Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:00

Blue_Eyes schreef:
Jan, hoe oud ben jij eigenlijk? :') Ik ben 46 - dat kan nog wat schelen met jou - maar mijn vader van 75 denkt er hetzelfde over als ik. En dat ligt niet in lijn met jouw mening.

Wat is mijn mening dan?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:07

prompter schreef:
Laat mij dan maar een sneeuwvlokje zijn, met mijn 62 jaar en een man die in Syrië geboren is. Het grootste gevaar schuilt in het generaliseren van hele groepen en mensen niet meer als individu beschouwen.
Daar hebben we in de geschiedenis zat slechte voorbeelden van gezien :n

ik kom gezellig naast je sneeuwvlokken hoor. Als mensen als individu behandelen sneeuwvlokgedrag is 'I am in".
Met het dieptepunt van de ochtend alweer dat Washington de Black lives matters straat moet verwijderen, zie ik het objectificeren van groepen toenemen.

ik hoop elke keer dat het mijn leeftijd is dat ik pessimistischer ben geworden en me zorgen maak of we als mensheid wel iets geleerd hebben van tweede wereldoorlog.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:15

Eleeke schreef:
prompter schreef:
Laat mij dan maar een sneeuwvlokje zijn, met mijn 62 jaar en een man die in Syrië geboren is. Het grootste gevaar schuilt in het generaliseren van hele groepen en mensen niet meer als individu beschouwen.
Daar hebben we in de geschiedenis zat slechte voorbeelden van gezien :n

ik kom gezellig naast je sneeuwvlokken hoor. Als mensen als individu behandelen sneeuwvlokgedrag is 'I am in".
Met het dieptepunt van de ochtend alweer dat Washington de Black lives matters straat moet verwijderen, zie ik het objectificeren van groepen toenemen.

ik hoop elke keer dat het mijn leeftijd is dat ik pessimistischer ben geworden en me zorgen maak of we als mensheid wel iets geleerd hebben van tweede wereldoorlog.

Jij doet nog even een Godwin.

Kabayo

Re: Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:42

Mensen moeten even gaan googelen wat sneeuwvlokjesgeneratie inhoudt :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:49

Nou ja ik heb het wel al eerder geschreven.. Generaliseren is blijkbaar erg facultatief :+
De Nederlander mag prima gegeneraliseert worden, evenals 'de boer' (oh ja dan moet je zelf maar snappen dat dan niet álle boeren bedoeld worden natuurlijk), of 'de witte man', en "de (domme) rechtse stemmer".. Het is een beetje welke kant het op gaat ofzo :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:54

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:59

Cer schreef:
Nou ja ik heb het wel al eerder geschreven.. Generaliseren is blijkbaar erg facultatief :+
De Nederlander mag prima gegeneraliseert worden, evenals 'de boer' (oh ja dan moet je zelf maar snappen dat dan niet álle boeren bedoeld worden natuurlijk), of 'de witte man', en "de (domme) rechtse stemmer".. Het is een beetje welke kant het op gaat ofzo :D

Nee generaliseren doet bijna iedereen, beseffen wanneer het gepast is, wanneer gewoon een beetje vervelend en wanneer heel ongewenst is, is de kunst.

Een minderheidsgroepering die gediscrimineerd wordt wegzetten als ongewenst is heel schadelijk.
Nederlanders kaaskoppen noemen die te direct zijn, is een generalisatie waar weinig problemen door ontstaan.
Fransen iets te chauvinistisch noemen idem. Daar wordt gen fransoos om vervolgd.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:05

janderegelaa schreef:
Eleeke schreef:

Zeker en bewust want in dit geval gaan we die kant op. Deportaties, kampen en monddood maken. Nee niet in. Nederland maar ik refereerde dan ook naar de VS. China had ook gekund waar de situatie zich al langer voordoet.

Het gebruik van de holocaust wordt vaak neergezet om een discussie neer te slaan (en dat is wanneer Godwins law van toepassing is) . Ik gebruikte hem als mijn angst en mijn vraag of mijn gevoelens en pessimisme hierover komen door mijn leeftijd.
ook had ik het over een patroon en waarvan ik het gevoel heb de eerste stappen te zien, en vergeleek ik niet.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:39

janderegelaa schreef:
Eleeke schreef:

Jij doet nog even een niet inhoudelijk discussiëren maar losse flodders gooien en rookgordijntjes ophangen :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:50

janderegelaa schreef:
Kabayo schreef:
Mensen moeten even gaan googelen wat sneeuwvlokjesgeneratie inhoudt :+

https://www.folia.nl/actueel/149972/is- ... lok-nou-en

Groepen mensen belachelijk maken wegzetten onder kretologie...heel inhoudelijk en respectvol. Not -O-
En wat dit nou van doen heeft met dit onderwerp. Geen idee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 11:53

En dit is nu precies wat er gebeurt.... we reageren vanuit de onderbuik. Ook hier. De inhoudelijke discussie gaat verloren in een "ja maar jij doet....." spelletje.
Ja, er zijn poedersuiker tussen de Syriërs.
Ja, er zijn schatten tussen de Syriërs.
Ja, er zijn poedersuiker tussen de Nederlanders.
Ja, er zijn schatten tussen de Nederlanders.
En dan nog zo'n beetje alles er tussen in.
Ik snap dat mensen wanhopig worden van vreselijke buren. Wat dat dan ook zijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 14:47

Eleeke schreef:
Cer schreef:

Nee generaliseren doet bijna iedereen, beseffen wanneer het gepast is, wanneer gewoon een beetje vervelend en wanneer heel ongewenst is, is de kunst.

Een minderheidsgroepering die gediscrimineerd wordt wegzetten als ongewenst is heel schadelijk.
Nederlanders kaaskoppen noemen die te direct zijn, is een generalisatie waar weinig problemen door ontstaan.
Fransen iets te chauvinistisch noemen idem. Daar wordt gen fransoos om vervolgd.

Als we iedereen als mens en met empathie moeten behandelen geldt dat óók voor de kaaskop, de chauvinistische Francois, de mof, de neger en de vetzak.

Kom op zeg, gaan we nu onderscheid maken tussen wie wel en geen empathie verdiend? Ik ben een witte Europese vrouw dus mag mij meer gezegt worden omdat ik volgens anderen gelukkig geboren zou zijn? En wie bepaald dat?

Nee, op deze manier komen er iig nooit uit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:56

Als je kaaskop gelijk vind staan aan mof of neger is er ergens iets mis gegaan imho..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:03

Azmay schreef:
Als je kaaskop gelijk vind staan aan mof of neger is er ergens iets mis gegaan imho..

Het gaat erom of iemand er aanstoot aan neemt of niet. En dat is niet aan jou om te bepalen. Als je als Nederlands kind in Suriname woont en voortdurend aangesproken wordt met kaaskop kan dat net zo vervelend ervaren worden als andersom.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:40

Behalve dat het niet hetzelfde is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:41

janderegelaa schreef:
Azmay schreef:

Het gaat erom of iemand er aanstoot aan neemt of niet. En dat is niet aan jou om te bepalen. Als je als Nederlands kind in Suriname woont en voortdurend aangesproken wordt met kaaskop kan dat net zo vervelend ervaren worden als andersom.

Ik zou me toch eens wat beter verdiepen in de geschiedenis........

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 00:34

Dus iets mag door iemand alleen als kwetsend worden ervaren als het in de geschiedenisboeken staat?
Dus gewoon dik zijn, wellicht minder knap, onhandig, rare naam, verkeerde kleding: dán is het niet erg om iemand te kwetsen, buiten te sluiten, te negeren, etc? Want hé, die is tenslotte wit dus heeft het goed
Maar zodra het vluchtelingen uit oorlogsgebieden, gekleurde mensen, mensen met een ander geloof, etc, betreft is het hek van de dam? En maar brullen dat iedereen gelijk is? En ze moeten accepteren?

Maar als dikke witte lelijkerd mag je buiten gesloten worden? Want het is niet hetzelfde? Die voelt zich tenslotte niet iedere dag helemaal ruk.

Gelijkheid is voor iedereen, en niet alleen voor bepaalde doelgroepen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 01:12

Palmera schreef:
Dus iets mag door iemand alleen als kwetsend worden ervaren als het in de geschiedenisboeken staat?
Dus gewoon dik zijn, wellicht minder knap, onhandig, rare naam, verkeerde kleding: dán is het niet erg om iemand te kwetsen, buiten te sluiten, te negeren, etc? Want hé, die is tenslotte wit dus heeft het goed
Maar zodra het vluchtelingen uit oorlogsgebieden, gekleurde mensen, mensen met een ander geloof, etc, betreft is het hek van de dam? En maar brullen dat iedereen gelijk is? En ze moeten accepteren?

Maar als dikke witte lelijkerd mag je buiten gesloten worden? Want het is niet hetzelfde? Die voelt zich tenslotte niet iedere dag helemaal ruk.

Het probleem is alleen dat op deze wereld nog lang niet iedereen gelijk is.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 16:45

Palmera schreef:

Verkeerde kleding , rare naam, minder knap zijn individuele kenmerken en daarmee beledig je een persoon en niet een groep. Dat mag. Het is onbeschoft het is onaardig en zeer disrespectvol maar het is geen haatzaaien of racisme / discriminatie.

Zeggen dat alle uitkeringstrekkers luie profiteurs zijn is dat wel.
Dat alle dikke mensen dom zijn en geen ruggengraat hebben ook.

Dat alle Nederlanders kaaskoppen zijn , zou je in theorie ook daar onder kunnen laten vallen . Maar alle Nederlanders zijn nog nooit vervolgd om hun kaaskop zijn, zijn nooit vermoord, onderdrukt etc etc, en dat maakt echt heel veel uit.

Waar je als hardwerkende vloeiend Nederlands sprekende Syrier echt soms heel vervelend behandeld wordt.

Maar zoals veel mannen niet geloven dat je als vrouw heel vaak lastig gevallen wordt, zo geloven veel mensen ook niet dat als je een gekleurde huid hebt je vaak gediscrimineerd wordt.

Maar uiteindelijk ben ik het ontzettend met je eens. Gelijkheid is voor iedereen. Dus dat streef ik na. en daarom kom ik op voor groepen die niet gelijk behandeld worden.
Dus ook voor vrouwen en homo's die zowel door strenge islam of streng christelijk ongelijk en zonder respect behandeld worden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 17:42

senna21 schreef:
Dorine92 schreef:
Haha nouja er zijn altijd wel mensen die blijven zeuren maar het gros wordt gewoon woest van het parasiteren en dan vooral in combinatie met crimineel gedrag en/of overlast
Als je die twee ergernissen wegneemt is er vrij weinig aan de hand.
Ik ben vorige maand nog naar Dubai geweest. Daar zijn de mensen echt happy met wie dan ook, waar vandaan dan ook. Maar daar word je wel echt uit het land gedonderd als je je niet kunt gedragen. Dus dan lopen er ook geen ergernissen op.

Heb je enig idee van de slavernij dat in Dubai nog heel 'gewoon' is?
Onze hele groei economie is gebouwd op kolonialisme, winst in lagelonenlanden en het stelen van grondstoffen uit zgn. 3e wereldlanden. Dus wie parasiteert er nu?

Daar ben ik het idd ook niet mee eens. Helaas ben ik van geen enkele invloed, anders had ik dat allemaal ook allang veranderd.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 17:45

MarlindeRooz schreef:
Dorine92 schreef:
Haha nouja er zijn altijd wel mensen die blijven zeuren maar het gros wordt gewoon woest van het parasiteren en dan vooral in combinatie met crimineel gedrag en/of overlast
Als je die twee ergernissen wegneemt is er vrij weinig aan de hand. En ja zoals VuurVleugels al zei dat hebben die mensen zelf niet in de hand. Klopt, dat is dus beleid. Dat woord heb ik dus ook niet voor niets al eerder gebruikt.
Ik ben vorige maand nog naar Dubai geweest. Daar zijn de mensen echt happy met wie dan ook, waar vandaan dan ook. Maar daar word je wel echt uit het land gedonderd als je je niet kunt gedragen. Dus dan lopen er ook geen ergernissen op.

Dan heb je denk ik vooral het toeristen Dubai gezien. En niet het echte Dubai. :+

Heb zeker wel het echte Dubai gezien, maar ik doelde op het gedeelte eruit gedonderd worden als je je niet kunt gedragen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 17:47

Foaly schreef:
Dorine92 schreef:

Onder 'je niet kunnen gedragen' verstaan ze in Dubai ook homoseksualiteit en seks buiten het huwelijk. Maar verder is het een fijn land hoor /sarcasme :7

Het is een islamitisch land. Vind je het heel raar dat ze dan homoseksualiteit en seks buiten het huwelijk niet goedkeuren? Dat is hun cultuur en zij hebben tenminste ruggengraat, in tegenstelling tot Nederlanders. Als je tolerantie wilt voor homoseksualiteit moet je niet in Dubai gaan wonen. Net als dat je niet in Nederland moet gaan wonen als je geen homo's kunt tolereren of vrouwen kunt respecteren die zich kleden zoals ze zelf willen

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:06

Ik trek me terug uit dit topic. Een discussie voeren met mensen die geweld verheerlijken onder het mom van ruggengraat. Dan ben ik in een hoek van het internet terechtgekoemn waar ik me niet wil begeven.

Er is een groot verschil tussen, niet goedkeuren en de doostraf geven aan homoseksuelen.
Ja in de VAE staat de doodstraf op homoseksualiteit.( Bron Amnesty)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:29

Echt de manier waarop mensen redeneren hier...schiet mij maar lek.
@eleeke...helemaal mee eens! Wat een populistisch geneuzel hier. Doet me alleen maar meer beseffen hoe intolerantie, racisme, ontevredenheid rtc etc is doorgesijpeld in onze maatschappij. Ik kan me nog herinneren.....een jaar of 25 jaar geleden, toen ik in Italië woonde en het had over Nederland als tolerant en open minded.....

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:46

Eleeke schreef:
Palmera schreef:

Verkeerde kleding , rare naam, minder knap zijn individuele kenmerken en daarmee beledig je een persoon en niet een groep. Dat mag. Het is onbeschoft het is onaardig en zeer disrespectvol maar het is geen haatzaaien of racisme / discriminatie.

Zeggen dat alle uitkeringstrekkers luie profiteurs zijn is dat wel.
Dat alle dikke mensen dom zijn en geen ruggengraat hebben ook.

Dat alle Nederlanders kaaskoppen zijn , zou je in theorie ook daar onder kunnen laten vallen . Maar alle Nederlanders zijn nog nooit vervolgd om hun kaaskop zijn, zijn nooit vermoord, onderdrukt etc etc, en dat maakt echt heel veel uit.

Waar je als hardwerkende vloeiend Nederlands sprekende Syrier echt soms heel vervelend behandeld wordt.

Maar zoals veel mannen niet geloven dat je als vrouw heel vaak lastig gevallen wordt, zo geloven veel mensen ook niet dat als je een gekleurde huid hebt je vaak gediscrimineerd wordt.

Maar uiteindelijk ben ik het ontzettend met je eens. Gelijkheid is voor iedereen. Dus dat streef ik na. en daarom kom ik op voor groepen die niet gelijk behandeld worden.
Dus ook voor vrouwen en homo's die zowel door strenge islam of streng christelijk ongelijk en zonder respect behandeld worden.

Mag dat van jou? Vind jij dat werkelijk acceptabel gedrag? Als iemand persoonlijk wordt gepest is het geen probleem, maar als een groep wordt benadeeld wel? Ben jij je er wel van bewust hoeveel kinderen jaarlijks zelfmoord plegen wegens pestgedrag? Discriminatie is niet oké, rascisme is niet oké en pesten is dat zeer zeker ook niet. Zeer kwalijk om dit te bagatelliseren! Dat mensen het blijkbaar niet zo 'belangrijk' vinden als discriminatie of racisme zou best wel eens mee kunnen spelen in het feit dat pestgedrag nog steeds kinderlevens kost....