baal is dat ik echt een paar dagen voordat deze ellende begon, een andere auto heb gekregen (benzine). En dat mijn superfijne, zuinige kleine diesel die technisch 100% is, ineens helemaal geen drol meer oplevert en zelfs voor de sloop amper wat waard is (denk aan 300 euro ipv 2000). Dus die heb ik nu maar geschorst in afwachting van betere tijden :')

Herkenbaar.
Ik wilde de mijne dit voorjaar inruilen of verkopen en zelf een nieuwer model kopen. Maar goed, diesel dus, dus ik ben bang dat ik die aan de straatstenen niet kwijtraak nu.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:34

Tancreda4 schreef:
Ov is alleen voor woon/werk goedkoper dan met de auto omdat dat 100% vergoed wordt. De rest met OV doen kost nog altijd meer (helemaal als je met meer in een auto zit) en kost ook meer tijd.

Inderdaad.
Ik zou OV volledig vergoed krijgen en de trein stopt voor de deur van mijn werk. Helaas is de reistijd 2x zo lang (en er zijn andere mensen in de trein) en daar heb ik dan ook weer geen zin in. Lastig.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

Hier vooral heel blij dat ik vorig jaar mijn zware diesel voor een Upje op benzine heb verruild (en nu niet alleen meer vanwege de besparing op wegenbelasting := ), en dat ik niet meer 2 paarden op 2 verschillende plekken heb staan...snelle berekening is dat dat laatste alleen al me 1200 km per maand scheelt :$

Verder nu wat vaker op de fiets naar de super en paard, en straks als het weer beter is ook maar de fiets naar yoga en kickboksen. Dat scheelt toch gauw 150-200 km per maand weer. En wel zo gezond 8-)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Ik ga er niet minder voor rijden en ik ga er ook niet voor omrijden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

fohadie schreef:
Hier beide geen rijbewijs en dus ook geen auto. Scheelt een hoop geld, kan ik je zeggen!

Mensen denken altijd dat ze niet zonder auto kunnen, maar meestal kan het wel. Ze willen alleen niet. Dan heb ik het niet over de mensen in dorpen waar het ov slecht of nauwelijks rijdt. Tuurlijk, auto is vaak sneller en ov is ook hartstikke duur, maar zeg niet dat je niet zonder auto kan als je in een stad in Nederland woont. Ook fietsen lijken veel mensen verleerd. Waar je "vroeger" gewend was om 30-60 minuten te fietsen, vind men nu 15 minuten al veel. Zelfs op een electrische fiets!

Afijn, dat is de discussie niet. Ik vraag me wel af of mensen de auto meer laten staan als de gasprijzen nog veel duurder worden dat zelfs het ov nog goedkoper is. Waarschijnlijk niet, we blijven toch gewoonte dieren. :+

Dit kan je erg makkelijk zeggen als je in een (grotere) stad woont, maar gaat niet op als je dat niet doet.
Mijn werkgever detacheert mij naar wisselende opdrachtgevers en afspraak is dat dit tot 1 uur enkele reis kan. Mijn huidige opdracht is op ongeveer 40 minuten reistijd met auto. Met het OV zou ik ruim een uur en 20 minuten onderweg zijn voor deze opdracht. Buiten dat dit dus te veel tijd gaat kosten komt daar op het moment bij dat ik aan mijn linker knie geblesseerd ben en niet te lang kan lopen. In een automaat rijden kan gelukkig wel. Via mijn werkgever heb ik een leaseauto waarmee ik ook privé mag rijden (betaal hiervoor een vaste eigen bijdrage). Moet zeggen dat ik iedere keer als ik bij de pomp moet tanken ik op het moment opgelucht adem haal als ik de tankpas gebruik. Daardoor hoef ik ook qua privé gebruik weinig aan te passen.
Mijn leaseauto is ook omgeruild van een handgeschakelde versnelling naar een automaat. Deze is een paar maten groter en voldoet ook prima als boodschappenauto voor de weekboodschappen. Voorheen koos mijn partner liever voor de VW Caddy die hij op zijn bedrijf heeft staan. Maar ondanks hij daarvoor wel wat aan belasting kan terugkrijgen kiezen we op het moment meestal voor mijn leaseauto omdat daarvoor alle kosten al met mijn salaris worden verrekend en dat tot nu toe nog niet is veranderd.

De leaseauto rijdt overigens ook vrij zuinig (ruim 1 op 20), maar ik vind het een uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden. Zie ook verschil in verbruik tussen mijn vriend en mijzelf. Vooral de manier van optrekken zorgt voor een flink verschil.

Moet ook zeggen dat ik eigen vervoer echt prettiger vind omdat ik daarmee veel meer ruimte heb om zelf mijn start- en vooral eindtijd van het werk te bepalen. Ik heb een aantal jaren met OV moeten reizen en het was vreselijk irritant dat 5 minuten later klaar zorgde voor een half uur later thuis. Want 5 minuten later was een tram later waardoor ik de trein miste en dus een half uur later thuis was. Verder vind ik het heerlijk om na een drukke dag even alleen in de auto te zitten. Werk loslaten, bezig met verkeer en geen mensen om mij heen die in mijn aura gaan staan of zitten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:20

MarliesV schreef:
Mijn partner krijgt als de benzine boven de 2 euro zit, meer reiskosten vergoeding, dus dat compenseert het woon-werk verkeer.

Verder pakken wij altijd al veel de fiets en doen dat nu nog wat bewuster. En heb ik 2 jaar terug, toen ik van baan wisselde, besloten een e-bike aan te schaffen ipv een tweede auto. Nu een hele gunstige keuze. Die pak ik nu sneller voor de 7km naar stal, dan de auto.

Maar op dit moment, laten we er nog niets voor, omdat we het gelukkig wel financieel kunnen lijden.

Oh dat is wel heel netjes, doen zeker niet alle werkgevers.
Vind het wel krom dat zulke kosten nu bij werkgevers terecht komen, en dus producten en diensten aan het eind vd lijn dus waarschijnlijk ook weer duurder worden.
Accijns verlaging voelt voor mij als een veel logischere ingreep vanuit de overheid.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

Ik rijd niet minder, wel anders. Meer in de slipstream van vrachtauto. Niet afremmen op de motor maar in zijn vrij zetten, rustiger optrekken. Banden goed op spanning houden. Mijn gemiddelde rij bereik per kilometer is hierdoor wel wat omhoog gegaan en alle beetjes helpen op dit moment. Kan wel tanken in Belgie, is 12 km van huis, maar daar is de benzine ook mee omhoog gegaan. Het verschil met Nederland, goedkoopste tank in mijn woonplaats was en is nog steeds 47 eurocent.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

c_alsemgeest schreef:
MarliesV schreef:

Vind het wel krom dat zulke kosten nu bij werkgevers terecht komen, en dus producten en diensten aan het eind vd lijn dus waarschijnlijk ook weer duurder worden.
Accijns verlaging voelt voor mij als een veel logischere ingreep vanuit de overheid.

Klopt hoor, in dit geval is het een dienstverlenende semi overheid, heel netjes en geen product wat er duurder van wordt. Maar ben met je eens dat ingrijpen door de overheid logischer is.

Ik heb 2 jaar lang met het OV naar het werk gereisd, 35 km enkele reis, met de auto in een half uur te doen, met het OV een uur onderweg (7.30 uit huis naar het station fietsen, half uurtje met de trein en dan nog weer van station naar kantoor), maar heb daar destijds wel bewust voor gekozen.
Want het is niet alleen de benzine he, die autorijden duur maakt, ook de aanschaf en het onderhoud zijn stevige posten. Dus heb ik gekozen destijds voor een uur per dag langer onderweg, maar dan goedkoper en milieuvriendelijker uit zijn.

Ik vind dit alleen altijd wel een lastige discussie, want de 'rijken' kunnen het wel redden en de 'armen' die vaak echt afhankelijk zijn van die auto, die komen in de problemen. Zelfde verhaal met energiekosten die de pan uit rijzen en boodschappen die duurder zijn.

Energie noodfonds is een leuk idee, maar er zijn altijd mensen die dan buiten de boot vallen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:45

Werk zit op 50 km afstand, met 2 rivieren die ik over moet en tijdstip dat er in mijn dorp geen OV rijdt.
Fiets en OV zijn dus geen optie.

Naar de paarden zou het zeker wel kunnen, maar dat doe ik nu nog niet.

Ik werk nachtdiensten, als ik 2 keer per week de mestbeurt heb moet ik rond 12-13 uur de paarden voeren.
Als ik dit op de fiets moet doen moet ik nog korter slapen dan ik al doe.
Rond 8.30 uur thuis van werk, uiterlijk 13 uur op stal.

Dus voorlopig pak ik de auto naar de paarden.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:12

Selina schreef:
Ik ga er niet minder om rijden, maar doe wel veel klagen en huilen bij de pomp.

Dit :')

Ik woon buitenaf en naar werk fietsen is ook net te ver (18 km). En ik heb een kindje van bijna 2, die ik altijd naar de opvang/opa en oma moet brengen. Wat overigens gelukkig wel op de route ligt. :+
Laatst bijgewerkt door nicole_floor op Gisteren, 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:13

c_alsemgeest schreef:
MarliesV schreef:

Ben ik niet met je eens. Een werkgever heeft beleid en een cao. Daarin worden afspraken gemaakt over reiskostenvergoeding. Toen ik 20 jaar geleden bij een gemeente ging werken was het beleid om het gebruik van de auto zoveel mogelijk te ontmoedigen. Dus minimale km-vergoeding, goede vergoeding voor OV en een fietsplan. Dat kon daar ook omdat het een stad betrof en personeel in de regio goed was te vinden.

Met het verlagen van de accijns loopt de staatskas veel geld mis terwijl er wel flinke uitgaven blijven bestaan. Want we willen allemaal betaalbare zorg, betaalbaar onderwijs en de meesten willen ook graag dat defensie op orde komt zodat we ons veiliger voelen. Dat geld moet ergens vandaan komen.
Wat dat betreft sta ik er echt dubbel in en met mijn leaseauto zie ik eigenlijk liever geen accijnsverlaging omdat er dan vanuit kan gaan dat ik op een ander punt meer belasting ga betalen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:06

Er wordt ook nog btw geheven he, en over 1.60 ontvang je bij 21% btw gewoon minder dan bij een prijs van 1.90. Dus er kan echt wel wat aan de prijs gedaan worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

Ik rijd sinds vorig jaar 100% electrisch, dus heb mazzel. Wel hebben wij vorige week besloten dat we de collega's die op fossiele brandstof rijden extra te gaan compenseren financieel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:13

Met mijn elektrische lease auto rijd ik niet minder, de prijs per km die ik aan mijn werkgever betaal is al 16 jaar ongewijzigd.

Met onze eigen dieselbus wil ik wel minder rijden.
Heb ipv elke week les nu 1x per 10-12 dagen les en ik zal minder vaak naar de rijvereniging gaan om in de binnenbak te rijden.

En waar mogelijk gaan we niet tegelijkertijd op pad met EV en bus, maar doen we dat na elkaar, zodat de EV gebruikt kan worden.

De week kilometers worden volledig door werkgever betaald (want lease-auto), maar bij een kantoordag pak ik alsnog gerust de trein. Dat deed ik al, want in de trein sta ik niet in de file en ik kan werken in de trein, in de auto zit ik alleen maar stom te zitten en in de spits is met de trein niet heel veel minder snel dan met de auto.

En ik woon niet in de randstad, maar in Gelderland, in een dorp.
Wel een dorp met station en werk ligt op 1 km wandelen van het station, dat vind ik juist na op een kantoor dag wel lekker, 2x een kilometer lopen (OV fiets zit ook in het OV contract, maar ik loop die kilometer liever).

Kwa vakantie met onze kampeerbus maken we nooit vaste plannen met boekingen vooruit, dus we zien tegen de tijd dat het vakantie wordt wel hoever we gaan rijden, of dat we toch met de tent en de EV gaan...
We vieren vakantie vaak genoeg in eigen land, dat was voor dit jaar eigenlijk sowieso het plan wel, dus daarin veranderd er niet heel veel ten opzichte van de plannen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:46

Ladyson schreef:
Hoeveel liter verbruiken jullie dan per week? Het kost mij iets van 5-7,50 euro per week extra. Daar laat ik de auto niet voor staan.

Minimaal 80 liter per week.
Dus ja ik laat mijn diesel wel meer staan momenteel. Ik pak mijn man zijn kleine benzine stadsautootje steeds meer.

Het scheelt mij bijna 70 euro per week wat het nu duurder is. Dat is me echt te veel