Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 10:13

8nnemiek schreef:
moonsparkle schreef:
Als ik dit topic trouwens zo lees, is het dan eigenlijk de investering nog waard om zonnepanelen te nemen?

Alles wat je direct gebruikt, of bv via een thuisaccu later gebruikt, bespaart je sowieso de stroomprijs.
Het heeft imo vooral voordeel als je apparaten hebt die je overdag kan gebruiken of laden, zoals een elektrische auto, airco, boiler, zware computers, ovens en andere werkgerelateerde apparatuur..
of dus in combinatie met die thuisaccu zodat je ‘s zomers helemaal offgrid kan.

Wij hebben 29 panelen, met twee huishoudens, en deze maand bijna 500kWh opgewekt. Best netjes :j

Ik met 8 panelen 277.

Voor mij alleen is het echt teveel.

8nnemiek

Re: Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:33

Die van ons zijn in 2017 gelegd, dus zijn alweer 8 jaar oud, en minder efficiënt dan de moderne panelen inderdaad. Tegenwoordig hebben je zelfs met een paar panelen al genoeg opbrengst voor het standaard verbruik van verlichting, koelkast, vriezer en keukenapparatuur enz.
Op onze boot hebben we zelfs maar één paneel, wat nu al voldoende is voor al ons verbruik inclusief koken op inductie en ons oventje.

Het nadeel is dat het aansluiten en de omvormer veel kost, dus ondanks dat de panelen zelf geen drol kosten is het toch nog vrij duur om een paar panelen te installeren, en geldt hoe meer panelen hoe goedkoper je uit bent per paneel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:38

Misschien redelijk offtopic dit, maar zijn jullie panelen zo goed of die van mij zo slecht? Ik heb over heel februari 2kWh teruggeleverd ten opzichte van een verbruik van 278kWh :=

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:38

Wat grappig om de verschillen te lezen.
Wij hebben 24 panelen liggen (5 persoons huishouden). Nu in maart 547 kWh opgewekt en heel 2025 1,1 mwh.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:39

Ik heb maar 3 panelen (nieuwbouw hoekwoning huur) en red het nu overdag echt niet hoor, ik verbruik meer dan dat ik opwek. Nu in maar wek ik erg weinig op, ik heb later op de dag pas de zon op het dak staan. En ik werk gewoon overdag dus verbruik stroom tussen 4 en 9 dus piek.

In de zomermaanden wek ik natuurlijk wel meer op.

Marjo, ik heb ongeveer hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 20-03-25 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:39

Marjo schreef:
Misschien redelijk offtopic dit, maar zijn jullie panelen zo goed of die van mij zo slecht? Ik heb over heel februari 2kWh teruggeleverd ten opzichte van een verbruik van 278kWh :=

Teruggeleverd en geproduceerd is een verschil.

Ik heb even gekeken en in febr heb ik 121 kWh teruggeleverd. Maar nog steeds veel meer dan dat van het net afgehaald in febr.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:49

cobiie schreef:
Marjo schreef:

Teruggeleverd en geproduceerd is een verschil.

Ik heb even gekeken en in febr heb ik 121 kWh teruggeleverd. Maar nog steeds veel meer dan dat van het net afgehaald in febr.

Waar kan ik zien wat er geproduceerd is? Via UnitedConsumers krijg ik elke maand een overzicht, en daar zie ik niets meer dan wat er teruggeleverd is.
Beginsaldo staat ook 2 kWh lager dan eindsaldo voor februari.

Ik heb 4 panelen liggen, op een huurwoning wel. Plat dak, dus ik ga er vanuit dat die de hele dag zon kunnen vangen. Nu vond ik de teruglevering van vorig jaar ook erg tegenvallen ten opzichte van het jaar daarvoor.
Mijn verbruik ligt ook wel hoog voor een eenpersoonshuishouden op een appartement, maar een warmtepomp verbruikt echt bizar veel stroom ben ik achter :=

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:00

Productie lees ik af op de app die ik bij mijn zonnepanelen kreeg (de app enlighten). En het verbruik/terugleveren lees ik af op de app van tibber (waar wij ons contract bij hebben).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:09

Heeft iemand toevallig ervaring met de Solis app? Daar hebben wij ruzie mee. Ik voel me ineens een digibeet, want het lukt niet om het te koppelen. Het maakte me niet zo gek veel uit, maar als de saldering eraf is, wil ik wel weten wat er precies wordt gegenereerd aan stroom en wanneer ik moet verbruiken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:10

In de Tibber app kun je inderdaad heel mooi in één overzicht zien wat je panelen totaal hebben opgewekt, hoeveel daarvan direct verbruikt is en hoeveel teruggeleverd :j
Dit is Maart bij ons:
Afbeelding

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:13

Zulke apps heeft UC helaas niet. Heb maar eens gemaild naar de woningstichting, vraag me ook af of de panelen wel eens schoongemaakt worden. Geen idee of dat nodig is, maar mijn logische brein zegt dat aangekoekt groene aanslag ook ervoor zorgt dat de werking minder wordt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:03

Marjo schreef:
Zulke apps heeft UC helaas niet. Heb maar eens gemaild naar de woningstichting, vraag me ook af of de panelen wel eens schoongemaakt worden. Geen idee of dat nodig is, maar mijn logische brein zegt dat aangekoekt groene aanslag ook ervoor zorgt dat de werking minder wordt.

Eens in het jaar schoonmaken is wel handig zeggen ze

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 14:30

https://archive.is/SW6aR

Problemen huur en zonnepanelen in de pers.

Deel van de wocozon teksten over mensen die klantenservice bellen, waarschijnlijk ben ik 1 van degenen die hier bedoeld worden.

Nu is mijn situatie weer net anders dan in dit artikel,

Maar er staan een paar teksten in waarvan ik denk dat die zowat letterlijk bij mij vandaan komen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:14

Ik had voor mijn zonnepanelen al z’n dingetje geïnstalleerd waar je via een app kan zien wat je verbruikt.
Daar kan ik ook zien wat ik terug lever.

Afbeelding

De app die ik van de zonnepanelen heb zie ik ook alleen wat de zonnepanelen opleveren, niet wat jezelf gebruikt

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 20-03-25 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:17

Welke app is dat?

Eens zien of ik er wat mee kan.

Check even goed je afbeeldingen, op 1 is mailadres leesbaar,;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:32

P1 meter er tussen en je weet het, als je zonnepanelen app het niet kan of je die niet hebt.

Hier wordt toch wel echt met interesse gekeken naar de ontwikkeling van thuisaccu. We hebben over, ondanks alles electrisch, warmtepomp enz. Dus een thuisaccu zou interessant zijn als straks het salderen er af gaat.

Terug leveren met boete levert nu nog altijd meer op dan niet terug leveren. Alleen vanaf 2027 wordt het een ander verhaal ivm het stoppen van het salderen.

TS, ik zou toch serieus gaan kijken naar een airco of naar een thuis accu. En koken op electra ipv gas, levert direct voordelen op. Helemaal nu je stroom over hebt.

Balans is alles, maar erg moeilijk. Want zomer/winter, wel of geen zon, ben je wel of niet thuis enz.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:40

Marjo schreef:

Ik heb, 103 opgeleverd, 94 gebruikt en dus onder de streep -9. Zoals ik terug zie, wel n paar uitschieters maar weinig echt "goede" dagen.

Kreeg vanochtend n mailtje dat mijn contract weer is afgelopen. Voorheen deed mijn partner dat, maar sinds 1.5 jaar woon ik alleen (voor het eerst)... Vind dat overstappen/uitzoeken altijd zo lastig, waar doe je goed aan. Mocht iemand hier kijk op hebben en willen mee kijken, pb'tje mag altijd... O:)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 15:56

Femke_Tweety schreef:
Welke app is dat?

Eens zien of ik er wat mee kan.

Check even goed je afbeeldingen, op 1 is mailadres leesbaar,;)

Oeh ja goeie.

Ik heb het aangepast.

Het is een P1 meter.
Zijn iets van 35 a 40 euro.
Steek je in je meterkast en je downloadt een app.
Ik ben zelf echt super onhandig maar ik kon er goed mee uit de voeten.
https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/ ... 0hEALw_wcB

Je kunt echt goed zien wat je verbruikt en wanneer.
Ik heb nu de kosten er niet goed instaan.
Maar als je de prijzen er goed inzet kan je zelfs ziet wat de kosten zijn

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:01

De P1 meters van Homewizard zijn ideaal ja :j
En als je ook nog wil kunnen meten wat individuele apparaten doen, bestel dan ook meteen de energy socket mee :D Werkt met dezelfde app, super handig, en je kan hem ook gebruiken om apparaten aan of uit te zetten op afstand.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:54

Nou, ik heb Enphase gemaild met hoe ik hun panelen aan- en uit kan zetten. Benieuwd waar ze mee komen. Zo simpel als bij SolarEdge lijkt het niet te zijn - maar wellicht met een update van de app?

En dan wanneer mijn vaste contract afloopt over naar Tibber.

Heeft iemand al ervaring met deze thuisbatterij? https://www.homewizard.com/nl/shop/battery-pre-order/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:06

Ik ken wel een paar mensen die voor de Duravolt accu hebben gekozen ipv Homewizard, omdat die dacht ik ook kan worden geladen op dynamische prijzen. De accu van Homewizard doet echt alleen zonne-energie laden en aan het huis terugleveren. Maar ik heb me verder nog niet zo verdiept in accu’s met stekker.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 06:19

Knuffeldier schreef:
Nou, ik heb Enphase gemaild met hoe ik hun panelen aan- en uit kan zetten. Benieuwd waar ze mee komen. Zo simpel als bij SolarEdge lijkt het niet te zijn - maar wellicht met een update van de app?

Heeft iemand al ervaring met deze thuisbatterij? https://www.homewizard.com/nl/shop/battery-pre-order/

Hier ook Enphase, geen idee of en hoe je ze aan of uit kunt zetten.

Geen thuisbatterij, die dingen kosten 1600 euro met zo weinig opslag dat je het zo op hebt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:09

https://jeroen.nl/

Check hier even of een thuisbatterij nut heeft.

Mijn (zeer lastige) berekening van de opbrengst van mijn Sessy's kwamen redelijk overeen met zijn berekening op zijn site.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:41

Die site heb ik ook wel eens gebruikt inderdaad :j De batterij die wij willen zal volgens de site zo’n 6 jaar terugverdientijd hebben, en gaat minimaal 22 jaar mee, maar er wordt dan weer niet gevraagd naar soort energiecontract en of je ook met de batterij gaat handelen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 08:48

Knuffeldier schreef:

Als ze niet reageren kan ik aan mijn vriend uitleg vragen. Die kan via de Enphase app de panelen aan en uit zetten. :)