Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:43

germie schreef:
Als je niet ongesteld wilt zijn kun je ook simpelweg de pil door blijven slikken. Dan hoef je niet aan je lichaam te laten sleutelen. Ik vind dat er best veel onnodig aan lichamen gesleuteld wordt.

Even dit stukje eruit gelicht. Een tijd terug had ik met een vriendin erover dat de algemene acceptatie van het slikken van de pil eigenlijk ook best duistere kanten heeft. Zeker de mensen van de vorige eeuw weten nog wel dat er ook heel veel bijwerkingen bij de middelen zat en dat menig vrouw er depressief, minder energiek, vlak in de emoties van werd en soms ook minder libido kreeg. En ondanks dat alles (wat een man zichzelf nooit zou aandoen) hebben we met miljoenen tegelijk decennia lang dit soort middelen dagelijks geslikt. Wij vroegen ons af hoe zoiets eigenlijk heeft kunnen gebeuren op dergelijke grote schaal.
En als diclaimer, ik weet dat er ook vrouwen zijn die niet aan de pil zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

journee schreef:
Alleen voor anticonceptie niet, maar genoeg vrouwen hebben ook ernstige klachten door hun menstruatie en/of kunnen/mogen/willen geen hormonen slikken.

Waarom moeten vrouwen het maar accepteren dat ze het pech hebben als vrouw geboren te zijn en daar elke maand mee geconfronteerd worden? Als je het standpunt hebt dat een vrouw recht heeft op zelfgeschikking over haar eigen lichaam, dan zou ze daar toch ook zelf over mogen beslissen? (ik probeer de huidige mogelijkheden even opzij te zetten en even buiten de gebaande paden te denken, dat mag in dit topic. :D )

Ja mee eens, je moet ze als arts goed informeren en de voor- en nadelen op een rijtje zetten. Ook voor menstruatie klachten zijn meerdere ingrepen mogelijk. Maar daarna is het uiteraard de keus van de vrouw.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:32

Veronica2 schreef:
germie schreef:
Als je niet ongesteld wilt zijn kun je ook simpelweg de pil door blijven slikken. Dan hoef je niet aan je lichaam te laten sleutelen. Ik vind dat er best veel onnodig aan lichamen gesleuteld wordt.

Even dit stukje eruit gelicht. Een tijd terug had ik met een vriendin erover dat de algemene acceptatie van het slikken van de pil eigenlijk ook best duistere kanten heeft. Zeker de mensen van de vorige eeuw weten nog wel dat er ook heel veel bijwerkingen bij de middelen zat en dat menig vrouw er depressief, minder energiek, vlak in de emoties van werd en soms ook minder libido kreeg. En ondanks dat alles (wat een man zichzelf nooit zou aandoen) hebben we met miljoenen tegelijk decennia lang dit soort middelen dagelijks geslikt. Wij vroegen ons af hoe zoiets eigenlijk heeft kunnen gebeuren op dergelijke grote schaal.

Mee eens, het kan bijwerkingen geven die een man zichzelf waarschijnlijk nooit zal aan doen. Maar aan de andere kant heeft het denk ik ook voor veel vrijheid gezorgd voor vrouwen. Het speelde denk ik een grote rol in de seksuele revolutie van vrouwen. En voor sommige vrouwen is het juist een uitkomst qua hormonen, die hebben zoveel last van hun eigen hormonen. Dubbel dus!

Wat betreft het krijgen of nemen van een kind van je 70e..nee, dat vind ik echt niet verantwoordelijk meer. Een kind heeft zeker een jaar of twintig gewoon een fijne en stabiele thuisbasis nodig en ouders met voldoende energie om er ook leuke dingen mee te doen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:37

Elisa2 schreef:
Veronica2 schreef:

Mee eens, het kan bijwerkingen geven die een man zichzelf waarschijnlijk nooit zal aan doen. Maar aan de andere kant heeft het denk ik ook voor veel vrijheid gezorgd voor vrouwen. Het speelde denk ik een grote rol in de seksuele revolutie van vrouwen. En voor sommige vrouwen is het juist een uitkomst qua hormonen, die hebben zoveel last van hun eigen hormonen. Dubbel dus!

Wat betreft het krijgen of nemen van een kind van je 70e..nee, dat vind ik echt niet verantwoordelijk meer. Een kind heeft zeker een jaar of twintig gewoon een fijne en stabiele thuisbasis nodig en ouders met voldoende energie om er ook leuke dingen mee te doen.

Het lijkt er inderdaad op dat de mannenpil grotendeels dezelfde bijwerkingen kan hebben als de pil bij vrouwen, bij mannen worden de bijwerkingen alleen minder/niet geaccepteerd. Dat zet je toch aan het denken nietwaar?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/02/07/pil-mannen-bijwerkingen/

Steeds meer jonge vrouwen stoppen ook met (vooral hormonale) anticonceptie middelen vanwege de bijwerkingen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/opiniepanel/uitslagen/4-op-10-jonge-vrouwen-stopten-afgelopen-jaren-met-anticonceptie-uit-onvrede-vooral-hormonen-bevallen-slecht-154743

Veel 'onverklaarbare klachten' blijken hormoon gerelateerd. En hoewel nog steeds vaak wordt volgehouden dat pil gebruik als oorzaak zeer onwaarschijnlijk is, blijken na stoppen met de pil veel klachten te verdwijnen. Daar mag best wat meer aandacht voor komen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Kinderen krijgen na je 70ste? Ik heb die 73-jarige Indiase vrouw ook gezien die nog zelf een kind kreeg, weliswaar m.b.v. een donoreitje .Het is niet voor niets dat de natuur het zelf laat stoppen na een bepaalde tijd. Ik ben zelf nu 72 en je energie neemt behoorlijk af met de loop der jaren- ik zou nu niet eens meer een puppy aankunnen, al die drukte en gebroken nachten!

germie

Re: Maatschappelijk discussies met een filosofisch randje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

En er zijn mensen die op hun 75ste nog een marathon lopen. Je kunt dus niet iedereen over 1 kam scheren.
Als ik me dan nog fit voel (en ja, ik weet het, ik moet die leeftijd eerst nog zien te halen), en ik zou nog graag een kind willen, dan ga ik er ook voor. Ik denk niet dat dat moment komt omdat ik nu ook geen kinderen hoef of wil. Maar zeg nooit nooit. En als ik ergens voor ga, dan gaat het lukken, linksom of rechtsom.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:48

germie schreef:
En er zijn mensen die op hun 75ste nog een marathon lopen. Je kunt dus niet iedereen over 1 kam scheren.
Als ik me dan nog fit voel (en ja, ik weet het, ik moet die leeftijd eerst nog zien te halen), en ik zou nog graag een kind willen, dan ga ik er ook voor. Ik denk niet dat dat moment komt omdat ik nu ook geen kinderen hoef of wil. Maar zeg nooit nooit. En als ik ergens voor ga, dan gaat het lukken, linksom of rechtsom.

Arm kind, als het ooit zover zou komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:51

Er liggen meer mensen onder de zode met de 75 dan die een marathon lopen...

Je vindt dat
Citaat:
best veel onnodig aan lichamen gesleuteld word

Maar vervolgens wil het dan linksom of rechtsom laten lukken.

Op de natuurlijke weg kun je vergeten dus er gaat ook aan jou lichaam gesleuteld worden.
Waarom is dat dan wel oke?
Omdat het voor jou anders is dan voor een ander die iets wil sleutelen?

germie schreef:

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:12

germie schreef:
Elisa2 schreef:
Veronica2 schreef:

Het heeft zeker voor vrijheid gezorgd bij vrouwen, dat ben ik met je eens. Het is heel goed dat een groot deel van de vrouwen voortaan zelf mochten beslissen over zwangerschap en hormooncontrole. Maar wat ik eigen bedoel is dat ze dan wel moesten doen in een vorm van geestelijk welzijn waar weinig aandacht voor was, en natuurlijk ook geen alternatief. Zeker toen wij jong waren was de kwaliteit van de middelen vaak nog in ontwikkeling met alle nadelen die daarbij horen.

Wat mij eigenlijk toch verbaast, is dat het gelukt is om miljoenen vrouwen langdurig middelen te laten gebruiken die eigenlijk toch een klein tikkie een ander mens van ze maakten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:33

germie schreef:

Het is mooi dat jij zo positief in het leven kan staan, maar als er één ding niet altijd vanzelfsprekend is dan is het wel het krijgen van een kind.

https://www.cjg043.nl/ongewenste-kinderloosheid/

https://www.psychologie.nl/artikel/het-kind-dat-niet-kwam/

En wat hierboven al werd aangegeven, boven de 40 wordt het voor veel mensen al lastig. Heb je er al over nagedacht dat het zou betekenen dat je eicellen zou moeten laten invriezen en hoe die uit je lichaam gehaald moeten worden? Gezien jouw antipathie tegen medische behandelingen? :)

Buiten het hele medische circus vind ik het vooral lastig wat er met zo'n kind gebeurt als de ouders ziek worden (bijvoorbeeld bij dementie) of komen te overlijden, wie gaat er dan voor zo'n kind zorgen? En ook op jonge leeftijd kan er natuurlijk ook altijd wat gebeuren, maar de kans daarop is gewoon vele malen kleiner, plus dat de kans dat er nog andere familieleden in leven zijn, zoals grootouders of een oom/tante die mogelijk bij kan springen is dan een stuk groter.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:35

mijn jongste is geboren toen ik 41 was. Ze komt niets tekort, maar ik merk wel dat ik (veel) minder energie heb dan toen de oudste werd geboren, toen was ik 27. Logisch ook. Ik zou er niet aan moeten denken om nu of nog ouder nog aan kinderen te moeten beginnen :)
Maar wat je zegt, iedereen is anders. Bij mij ligt de grens dus op 40, ongeveer dan.

De pil ben ik ook mee gestopt vanwege de bijverschijnselen, ik werd er geen gezelliger persoon van. Koperspiraal werkt goed, maar te veel bloedingen, dus nu toch een Mirena, en die werkt voor mij tot nu toe prima, geen last van en ook geen extreme bloedingen meer.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:43

“Een kind willen”
Die 3 woorden alleen al :(

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:46

Melzazu schreef:
“Een kind willen”

Is dat niet voor elk mens hetzelfde waarmee het begint? Ik ''wil'' bijvoorbeeld geen kind. Een ander koppel kan wel graag een kind ''willen''. Daar zeg je niks vreemds mee toch? Als je ze niet wil, simpel anticonceptie gebruiken en je krijgt ze (als het goed is) niet. ''Wil'' je ze wel ga je daar mee bezig om dat voor elkaar te krijgen.

Klinkt plastisch. Is wel hoe het feitelijk werkt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:48

Friesfanaat schreef:
Melzazu schreef:
“Een kind willen”

Is dat niet voor elk mens hetzelfde waarmee het begint? Ik ''wil'' bijvoorbeeld geen kind. Een ander koppel kan wel graag een kind ''willen''. Daar zeg je niks vreemds mee toch? Als je ze niet wil, simpel anticonceptie gebruiken en je krijgt ze (als het goed is) niet. ''Wil'' je ze wel ga je daar mee bezig om dat voor elkaar te krijgen.

Ja ik bedoelde het vooral in de context van het bericht van Germie. Ik vind het soms heel apart zeggen. Je kan van alles wel willen maar soms wil het niet hè.
Nou ja jullie snappen me vast wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:49

Ik vind een kind "willen" ook niet zo'n probleem. Een kind "nemen" heb ik wel grote issues mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:50

Eens met FriesFanaat.
Mensen willen wel of niet een kind.
Of ze dat uiteindelijk gegeven is is wat anders.
Maar het begint toch echt met IK wil.

Tot welke leeftijd doen ze in Nederland IVF en dat soort dingen?
Als je fratsen hebt met 70 dan moet je al naar het buitenland. Gelukkig

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Melzazu schreef:
Friesfanaat schreef:

Ja ik bedoelde het vooral in de context van het bericht van Germie. Ik vind het soms heel apart zeggen. Je kan van alles wel willen maar soms wil het niet hè.
Nou ja jullie snappen me vast wel.

Ja. Ik snap je. En ja als je het gevoelsgedeelte en alles erbij haalt is het veel te kort door te bocht te stellen dat 'dat wat je wil ook maar moet gebeuren'.

Als ik voor mezelf spreek zit er namelijk weinig gevoelslading achter kinderen, puur omdat ik ze zelf nooit heb ''gewild''. Onbedoeld stoot ik daarmee mensen wel eens tegen de borst omdat ikzelf dus niet intrinsiek dat gevoel heb en daardoor soms lomper om de hoek kan komen dan bedoeld.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:57

juval schreef:
De pil ben ik ook mee gestopt vanwege de bijverschijnselen, ik werd er geen gezelliger persoon van. Koperspiraal werkt goed, maar te veel bloedingen, dus nu toch een Mirena, en die werkt voor mij tot nu toe prima, geen last van en ook geen extreme bloedingen meer.

Wat goed dat de Mirena wel werkt zoals je wil, maar dat is toch ook weer met hormonen? Soms heb je natuurlijk geen andere opties en daar wil ik ook zeker niet aan tornen natuurlijk.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:00

Veronica2 schreef:
Het heeft zeker voor vrijheid gezorgd bij vrouwen, dat ben ik met je eens. Het is heel goed dat een groot deel van de vrouwen voortaan zelf mochten beslissen over zwangerschap en hormooncontrole. Maar wat ik eigen bedoel is dat ze dan wel moesten doen in een vorm van geestelijk welzijn waar weinig aandacht voor was, en natuurlijk ook geen alternatief. Zeker toen wij jong waren was de kwaliteit van de middelen vaak nog in ontwikkeling met alle nadelen die daarbij horen.

Wat mij eigenlijk toch verbaast, is dat het gelukt is om miljoenen vrouwen langdurig middelen te laten gebruiken die eigenlijk toch een klein tikkie een ander mens van ze maakten.

Persoonlijk denk ik dat veel bijwerkingen gebagatelliseerd zijn en niet als zodanig erkend werden.

Anticonceptie heeft er natuurlijk wel voor gezorgd dat een vrouw het heft in eigen hand kon nemen en niet hoefde te vertrouwen op medewerking van een man om conceptie te voorkomen. Naar mijn idee is de verantwoordelijkheid daarvoor ook steeds meer bij de vrouw komen te liggen?

De abortus pil heeft er nu ook voor gezorgd dat, mocht iemand ongewenst zwanger worden, hier ook een relatief simpele oplossing voor is. Misschien heeft dat er ook wel voor gezorgd dat steeds meer vrouwen (vanwege bijwerkingen) het aan durven bewust niet meer voor hormonale anticonceptie te kiezen?

Stemmingswisselingen worden erkent als bijwerking, maar dat het ook kan betekenen dat je emoties worden afgevlakt of iemand zich daadwerkelijk depressief kan voelen is naar mijn idee nog weinig aandacht voor. Studies die over het onderwerp zijn gedaan blijken nog niet altijd voldoende betrouwbaar, maar er zou in mijn optiek genoeg reden zijn om dit verder te onderzoeken.

https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/factcheck-het-verband-tussen-de-pil-en-depressie-blijft-onduidelijk

https://www.skipr.nl/nieuws/herseninstituut-waarschuwt-voor-de-pil-bij-depressie/

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:40

journee schreef:
Veronica2 schreef:

Persoonlijk denk ik dat veel bijwerkingen gebagatelliseerd zijn en niet als zodanig erkend werden.

Anticonceptie heeft er natuurlijk wel voor gezorgd dat een vrouw het heft in eigen hand kon nemen en niet hoefde te vertrouwen op medewerking van een man om conceptie te voorkomen. Naar mijn idee is de verantwoordelijkheid daarvoor ook steeds meer bij de vrouw komen te liggen?
Ook alleen maar omdat vrouwen nu eenmaal die baarmoeder hebben waar een kindje in kan groeien. Als mannen die hadden gehad, was alles andersom geweest.

Citaat:
De abortus pil heeft er nu ook voor gezorgd dat, mocht iemand ongewenst zwanger worden, hier ook een relatief simpele oplossing voor is. Misschien heeft dat er ook wel voor gezorgd dat steeds meer vrouwen (vanwege bijwerkingen) het aan durven bewust niet meer voor hormonale anticonceptie te kiezen?
Dat zou ik niet zo durven zeggen en ik denk ook dat er toch nog andere hulpmiddelen voor handen zijn om zwangerschap te voorkomen, ook binnen een langdurige relatie.

Citaat:
Stemmingswisselingen worden erkent als bijwerking, maar dat het ook kan betekenen dat je emoties worden afgevlakt of iemand zich daadwerkelijk depressief kan voelen is naar mijn idee nog weinig aandacht voor. Studies die over het onderwerp zijn gedaan blijken nog niet altijd voldoende betrouwbaar, maar er zou in mijn optiek genoeg reden zijn om dit verder te onderzoeken.

https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/factcheck-het-verband-tussen-de-pil-en-depressie-blijft-onduidelijk

https://www.skipr.nl/nieuws/herseninstituut-waarschuwt-voor-de-pil-bij-depressie/

Dit bedoel ik dus, er zijn al jarenlang miljoenen vrouwen die in afgevlakte, gedimde versie van zichzelf leven. De aanleiding en reden zijn duidelijk en kristalhelder, maar toch...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:49

DuoPenotti schreef:
Eens met FriesFanaat.
Mensen willen wel of niet een kind.
Of ze dat uiteindelijk gegeven is is wat anders.
Maar het begint toch echt met IK wil.

Precies.

Maar kennelijk mag je op bokt dus bepaalde dingen niet zeggen, terwijl het hier over zgn. maatschappelijke discussies gaat.

Ik heb er inderdaad niet om gevraagd om geboren te worden. Maar ik vind dan wel dat ik zelf mag beslissen wat ik met mijn lichaam of leven doe. Gelukkig heb je die vrijheid en gelukkig is er euthanasie, ivf voor wie dat wil, hoef je niet te trouwen, zelfmoordpil, anticonceptie, morning afterpil, enz.

Mensen met down mogen kinderen krijgen vinden velen, maar dan mag het niet als je een beetje ouder bent? Want wat is dan het verschil? Daar gaat het immers om in deze discussie.
Ja, kinderen nemen is een egoïstische beslissing. Maar kennelijk is die als je jonger bent minder egoïstisch. Dat vind ik ook bijzonder, want je hebt immers ook de uitspraken 'je bent zo oud als je je voelt', '70 is de nieuwe 40', enz. Verder is geen kinderen nemen ook egoïstisch, want tja, dan heb je niemand op de wereld gezet om je later te verzorgen. Oh nee, dat laten verzorgen is ook weer egoistisch. En zo kunnen we nog wel even bezig blijven.

En vind je dan dat mensen wel van geslacht mogen veranderen? Daar krijgen ook velen spijt van.
https://www.rd.nl/artikel/1076001-fins- ... -neemt-toe
Dus moet je dat dan maar weer gewoon verbieden? Of is dat ook baas over eigen lichaam?
Je zet hiermee in ieder geval geen ander mens op de aardkloot.

En velen vinden de geaardheid aseksueel maar raar. Dat is nog steeds niet geaccepteerd. En nee, dat komt echt niet bij iedereen door de pil. Je kunt seks ook gewoon verschrikkelijk goor vinden zonder dat je een fobie of wat dan ook hebt. Het is gewoon een geaardheid zoals hetero of lesbo.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:51

Iedereen mag alles zeggen vind ik en dat mag ik dan dus ook. Toch?

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:57

Melzazu schreef:
Iedereen mag alles zeggen vind ik en dat mag ik dan dus ook. Toch?

Zeker mag dat. Hoop dat je je door mij niet aangevallen voelde, was niet de bedoeling immers!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:00

Iedreen mag alles zeggen, maar moet je dat dan ook willen zeggen? Je eigen vrijheid is een mooi goed dat we zeker in onze democratie moeten beschermen. Die vrijheid staat momenteel overal in de wereld onder druk. Maar wat als je eigen vrijheid de ander schade toebrengt? Waar zit dat de afstemming? Dat geldt voor alles wat je doet en zeker in ons dichtbevolkte landje. Iedere actie van jou raakt ergens de ruimte van een ander. Of een ander moet ervoor betalen. Dus hoe ver gaat je eigen vrijheid?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:05

josien_m_ schreef:
Iedreen mag alles zeggen, maar moet je dat dan ook willen zeggen? Je eigen vrijheid is een mooi goed dat we zeker in onze democratie moeten beschermen. Die vrijheid staat momenteel overal in de wereld onder druk. Maar wat als je eigen vrijheid de ander schade toebrengt? Waar zit dat de afstemming? Dat geldt voor alles wat je doet en zeker in ons dichtbevolkte landje. Iedere actie van jou raakt ergens de ruimte van een ander. Of een ander moet ervoor betalen. Dus hoe ver gaat je eigen vrijheid?

Wat mij betreft zou het een hoop mensen sieren om eens een keer je mond te houden. En dan bedoel ik natuurlijk niet in een discussie topic, maar in het dagelijks leven wanneer er niet om je mening gevraagd is. Vraag jezelf eens af wat de meerwaarde is van het geven van jouw mening voor de ontvanger.