Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steeds meer natuur dicht voor de minder fitten

Natuur gaat voor, pech voor de minder fitten
253 (81%)
Rekening houden met de minder fitte mens is wel zo aardig
41 (13%)
Iets anders
17 (5%)

Totaal aantal stemmen: 311

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 07:54

Hevonen schreef:
Meer in het algemeen: ik merk dat het voor 'gezonde' mensen die goed kunnen lopen heel moeilijk is om zich te verplaatsen in mensen die dat niet kunnen. Een paar voorbeelden:
- rolstoeltoegankelijk restaurant, maar voor de wc moet je een lange trap af naar een lagere verdieping.
- medisch centrum: heeft lift, maar pas nadat je vijf flinke treden hebt genomen
- binnenstad: zo'n tegelpad voor blinden en slechtzienden waarop een gigantische bloembak wordt geplaatst, staat mooi, maar waar moet je naar toe als je niet kunt zien? (ik zie prima, maar zulke dingen vallen me echt op)
- invalidenparkeerplaatsen waar een loempiakraam op staat.
etc

Ik zal nooit dat MIVA-toilet op de 1e verdieping vergeten bij een werkgever... En nee, geen lift in dat gebouw. En dat toilet mocht niet gebruikt door mijn rolstoel en rollator afhankelijke collega.
Want de directie (niet gehandicapt) maakte gebruik van dat toilet.
Zelfde directie bleef maar zeggen dat iedereen gelijk was in dat bedrijf.

Gelukkig zijn zowel mijn collega als ik daar weg.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 08:29

Zoolgangster schreef:
Hevonen schreef:
Meer in het algemeen: ik merk dat het voor 'gezonde' mensen die goed kunnen lopen heel moeilijk is om zich te verplaatsen in mensen die dat niet kunnen. Een paar voorbeelden:
- rolstoeltoegankelijk restaurant, maar voor de wc moet je een lange trap af naar een lagere verdieping.
- medisch centrum: heeft lift, maar pas nadat je vijf flinke treden hebt genomen
- binnenstad: zo'n tegelpad voor blinden en slechtzienden waarop een gigantische bloembak wordt geplaatst, staat mooi, maar waar moet je naar toe als je niet kunt zien? (ik zie prima, maar zulke dingen vallen me echt op)
- invalidenparkeerplaatsen waar een loempiakraam op staat.
etc

Ik zal nooit dat MIVA-toilet op de 1e verdieping vergeten bij een werkgever... En nee, geen lift in dat gebouw. En dat toilet mocht niet gebruikt door mijn rolstoel en rollator afhankelijke collega.
Want de directie (niet gehandicapt) maakte gebruik van dat toilet.
Zelfde directie bleef maar zeggen dat iedereen gelijk was in dat bedrijf.

Gelukkig zijn zowel mijn collega als ik daar weg.

Dus er is iemand op de fysiek beperkte collega afgestapt met de mededeling: "Jij mag niet op het miva-toilet op 1 hoog!"
Dit moet een grap zijn!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 09:35

Gemeentes krijgen steeds minder geld in het Wmo potje. Ik moet wel eens mee voor aanvragen van regiotaxi pasjes voor mijn cliënten. Dat gaat ook heel anders dan voor een paar jaar terug. Je merkt aan de manier van vragen ook wel dat ze geen verstand hebben van mensen met een verstandelijke beperking. Het gaat puur om een rijtje standaard vragen afvinken en niet naar de mens en het verhaal erbij. Als het potje bijna leeg is dan wordt dat vasthouden aan dat lijstje vragen steeds meer rigide. Ik zou dat werk niet kunnen doen.

Buiten dat, de natuur is nog steeds goed toegankelijk je moet alleen de plekken weten. Ik heb een paar hele mooie plekken genoemd eerder in dit topic die allen prima toegankelijk zijn met een rolstoel en waar ook voldoende parkeergelegenheid is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:19

Percy schreef:
MwM. Ik denk dat je qoute niet klopt. Ik vind niet dat alles maar bereikbaar moet zijn voor minder validen. Ik reageerde op villaneusjes.
Onbegrijpelijk trouwens dat voor een aanvraag voor een invalidenkaart zoveel geld betaald moet worden.

Verder zie ik inderdaad alleen maar de eis voor positieve discriminatie en dat is niet reëel.
Wees blij dat je goede dagen hebt Karuna, die heb ik in elk geval niet.

Toegang willen tot afgesloten gebied terwijl niemand daar mag komen met de auto terwijl er zat plekken zijn waar je wel kan komen is niet discriminatie maar egoïsme.

Oh sorry, alleen 1e stukje over hoe streng het hier is voor dje kaart was voor jou! De rest gewoon topic reactie, maar niet duidelijk idd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 10:24

Maar ook een heel eind rijden. De regio rond Amerongen is voor mij zeker 90 km enkele reis. Niet iets dat je "even" rijdt voor een stukje rondwandelen. Als je toch in de regio moet zijn dan is dat een mogelijkheid maar voor even tussendoor zou ik dat kwa energie al niet eens aankunnen.

Maar ja sommige gemeentes zijn zo star in toch soms noodzakelijke voorzieningen dat als je niet echt mondig bent je gewoonweg niet krijgt wat je nodig hebt

Muze

Re: Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:25

Je hebt nog genoeg andere opties, zoals ook al door Daihyo genoemd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:27

Maar met de auto in het bos mogen rijden zodat je kan wandelen op een rustige plek is niet iets wat iemand nódig heeft.

Ik wil ook wel eens iets wat niet kan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 10:32

Ik wil niet in het bos rijden, :n dat maken anderen ervan 8)7 wat ik opmerk is datbestaande wegen steeds vaker dichtgaan voor autos waardoor je niet meer bij het bos kunt komen op inmiddels best veel plaatsen. En dat ook steeds meer parkeerplekken verdwijnen waardoor je ook minder makkelijk even een frisse neus in een bos of natuur kunt halen.

Ik vraag geen alternatieven maar kaart aan dat daarin nederland steeds vaker mensen buitensluit die niet ver kunnen lopen of fietsen. De blijvend minder fitte mens dus.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:35

Die invalidenparkeerkaarten zijn wel een ding hoor. De keuring is echt heel erg zwaar, en terecht ook wel. Ik heb zowel een kaart als een parkeerplaats op kenteken voor de deur. De eerste aanvraag is hier €162,08 ongeacht of de kaart wordt toegewezen of niet. Een verlenging kost iedere 5 jaar €84,57. Voor mij is dat geen enkel probleem, maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je het met een laag inkomen moet doen dat het een flinke kostenpost is.

De keuring werd bij mij door een onafhankelijke keuringsarts van een aparte instantie gedaan. Ik moest medische dossiers overleggen en een lichamelijk onderzoek ondergaan. Ik kan die 100 meter zelfstandig niet lopen dus er was geen enkele twijfel. Als je dat wel kunt of je kunt langere afstanden in een rolstoel overbruggen zonder probleem dan heb je dus geen recht op die kaart.

Qua beschikbaarheid van de parkeerplaatsen ben ik, landelijk gezien, niet ontevreden er is genoeg beschikbaar. Wat ik wel jammer vind en ook echt niet heel goed tegen kan zijn mensen die zonder kaart op die plaatsen gaan staan. Ik heb al menig discussie gehad met bezorgers. Nee, je hebt geen kaart dus nee je mag er ook niet staan.

Wij wonen tegenover een vrije school en die docenten en ouders hebben werkelijk lak aan alles. Hoevaak ik geen ruzie heb moeten maken met ouders/docenten die op mijn eigen parkeerplaats staan. Ik bel tegenwoordig direct handhaving. De politie komt en bekeurd, handhaving sleept ze direct weg. Ik heb gewoonweg de energie en het geduld niet meer om met zulke asocialen in gesprek te gaan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:36

karuna schreef:
Ik wil niet in het bos rijden, :n dat maken anderen ervan 8)7 wat ik opmerk is datbestaande wegen steeds vaker dichtgaan voor autos waardoor je niet meer bij het bos kunt komen op inmiddels best veel plaatsen. En dat ook steeds meer parkeerplekken verdwijnen waardoor je ook minder makkelijk even een frisse neus in een bos of natuur kunt halen.

Ik vraag geen alternatieven maar kaart aan dat daarin nederland steeds vaker mensen buitensluit die niet ver kunnen lopen of fietsen. De blijvend minder fitte mens dus.

Maar wat wil je nu concreet wel en wat is het doel van dit topic? Dat is mij na al de pagina's nog niet duidelijk. Ik heb dus het idee dat je wil dat de wegen die voor iedereen dicht zijn gegaan weer open gaan?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:46

Maar als er wegen dichtgaan voor autoverkeer en je moet toch ergens op bestemming zijn dan gan je toch in gesprek met de gemeente?
Dat hebben wij hier in Haarlem ook gedaan. Ze hebben een groot deel van de binnenstad dichtgegooid voor autoverkeer en we hebben het nu voor elkaar dat je met je gehandicaptenparkeerkaart gewoon de binnenstad in kan en daar mag parkeren. Dat heeft best wat tijd en moeite gekost want de gemeente hier is een log apparaat, maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Ik denk dat zeuren op Bokt je probleem niet gaat oplossen. Als je iets wilt dan moet je het zelf regelen, een ander doet het niet voor je. En soms zijn wegen dicht en gaan ze voor niemand meer open, oliebol happens.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:49

Maar karuna, welke oplossing zou je dan wel willen zien?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 10:57

karuna schreef:

Maar wat heeft dat te maken met inclusie?
De wegen zijn voor iedereen afgesloten, en er is zelfs een oplossing voor minder validen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:20

Volgens mij gaat het in dit topic om discriminatie en is er niet direct een doel om tot een oplossing te komen. Niet alles is natuurlijk op te lossen, maar erkenning van een probleem is de eerste stap. Ik vind het heel pijnlijk om hier keer op keer te lezen dat "je niet moet zeuren" en "kijken naar wat er wel kan". Dat het voor iedereen moeilijker wordt gemaakt om dieper de natuur in te gaan, is waar, maar... Discrimineren gaan inderdaad niet alleen om gelijke rechten, zeker niet wanneer de uitwerking juist ongelijk is. Veel reacties zijn superhard! Hoe komt zo'n opvatting tot stand, denk ik dan. Je hoeft echt niet jaloers te zijn op mensen met welke beperking dan ook, toch? Dus waarom dat strenge?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:24

josien_m_ schreef:
Volgens mij gaat het in dit topic om discriminatie en is er niet direct een doel om tot een oplossing te komen. Niet alles is natuurlijk op te lossen, maar erkenning van een probleem is de eerste stap. Ik vind het heel pijnlijk om hier keer op keer te lezen dat "je niet moet zeuren" en "kijken naar wat er wel kan". Discrimineren gaan inderdaad niet alleen om gelijke rechten, zeker niet wanneer de uitwerking juist ongelijk is. Veel reacties zijn superhard! Hoe komt zo'n opvatting tot stand, denk ik dan. Je hoeft echt niet jaloers te zijn op mensen met welke beperking dan ook, toch? Dus waarom dat strenge?

Ik heb zelf een beperking dus ik weet hoe het is. Aan mij zie je ook nog eens niks.

Daarbij ga ik niet een probleem erkennen wat er niet is. Karuna beweert dat het afsluiten van deze wegen discriminatie is. Dat is het niet. Het is natuurbehoud en het is voor niemand meer toegankelijk. Gelijke rechten betekent niet altijd dat je ook hetzelfde kan doen met die rechten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:25

Maar er is géén sprake van discriminatie. Ik ben zelf slecht ter been en afhankelijk van voorzieningen en in al die jaren heb ik nog nooit enige vorm van discriminatie kunnen ontdekken. Overigens de mensen om mij heen ook niet. Dus TS maakt een probleem van iets dat er niet is.

Dus om nu te suggereren dat ik jaloers zou zijn. Ik vermoed dat TS niet met mij wil ruilen qua beperkingen. Het is nu eenmaal zo dat je lang niet alles meer kunt, daar kun je jezelf voor in de slachtofferrol gooien maar daar is nog nooit iemand beter van geworden. Dus ja, stoppen met zeuren en kijken wat je wel kunt is de beste manier om daarmee om te gaan. Je mag van mij ook achter de geraniums gaan zitten en jezelf zielig vinden maar ik vind dat persoonlijk een beetje zonde van het leven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:29

josien_m_ schreef:
Volgens mij gaat het in dit topic om discriminatie en is er niet direct een doel om tot een oplossing te komen. Niet alles is natuurlijk op te lossen, maar erkenning van een probleem is de eerste stap. Ik vind het heel pijnlijk om hier keer op keer te lezen dat "je niet moet zeuren" en "kijken naar wat er wel kan". Dat het voor iedereen moeilijker wordt gemaakt om dieper de natuur in te gaan, is waar, maar... Discrimineren gaan inderdaad niet alleen om gelijke rechten, zeker niet wanneer de uitwerking juist ongelijk is. Veel reacties zijn superhard! Hoe komt zo'n opvatting tot stand, denk ik dan. Je hoeft echt niet jaloers te zijn op mensen met welke beperking dan ook, toch? Dus waarom dat strenge?

Maar er is hier geen sprake van discriminatie.
De beperkingen die ts opnoemt treft iedereen of je nou wel of niet goed ter been bent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:39

Maar als je goed ter been bent en je wilt die dag 15 km gaan wandelen maakt 2 extra niet perse wat omdat je voortaan verder moet lopen vanuit een nog wel toegankelijke parkeerplaats tot aan de ingang van het bos.

Terwijl 2 km voor diverse beperkte het totaal is aan wandelen.

Ik vermoed dat dat bedoeld word?

Is dat discriminatie. Nee.
Tref je daarmee een bepaalde groep harder mee dan een andere? Ja.
Dus treft het iedereen. Nee

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 11:43

Ik heb het woord discriminatie ook nergens gebruikt. Daar kwam iemand anders mee aanzetten. Ik heb alleen het woord inclusie gebruikt en het ontbreken daarvan soms als het gaat om gehandicapten en ouderen

DP dat klopt, ik kan die twee kilometer niet eens halen, op een heel goede dag een kilometer mits ik minstens twee uur de tijd heb en iedere honderd meter kan zitten en uitrusten. En ervoor en erna niets te doen heb. En alle omstandigheden perfect zijn. Anders is de 100 meter al een horde zonder tussendoor zitten en rusten met pootje hoog.
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-07-25 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:44

josien_m_ schreef:

Dat iemand een beperking heeft, is naar. Het beperkt diegene op heel veel manieren en kan ook mentaal voor onzekerheid (of erger) zorgen. Maar natuurpaden afsluiten voor verkeer staat echt los van iemand's beperking en is al helemaal geen discriminatie. En dat is wat veel mensen hier proberen uit te leggen.

Om piloot te worden, mag je een bril of lenzen dragen, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5. Ik heb -8. Word ik nu gediscrimineerd omdat ik geen piloot kan worden?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:45

DuoPenotti schreef:
Maar als je goed ter been bent en je wilt die dag 15 km gaan wandelen maakt 2 extra niet perse wat omdat je voortaan verder moet lopen vanuit een nog wel toegankelijke parkeerplaats tot aan de ingang van het bos.

Ja dat is zo. Maar een gelijke wereld is niet haalbaar.

De een heeft heel veel geld en kan daardoor dingen die een ander niet kan.
De ander heeft veel energie.
De ander een groot sociaal netwerk.
De ander een goede fysieke conditie.

Diversiteit onder mensen zorgt per definitie voor ongelijkheid. Niet alles is weggelegd voor iedereen.

Er zijn veel opties voor TS om te wandelen. Alleen vind ze die te druk, te ver etc.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:49

DuoPenotti schreef:

Het treft wel iedereen, alleen de uitwerking kan anders zijn. Er wordt waar mogelijk rekening mee gehouden, zo kan je met je invalide kaart nog wel door naar een parkeerplaats op de Posbank (wat dan wel weer discriminatie is) en soms kan dat niet omdat andere belangen groter zijn. Ouders met heel kleine kindjes zal dit ook treffen. Dan is 2km heel veel. En die mogen ook niet naar die speciale parkeerplaats. Worden zij nu nog harder geraakt dan?
Gelukkig stikt het in NL van de alternatieven en kan nou eenmaal niet ALLES naar iedereens zin en mogelijkheden worden aangepast.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:54

Eens met jullie.
En ik zeg ook niet dat ik gelijkheid verwacht op alles.
Want nee hoe k.t ook zo werkt het leven.

Al kiezen die met kinderen er zelf voor tijdelijk niet alles te kunnen bewandelen en een ziek persoon niet.

Maar wilde alleen maar op deze manier uitvragen of dat bedoel werd.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:55

josien_m_ schreef:

Afgezien van het feit of het wel of niet discriminatie is, daar wordt hierboven mij al netjes op gereageerd, zie ik eigenlijk het doel van dit topic niet zo.

Op het moment dat je ergens tegenaan loopt, wat in jouw beleving zorgt voor uitsluiting, dan helpt het toch juist om oplossingen aan te dragen waar je wél iets aan hebt?
Die erkenning is inderdaad een eerste stap, maar op het moment dat mensen niet doorhebben welke problemen je dagelijks tegenkomt, zullen ze al helemaal niet weten hoe ze dat moeten oplossen.

Daarbij denk ik dat een positieve kijk veel beter is voor je mentale gesteldheid. Niet blijven hangen in 'wat kan niet' maar het gesprek aangaan om dat om te zetten naar 'zo kan het wel'.
Op deze manier wek je (iig bij mij) enkel weerstand op. Je kaart namelijk een probleem aan, waarbij je dan verwacht dat een ander met een goede oplossing komt. Maar komt die ander met een oplossing, waar jij niks aan hebt, is het ook niet goed. Dat, terwijl een ander vaak niet weet met welke oplossing jij nu geholpen bent.

Daarom vraag ik, voor de derde keer, welke oplossing karuna zou willen zien om dit probleem op te lossen. Daar kun je een gesprek mee openen, daarmee kun je naar gemeentes gaan en zeggen; joh ik merk dit en dit in mijn dagelijks leven, dat vind ik niet tof. Ik heb dit en dit bedacht als oplossing, willen jullie eens meedenken?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:11

DuoPenotti schreef:
Eens met jullie.
En ik zeg ook niet dat ik gelijkheid verwacht op alles.
Want nee hoe k.t ook zo werkt het leven.

Al kiezen die met kinderen er zelf voor tijdelijk niet alles te kunnen bewandelen en een ziek persoon niet.

Maar wilde alleen maar op deze manier uitvragen of dat bedoel werd.

Snap ik.
En of het keuzes zijn of niet van de doelgroep maakt volgens mij niet uit bij de vraag of alle groepen inclusief zijn bij een beslissing om zaken af te sluiten.