Elisa2 schreef:Mensen die toch al tegen de sport zijn die vinden dit "voer" om te gebruiken als "tegen de sport argument".
Het is echt een illusie om te denken dat dit los van de sport niet voor komt, kijk eens naar paarden in de handel. Kende een leuk barock pinto paardje, beestje was totaal verkloot omdat een stelletje amateurs die "er een band mee" hadden er al op 1.5 jarige op waren gaan zitten, vervolgens had beest nooit iets fatsoenlijks geleerd en leerde hij zichzelf aan om er met iedere ruiter vandoor te gaan of steil omhoog te komen. Beestje ging van hand tot hand in de handel, juist omdat het geen sportpaard trof het eigenlijk continu mensen die er NIET mee om konden gaan omdat je er gewoon verdraaid handig voor moest zijn.
Juist als je niemand meer vertrouwd Manubres dan loont het heel erg om juist wel op sportevenementen te gaan kijken en op hengstenshows e.d. Ga dan vooral bij het losrijden kijken dat geeft echt enorm veel informatie.
In ieder geval fijn dat deze man geschorst is, maar volgens mij reed hij al geen wedstrijden meer? Toch goed dat ze er er een statement mee af geven.
Grapjas, juist doordat ik zoveel heb gezien, ben ik tot mijn conclusie gekomen. Ik heb de laatste jaren nog nooit een topruiter op een fijne manier een paard zien loswerken. Ja, misschien Jill Huybrechts.
En wat maneges betreft: zoals het nu gaat idd opdoeken. Maar ga je het anders aanpakken dan ben ik nog voor. Ga kinderen leren dat een pony geen gebruiksvoorwerp is maar een levend wezen met een prachtige ziel. Ga ze eerst grondwerk laten doen en hen leren wat de signalen betekenen die een paard geeft. Leer ze op een prettige manier hoe je iets van een dier kan vragen en laat het vooral een: geven-nemen harmonisch spel zijn. Niet: "Jij doet wat ik zeg want ik ben de baas" (ego). Maar "Ik wil graag dat jij iets doet wat ik wil, ik zal het voor jou zo duidelijk en prettig mogelijk maken en dan geef ik jou wat terug" (empathie). En dat teruggeven zijn geen klappen op de nek (wie heeft dat ooit bedacht om een paard als beloning te slaan?) maar even kriebelen, de teugel lang laten of een brokje.
En wat een hond betreft: ja, misschien is een bench ook niet diervriendelijk, misschien moet je ook geen hond houden als je overdag niet thuis bent....En misschien moeten mensen zich daar bewuster van worden. Ik heb ook een hond gehad...wilde nooit met slecht weer wandelen of altijd een andere kant op dan ik. Eerst sleepte ik hem mee of tilde ik hem op, maar toen dacht ik: waarom mag een dier geen mening hebben? Dat is eigenlijk juist best mooi als dat mag en kan (als het veilig blijft voor mens en dier).
Zo vraag ik me ook af of je een paard, bij bijvoorbeeld een hengstencompetitie dat niet geheel 'in het gareel' blijft, gelijk moet straffen door mindere punten op gehoorzaamheid te geven. Ik denk juist: het is een jong dier en is het dan juist niet goed dat dit paard bij deze ruiter een eigen mening mag hebben en zijn mening durft te uiten?
En Elisa2 als het leed ook veel bij amateurs voorkomt dan is er maar één juiste conclusie: stoppen met sport en rijden....
En dit als 'voer' noemen, vind ik persoonlijk erg negatief klinken. Dit zou voer moeten zijn voor elke paardenliefhebber!!
En jij denkt dat dit allemaal uitzonderingen zijn? Olympische paardenmishandelaars:
[
Afbeelding ]