Signal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaravdW

Re: Signal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:40

Ik vind de desktop-app heel fijn werken; het is nog niet gelukt om uit alle groepsapps over te stappen naar signal (vooral de stal-appgroep is lastig; ik wil die informatie wel graag ontvangen namelijk). Maar privé ben ik helemaal over, en ook met al mijn klanten!

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:35

germie schreef:
Lokii schreef:
Ik vind mijn privacy toch belangrijker als een webversie en/of de gebruiksvriendelijkheid.
En ondertussen weet Google ook alles van je, staan er overal camera's die alles registreren, deed je vermoedelijk ook mee aan de qr-codes in coronatijd, maar he, dan is ineens een chattool een probleem.
Privacy en security zijn geen alles of niks. Sowieso zul je nooit 100% veilig noch privé zijn. Het is altijd een afweging van wat je accepteert en wat niet, maar het is ook iets waarbij elke stap helpt. "Maar je doet dit ook" is dus echt een slecht excuus. En overgaan met een paar mensen terwijl je WhatsApp ernaast hebt, helpt dus al meer dan met niemand over gaan.

En zoals gezegd, die chattool is niet "ineens een probleem". Die is altijd al een probleem geweest en er wordt al jaren door professionals in de sector voor gewaarschuwd, maar zoals zo vaak genegeerd wordt tot het bijna mis gaat. Door de huidige ontwikkelingen veranderd alleen de overweging van veel mensen of je dat probleem accepteert of niet.

We hebben het hier over kapitalistische bedrijven die een profiel van jou maken door grove privacyschending (waarbij regelmatig wetten gebroken worden) puur om jou verslaaft te maken en houden aan de dienst zodat je meer ads ziet (en zij dus meer geld krijgen), ongeacht de gevolgen voor personen en maatschappij (en dat zijn dingen als verhoogde depressie en zelfmoorden en segregatie). Ook het pushen van politieke keuzes en maatschappelijke ideeën die dit ondersteunen, en het lobbyen met enorm geld hiervoor, hoort daarbij. Met tegenwoordig de toevoeging van misbruik om zichzelf goed te doen voelen, zoals we bij bijv. Musk zien.

Daarnaast kom je nog op het punt van afhankelijkheid van een ander land, en dat dat leuk is als je vriendjes bent maar dat zodra je dat niet bent je hele land stil gelegd kan worden doordat dat land stopt met leveren. Hoewel Signal ook Amerikaans is, hebben ze iig vrijwel geen data (daar is bewijs voor) die misbruikt kan worden in zo'n geval. Het enige wat kan gebeuren is dat het onbruikbaar wordt gemaakt en men weer over moet naar iets Europees. Daarbij is het open-source, en kan er daardoor redelijk makkelijk een nieuwe versie online gezet worden in bijv. de EU.

Dat jij niet over wil is prima, ik ga je niet forceren en echt niet zeggen "je moet Germie". Zoals gezegd is het een afweging, en die moet eenieder voor zichzelf maken. Maar het afwimpelen als compleet nutteloos is gewoon incorrect. Elk stukje minder data is een stukje minder compleet profiel.

Ik gebruik overigens idd ook geen Google, of Meta, of Microsoft, of wat voor Big Tech spul dan ook. Maar ik snap ook dat dat voor veel mensen niet makkelijk is en niet de moeite waard. Zoals gezegd, dat maakt het niet nutteloos om wel te doen wat men wel kan en wil. Die camera's overal zijn regels voor, dat is niet zo zwart-wit als je het hier brengt, en als die niet gevolgd worden ga ik idd klagen. Maar gelukkig voldoen in veel gevallen die (afgezien van de meeste deurbelcamera's, die voldoen vaker niet dan wel). QR-codes in coronatijd is ook wel een heel ander verhaal met z'n eigen nuances.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:14

Cambionn schreef:
Ik gebruik overigens idd ook geen Google, of Meta, of Microsoft, of wat voor Big Tech spul dan ook. Maar ik snap ook dat dat voor veel mensen niet makkelijk is en niet de moeite waard.

Wat zou jij dan adviseren ipv Google, Mets of Microsoft?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:23

DuckDuckGo, ? , Kubuntu/Ubuntu.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 14:59

bv. DuckDuckGo of Brave

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:02

Brave heeft op andere vlakken weer de nodige controverse over zichzelf afgeroepen, dan zou ik eerder naar DuckDuckGo switchen

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:39

Lithya schreef:
Cambionn schreef:
Ik gebruik overigens idd ook geen Google, of Meta, of Microsoft, of wat voor Big Tech spul dan ook. Maar ik snap ook dat dat voor veel mensen niet makkelijk is en niet de moeite waard.
Wat zou jij dan adviseren ipv Google, Mets of Microsoft?
Ik gebruik zelf Mojeek als zoekmachine, die heeft een eigen index en crawler en gebruikt dus op de achtergrond geen Bing of Google zoals veel andere opties. Wel is het een lexical zoekmachine en geen semantische, je moet dus zoeken zoals "vroeger" een geen vragen erin zetten. Het kan dus wel ff goed wennen zijn om daar naar over te stappen, maar als je dat hebt gedaan werkt hij goed. Startpage is mijn fallback, Duck Duck Go werkt ook. Die geven resultaten vanuit Google dan wel Bing, maar zorgen dat iig je privacy daarbij gewaarborgd blijft.

Brave blijf ik zelf ver van weg. Vertrouw dat bedrijf voor geen meter door meerdere vreemde acties.

Kwa andere diensten. Ik draai op Linux computers, mijn telefoon draait GrapheneOS (SailfishOS is een andere goede optie) en ik doe mijn werk in LibreOffice + Thunderbird ipv MS Office. Voor privemail mail gebruik ik Proton. Cloudopslag is een combi van Proton en TransIP Stack, maar vroeger ook an tevredenheid een voorgehostte Nextcloud gehad bij thegood.cloud. Ik zit verder niet op social media, maar op fora zoals deze en op Mastodon. Om apps op mijn telefoon te krijgen gebruik ik vooral de F-Droid appstore, maar als ik toch gesloten apps nodig heb download ik die met Aurora Store zodat ik om Google heen kan.

Kwa browser gebruik ik zelf Librewolf, een Firefox fork met extra security en privacy dingetjes erin. Op telefoon gebruik ik Ironfox. Mozilla Corporation doet wat raar de laatste tijd, vandaar dat ik niet de normale Firefox wil gebruiken. Alles wat op Chromium gebaseerd is doe ik niet aan, want dan ondersteun je nog steeds Google's monopoly op de browserengine markt. Thunderbird valt echter niet onder de corporation maar onder de foundation, dus dat is dan weer geen probleem.

Ik heb een volledige lijst van alternatieven die ik aanraad op gitlab staan overigens. Ik geef af en toe ook presentaties over het onderwerp, afgelopen maart bij de NLLGG en in mei spreek ik bij de NLUUG voorjaarsconferentie (beide Linux & open source verenigingen). Binnenkort is er ook een meetup van de regiseur van de VPRO Tegenlicht aflevering Error 404: het internet in de crisis. Ik ben daar voorgesteld om te spreken door iemand die de regiseur kent en mijn sessie bij de NLLGG zag, maar programma was inmiddels al gevuld. Ik ga wel langs en sta bewaard voor eventuele latere meetups want ze willen dit vaker doen. Over TV programma die dit onderwerp uitleggen gesproken, The Social Dillema is ook een goede. Iets ouder dan de VPRO Tegenlicht aflevering (zie je vooral terug aan welke media behandeld worden), maar nog altijd erg relevant (en het probleem speelt net zo goed bij de huidige populaire social media).

Maar nogmaals, het is echt niet alles of niks. Elk stapje helpt, dus voel je nou niet onder druk om ook meteen alles om te gooien ;) .

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 15:59

Cambionn, ik vind je bijdrage echt ontzettend interessant, dank!

Ik ga een opleiding verderop in het jaar en zit dus echt vast aan Microsoft office ( ook met mijn werk trouwens ) En aangezien ik er al genoeg stress van ga krijgen ga ik zeker niet op iets anders overstappen... ben al blij dat dit mij steeds beter afgaat :')

Ik begrijp dat het wel wat lastiger is dan zoals ik het hieronder neerzet
Maar is het echt zo ingewikkeld om een Europese variant te ontwikkelen zoals een Microsoft en een Signal/Whatsapp en Facebook etc

Mensen willen toch SM hebben, daar is behoefte aan. En als die behoefte er dan is, waarom zou er niet een Hyves 2.0 gemaakt kunnen worden. Zodat de data in ieder geval in onze handen blijft ipv Rusland, America of China

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:28

higgins schreef:
Cambionn, ik vind je bijdrage echt ontzettend interessant, dank!

Ik ga een opleiding verderop in het jaar en zit dus echt vast aan Microsoft office ( ook met mijn werk trouwens ) En aangezien ik er al genoeg stress van ga krijgen ga ik zeker niet op iets anders overstappen... ben al blij dat dit mij steeds beter afgaat :')

Ik begrijp dat het wel wat lastiger is dan zoals ik het hieronder neerzet
Maar is het echt zo ingewikkeld om een Europese variant te ontwikkelen zoals een Microsoft en een Signal/Whatsapp en Facebook etc

Mensen willen toch SM hebben, daar is behoefte aan. En als die behoefte er dan is, waarom zou er niet een Hyves 2.0 gemaakt kunnen worden. Zodat de data in ieder geval in onze handen blijft ipv Rusland, America of China

en hoe denk je daar dan je Amerikaanse of Russische vrienden op te krijgen? Die stappen niet over. Dan moet je alsnog 2 gaan beheren en bijhouden. En dat doe ik al niet, ik gebruik zo zelden instagram, facebook is mijn hoofdding.

En de instagram gebruikers stappen totaal niet over naar Pixelfed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:31

Cambionn schreef:
We hebben het hier over kapitalistische bedrijven die een profiel van jou maken door grove privacyschending (waarbij regelmatig wetten gebroken worden) puur om jou verslaaft te maken en houden aan de dienst zodat je meer ads ziet (en zij dus meer geld krijgen), ongeacht de gevolgen voor personen en maatschappij (en dat zijn dingen als verhoogde depressie en zelfmoorden en segregatie). Ook het pushen van politieke keuzes en maatschappelijke ideeën die dit ondersteunen, en het lobbyen met enorm geld hiervoor, hoort daarbij. Met tegenwoordig de toevoeging van misbruik om zichzelf goed te doen voelen, zoals we bij bijv. Musk zien.

Zou het niet veel beter zijn mensen te leren omgaan met internet en social media? We weten allang dat de hele dag met je neus in je telefoon niet goed voor je is.
Ik werk in het voortgezet onderwijs en wij bespreken dit standaard, het is echt onderdeel van onze mentorlessen.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:55

Goof schreef:
Cambionn schreef:
Zou het niet veel beter zijn mensen te leren omgaan met internet en social media? We weten allang dat de hele dag met je neus in je telefoon niet goed voor je is.
Ik werk in het voortgezet onderwijs en wij bespreken dit standaard, het is echt onderdeel van onze mentorlessen.
Tja, helaas is het niet altijd zo simpel. Iets dat gemaakt is voor verslaving, op zo'n complexe manier, is niet zomaar af te slaan met kennis. Zelfs de makers van deze dingen zijn er niet tegen bestand, en niemand weet beter hoe het werkt dan hun. Velen van de originele makers zijn ook over tijd opgestapt en naar organisaties gegaan die voor privacy vechten om juist verweer te bieden tegen de huidige Big Tech.

We hebben regels voor alcohol, drugs, gokken, etc. Dat klinkt een rare link wellicht, maar social media doet eigenlijk hetzelfde. Het gebruikt al die verzamelde data om jou zo verslaaft mogelijk te maken. Awareness creëren, en mensen leren wat ze zelf kunnen doen is zeker belangrijk en goed. Maar wetten die social media aan banden houden lijken mij dan ook niet meer dan logisch en zelfs nodig. Net zoals dat we mensen zeggen dat iets als roken slecht is, maar er ook wetten voor hebben die inperken wie het mag kopen en waar het te krijgen is. Zeker als die bedrijven zelf ook al lobby'en in hun voordeel en grote marketing campagnes opzetten. Daar is tegenspraak van hogerop tegen nodig, je kan niet verwachten dat mensen zich daar allemaal zelf tegen weren zonder enige hulp van hogerop.

Ik ben overigens niet tegen social media, laat dat duidelijk zijn. Het kan ook heel veel leuks brengen en ik vind het ook leuk. Ik ben alleen wel tegen de praktijken van de huidige grote spelers. Maar social media kan ook zonder dat, en ooit in een ver verleden was het dat ook. Is het alleen wel iets minder lucratief (en dan zeg ik dus niet "niet lucratief").

higgins schreef:
Dat kan zeker, en die zijn er zelfs al. Maar het feit dat je dit vraagt geeft het probleem al een beetje aan. Een probleem dat we ook met Signal zien. Social media is weinig waard als anderen er niet op zitten. Dat maakt de partij waar iedereen opzit ook enorm machtig, en de rest doet er zo weinig toe dat men vaak niet eens weet dat hij er is, laat staan dat men er een account op neemt.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 19:51

Maar er is hoop :D
Al gaat verandering langzaam

In totaal heb ik nu 15 contacten erbij die nu dus ook Signal gebruiken
In vergelijking met in het begin

@Cambionn weet je ook hoe dat met Polarsteps zit ?
Heel veel collega's hebben dit... ik niet
Maar ik ben nieuwsgierig :o

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 20:46

Ik zou al heel blij als mijn Deense omgeving zou whatsappen in plaats van Facebook Messenger te gebruiken. Ik haat Facebook echt met een passie :Y)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:03

higgins schreef:
Ik heb er ooit ff naar gekeken omdat m'n pa het gebruikte om z'n vakantie te delen, maar ben er niet super diep in gedoken. Wat dingen die me opvielen is:
* Nederlands bedrijf, dat is kwa wetgeving iig al een pro (Amerikaanse wetgeving is kwa privacy echt een ramp, en kan niet eens aan de AVG voldoen).
* Privacy policy staan genoeg dingen ik waar ik zelf vragen bij zou zetten.
* Geen deel van grotere partijen wat ik zo gauw zie. Veel kleine partijen met elk een beetje data is natuurlijk minder impactvol dan 1 groot bedrijf met een hoop data.
* Bedenk wel dat je met zo iets gewoon precies verteld wanneer je waar bent. Dat is best gevoelige info. Ik snap zeker de lol van het delen ervan, maar ik zou het zelf nooit doen.

Heb zelf destijds een burner accountje gemaakt om mijn pa te volgen (met bullshit "info" over mezelf. Mijn voornaam was bijv. A, mijn achternaam B), en toen hij terug was van vakantie weggegooid.

Sintara schreef:
Ik zou al heel blij als mijn Deense omgeving zou whatsappen in plaats van Facebook Messenger te gebruiken. Ik haat Facebook echt met een passie :Y)
Maar WhatsApp is van Meta, het bedrijf van Facebook. De data gaat naar dezelfde partij.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 21:08

Cambionn schreef:
higgins schreef:
Ik heb er ooit ff naar gekeken omdat m'n pa het gebruikte om z'n vakantie te delen, maar ben er niet super diep in gedoken. Wat dingen die me opvielen is:
* Nederlands bedrijf, dat is kwa wetgeving iig al een pro (Amerikaanse wetgeving is kwa privacy echt een ramp, en kan niet eens aan de AVG voldoen).
* Privacy policy staan genoeg dingen ik waar ik zelf vragen bij zou zetten.
* Geen deel van grotere partijen wat ik zo gauw zie. Veel kleine partijen met elk een beetje data is natuurlijk minder impactvol dan 1 groot bedrijf met een hoop data.
* Bedenk wel dat je met zo iets gewoon precies verteld wanneer je waar bent. Dat is best gevoelige info. Ik snap zeker de lol van het delen ervan, maar ik zou het zelf nooit doen.

Heb zelf destijds een burner accountje gemaakt om mijn pa te volgen (met bullshit "info" over mezelf. Mijn voornaam was bijv. A, mijn achternaam B), en toen hij terug was van vakantie weggegooid.

Bedankt!
Ik ga er niets mee doen, was het ook niet van plan
Maar omdat, ook dit, steeds populairder wordt

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 15:06

Volgen jullie de rechtzaak ook die is aangespannen tegen Meta? Denken jullie dat hij Whatsapp en Instagram weg moet doen? Zou wel het fijnste zijn

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 17:20

Kan ook zijn dat hij de voorwaarden en privacy aanpast.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 17:34

Lithya schreef:
Kan ook zijn dat hij de voorwaarden en privacy aanpast.

De rechtszaak gaat volgens mij vooral om zijn monopoly positie in sociale media.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 19:15

Lokii schreef:
De rechtszaak gaat volgens mij vooral om zijn monopoly positie in sociale media.

Excuus. Klopt. Vraag mij af of ze daar juridisch nog wat mee kunnen, aangezien het eerst door geen enkele instantie als probleem werd gezien