Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 14:59

Anjali, ik kan toch niet goed volgen waarom de zoo-methode je zo tegenstaat.

Dier krijgt euthanasie alvorens het voedermoment.
Ik neem aan dat niet elke jandoedel die daar werkt dit werk mag doen en dat het dus de DA of iemand met opleiding in deze zal zijn die deze taak uitvoert.

Blijkbaar doet zoo dit in speciaal ingerichte ruimte.
Zoals in een dierenkliniek, ook daar een ingerichte ruimte en euthanasie.
En als het op stal gedaan wordt, wordt dat ook op de meest geschikte plek gedaan ivm ophalen door rendac en veiligheid. Inslapen in de stal gebeurt zelden want rigor mortis en bereikbaarheid stal spelen mee voor ophaling door rendac. Inslapen in het midden van de wei is ook een lastige (vrachtwagen rendac rijdt daar niet op, of je moet zoals onze buren eerst stoffelijk overschot uit de blubber sleuren met de tractor).

Geen idee of zoo afmaken met inspuiting of schietmasker doet, maar een DA hanteert ook beide methodes, ook op locatie.

Het enige verschil tussen zoo en thuis is het transport, maar daar moet je eerst naar je paard kijken en diens conditie. Is transport voor euthanasie per definitie onwaardig? Mijn DA gaf destijds in de zomer aan liever op de kliniek te laten hemelen ivm zeker zijn van tijdig ophalen Rendac.

Ik denk dat jij bedoelt dat het niet van respect getuigt om niet voor de procedure te betalen, dus als men dan een donatie aan een goed doel doet, is het dan ethisch in orde?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:01

Ieder zijn \haar mening, die dus vaak ENORM verschillend van die van een ander kan zijn, dat blijkt hier wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:06

foxy80 schreef:
Anjali, ik kan toch niet goed volgen waarom de zoo-methode je zo tegenstaat.

Dier krijgt euthanasie alvorens het voedermoment.
Ik neem aan dat niet elke jandoedel die daar werkt dit werk mag doen en dat het dus de DA of iemand met opleiding in deze zal zijn die deze taak uitvoert.

Blijkbaar doet zoo dit in speciaal ingerichte ruimte.
Zoals in een dierenkliniek, ook daar een ingerichte ruimte en euthanasie.
En als het op stal gedaan wordt, wordt dat ook op de meest geschikte plek gedaan ivm ophalen door rendac en veiligheid. Inslapen in de stal gebeurt zelden want rigor mortis en bereikbaarheid stal spelen mee voor ophaling door rendac. Inslapen in het midden van de wei is ook een lastige (vrachtwagen rendac rijdt daar niet op, of je moet zoals onze buren eerst stoffelijk overschot uit de blubber sleuren met de tractor).

Geen idee of zoo afmaken met inspuiting of schietmasker doet, maar een DA hanteert ook beide methodes, ook op locatie.

Het enige verschil tussen zoo en thuis is het transport, maar daar moet je eerst naar je paard kijken en diens conditie. Is transport voor euthanasie per definitie onwaardig? Mijn DA gaf destijds in de zomer aan liever op de kliniek te laten hemelen ivm zeker zijn van tijdig ophalen Rendac.

Ik denk dat jij bedoelt dat het niet van respect getuigt om niet voor de procedure te betalen, dus als men dan een donatie aan een goed doel doet, is het dan ethisch in orde?

Nee dat geld doet er wat mij betreft niet toe, maar voor mensen die paarden houden om te verhuren of zo of andere commerciele doelen, maakt het wel uit, de kosten van euthanasie, terwijl je er bij de slacht geld voor krijgt.En, die dierentuin zal ze niet afmaken met inspuiting want dan wordt het vlees oneetbaar. En, een DA die paarden zou euthanaseren met een schietmasker heb ik in mijn hele 55-jarige paardencarriere nog nooit meegemaakt. Dan heet het ook geen euthanaseren.Het kan best zijn dat ze bestaan hoor maar bij paarden of huisdieren zou dat ongebruikelijk zijn. Je krijgt dan toch ook een hoop bloed en narigheid. :( wat op een thuislocatie nogal ongewenst kan zijn.

mino1

Re: Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:14

De dieren worden gedoneerd dus de eigenaar krijgt er niks voor .

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:17

Mino, je krijgt belastingvoordeel, dus via een omweg is het wel betaald ipv te betalen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:17

Anjali, Dan is jouw visie op slacht hetzelfde als naar de dierentuin sturen vermoed ik?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:58

anjali schreef:
Iedereen kan zeggen of denken wat hij\zij wil, maar ik vind het idee om je huisdier of paard wat toch je maatje was op zo'n manier aan zijn eind te brengen gewoonweg onfris en onwaardig. Wat is vriendschap dan waard? Een huisdier of paard geeft zijn hele leven aan jou, zijn de kosten voor ,als het medisch noodzakelijk wordt, een fatsoenlijke euthanasie door een DA dan te veel?

hoezo begin je nu over de kosten? Je verzint er zelf gewoon een reden bij omdat je het er niet mee eens bent.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:03

Nyaleti schreef:
Anjali, Dan is jouw visie op slacht hetzelfde als naar de dierentuin sturen vermoed ik?

Yes.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:06

Kinke schreef:
anjali schreef:
Iedereen kan zeggen of denken wat hij\zij wil, maar ik vind het idee om je huisdier of paard wat toch je maatje was op zo'n manier aan zijn eind te brengen gewoonweg onfris en onwaardig. Wat is vriendschap dan waard? Een huisdier of paard geeft zijn hele leven aan jou, zijn de kosten voor ,als het medisch noodzakelijk wordt, een fatsoenlijke euthanasie door een DA dan te veel?

hoezo begin je nu over de kosten? Je verzint er zelf gewoon een reden bij omdat je het er niet mee eens bent.

Toch heb ik vaak genoeg meegemaakt dat mensen hun paarden om kostenreden niet lieten euthanaseren door de DA maar naar de slager stuurden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:08

Kinke schreef:
anjali schreef:

Vaak genoeg meegemaakt dat mensen om kostenreden voor slacht kozen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:14

Wij kregen ook € 2.000 toen we het paard van mijn moeder op lieten halen. Van de verzekering. Is dat slecht? Hebben wij die dan om het geld weggedaan? Daarnaast, liever dat die paarden naar de slacht gaan omwille van geld redenen, dan dat ze weg staan te kwijnen, omdat de eigenaar geen dierenartskosten kan betalen. Dat is ook je verantwoordelijkheid nemen. En dat je er dan geld voor krijgt is normaal. Met vleesvee is dat niet anders.

Overigens niets bloederigs aan een slachting met schietmasker. Die pin gaat naar binnen en niet langs een kant erin en langs de andere kant eruit. Het is geen geweer.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:15

Mag je eigenlijk ook gwoon gezonde paarden brengen? Die echt niks mankeren

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:39

Popstra schreef:

Ja ze mogen juist niet ziek zijn

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:07

DuoPenotti schreef:
Maar dode dieren vervoeren mag toch niet behalve rendac?
Daar moeten ze dan echt een uitzonderings positie voor hebben.

Ik weet niet hoe het precies geregeld is, maar paardencrematoriums halen ook overleden dieren op

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:29

Sintara schreef:
Popstra schreef:

Ja ze mogen juist niet ziek zijn

Tussen ziek en gezond zit natuurlijk nog wat.
Een paard met HKO, is dat ziek? Die zou wel perfect naar zoo kunnen, maar is in onze ogen niet gezond.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:31

anjali schreef:
Toch heb ik vaak genoeg meegemaakt dat mensen hun paarden om kostenreden niet lieten euthanaseren door de DA maar naar de slager stuurden.

Als het voor dier geen verschil maakt, dan is dat economisch aspect van geen tel.
Het is niet omdat je geld krijgt voor slacht, slachten automatisch onethisch is.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:34

Ik heb m’n paard naar naar de slacht gebracht, maar heb daar geen geld voor gekregen. Volgens hun compenseerde het geld wat het vlees opleverde het werk wat ze voor mij verricht hadden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 17:50

Kidde schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar dode dieren vervoeren mag toch niet behalve rendac?
Daar moeten ze dan echt een uitzonderings positie voor hebben.

Ik weet niet hoe het precies geregeld is, maar paardencrematoriums halen ook overleden dieren op

Die hebben daar een speciale erkenning voor. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:08

anjali schreef:

En? Waarom is een schietmasker erger dan 2 spuiten?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:56

Er was net iets over op het nieuws op tv- rtl4. Er schijnen al een heleboel dieren gedoneerd te zijn waaronder ook cavia's.Die kun je niet met een schietmasker om het leven brengen he en een euthanasiespuit gaat niet als je ze wil opvoeren. Een Nederlandse DA zei dat dit in Nederland niet snel zal gebeuren omdat Nederlanders hun huisdieren vaak zien als familieleden. Wel apart dan dat de mentaliteit in Denemarken zo anders is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:16

denisesilver schreef:
Veel dierentuinen hebben fokprogramma's voor bedreigde diersoorten, dus ik kan het met dit argument niet helemaal eens zijn

Het gros zit er toch gewoon ter vermaak, fokprogrammas kunnen ook prima zonder dierentuin setting.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:19

Lieser schreef:
dioni schreef:
Rationeel hebben jullie gelijk en is het een logische oplossing.

Emotioneel is dat een heel ander verhaal. Ik zou dit zelf niet willen. Hypocriet? Vast wel.

Poosje terug in een dierentuin bij de roofvogels lag een halve shetlander, hoofd er nog aan. Goed herkenbaar aan de aftekeningen. Ik moet er toch niet aan denken dat mijn shetlander of mijn tinker daar zo zou liggen. Voor mij hetzelfde of mijn hond of kat in het leeuwenhok zou liggen.

Maar als het om een onherkenbaar lammetje of kalfje gaat, vind je het geen probleem?

Wie zegt dat, stom dat je daar gelijk van uit gaat ook. Ik vind beide erg, maar met een dier wat jaren bij me in huis woont, voel ik dat toch anders, jij niet?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:20

denisesilver schreef:
Ik denk dat het humaner is om een paard (of elk ander dier) door het hoofd te schieten, dan met twee of drie spuitjes in slaap te brengen. Dat laatste brengt vele malen meer stress met zich mee en heeft meer te maken met de emotie van de mens, dan de band die je met je dier hebt.

Zo het generaliseren is begonnen...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:48

Wintu schreef:
denisesilver schreef:
Veel dierentuinen hebben fokprogramma's voor bedreigde diersoorten, dus ik kan het met dit argument niet helemaal eens zijn

Het gros zit er toch gewoon ter vermaak, fokprogrammas kunnen ook prima zonder dierentuin setting.

Het stuk vermaak is deels voor het financieren van dat soort programma’s die kunnen echt niet alleen op stichtingen en subsidies draaien. Daarnaast is het belangrijk dat de mensen educatie krijgen over de dieren, zodat het geen ver van mijn bed show wordt. Denk ook bijvoorbeeld aan de acties voor behoud van insecten. Daar was laatst ook een fragment over op het nieuws.
Wintu schreef:
denisesilver schreef:
Ik denk dat het humaner is om een paard (of elk ander dier) door het hoofd te schieten, dan met twee of drie spuitjes in slaap te brengen. Dat laatste brengt vele malen meer stress met zich mee en heeft meer te maken met de emotie van de mens, dan de band die je met je dier hebt.

Zo het generaliseren is begonnen...

Kan je me uitleggen waar ik precies generaliseer? Ik heb namelijk ook al meerdere keren moeten helpen bij een euthanasie. Heb dat rustig zien gebeuren, paarden die zich over geven, en paarden die in paniek raken, niet willen gaan liggen, zelfs terug opstaan. Er is jaren geleden onderzoek geweest wat liet zien dat dood door een schietmasker minder stressvol was.

Daarnaast reageerde ik op Anjali, die suggereerde dat kiezen voor slacht (ongeacht of dit bij een dierentuin of een slachthuis gebeurt) onfris en onwaardig is en je vriendschap met je dier niets of weinig waard zou zijn. Ik ben eens bij het euthanaseren van een koe geweest. Heb toen aan de veearts gevraagd waarom die maar een spuitje kregen, en zij legde uit dat die twee (of drie) spuitjes te maken had met de emoties van de eigenaar. Die willen bij het inslapen nog tijd om afscheid te nemen. Daarbij is, of lijkt, het beeld rustiger als ze inslaap vallen dan als het hart zo wordt stopgezet.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 20:04

anjali schreef:
Vaak genoeg meegemaakt dat mensen om kostenreden voor slacht kozen.

Dat maakt voor het paard zelf toch niet uit? Die merkt niks van slacht dmv schieten, dat is binnen 1 seconde gebeurd.