Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:54

Ik heb gewoon 1 keer zon doosjes gekocht en gebruik die erna voor mijn bars :).
Maar het is soms wel lastig om de juiste spullen te vinden. Voor mijn gezicht gebruik ik nu paulas choice,zeker niet duurzaam maar van andere producten krijg ik snel puistjes.

O raar van die vaatwasser doekjes dat dat zo mis ging.
Ik maak nu eerst mijn gewone wasmiddel op, al is dat al wat duurzamer dacht ik ( marcels green soap) maar ik heb ook al doekjes liggen voor in de wasmachine.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:55

Sheran schreef:
Dan heb je inderdaad niet de goede te pakken gehad :)
Schuimen zegt trouwens niet per se wat, sommige bars schimmen nauwelijks, maar je haar voelt dan wel gewoon schoon.

Het zou wel kunnen dat je niet wennen aan het gevoel als je haar bet gewassen is: veel reguliere shampoos laten een laagje achter op je haar waardoor het heel glad voelt, de meeste shampoobars doen het niet en dan kan het dus ruw voelen. Maar na opdrogen zou je haar gewoon lekker zacht moeten zijn.

Een shampoobar van Ali voor de duurzaamheid, daar moet ik wel een beetje om lachen :))

Als ik puur voor mijzelf spreek, ik heb de laatste 10 jaren allerhande bekende en onbekendere merken geprobeerd, veel van Nederlandse of Europese bodem. Veelal low poo en zelfs een tijd no poo dus die gewenningsperiode was er bij mij zeker wel.
Maar welk merk ik ook probeerde, ik moest om de dag wassen omdat mijn haar er te vet van werd met veel jeuk als gevolg. Ook nog een tijd lang allerlei spoelingen zoals azijn(infusies) en kruidenthees geprobeerd maar de Ayurvedische kruiden deden het tot nu toe het beste.
Ware het niet dat ik daar weer ruim 20 minuten bezig was dat uit mijn haar te krijgen.

Qua vermindering in afval ben ik dus wel voor de bars maar ik kom wat terug op de mening of ze wel zoveel beter zijn voor mij specifiek. :)

En sorry duurzaam en Ali gaan bij mij ook niet samen.
Goede producten hoeven ook helemaal niet duur te zijn, een gemiddelde bar doe ik 5-6 maanden mee namelijk.

Aanvulling:
Fijne websites/winkels waar ik goed slaag in pure verzorgingsproducten zijn trouwens Berivita, Dille&Kamille en de Polderkol.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 11-02-25 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:57

Germie, ik denk dat jouw definitie van duurzaam vooral is dat je zoveel mogelijk waar voor je geld krijgt, dus duurzaam in de portemonnee.
Terwijl dit topic, als ik het goed heb begrepen, meer gaat over duurzaam voor het milieu. :o
Volledig eens met je laatste zin trouwens.

Die sites zal ik eens gaan bekijken! Die heb ik nog niet gezien.

Iemand enig idee hoe je dit in je haar kunt gebruiken?
Is dat na het douchen?
https://www.berivita.com/natuurlijkebut ... oter-kopen

germie

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:17

Als je alles kunt betalen maak je misschien andere keuzes. Maar ik ben iemand die toch echt wel op de centen moet letten helaas. En als ik dan nog wat comfort wil hebben, dan kan ik niet het duurste van het duurste kopen. Ik drink ook geen Coca Cola bijvoorbeeld en alleen Optimel als het in de aanbieding is. Anders is het helaas te duur.
Boodschappen doe ik tegenwoordig vaak heel duurzaam in Duitsland. Ik moet een 70km rijden, maar dat kan tegenwoordig al uit. Dit geeft dus aan hoe verkeerd men in Nederland bezig is met de prijzen maar opdrijven.

Ik behoor overigens al tot de meest duurzame personen in Nederland wegens geen kinderen. Dus tja, dan mag af en toe een beetje comfort ook wel.

En net als wat Barbalalala al zei, je gaat de wereld toch niet redden, en je mag ook genieten van het leven.
Als men echt het beste met je voor had, dan waren duurzame keuzes wel goedkoper gemaakt.

Ik heb ook wel eens wat bij Berivita gekocht, had een bepaalde olie nodig en die hadden ze. Was uiteraard wel de goedkoopste winkel voor het produkt, want tja, daar kijk ik wel gewoon naar vanuit duurzaam oogpunt.

Wat ik een zeer slechte ontwikkeling vind met het oog op zowel milieu als duurzaamheid als de mensen onterecht op kosten jagen is dat er steeds meer steden zijn waar je met bepaalde auto's niet meer in mag. Als je dus een oudere, maar goede auto hebt en je kunt niet meer overal rijden, dan word je gedwongen om een andere te kopen. Dat is dus absoluut niet duurzaam, het beste voor de aardkloot is zo'n auto gewoon afrijden en dan pas slopen en niet al vroegtijdig slopen wat ook nog eens mensen onterecht op kosten jagen is.

Dus laat de overheid ook eens naar de menselijke maat kijken en niet alleen naar financieel gewin. In Duitsland is echt niet alles goedkoper hoor, en ook daar doen ze net zo hard aan de CO2 onzin mee. Maar het is toch eigenlijk van de zotte dat je tegenwoordig al vanuit Amsterdam naar Duitsland kunt rijden en dan nog goedkoper uitzijn met boodschappen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:26

Er zit verschil tussen duurzaam voor het milieu en duurzaam voor je portemonnee.
Jij kijkt naar het laatste, wat heel begrijpelijk is als je niet veel te besteden hebt.
Zelf ben ik ook een enorme vergelijker en bestel vaak waar iets het goedkoopst is.
Maar 70 km rijden voor boodschappen is voor het milieu niet duurzamer dan het op de hoek kopen. :o

Eens met dat het veel betaalbaarder moet worden om betere keuzes te maken. :j

Voor betaalbare, milieuvriendelijke shampoo kun je ook bijv. naar het merk Lavera, of Urtekram, kijken.
Zeker in de aanbieding kun je voor vrij weinig geld toch duurzame shampoo kopen.
Linkje
Laatst bijgewerkt door Polar op 11-02-25 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:28

Ik geloof niet dat shampoo bestellen bij Ali en 70km rijden voor boodschappen het type duurzaamheid is waar dit topic over gaat. :) Duurzaam voor je eigen portemonnee prima, maar niet voor het milieu.

Mijn haar doet het fantastisch op maximaal 1x per week met shampoo wassen. De bars wissel ik af, afhankelijk waar ik het mee kan nemen of bestellen.
Beravita is een fijne shop :j

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:30

Jiskaa schreef:
JudithGigi schreef:

Door een vaatwasservelletje?? Hier gelukkig niet dat probleem.

Ja want dat is ons nog nooit gebeurd met blokjes de afgelopen 5 jaar maar met die doekjes al 2x. Heel gek.
De eerste keer dat ik de doekjes gebruikte kwam er overal schuim uit, water in de keuken, rampzalig :’) toen had ik de doekjes achter het klepje gedaan zeg maar.
Daarna de doekjes maar in het bestekbakje gelegd, dat ging een paar keer goed maar toch ook weer een keer de keuken blank.. dik balen.
We hebben een zinnige vaatwasser denk ik xD Daarom nu maar weer de eco blokjes gekocht.

Ow dat is wel heftig zeg! Hier doe ik ze ook in het vakje waar je normaal de vaatwastabletten doet en nog nooit problemen gehad *klopt af*

Leo schreef:
Ik geloof niet dat shampoo bestellen bij Ali en 70km rijden voor boodschappen het type duurzaamheid is waar dit topic over gaat. :) Duurzaam voor je eigen portemonnee prima, maar niet voor het milieu.

Mijn haar doet het fantastisch op maximaal 1x per week met shampoo wassen. De bars wissel ik af, afhankelijk waar ik het mee kan nemen of bestellen.

Ik kan me overigens ook niet perse voorstellen dat 70km rijden duurzaam is voor je portemonnee :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:38

Leo schreef:

Ik moet m'n haar echt 2 keer wassen. Na 4 dagen is het echt wel wat vettig. En dan maakt het niet uit waar ik m'n haar mee was.
Vroeger deed ik het elke dag, maar dat heb ik afgebouwd, maar meer dan 4 dagen lukt niet. Dus nu was ik het op zondagavond na een lange run en op donderdagavond na een training. De training die ik verder nog door de week maak is korter en dan is gewoon spoelen genoeg.
Ik douche wel elke dag, vind wassen zonder douchen niet fijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:45

Hier werkt tussendoor (om de dag of als ik heb gesport) opfrissen met een conditionerbar heel goed. :j m'n haar is zelden stug of vet. Maar uiteindelijk is ieder haartype anders en moet je doen wat bij jezelf past.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:52

Ik denk persoonlijk ook niet dat een keertje meer of minder wassen echt het verschil maakt. Maar ik vind het fijn om te lezen dat niet iedereen het 'opgeeft' en graag niet ten negatieve bijdraagt.

In de zomer was ik drie weken met school in Tanzania. En als je vergelijkt, wij en zij, dan zijn zij ondanks afval in de natuur gooien en verbranden zo ontzettend veel duurzamer dan wij. Daar kunnen we heel erg veel van leren.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:55

Ik heb mijn oude huis, energielabel F of G, laten slopen en een nieuw energieneutraal aardgasvrij energielabel A+++ huis laten bouwen. Eigenlijk vind ik dat ik daarmee genoeg heb gedaan :) .

Ik zie iets over wasstrips van Moeder Aarde. Na ca. 3 jaar begin ik door de (onbedoeld) aangelegde voorraad wasmiddel heen te raken. Dus
Wat zijn de ervaringen daarmee? En dan specifiek:
- Ik draai meestal geen halve trommel maar prop mijn 7 kg trommel zo vol mogelijk (kan ik heel goed ;) ) Kan dat met 1 strip of zijn er dan 2 nodig.
- Ik lees iets over een wasverzachter. Ik heb rijbroeken met siliconen zitvlak. Dat mag niet met wasverzachter, dan worden de siliconen hard.
- Ik heb plannen voor een waterontharder. Normaal gebruik je dan (veel) minder wasmiddel. Zijn de strips dan doormidden te knippen o.i.d.?
- Hoe doen de strips het met paardenwas? Ik was zelf mijn staldekens, zadeldekjes en lekker bezwete nepbont-singels.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:59

Roodvos schreef:
Ik heb mijn oude huis, energielabel F of G, laten slopen en een nieuw energieneutraal aardgasvrij energielabel A+++ huis laten bouwen. Eigenlijk vind ik dat ik daarmee genoeg heb gedaan :) .

Ik zie iets over wasstrips van Moeder Aarde. Na ca. 3 jaar begin ik door de (onbedoeld) aangelegde voorraad wasmiddel heen te raken. Dus
Wat zijn de ervaringen daarmee? En dan specifiek:
- Ik draai meestal geen halve trommel maar prop mijn 7 kg trommel zo vol mogelijk (kan ik heel goed ;) ) Kan dat met 1 strip of zijn er dan 2 nodig.
- Ik lees iets over een wasverzachter. Ik heb rijbroeken met siliconen zitvlak. Dat mag niet met wasverzachter, dan worden de siliconen hard.
- Ik heb plannen voor een waterontharder. Normaal gebruik je dan (veel) minder wasmiddel. Zijn de strips dan doormidden te knippen o.i.d.?
- Hoe doen de strips het met paardenwas? Ik was zelf mijn staldekens, zadeldekjes en lekker bezwete nepbont-singels.

Ik heb nog de strips van cosmeau, maar het zal vergelijkbaar zijn. Ik gebruik altijd een halve strip, of de trommel nou tjokvol of halfvol is. Nog nooit gemerkt dat dit te weinig zou zijn. Mocht je minder willen gebruiken dat zijn ze in theorie prima nog een keer door de helft te scheuren.

Ik was thuis alleen dekjes, en gebruik daar ook gewoon zo'n halve strip voor.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:15

Dankjewel JudithGigi voor je reactie.

Ik ga daar dan toch eens serieus naar kijken. Als het niet is voor het plastic e.d. dan wel voor het verschil in verpakkingsvolume en gewicht.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:44

Topic naar mijn hart :D

Ik ben in mijn hoofd erg veel met duurzaamheid en ecologie bezig, ook in mijn werk.
Ik doe heel hard mijn best om in mijn leven duurzame keuzes te maken, maar zoals hier al eerder werd aangehaald, is dat financieel niet altijd haalbaar.

Wat ik wel doe:

- zo weinig mogelijk met de auto rijden en zo veel mogelijk met de fiets/OV (hoewel ik daar de laatste weken niet goed in slaag omdat ik dagelijks grote hooinetten naar mijn paard moet krijgen :'( en dat lukt me echt niet op de fiets, maar goed, binnenkort verhuis ik naar een stal waar ze wel terug genoeg eten krijgt, dus dan is dat niet meer nodig!)

- Wij zijn geen vegetariër, maar eten wel bewust minstens 4 dagen per week vegetarisch, eieren komen van bij de kippen van mijn schoonmoeder en ook vaak groenten uit haar moestuin :) Die wil ik graag ook zelf later.

- We kopen enkel kledij als het echt nodig is en ik ben onlangs zelfs begonnen met uitzoeken wat nu duurzamere materialen/stoffen zijn en merken die hier mee bezig zijn, daar spaar ik gerust wat langer voor.

- Zowieso kopen we weinig spullen, enkel als iets echt versleten is.

- We zijn momenteel ons eigen huis aan het bouwen (ja, letterlijk met onze eigen handen), dat we ook zelf ontworpen hebben, we hebben proberen kiezen voor duurzamere materialen, hoewel dit niet met alles gelukt is wegens de financiën, maar bv. wel minerale wol i.p.v PUR, houten ramen i.p.v. PVC, metselmortel i.p.v. lijmen enz. Ook het ventilatiesysteem wordt duurzaam, zonder elektriciteitsverbruik en bijna volledig natuurlijk, warmtepomp en zonnepanelen komen er ook + allerlei maatregelen tegen oververhitting.

- We willen ook proberen natuurinclusief te ontwerpen, dus echt plekken aan en in ons huis voorzien voor bv. vogels, vleermuizen, ... ook de tuin willen we helemaal inheems aanplanten zodat er veel biodiversiteit kan zijn. Regenwater opvangen en hergebruiken en zelfs afvalwater zuiveren.

- We zijn heel zuinig met water, onze vaatwasmachine heb ik speciaal uitgezocht op hoe zuinig die is met water en stroom, daar ook een stuk meer voor betaald.

- Al bij al springen we zowieso zo zuinig mogelijk om met energie, verwarming mag wat lager, zuinige toestellen, ...

Ik zou willen dat ik meer kon doen, maar voorlopig lukt dat financieel dus niet.
Ik heb uit dit topic wel al weer wat waardevolle tips meegekregen :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:59

Wasverzachter? Dat gebruik ik al jaren niet meer. Heb het nog niet gemist :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:05

Van de week zag ik in een social media reclame voor die Mother Earth vellen voor de vaatwasser, een claim voorbij komen dat de oplosbare verpakking waar andere vaatwastabletten in zitten microplastics zouden zijn. Weet iemand of daar iets van klopt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:08

Wat de shampoo bars en body bars betreft; ik gebruik al een paar jaar die van de Action. Niet duur, en voor mijn haar werkt het prima! En ze worden gewoon in Nederland geproduceerd.
Naast dat het een hoop plastic afval scheelt, scheelt het ook nog veel transport-uitstoot omdat het zo compact en licht is tegenover vloeibare shampoo/douchegel.
Afbeelding

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:39

Wat die doekjes van Mother Earth betreft. Ze worden geproduceerd in China en dan verscheept naar Nederland. Ik heb er bewust niet voor gekozen omdat het totaal niet duurzaam is om ze zo te vervoeren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:47

Telpeva schreef:
Van de week zag ik in een social media reclame voor die Mother Earth vellen voor de vaatwasser, een claim voorbij komen dat de oplosbare verpakking waar andere vaatwastabletten in zitten microplastics zouden zijn. Weet iemand of daar iets van klopt?

Dat 'plastic' is Polyvinylalcohol, dus gewoon wateroplosbaar. Ja, feitelijk is alles waar 'poly' voor staat een vorm van 'plastic', maar ze zijn niet allemaal even schadelijk.

https://mamap.life/blogs/news/is-polyvi ... e-friendly

Het eventuele risico is dat de polyvinyl alcohol niet geheel zuiver is en dat er nog polyvinyl acetaat aanwezig is. Want polyvinyl alcohol wordt geproduceerd door hydrolyse van polyvinyl acetaat.

En de acetaatvorm wordt ook wel gebruikt als folie voor diverse voedingswaren e.d. En die is minder goed afbreekbaar.

Een ander probleem is dus dat beiden wel afgekort worden tot 'PVA', maar je weet dus niet welke dan bedoeld wordt.
In vaatwastabletten zou de alcohol moeten zitten wegens de oplosbaarheid.
Men zegt dat de alcohol niet giftig is, niet carcinogeen, en geen microplasticresidu achterlaat.
Van de acetaatversie wordt beweerd dat deze mogelijk wel carcinogeen is en wel een microplasticresidu achterlaat. Maar andere bronnen melden weer dat het toch volledig gehydroliseerd wordt tot de alcohol, maar dat afbraak langer duurt.

Dus de info van de 'groenen' is niet juist. Het is weer een duidelijk 'wij van wc-eend adviceren wc-eend' verhaal. Ze zouden dan wel het gehele verhaal moeten vertellen.

Verder is het zo dat we echt niet terug kunnen naar een wereld zonder plastics. Dus we hoeven ook eer geen plasticfobie te ontwikkelen. Maar het is wel zo dat de microplastics in de zee e.d. wel een potentieel probleem vormen.

En de giftigheid van sommige stoffen kan toenemen of afnemen als deze gepolymeriseerd worden t.o.v. het monomeer. Vinylchloride is een zeer giftig gas, maar PVC wordt weer veelvuldig toegepast en is dan weer geen probleem. Het probleem bij PVC zijn de zware metalen die gebruikt worden of werden als stabilisator. PVC zelf degradeert weer tot polyethyleen. (het vergelen van bijvoorbeeld wit pvc). Nu is pvc weer niet het beste voorbeeld als het gaat om een microplastic residu, maar je kunt er zonder schade van eten.

Ik heb de shampoobars van de Action geprobeerd, die vind ik niet zo fijn als die van Ali.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:01

We hoeven ook niet -helemaal geen plastic- maar ik erger me bijvoorbeeld dood aan trossen bananen die in plastic in de schappen liggen. Dat is echt helemaal nergens goed voor.
Er zijn genoeg plekken waar we prima zonder plastic kunnen, en dat is een goed streven.

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:11

Wat een leuk topic, en mooie ideeën komen er al voorbij!
Eentje die ik nog niet zag, maar wel heel toegankelijk is, is het opruimen van de mail inbox en je uitschrijven voor nieuwsbrieven die je niet meer leest.

Ik heb dit van de week gedaan in een Gmail account, op de computer kun je dan alle mailtjes selecteren (heb even in de bovenste lijst gekeken of daar iets essentieels in staat maar dit was een spam mailaccount) en daarna op verwijderen geklikt. Bij mij ging dit over jaren en jaren aan mails dus het duurde echt wel een halfuur voordat er 0 mails over waren. Daarna niet vergeten de prullenbak te legen, dan ben je meteen helemaal klaar :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:23

Is leuk en fijn natuurlijk, maar hoe is dat duurzaam? Of mis ik wat?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:26

Qimm schreef:
We hoeven ook niet -helemaal geen plastic- maar ik erger me bijvoorbeeld dood aan trossen bananen die in plastic in de schappen liggen. Dat is echt helemaal nergens goed voor.
Er zijn genoeg plekken waar we prima zonder plastic kunnen, en dat is een goed streven.

Of gewoon al die tape om de trossen 'kinderbananen'. Die tape is niet nodig hoor.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:34

Sheran schreef:
Is leuk en fijn natuurlijk, maar hoe is dat duurzaam? Of mis ik wat?

Blijkbaar kost het behoorlijk veel energie voor google om volle mailboxen te hosten. Zo heb ik het begrepen iig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:34

Precies, data kosten energie :)