superpony schreef:LWDaisy schreef:Afschaffen en overstappen op drones oid.
Ik vind het leed dat het kan veroorzaken de hype van 5 minuten plezier niet waard.
Ik vind vuurwerk mooi hoor! Maar ik geef meer om het welzijn van de dieren, en de veiligheid.
Particulieren gaan niet altijd even veilig met die dingen om, en het kan een hoop schade veroorzaken.
Maar ook voor drones zullen er echt regels moeten komen en het is echt niet te zeggen dat dieren dat niet eng vinden.
Voor drones zijn al regels. En ik vermoed dat ze een stuk minder eng zijn omdat er geen enorme knallen en andere geluiden vanaf komen.
Ook geen lichtflitsen.
superpony schreef:1 Centrale show is te begrijpen. Maar als een hele wijk samen met drones gaat spelen, wordt het ook een rotzooi in de lucht.
En omdat die rotzooi in de lucht al dreigde te ontstaan (o.a. storend voor vliegverkeer) zijn er dus al regels.
Ik denk dat een show prachtig kan zijn. Denk b.v. aan de Hogmanay in
superpony schreef:En het is echt vreselijk als er iets naars gebeurt, echt. Maar we moeten ook wel echt serieus kijken naar waarom het ergens goed fout gaat en ergens anders wel goed gaat. Mensen kunnen ook tips en advies van elkaar overnemen, maar dat is zeker bij paardenhouders vaak onwijs moeilijk.
Wij hebben ze bijv vanaf December al beperkt staan. Dat wil zeggen dat een buitenste pad afgesloten is, waar evt mensen iets kunnen gooien.
En wat wij belangrijk vinden is dat ze juist dicht bij elkaar blijven en niet verschillende kanten op gaan en dan elkaar kwijt zijn, dwars door alles heen naar elkaar toe willen etc.
Er zijn veel goede adviezen voor stallen en veel doen ook echt hard hun best om ellende te voorkomen, maar het probleem is niet alleen O&N nacht. Dus ook de omstandigheden voor die tijd buiten en daar is vaak minder aandacht of advies voor.
En dan zie en hoor ik dat mensen buiten paarden voor 1,2 of 3 nachtjes op een stal gaan zetten. Ik heb daar echt zoveel ellende mee gezien. Dat zijn zoveel veranderingen en spanningen in te korte tijd vaak. Ik zou als stal dat ook niet willen.
Mijn paarden zijn gewend om als het donker is op stal te staan. En ook op stal heb ik een paard dat 1 brok stress is als er vuurwerk wordt afgestoken. De tranen springen mij in de ogen als ik dat weer zie op oudjaarsavond. Of als ik besef dat de hond van de buren een hel doorstaat omdat hij doodsbang is voor vuurwerk. Zo bang dat hij een tijdje geleden uit een goed afgesloten tuin wist te ontsnappen toen er vuurwerk afgestoken werd en hij dagen lang zoek was.
Dit zijn maar 2 voorbeelden, maar er zijn er veel meer.
En waarom? Omdat mensen vinden dat ze hun traditie in ere moeten kunnen houden.
superpony schreef:Het is vreselijk voor de natuur en dat is echt moeilijk om te voorkomen. Maar er zouden ook vuurwerk vrije zones gemaakt kunnen worden, waar mensen met honden en of paarden naartoe kunnen. Veel zullen het thuis oplossen, maar als mensen dan weg willen, dat ze ook echt garanties hebben op een vuurwerk vrije plek.
Vuurwerkvrije zones helpen maar beperkt. Als er in ons dorp geen vuurwerk afgestoken mag worden, maar een dorp verderop wel dan staat mijn paard nog vol stress op stal.
En wat dacht je van de vuurwerkvrije vakantieparken waar naast het park nog 'gewoon' vuurwerk mag worden afgestoken?
superpony schreef:Maar goed, dat helpt allemaal niet tegen het illegale afsteken wat je nu ook hebt en daar is gewoon niet genoeg tegen op te treden. Dat een enkeling wordt gepakt is heel leuk, maar al die anderen gaan gewoon door en hebben mens en dier wel ellende van.
Je kan niet op naam, afkomst, opleiding or whatever selecteren, want dan mis je een groep en veel lopen ook mee.
Betere voorlichting, jonger voorlichten en ouders aanspreken.
Het gaat niet alleen illegaal vuurwerk. Het gaat om al het vuurwerk.
In een tijd waar we dierenwelzijn en milieu zo belangrijk vinden past het gewoon niet meer.
superpony schreef:De officiele verkooppunten voldoen al aan veel regels en willen ook wel voorlichten op gevaar, gebruik van een lont, bril etc. Dat zijn niet de probleemgevallen.
En nog gebeuren er ongelukken. Het is toch redelijk bizar te noemen dat we denken met regels explosief materiaal veilig in woonwijken onder te kunnen brengen voor verkoop?
superpony schreef:En als je nu hoort over Tarwekamp wat de reden was en dat hoogst waarschijnlijk iemand niet de impact heeft kunnen beoordelen van zo een bom, dan is het echt dweilen met de kraan open.
En dan enkele dagen later weer op iets kleinere basis, waar blijkbaar extra snel brandbaar materiaal was toegevoegd.
Ook zonder vuurwerk kan je alles zo makkelijk maken. En dat is gevaarlijker dan het gewone ouderwetse vuurwerk wat aan regels moet voldoen.
Tja.... als je dat verband niet kan leggen, is het dan wel veilig om wat voor vuurwerk dan ook te mogen afsteken?
Experts geven aan dat de vuurwerkbommen zijn te linken aan onze vuurwerkcultuur.
Eerlijk gezegd is dat voor mij een extra argument om voor een vuurwerkverbod te zijn.
https://www.nu.nl/nujij/6339418/cobra-a ... ltuur.html