Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:51

DuoPenotti schreef:
Captain schreef:
Of drones, er zijn veel betere alternatieven voor vuurwerk inmiddels.

en lasers :j

Vreselijk :o Dan kan je nog beter niks doen.

Vuurwerk verbod vind ik prima. Steek al jaren niks meer af. Wel gaan we om 12u altijd naar het centrum om daar siervuurwerk te bekijken. Dat vind ik altijd wel heel mooi :j

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:37

pien_2010 schreef:
Als de overheid vuurwerk voortaan door deskundigen laat afsteken na toestemming middels vergunning dan wordt het voor iedereen gezellig. Mens en dier. Vuurwerk afsteken is allang verboden in Frankrijk. Ipv zijn er overal professionele vuurwerk shows en ik die een hekel had gekregen aan vuurwerk vind het nu heel erg leuk geworden. Het is zo prachtig!

Eens!!
De jaren dat wij oud & nieuw gevierd hebben in Portugal hebben we genoten van prachtige vuurwerkshows. Veel mooier dan die random pijlen en potten van de buren in NL.
En zonder bang te zijn voor een verdwaalde pijl in je nek.

Wie echt vuurwerkfan is, zou een opleiding kunnen volgen tot profi afsteekt, want de vraag naar grote shows zal waarschijnlijk toenemen.

Voor alle dieren, tam en wild, ben ik zó bij dat er eindelijk een verbod is!

purny

Re: Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:43

Maar een verbod gaat er niet voor zorgen dat er geen vuurwerk meer word afgestoken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:44

Ik vind het jammer. Ik hoop oprecht dat als er definitief een verb9d op consumenten vuurwerk is, elk dorp een vuurwerkshow gaat krijgen.

De knallers heb ik niks mee, maar goed siervuurwerk kijk ik graag naar. Een straat verderop woont iemand die prachtig vuurwerk heeft elk jaar. Daar geniet ik echt van mee!.over de huizen zien wij dat krachtige vuurwerk de lucht in gaan.

Mijn kinderen krijgen mee dat je je aan de regels moet houden. Alleen wanneer het mag, met respect voor de buren, geen overlast veroorzaken, en je troep opruimen.

Maar zolang er nog zo gemakkelijk vuurwerk gehaald kan worden bij de oosterburen zal er hier gewoon vuurwerk afgestoken worden denk ik.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:52

Ik ben heel blij dat het verbod er komt! Zie er elk jaar voor mijn dieren enorm tegenop.
Ik houd alleen mijn hart vast voor de onrust en boosheid die er waarschijnlijk van komt bij een aantal hersenlozen...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:59

Ben er blij mee. Eindelijk.

Siervuurwerk is idd mooi, maar dat zul je ook nog blijven zien. Dus geen probleem.

Maar die irritante knallers en vooral de dagen/weken ervoor.. dan is het gewoon duidelijk dat dit niet mag dus zal hopelijk handhaven ook makkelijker zijn.

Dat mensen het dan over de grens gaan halen gebeurde al jaren, ook daar voorzie ik geen problemen in wat het mag gewoon niet meer straks, dus alles kan ingenomen worden.

En tja, er zal idd een paar jaar overheen voordat dit gewend is. Maar straks zeg je tegen je kind/ iemand anders: ik ben in de tijd opgegroeid dat je zelf mocht afsteken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:07

Mri schreef:
Ik vind het jammer. Ik hoop oprecht dat als er definitief een verb9d op consumenten vuurwerk is, elk dorp een vuurwerkshow gaat krijgen.

De knallers heb ik niks mee, maar goed siervuurwerk kijk ik graag naar. Een straat verderop woont iemand die prachtig vuurwerk heeft elk jaar. Daar geniet ik echt van mee!.over de huizen zien wij dat krachtige vuurwerk de lucht in gaan.

Mijn kinderen krijgen mee dat je je aan de regels moet houden. Alleen wanneer het mag, met respect voor de buren, geen overlast veroorzaken, en je troep opruimen.

Maar zolang er nog zo gemakkelijk vuurwerk gehaald kan worden bij de oosterburen zal er hier gewoon vuurwerk afgestoken worden denk ik.

Elke gemeente prima, elk dorp is wat overdreven. Dan hebben ze hier nog wat te doen. :=

Per gemeente is in Zuid-Limburg meer dan prima.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:30

KimD schreef:
Mri schreef:

Elke gemeente prima, elk dorp is wat overdreven. Dan hebben ze hier nog wat te doen. :=

Nou elke gemeente, das hier niet bepaald aantrekkelijk :+

Afbeelding

Dan kan ik, met een beetje pech, leuk midden in de nacht 20 minuten met de auto om vuurwerk te gaan kijken :(:)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:35

20 minuten is toch niet zo ver? Voor een goede show zou ik dat wel over hebben :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:54

Mri schreef:
KimD schreef:

Nou elke gemeente, das hier niet bepaald aantrekkelijk :+

[ Afbeelding ]

Dan kan ik, met een beetje pech, leuk midden in de nacht 20 minuten met de auto om vuurwerk te gaan kijken :(:)

Dat zul je hier ook hebben bij de grotere gemeenten, maar dat lijkt me geen probleem voor een georganiseerde show. Per gemeente lijkt me ook een beter qua budget dan per dorp. Anders zal het per dorp een bescheiden show worden.

Liever iets verder rijden en een show van bijvoorbeeld 15 minuten, dan in ieder dorp een van 5 minuten. Bij wijze van spreken.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:10

Als echte dierenliefhebbers snap ik niet dat mensen hier op tegen zijn.

Heel blij dus met dit verbod, zal wel even duren voordat er niks meer wordt afgestoken maar het is een goed begin.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:12

BarbaLala schreef:
Miran schreef:
Ze is in dit geval echt de overlastgevers Barbalala, die hebben het voor zichzelf en voor degenen die er wel mee om kunnen gaan verkloot. Hopelijk betekent dit voor de hulpverlening nu wel een betere jaarwisseling!

Wat naief gedacht.
Dit is simpelweg de volgende traditie die om zeep wordt geholpen om een groter doel te dienen.

67% van de Nederlanders zijn voor een vuurwerkverbod. Zitten die allemaal in het complot van het grote doel?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:17

Ik vind het erg jammer maar ik snap het wel. Al die idioten die van alles en nog wat opblazen, hulpverleners in de weg zitten, etc. Die hebben het voor de rest verpest.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:21

littleroosie schreef:

Heel blij dus met dit verbod, zal wel even duren voordat er niks meer wordt afgestoken maar het is een goed begin.

Dus omdat ik vuurwerk leuk vind om naar te kijken, en niet per definitie voorstander ben van een algeheel verbod, ben ik geen dierenliefhebber?
Bijzondere conclusie...

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:24

Marjo schreef:
littleroosie schreef:

Dus omdat ik vuurwerk leuk vind om naar te kijken, en niet per definitie voorstander ben van een algeheel verbod, ben ik geen dierenliefhebber?
Bijzondere conclusie...

Dus alle dieren, huisdieren als paarden als dieren in het wild die compleet in paniek raken en ieder jaar er enkele doden vallen, hoeveel huisdieren er kwijt raken rond deze tijd door vuurwerk, is niet erg?
Laatst bijgewerkt door littleroosie op 02-04-25 15:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:26

Ik ben er erg blij mee, het ging hier dit jaar zo vreselijk hard en aan een stuk door vanaf ong. 17 uur. Naast mijn dieren, had ik zelf er ook echt last van.

Om maar niet te spreken de dag erna als je over straat liep met al het fijnstof wat er vanaf kwam.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:30

littleroosie schreef:
Marjo schreef:
Bijzondere conclusie...

Dus alle dieren, huisdieren als paarden als dieren in het wild die compleet in paniek raken en ieder jaar er enkele doden vallen, is niet erg?

Als we alles moeten gaan afschaffen en verbieden omdat er dieren van in paniek raken en doodgaan, blijft er amper nog wat over. Voor één nacht per jaar vind ik dat het best moet kunnen, en al helemaal als dit gepaard gaat met vuurwerkvrije zones etc.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:33

Blij mee!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:36

Marjo probleem is alleen dan mensen zich niet aan vuurwerkvrije zones houden. Bovendien is het niet maar 1 nacht per jaar. Maar het wordt bij ons een oorlogsgebied vanaf het moment dat de verkoop gestart is. En weken daarvoor en daarna kun je ook al opgeschrikt worden doordat mensen alvast of nog steeds vuurwerk in huis hebben liggen.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:38

Marjo schreef:
Als we alles moeten gaan afschaffen en verbieden omdat er dieren van in paniek raken en doodgaan, blijft er amper nog wat over. Voor één nacht per jaar vind ik dat het best moet kunnen, en al helemaal als dit gepaard gaat met vuurwerkvrije zones etc.

Tot dat het je eigen dier is..
Nu vind je jouw plezier belangrijker.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:39

Maar het blijft al jaren niet bij 1 nacht per jaar. :) en DAT is de hele ellende waardoor het nu niet langer zo kan. Als het die ene nacht per jaar was en buiten die 18uur tot pak m beet 2 uur een incidentele knal, had je mij nooit gehoord. Dan passen we op de paarden en zorgen we voor een rustig plekje voor de hond.

Maar nu zitten we al jaren in vuurwerkterreur. Vanaf oktober, of eerder. Dit weekend nog had ik mijn katten in paniek in de tuin omdat er ergens een duizendklapper afgestoken moest worden.

En dan spreken we nog niet over schade, geweld tegen hulpverleners, vernielingen overal in de wijk en honderden euro's aan hulpmiddelen voor de dieren. De dode en opgeschrikte dieren.Oh en het milieu. En dat ik de afval van de straat kan vegen omdat de buurtetters groot genoeg zijn om de boel te terroriseren maar nog nooit iets hebben opgeruimd.

Top"traditie" :j +:)+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:43

Marjo schreef:
littleroosie schreef:

Als het één nacht per jaar was, zou ik het met je eens zijn :')

Het is niet een nacht per jaar.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:46

Hier is het ook al sinds corona tijd vooral helemaal uit de hand gelopen en jaar in jaar uit is het maanden aan de gang. Het is niet maar 1 avond in het jaar op veel plekken waardoor je echt maandenlang met gestresste dieren zit en je zelf ook van de leg raakt en met hartkloppingen in bed ligt ‘s nachts omdat ze weer bezig zijn. Dan ben je er gewoon echt helemaal klaar mee op een gegeven moment, zeker als je je eigen dieren getraumatiseerd ziet worden en maanden gestresst ziet zijn. Dat breekt je als eigenaar echt helemaal op. En naast dieren ook genoeg mensen met trauma’s. Echt verschrikkelijk is het gewoon. Nog niet gesproken over alle ongelukken en agressiviteit richting hulpverleners… Ik ben echt heel blij mee dat er eindelijk vooruitgang komt omtrent een verbod. Goddankkkkk. Dat er een zogenaamde traditie wegvalt kan ik dan niet wakker van liggen maar heb er ook echt een schurfthekel aan gekregen. Sowieso was er vroeger ook geen vuurwerk dus die ‘traditie’ aanhalen is ook wat van te zeggen.

En hier kort aan de Duitse en Belgische grens betwijfel ik ook hoe snel het daadwerkelijk beter word maar dat gaat hopelijk tijdelijk zijn. Het zou heel fijn zijn als via omringende landen het niet zo makkelijk zou zijn eraan te komen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-04-25 15:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:47

SusanH schreef:
Marjo probleem is alleen dan mensen zich niet aan vuurwerkvrije zones houden. Bovendien is het niet maar 1 nacht per jaar. Maar het wordt bij ons een oorlogsgebied vanaf het moment dat de verkoop gestart is. En weken daarvoor en daarna kun je ook al opgeschrikt worden doordat mensen alvast of nog steeds vuurwerk in huis hebben liggen.

Zeker is dat een probleem! Ik vraag me alleen echt af of een algeheel verbod gaat helpen. Want, het is nu al verboden. Nu mag je geen vuurwerk afsteken, en gebeurt het nog steeds.

Ik ben het echt met jullie eens dat er enorm veel overlast is, alleen ik vind het te ver gaan om te stellen dat je geen dierenliefhebber bent als je niet pertinent tegen vuurwerk bent.

Ik vind het vooral zo jammer dat mensen zich niet aan de regels kunnen houden.

Leo schreef:
Maar het blijft al jaren niet bij 1 nacht per jaar. :) en DAT is de hele ellende waardoor het nu niet langer zo kan. Als het die ene nacht per jaar was en buiten die 18uur tot pak m beet 2 uur een incidentele knal, had je mij nooit gehoord. Dan passen we op de paarden en zorgen we voor een rustig plekje voor de hond.

Maar nu zitten we al jaren in vuurwerkterreur. Vanaf oktober, of eerder. Dit weekend nog had ik mijn katten in paniek in de tuin omdat er ergens een duizendklapper afgestoken moest worden.

En dan spreken we nog niet over schade, geweld tegen hulpverleners, vernielingen overal in de wijk en honderden euro's aan hulpmiddelen voor de dieren. De dode en opgeschrikte dieren.Oh en het milieu. En dat ik de afval van de straat kan vegen omdat de buurtetters groot genoeg zijn om de boel te terroriseren maar nog nooit iets hebben opgeruimd.

Top"traditie" :j +:)+

Die vuurwerkterreur, ik heb niet de illusie dat een algeheel verbod dit gaat oplossen. Zoals ik hierboven al zeg, het is in oktober al verboden, het is het hele jaar door verboden, behalve op die ene nacht. En op die ene nacht, komt de meeste overlast toch echt door het illegale vuurwerk en niet door het consumentenvuurwerk.

Wat in mijn ogen beter werkt, is de wetgeving aanpassen zodat handhaving makkelijker wordt. En er zwaardere straffen aan hangen. Ben jij bij een groepje dat vuurwerk afsteekt? Dan het hele groepje oppakken en de cel in bv. Zo voorkom je dat iedereen met een vingertje naar elkaar wijst en er vervolgens niemand aangepakt kan worden.

littleroosie schreef:
Marjo schreef:

Tot dat het je eigen dier is..
Nu vind je jouw plezier belangrijker.

Misschien, moet jij even je been wat minder strekken en wat beter lezen wat er precies gezegd wordt :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:50

Handhaving en politie heeft helemaal de mankracht niet qua aantallen om zoals het nu is alles bij te houden, ook niet wanneer er zwaardere straffen komen dus dat gaat mensen echt niet tegenhouden.

Uiteindelijk denk ik dat dit juist wel gaat helpen. Het zal misschien een paar jaar nodig hebben, maar er zal hoe dan ook echt wel minder afgestoken gaan worden want niet iedereen gaat nu over op illegaal inkopen doen. De normale mensen gaan zich er echt wel bij neerleggen en dat zal al zeker een verschil gaan maken. En dan kan de politie dan hopelijk wel meer gericht mensen oppakken omdat ze makkelijker te vinden zijn straks misschien. Maar het zal hoe dan ook een transitie tijd nodig hebben en wie weet dat er uiteindelijk ook nog wel wat aangepast kan worden qua straffen, zou mooi zijn.

Jammer genoeg zit ik in omgeving heerlen niet tussen altijd nette mensen en dan ook nog vlak aan 2 landgrenzen dus ben erg benieuwd wel hoe de impact hier gaat zijn qua vooruitgang.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-04-25 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt