Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
germie schreef:Privacy en security zijn geen alles of niks. Sowieso zul je nooit 100% veilig noch privé zijn. Het is altijd een afweging van wat je accepteert en wat niet, maar het is ook iets waarbij elke stap helpt. "Maar je doet dit ook" is dus echt een slecht excuus. En overgaan met een paar mensen terwijl je WhatsApp ernaast hebt, helpt dus al meer dan met niemand over gaan.Lokii schreef:En ondertussen weet Google ook alles van je, staan er overal camera's die alles registreren, deed je vermoedelijk ook mee aan de qr-codes in coronatijd, maar he, dan is ineens een chattool een probleem.Ik vind mijn privacy toch belangrijker als een webversie en/of de gebruiksvriendelijkheid.
Lithya schreef:Ik gebruik zelf Mojeek als zoekmachine, die heeft een eigen index en crawler en gebruikt dus op de achtergrond geen Bing of Google zoals veel andere opties. Wel is het een lexical zoekmachine en geen semantische, je moet dus zoeken zoals "vroeger" een geen vragen erin zetten. Het kan dus wel ff goed wennen zijn om daar naar over te stappen, maar als je dat hebt gedaan werkt hij goed. Startpage is mijn fallback, Duck Duck Go werkt ook. Die geven resultaten vanuit Google dan wel Bing, maar zorgen dat iig je privacy daarbij gewaarborgd blijft.Cambionn schreef:Wat zou jij dan adviseren ipv Google, Mets of Microsoft?Ik gebruik overigens idd ook geen Google, of Meta, of Microsoft, of wat voor Big Tech spul dan ook. Maar ik snap ook dat dat voor veel mensen niet makkelijk is en niet de moeite waard.
higgins schreef:Cambionn, ik vind je bijdrage echt ontzettend interessant, dank!
Ik ga een opleiding verderop in het jaar en zit dus echt vast aan Microsoft office ( ook met mijn werk trouwens ) En aangezien ik er al genoeg stress van ga krijgen ga ik zeker niet op iets anders overstappen... ben al blij dat dit mij steeds beter afgaat![]()
Ik begrijp dat het wel wat lastiger is dan zoals ik het hieronder neerzet
Maar is het echt zo ingewikkeld om een Europese variant te ontwikkelen zoals een Microsoft en een Signal/Whatsapp en Facebook etc
Mensen willen toch SM hebben, daar is behoefte aan. En als die behoefte er dan is, waarom zou er niet een Hyves 2.0 gemaakt kunnen worden. Zodat de data in ieder geval in onze handen blijft ipv Rusland, America of China
Cambionn schreef:We hebben het hier over kapitalistische bedrijven die een profiel van jou maken door grove privacyschending (waarbij regelmatig wetten gebroken worden) puur om jou verslaaft te maken en houden aan de dienst zodat je meer ads ziet (en zij dus meer geld krijgen), ongeacht de gevolgen voor personen en maatschappij (en dat zijn dingen als verhoogde depressie en zelfmoorden en segregatie). Ook het pushen van politieke keuzes en maatschappelijke ideeën die dit ondersteunen, en het lobbyen met enorm geld hiervoor, hoort daarbij. Met tegenwoordig de toevoeging van misbruik om zichzelf goed te doen voelen, zoals we bij bijv. Musk zien.
Goof schreef:Tja, helaas is het niet altijd zo simpel. Iets dat gemaakt is voor verslaving, op zo'n complexe manier, is niet zomaar af te slaan met kennis. Zelfs de makers van deze dingen zijn er niet tegen bestand, en niemand weet beter hoe het werkt dan hun. Velen van de originele makers zijn ook over tijd opgestapt en naar organisaties gegaan die voor privacy vechten om juist verweer te bieden tegen de huidige Big Tech.Cambionn schreef:Zou het niet veel beter zijn mensen te leren omgaan met internet en social media? We weten allang dat de hele dag met je neus in je telefoon niet goed voor je is.We hebben het hier over kapitalistische bedrijven die een profiel van jou maken door grove privacyschending (waarbij regelmatig wetten gebroken worden) puur om jou verslaaft te maken en houden aan de dienst zodat je meer ads ziet (en zij dus meer geld krijgen), ongeacht de gevolgen voor personen en maatschappij (en dat zijn dingen als verhoogde depressie en zelfmoorden en segregatie). Ook het pushen van politieke keuzes en maatschappelijke ideeën die dit ondersteunen, en het lobbyen met enorm geld hiervoor, hoort daarbij. Met tegenwoordig de toevoeging van misbruik om zichzelf goed te doen voelen, zoals we bij bijv. Musk zien.
Ik werk in het voortgezet onderwijs en wij bespreken dit standaard, het is echt onderdeel van onze mentorlessen.
higgins schreef:Dat kan zeker, en die zijn er zelfs al. Maar het feit dat je dit vraagt geeft het probleem al een beetje aan. Een probleem dat we ook met Signal zien. Social media is weinig waard als anderen er niet op zitten. Dat maakt de partij waar iedereen opzit ook enorm machtig, en de rest doet er zo weinig toe dat men vaak niet eens weet dat hij er is, laat staan dat men er een account op neemt.Mensen willen toch SM hebben, daar is behoefte aan. En als die behoefte er dan is, waarom zou er niet een Hyves 2.0 gemaakt kunnen worden. Zodat de data in ieder geval in onze handen blijft ipv Rusland, America of China
higgins schreef:Ik heb er ooit ff naar gekeken omdat m'n pa het gebruikte om z'n vakantie te delen, maar ben er niet super diep in gedoken. Wat dingen die me opvielen is:@Cambionn weet je ook hoe dat met Polarsteps zit ?
Heel veel collega's hebben dit... ik niet
Maar ik ben nieuwsgierig
Sintara schreef:Maar WhatsApp is van Meta, het bedrijf van Facebook. De data gaat naar dezelfde partij.Ik zou al heel blij als mijn Deense omgeving zou whatsappen in plaats van Facebook Messenger te gebruiken. Ik haat Facebook echt met een passie
Cambionn schreef:higgins schreef:Ik heb er ooit ff naar gekeken omdat m'n pa het gebruikte om z'n vakantie te delen, maar ben er niet super diep in gedoken. Wat dingen die me opvielen is:@Cambionn weet je ook hoe dat met Polarsteps zit ?
Heel veel collega's hebben dit... ik niet
Maar ik ben nieuwsgierig
* Nederlands bedrijf, dat is kwa wetgeving iig al een pro (Amerikaanse wetgeving is kwa privacy echt een ramp, en kan niet eens aan de AVG voldoen).
* Privacy policy staan genoeg dingen ik waar ik zelf vragen bij zou zetten.
* Geen deel van grotere partijen wat ik zo gauw zie. Veel kleine partijen met elk een beetje data is natuurlijk minder impactvol dan 1 groot bedrijf met een hoop data.
* Bedenk wel dat je met zo iets gewoon precies verteld wanneer je waar bent. Dat is best gevoelige info. Ik snap zeker de lol van het delen ervan, maar ik zou het zelf nooit doen.
Heb zelf destijds een burner accountje gemaakt om mijn pa te volgen (met bullshit "info" over mezelf. Mijn voornaam was bijv. A, mijn achternaam B), en toen hij terug was van vakantie weggegooid.