Dodelijke brand in Zwitserse bar..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Dodelijke brand in Zwitserse bar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:10

Misdadig gewoon....

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:27

|( ...

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:55

Wat verschrikkelijk verdrietig ;(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:07

Verschrikkelijk.
Weet je waar de uitgang is. Ben je er bij. En kun je er niet uit..
Niet voor te stellen hoe de laatste gedachten van deze jongeren zijn geweest... ;(

En echt waarom, waarom sluit je een nooddeur??!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:40

X2305 schreef:
Er is een bekentenis afgelegd dat de nooduitgang op slot zat. Moretti heeft volgens de berichten gezegd dat hij na de brand de nooduitgang van buitenaf opende en toen zag dat inmiddels verbrande mensen vergeefs hadden geprobeerd naar buiten te komen.

https://www.ad.nl/buitenland/eigenaar-z ... ~a2baf5fd/

Wat een onmacht en pijn zullen die mensen gevoeld hebben, en het had zo makkelijk voorkomen kunnen worden. Hoe zullen ze zich in een noodsituatie hebben gevoeld toen ze realiseerden dat de deur op slot zat. Mijn hart huilt.

Dit is alweer deels gerectificeerd in de Zwitserse media. Het was een ‘servicedeur’ maar ik weet niet wat dat precies is.

Maar goed, hij is niet voor niets vastgezet denk ik… heeft ook gezegd dat hij zelf het akoestische schuim voor dit spul heeft vervangen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 22:26

Ah volgens de NOS gaat het om een personeelsdeur en was van het nieuwe materiaal bekend dat het licht ontvlambaar is.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 20:57

Citaat:
Tien dagen na het drama in de door een dodelijke brand getroffen bar in het Zwitserse Crans-Montana is duidelijk geworden wat velen al vreesden. De trap, die uitbater Jacques Moretti (49) tijdens verbouwingswerken aanzienlijk had versmald, werd een dodelijke val: maar liefst 34 van de 40 slachtoffers kwamen daar om het leven. Dat blijkt uit een rapport van de Italiaanse politie.

https://www.ad.nl/buitenland/34-lichame ... &slug_rd=1

Wat een hel is het op die trap geweest. Drie andere lichamen zijn gevonden bij de andere nood/dienst uitgang en drie lichamen buiten op straat. Wat de uitkomst zou zijn zonder de versmalde trap zullen we nooit weten maar het heeft absoluut voor heel veel extra verdriet gezorgd. Ik weet ook niet of er regels zijn voor de breedte etc voor een trap?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 21:06

X2305 schreef:
Citaat:
Tien dagen na het drama in de door een dodelijke brand getroffen bar in het Zwitserse Crans-Montana is duidelijk geworden wat velen al vreesden. De trap, die uitbater Jacques Moretti (49) tijdens verbouwingswerken aanzienlijk had versmald, werd een dodelijke val: maar liefst 34 van de 40 slachtoffers kwamen daar om het leven. Dat blijkt uit een rapport van de Italiaanse politie.

Wat een hel is het op die trap geweest. Drie andere lichamen zijn gevonden bij de andere nood/dienst uitgang en drie lichamen buiten op straat. Wat de uitkomst zou zijn zonder de versmalde trap zullen we nooit weten maar het heeft absoluut voor heel veel extra verdriet gezorgd. Ik weet ook niet of er regels zijn voor de breedte etc voor een trap?

In NL zijn er veel regels voor trappen, nooduitgangen, hoeveelheid mensen binnen, hoeveelheid tafels en stoelen en materialen.
Maar weet niet hoe dat in Zwitserland / buiten de EU is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 21:07

Oh my…wat verschrikkelijk.
Ik denk ook aan de hulpverleners die de lichamen die daar lagen hebben moeten bergen…my goodness….

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 21:13

Bedankt Verootje. Dan is natuurlijk de vraag hoe het werkt kwa controle op de regels etc.. ik kon me al niet voorstellen dat er geen regels voor zijn voor de breedte etc.

Het beeld wat zij hebben gehad en alle anderen hebben gezien zullen ze nooit vergeten. Nooit. Hopelijk krijgen ze voldoende steun. Ik begreep dat de ‘leidinggevende’ brandweerman van het eerste team dat ter plaatse was ook had aangegeven er wellicht mee te willen stoppen omdat hij niet wist hoe hij ooit nog dit werk kan doen. Dat kan ik me helemaal voorstellen .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 21:19

Zwitserland is ook geen achtergesteld land ofzo, dus kan me niet voorstellen dat de regelgeving zo achterloopt.
Maar het was natuurlijk al bekend dat de controle te wensen overliet. Wat niet betekent dat je dan maar de regels aan je laars moet lappen :=

En er was blijkbaar ook een rookruimte binnen. Dat zie ik eigenlijk ook helemaal nergens meer in andere skigebieden.

Het lijkt me zo erg om die stapel lichamen te vinden en te moeten bergen. Wat een verschrikkelijke doodsnood.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 21:27

Nee daarom, in mijn hoofd was alles in Zwitserland altijd juist heel goed geregeld, zeker kwa wetgeving. Maar de controle is natuurlijk ook heel belangrijk…

Ik kan het me niet voorstellen hoe het beeld is geweest en ik wil er ook geen beeld bij krijgen. Voor alle mensen die het gezien hebben, alle hulpverlening en artsen en verplegers en familie en vrienden… Ik heb er geen woorden voor.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 16:46

X2305 schreef:
Citaat:

Jeetje wat heftig. Ik had in m'n hoofd dat die mensen gewoon ter plekke verbrand waren 'tijdens' het feesten, dat het zo snel was gegaan. Maar ze hebben het zich dus echt gerealiseerd en geprobeerd te vluchten ;(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Ja je zag idd ook een filmpje langskomen dat mensen de trap op vluchten. En nu te weten dat dat 34 personen niet is gelukt...Misschien ook wel de stemmen die je in dat filmpje hoort... Verschrikkelijk.
En nu zie je foto's van al die prachtige jonge meiden en jongens die omgekomen zijn. Hartverscheurend.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:38

Wat ik ook zo hartverscheurend vind is het idee dat al diegenen die nu zwaar verbrand in het ziekenhuis liggen, straks verminkt door het leven moeten. Allicht blij dat ze nog leven, maar hoe… Veelal jonge meiden en jongens, mss als tiener al onzeker over hun uiterlijk, en dan overkomt hen dit.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:46

Misschien zo verminkt dat ze zichzelf niet eens meer herkennen...

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Het lijkt me een enorm zware beproeving om je leven weer opnieuw op te bouwen en zeker op die leeftijd dat je al zo onzeker kunt zijn.

Er worden inmiddels een hoop doneeracties gedeeld. Wat zullen de kosten ook enorm hoog zijn, zeker als je kind in bijvoorbeeld België ligt de komende weken/maanden nog en je zelf in Zwitserland woont.