Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:36

Eens.
En natuurlijk is het fijn dat het om tweedehandse gaat en er zo geen nieuwe grondstoffen gebruikt zijn.
Maar het is wel een vorm van over consumptie.

En als je dat graag hebt is dat ook prima. Maar maakt de term niets anders.

F_T

Re: Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:38

Ben eigenlijk wel benieuwd of jullie iedere twee jaar een nieuwe auto zouden beschouwen als overconsumptie.

Of het hebben van 3 autos in een huishouden met twee volwassenen

Of het hebben van een pc, twee laptops, een notebook, 3 telefoons en 2 gaming computers in een huishouden met 2 volwassen, geen kinderen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:42

F_T schreef:
Ben eigenlijk wel benieuwd of jullie iedere twee jaar een nieuwe auto zouden beschouwen als overconsumptie.

Of het hebben van een pc, twee laptops, een notebook, 3 telefoons en 2 gaming computers in een huishouden met 2 volwassen, geen kinderen.

Ja. In mijn ogen wel. Maar vooral de auto zie ik als het 'problematische', want WHY. Een auto gaat zoveel langer mee dan 2 jaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:44

overconsumptie zit voor mij heel sterk in een gedrag, dus dat vind ik lastig te zeggen van zo 1 zinnetje.

Die eerste wel, iedere 2 jaar een nieuwe auto kan ik bijna geen te rechtvaardigen verklaring voor bedenken.

Dan de tweede, in een doorsnee gezin vind ik 3 auto's voor 2 volwassenen nogal overconsumptie ja. Vooral als dat ook nog in een stad is waar goed OV aanwezig is en auto 2 en 3 1x per week van zijn plaats komt.
Heeft het gezin volwassen kinderen en is de auto echt noodzakelijk voor dagelijks woon/werk verkeer wordt dat al anders. Heeft vader (of moeder ;)) als hobby om aan auto's te sleutelen en staat er daarom een 3e auto in de garage waar dagelijks aan gesleuteld wordt, vind ik het ook weer anders.

Hetzelfde ook met alle apparatuur, ik zou in principe zeggen in een doorsnee gezin dat dat redelijk overkill is. Maar ieder een telefoon is vrij essentieel tegenwoordig, die 3e telefoon is mogelijk een verplichting vanuit werk dus ook wel te verklaren (ik heb er ook 2 (nouja 1, maar dan DUAL sim) in mijn eentje). Dan ieder nog een werklaptop en een privé telefoon en dan ben je al een heel eind in de richting.
Zijn het allemaal apparaten die gekocht zijn voor de "heb" en die 3e telefoon omdat er toevallig net een nieuw model uit is maar de oude nog prima is, dat vind ik wel overconsumptie ja.

Hier in huis staan ook meer apparaten dan me lief zijn, maar een deel ontkom ik gewoon niet aan vanuit werk.
Laatst bijgewerkt door secricible op 14-01-26 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:45

F_T schreef:

Bij alles ja.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:48

1 inderdaad wel, een auto gaat (als het goed is) wel langer mee dan 2 jaar.

2 en 3 hangt van de context af, ik kan me voorstellen dat mensen hier ook één woon-werkauto pp hebben en dan nog een paarden/trekauto. Maar als die laatste idd eens in de maand van zn plek komt en er vooral staat 'voor de handig' dan vraag ik me af of er geen andere oplossing is.
Qua apparaten, ik kan me ook voorstellen dat die dingen erin sluipen en je op een gegeven moment zit van 'oliebol dit is misschien wat overdreven'. Maar ook hier is het, wordt het allemaal actief gebruikt/is het nodig of liggen een tablet, twee telefoons en die notebook ergens in een la te verstoffen?

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:50

Goh wat een interessant topic!
Ik ben opgegroeid in een gewoon gezin en moest sparen als ik iets wilde hebben. Niks mis mee!

5 jaar geleden ben ik van mijn grote vrijstaande huis naar een stacaravan verhuist, wat betekende heel veel ontspullem.
Van de stacaravan naar een camper als huis, wat betekende minimaliseren!
Ik heb heul veel spullen verkocht of weggegeven en uiteindelijk met het noodzakelijke in de camper beland.
En dat gaf me zoveel rust!
Niet die stress van veel spullen bezitten, geen stress in de winkels van 'dat moet ik hebben', (want ik heb er toch geen plek voor.)
Ik vond het echt een eye opener.
Ik denk altijd 2x na voordat ik iets koop, want geld kun je maar 1 keer uitgeven.
Moet wel eerlijk zeggen dat het meeste van mijn salaris naar mn dieren gaat (2 hondjes, pony en rijpaard :') )
Maar ik koop geen onzindingen voor ze, geen dekjes, extra halster, nog een hondenmandje erbij ofzo.

Want hebben ze het echt nodig? Nee
Worden ZIJ verdrietig als je het niet koopt? Nee
Missen de hondjes iets als je een 3e hondenmandje niet besteld? Ook Nee...

Simpel leven, weinig spullen, ik word er blij van. Niet voor iedereen weggelegd heb ik al gemerkt :)

Edit: ik zie nu pas de post over auto's, telefoons en computers...
Ik heb een smartphone, een overjarige ipad, waarvan een hoop app al niet eens meer werken :')
En een laptop uit het jaar Kruik, waarvan de accu vervangen moet worden, omdat ie het niet meer doet.
Ik heb een laptop lang niet nodig gehad, maar nu met Portugese taallessen dus wel nodig. Blijkt ie het niet te doen :')

Mijn auto is niet door de APK, repareren kost teveel, dus die wordt verkocht en ik heb een scooter, voor mijn woon-werkverkeer.
Laatst bijgewerkt door Sunshinedaan op 14-01-26 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:54

Leuke voorbeelden F_T, ik denk dat ik weet waar je naartoe wilt. Los van de auto's (want ik heb geen auto) heb ik in mijn eentje (!) al meer apparaten als dat je in je voorbeeld noemt. Dat is een verzameling van jaaaren, en het gros gebruik ik ook al jaren niet meer, maar het is wel allemaal gekocht ooit, en ik heb het allemaal in bezit.
Dan reken ik terug tot mijn 1e smartphone, 1e laptop, tablet, ergens ligt nog een iPad, Wii, Gameboys. Niks is meer in gebruik, maar het ligt wel in mijn huis, is ooit door mij gekocht, en ik heb geen zin om het door te verkopen of weg te gooien maar ik ook geen zin meer om het te gebruiken 'want oud, stom'. Het overgrote deel zou het nog gewoon doen als je ze aanzet :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:17

Ik geef wat ik niet meer gebruik weg.
Wat moet ik met een sapcentrifuge in goede staat die ik al twee jaar niet meer gebruik?

Iemand anders werd er nog heel blij van.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:24

Hier worden telefoons en laptop gebruikt tot het te irritant word om ze te gebruiken. Omdat ze zo gauw je ze aanzet al gaan zeuren over een vol geheugen. Terwijl je hem al leeg hebt gegooid.

Betreft de laptop blij dat Windows nog een jaar extra Windows 10 ondersteund.
Het was van origine een 8.1.
Nu dus 10, maar 11 kan hij niet meer.

Betreft auto.
Hij werd als diesel uit 2005 onbetaalbaar. Daarom dit jaar weg gedaan.
Hij is geëxporteerd. Want elders in de wereld hebben ze nog heel graag een goed lopende Toyota.
En ja die weg doen voelde niet goed.
Ik vind daar wat van dat je zo gedwongen word weg te gooien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:33

Wij rijden onze auto ook altijd helemaal op, kopen hem tweedehands en dan gaan ze vaak nog wel (hopelijk) heel wat jaartjes mee.
Telefoons en eigenlijk alle apparatuur gebruiken we ook tot het op is. Ik typ dit op een laptop van 8 jaar oud die het nog top doet en snel is, dus dan hoeft ie van mij niet vervangen te worden.
Wel zit er inmiddels een nieuwe batterij in omdat de oude niet meer goed kon opladen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:37

Ik ben al een aantal jaar flink aan het verminderen met spullen kopen.
Ik liep op een gegeven moment op de Equitana en zag allemaal dingen die ik al had.
Soms zelfs nog nooit gebruikt, en andere dingen waarvan ik dacht waarom zal ik die nieuw aanschaffen, want wat ik heb ik nog gewoon bruikbaar. Daar gingen mijn ogen een stukje open.
Mijn werkkleding kocht ik regelmatig bij de kringloop.
Tegenwoordig hoeft dat niet meer omdat we bedrijfskleding hebben.
Met veel tshirts kan ik jaren doen. Dus een enkele keer moet ik dat nieuw aanschaffen.
Ik heb nu een paar echt wollen truien en nette sweaters die ik goed kan wisselen of aanpassen met een sjaal. Mijn "oude" hoodies zijn goed voor bij de paarden.
Het enige wat ik nog wel verslijt zijn mijn spijkerbroeken.

Auto's hebben we altijd op kunnen rijden. Deze hebben we altijd tussen de 400.000 en 500.000km door kunnen rijden.
De afstand woon-werk is 8km enkele reis.
Vanwege de onregelmatige uren (eigen baas), regelmatig 's avonds administratie doen, is fietsen niet een optie. Moet over slecht verlichte polderwegen. Twijfel om een scooter te kopen.

Onze kinderen, 2 pubers, krijgen kledinggeld maar geven dat amper uit. Ze kopen liever goede spullen, waar ze heel lang mee doen. De oudste is 17jaar, en loopt bijna het hele jaar in korte broeken.
Ik denk dat hij de meeste al langer dan 3 jaar heeft. Sommige zitten nu wel wat strak. Hihi.
Dit weekend moet hij echt nieuwe schoenen kopen.
Hij sport wel heel fanatiek oa. hardlopen. Daar heeft hij gelukkig een sponsor voor gevonden.
Want zijn hardloopschoenen gaan nog geen jaar mee, soms maar een half jaar.
Ligt er namelijk aan hoeveel kilometers hij daarop loopt.
Door al het sporten is er weinig tijd voor andere dingen. Een computer en tv scherm is genoeg.
De jongste is 16jaar, en geeft helemaal niet om kleding.
Een computer om te kunnen schaken is zijn ding.

Ons huis hebben we aardig van spullen ontdaan die we al 2 jaar niet meer gebruiken. Dus we misten dat ook niet. Maar toch zie ik nog wel af en toe dingen waarvan ik denk toch maar bewaren.
Oa een servies wat mijn ouders ooit aan mijn opa en oma hebben gegeven. Kan er nog geen afscheid van nemen.
Waar ik van baalde is dat we jaren terug een Samsung TV hadden gekocht maar omdat hij "te oud" werd konden we Netflix niet meer bekijken. We hebben nu een groot scherm hangen waar een computer aan zit, en een soundbar.
Samsung naar de slaapkamer, omdat de TV daar kapot was gegaan.

Mijn IPhone is nu 6jaar oud en mijn batterij begint nu echt slecht te worden. Twijfel om die te laten vervangen of een nieuwe aan te schaffen. Er staan bepaalde apps op, die ik zakelijk nodig heb. Overzetten van sommige apps was 6jaar geleden al lastig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:39

Mijn man was hoarder van apparatuur, liefst met de dozen :+
Gros heb ik weggegeven en verkocht. Wat apparaten gehouden omdat ik er nergens mee heen kon. Langzaam nemen de kinderen ze in gebruik, de rest blijft liggen.

Zelf gebruik ik apparaten tot ze echt niet meer functioneren. Vroeger was dat mijn man die dreigde ze uit het raam te smijten als mijn telefoon echt niet meer werkte. Mijn werkgever heeft die rol nu van hem overgenomen :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:43

@ikkeniet
Dat je spullen met een emotionele waarde niet weg kunt doen, kan ik dan ook wel weer begrijpen.

En het hebt dat ook niet zelf gekocht om te hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:48

Dat van die auto's die noodgedwongen weg moeten vind ik ook wat van duopenotti.
Ik heb dat ook gehad met een EUR4 diesel. Dat beestje was gewoon nog goed, reed enorm zuinig (1:22).

Ik heb 1 telefoon in huis. Mijn baas begint steeds meer over de 'verplichting' van een werktelefoon. Maar daar heb ik geen behoefte aan. Het enige wat ik op die werktelefoon kan is dan bellen, een inlogcode aanvragen, en Signal gebruiken. De telefoon wordt beheerd door de baas, dus iets simpels als whatsapp installeren kan al niet.
Signal en de inlogapps heb ik ook op mijn eigen telefoon staan en daar heeft een ander al niets aan wegens de 100-trapsverificatie voordat je bij ons in kunt loggen. Ik vind een extra apparaat overbodig.

Ik heb een pc uit 2017, dat was toen een top gaming pc. Nu game ik niet, en het beestje leek deze zomer overleden. Maar het is me gelukt om de ssd te klonen en met extra geheugen zijn de blauwe schermen ook verdwenen. Dus dan doe ik dat best netjes vind ik.

Ik heb 2 laptops hier liggen, die beiden gebruikt worden. De laptop van de baas tel ik niet mee, die wordt door de baas beheerd en ik kan er ook niets anders mee dan werken. De 2 laptops die ik heb worden gebruikt voor reizen en fotobewerking. De ene is een I5, de andere een I7. Beiden met gekalibreerd beeldscherm. Geen toppers, maar die I7 was 3 jaar geleden wel weer een top gaming laptop. Maar dus na 3 jaar nog niet afgeschreven bij mij, ook al merk ik wel het trager worden. Video 4k bewerking kunnen ze geen van beiden aan, dus over niet al te lange tijd zal ik toch over moeten vrees ik, maar zolang als het gaat doe ik dat op mijn pc met een 4gb videokaart. Die heeft het er wel moeilijk mee, maar het gaat dus nog.

Mijn telefoon is nog maar 3 jaar oud. Dus nog niet afgeschreven. Voor velen waarschijnlijk wel, maar ik vind mijn A54 nog als nieuw qua leeftijd. Ik geloof echt in geprogrammeerde veroudering en dat het op den duur zo ver komt dat je ineens over moet op een nieuwere. Dat was bij mijn A51 ook zo, ineens problemen met de touchscreen. En ook de telefoon daarvoor heb ik gebruikt totdat ik echt op dezelfde dag nieuw moest kopen omdat het echt niet meer ging.

Ik heb nog nooit een TV nieuw gekocht. Heb er ooit eentje gekregen van iemand en nr 2 heb ik overgenomen van iemand die binnen een jaar een grotere wilde.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:49

In ons huishouden (2 volwassenen) zijn 3 telefoons, en naast 2 goed werkende vaste computers ook een laptop en een tablet.

Maar... 1 laptop en 1 telefoon zijn van mijn werk en worden uitsluitend zakelijk gebruikt.
Dus ieder 1 eigen telefoon en ieder een eigen computer.
En mijn man een tablet, die gaat ook mee op vakantie en wordt dagelijks gebruikt voor het digitaal lezen van de krant, we hebben geen papieren krant meer.

Mijn dienstauto wordt gemiddeld elke 4 jaar (>105.000 km) vervangen.
Zou best langer willen doorrijden, maar het leasecontract bepaalt dat die dan toch vervangen moet worden.
Wat ik op mijn werk irritant vind, is dat ik bij een kapotte rits in een tas of jas niet kan kiezen voor reparatie.
Ik kan dan alleen kiezen voor nieuw.

Mijn eigen jassen heb ik regelmatig voorzien van een nieuwe zipper aan de rits om weer een paar jaar mee te kunnen, maar werkkleding is dan afgeschreven.
Bonnetje van reparatie declareren is me nog niet gelukt.

Ik probeer erop te letten dat ik zelf niet te veel over consumeer.
Maar dat lukt lang niet altijd even goed.
Al moest ik vroeger van mijn moeder bij hypes op school altijd minstens 2 weken wachten voor ik iets (onnozels in haar ogen) mocht kopen wat al mijn klasgenoten ook hadden.
Vond ik reuzestom, maar regelmatig hoefde ik het 2 weken later niet meer :+
Dus toch wel wat van geleerd, vroeger.

Zo'n topic als dit is ook wel weer een goede reminder om mezelf af en toe even te laten nadenken of ik iets echt nodig heb.

Dus dank, TS, voor het openen.
Enerzijds denk ik dat ik het nog niet zo verkeerd doe, als ik bijvoorbeeld die dekjesfoto zie (ik heb er 3 en dat vind ik eigenlijk al veel), anderzijds zet het me ook wel aan het denken over sommige aankopen en hoop ik in de toekomst nog weer eens wat bewuster na te denken over aankopen.

En ja, sommige dingen op werk kan ik niet echt veranderen helaas.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:50

Ik vind elke 2 jaar een nieuwe auto kopen, geen overconsumptie.
Tenzij je de oude ook laat staan.
Anders zouden er amper nog tweedehands autos op de markt komen.
Zo ook met kleding en andere spullen. Zodra je het oude verkoopt of weggeeft zie ik daar geen overconsumptie in.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:59

Qua auto's rijden we niks af, we rijden er een jaar of 4 in en dan weer een wat nieuwere, wel altijd tweedehands. Een betrouwbare auto is voor ons gewoon heel belangrijk.

Qua apparatuur hoeven we niet altijd het nieuwste, maar we houden welnvan wat luxe en comfort. Oude tv staat nu op de slaapkamer. Oude telefoons gaan meestal naar onze dochter tenzij ze het echt niet goed doen.
We hebben wel elk een tablet, maar die gebruiken we alle 3 dagelijks.
Koelkast staat er al 12 jaar en was toen tweedehands. Wasmachines tot reparaties niet meer uit kunnen. Droger hebben we niet nodig.

We hadden een Nintendo Switch, maar die staat nu bij mijn moeder die na een knieoperatie wat entertainment nodig hadden. Toen kwam bij ons de Wii weer uit de kast. Het loont soms ook om dingen te bewaren.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:01

Brainless schreef:
Ik vind elke 2 jaar een nieuwe auto kopen, geen overconsumptie.
Tenzij je de oude ook laat staan.
Anders zouden er amper nog tweedehands autos op de markt komen.
Zo ook met kleding en andere spullen. Zodra je het oude verkoopt of weggeeft zie ik daar geen overconsumptie in.

De tweedehands markt kan de toevoer van producten niet aan.

Pietje koopt iedere 2 jaar een nieuwe auto maar mensen die tweedehands kopen rijden 10 jaar in een auto bijv.

Idem met kleding: Jantje brengt ieder kwartaal 5 kledingstukken naar de kringloop, maar kwalitatief goede kleding hoeft vaak pas na jaren vervangen te worden, dus er komt meer kleding in de kringloop dan er gekocht wordt.

Doet mij denken aan een documentaire op Netflix volgens mij, waar gaat alles naartoe wat ingeleverd wordt voor recycling en voor tweede kans.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:10

Er is absoluut geen overschot aan tweedehands autos, er zijn ook genoeg mensen die elke 3-5 jaar een auto kopen van 2 jaar oud.
Mijn ouders deden dat, dan was de kop er al af en dat scheelde veel geld.
Kleding kan je ook weggeven of verkopen ipv naar de kringloop te brengen
Er zijn ook goede tweedehands winkels voor de betere merkkleding.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:45

Ik probeer niet aan over consumptie mee te doen. Draag kleding jaren lang, tot het echt kats versleten is.
Haal vaak voedsel uit de afprijskast wat anders weggegooid wordt.
Gebruik de fiets wat vaker of ga lopen. Na het overlijden van mijn man ben ik ook begonnen met overbodige spullen wegdoen, weggeven of weggooien.
Toch zou het nog veel minimalistischer kunnen.
Mijn droom is na mijn pensioen een tiny huisje , duurzaam. Weinig ruimte is weinig spullen nodig.

Merk wel op mijn werk hoe makkelijk het is voor collega's om eten te bestellen ipv maaltijd zelf meenemen. Ik vind dat echt zonde van mijn geld.
Ben gelukkig niet merkgevoelig en koop kleding en schoenen eigenlijk alleen met flinke korting.

Heb een oud model Oppo telefoon, was in aanschaf iets van 25 euro. Kan er alles meedoen wat ik wil , is nu denk 4 jaar oud.

Ik kan er ook slecht tegen als je op tv hoort dat we vooral meer moeten uitgeven om de economie te laten groeien, nog meer spullen kopen die je niet nodig hebt. Ik vind het belachelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 18:57

F_T schreef:

Ik vind dat wel wat overdreven ja :')

Maar in het geval van elke 2 jaar een nieuwe auto; prima, kan ik ze daarna als occasion kopen als de mijne aan zn einde is.
Maar wat is het nut van elke 2 jaar een nieuwe auto := vind het vooral enorm zonde van het geld.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 19:05

DuoPenotti schreef:
Dat je spullen met een emotionele waarde niet weg kunt doen, kan ik dan ook wel weer begrijpen.

Bij mijn man heeft alles wel een waarde of nut. Zelfs na 10 jaar heen en weer schuiven/verplaatsen en nooit gebruiken tussentijds weet je maar nooit waar je het voor nodig kunt hebben. Zo staan er boven een tv met dikke kont en plat scherm ( deze heeft een bepaalde emotie die ik snap) en nog een videorecorder die binnen zoveel seconden een band terug kon spoelen.... Cassettebandjes bij de vleet, geen apparaat te vinden in huis waar je ze kunt afspelen. Ligt zelfs een potlood bij voor het geval dat je ze weer op moet draaien :j
Ik kan altijd goed opruimen als hij niet thuis is, gebeurt gelukkig regelmatig. Het rare is wel dat hij de spullen wel mist ook al heeft hij ze in geen jaren gebruikt... Hij denkt er op de een of andere manier altijd net aan als ik er klaar mee ben en ze weg heb gegooid of een ander blij mee heb gemaakt...

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 19:12

Ik had vandaag nog iemand op vinted, ik had 3 dezelfde shirts te koop staan waar ik niet meer in paste. Persoon had er eentje gekocht en het stond haar dochter zo goed dat ze de andere twee er nog bij wilde.
Ze vroeg of ik nog setjes had, want haar dochter had met kerst voor haar verzorgpony een donkerblauwe set gekregen en dan miest daar natuurlijk ook een volledig matchend outfitje bij, en het moest natuurlijk allemaal van hetzelfde merk zijn.

Ik dacht dat ik mezelf van een jaar geleden hoorde praten :')

We hebben hier in België een programma: geld gezocht, waarbij ze de uitgaven van mensen volledig analyseren omdat ze merken dat ze niet kunnen sparen bijvoorbeeld. Afgezien van het feit dat ze ook helpen met bv goedkopere energie of telecom abonnementen. Zien ze ook vaak de kleding. En holy, mensen verzamelen zo veel kleding. En dan zeggen ze ja maar het komt allemaal van Vinted dus dan is dat toch goed? Terwijl ze dan losjes meer dan 200 euro per maand aan kleding bestellen op vinted.

Vinted kan dus inderdaad ook gewoon overconsumptie zijn haha

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:03

F_T schreef:

Nee, ik kijk eigenlijk nooit zo naar andere mensen. Als iemand blij wordt van 3 auto's dan vind ik dat helemaal leuk voor diegene.