Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:26

DuoPenotti schreef:
Tot de huizenmarkt inklapt en er veel huizen onder water staan...

Dan zijn de huurders weer blij.

Of de overheid met onzin aan komt zetten die je in je huis moet stoppen, zoals van het gas af of asbest verwijderen enz.

Ja zoals paar jaar terug. En kijk waar we nu zijn :+

Men kijkt altijd zo hier en nu en das ook prima. Mensen die verder kijken (en het ook kunnen natuurlikk) trekken vaak aan t langste eind.
Geduld is een schone zaak, niet voor niks een mooie uitspraak :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:27

DuoPenotti schreef:
De loodgieters enz wel.
Maar de winkelmedewerker of fabrieksarbeider of vrachtwagenchauffeur weer niet.

Een vrachtwagenchauffeur kan prima heel wat binnen harken hoor. Zeker als ze 60 uur per week werken.

Een fabrieksarbeider in ploegen is ook niet perse slecht.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:32

Ik wil niet weten hoe ik achter loopt dan := (met mn 39 jaar). Want ik hoor niet bij de pech generatie en heb toch echt minder voor elkaar dan jij als ik t op een weegschaal moet gaan leggen. Doe ik niet, dit is mijn leven en ik ben inmiddels tevreden. In de tijd dat ik jou leeftijd was kende ik de struggles wel hoor, dus ik begrijp je gevoel van achter lopen wel. Gelukkig wordt dat - of is dat iig bij mij - in de loop der jaren weggetrokken. Elk huisje heeft z'n kruisje en ondanks dat ik nog altijd sociaal huur en never nooit een koop huis ga krijgen, zijn er ook mensen die delen van mijn leven zouden willen hebben, zoals ik andersom. Het gras is altijd groener bij de buren. En ja tuurlijk heb ik de balen er wel eens in dat ik geen koophuis kan veroorloven en geen vermogen daarmee kan opbouwen zoals anderen. Maar het is niet anders.

Maar reken je zelf alsjeblieft niet tot en pech generatie, maar tel je zegens. Een mooie post die dat voor je opsomde. Dat is niet altijd makkelijk, maar met je instelling kom je er wel. In het leven komt niets aanwaaien, zeker tegenwoordig niet. Maar dat komt er wel. Veel mensen hebben niet eerst hun droombaan maar groeien langzaam omhoog en van de ene baan uiteindelijk naar een betere (indien nodig of gewenst). Zeker in de huidige tijd zijn er volgens mij zat banen (van horen zeggen, ik zit zelf niet in dat wereldje nu dus correct me if im wrong). Ik heb eerst banen gehad die 0 met m'n opleiding te maken had, had ik enorm de balen in, maar uiteindelijk toch wat op m'n pad gekomen en weer teruggerold.

Je hebt t echt goed voor elkaar, en dat bedoel ik niet gemeen maar om te relativeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:36

belle_boef schreef:
DuoPenotti schreef:
De loodgieters enz wel.
Maar de winkelmedewerker of fabrieksarbeider of vrachtwagenchauffeur weer niet.

Een vrachtwagenchauffeur kan prima heel wat binnen harken hoor. Zeker als ze 60 uur per week werken.

Maar nu gaan jullie zeggen zwart werken (eerder bericht) flink overwerken dan verdien je wel genoeg.

Maar 20 uur studeren bij werk (of andersom) is een pechgeneratie.

Dat je hele leven moeten klinkt mij eerder als pech :+

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:43

Citaat:
Wie behoren tot de Pechgeneratie?
Da’s pech: StuFi weg! Deze ietwat flauwe zin legt de vinger op de juiste plek. De pechgeneratie is de generatie studenten die tussen 2015 en 2022 begonnen zijn met studeren. Tijdens die tijd kreeg de overheid het geweldige -ahum- idee om de basisbeurs af te schaffen. Hierdoor werd het leenstelsel ingevoerd, met als gevolg dat studenten veel meer moesten lenen of meer werken om te kunnen studeren.

Er werden veel beloften gedaan tegenover studenten, zo zou het geld wat wordt bespaard worden geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs, zoals kleinschaliger onderwijs en meer persoonlijke aandacht. Helaas werd het in september 2019 bekend dat het leenstelsel er niet voor zorgde dat de kwaliteit van het onderwijs beter werd. Langzaam maar zeker kwam er meer verzet tegen het leenstelsel.

Het leenstelsel teruggedraaid
Uiteindelijk leidde deze storm van kritiek ertoe dat het leenstelsel in 2022 weer teruggedraaid werd. Een oude vriend, de basisbeurs, komt weer terug! Een goede zaak, maar helaas voor de pechgeneratie wat aan de late kant. Zij zitten met een veel hogere studieschuld dan de generaties studenten voor 2015 en ná 2022 (de herinvoering van de basisbeurs).

https://www.studiekeuzelab.nl/kies/de-pechgeneratie

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:58

Cioccolato schreef:
mavantos schreef:
Lijkt me heel erg sterk dat je woning het driedubbele waard is geworden in 5 jaar tijd. Dan zou dat huis wat jij voor bijvoorbeeld 2 ton hebt gekocht (en een beetje hebt verbouwt) nu 6 ton waard zijn. Ik werk in het vastgoed en de prijzen zijn absoluut hard gestegen, maar echt niet zo hard in die paar jaar hoor _O-

Nogmaals: een huurder is niet 'minder' dan koper. Het is gewoon anders en wat minder risicovol.

Hoeveel mensen nemen een leaseauto voor het gemak in onderhoud en minder risico op hoge onderhoudskosten? Genoeg kan ik je vertellen, ondanks dat ze er onderaan de streep er veel meer voor betalen.

Een koophuis is wel slimmer, zeker wel. Het is geen minderwaardige keuze om te huren en iemand die huurt is geen minder mens oid.
Maar een koophuis is vermogen en een huurhuis niet. Als je in de vastgoed werkt moet je dat snappen......

Het is niet erg om te kiezen voor huur en maakt je geen minder mens. Maar financieel is het uiteindelijk zeker wel aantrekkelijker. Alleen niet iedereen boeit dat, en dat maakf ook niet uit

Aan het einde van de rit levert een koopwoning zeker meer op. Ik bedoelde met mijn bericht inderdaad wat jij zegt in je laatste alinea.

En uiteindelijk is de waarde in bakstenen pas echt waarde als je het verkoopt. En je zal toch ook ergens moeten wonen. Dat vergeten mensen vaak en verheerlijken het hebben van een koophuis ook teveel.

Cioccolato

Re: Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:23

Ja eens :j

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:50

DuoPenotti schreef:
belle_boef schreef:

Maar nu gaan jullie zeggen zwart werken (eerder bericht) flink overwerken dan verdien je wel genoeg.

Maar 20 uur studeren bij werk (of andersom) is een pechgeneratie.

Dat je hele leven moeten klinkt mij eerder als pech :+

Een vrachtwagen chauffeur die 40 uur werkt verdiend nog steeds niet slecht. En een bouwvakker ook niet. Kunnen ze nog steeds een huisje mee kopen. Maar al ze meer werken over/zwart hebben ze nog meer. En kunnen ze ook nog meer dingen kopen. Maar wat vaak vergeten wordt is de andere kant van de medaille. Ze leveren tijd in (voor zichzelf, gezin, etc.)

Ja je hele leven moeten werken is per definitie pech. Het liefste was ik 5 jaar terug al gestopt maar helaas. Ik mag nog 30 jaar op z’n minst.

Maar je, ik wil ook heel veel dingen dus tja. Zo lang ik niet kan downsizen in mijn wensen moet ik meer werken dan me lief is.

Maar zo is het met alles in het leven. Keuzes maken omdat je iets wil en de consequenties daar bij dragen. En dan heeft het geen zin om naar anderen te kijken.

Maar goed dit topic ging over TS. Die ondanks dat ze veel naar wens voor elkaar heeft zich toch op sommige vlakken nog niet tevreden voelt. En dat mag. Laat vooral zien dat er nog wensen te vervullen zijn. En tanks nog jong. Als ze 10 jaar verder is zal eea. Een stuk makkelijker alweer zijn

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:00

DuoPenotti schreef:
Daarnaast word de "pechgeneratie" toch ook weer gecompenseerd?

Een hele 35eu per maand ja, dus 1640eu over 4 jaar.
Terwijl je in 2014 100eu basisbeurs per maand kreeg en 279eu als je uitwonend was. In 2025 krijg je 126eu thuiswonend of 314 uitwonend. In 2023-2024 is er voor uitwonende studenten blijkbaar nog een tijdelijke maatregel geweest waarbij ze nog 164eu per maand éxtra aan basisbeurs kregen. Kan even niet heel duidelijk terugvinden wat de rest van de bedragen in 2024 waren, maar veel meer dan een tientje zal het niet schelen tov 2025.

Ik heb dus zelf 1640eu gekregen als tegemoetkoming. En tuurlijk, ik ben er blij mee want "beter iets dan niets". Maar was ik 2 jaar eerder begonnen met mijn opleiding (en ik had hetzelfde pad bewandeld), dan had ik 27 maanden thuiswonend en 21 maanden uitwonend ontvangen. Dus 2700+5859eu=8559eu. Een verschil van bijna 7000eu. Had ik gewoon de opleiding gevolgd zoals ik dat heb gedaan maar had de basisbeurs dan nog doorgelopen dan had het totaalbedrag misschien wel tegen/over de 9000eu gelopen ipv die 8600.
Ik mag dus 14.000eu sparen om die 7000eu bij DUO af te lossen en dan 7000eu te hebben die ik bijv. in een huis kan stoppen. Had ik 2 jaar eerder begonnen dan had ik 7000eu minder bij DUO af hoeven lossen en dus maar 7000eu hoeven sparen, had ik dat in een huis willen stoppen.

En ik weet niet hoe snel jij 7000eu kan sparen, maar dat duurt hier toch echt wel even.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:26

Blacky94 schreef:
DuoPenotti schreef:
Daarnaast word de "pechgeneratie" toch ook weer gecompenseerd?

Een hele 35eu per maand ja, dus 1640eu over 4 jaar.
Terwijl je in 2014 100eu basisbeurs per maand kreeg en 279eu als je uitwonend was. In 2025 krijg je 126eu thuiswonend of 314 uitwonend. In 2023-2024 is er voor uitwonende studenten blijkbaar nog een tijdelijke maatregel geweest waarbij ze nog 164eu per maand éxtra aan basisbeurs kregen. Kan even niet heel duidelijk terugvinden wat de rest van de bedragen in 2024 waren, maar veel meer dan een tientje zal het niet schelen tov 2025.

Ik heb dus zelf 1640eu gekregen als tegemoetkoming. En tuurlijk, ik ben er blij mee want "beter iets dan niets". Maar was ik 2 jaar eerder begonnen met mijn opleiding (en ik had hetzelfde pad bewandeld), dan had ik 27 maanden thuiswonend en 21 maanden uitwonend ontvangen. Dus 2700+5859eu=8559eu. Een verschil van bijna 7000eu. Had ik gewoon de opleiding gevolgd zoals ik dat heb gedaan maar had de basisbeurs dan nog doorgelopen dan had het totaalbedrag misschien wel tegen/over de 9000eu gelopen ipv die 8600.
Ik mag dus 14.000eu sparen om die 7000eu bij DUO af te lossen en dan 7000eu te hebben die ik bijv. in een huis kan stoppen. Had ik 2 jaar eerder begonnen dan had ik 7000eu minder bij DUO af hoeven lossen en dus maar 7000eu hoeven sparen, had ik dat in een huis willen stoppen.

En ik weet niet hoe snel jij 7000eu kan sparen, maar dat duurt hier toch echt wel even.

Nou, hier ook :') ben nu bijna een jaar bezig en heb krap 2500 euro gespaard. En dan zet ik nog steeds ettelijke honderden euro's per maand opzij. Het gaat gewoon niet hard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:59

Ik kreeg als thuiswonende student in 1997 wel 125 hele guldens per maand aan basisbeurs. En de OV, die was niet meer voor de hele week vrij reizen, maar je moest kiezen voor een week of weekend OV.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:01

Had je in mijn tijd gestudeerd had je nul,nada,nopes van wie dan ook ontvangen. Kon je dik lenen, en uitwonend? Welnee tuis op je kamertje jaar in jaar uit. En met 35. 000 euro schuld aan je broek werd je de weide wereld ingestuurd. Zoek het maar uit…Niks geen subsidies, tegemoetkomingen, gratis ov etc etc..

Had ik dus maar in jullie tijd gestudeerd….had ik maar…was het maar..

Over pech generatie gesproken…Hoe slecht heb je het werkelijk? Is het niet gewoon ontevredenheid omdat anderen het willicht ooit beter hadden?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:05

Ik weet dat ik oud ben maar geloof me, iedere generatie heeft haar eigen uitdagingen. Van woningnood tot oorlogen, financiele crissis, woningnood….
Er zijn generaties geweest waar alleen de rijkden konden studeren, er zijn tijden geweest waar vrouwen niet mochten studeren, er is een rijke tijd geweest dat er een riante beurs was voor studenten, er is nu een tijd dat de beurs weer wat minder royaal is.
Het is heel mooi als de matschappij zo rijk is dat je geld toekrijgt op studeren, maar als dat even niet zo is, heb je inderdaad pech.
Maar iedereen kan studeren in Nederland, je kunt kiezen wat je wil studeren en je kunt stapelen….van vmbo tot universiteit als je wil.
Studeren kost aan collegegeld 2600 euro ongeveer per jaar (sommige studiejaren de helft)
Er zijn meerdere universiteiten en hbo’s in Nederland waardoor je vaak op maximaal een uurtje afstand wel iets te studeren valt. Op de uni hoef je vaak maar een dag of 3 aanwezig te zijn.

En toch zie ik mensen 1000 euro per maand lenen. Omdat ze graag op kamers willen en van het studentenleven willen genieten. Half jaartje naar het buitenland willen. En bestuursfuncties willen vervullen bij de vereniging etc…..
En vooral vinden dat ze recht hebben op alles wat ze willen….
Beetje verwend soms, “kan niet” staat niet in het woordenboek, alles moet maar kunnen.

Maar je kunt natuurlijk ook thuis blijven wonen, je studiekeuze aanpassen aan wat er op reisafstand te doen is, werken naast je studie. Hebben de ouders niet de mogelijkheid om je financieel te ondersteunen, krijg je nog steeds een aanvulling.

Een voorbeeld: jongen met ouders met inkomen onder minimum krijgt beurs en aanvulling en ontvangt ruim 600 euro per maand. Bij afstuderen is dit een gift.
Kan hij prima van studeren.
Maar niet op kamers en geen extreme luxe.

Ik ben het met iedereen eens dat als je uitgaat van bepaalde regels en die regels worden tijdens je studie veranderd waardoor je er flink op achteruit gaat, is dat heel banketstaaf. En dat is pech.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:07

Maar het is toch ook gewoon pech als je precies is dat gat zat tussen wel tegemoetkoming, toen niet, en daarna wel. Ik begrijp niet waarom dat niet zo mag heten?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:09

Het mag heten hoe je wilt, maar het eindeloze geklaag over hoeveel pech ze wel niet hebben…
Dat is soms er echt over..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:14

Qimm schreef:
Maar het is toch ook gewoon pech als je precies is dat gat zat tussen wel tegemoetkoming, toen niet, en daarna wel. Ik begrijp niet waarom dat niet zo mag heten?

Omdat het geen pechgeneratie is. Dan kan ik mijzelf ook onder de pechgeneratie zetten...

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:16

Iedereen heeft wel ergens pech mee. Regels en omstandigheden veranderen continu. Ook in mijn leven en ook in dat van de buurman. Ja, pech….. maar meestal heb je op het ene vlak pech ten opzichten van de oude situatie of in vergelijking met anderen, maar op het andere vlak geluk.
Niemand klaagt over geluk, alleen over pech.
That’s life, grow up.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:23

BoktVerlaten schreef:
Ik weet dat ik oud ben maar geloof me, iedere generatie heeft haar eigen uitdagingen. Van woningnood tot oorlogen, financiele crissis, woningnood….
Er zijn generaties geweest waar alleen de rijkden konden studeren, er zijn tijden geweest waar vrouwen niet mochten studeren, er is een rijke tijd geweest dat er een riante beurs was voor studenten, er is nu een tijd dat de beurs weer wat minder royaal is.
Het is heel mooi als de matschappij zo rijk is dat je geld toekrijgt op studeren, maar als dat even niet zo is, heb je inderdaad pech.
Maar iedereen kan studeren in Nederland, je kunt kiezen wat je wil studeren en je kunt stapelen….van vmbo tot universiteit als je wil.
Studeren kost aan collegegeld 2600 euro ongeveer per jaar (sommige studiejaren de helft)
Er zijn meerdere universiteiten en hbo’s in Nederland waardoor je vaak op maximaal een uurtje afstand wel iets te studeren valt. Op de uni hoef je vaak maar een dag of 3 aanwezig te zijn.

En toch zie ik mensen 1000 euro per maand lenen. Omdat ze graag op kamers willen en van het studentenleven willen genieten. Half jaartje naar het buitenland willen. En bestuursfuncties willen vervullen bij de vereniging etc…..
Beetje verwend soms, “kan niet” staat niet in het woordenboek, alles moet maar kunnen.

Maar je kunt natuurlijk ook thuis blijven wonen, je studiekeuze aanpassen aan wat er op reisafstand te doen is, werken naast je studie. Hebben de ouders niet de mogelijkheid om je financieel te ondersteunen, krijg je nog steeds een aanvulling.

Een voorbeeld: jongen met ouders met inkomen onder minimum krijgt beurs en aanvulling en ontvangt ruim 600 euro per maand. Bij afstuderen is dit een gift.

Ik ben het met iedereen eens dat als je uitgaat van bepaalde regels en die regels worden tijdens je studie veranderd waardoor je er flink op achteruit gaat, is dat heel banketstaaf. En dat is pech.

Mijn broertje heeft maximaal geleend omdat het tegen hele lage rente is. Hij zei, welke gek gaat er nou niet maximaal lenen. Als je het in aandelen zet, vang je er nog wat over. De slimmerd :D

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:30

Dorine92 schreef:
BoktVerlaten schreef:

Mijn broertje heeft maximaal geleend omdat het tegen hele lage rente is. Hij zei, welke gek gaat er nou niet maximaal lenen. Als je het in aandelen zet, vang je er nog wat over. De slimmerd :D

Handig….hahahaha. Helaas gaat dat nu met de aandelenresultaten niet meer op…..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:36

Qimm schreef:

Tuurlijk mag dat zo heten. Maar er zijn heel veel vormen van pech. Bijv. de jaren tachtig met de jeugdwerkloosheid. Of privé met je gezondheid.
Wij hadden o,a, pech bij aankoop van een huis in 2007 net voor de crisis, best teveel betaald, ook de 6 % overdrachtsbelasting moeten betalen. Kort hierna werd die belasting op 2 % gezet. Dat is dus belasting die je betaalt voor het moment van overdacht. Dat scheelt toch ook heel wat duizendjes.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:41

Ik ben begonnen op vmbo kader, heb mezelf via het mbo opgewerkt naar m’n hbo human resources bachelor diploma. Deze heb ik gehaald en afgestuurd in een tijd dat het slecht ging in de hr business. Ik heb me kapot gewerkt tijdens m’n studie en bewust parttime (dus geen recht op uv maar auto op eigen kosten) gestudeerd om niet met een schuld te eindigen. Uiteindelijk na 300+ sollicitatiebrieven en een paar tijdelijke parttime banen met te weinig uren en te korte contracten, aan het werk gegaan als orderpicker. Ver onder mijn niveau, te zwaar voor mijn lijf en alles behalve wat ik graag zou willen. Na enkele jaren, bijna 6! Jaar na mijn afstuderen kreeg ik een administratieve baan, in een andere richting, op mbo niveau en met bijpassend (niet denderend dus) salaris. Ik heb de kans aangegrepen en keihard gewerkt voor wat ik wel kon krijgen. Inmiddels zit ik daar 4 jaar en heb ik een vast contract.

Inmiddels ben ik 37, woon ik nog bij mijn ouders want alleen iets kopen is geen optie en we weten allemaal hoe het gaat met de huurmarkt momenteel… ik heb 15 tot 20 duizend euro uitgegeven aan een opleiding waar destijds heel veel kansen lagen (bewust gecheckt van te voren, maar ik 4 jaar tijd kan er veel veranderen) voor helemaal niks. Tja daar kan ik over klagen of gewoon accepteren dat het niet altijd mee kan zitten. Ik ben niet de enige tegenslag heeft gehad en klagen maakt de situatie niet anders. Ik probeer alles te zien als een les of een kans. Uiteindelijk heb ik niet wat ik had moeten krijgen. Maar dat wat ik heb, heb ik opgebouwd door mijn eigen inzet en dat pakt niemand me nog af.

Mijn generatie mag dan officieel niet de pech generatie heten maar dat wil niet zeggen dat het dan allemaal wel vanzelf gaat. Jankend in een hoekje gaan zitten voor medelijden van buiten brengt je niks verder. Kom op raap jezelf bij elkaar, hef je hoofd op en door! Zoek een extra stage om ervaring op te doen in je werkveld, relevant vrijwilligerswerk oid, Oh ja.. en laat je brief en cv even checken. Mensen zijn snel in bedrijven de schuld geven maar ik heb veel sollicitaties gezien door de jaren heen en geloof me, de mensen die niet worden uitgenodigd, heeft altijd een duidelijke reden.

Energie is cyclisch, wat je uitstraalt komt bij je terug. Je energie omlaag halen door je te verschuilen achter een begrip als pech generatie haalt je naar beneden waardoor je leven echt niet makkelijker wordt..

Cioccolato

Re: Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:47

Ik moest als 1 van de eersten m'n scooter rijbewijs halen.. toen ik m'n auto had mocht je als 17 jarige al gaan lessen. Bij mijn auto zat niet mijn e rijbewijs en tegenwoordig zit ee trekker er niet meer bij.

En dt is alleen even over rijbewijzen gesproken. Ik vind dat ik ook pech heb gehad ermee. Heeft me ook genoeg geld gekost dat ik liever ergens anders an had uitgegeven

Zo kan iedereen iets verzinnen

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:01

BoktVerlaten schreef:

Ik ben 24, begonnen met studeren in 2020 en ik ben het helemaal met je eens! Ik val blijkbaar ook in die zogenaamde pechgeneratie. Om me heen enorm veel studenten met torenhoge schulden. Maar ze doen wel een bestuursjaar, een minor in het buitenland, een kamer in de stad terwijl ze met het OV nog geen uurtje onderweg zijn vanuit thuisthuis. Iedere week op het terras, uitgaan, en vooral aan verschillende studies beginnen om die vervolgens niet af te maken en dan weer opnieuw te beginnen. En dan 25 worden en vinden dat er dan ook maar eens een auto moet komen, want dat is toch wel handig. Wat verwacht je dan van het leven? Dat er ooit een studie of baan komt die aan alle kanten perfect is en waar je geen moeite voor hoeft te doen? Ze zeggen ook letterlijk dat duo hun reisje naar het buitenland had moeten betalen omdat het goed zou zijn voor hun ontwikkeling. Vast goed voor je ontwikkeling, moeten Nederlanders met z’n allen belastingcenten ophoesten voor jouw ontwikkeling op Bali?
Ik heb paarden, die kosten geld, maar ik woon dan ook nog thuis, geen dure kleding, niet te veel terrasjes en nooit op vakantie. Dat zijn keuzes. Ik ben volledig blind en nog een aantal beperkingen die ik hier niet hoef te delen, en onder beetje begeleiding vanuit de universiteit studeer ik keurig nominaal af. Dus waarom het bij sommige mensen allemaal zo lang moet duren en ze zoveel vertraging moeten oplopen? Geen idee! Ik denk dat je dan ook even bij jezelf moet nagaan of je wel op het juiste niveau aan het werk bent. Ik vind het ook jammer dat ik een paar 1000 basisbeurs ben misgelopen, maar die paar 1000 had ik geen huis van gekocht hoor. Maar goed, ik ben een paardenmeisje van het platteland, ik ben opgegroeid met schop onder je reet en als iets niet lukt in oplossingen denken. Plus een aantal keer voor ontwikkelingswerk in Afrika geweest, dus ook meegemaakt hoe het anders kan, helpt vast ook mee.
Oh dit was trouwens een algemeen berichtje over de pech generatie, absoluut niet voor jou hoor TS! Jij doet het volgens mij hartstikke goed!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:03

Qimm schreef:

Ik snap ook niet zo goed waarom we nu weer een wedstrijdje "onze generatie had het erger" moeten spelen. Want dit is gewoon wat het is. Die hele groep studenten wordt de pechgeneratie genoemd, hebben we zelf niet bedacht hé, en mogen die soms niet gewoon even balen dat soms maar 1 of 2 jaar aan andere keuzes flinke financiële gevolgen heeft gehad? Ik zou van die overdrachtsbelasting ook gebaald hebben. Als ik in de jaren 80 tegen het ene of gene aangelopen had, had ik vast ook gebaald. Betekent niet direct dat ik niks anders doe dan maar huilend in een hoekje te zitten en niks meer van mijn leven ga maken. Of dat ik niet kijk naar wat ik wel heb. Want persoonlijk heb ik het niet slecht. Ik heb hard gewerkt die schuld zo laag mogelijk te houden (en spaar extra, dus hoop eind volgend jaar het grootste deel afgelost te hebben; verder is het wat het is en speelt het eigenlijk vrijwel geen rol in m'n leven), we hebben een heel fijn (huur)huis en ik heb zelfs een paard. We kunnen alleen geen huis kopen voorlopig, dus dat komt over 5-10 jaar wel. Of niet. Zien we dan wel.

Overigens, die aanvullende beurs kijkt naar inkomen van je ouders. Echt niet iedereen waarvan de ouders niet bij kunnen/willen dragen, krijgt die beurs. Zullen er genoeg zijn die geen aanspraak kunnen maken maar ook geen cent van hun ouders krijgen. Zo simpel ligt het niet altijd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:05

Dorine92 schreef:
BoktVerlaten schreef:

Kan natuurlijk ook gruwelijk mis gaan ;)
Aandelen zijn vooral rendabel over heel lange tijd, in die paar jaar als je je lening weer moet terugbetalen kan het flink gekelderd zijn en zit je alsnog met een hoge schuld.