Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
veneri schreef:Totdat er leningen afgesloten en grote aankopen op jouw naam gedaan worden, en je diep in de schulden en problemen komt daardoor.maar dan is t achteraf praat.wat kunnen we NU doen om te voorkomen dat het zover komt?
Cer schreef:maar dus moet nu iedereen die die brief heeft onvangen, naar de politie? Ik denk dat ze daar niet op zitten te wachten plus je weet niet zeker of jouw gegegevens bij de gelekte gegevens zaten.. daar kom je inderdaad later pas achter.. Kan je aangifte doen op basis van "misschien"?
Je kunt de brief goed bewaren (digitaal en een paar kopieen want 1 verhuizing en je bent m misschien kwijt, of je vergeet het en over 3 jaar staat er ineens een incasso bureau aan de deur)
Konstantine schreef:Ik vind het eerlijk gezegd meer dan absurd dat IK 7000 stappen zou moeten doorlopen nadat een ander mijn gegevens heeft laten rondslingeren
Heb wel wat anders te doen dan alle banken van Nederland te gaan bellen of mailen.
Konstantine schreef:Ik vind het eerlijk gezegd meer dan absurd dat IK 7000 stappen zou moeten doorlopen nadat een ander mijn gegevens heeft laten rondslingeren
Heb wel wat anders te doen dan alle banken van Nederland te gaan bellen of mailen.
verootjoo schreef:Je kan niet zo makkelijk een lening afsluiten. En grote aankopen doen op jouw naam ook niet.
Voor een lening heb je veel meer documenten nodig en voor die aankopen op jouw naam je rekeningnummer of creditcardgegevens.
Mensen die deze problemen ondervinden hebben meestal zelf ook ergens gelekt.
purny schreef:Voor zaken met de overheid heb je je DigiD nodig
Serendipity1 schreef:Helaas zit ik er ook bij. Ik ben best van de leg hiervan en vind de uitleg in de brief veel te mager.
Weet iemand of er een belangenvereniging opgericht wordt? Een aanklacht ingediend wordt? Op de website van Autoriteit persoonsgegevens staat helemaal niets over dit lek.
Konstantine schreef:Ze hebben in ieder geval iets niet op orde gehad, en ook nog een maand gewacht met dat melden. Daar vind ik echt wel wat van, persoonlijk, maar ook vanuit mijn werkervaring.
Cer schreef:verootjoo schreef:Je kan niet zo makkelijk een lening afsluiten. En grote aankopen doen op jouw naam ook niet.
Voor een lening heb je veel meer documenten nodig en voor die aankopen op jouw naam je rekeningnummer of creditcardgegevens.
Mensen die deze problemen ondervinden hebben meestal zelf ook ergens gelekt.
Dus eigenlijk maakt de Rijksoverheid ons ongerust?
want die schrijven dit op hun website:
Daders misbruiken de gegevens van iemand anders
Zoals naam, adres, geboortedatum en burgerservicenummer (BSN). Oplichters kunnen dan uit naam van iemand anders:
online winkelen en (telefoon-)abonnementen afsluiten;
een auto huren of een proefrit maken;
zaken doen met de overheid;
bankrekeningen openen en kredieten en creditcards aanvragen;
iemand beschadigen via de social media of het e-mailaccount van die persoon;
in een hotel overnachten of een huis huren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... minaliteit
En uiteindelijk lijkt het dus alsof criminelen je DigiD aan kunnen vragen.. Dan vraag ik me af of ze dus ook kunnen aangeven "hey, ik weet mn digid niet meer, hier is mn bsn plus geb datum, adres. Mag ik een nieuwe inlog".. en klaar ben je, denk ik dan?
Je vraagt een DigiD aan via de website DigiD.nl. Je hebt hiervoor je burgerservicenummer, geboortedatum, postcode en huisnummer nodig. Na de aanvraag ontvang je een brief met een activeringscode. Deze code heb je nodig om je DigiD te activeren.
_San87_ schreef:ARCTN schreef:Ik heb helaas ook de brief gekregen. Evenals de moeder van mijn kind zijn vriendje en de schoonzus van mijn man... Wij wonen alle 3 in het noorden.
Toen het eerste nieuwsbericht kwam stond ik er niet zo bij stil en dacht ik, och sneu voor die mensen.
Nu ik de brief heb gekregen, verandert mijn kijk er wel op. Het doet mentaal toch wel wat met je, het geeft een gevoel van onmacht en ook wel boosheid.
Ik heb voor mijn werk ook alles omtrent beveiliging, regels en de hele rambam qua AVG moeten uitvoeren
Tig uren aan besteed, terwijl wij maar een klein bedrijf zijn in verhouding. Dat het regelmatig mis gaat in grote bedrijven, steekt mij daarom wel behoorlijk.
Hoe komt het dat het misgaat? Letten medewerkers niet goed op? Werken ze thuis met een minder goede beveiligde (internet)verbinding? Hebben ze minder 'hart voor de zaak' en boeit het ze niet zo?
Dat zijn wel dingen die dan door je hoofd spoken.
En wat ik wel apart vind:
Waarom komt de brief via het bevolkingsonderzoek en niet vanuit het laboratorium? Bevolkingsonderzoek is toch niet verantwoordelijk voor de beveiliging van het laboratorium?
En waarom staat er geen excuses in de brief?
Het houd mij wel bezig merk ik.
Wat dacht je van 'grote bedrijven zijn veel interessanter, want meer gegevens, vaak meer liquide middelen, naam hoog te houden, dus ze betalen wel' ?
Uiteraard kán het zijn dat het bedrijf laks is geweest, maar de kans dat criminelen net zo lang hebben lopen wroeten tot er een ingang was, is groter. Het bedrijf is, tot anders bewezen, ook slachtoffer in deze zaak. Al kan ik me goed voorstellen dat dat niet zo voelt.
ARCTN schreef:_San87_ schreef:
Wat dacht je van 'grote bedrijven zijn veel interessanter, want meer gegevens, vaak meer liquide middelen, naam hoog te houden, dus ze betalen wel' ?
Uiteraard kán het zijn dat het bedrijf laks is geweest, maar de kans dat criminelen net zo lang hebben lopen wroeten tot er een ingang was, is groter. Het bedrijf is, tot anders bewezen, ook slachtoffer in deze zaak. Al kan ik me goed voorstellen dat dat niet zo voelt.
Uiteraard zijn zij een grotere prooi voor criminelen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat deze grote bedrijven niet een fulltime medewerker(s) hiervoor hebben. Als criminelen al lang lopen wroeten moet dat ergens opgemerkt worden, moet er ergens een signaaltje af gaan o.i.d.
Tenminste dat lijkt mij. Anders zou ik het mooi onnozel vinden als ik eerlijk ben..
Helaas is er niks meer aan te veranderen.
Ik verwacht nog wel een excuus brief vanuit het laboratorium, maar gezien wij nu al niks van hen horen en ze pas namlange tijd openbaarheid hebben gegeven, denk ik niet dat dit gaat gebeuren.. We wachten het af.