BoktVerlaten schreef:Ik weet dat ik oud ben maar geloof me, iedere generatie heeft haar eigen uitdagingen. Van woningnood tot oorlogen, financiele crissis, woningnood….
Er zijn generaties geweest waar alleen de rijkden konden studeren, er zijn tijden geweest waar vrouwen niet mochten studeren, er is een rijke tijd geweest dat er een riante beurs was voor studenten, er is nu een tijd dat de beurs weer wat minder royaal is.
Het is heel mooi als de matschappij zo rijk is dat je geld toekrijgt op studeren, maar als dat even niet zo is, heb je inderdaad pech.
Maar iedereen kan studeren in Nederland, je kunt kiezen wat je wil studeren en je kunt stapelen….van vmbo tot universiteit als je wil.
Studeren kost aan collegegeld 2600 euro ongeveer per jaar (sommige studiejaren de helft)
Er zijn meerdere universiteiten en hbo’s in Nederland waardoor je vaak op maximaal een uurtje afstand wel iets te studeren valt. Op de uni hoef je vaak maar een dag of 3 aanwezig te zijn.
En toch zie ik mensen 1000 euro per maand lenen. Omdat ze graag op kamers willen en van het studentenleven willen genieten. Half jaartje naar het buitenland willen. En bestuursfuncties willen vervullen bij de vereniging etc…..
En vooral vinden dat ze recht hebben op alles wat ze willen….
Beetje verwend soms, “kan niet” staat niet in het woordenboek, alles moet maar kunnen.
Maar je kunt natuurlijk ook thuis blijven wonen, je studiekeuze aanpassen aan wat er op reisafstand te doen is, werken naast je studie. Hebben de ouders niet de mogelijkheid om je financieel te ondersteunen, krijg je nog steeds een aanvulling.
Een voorbeeld: jongen met ouders met inkomen onder minimum krijgt beurs en aanvulling en ontvangt ruim 600 euro per maand. Bij afstuderen is dit een gift.
Kan hij prima van studeren.
Maar niet op kamers en geen extreme luxe.
Ik ben het met iedereen eens dat als je uitgaat van bepaalde regels en die regels worden tijdens je studie veranderd waardoor je er flink op achteruit gaat, is dat heel banketstaaf. En dat is pech.
Mijn broertje heeft maximaal geleend omdat het tegen hele lage rente is. Hij zei, welke gek gaat er nou niet maximaal lenen. Als je het in aandelen zet, vang je er nog wat over. De slimmerd