Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 09:52

Lijkt me nogal wat uitmaken of je er als tourist zit of er echt woont.

In het laatste geval is het toch logischer, dat je blijft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:06

Getup schreef:
Lijkt me nogal wat uitmaken of je er als tourist zit of er echt woont.

In het laatste geval is het toch logischer, dat je blijft.

Mij ook :j

Al weet ik niet wat ik zou doen als het lang onrustig blijft.
Dan kun je beter in Nederland zitten als je de keuze hebt.

De echte slachtoffers zijn de burgerbevolking van Iran en Libanon die kunnen nergens heen en zijn veelal niet omringd met luxe.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:07

Ts, heb je al wat duidelijkheid?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:10

Mijn zus woont en werkt in Saudi-Arabië en die zegt ook dat ze er plaatselijk niks van merkt.
Het luchtruim is wel dicht dus sowieso afwachten nu.

Over die influencers, ja in Dubai worden die op de vingers getikt als ze te veel negatieve content plaatsen. Er was zo een Franse influencer die een heel drama maakte over de situatie. Opgepakt door de politie en 'poef' ineens is alles pijs en vree en prijst ze zich gelukkig in Dubai te wonen :+ .

Voor TS: hopelijk heb je snel duidelijkheid over hoe en wat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:15

Thioro schreef:
Over die influencers, ja in Dubai worden die op de vingers getikt als ze te veel negatieve content plaatsen. Er was zo een Franse influencer die een heel drama maakte over de situatie. Opgepakt door de politie en 'poef' ineens is alles pijs en vree en prijst ze zich gelukkig in Dubai te wonen :+ .

Vrijheid van meningsuiting heb je daar zolang je het regime naar de mond praat...

Daar doelde ik ook op bij Gio.
Zeker als hij daar op kosten is van een aanbieder in de UAE moet hij mooi weer blijven spelen.

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-26 10:17

karuna schreef:
Ik ken die hele Gio niet en mis daar denk ik ook niets aan.

Wat betreft afgelopen vrijdag kunnen vertrekken was dat niet voor de sj it uitbrak?

De brandstofprijs is niet fijn nee maar voor mij is het belangrijkste dat er gestopt wordt mensen te doden aan beide kanten en iedereen die gestrand is veilig en vlot terug komt.

Ts is er nog wat uit dat 10 uur onze tijd overleg gekomen? Of heb ik daar overheen gelezen?

Er kwam uit dat overleg dat ze mensen uit Dubai weg gingen halen en daarna de andere gestrande mensen gingen regelen.
En dan op “volgorde” van wie als eerst is geannuleerd.

Nu hebben we vandaag Emirates eindelijk te pakken gekregen die hebben ons kunnen vertellen dat we op de planning staan van 9 maart.
Maar tui wist van niks.

Ik kan je wel zeggen dat ik 9 maart erg verweg vindt |(
Terwijl er morgen ook een tui vlucht van hier naar London vertrekt….

Maar tui kon ons niks vertellen….
We worden wel een beetje moedeloos.
Als we 9 maart moeten vliegen betekent dat we hier bijna 1,5 week extra hebben gezeten.

We worden er tegen elkaar ook niet persee gezelliger op :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:21

Ineens is het reisadvies van Cyprus aangepast naar 'geel'. Bijzonder. Als het een land als Jordanie geweest was, dan was het meteen oranje geweest.
Cyprus zelf meldt op diverse kanalen dat er niets aan de hand is en dat het er veilig is.
Ik ben vorig jaar ook gewoon in de Britse gebieden geweest, je merkte niet eens dat je er in reed, behalve dat je soms andere kentekens had, of dat je navigatie een andere tijd aangaf. Die basis waar nu een drone aanval geweest zou zijn, daar zijn wij ook langs gereden. Daar achter kom je dan bij een plek aan een meer waar vaak flamingo's zitten en een kattenklooster. Ons hotel was toen 10-15km van die basis. Het gaat tot nu toe om 1 drone aanval voor zover ik begrepen heb. Dus ik begrijp het allemaal echt niet waarom men dan daar paniek over maakt. (en ik begrijp ook het oranje maken van Jordanie niet, en Egypte geel laten).

Dit doet me een beetje denken aan de rellen in Nepal van enige maanden terug. Je mocht de straat niet op, het leger had de macht genomen, en alle vliegvelden waren dicht. Maar nee, er veranderde niets in het reisadvies. Dat bleef gewoon geel. Morgen zijn er verkiezingen in Nepal, dan mag je wel wandelen, je mag ook van het vliegveld naar je hotel, maar er rijdt verder geen ov. Lees je ook niets over bij het reisadvies, terwijl als je daar dan bent gewoon 1 hele vakantiedag naar de klooten is.

En waarom is Egypte ongewijzigd en Jordanie oranje? Het lijkt wel op een willekeur nu. Net als in coronatijd, alsof het in Duitsland opeens gevaarlijk was.

Ik hoop dat het luchtruim dus snel weer open is, en dan zien ze mij er wel weer een overstap maken. Dubai zal ik dan zeker nog eens bezoeken als stedentripje.

Maar goed, TS, sterkte, 1.5 week is inderdaad wel lang. Maar tel gewoon af naar 9 maart, dan is het nog maar een paar dagen moet je maar denken.
Laatst bijgewerkt door germie op 04-03-26 10:28, in het totaal 2 keer bewerkt

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:25

Waarschijnlijk zit die vlucht ook vol en was die al gepland...Ze moeten nu natuurlijk extra vliegtuigen en plekken zien te vinden...9 maart is idd nog 5 dagen,kan je wel in het hotel nog blijven of moet je naar een ander hotel?
Het is wat het is en aan alles komt een eind...Ik snap dat de onzekerheid aan jullie vreet...maar het veranderd niks aan de situatie...Maar blijf gewoon denken ...op een dag stappen we op het vliegtuig...

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:29

Tja het belangrijkste is de mensen uit midden oosten wegkrjjgen. En die andere vlucht zal vol zitten er zijn immers zat mensen die denken dan betaal ik het zelf ik ga.

Jullie willen dat niet, wat prima is , maar dan zal je gewoon moeten wachten tot ze je kunnen terughalen. Maar als je een datum weet kun je toch gewoon gaan genieten van een langere vakantie?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:47

Ik begrijp de frustratie ts!
Heel herkenbaar!

Ik zou nu uitgaan van 9 maart naar huis en het in ieder geval even een dag laten rusten. Daarna iedere dag contact opnemen en daar specifiek een tijd voor inplannen.

Door de frustratie van het contact met Tui wat niets oplevert wordt het niet gezelliger.

Ga vandaag wat leuks doen. Bezoek iets, ga naar het strand etc.
Je hebt de situatie niet in de hand. Go with the flow!

En ja, dat klinkt makkelijker dan het is!

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 11:09

https://nos.nl/artikel/2604886-klm-toes ... g-gestrand
Dat vliegtuig uit Oman is geland en daar zaten niet alleen klm personeel op en gold members maar gewoon gestrande reizigers.

Ze willen mits de situatie veilig is een luchtbrug maken met Oman. Dan kunnen mensen misschien via daar wegkomen uit het gebied. Dat lijkt me voor de gestrande reizigers wel een fijn idee.

Ts nu heb je hoop ik al een was gedaan toch?

Dat idee wat geopperd wordt hier van elke dag op hetzelfde moment bellen klinkt slim dat geeft ook wat meer routine in de dag. Hopelijk kunnen jullie snel op weg naar huis.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 11:37

Las ook dat er Belgische ruiters hun dure sportpaarden nog in Quatar staan na wedstrijd samen met grooms zijn die achtergebleven en kunnen ook niet weg

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 11:56

Qatar Airways geeft in de app dagelijks een verlenging van vliegverbod. 6 maart weer een update vanuit Qatar. Begin ook wel een beetje zenuwachtig te worden gezien we over twee weken terugvliegen. Tot en met 10 maart zijn alle vluchten aangepast in ieder geval.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 12:58

Er vliegen hier (Dubai) om te 10 minuten Boeings over, al sinds gisteren. Er zijn ook al vluchten van buitenaf aangekomen (o.a. op Sharjah airport, maar ook op DXB).

Hotels worden niet betaald door de overheid, ook al staat dit wel op internet.
Mensen mogen het vliegveld niet in tenzij hun airline ze direct heeft opgebeld om te komen. Oman is open, je kunt daar gewoon heen zolang je auto niet onder een 'loan' staat en kunt vanaf daar vliegen als je een vlucht kunt krijgen.

De eerste en tweede dag was gek, ontploffingen in de lucht. Mijn buren hebben een drone op hun balkon gehad (staan online filmpjes geloof ik). Supermarkten zijn gewoon open en vol, niemand is in paniek.

Hotels hebben hun parkeergarages omgebouwd tot 'shelter' en zodra er een alert op de telefoon komt kunnen medewerkers en gasten daar gaan zitten.

Is het eng... mwah, ik maak me meer zorgen om nog een aanval waarbij 'het leven' plat komt te liggen, maar na COVID zijn ze daar hier ook goed op bedacht. Het is geen 3e wereld land, internet heeft het ten alle tijde gewoon gedaan en bezorgingsdiensten werken ook gewoon. Dat is hier belangrijk om te voorkomen dat supermarkten leeg-gehamsterd worden, wat dus niet het geval is.

Het is rot voor mensen die hier nu 'gestrand' zijn maar er zijn rottere plekken op aarde om 'vast' te zitten.

Source: Ik werk in een hotel, ik kan het vliegveld zien vanuit mijn raam.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 13:40

Iedereen maakt het weer anders mee.

Het zal wel geen gaza zijn wat potdicht was is.

Libanon zal wel heel anders zijn dan dubai .

Gok dat erin Libanon minder gestrande tussenlandings mensen zitten. En toeristen.

9 maart is best wel lang ts.
Maar je hebt wel een datum.

Ik denk ook al willen mensen veel geld betalen dat je nog niet zomaar op die eerste vlucht(en) kwam.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 13:57

cariena1973 schreef:
Las ook dat er Belgische ruiters hun dure sportpaarden nog in Quatar staan na wedstrijd samen met grooms zijn die achtergebleven en kunnen ook niet weg

Het dressuurconcours was tot afgelopen zondag dus grote kans dat daarvan nog mensen aanwezig waren op locatie. Het springen was normaal gesproken vandaag begonnen, daarvan waren er ook al paarden en grooms in de regio.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 14:20

Divers schreef:
Het is rot voor mensen die hier nu 'gestrand' zijn maar er zijn rottere plekken op aarde om 'vast' te zitten.
.

Maar je moet je extra vakantie wel kunnen vertalen inclusief mogelijk extra kosten voor je terugvlucht.

Las dat veel bedrijven hun personeel toch terug gaat halen.
Amerikaanse burgers hebben natuurlijk al een verzoek gekregen van Trump om terug naar de USA te komen.

Ben benieuwd wat de uiteindelijk consequenties van deze oorlog gaan worden voor toerisme en de luchtvaartmaatschappijen in de regio.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe lang het gaat duren.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 14:34

Voor de hotels hoef je normaal gezien niet bij te betalen omdat je in kamers zit van mensen die ook niet kunnen komen, dat regelt het reisbureau wel...een extra of andere vlucht die je op eigen initiatief neemt zijn wel jou kosten...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 14:35

Ja als de airline ook maar een heel klein beetje doet wat normaal is, kost het je alleen extra vakantiedagen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 14:39

Toen ik vast zat op Bali moest ik wel degelijk mijn hotel en eten zelf betalen.
Kan mij goed voorstellen dat het voor veel mensen nu ook zo is.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 14:42

Ladyson schreef:
Valt me mee (of tegen?) dat er nog zo weinig bokkers zich hebben gemeld die in hetzelfde schuitje zitten. Wel vervelend dat alle kastjes zo naar elkaar wijzen. Je zou toch denken dat hier bepaalde procedures voor klaar liggen, maar het is altijd zo’n rommeltje.

Ik zet ook niet op Internet dat ik op vakantie ben, laat staan als ik in in het buitenland vastzit en voorlopig niet terug kan naar huis :+

Las trouwens nu wel dat er vluchten mondjesmaat worden toegelaten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 14:48

haha1995 schreef:
Voor de hotels hoef je normaal gezien niet bij te betalen omdat je in kamers zit van mensen die ook niet kunnen komen, dat regelt het reisbureau wel...een extra of andere vlucht die je op eigen initiatief neemt zijn wel jou kosten...

Wat is normaal gezien?
Want hoe vaak komt het voor dat het luchtruim van zeer drukke luchthavens gesloten is vanwege oorlog en raketaanvallen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 15:16

Tui doet jullie situatie op de website wel heel makkelijk af.

Q: Ik ben op reis en heb een terugvlucht via Dubai/Doha. Wat moet ik doen?
A: Reizigers die het betreft zijn door ons per sms geïnformeerd dat de terugvlucht mogelijk wordt geannuleerd. Als dit voor jou het geval is dan adviseren we je contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij voor een alternatieve vlucht. Ons Customer Services Center staat ook voor je klaar om je te helpen met je boeking en ook je eigen reisbureau kan je hierbij van dienst zijn.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 15:33

fransje23 schreef:
haha1995 schreef:

Wat is normaal gezien?
Want hoe vaak komt het voor dat het luchtruim van zeer drukke luchthavens gesloten is vanwege oorlog en raketaanvallen?

niet vanwege oorlog en raket aanvallen ,maar soms door extreem weer of de vulkaanuitbarsting....dat heeft ons buiten vakantie dagen niks extra gekost.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 15:44

haha1995 schreef:
niet vanwege oorlog en raket aanvallen ,maar soms door extreem weer of de vulkaanuitbarsting....dat heeft ons buiten vakantie dagen niks extra gekost.

De aswolk boven IJsland heeft mij wel geld gekost. Wat later door de reisverzekering vergoed is maar van KLM niets ontvangen.

Het is de enorme schaal van het huidige probleem die het ook erg lastig maakt.