Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
foxy80 schreef:Anjali, ik kan toch niet goed volgen waarom de zoo-methode je zo tegenstaat.
Dier krijgt euthanasie alvorens het voedermoment.
Ik neem aan dat niet elke jandoedel die daar werkt dit werk mag doen en dat het dus de DA of iemand met opleiding in deze zal zijn die deze taak uitvoert.
Blijkbaar doet zoo dit in speciaal ingerichte ruimte.
Zoals in een dierenkliniek, ook daar een ingerichte ruimte en euthanasie.
En als het op stal gedaan wordt, wordt dat ook op de meest geschikte plek gedaan ivm ophalen door rendac en veiligheid. Inslapen in de stal gebeurt zelden want rigor mortis en bereikbaarheid stal spelen mee voor ophaling door rendac. Inslapen in het midden van de wei is ook een lastige (vrachtwagen rendac rijdt daar niet op, of je moet zoals onze buren eerst stoffelijk overschot uit de blubber sleuren met de tractor).
Geen idee of zoo afmaken met inspuiting of schietmasker doet, maar een DA hanteert ook beide methodes, ook op locatie.
Het enige verschil tussen zoo en thuis is het transport, maar daar moet je eerst naar je paard kijken en diens conditie. Is transport voor euthanasie per definitie onwaardig? Mijn DA gaf destijds in de zomer aan liever op de kliniek te laten hemelen ivm zeker zijn van tijdig ophalen Rendac.
Ik denk dat jij bedoelt dat het niet van respect getuigt om niet voor de procedure te betalen, dus als men dan een donatie aan een goed doel doet, is het dan ethisch in orde?
anjali schreef:Iedereen kan zeggen of denken wat hij\zij wil, maar ik vind het idee om je huisdier of paard wat toch je maatje was op zo'n manier aan zijn eind te brengen gewoonweg onfris en onwaardig. Wat is vriendschap dan waard? Een huisdier of paard geeft zijn hele leven aan jou, zijn de kosten voor ,als het medisch noodzakelijk wordt, een fatsoenlijke euthanasie door een DA dan te veel?
Kinke schreef:anjali schreef:Iedereen kan zeggen of denken wat hij\zij wil, maar ik vind het idee om je huisdier of paard wat toch je maatje was op zo'n manier aan zijn eind te brengen gewoonweg onfris en onwaardig. Wat is vriendschap dan waard? Een huisdier of paard geeft zijn hele leven aan jou, zijn de kosten voor ,als het medisch noodzakelijk wordt, een fatsoenlijke euthanasie door een DA dan te veel?
hoezo begin je nu over de kosten? Je verzint er zelf gewoon een reden bij omdat je het er niet mee eens bent.
Kinke schreef:anjali schreef:Iedereen kan zeggen of denken wat hij\zij wil, maar ik vind het idee om je huisdier of paard wat toch je maatje was op zo'n manier aan zijn eind te brengen gewoonweg onfris en onwaardig. Wat is vriendschap dan waard? Een huisdier of paard geeft zijn hele leven aan jou, zijn de kosten voor ,als het medisch noodzakelijk wordt, een fatsoenlijke euthanasie door een DA dan te veel?
hoezo begin je nu over de kosten? Je verzint er zelf gewoon een reden bij omdat je het er niet mee eens bent.
anjali schreef:Toch heb ik vaak genoeg meegemaakt dat mensen hun paarden om kostenreden niet lieten euthanaseren door de DA maar naar de slager stuurden.
Lieser schreef:dioni schreef:Rationeel hebben jullie gelijk en is het een logische oplossing.
Emotioneel is dat een heel ander verhaal. Ik zou dit zelf niet willen. Hypocriet? Vast wel.
Poosje terug in een dierentuin bij de roofvogels lag een halve shetlander, hoofd er nog aan. Goed herkenbaar aan de aftekeningen. Ik moet er toch niet aan denken dat mijn shetlander of mijn tinker daar zo zou liggen. Voor mij hetzelfde of mijn hond of kat in het leeuwenhok zou liggen.
Maar als het om een onherkenbaar lammetje of kalfje gaat, vind je het geen probleem?
denisesilver schreef:Ik denk dat het humaner is om een paard (of elk ander dier) door het hoofd te schieten, dan met twee of drie spuitjes in slaap te brengen. Dat laatste brengt vele malen meer stress met zich mee en heeft meer te maken met de emotie van de mens, dan de band die je met je dier hebt.
Wintu schreef:denisesilver schreef:Veel dierentuinen hebben fokprogramma's voor bedreigde diersoorten, dus ik kan het met dit argument niet helemaal eens zijn
Het gros zit er toch gewoon ter vermaak, fokprogrammas kunnen ook prima zonder dierentuin setting.
Wintu schreef:denisesilver schreef:Ik denk dat het humaner is om een paard (of elk ander dier) door het hoofd te schieten, dan met twee of drie spuitjes in slaap te brengen. Dat laatste brengt vele malen meer stress met zich mee en heeft meer te maken met de emotie van de mens, dan de band die je met je dier hebt.
Zo het generaliseren is begonnen...