De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 23:04

@mika11 en dat is nu juist het ergste. Ik vertrouw geen topcombinatie meer die ik in de bak zie. Ik vind het er al niet uitzien hoor, daar niet van. Maar je weet gewoon niet hoe ze die dressuurkunstjes hebben aangeleerd. Neem nou Wendy van Werth, loopt de sterren van de hemel, maar hoe is ze daar gekomen? Dat paarden het niet voor je doen als je ze niet goed behandeld is de grootste grap die ik van Anky heb gehoord...pure onzin!

En ja, absoluut mee eens dat er bij recreanten ook paardenleed is, maar mijns inziens ander leed: geen balans hebben, geen stille zit, slechte zadels, in de mond trekken, benen met sporen niet stil kunnen houden, minder goed management etc.

En daar zal ook wel eens geslagen worden, de meesten hebben dat namelijk geleerd op les....Maar ik denk dat als er prestatie en geld bij komt kijken, er sneller mishandelt wordt omdat de druk groter wordt. Maar...oké...het is een aanname... :D

Maar het is wel een discussie die gevoerd mag worden: als de middelen het doel heiligen, is het dan goed te praten?

Zonnetje81

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 03:27

Ik denk dat het op 95% van de stallen gebeurt. Ook amateurs kunnen er wat van rukken plukken schoppen slaan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:52

Dat denk ik ook maar waarom doen ze dat? Mijn idee:vanwege prestatie druk, dier moet gewoon luisteren. Lol met je knol is ondergeschikt in de werkelijkheid. Sluit me aan bij Tazzy. Blijkbaar kan het niet normaal voor heel veel ruiters. Dan maar een streep erdoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:28

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:31

zoals sommigen het hier stellen mag er geen manege meer bestaan en daar ben ik het absoluut niet mee eens. Iedereen moet ergens beginnen en iedereen moet het leren. Dus elke goede ruiter, amateur of prof is ooit een beginner geweest. Sommigen stellen dat je nooit iets mag doen wat een dier niet leuk vindt.

Zullen we dan ook maar stoppen met honden houden? Want die vinden de bench vaak ook niet leuk. En als je die wilt leren zitten moet je ze soms ook even met de kont op de grond drukken. Oh, het baasje moet ook wel eens werken en dan is de hond alleen thuis. Kan ook allemaal niet meer.

Maar als we naar de andere kant kijken zoals de Oliviera stables van Manuel de Oliviera. Geen topsport, wel kunnen alle paarden daar de piaffe en zie je ze dat in de filmpjes veelvuldig doen. Geen zweep er over, maar wel handen hoog, tegenstelling, opsluiten en drijven. Dat wordt door mensen bejubeld, of verafschuwd. Eigenlijk is er hier niet echt een middenweg. Vroeger was er hier geen geen weidegang, tegenwoordig wel. Dus ze worden ook daar wat moderner. Maar de paarden ogen onder het zadel niet echt relaxed, gaan in mijn ogen ook veel te snel over op stang en trens en dan klapperen ze echt met het bit. Maar, je ziet, hoort en leest eigenlijk maar weinig over geblesseerde paarden. Zelfs tegenstanders hoor je hier niet over. En na afloop van elke trainingssessie is er hier ook echt tijd voor beloning en ontspanning. Je ziet dus ook dat een paard best streng wordt aangepakt met de hand soms, maar gaat het goed, dan is er ruimte voor ontspanning. Maar tijdens de trainingssessie kun je wel echt spanning zien en kan ik mij niet voorstellen dat het voor het paard altijd fijn is.
Kortom, doen deze mensen het dan beter? Het is totaal anders dan wat je ziet bij topruiters, het is ook niet het geruk en gepluk wat volgens sommigen hier te zien is bij elke amateur.

Ik zie juist dat de meeste hobbyruiters prima met hun dieren omgaan. Heb zelf ook al jaren les van iemand die rukken en plukken absoluut niet promoot of waardeert.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:54

Liannetje86 schreef:
Als je zoiets ziet....Damn....

Mag ik iets doms vragen, als je zoiets ziet, dan sta je toch niet te filmen, dan ruk je diegene toch van het paard af? Of het nu een olympische ruiter is of niet....

Paard is totaal afgesloten, het is totaal nutteloos om dan door te meppen als je paard zich afsluit... (sowieso op die manier meppen lijkt me niet echt goed.. hang dan een boksbal op in de kantine als je je af wilt reageren :S)

Mensen die zó agressief zijn naar paarden, gedragen zich in de regel ook zeer intimiderend naar mensen in hun omgeving.
En het filmen levert tenminste bewijsmateriaal. Anders kan een ooggetuige zelfs van smaad beschuldigd worden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:01

Wat mij betreft mag de sport vandaag nog worden afgeschaft. Zelf ben ik er definitief op afgeknapt toen onze voormalige bondscoach stond te juichen voor een kreupele Totilas die eigenlijk uitgebeld had moeten worden.

Wanneer er geld en ego in het spel is gaat dit altijd ten koste van het dier. Het publiek jubelt en de volgende generatie gefrustreerde ruiters is geboren.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:03

germie schreef:
zoals sommigen het hier stellen mag er geen manege meer bestaan en daar ben ik het absoluut niet mee eens. Iedereen moet ergens beginnen en iedereen moet het leren. Dus elke goede ruiter, amateur of prof is ooit een beginner geweest. Sommigen stellen dat je nooit iets mag doen wat een dier niet leuk vindt.

Zullen we dan ook maar stoppen met honden houden? Want die vinden de bench vaak ook niet leuk. En als je die wilt leren zitten moet je ze soms ook even met de kont op de grond drukken. Oh, het baasje moet ook wel eens werken en dan is de hond alleen thuis. Kan ook allemaal niet meer.

Maar als we naar de andere kant kijken zoals de Oliviera stables van Manuel de Oliviera. Geen topsport, wel kunnen alle paarden daar de piaffe en zie je ze dat in de filmpjes veelvuldig doen. Geen zweep er over, maar wel handen hoog, tegenstelling, opsluiten en drijven. Dat wordt door mensen bejubeld, of verafschuwd. Eigenlijk is er hier niet echt een middenweg. Vroeger was er hier geen geen weidegang, tegenwoordig wel. Dus ze worden ook daar wat moderner. Maar de paarden ogen onder het zadel niet echt relaxed, gaan in mijn ogen ook veel te snel over op stang en trens en dan klapperen ze echt met het bit. Maar, je ziet, hoort en leest eigenlijk maar weinig over geblesseerde paarden. Zelfs tegenstanders hoor je hier niet over. En na afloop van elke trainingssessie is er hier ook echt tijd voor beloning en ontspanning. Je ziet dus ook dat een paard best streng wordt aangepakt met de hand soms, maar gaat het goed, dan is er ruimte voor ontspanning. Maar tijdens de trainingssessie kun je wel echt spanning zien en kan ik mij niet voorstellen dat het voor het paard altijd fijn is.
Kortom, doen deze mensen het dan beter? Het is totaal anders dan wat je ziet bij topruiters, het is ook niet het geruk en gepluk wat volgens sommigen hier te zien is bij elke amateur.

Ik zie juist dat de meeste hobbyruiters prima met hun dieren omgaan. Heb zelf ook al jaren les van iemand die rukken en plukken absoluut niet promoot of waardeert.

Vind je een hond en een paard echt hetzelfde of probeer je er nu gewoon random iets bij te halen om goed te praten dat paarden gewoon moeten luisteren en dat dat niet altijd lief kan/hoeft?

Edit: iedereen is inderdaad beginner geweest maar als we op een gemiddelde manage leren schoppen en slaan, is dat voor de toekomst toch dramatisch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:17

Mensen die toch al tegen de sport zijn die vinden dit "voer" om te gebruiken als "tegen de sport argument".

Het is echt een illusie om te denken dat dit los van de sport niet voor komt, kijk eens naar paarden in de handel. Kende een leuk barock pinto paardje, beestje was totaal verkloot omdat een stelletje amateurs die "er een band mee" hadden er al op 1.5 jarige op waren gaan zitten, vervolgens had beest nooit iets fatsoenlijks geleerd en leerde hij zichzelf aan om er met iedere ruiter vandoor te gaan of steil omhoog te komen. Beestje ging van hand tot hand in de handel, juist omdat het geen sportpaard trof het eigenlijk continu mensen die er NIET mee om konden gaan omdat je er gewoon verdraaid handig voor moest zijn.

Juist als je niemand meer vertrouwd Manubres dan loont het heel erg om juist wel op sportevenementen te gaan kijken en op hengstenshows e.d. Ga dan vooral bij het losrijden kijken dat geeft echt enorm veel informatie.

In ieder geval fijn dat deze man geschorst is, maar volgens mij reed hij al geen wedstrijden meer? Toch goed dat ze er er een statement mee af geven.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:46

En van wie leren de amateurs dit gedrag? Juist, van een instructie, een topsporter, een professional.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:29

ZwarteHeks schreef:
En van wie leren de amateurs dit gedrag? Juist, van een instructie, een topsporter, een professional.

Precies... en van oudsher was de "cultuur" altijd: bek houden, gewoon doen wat er gezegd wordt...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:31

DuoPenotti schreef:
Als een paard zoveel slaag accepteert zonder zich achterover te laten vallen of te bokken oid, dan is het zo'n kwaaie niet...
Dus dikke bullsh. wat hij zegt.

Dit was het eerste wat ik tegen mijn man zei… nog nooit een paard gezien dat zelfs maar een zo’n klap zo ‘neemt’ laat staan 40… gewoon nul reactie…

Ik heb ook nul begrip voor bokkers die hier nog ‘ja maar..’ op zeggen. :x

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:33

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:14

Jennyj01 schreef:
Wat mij betreft mag de sport vandaag nog worden afgeschaft. Zelf ben ik er definitief op afgeknapt toen onze voormalige bondscoach stond te juichen voor een kreupele Totilas die eigenlijk uitgebeld had moeten worden.

Wanneer er geld en ego in het spel is gaat dit altijd ten koste van het dier. Het publiek jubelt en de volgende generatie gefrustreerde ruiters is geboren.

Ik ben ook tegen de sport geworden. Vroeger was ik overal bij en reed op een leuk niveau. Maar nu kan ik me het niet meer voorstellen. Ik kan ook niet meer genieten van de wedstrijd sport. Nu zie ik het allemaal als in de krul en als onnatuurlijke kunstjes aanleren en dat gaat nooit 100% zachtzinnig.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:20

Zonnetje81 schreef:
Jennyj01 schreef:

Ik ben ook tegen de sport geworden. Vroeger was ik overal bij en reed op een leuk niveau. Maar nu kan ik me het niet meer voorstellen. Ik kan ook niet meer genieten van de wedstrijd sport. Nu zie ik het allemaal als in de krul en als onnatuurlijke kunstjes aanleren en dat gaat nooit 100% zachtzinnig.

het is ook allang geen sport meer, big business en daar is niets leuks aan te zien, helemaal mee eens

maar gelukkig komen er wel een paar GP ruiters bovendrijven die rijden zoals het bedoeld is
en dat is wel aangenaam om naar te kijken

Justin Verboomen met Zonic Plus b.v. of een Becky Moody met Jagerbomb
Laatst bijgewerkt door mce op Gisteren, 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:21

Omdat ik zelf vanuit liefde, harmonie en vertrouwen ging paardrijden, hield ik eerst niet voor mogelijk wat er in de sport gebeurt. Kon het me niet voorstellen.
Nu ik het weet, ben ik voor afschaffen van de topsport.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:04

mce schreef:
Zonnetje81 schreef:

het is ook allang geen sport meer, big business en daar is niets leuks aan te zien, helemaal mee eens

maar gelukkig komen er wel een paar GP ruiters bovendrijven die rijden zoals het bedoeld is
en dat is wel aangenaam om naar te kijken

Justin Verboomen met Zonic Plus b.v. of een Becky Moody met Jagerbomb

Van mij mogen ze op zn minst de tenenkrommende piaffe afschaffen. Dat is een van de oefeningen die een paard nooit natuurlijk aanbiedt of naar neigt. Die wordt altijd met tikken en irritatie met een stokje of zweep opgewekt. Een passage kan je een paard nog “naartoe rijden” en het natuurlijkgewijs aanbieden en aanleren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:12

Van mij mogen ze op zn minst de tenenkrommende piaffe afschaffen. (Zonnetje81)

op zijn minst niet dubbel laten tellen en minder passen, elegantie boven krachtsport

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:25

Elisa2 schreef:
Mensen die toch al tegen de sport zijn die vinden dit "voer" om te gebruiken als "tegen de sport argument".

Het is echt een illusie om te denken dat dit los van de sport niet voor komt, kijk eens naar paarden in de handel. Kende een leuk barock pinto paardje, beestje was totaal verkloot omdat een stelletje amateurs die "er een band mee" hadden er al op 1.5 jarige op waren gaan zitten, vervolgens had beest nooit iets fatsoenlijks geleerd en leerde hij zichzelf aan om er met iedere ruiter vandoor te gaan of steil omhoog te komen. Beestje ging van hand tot hand in de handel, juist omdat het geen sportpaard trof het eigenlijk continu mensen die er NIET mee om konden gaan omdat je er gewoon verdraaid handig voor moest zijn.

Juist als je niemand meer vertrouwd Manubres dan loont het heel erg om juist wel op sportevenementen te gaan kijken en op hengstenshows e.d. Ga dan vooral bij het losrijden kijken dat geeft echt enorm veel informatie.

In ieder geval fijn dat deze man geschorst is, maar volgens mij reed hij al geen wedstrijden meer? Toch goed dat ze er er een statement mee af geven.

Grapjas, juist doordat ik zoveel heb gezien, ben ik tot mijn conclusie gekomen. Ik heb de laatste jaren nog nooit een topruiter op een fijne manier een paard zien loswerken. Ja, misschien Jill Huybrechts.

En wat maneges betreft: zoals het nu gaat idd opdoeken. Maar ga je het anders aanpakken dan ben ik nog voor. Ga kinderen leren dat een pony geen gebruiksvoorwerp is maar een levend wezen met een prachtige ziel. Ga ze eerst grondwerk laten doen en hen leren wat de signalen betekenen die een paard geeft. Leer ze op een prettige manier hoe je iets van een dier kan vragen en laat het vooral een: geven-nemen harmonisch spel zijn. Niet: "Jij doet wat ik zeg want ik ben de baas" (ego). Maar "Ik wil graag dat jij iets doet wat ik wil, ik zal het voor jou zo duidelijk en prettig mogelijk maken en dan geef ik jou wat terug" (empathie). En dat teruggeven zijn geen klappen op de nek (wie heeft dat ooit bedacht om een paard als beloning te slaan?) maar even kriebelen, de teugel lang laten of een brokje.

En wat een hond betreft: ja, misschien is een bench ook niet diervriendelijk, misschien moet je ook geen hond houden als je overdag niet thuis bent....En misschien moeten mensen zich daar bewuster van worden. Ik heb ook een hond gehad...wilde nooit met slecht weer wandelen of altijd een andere kant op dan ik. Eerst sleepte ik hem mee of tilde ik hem op, maar toen dacht ik: waarom mag een dier geen mening hebben? Dat is eigenlijk juist best mooi als dat mag en kan (als het veilig blijft voor mens en dier).

Zo vraag ik me ook af of je een paard, bij bijvoorbeeld een hengstencompetitie dat niet geheel 'in het gareel' blijft, gelijk moet straffen door mindere punten op gehoorzaamheid te geven. Ik denk juist: het is een jong dier en is het dan juist niet goed dat dit paard bij deze ruiter een eigen mening mag hebben en zijn mening durft te uiten?

En Elisa2 als het leed ook veel bij amateurs voorkomt dan is er maar één juiste conclusie: stoppen met sport en rijden....

En dit als 'voer' noemen, vind ik persoonlijk erg negatief klinken. Dit zou voer moeten zijn voor elke paardenliefhebber!!

En jij denkt dat dit allemaal uitzonderingen zijn? Olympische paardenmishandelaars:
Afbeelding

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:29

Amen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:35

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

ZwarteHeks schreef:

Nou nee, zoveel mensen die niet eens les hebben/ fatsoenlijke les willen betalen. Namen er maar eens wat meer goed les, dat zou een hoop leed schelen. :o

En ik zie toch echt liever een paard in piaffe dan het rondgehobbel van de meeste amateurs. Maar kennelijk is zachtjes bij tikken met de zweep erger dan de amateur die iedere pas fors been geeft (met spoor) omdat paard niet aan het been is. :roll:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:41

manubres schreef:
Elisa2 schreef:

Grapjas, juist doordat ik zoveel heb gezien, ben ik tot mijn conclusie gekomen. Ik heb de laatste jaren nog nooit een topruiter op een fijne manier een paard zien loswerken. Ja, misschien Jill Huybrechts.

En wat maneges betreft: zoals het nu gaat idd opdoeken. Maar ga je het anders aanpakken dan ben ik nog voor. Ga kinderen leren dat een pony geen gebruiksvoorwerp is maar een levend wezen met een prachtige ziel. Ga ze eerst grondwerk laten doen en hen leren wat de signalen betekenen die een paard geeft. Leer ze op een prettige manier hoe je iets van een dier kan vragen en laat het vooral een: geven-nemen harmonisch spel zijn. Niet: "Jij doet wat ik zeg want ik ben de baas" (ego). Maar "Ik wil graag dat jij iets doet wat ik wil, ik zal het voor jou zo duidelijk en prettig mogelijk maken en dan geef ik jou wat terug" (empathie). En dat teruggeven zijn geen klappen op de nek (wie heeft dat ooit bedacht om een paard als beloning te slaan?) maar even kriebelen, de teugel lang laten of een brokje.

En wat een hond betreft: ja, misschien is een bench ook niet diervriendelijk, misschien moet je ook geen hond houden als je overdag niet thuis bent....En misschien moeten mensen zich daar bewuster van worden. Ik heb ook een hond gehad...wilde nooit met slecht weer wandelen of altijd een andere kant op dan ik. Eerst sleepte ik hem mee of tilde ik hem op, maar toen dacht ik: waarom mag een dier geen mening hebben? Dat is eigenlijk juist best mooi als dat mag en kan (als het veilig blijft voor mens en dier).

Zo vraag ik me ook af of je een paard, bij bijvoorbeeld een hengstencompetitie dat niet geheel 'in het gareel' blijft, gelijk moet straffen door mindere punten op gehoorzaamheid te geven. Ik denk juist: het is een jong dier en is het dan juist niet goed dat dit paard bij deze ruiter een eigen mening mag hebben en zijn mening durft te uiten?

En Elisa2 als het leed ook veel bij amateurs voorkomt dan is er maar één juiste conclusie: stoppen met sport en rijden....

En dit als 'voer' noemen, vind ik persoonlijk erg negatief klinken. Dit zou voer moeten zijn voor elke paardenliefhebber!!

En jij denkt dat dit allemaal uitzonderingen zijn? Olympische paardenmishandelaars:
[ Afbeelding ]

Ja kijk eens hoe kort deze lijst (gelukkig!) is als je kijkt naar hoeveel ruiters er zijn.

Voor mij is paardenleed al mijn halve leven 'voer' of dat nu prof is of amateur. Maar ik weiger om mee te doen aan zwart/ wit denken want er is gelukkig nog heel veel grijs.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:46

mce schreef:
Van mij mogen ze op zn minst de tenenkrommende piaffe afschaffen. (Zonnetje81)

op zijn minst niet dubbel laten tellen en minder passen, elegantie boven krachtsport

Maar het aanleren blijft een onnatuurlijk stressvol onvriendelijk proces. Dus gewoon schrappen die handel.