Datalek Odido

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Datalek Odido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 12:28

Maar vullen jullie je IBAN in op zulke sites? Ik zou dat niet doen eigenlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:08

c_alsemgeest schreef:

Is minder gevaarlijk dan klant zijn bij Odido. :+

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:22

Lieser schreef:
Josien_ schreef:
Ik ben al zo geprogrammeerd op argwanend zijn op gekke linkjes en mails dat ik ook die linkjes om te checken of er iets gelekt is als verdacht vind _O-

Dat heb ik ook :)

Ik dus ook...

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:27

MarlindeRooz schreef:
c_alsemgeest schreef:

_O-

Mijn gegevens zijn ook gelekt, flink ook, en niet de eerste keer. Ik maak me er niet heel druk om, wat ik wel apart vind is dat ik nooit een informatie mail of bericht heb gehad van Odido zelf zoals de meeste hier :=

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:28

MarlindeRooz schreef:
c_alsemgeest schreef:

_O-

Beide websites die ik noemde geven aan hoe ze je informatie omzetten zodat het niet opgeslagen of traceerbaar zou zijn. Of dat daadwerkelijk zo is, geen idee :+ Daarvoor heb ik lang niet genoeg verstand van dit soort dingen. Maar ik ga er ook ergens maar vanuit dat ze met alleen een IBAN niet zoveel kunnen. En anders, ja naja, probleem voor dan :o :') Dit zal niet de laatste keer zijn dat dit soort informatie op straat beland, die illusie heb ik iig niet :o

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:38

c_alsemgeest schreef:

Je moet toch je bankrekening geven om het geld af te laten schrijven? Volgens mij had ik geen andere optie.

Volgens een van die ben-ik-gehackt-sites hebben ze in elk geval niet mijn BSN te pakken, dat vind ik dan nog een soort van geruststelling. Al zal dat gerust ook al circuleren van andere hacks ;( . Verder nog steeds bezig wachtwoorden aan te passen, de belangrijkste al gedaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 14:12

MarlindeRooz schreef:
c_alsemgeest schreef:

Dat sowieso :')

miereneter schreef:
c_alsemgeest schreef:

Je moet toch je bankrekening geven om het geld af te laten schrijven? Volgens mij had ik geen andere optie.

Volgens een van die ben-ik-gehackt-sites hebben ze in elk geval niet mijn BSN te pakken, dat vind ik dan nog een soort van geruststelling. Al zal dat gerust ook al circuleren van andere hacks ;( . Verder nog steeds bezig wachtwoorden aan te passen, de belangrijkste al gedaan.

Ik had last van een brain fart... ik bedoelde bsn, maar ging over iban :o? :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 15:29

xPabloBokt schreef:
kiki1976 schreef:
Ik hebcer idd maar 1 mail over gehad van Odido. Daarin stond dat ze geen gegevens hadden ontvreemd betreft legitimatie en/of nummers ervan. Het woordje "geen" stond dus zelfs dik gedrukt.
Dat het anders was, daar is niet over gecommuniceerd door ze.

Wel is kwalijk dat het eigenlijk op de ouderwetse manier is gebeurt. Binnengedrongen doordat ze op de klantenservice op een link hebben geklikt

Dat laatste klopt niet. Het is gebeurd d.m.v. social engineering. Een support engineer heeft een telefoontje van ze gehad dat ze niet meer konden inloggen en heeft de MFA gereset waardoor de hackers hun eigen MFA device konden introduceren en zo in het systeem konden komen. Het is geen phishing link geweest.

Dat was stap 2, maar toen zaten ze al wel erin. Maar hadden stap 2 nodig om verder te kunnen

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 15:32

Heel gek, wordt al dagen gebeld door nummers uit het Verenigd Koninkrijk, Boston, Texas en zo. Ben geen klant en nooit geweest van Odido. Kreeg ik vandaag op m’n zakelijke e-mailadres (zzp-er) een mailtje dat ik erbij zit: maar ik ben echt nooit klant geweest. Heeeel vroeger bij t-mobile, maar dat was lang voordat ik voor mezelf begonnen. Iemand een idee hoe dat kan?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 15:39

bamisalami schreef:
Heel gek, wordt al dagen gebeld door nummers uit het Verenigd Koninkrijk, Boston, Texas en zo. Ben geen klant en nooit geweest van Odido. Kreeg ik vandaag op m’n zakelijke e-mailadres (zzp-er) een mailtje dat ik erbij zit: maar ik ben echt nooit klant geweest. Heeeel vroeger bij t-mobile, maar dat was lang voordat ik voor mezelf begonnen. Iemand een idee hoe dat kan?

''Ben is een bekende Nederlandse budget-telecomaanbieder en een zelfstandig onderdeel van Odido (het voormalige T-Mobile Nederland)''

Als je vroeger bij Tmobile zat, of nu bij Ben of Odido kan je dus bij de lek zitten. Bij deze lek is uitgekomen dat Odido veel oude informatie had die ze niet meer hadden mogen bewaren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 15:41

bamisalami schreef:

Het hoeft niet van Odido af te komen, je kunt ook random gebeld worden. En T mobile schijnt gegevens veel langer bewaard te hebben dan is toegestaan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 15:59

Telfort volgensmij ook nog.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 16:03

Lara schreef:
bamisalami schreef:

''Ben is een bekende Nederlandse budget-telecomaanbieder en een zelfstandig onderdeel van Odido (het voormalige T-Mobile Nederland)''

Als je vroeger bij Tmobile zat, of nu bij Ben of Odido kan je dus bij de lek zitten. Bij deze lek is uitgekomen dat Odido veel oude informatie had die ze niet meer hadden mogen bewaren.

Tele2 trouwens ook overgenomen destijds door Odido.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 16:04

Maar bij T-mobile is mijn zakelijk e-mailadres nooit bekend geweest, ik be nu 12 jaar aan het werk als
ZZP-er en t-mobile is echt langer dan 12 jaar geleden. Telfort ook nog, maar da’s nog langer terug. En die vreemde telefoontjes begonnen vlak nadat bekend werd dat er gegevens zijn gehackt. Neem niet op en blokkeer, maar vind t wel echt vreemd. En dan dus dat mailtje van Odido. Vaag dus

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 16:09

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 16:09

bamisalami schreef:
Maar bij T-mobile is mijn zakelijk e-mailadres nooit bekend geweest, ik be nu 12 jaar aan het werk als
ZZP-er en t-mobile is echt langer dan 12 jaar geleden. Telfort ook nog, maar da’s nog langer terug. En die vreemde telefoontjes begonnen vlak nadat bekend werd dat er gegevens zijn gehackt. Neem niet op en blokkeer, maar vind t wel echt vreemd. En dan dus dat mailtje van Odido. Vaag dus

En je weet zeker dat het echt afkomstig is van Odido?
Ik bedoel, ze kunnen je ook scammen met een mail wat op odido mail lijkt.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 16:24

Absolem schreef:
Lieser schreef:
Domme vraag misschien, maar kan zo'n password manager dan niet gehackt worden?

In theorie ja. Maar je kan hem met meerdere verificaties vergrendelen. Ik ga niet vertellen welke ik heb geactiveerd want ik ben ook de dupe van de Odido hack .maar reken maar dat ik mijn beveiliging een stuk heb opgeschroefd. Plus ....Je wachtwoord manager van Google is een stuk beter beveiligd dan de database van Odido.

Odido faalde niet alleen op avg gebied .

Maar ze hebben ze zich dus ook niet gehouden aan de iso27000 regels. Bedrijven die zich daar aan houden en zorgen dat ze het certificaat hebben zijn zeer moeilijk te kraken. Je moet wel echt een zeer grote jongen zijn wil je daar doorheen hacken.

Odido heeft in 2025 al een boete gehad omdat ze hun beveiliging niet op orde hadden. Ze hadden dus TOEN direct actie moeten ondernemen. En dat hebben ze niet gedaan.

Odido is dus ENORM nalatigheid geweest en heeft zeer verwijtbaar gehandeld.Ze wisten al donders lang dat ze zeer kwetsbaar waren en deden geen moer.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 17:42

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 18:25

Hier zijn mijn emailadres, naam, geboortedatum en identiteitsnummer gelekt... om die combinatie maak ik mij toch wel zorgen...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 20:00

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 20:22

Tja, er was ook al vrijwel direct een website waar je je kon aansluiten voor een massa claim. Moest je alleen even 50 euro aftikken. Ook oplichting.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 20:30

Ik zit ook bij Odido. En ja, gegevens zijn gelekt.
Nu keek ik op die site waar je dat kunt checken, blijken mijn gegevens al jaren eerder gelekt te zijn. Oa door twitter. Al ruim voor 2013 dus :')
Odido is volgens mij de eerste die er open over is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 20:36

gillian schreef:
Nu keek ik op die site waar je dat kunt checken, blijken mijn gegevens al jaren eerder gelekt te zijn. Oa door twitter. Al ruim voor 2013 dus :')

Odido ook pas toen de hackers de publiciteit zochten, toch?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 08:22

Nientsje schreef:
Hier zijn mijn emailadres, naam, geboortedatum en identiteitsnummer gelekt... om die combinatie maak ik mij toch wel zorgen...

Hoe weet jij wat er precies gelekt is?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 08:24

gillian schreef:

Klopt, mijn gegevens zijn ook al eens eerder bij een lek geweest. Maar het problematische aan die van odido zijn de persoonsgegevens (zoals paspoortnummer of bsn) en bankgegevens (zoals iban)