Body shaming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:09

MyWishMax schreef:
San; Ik lees toch aardig wat berichten dat het wel meevalt of dat het erger is voor dikkere mensen. Zelfs als het erkend wordt komt er toch nog een opmerking waardoor iets erger is als het ander. En dat gebeurt helaas echt veel vaker op bokt. Ik heb het al vaker op bokt gehad dat ik iets over opmerkingen over mijn gewicht schreef en juist hier ook die opmerkingen kreeg dat het wel mee viel of dat mensen met overgewicht het erger hebben. Of zelfs dat ik niet mocht zeuren en blij moest zijn. Maar dat waren de beleefde antwoorden en niet eens de echt kwetsende opmerkingen en scheldwoorden die in het echte leven voorbij kwamen.

En bij amanda haar bericht zie je alweer dat het erger is voor mensen met overgewicht. En het voor dunne mensen wel meevalt. Terwijl het daarvoor benoemd wordt dat het geen wedstrijd is, maar het is wel echt erger voor mensen met overgewicht.

Ik zeg niet dat het een erger is dan het ander, maar het is vaak wel van een ander niveau.

Een opmerking als joh, ik zou kijken dat je iets meer eet is een heel ander kaliber dan je bent zo lelijk smerig varken etc. Dat snap je zelf toch hopelijk ook wel.

Gratenpakhuis daarintegen valt inderdaad onder hetzelfde niveau van opmerkingen als die van je bent zo lelijk, smerig varken. Ook echt niet normaal dus.

superpony

Re: Body shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:46

Er wordt meerdere keren aangegeven dat beiden, zowel te dik als te dun een probleem kan zijn met opmerkingen en toch zijn er weer mensen die zeggen dat het anders is.

Ik heb jonger een diëtist aan bed gehad in het ziekenhuis en laatst dus weer. Ongevraagd, worden ze toch naar je toe gestuurd.

Het is inmiddels zo ingeburgerd dat je niks mag zeggen, dat er tegen te dikke mensen niet of heel voorzichtig wordt gezegd dat ze zouden moeten afvallen. Niet voor het uiterlijk, maar dan bijv voor de gezondheid.
En ik hoor juist van veel mensen dat ze met name door medicatie aankomen en dat een probleem is.

Zodra je het ziekenhuis in stapt willen ze weten hoe lang je bent en wat je weegt, maar ook of je rookt, drinkt, drugs gebruikt etc. Omdat het allemaal toch enige invloed kan hebben.

Misschien is de ontwikkeling van niks meer mogen zeggen juist niet zo goed. Alles is tegenwoordig shaming of victim blaming etc etc. Je moet op elk woordje letten en een groep mensen valt over alles. Dat kost pas energie en maakt de sfeer grimmig.
Misschien is open en eerlijk praten over dingen en ze gewoon benoemen wel beter. Ja, er werd vroeger wel gepest, maar weet maar enkele mensen die er echt last van hebben gehad. Dat lijkt wel steeds meer te worden, maar er is ook bizar veel aandacht voor.

En hoeveel mensen maken zelf niet grapjes over hun gewicht of iets van hun uiterlijk? Moeten we dan niet reageren of mag je nog glimlachen?

Ik heb overigens in mn leven al 100x mensen uitgelegd dat aankomen echt wel moeilijk is en daar werd altijd lacherig over gedaan.

En wat men hier zegt over kleding bijv, herken ik ook niet. Het is juist echt lastig om passende kleding te kopen. Ook voor maatje 36/38 moet je wat vormen hebben. Of je bent gebouwd voor maat 40, maar vult het niet op. Ik ben bijv heel breed en pas 36/S vaak niet.

Maar oordelen is zo makkelijk. Zelfs mensen oordelen nu wat ze van dit onderwerp en topic vinden. Dat is ook al oordelen en soms veroordelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:59

Wat ik, ook vanuit de andere topics die DP noemt, dan wel apart vind, is dat het toch qua cijfers lijkt alsof het de laatste jaren erger geworden is.

Als bijv obesitas een ziekte is, weten we dan waar het door komt? En wat is er nu dan anders dan een paar jaar geleden? Of is het toch wel handig dat er meer mensen (te) zwaar zijn en dus meer medicijnen (zoals die afslankinjecties, of diabetesmedicijnen) gebruiken, qua industrie?
Ik weet zelf niet hoe het komt, ik denk omdat er toch teveel ongezonds te verkrijgen is, en dat mensen wellicht niet precies weten wat er ergens inzit, en dat (en dat is mijn ervaring) veel eten toch als normaal zien (en mijn hoeveelheden inderdaad afdoen als konijnenvoer of dieet of veel te weinig) terwijl ik dan denk 'tel even gewoon, wat er op je bord ligt'. (daarmee zeg ik niks over de mensen die daadwerkelijk ziek zijn)
Bewegen we dan ook minder? Meer met de auto of de electrische fiets?
Nou goed, ik weet het ook niet, maar qua cijfers is het wel zorgwekkend misschien.

Ik zeg overigens nooit tegen mijn (veel te) zware familie / vrienden 'goh als je maar gelukkig bent'. Ik kam ze niet af, zeker niet, maar ik vraag wel indien nodig 'kan ik ergens mee helpen?'. Want ik zie ze liever ook niet aan een vervetting in elkaar storten als ze nog geen 50 zijn..
(wel merk ik dat een aantal liever niet bewegen, want daar wordt je moe van :') en dat is prima, dan hebben we dat gesprek verder niet, want iedereen mag zn leven op zn eigen manier leiden. Maar zeggen 'ach joh, valt wel mee toch!', nee dat dan weer niet :)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:14

Interessant topic en ook leerzaam om beide perspectieven te lezen. Ik herken wel dat er face-to-face meer commentaar wordt gegeven op dunne mensen dan op mensen met overgewicht, maar ik denk niet dat dat komt omdat overgewicht genormaliseerd wordt. Ik denk dat er meer taboe op ligt om overgewicht te benadrukken. (face-to-face dan, online zie ik daar echt nog veel haat over)

Om even een ander perspectief te geven, ik zelf ben altijd te zwaar geweest. Als kind al. Toen ik in mijn begin 20-er jaren 20 kilo afviel kreeg ik ook wel ineens de opmerkingen: "Eet nog maar wat, je kan het wel hebben hoor" of "Niet nog meer afvallen, hoor! Dan wordt je veel te dun." Maar heel eerlijk: ik vond die opmerkingen fantastisch. Het was dan ook nooit in me opgekomen dan anderen dat niet graag zouden horen, omdat ik niet beter wist dan dat afvallen en slank zijn het doel is.

Ik denk dan ook dat die opmerkingen vaak komen van mensen die zelf wat zwaarder zijn en hoe gemener de opmerkingen zijn, hoe jaloerser. En dat ze niet direct realiseren hoe kwetsend het kan zijn (terwijl iemand dik noemen altijd kwetsend is). Daarom vind ik het ook goed dat hier beide kanten belicht worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:19

@Cer
Een heleboel oorzaken.

Uiteraard is het makkelijke bewerkte voedsel in de winkels niet in het voordeel tegenover 1960 toen dat niet bestond.
En minder beweging.

Maar men vergeet ook dat de hele wereld om ons heen is veranderd.
Waar even zwart wit gezegd moeder vroeger tijd had om een gezonde maaltijd te koken moet ze daar nu na een lange werkdag aan beginnen (of vader of de alleenstaande) en dan is voorbewerkt sneller te pakken.
Men gaat dan ook niet met de fiets of te voet naar de supermarkt want er is tijdsdruk.

Maar deze tijdsdruk geeft ook stress. Plus 101 andere stress factoren die er meer zijn dan vroeger (sociale druk, maar ook de rekening kunnen betalen enz)
Stress hoopt op als buikvet. Even snel gezegd.
En buikvet vraagt weer om meer eten en zet de signalen van verzadiging niet uit.

En ik denk dat we zo al snel aan meer mensen komen die te dik zijn dan vroeger.

Citaat:
Stressmanagement speelt een cruciale rol in het verminderen van buikvet. Chronische stress is vaak de hoofdoorzaak van de toename van buikvet, aangezien het de productie van cortisol stimuleert. Dit leidt weer tot vetopslag in de buikstreek. Het is daarom essentieel om stress te minimaliseren

Citaat:
Iedereen heeft het over het WHO-rapport, maar toch blijven de stigma’s bestaan. Nog steeds denken veel mensen, óók zorgprofessionals, bij obesitas en overgewicht: eigen schuld, dikke bult. Ga maar meer bewegen en gezonder eten – en dan is het zo over. Maar dat stigma moet eraf. Obesitas is een chronische ziekte, staat ook als zodanig in de lijst International Classification of Diseases 11, en is als chronische ziekte erkend door de EU Commissie en de WHO. Daar kunnen we niet langer omheen.

Pas als die mindset is verankerd en iedereen erkent dat het een ziekte is, kunnen we zwaarlijvigheid echt goed behandelen. Natuurlijk is het voorkomen van een ziekte (primaire preventie of collectieve preventie), zoals ook obesitas, beter dan behandelen, maar als iemand al aan deze ziekte lijdt, dan is het belangrijk dat passende zorg gegeven wordt. De zorgprofessional zal ook bij overgewicht en obesitas eerst een goede diagnose moeten stellen, waarbij hij/zij alle factoren die oorzakelijk, bijdragend of in stand houdend zijn in kaart brengt.

Dit zijn niet alleen leefstijlfactoren, zoals voeding en beweging. Ook bijvoorbeeld het gebruik van medicatie die een gewichtsverhogende bijwerking hebben of psychische, hormonale en/of genetische factoren kunnen een rol spelen. Pas dan kan een passende optimale individuele behandeling ingezet worden volgens de geldende richtlijn en zorgstandaard. Daarbij zal ook het sociale domein betrokken moeten worden, want ook problemen zoals financiële schulden, laaggeletterdheid en eenzaamheid kunnen van invloed zijn op overgewicht en obesitas.”

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:23

ironisch eigenlijk.. we kunnen steeds meer behandelen, maar er komt ook steeds meer bij... -O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 14:47

Ik heb zelf vriendinnen die echt te stevig aan de maat zijn..1 daarvan leeft heel erg ongezond en ik maak mij oprecht wel eens zorgen of ze wel oud gaat worden.

En toch zou ik nooit wat over haar eet, drink en rook gewoontes zeggen. Het is een volwassen vrouw en ze weet het zelf dondersgoed lijkt mij!?
Ik wil haar niet kwetsen, ook niet door het als grap te verpakken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:03

Als grap ergens iets over zeggen is raar ook wel..

Maar praten jullie er dan heel niet over?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:22

Amandavd schreef:
MyWishMax schreef:
San; Ik lees toch aardig wat berichten dat het wel meevalt of dat het erger is voor dikkere mensen. Zelfs als het erkend wordt komt er toch nog een opmerking waardoor iets erger is als het ander. En dat gebeurt helaas echt veel vaker op bokt. Ik heb het al vaker op bokt gehad dat ik iets over opmerkingen over mijn gewicht schreef en juist hier ook die opmerkingen kreeg dat het wel mee viel of dat mensen met overgewicht het erger hebben. Of zelfs dat ik niet mocht zeuren en blij moest zijn. Maar dat waren de beleefde antwoorden en niet eens de echt kwetsende opmerkingen en scheldwoorden die in het echte leven voorbij kwamen.

En bij amanda haar bericht zie je alweer dat het erger is voor mensen met overgewicht. En het voor dunne mensen wel meevalt. Terwijl het daarvoor benoemd wordt dat het geen wedstrijd is, maar het is wel echt erger voor mensen met overgewicht.

Ik zeg niet dat het een erger is dan het ander, maar het is vaak wel van een ander niveau.

Een opmerking als joh, ik zou kijken dat je iets meer eet is een heel ander kaliber dan je bent zo lelijk smerig varken etc. Dat snap je zelf toch hopelijk ook wel.

Gratenpakhuis daarintegen valt inderdaad onder hetzelfde niveau van opmerkingen als die van je bent zo lelijk, smerig varken. Ook echt niet normaal dus.

Waarom denk je dat ik de opmerking meer moeten eten vergelijk met minder eten en niet met een andere? Dat is geen eerlijke vergelijking zoals jij het maakt. Er wordt juist aangegeven dat die opmerkingen normaal gevonden worden bij de een en niet bij de ander, maar ook dat er ergere dingen gezegd worden. Maar gratenpakhuis en vergelijkbare termen komen regelmatig voorbij en ook kritiek dat een man ergens op kan vallen met een vergelijking waar de honden geen brood van lusten. Dat de man op kinderen valt bijvoorbeeld omdat de vrouw te dun is en te weinig rondingen dus geen echte vrouw. Mensen kunnen sowieso extreem gemeen zijn op SM, naar alle groepen.

Dus dat andere niveau, als je die 2 opmerkingen vergelijkt wel ja. Maar dat werd niet gedaan. Verder kom je weer op het stuk dat jij het misschien niet ziet en hoort, maar anderen aangeven dat wij het wel gezien en gehoord hebben. En dat de 1e soort opmerking sociaal geaccepteerd lijkt om te maken tegen slanke mensen. Dan moet je dat als compliment zien ofzo of als grapje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:28

Cer schreef:
Wat ik, ook vanuit de andere topics die DP noemt, dan wel apart vind, is dat het toch qua cijfers lijkt alsof het de laatste jaren erger geworden is.

Als bijv obesitas een ziekte is, weten we dan waar het door komt? En wat is er nu dan anders dan een paar jaar geleden? Of is het toch wel handig dat er meer mensen (te) zwaar zijn en dus meer medicijnen (zoals die afslankinjecties, of diabetesmedicijnen) gebruiken, qua industrie?
Ik weet zelf niet hoe het komt, ik denk omdat er toch teveel ongezonds te verkrijgen is, en dat mensen wellicht niet precies weten wat er ergens inzit, en dat (en dat is mijn ervaring) veel eten toch als normaal zien (en mijn hoeveelheden inderdaad afdoen als konijnenvoer of dieet of veel te weinig) terwijl ik dan denk 'tel even gewoon, wat er op je bord ligt'. (daarmee zeg ik niks over de mensen die daadwerkelijk ziek zijn)
Bewegen we dan ook minder? Meer met de auto of de electrische fiets?
Nou goed, ik weet het ook niet, maar qua cijfers is het wel zorgwekkend misschien.

Ik zeg overigens nooit tegen mijn (veel te) zware familie / vrienden 'goh als je maar gelukkig bent'. Ik kam ze niet af, zeker niet, maar ik vraag wel indien nodig 'kan ik ergens mee helpen?'. Want ik zie ze liever ook niet aan een vervetting in elkaar storten als ze nog geen 50 zijn..
(wel merk ik dat een aantal liever niet bewegen, want daar wordt je moe van :') en dat is prima, dan hebben we dat gesprek verder niet, want iedereen mag zn leven op zn eigen manier leiden. Maar zeggen 'ach joh, valt wel mee toch!', nee dat dan weer niet :)

Het is ook erger geworden, kijk maar eens naar beelden uit de jaren 70..daar zijn de meeste mensen gewoon slank. Er is veel meer aanbod nu tot ongezond eten, veel meer dierlijke producten, overal zit suiker in en daarnaast zijn mensen steeds minder gaan bewegen.

Dus ja, grof gezegd..ik denk dat een deel van te zware mensen dat wel zelf in de hand hebben. Daarnaast heb je ook gewoon mensen die breder gebouwd zijn, die zullen nooit slank worden hoe goed ze ook hun best doen. En mensen die door medische aandoeningen/ medicatie/ de overgang enorm aankomen. Die kunnen daar ook helemaal niks aan doen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:21

DuoPenotti schreef:
*knip*
[MWS] Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

En zo kan ik de lijst nog veel langer maken.
Dat was met de zoekterm bokt.nl: obesitas.
Uit nieuwsgierigheid dit topic eens aangeklikt... wat een aannames en enorm gebrek aan kennis. -O-
Gelukkig is er nu, 8 jaar later, wel een stuk meer kennis bijgekomen.

Ohja, om op de OP in te gaan; naar mijn mening is bodyshaming nooit gepast, in welke vorm dan ook.
Zo ontzettend oppervlakkig ook... alsof je uiterlijk iets over je persoonlijkheid zegt.
Laatst bijgewerkt door Polar op 22-04-25 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 16:26

wat misschien nog wel een verschil is (ik weet het niet zeker, want ik ben nooit 'te dun' geweest/ik ben juist veel te zwaar), dat men bij te zware mensen het iq er ook nog aan koppelt. Blijkbaar wordt dik ook met dom geassocieerd

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:22

Maar nu we het eens zijn dat het bij beide kanten gebeurd. De knuppel in het hoenderhok: ongezond gewicht, te laag of te hoog. Mogen we daar wel wat van vinden of zeggen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:25

Waarom zou je daar wat van willen zeggen? Oprechte vraag.
Ik denk dat de "eigenaar" van dat lijf dat zelf ook wel weet en dat niet hoeft te horen van een ander.

Of zie ik dat verkeerd?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:33

DuoPenotti schreef:
Waarom zou je daar wat van willen zeggen? Oprechte vraag.
Ik denk dat de "eigenaar" van dat lijf dat zelf ook wel weet en dat niet hoeft te horen van een ander.

Of zie ik dat verkeerd?

Ja je hebt ook gelijk. Dat heb ik onhandig verwoord. Ik probeer een nieuwe poging te doen. Het is niet zozeer bedoeld als 'ik wil iets zeggen over of tegen te dikke/te dunne mensen'. Ik vind het goed om te lezen dat we uiteindelijk eens zijn dat het van beide kanten gebeurd, maar in sommige gevallen hebben we het niet over bouw, aanleg et cetera, maar gewoon echt als gevolg van een ongezonde levensstijl. Daar vind ik wel wat van, omdat het gezondheidsrisico's met zich meebrengt (beide kanten op zowel over- als ondergewicht). Voor de persoon zelf, voor de omgeving, maar ook voor de gezondheidszorg, maar ik was gewoon erg benieuwd hoe we deze moeilijke gesprekken zouden kunnen voeren. En wat dan in andermans ogen de 'vinkjes' zijn voor je daarover kunt of 'mag' praten. En wellicht niet tegen diegene zelf, maar gewoon op fora zoals dit wanneer we het over dit onderwerp hebben. Of ligt dit allemaal zo gevoelig dat we zeggen: we branden ons er niet aan?

Gewoon ter discussie, omdat ik het interessant vind om te lezen hoe ieder hiertegenover staat.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:39

Als iemand heel dicht bij je staat, bijvoorbeeld een ouder, broer of partner, kun je het, als je je zorgen maakt, voorzichtig aankaarten en het antwoord van diegene accepteren en dan ook de verantwoordelijkheid daar laten waar hij hoort.
Maar in een andere situatie die mij (of anderen/dieren) niet schaadt? Nee, ik zie echt geen enkele reden om mij met het lichaam van een ander te bemoeien...

Overigens niet omdat ik me er niet aan wil branden, maar omdat iemand zich vaak zelf al bewust genoeg is van diens lichaam.
Laatst bijgewerkt door Polar op 22-04-25 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:40

Elin_ schreef:
Maar nu we het eens zijn dat het bij beide kanten gebeurd. De knuppel in het hoenderhok: ongezond gewicht, te laag of te hoog. Mogen we daar wel wat van vinden of zeggen?

Tja, ik heb altijd geleerd dat als iets gewoon oprecht zo is, je dat mag zeggen.
Als het maar de waarheid is.

Moet je het bruut zeggen of verwijtend of beledigend? Absoluut niet.

Maar moet je liegen en zeggen wauw jij ziet er goed uit (of eerder gezond uit) als iemand echt obees is of echt ondervoed?
Neen, ook niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:45

Doorgaans weten mensen zelf ook wel als ze een ongezond gewicht hebben.
-Behoudens bij echte body dysmorfia waar veel te lichte mensen nog steeds vetrollen bij zichzelf zien bijvoorbeeld-
Wat denk je ermee te bereiken dat nog eens te benoemen (benadrukken)? In welke setting zou je dat willen doen.
Ik verwacht maar zo dat het vaker een negatieve uitwerking zal hebben dan een positieve.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:46

Polar schreef:
Als iemand heel dicht bij je staat, bijvoorbeeld een ouder, broer of partner, kun je het, als je je zorgen maakt, voorzichtig aankaarten en het antwoord van diegene accepteren en dan ook de verantwoordelijkheid daar laten waar hij hoort.
Maar in een andere situatie die mij (of anderen/dieren) niet schaadt? Nee, ik zie echt geen enkele reden om mij met het lichaam van een ander te bemoeien...

Overigens niet omdat ik me er niet aan wil branden, maar omdat iemand zich vaak zelf al bewust genoeg is van diens lichaam.

Sluit ik mij bij aan.

En ben je close met iemand zal een persoon dat ook wel zelf ter sprake brengen, ik zeg maar een voorbeeld.
Gosh jij kookt altijd zo gezond heb je een recept voor mij.

Want tegenwoordig weet bijna iedereen wel of ze ongezond leven of niet.

Maar als jij zelf gaat zeggen hier heb je wat recepten om af te vallen kon je vandaag vertrekken zonder terug te komen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:47

Little_Gift schreef:
Tja, ik heb altijd geleerd dat als iets gewoon oprecht zo is, je dat mag zeggen.

Ik heb een betere gehoord. Wanneer is het ok om iets te benoemen over iemands uiterlijk? Als ze het in 2 minuten kunnen fixen. (he, er zit wat tussen je tanden)

Voor de rest kun je het gewoon lekker bij jezelf denken ipv iemand nog maar eens een rotgevoel te bezorgen over iets waar ze waarschijnlijk al onzeker over zijn.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:49

Maar kies je dan om te liegen?
Als die persoon er zelf over begint of naar vraagt?
Is liegen dan beter?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:51

Die tweede zin maakt het verschil.
Als iemand er zelf over begint of naar vraagt, zou ik zelf eerlijk zijn, maar wel op een manier die diegene in diens waarde laat.

DuoPenotti

Qimm schreef:
Little_Gift schreef:

Ik heb een betere gehoord. Wanneer is het ok om iets te benoemen over iemands uiterlijk? Als ze het in 2 minuten kunnen fixen. (he, er zit wat tussen je tanden)

Voor de rest kun je het gewoon lekker bij jezelf denken ipv iemand nog maar eens een rotgevoel te bezorgen over iets waar ze waarschijnlijk al onzeker over zijn.

Dat is inderdaad een hele mooie.

En betreft de OP: word dik het nieuwe normaal?
nee, zal het nooit worden, hopelijk gaan we wel normaler doen tegen de mensen die dat zelf ook wel weten.

En daar horen opmerkingen als gratenpakhuis ed uiteraard ook bij. of die perse een gebakje willen laten eten of wat voor kwats ook.

Hou het bij jezelf.
Men ken zijn'haar lichaam wel.

Qimm

Little_Gift schreef:
Maar kies je dan om te liegen?
Als die persoon er zelf over begint of naar vraagt?
Is liegen dan beter?

Gebeurt dat vaak, dat mensen zelf vragen 'hoe vind je dat ik eruit zie?'
Mocht iemand dat zo rechtstreeks vragen aan mij dan zou ik afhankelijk van de context van de vraag en de relatie met de persoon eerlijk zijn, of iets positiefs vinden om te zeggen. Liegen hou ik ook niet van.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 17:55

Elin_ schreef:

Je vindt altijd iets van alle mensen om je heen en wie dat ontkent, liegt :+

Of je nou moet uitspreken wat je vindt... Ik heb geleerd dat je alleen iets negatiefs over andermans uiterlijk mag zeggen als degene het issue binnen 5 minuten kan oplossen - dan hebben we het over het niveau vlek op je shirt of spinazie tussen de voortanden.

Een dikke of just graatmagere reet, of die nou ongezond is of niet, kan niemand wat mee op korte termijn dus laat het lekker voor wat het is.

Met als uitzondering alle activiteiten waarbij je gewicht schadelijk kan zijn voor jezelf of een ander (paardrijden, klimmen, noem maar op) maar dat valt IMO onder die 5 minuten regel.

Edit. Blijkbaar was het 2 minuten :P