17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:42

MarlindeRooz schreef:
Klopt je bent nergens veilig. Dus je kan maar beter niet te veel in angst leven. Dan word je helemaal gek.

Ik had vorige week ‘s nachts hier iemand. Bellen, kloppen en aan m’n slaapkamerdeur trekken vanaf buiten. En overtuigd zijn dat hij hier binnen wilde komen. Deze man was niet agressief maar geen idee wat hij gedaan had als hij binnen kon komen. Hij was op zoek naar drugs en wilde bij mij naar de badkamer zei hij.

Politie kwam na 45 min een keer kijken. Stapte niet eens uit de auto dus kon niet eens goed controleren. “Alle lampen waren overal uit”. Dus er kon niks ergs zijn. De dag erna nog eens gebeld want ik was het niet eens met hoe ze gehandeld hebben. Haalde helaas niks uit. Zelfs dus in een biblebelt dorp in een woonwijk. Hier gebeurt nooit wat.

Maar ik vertik het om in angst te leven en altijd alert te zijn. Maar ik slaap wel met een mes naast m’n bed en heb altijd pepperspray bij me. Het is niet legaal maar vrouwen lastigvallen is ook niet legaal. Politie doet vrij weinig dus ik beveilig me zelf maar.

Oprechte vraag/interesse, leef je niet een beetje met angst als je pepperspray bij je wilt hebben? Als je echt niks had om voor te vrezen dan zou je ook niet het gevoel hebben dat pepperspray nodig is.

Ik had trouwens nog niet gereageerd in dit topic verder, maar wat een nachtmerrie voor Lisa en ook voor de nabestaanden en hulpverleners. Ik kan natuurlijk niet weten wat ze doormaken maar het lijkt me echt verschrikkelijk.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op Gisteren, 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:43

Zo’n dader zoekt altijd wel een slachtoffer, dan gebeurd het overdag wel.. net even iemand tegenkomen alleen en zo’n dader slaat toe.

Helaas weet je nooit waar en wanneer zoiets gebeurd.

De hond uitlaten ergens fietsen het gebeurd helaas. Ik hoop dat ze deze dader ook snel hebben gearresteerd.

Die in Zeist een had te pakken is al gearresteerd gelukkig

Soepblik

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:35

Wat ik vooral denk na deze zoveelste gruwelijke moord: kennelijk is het nodig om je als vrouw te bewapenen tegen dit soort mannen? Er worden veel te weinig stappen ondernomen tegen femicide. Dan maar een boete voor pepperspray of iets dergelijks op zak.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:21

Ik vraag me af wie je die boete gaat geven.
Niemand controleert je daarop.

Ja als je het gebruikt en dat doe je volgens justitie te snel kun je een boete krijgen. Maar was het te snel? Dat weet dan ook niemand natuurlijk. Misschien was het wel een redding.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:43

Pepperspray valt alleen wel onder de wet wapens en munitie en is een misdrijf. Dus je kunt met een beetje pech naast een boete ook strafrechtelijk vervolgd worden.

Je hebt wel spray zonder de bijtende stof. Dan gaat de dader daarna een paar dagen als smurf door het leven.

In het normale leven wordt je niet zo snel onverwachts gefouilleerd dus de kans is als volwassen vrouw niet super groot dat het ontdekt wordt. Maar ik zou het persoonlijk dan zelf halen in het buitenland ipv het laten verzenden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:29

Douce schreef:
Dit soort gebeurtenissen doet veel met je gevoel voor veiligheid, bij mij ook. Maar zoals Annemieke al zei, het aantal moorden neemt al jaren af. In principe wordt het dus niet steeds onveiliger.

Dat is imo te simplistisch. Het aantal verkrachtingen en aanrandingen neemt sinds 2015 toe, 1 op de 8 vrouwen krijgt te maken met seksueel geweld, bijvoorbeeld.

Het is fijn dat de kans vermoord te worden wanneer je naar huis fietst af neemt, maar dat de kans op aanranding of verkrachting groter wordt simpelweg omdat je ergens bent, is niet bepaald aantrekkelijk en draagt imo niet bij aan een hogere veiligheid.

En dan speelt je eigen ervaring en gevoel nog mee. Ik loop op bepaalde plekken nog steeds om wanneer ik 's avonds een groep mannen moet passeren, door ervaringen uit het verleden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:45

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:56

capopjekop schreef:
Pepperspray valt alleen wel onder de wet wapens en munitie en is een misdrijf. Dus je kunt met een beetje pech naast een boete ook strafrechtelijk vervolgd worden.

Je hebt wel spray zonder de bijtende stof. Dan gaat de dader daarna een paar dagen als smurf door het leven.

In het normale leven wordt je niet zo snel onverwachts gefouilleerd dus de kans is als volwassen vrouw niet super groot dat het ontdekt wordt. Maar ik zou het persoonlijk dan zelf halen in het buitenland ipv het laten verzenden

Inderdaad wat ik ook wilde typen. De boete zal niet super hoog zijn, maar het komt wel op je strafblad. Ik zou het persoonlijk overigens ook niet uit het buitenland halen, maar naar legale alternatieven kijken. Als je googled heb je legale vervangingen. Maar je zou ook een busje haarlak kunnen meenemen
Laatst bijgewerkt door Kidde op Vandaag, 06:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:59

_San87_ schreef:
Douce schreef:
Dit soort gebeurtenissen doet veel met je gevoel voor veiligheid, bij mij ook. Maar zoals Annemieke al zei, het aantal moorden neemt al jaren af. In principe wordt het dus niet steeds onveiliger.

Dat is imo te simplistisch. Het aantal verkrachtingen en aanrandingen neemt sinds 2015 toe, 1 op de 8 vrouwen krijgt te maken met seksueel geweld, bijvoorbeeld.

Het is fijn dat de kans vermoord te worden wanneer je naar huis fietst af neemt, maar dat de kans op aanranding of verkrachting groter wordt simpelweg omdat je ergens bent, is niet bepaald aantrekkelijk en draagt imo niet bij aan een hogere veiligheid.

En dan speelt je eigen ervaring en gevoel nog mee. Ik loop op bepaalde plekken nog steeds om wanneer ik 's avonds een groep mannen moet passeren, door ervaringen uit het verleden.

Vandaar dat ik aangeef dat het iets doet met je gevoel van veiligheid.

Mbt het seksueel geweld, dat wist ik helaas (/gelukkig?) niet. Heb je daar een bron van want dat vind ik wel interessant (op een.. wil ik meer over weten manier).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:25

Haarlak, Smurfenspray, allemaal leuk.
Maar je schakelt je tegenstander niet uit.
Je maakt hem wel kwaad.. Geen leuk idee zo eentje kwaad.
Ben je zeker dood.

En haarlak
Zie jij zo waar de opening zit?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:39

Douce schreef:
_San87_ schreef:

Vandaar dat ik aangeef dat het iets doet met je gevoel van veiligheid.

Mbt het seksueel geweld, dat wist ik helaas (/gelukkig?) niet. Heb je daar een bron van want dat vind ik wel interessant (op een.. wil ik meer over weten manier).

Daar kun je hier meer over lezen:
https://fondsslachtofferhulp.nl/statist ... nederland/

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:42

In mijn wijk is recent een azc geopend, incidenten rondom vrouwen die lastiggevallen worden door die lui stapelen zich op. Ik kom er langs als ik mn hond uit laat, nu het eerder donker wordt heb ik altijd één hand in mn jaszak met de sleutels tussen mijn vingers. Het is een naar idee dat je je moet voorbereiden op een aanranding in je eigen buurt. Helaas is het de realiteit waar steeds meer vrouwen mee moeten dealen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:49

Citaat:
Heel Nederland is geschokt.
De brute moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude is niet alleen een persoonlijk drama voor haar familie en vrienden, maar ook een mokerslag voor ons als samenleving. Een jong meisje dat na een gezellige avond met vriendinnen naar huis fietst, had simpelweg veilig moeten thuiskomen. Punt.

Lisa reed door de nacht, een nacht die ook háár toebehoorde. Want net als ieder ander had zij recht op vierentwintig uur in haar dag vierentwintig uur waarin ze vrij mocht zijn, zichzelf mocht zijn, zich veilig mocht voelen. Maar dat recht werd haar ontnomen.

En toch zie ik telkens dezelfde reacties voorbij komen. Vragen die in de kern suggereren dat meisjes en vrouwen verantwoordelijk zijn voor hun eigen onveiligheid:
Waarom fietste ze alleen? Waarom was ze zo laat nog onderweg? Waarom droeg ze dát?

Dit zijn de verkeerde vragen. Want het antwoord daarop verandert niets aan het feit dat Lisa recht had om veilig thuis te komen. Net zoals ieder meisje, iedere vrouw, ieder mens dat recht heeft.

De juiste vraag is:
Waarom kan een meisje van 17 in Nederland niet veilig naar huis fietsen zonder dat haar leven op brute wijze wordt beëindigd?

We leven in een maatschappij waarin de nacht al te vaak van angst is gemaakt. De straten zijn gevuld met blikken die te lang blijven hangen, opmerkingen die je niet wil horen, handen die je niet wil voelen. Te vaak wordt gezegd: “Wees voorzichtig”, “Neem een taxi”, “Loop niet alleen.” Alsof de verantwoordelijkheid bij de meisjes en vrouwen zelf ligt.

Maar laten we duidelijk zijn: de verantwoordelijkheid ligt níet bij Lisa. Niet bij haar kleding, niet bij haar tijdstip, niet bij haar keuzes.
De verantwoordelijkheid ligt bij degene die haar dit heeft aangedaan.
De verantwoordelijkheid ligt bij een samenleving die structureel te weinig doet om de veiligheid van vrouwen en meisjes te garanderen.

Daarom zeg ik dit:
Ik eis het recht op de nacht.
Ik eis dat meisjes van 17 veilig thuiskomen.
Ik eis dat we stoppen met het verschuiven van schuld en verantwoordelijkheid naar slachtoffers.
Ik eis dat de angst verlegd wordt, daarheen waar die hoort: bij de daders.

Lisa had nooit het symbool mogen worden van dit gesprek. Zij had gewoon moeten thuiskomen. Zij had moeten slapen in haar eigen bed. Zij had een toekomst moeten hebben.

En juist omdat dat haar is afgenomen, mogen wij niet zwijgen.
Voor Lisa. Voor alle meisjes en vrouwen die elke dag weer beperkt worden in hun vrijheid. Voor alle ouders die nooit zouden hoeven vrezen of hun dochter wel veilig thuiskomt.

#rechtopdenacht
Omdat vrijheid geen daglicht kent. Omdat veiligheid geen avondklok hoort te hebben. Omdat ieder mens recht heeft op een leven zonder angst.

✍️ Marcel Huberts ❤️

Heb deze tekst gekopieerd
Ben het er helemaal mee eens

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:52

Mooie tekst van Nienke, idd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:21

Wou al zeggen, die is niet van Marcel Huberts toch?
Van Nienke ‘s-Gravenmade, de feministe des Instagram. (Daar ken ik haar iig van, ms doet ze nog meer)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:23

Echwel schreef:
Citaat:
Heel Nederland is geschokt.
De brute moord op de 17-jarige Lisa uit Abcoude is niet alleen een persoonlijk drama voor haar familie en vrienden, maar ook een mokerslag voor ons als samenleving. Een jong meisje dat na een gezellige avond met vriendinnen naar huis fietst, had simpelweg veilig moeten thuiskomen. Punt.

Lisa reed door de nacht, een nacht die ook háár toebehoorde. Want net als ieder ander had zij recht op vierentwintig uur in haar dag vierentwintig uur waarin ze vrij mocht zijn, zichzelf mocht zijn, zich veilig mocht voelen. Maar dat recht werd haar ontnomen.

En toch zie ik telkens dezelfde reacties voorbij komen. Vragen die in de kern suggereren dat meisjes en vrouwen verantwoordelijk zijn voor hun eigen onveiligheid:
Waarom fietste ze alleen? Waarom was ze zo laat nog onderweg? Waarom droeg ze dát?

Dit zijn de verkeerde vragen. Want het antwoord daarop verandert niets aan het feit dat Lisa recht had om veilig thuis te komen. Net zoals ieder meisje, iedere vrouw, ieder mens dat recht heeft.

De juiste vraag is:
Waarom kan een meisje van 17 in Nederland niet veilig naar huis fietsen zonder dat haar leven op brute wijze wordt beëindigd?

We leven in een maatschappij waarin de nacht al te vaak van angst is gemaakt. De straten zijn gevuld met blikken die te lang blijven hangen, opmerkingen die je niet wil horen, handen die je niet wil voelen. Te vaak wordt gezegd: “Wees voorzichtig”, “Neem een taxi”, “Loop niet alleen.” Alsof de verantwoordelijkheid bij de meisjes en vrouwen zelf ligt.

Maar laten we duidelijk zijn: de verantwoordelijkheid ligt níet bij Lisa. Niet bij haar kleding, niet bij haar tijdstip, niet bij haar keuzes.
De verantwoordelijkheid ligt bij degene die haar dit heeft aangedaan.
De verantwoordelijkheid ligt bij een samenleving die structureel te weinig doet om de veiligheid van vrouwen en meisjes te garanderen.

Daarom zeg ik dit:
Ik eis het recht op de nacht.
Ik eis dat meisjes van 17 veilig thuiskomen.
Ik eis dat we stoppen met het verschuiven van schuld en verantwoordelijkheid naar slachtoffers.
Ik eis dat de angst verlegd wordt, daarheen waar die hoort: bij de daders.

Lisa had nooit het symbool mogen worden van dit gesprek. Zij had gewoon moeten thuiskomen. Zij had moeten slapen in haar eigen bed. Zij had een toekomst moeten hebben.

En juist omdat dat haar is afgenomen, mogen wij niet zwijgen.
Voor Lisa. Voor alle meisjes en vrouwen die elke dag weer beperkt worden in hun vrijheid. Voor alle ouders die nooit zouden hoeven vrezen of hun dochter wel veilig thuiskomt.

#rechtopdenacht
Omdat vrijheid geen daglicht kent. Omdat veiligheid geen avondklok hoort te hebben. Omdat ieder mens recht heeft op een leven zonder angst.

✍️ Marcel Huberts ❤️

Heb deze tekst gekopieerd
Ben het er helemaal mee eens

Deze wilde ik ook net posten. Is van Marcel Huberts, op facebook. Die heeft de tekst gepost.

Ik ga ook gewoon in het donker over straat. Tja, vind ook dat dat moet kunnen. Ben gelukkig niet snel bang. En ja, ik loop ook in het donker hard en kies dan juist voor een onverlicht fietspad buiten het dorp waar je hooguit 1 fietser per uur tegen komt. Waarom? Omdat dat rust geeft, dat is een stukje ontspanning. In het donker hardlopen waar continu verkeer langskomt of waar straatverlichting staat is niet fijn.
En ik vind ook dat zoiets simpels gewoon moet kunnen. Als kind fietste ik hier al in het donker langs, en nu dus hardlopend. Soms ga ik zelfs richting de stad en er zijn mensen die zeggen dat je het Kardingerbos in het donker moet mijden. Dat doe ik dus ook niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:24

verootjoo schreef:
Van Nienke ‘s-Gravenmade, de feministe des Instagram. (Daar ken ik haar iig van, ms doet ze nog meer)

Klopt, Marcel heeft het heel mooi gekopieerd, maar het is niet zijn tekst.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:25

moonsparkle schreef:
MarlindeRooz schreef:
Klopt je bent nergens veilig. Dus je kan maar beter niet te veel in angst leven. Dan word je helemaal gek.

Ik had vorige week ‘s nachts hier iemand. Bellen, kloppen en aan m’n slaapkamerdeur trekken vanaf buiten. En overtuigd zijn dat hij hier binnen wilde komen. Deze man was niet agressief maar geen idee wat hij gedaan had als hij binnen kon komen. Hij was op zoek naar drugs en wilde bij mij naar de badkamer zei hij.

Politie kwam na 45 min een keer kijken. Stapte niet eens uit de auto dus kon niet eens goed controleren. “Alle lampen waren overal uit”. Dus er kon niks ergs zijn. De dag erna nog eens gebeld want ik was het niet eens met hoe ze gehandeld hebben. Haalde helaas niks uit. Zelfs dus in een biblebelt dorp in een woonwijk. Hier gebeurt nooit wat.

Maar ik vertik het om in angst te leven en altijd alert te zijn. Maar ik slaap wel met een mes naast m’n bed en heb altijd pepperspray bij me. Het is niet legaal maar vrouwen lastigvallen is ook niet legaal. Politie doet vrij weinig dus ik beveilig me zelf maar.

Oprechte vraag/interesse, leef je niet een beetje met angst als je pepperspray bij je wilt hebben? Als je echt niks had om voor te vrezen dan zou je ook niet het gevoel hebben dat pepperspray nodig is.

Leven naar je angst is iets anders dan iets te vrezen hebben.
We hebben allemaal iets te vrezen, maar laten ons niet thuis opsluiten. En om je iets veiliger te voelen kan je pepperspray meenemen.

Je zet ook je fiets op slot, ook al heb je misschien niet te vrezen dat ie gejat wordt.
Of doet je huis op slot uit voorzorg. Ik ben namelijk niet bang voor inbrekers of fietsendieven, maar heb toch liever niet dat ze toch in dat ene geval wel mijn spullen jatten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:26

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:

Klopt, Marcel heeft het heel mooi gekopieerd, maar het is niet zijn tekst.

Altijd weer een man :') (grapje he, mensen…)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:28

moonsparkle schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik had trouwens nog niet gereageerd in dit topic verder, maar wat een nachtmerrie voor Lisa en ook voor de nabestaanden en hulpverleners. Ik kan natuurlijk niet weten wat ze doormaken maar het lijkt me echt verschrikkelijk.

Ik heb al 2x een situatie gehad dat ik blij was dat ik het had. Een keer dus die man en een keer een tinder date die erg opdringerig was (en m’n adres wist). Ik heb het niet gebruikt maar het idee dat ik het had was fijn.

Daarbij heb ik het ook gekocht (zelf, in Duitsland) omdat er hier overal wolven lopen en ik graag en veel wandel.

Boete / straf, ze doen maar. Levenslang trauma heb je meer last van.

En als je het toch hebt kan je het maar beter in je tas doen. :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:36

En dan kan het bezit van pepperspray je je baan kosten, want het valt hier onder wapenbezit. Dan moet je eerst goed nadenken of je het wel zou willen aanschaffen. En krijg je daarna nog wel een vog?

Je moet er dus niet te licht over denken.

Ik begrijp de motivatie, maar helaas, het mag niet. En feitelijk mishandel je dan weer je aanvaller, en tja, dat mag ook niet.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:38

Same, ondanks dat ik in een veilige wijk woon heb ik een mes naast mijn bed en ik heb pepperspray in de tas. Gelukkig heb ik een paar grote honden thuis, die ook wel afschrikken als ze beginnen te blaffen.
Ook ligt er standaard een busje pepperspray in de auto, aangezien ik jaren geleden door een groep buitenlandse jongens ben gestopt midden op de weg, in de auto gelukkig, die mijn geld en sieraden wilden hebben.
Ik heb toen met pepperspray door een kier van het raam gespoten en ben weg gereden. Ben door gereden naar het politiebureau en daar de situatie uitgelegd, welke auto ze zaten. Ik wist door alle paniek niet het kenteken. Werd mij verteld dat ze niks kunnen doen.
Lekker veilig in eigen land...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

Mars schreef:
In mijn wijk is recent een azc geopend, incidenten rondom vrouwen die lastiggevallen worden door die lui stapelen zich op. Ik kom er langs als ik mn hond uit laat, nu het eerder donker wordt heb ik altijd één hand in mn jaszak met de sleutels tussen mijn vingers. Het is een naar idee dat je je moet voorbereiden op een aanranding in je eigen buurt. Helaas is het de realiteit waar steeds meer vrouwen mee moeten dealen.

Ik word altijd een beetje verdrietig door dit soort reacties. Op Facebook gaan ze nog veel verder, met 'het zal wel weer een..' en 'alles is de schuld van..'

We hebben hier vlakbij ons dorp een behoorlijk groot azc zitten, en natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar ook heel veel lieve en hardwerkende mensen en gezinnen. In de 15 jaar dat ik hier woon is er één keer een fiets gestolen in het dorp door iemand uit het azc.
Ook hier zitten rotte appels en onrustzaaiers, maar die zitten net zo goed tussen Nederlandse jongeren.

Het is natuurlijk naar dat je je minder veilig voelt door die paar rotte appels, of door horrorverhalen van racisten op Facebook, maar door al 'die lui' over één kam te scheren zorg je er alleen maar voor dat mensen zich onnodig nóg onveiliger gaan voelen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op Vandaag, 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:49

Er is een aanhouding gedaan. Een persoon uit een goa
Dit ivm de eerdere aanranding daar vlakbij

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:50

Wat is een goa?

Edit: ik lees op NOS een arrestatie van iemand van een COA locatie, maar die is niet voor de zaak van Lisa opgepakt.