Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 538

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:34

journee schreef:
8nnemiek schreef:
Er is meer dan 1 miljoen hectare land met alleen veevoer (gras en voedergewassen) in Nederland.

Ik heb Chatgpt even laten uitrekenen hoeveel grond je ongeveer nodig zou hebben voor 100.000 woningen:
[ Afbeelding ]

Zelfs met de meest ruime, vrijstaande woningen, zit je op nog geen 1% van de veevoer-landbouwgrond.

Met de benodigde 100.000 woningen per jaar is de volgende eeuw het vee dan ook verdwenen. :')

Jij maakt het wel heel spannend, met elk jaar 100.000 vrijstaande woningen erbij :))
Zo dramatisch is het gelukkig ook weer niet gesteld met de woningkrapte :Y)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:35

juliedo24 schreef:
Maar als je niet wilt dat er meer gebouwd wordt, waar moeten die woningen anders vandaan komen? In 2024 hebben 16'000 asielzoekers een verblijfsvergunning gekregen[1]. Die maken nu 0,09% van de bevolking uit.
In 2024 zijn er 82'000 nieuwe woningen bijgekomen in Nederland [2]. Combineer dat met 8nnemiek's getal dat er voor 100'000 rijtjeshuizen minder dan 0.5% van de veevoer-landbouwgrond hoeft te worden gebruikt. Dus 'alles volbouwen' valt ook wel mee. Dan is dat toch een veel, veel logischere en efficientere oplossing dan asielzoekers weren? Hoeveel gaat dat dan echt helpen met de wooncrisis?

En ja de stikstofcrisis moet eerst worden opgelost. Again, 8nnemiek's punt:
8nnemiek schreef:
Als er hier meer landbouwgrond vrij komt (ook voor woningbouw) omdat er iets minder vee in Nederland is, dan worden de prijzen van hooi vanzelf lager, want er is minder vraag en meer aanbod.
En meer landbouwgrond betekent meer teelt voor humane consumptie in eigen land, en dus minder transport van groente en fruit.

Het is gewoon veel efficienter qua ruimtelijke indeling om landbouwgrond te gebruiken voor humane consumptie in plaats van voor veeteelt. Dan blijft er veel meer ruimte over voor natuurgebieden, woningbouw, of jouw paarden aan huis. En veel minder stikstof wordt uitgestoten.

[1] https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nie ... -nederland
[2] https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/05 ... -vijf-jaar

Toch blijkt vlees uit het laboratorium ook niet zo efficiënt en ik betwijfel of de gehele Nederlandse bevolking veganist wenst te worden...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:39

journee schreef:
8nnemiek schreef:
Met de benodigde 100.000 woningen per jaar is de volgende eeuw het vee dan ook verdwenen. :')

Jij maakt het wel heel spannend, met elk jaar 100.000 vrijstaande woningen erbij :))
Zo dramatisch is het gelukkig ook weer niet gesteld met de woningkrapte :Y)

Ik gun mensen ook een beetje ruimte, waarom wel tegen megastallen en niet tegen megaflats? :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:39

Er is even geleden al eens uitgezocht dat 5 % van alle landbouwgrond voldoende is om het totale huizentekort op te lossen. Tel daar inbouwen, leegstand verbouwen en meer maatregelen bij op en dan wordt die 5 % nog minder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:45

journee schreef:
Toch blijkt vlees uit het laboratorium ook niet zo efficiënt en ik betwijfel of de gehele Nederlandse bevolking veganist wenst te worden...

Niemand zegt dat heel Nederland veganist moet worden gelukkig ;)

Maar het is een feit dat heel veel vlees wat wij hier produceren voor de export bedoeld is. Dat is dus een product wat ons heel veel landbouwgrond kost, veel stikstofproblemen geeft, en nauwelijks iets opbrengt behalve een beetje geld voor de boer.
Stel dat wij gewoon blijven produceren wat wij zélf eten, meer richting kringlooplandbouw dus, en daarbij ook nog eens landbouwgrond over houden voor groente/fruitteelt en woningbouw, zonder dat iemand daar op achteruit gaat. Iets minder dieren, dus meer ruimte per dier.
Maak het vlees daarnaast íetsje duurder en zorg dat die extra inkomsten rechtstreeks bij de boer terecht komen.. De burger eet ietsje minder vlees maar wel van een plek waar meer wordt gedaan voor dierenwelzijn.. iedereen blij.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:48

Mochten mijn berekeningen ergens fout gaan dan graag verbeteren.

Oke, om de woningcrisis op te lossen moeten er tot en met 2030 100'000 woningen per jaar worden gebouwd [3]. Dat is, laten we 2025 meetellen, 600'000 woningen. 600'000*0.5 = 3% van de huidige veevoer-landbouwgrond. Ik weet niet of hoeveelheid vlees lineair groeit met hoeveelheid veevoer-landbouwgrond maar laten we daar even vanuit gaan.

Dat is dus 3% minder vlees in 2030. Dus als je nu elke dag 100 gram vlees eet, of kaas, of eieren, zijn dat er in 2030 97g. En dat is nog helemaal er vanaf gezien dat veel vlees naar het buitenland wordt geexporteerd!
En er vanaf gezien dat helemaal niet al deze ruimte uit veevoer-landbouw hoeft te komen, zie bv denisevilers en BigOnes punt dat ook leegstaande kantoren (ben haar precieze voorbeelden vergeten) etc gebruikt kunnen worden.

Dus nee niemand hoeft vegetarisch te worden! Verre van. Veevoer-landbouw is gewoon inefficient gebruik van ruimte.

En dan nog een keer mijn vraag: Hoe wil je anders het woningtekort oplossen?

[3] https://www.volkshuisvestingnederland.n ... 0Nederland

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:58

8nnemiek schreef:
MizzMontana schreef:
Hoe gaan ze dan beslissen welke landbouwgrond dit wordt? Ik ben een particulier, met paarden aan huis, en het grootste perceel grond dat wij bezitten heeft een agrarische bestemming. Wie belooft mij dat dit niet in aanmerking komt voor woningbouw, en dat ik als particulier echt wel mijn paarden hier mag blijven houden?

Een agrarische bestemming wordt niet zomaar even omgezet in bouwgrond.
Als ze ons stuk land als bouwgrond zouden willen opkopen, nou dan wist ik het wel :Y) Bouwgrond is zo duur, daar koop ik ergens anders een klein kasteeltje voor bij wijze van spreken :+

Een gemeente zal echt niet zomaar particulieren gaan onteigenen, en dat hangt sowieso ook niet af van welke regering er in de kamer zit. Dat wordt allemaal op gemeentelijk of hooguit provinciaal niveau geregeld.

oude stalhouder, particulier, van mij is ooit weggekocht voor een industrieterrein..... vergeet dat kleine kasteeltje maar...

Daar denk je te rooskleurig.

En als ze hun zinnen erop hebben gezet dan heb je pech

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:00

Elisa2 schreef:
Dit staat er letterlijk bij PVA/ Groenlinks:

Meer locaties voor nieuwbouw. Als we 100.000 nieuwe woningen willen bouwen, is ruimte nodig. Dat betekent dat andere belangen zullen moeten inschikken, zoals de veehouderij en de luchtvaart. We gaan landbouwgrond bestemmen voor woningbouw en doen hetzelfde met verloederde bedrijventerreinen, leegstaande binnenstedelijke locaties en grond van ontwikkelaars die jarenlang niet ontwikkelen. Daarover willen we bindende afspraken maken met gemeenten en provincies, die we vastleggen in de Nota Ruimte. We zien grote kansen: een woonwijk op de locatie van de luchthaven bij Rotterdam, veel meer woningbouw in Noord-Holland als het aantal vluchten op Schiphol daalt, en grootschalige woningbouw of nieuwe steden in de Brabantse stedenrij, bij Brainport Eindhoven en tussen Almere en Amsterdam.

Bron:https://groenlinkspvda.nl/verkiezingsprogramma/meer-huizen-om-in-te-wonen/

Met het dalen van de vluchten zal ook de werkeloosheid toenemen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:09

MizzMontana schreef:
Hoe gaan ze dan beslissen welke landbouwgrond dit wordt? Ik ben een particulier, met paarden aan huis, en het grootste perceel grond dat wij bezitten heeft een agrarische bestemming. Wie belooft mij dat dit niet in aanmerking komt voor woningbouw, en dat ik als particulier echt wel mijn paarden hier mag blijven houden?

Ik ga er niet vanuit dat het zo storm loopt op landbouwgrond in particuliere eigendom. Genoeg veehouders en andere landbouwers die meedoen aan verschillende uitkoopregelingen, omdat ze het zat zijn, financieel niet bij kunnen benen, of gewoonweg geen opvolger hebben.

Toch blijf ik erbij dat het omzetten van de bestemmingsplannen en het renoveren van bestaande gebouwen vele malen makkelijker zou moeten, en dat er een behoorlijke rem moet worden gezet op het uitbuiten van huurders door pandjesbazen. Daarbij moeten er gewoon huizen gebouwd worden die daadwerkelijk voor starters zijn, en niet huizen die worden aangeduid als starterswoning en vervolgens voor 300k++ weggaan.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:10

juliedo24 schreef:

Oke, om de woningcrisis op te lossen moeten er tot en met 2030 100'000 woningen per jaar worden gebouwd [3]. Dat is, laten we 2025 meetellen, 600'000 woningen. 600'000*0.5 = 3% van de huidige veevoer-landbouwgrond. Ik weet niet of hoeveelheid vlees lineair groeit met hoeveelheid veevoer-landbouwgrond maar laten we daar even vanuit gaan.

Dat is dus 3% minder vlees in 2030. Dus als je nu elke dag 100 gram vlees eet, of kaas, of eieren, zijn dat er in 2030 97g. En dat is nog helemaal er vanaf gezien dat veel vlees naar het buitenland wordt geexporteerd!
En er vanaf gezien dat helemaal niet al deze ruimte uit veevoer-landbouw hoeft te komen, zie bv denisevilers en BigOnes punt dat ook leegstaande kantoren (ben haar precieze voorbeelden vergeten) etc gebruikt kunnen worden.

Dus nee niemand hoeft vegetarisch te worden! Verre van. Veevoer-landbouw is gewoon inefficient gebruik van ruimte.

Wat betreft dat vlees, wat heb je liever? Vers vlees van koeien die hier in de wei hebben gestaan, waarvan je weet dat het aan alle Nederlandse/ Europese voorwaarden voldoet, dat ze goed verzorgd zijn en wat ze gegeten hebben, of vlees uit allerlei landen/Verweggistan waarvan je niet weet of de boeren daar zich aan alle dierhouderij / dier welzijnsregels hebben gehouden?

Andere landen importeren graag ons vlees, omdat wij aan strenge regels gehouden zijn. Onze supermarkten echter kopen liever goedkoop vlees in, waardoor dat wat wij zorgvuldig verbouwen zo de grens over gaat en wij het moeten doen met de rommel dat geïmporteerd wordt.
Dit zou de politiek zo kunnen veranderen.

En waarom zou je het woningtekort moeten oplossen, terwijl de asielkraan wagenwijd openstaat en het dweilen met de kraan open is? Is het niet van belang eens goed na te denken of we hier 1 grote dichtbevolkte stad willen hebben of dat we ergens een grens aan gaan geven wat goed is voor dit land?
Je kunt mij niet wijsmaken dat al die mensen binnenhalen en hele woonwijken erbij maken gezonder is voor Nederland dan weilanden en koeien / schapen / paarden in de wei. Alsof al die mensen die hierheen komen geen scheet laten en geen afval produceren of co2 uitscheiden…

Kun je niet beter kijken wat er nu binnen is dat weigert zich aan te passen aan de Nederlandse normen en waarden en/of regelmatig “op vakantie gaat” naar het land van herkomst? Waarom laten we die hier wonen?
Waarom stellen we als land geen eisen aan al die mensen die binnenkomen en trekken we meteen de portemonnee?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:13

In het dorpje aan de rand van een grote stad waar ik enkele decennia op een pensionstalling sta wil men nu ook woningen gaan bouwen. "De weilanden zullen niet verplicht verkocht worden". Toch denk ik dat de paardenhouderij die nog veel weidegang biedt hier zal gaan inkrimpen. Ook het hooi komt hier van omliggende velden. Vaak worden boeren\grondeigenaren ook ouder en hebben geen opvolgers. Ze zullen dan geneigd zijn hun grond te verkopen .Door dat gedoe met die wolven raakt het plezier er ook af.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:13

DuoPenotti schreef:
8nnemiek schreef:
Een agrarische bestemming wordt niet zomaar even omgezet in bouwgrond.
Als ze ons stuk land als bouwgrond zouden willen opkopen, nou dan wist ik het wel :Y) Bouwgrond is zo duur, daar koop ik ergens anders een klein kasteeltje voor bij wijze van spreken :+

Een gemeente zal echt niet zomaar particulieren gaan onteigenen, en dat hangt sowieso ook niet af van welke regering er in de kamer zit. Dat wordt allemaal op gemeentelijk of hooguit provinciaal niveau geregeld.

oude stalhouder, particulier, van mij is ooit weggekocht voor een industrieterrein..... vergeet dat kleine kasteeltje maar...

Daar denk je te rooskleurig.

En als ze hun zinnen erop hebben gezet dan heb je pech

Betwijfel ik. Er zijn, zoals met alles, best strikte procedures voor onteigening. Algemeen belang moet worden aangetoond, en het is de overheid verplicht om alternatieven uit te zoeken. Als dat allemaal niet lukt kan alsnog bezwaar maken en kan je als eigenaar zoiezo onderhandelen. Bij mijn oude manege zat de gemeente al lang op de grond te azen - eigenaresse wilde met pensioen, en die heeft er een zeer leuk bedrag aan over gehouden. Het is echt niet zo heftig als hier gesteld wordt (plus, zon vaart zal het niet lopen). Je komt er hoe dan ook uit met een goedgevulde portemonnee.

En zoals gezegd, er stoppen ook boeren en stalbouderijen vanzelf. Geen woningen bouwen is geen optie, mensen moeten ergens wonen. Somethings gotta give. 8annemiek en juliedo - dank voor de uitleg, de context en het doorrekenen.

juliedo24

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:27

De punten die ik probeer te maken AppleSter zijn
* dat de bevolking amper minder vlees hoeft te eten als we die grond gebruiken om woningen op te bouwen
* dat asielzoekers weren amper een effect heeft op de woningcrisis omdat het er zo weinig zijn vergeleken met hoeveel woningen we nodig hebben

Lees het bericht nog eens door. 16'000 verblijfsvergunningen in 2024, 82'000 nieuwe woningen waar meerdere mensen in passen per woning. Die 16'000 verblijfsvergunningen maken amper een deuk in de 100'000 woningen die er per jaar meer nodig zijn. Al zou je alle immigratie stopzetten: Je hebt dan nog steeds niet genoeg woningen, bij lange na niet!

Er hoeven amper minder koeien en schapen in de wei om het woningtekort op te lossen.
Bovendien komen een heleboel kippen en varkens überhaupt niet buiten: alles wat die bedrijven toevoegen aan het landschap is dichte stallen en veevoer-landbouw.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:39

veneri schreef:
Ik stem dus wel PVV.
Zou niet weten op wie ik anders moet/wil stemmen. BBB komt redelijk in de buurt,maar PVV heeft toch echt mijn voorkeur.
BBB is nog niet uitgesloten door hun tegenstanders (omdat ze nog geen bedreiging zijn misschien?)
Het is toch van de zotte dat partijen op voorhand anderen al gaan uitsluiten?!
En dat mensen daar dan ook nog gehoor aan geven onder het mom "ik stem er niet op want dan wordt het toch niks" is dus precies wat ze willen bereiken.
Nederland had toch democratie?

Hoe rijm jij het verdedigen van de democratie met het stemmen op een "partij" die geen partij is en (dus) ook niet democratisch georganiseerd is?

M.b.t. het populistische "alles volbouwen". Ongeveer 50% van het Nederlandse landoppervlak is landbouw/agrarische bestemming. Dat betekent dat we met zijn 18 miljoenen wonen, werken, recreëren enz enz op die andere 50%. Als we alle agrarische bestemmingen opheffen en "vol bouwen", dan gaan we dus met ca. 36 miljoen mensen in dit land wonen.
Ik heb dat even uitgerekend op basis van de bevolkingsgroei van 2016-2024. Als je kiest voor een vaste toename in aantal per jaar (130.000 mensen per jaar) dan zijn we in het jaar 2165 verdubbeld. Als je kiest voor een groei (minder waarschijnlijk) met een vast percentage (0,735% per jaar) dan bereiken we dat eerder, namelijk in het jaar 2119.
Samengevat: het duurt nog 100-140 jaar voor jullie schrikbeeld van een volledig vol gebouwd Nederland bewaarheid kan/zal worden.
Dat zijn nog minstens 25 kabinetten/verkiezingen. Ik denk dat we meer prangende problemen hebben om ons nu zorgen over te maken.
https://www.clo.nl/indicatoren/nl210209-bevolkingsgroei-2016-2024

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:40

nps schreef:
Betwijfel ik. Er zijn, zoals met alles, best strikte procedures voor onteigening. Algemeen belang moet worden aangetoond, en het is de overheid verplicht om alternatieven uit te zoeken. Als dat allemaal niet lukt kan alsnog bezwaar maken en kan je als eigenaar zoiezo onderhandelen. Bij mijn oude manege zat de gemeente al lang op de grond te azen - eigenaresse wilde met pensioen, en die heeft er een zeer leuk bedrag aan over gehouden. Het is echt niet zo heftig als hier gesteld wordt (plus, zon vaart zal het niet lopen). Je komt er hoe dan ook uit met een goedgevulde portemonnee.

En zoals gezegd, er stoppen ook boeren en stalbouderijen vanzelf. Geen woningen bouwen is geen optie, mensen moeten ergens wonen. Somethings gotta give. 8annemiek en juliedo - dank voor de uitleg, de context en het doorrekenen.

Dus eigenlijk zeg je dat hij of ik lieg?

Je betwijfeld het maar tot je een ons weegt maar zo is het toch gegaan.

Hij wilde niet weg daar.
Vervolgens heeft het 10 jaar braak gelegen.
En nu is het idd een grote blokkendoos gebeuren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:49

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:52

anjali schreef:
In het dorpje aan de rand van een grote stad waar ik enkele decennia op een pensionstalling sta wil men nu ook woningen gaan bouwen. "De weilanden zullen niet verplicht verkocht worden". Toch denk ik dat de paardenhouderij die nog veel weidegang biedt hier zal gaan inkrimpen. Ook het hooi komt hier van omliggende velden. Vaak worden boeren\grondeigenaren ook ouder en hebben geen opvolgers. Ze zullen dan geneigd zijn hun grond te verkopen .Door dat gedoe met die wolven raakt het plezier er ook af.

Dit zie ik dus ook al twintig jaar gebeuren...en rijverenigingen die weg moeten omdat hun ooit agrarische plekje ineens in een woonwijk staat en ze die grond ook willen hebben waardoor de vereniging geen geld meer krijgt voor opknappen van het spul. Linksom of rechtsom wordt de grond gewoon onteigend hoor..een fors ontmoedingsbeleid helpt hier goed aan mee.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 16:54

Miran schreef:
Als ik de verschillende stemwijzers in vul krijg ik ook verschillende antwoorden… Eigenlijk mis ik een partij die wel links is, maar wel genuanceerder dan GL/PvdA, daar zit voor mij echt een gat.

Volt ( wat mij betreft dan ) . Heel lang Groen Links geweest .

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:36

AppleSter schreef:
juliedo24 schreef:

Wat betreft dat vlees, wat heb je liever? Vers vlees van koeien die hier in de wei hebben gestaan, waarvan je weet dat het aan alle Nederlandse/ Europese voorwaarden voldoet, dat ze goed verzorgd zijn en wat ze gegeten hebben, of vlees uit allerlei landen/Verweggistan waarvan je niet weet of de boeren daar zich aan alle dierhouderij / dier welzijnsregels hebben gehouden?

Andere landen importeren graag ons vlees, omdat wij aan strenge regels gehouden zijn. Onze supermarkten echter kopen liever goedkoop vlees in, waardoor dat wat wij zorgvuldig verbouwen zo de grens over gaat en wij het moeten doen met de rommel dat geïmporteerd wordt.
Dit zou de politiek zo kunnen veranderen.

En waarom zou je het woningtekort moeten oplossen, terwijl de asielkraan wagenwijd openstaat en het dweilen met de kraan open is? Is het niet van belang eens goed na te denken of we hier 1 grote dichtbevolkte stad willen hebben of dat we ergens een grens aan gaan geven wat goed is voor dit land?
Je kunt mij niet wijsmaken dat al die mensen binnenhalen en hele woonwijken erbij maken gezonder is voor Nederland dan weilanden en koeien / schapen / paarden in de wei. Alsof al die mensen die hierheen komen geen scheet laten en geen afval produceren of co2 uitscheiden…

Kun je niet beter kijken wat er nu binnen is dat weigert zich aan te passen aan de Nederlandse normen en waarden en/of regelmatig “op vakantie gaat” naar het land van herkomst? Waarom laten we die hier wonen?
Waarom stellen we als land geen eisen aan al die mensen die binnenkomen en trekken we meteen de portemonnee?

Het grootste probleem rond woningbouw was als eerste de (onhaalbare) stikstofnorm waar (nu) aan gewerkt wordt. Met de 1% norm kan vrijwel alle woningbouw doorgaan. En ten tweede gebrek aan personeel, die arbeidsmigranten zijn dus broodnodig en helpen zelf mee aan de woningbouw. Arbeidsmigranten (zo'n 90% van de migranten) komen naar Nederland vanwege de betere leefomstandigheden en vacatures die hier niet worden vervult door alle (te) goed opgeleide Nederlandse burgers. En omdat de Europese grenzen open zijn, zie ik dat niet veranderen. Voor de geïnteresseerden: op het politieke discussie topic is dit onderwerp onlangs ook nog besproken. :)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:37

Stemwijzer kwam bij mij ook op D66/GL-PvdA. Ik twijfel nog.
Vroeger veelal D66 gestemd, later PvdA en/of GL. Nijg nu net iets meer naar D66 maar nog geen definitieve keuze gemaakt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:39

@journee
Maar op de motie naar 1% gaan zijn veel partijen tegen, hoe zie je dat dan voor je?
BBB is daar al een jaar mee aan de gang en word steeds tegengewerkt, want het boeren clubje.
Nee, brood nodig om heel Nederland weer aan de gang te krijgen.

Even mijn eerdere reactie herhalen:
Citaat:
Hoe wil GL alles volbouwen als ze het land op het stikstofslot houden?? Stemmen niet voor de rekenkundige ondergrens van 1 mol gaan invoeren.
Dat word echt niet ineens zo snel beter met wat boeren wegpesten.

Dus wie denkt dat GL/PvdA huizen gaat bouwen komt ook bedrogen uit.
Idem dito met D66, volt, SP, PvdD

En even ter herinnering
1 mol misschien in Nederland. Duitsland 21. Denemarken 35 mol

Deze hebben allemaal de motie verworpen om naar 1 mol te gaan.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:48

De rekenkundige ondergrens naar beneden doen is alleen symptoombestrijding. Dat is alsof je bloed wil gaan doneren, maar je mag niet want te weinig hemoglobine. Dan kan je wel de grens van de hb-waarde omlaag doen zodat je alsnog bloed mag doneren, maar aan het feit dat je bloedarmoede hebt is niks veranderd. En en wordt zelfs alleen maar erger in de toekomst.

Dat er teveel stikstofverbindingen worden uitgestoten is niet te ontkennen. De vraag is hoe dat moet worden opgelost

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:03

Zeg dat ook tegen de rest van Europa.
Zie ook hun mol waarde waar we dan nog ver onder zitten

Stikstof uit het buitenland:
Een aanzienlijk deel van de stikstof die in Nederland neerslaat, komt van boven de grens. Ongeveer 32% van de totale stikstofdepositie in Nederland is afkomstig uit het buitenland, zie Milieu Centraal.

Niet alleen de landbouw:
Als de landbouw volledig zou stoppen, zouden de normen nog steeds worden overschreden door de andere bronnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:14

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:19

PVV en bbb weer niet.
Bijzonder.