Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:15

Marjo schreef:
BrankaZ schreef:
Ik vermoed ook dat de uitslag van deze poll niet kenmerkend is voor het hele land.
Maar in b.v. Alkmaar is een afsteekverbod ingesteld op basis van een gemeentelijk referendum.
Als ik op sociale media de reacties daarop lees denk ik dat het daar juist andersom is met reageren: mensen die voor het verbod hebben gestemd laten zich niet horen. Snap ik ook wel als ik lees hoe fel sommige mensen reageren op het verbod. Maar ik kan mij voorstellen dat er wel een (kleine) meerderheid is voor een verbod en volgens mij groeit die groep ook.

Ik ben dan wel benieuwd hoe het gaat in de gemeentes waar een algeheel vuurwerkverbod geldt eigenlijk, hoe pakken ze daar de handhaving aan?

Vuurwerkvrije zone's zijn ook al een hele verbetering denk ik trouwens :j

Ik woon in zo'n gemeente en er is geen handhaving. Sinds het verbod gaat er juist veel meer groot siervuurwerk de lucht in. En dan heb ik het over die mooie grote bollen en waaiers etc.

De illegale knallen (bommen) zijn hier het hele jaar door, wordt ook niks aan gedaan.

Ik ben zelf tegen een verbod, maar ben dus wel zo'n brave Hendrik die alleen siervuurwerk afsteekt en alleen tussen 00 en 02 uur. Oh en altijd nuchter, want ik vind vuurwerk en alcohol geen veilige combinatie. Zet mijn potten ook altijd vast tussen bakstenen of ander zwaar materiaal en heb een veiligheidsbril op. Maar eerlijk is eerlijk, genieten doe ik er echt van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:18

DuoPenotti schreef:
Het zeggen van handhaven gaat niet dus verbod heeft geen nut snap ik niet.
Niet elke rood en hardrijder word gepakt. Niet elke apper achter het stuur word gepakt.
Toch is het verboden. Zou het niet verboden zijn wil ik helemaal niet weten wat voor rommeltje het zou worden.
Er moeten wel consequenties aan zitten, dat wel. En dat mist nu. En al helemaal bij de minderjarige. Taakstrafje gezellig papiertjes prikken volstaat niet.

Mensen zeggen hier alleen dat handhaven niet gebeurt en als je kijkt hoeveel er wordt afgestoken, dat het ook gewoon niet kan. Het is teveel en vuurwerk afsteken gaat te snel.

Ik zei ook al 2x dat ik de straf; met O&N op het bureau zitten een prima straf vind. Dat heeft denk ik ook effect op de mensen om ze heen, die misschien iets zeggen.

In het verkeer komen er steeds meer oplossingen om dingen te voorkomen. Dat kost jaren en werkt nooit 100%, maar die mogelijkheden zijn er wel en steeds meer.

Om jongeren te pakken die vuurwerk afsteken heb je wel wat meer nodig. Dan moeten er zoveel handhavers de straat op en overal klaar staan, dat is nog steeds geen doen. Wil je het met camera beelden gaan doen, moeten er dus ook echt overal camera's hangen.

Je pakt ze gewoon niet en dat is het enige wat mensen zeggen. Niet dat ze niet willen dat ze gepakt worden. Hier is een stuk bos tussen ons en de woonwijk. Een politie auto kan er gewoon niet achteraan en ze zijn zo weg en dat weten ze.

Buren klagen niet, want die zijn te bang voor de gevolgen. Anoniem melden vertrouwen mensen niet en als je de enige bent die niet afsteekt, weet de rest wel waar het vandaan komt.

En waar wil je ze op betrappen? Als ze vuurwerk afsteken hebben ze daarna niks meer op zak als ze slim zijn. Pak je het vuurwerk af, bouwen ze tegenwoordig zelf wel iets wat hardere knallen geeft.

Ik zou ook mensen willen straffen die iets fout doen, maar in de praktijk blijkt toch heel vaak dat straffen niet helpt. Je moet naar de oorzaak en met goede oplossingen komen om het in het vervolg te voorkomen. Daarvoor moet je denk en handelswijze veranderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:23

Als je in de krant kijkt worden er alk jaar gepakt.
Rotjochies, maar ook de mensen met de kofferbak of schuur vol.
Dat is misschien maar een heel klein gedeelte.
Maar er worden er gepakt.

En dan kom je bij een eerder bericht van mij uit.
Die straffen omhoog.

DuoPenotti schreef:
Ja, afschaffen die hap.
Ook het rotje bij de Aldi verkrijgbaar.

En ja dan zeggen mensen door het jaar heen is al verboden dus gaar niks uitmaken bla bla.
Nee nu niet, want er zitten geen sancties aan.

Laat men eens 100 euro per knaller die voorhanden is boete betalen.
Maakt niet uit of het een rotje is of een cobra.
Dus niet alleen wat je op straat bij hebt, voorhanden, dus ook die in het nachtkastje. (waar pas die droeftoeter zijn huis mee opblies)

Heb je er maar 5, ach valt de boete mee.
Maar heb je tasje vol, kofferbak vol of een garagebox vol.... dat worden interessante boetes.
Natuurlijk zullen er mensen blijven die dat toch voorhanden houden, maar weet ook zeker dat er een heleboel zijn die het voortaan wel gaan laten.

En natuurlijk, de pakkans is klein, maar als ze je pakken......

En bij minderjarige, laat de ouders maar betalen.
Dat die telkens vrij spel hebben klopt ook niet als je explosieven in huis hebt.

En bij de hardleerse, die zet naast de boete maar 10 jaar vast.

En de kale kip kun je niet plukken, ook dat kan.
Loon of uitkeringsbeslag.

En de politie die aangevallen word, ook dat is lachwekkend gewoon.
Die kunnen echt wel die lui aanpakken, maar ze mogen het niet. Daar zit het 'm.
Gaan er mensen roepen het is geen politiestaat enz. Onze rechten bla bla.
Nou als er een keer gewaarschuwd is dat een straat leeg geveegd word en je staat daar met je domme iq nog te gooien, dan heb je kans genoeg gehad. Niet te zuinig mee omgaan dan.

Tijd voor aanpak.
Ja rot voor wie het netjes deed.
Maar helaas te veel ellende

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:30

Overigens is het hier in Oostenrijk het hele jaar toegestaan om vuurwerk te kopen en af te steken.
Er is 1 jaar een verbod geweest vanwege droogte en brandgevaar in het national park en daar hielden mensen zich ook aan. Hier heb je dus ook niet van die excessen zoals in Nederland. Ongeveer een week voor oud en nieuw hoor je wat vaker vuurwerk dan normaal en met oud en nieuw gaat het een kwartiertje los en dan is het rustig. Maar dan nog mag het van mij afgeschaft worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:36

CrazyCat schreef:
Overigens is het hier in Oostenrijk het hele jaar toegestaan om vuurwerk te kopen en af te steken.
Er is 1 jaar een verbod geweest vanwege droogte en brandgevaar in het national park en daar hielden mensen zich ook aan. Hier heb je dus ook niet van die excessen zoals in Nederland. Ongeveer een week voor oud en nieuw hoor je wat vaker vuurwerk dan normaal en met oud en nieuw gaat het een kwartiertje los en dan is het rustig. Maar dan nog mag het van mij afgeschaft worden.

ik denk dat we nergens meer zo'n verrotte cultuur hebben dan hier.
Kan me ook niet voorstellen in welke landen tuig het in de kop haalt hulpverleners aan te vallen zoals hier en er met een aai over de bol vanaf komen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:38

DuoPenotti schreef:
CrazyCat schreef:

Kan me ook niet voorstellen in welke landen tuig het in de kop haalt hulpverleners aan te vallen zoals hier en er met een aai over de bol vanaf komen.

Mja, dat is een probleem dat (helaas) veel groter is dan enkel het afsteken van vuurwerk -O-

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:44

DuoPenotti schreef:
CrazyCat schreef:

Ja veel grotere sociale controle. Ook al woon ik in een stad(je) iedereen kent iedereen.
Op de weg en vooral in combinatie met alcohol is het hier overigens ook niet altijd zaligmakend. Een schokkend aantal jongeren rijden zich hier jaarlijks morsdood.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:45

Hier vindt een buurtman dat we niet mogen klagen over de illegale grote bommen want dat is toch leuk? Zeker vergeten dat zijn eigen zolder uitgefikt is een paar jaar geleden door zoiets. :')

Siervuurwerk vind ik wel mooi, binnen de aangegeven tijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:51

Marjo schreef:
Mja, dat is een probleem dat (helaas) veel groter is dan enkel het afsteken van vuurwerk -O-

Zeker.
Maar denk wel dat er overeenkomsten zijn.
In de vuurwerk rellers en die zich op andere wijze asociaal gedragen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:58

Afschaffen en overstappen op drones oid.

Ik vind het leed dat het kan veroorzaken de hype van 5 minuten plezier niet waard.

Ik vind vuurwerk mooi hoor! Maar ik geef meer om het welzijn van de dieren, en de veiligheid.
Particulieren gaan niet altijd even veilig met die dingen om, en het kan een hoop schade veroorzaken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 15:09

Ik ga dus al jaren en jaren de grens over met oud en nieuw. Eerst met de honden ivm aardig knalvrij en dat bevalt me uitstekend. Beperkt tot niet op 31 december dan om 0.00 even wat vuurwerk en daarna is het stil.

Ik weet van drie jaar geleden. Ik moest 30 december in limburg iets ophalen, die wijk leek een oorlogsgebied. Daarna de grens over gestoken naar dld en een camperplaats denk ik 2 km van de nl grens. Heerlijke rust. Geen vuurwerk sjit niks. Idem frankrijk, wat heel beperkt vuurwerk op 31 december, na 0.00 wat vuurwerk en daarna klaar ook.

Het is gewoon bizar dat vooral Nederlanders zo lopen te stunten met vuurwerk en er complete oorlogsgebieden ontstaan. Vlak voor covid in frankrijk een wintersport gebied werd er overdag wel vuurwerk gekloot door nederlanders die daar op vakantie waren. Die waren daar ook zo klaar mee na een bezoekje van de gendermerie }> _O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:43

Ik weet niet of het al gedeeld is...
Maar ik zie zojuist op Facebook dat er een veulen dodelijk is verongelukt door vuurwerk....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:49

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:23

Of die hier al gedeeld was weet ik niet, maar zag die gisteren al voorbij komen, zo triest :(

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:28

Gadver arm dier. Nou ja dat soort dingen dus, omdat vuurwerk niet in handen van particulieren thuis hoort.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:06

Die tinker toch? Verschrikkelijk, en dan zitten we nog niet eens in de laatste twee weken van December..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 18:07

Ik ben persoonlijk helemaal klaar met vuurwerk. Het brengt alleen maar ellende. Nu al waarschuwingen om je hond niet meer los uit te laten. Straks sieren de vermiste katten en honden berichten je facebook weer. Alles moet dan weer gesloopt worden, wat is dat toch voor achterlijk gedoe?

Ben dus voor een algeheel verbod voor particulieren.

Als er nu gewoon mee gedaan werd, en niet dat achterlijk luide spul, dan was dat nog te behappen. Maar nu al moet je overal weer uitkijken. We hebben een hond die er bang voor is, die kun je de deur niet uitkrijgen de laatste dagen van december.. dus dan maar puppy pads. Smerig gewoon. Maar wat moet je anders? De hond weken lang stoned op de bank is ook geen gedoe, voor je het weet luistert hij alleen nog maar naar reggae en zit hij dreads in zijn haar te draaien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:21

LWDaisy schreef:

Ik vind het leed dat het kan veroorzaken de hype van 5 minuten plezier niet waard.

Ik vind vuurwerk mooi hoor! Maar ik geef meer om het welzijn van de dieren, en de veiligheid.
Particulieren gaan niet altijd even veilig met die dingen om, en het kan een hoop schade veroorzaken.

Maar ook voor drones zullen er echt regels moeten komen en het is echt niet te zeggen dat dieren dat niet eng vinden.

1 Centrale show is te begrijpen. Maar als een hele wijk samen met drones gaat spelen, wordt het ook een rotzooi in de lucht.

En het is echt vreselijk als er iets naars gebeurt, echt. Maar we moeten ook wel echt serieus kijken naar waarom het ergens goed fout gaat en ergens anders wel goed gaat. Mensen kunnen ook tips en advies van elkaar overnemen, maar dat is zeker bij paardenhouders vaak onwijs moeilijk.

Wij hebben ze bijv vanaf December al beperkt staan. Dat wil zeggen dat een buitenste pad afgesloten is, waar evt mensen iets kunnen gooien.
En wat wij belangrijk vinden is dat ze juist dicht bij elkaar blijven en niet verschillende kanten op gaan en dan elkaar kwijt zijn, dwars door alles heen naar elkaar toe willen etc.

Er zijn veel goede adviezen voor stallen en veel doen ook echt hard hun best om ellende te voorkomen, maar het probleem is niet alleen O&N nacht. Dus ook de omstandigheden voor die tijd buiten en daar is vaak minder aandacht of advies voor.

En dan zie en hoor ik dat mensen buiten paarden voor 1,2 of 3 nachtjes op een stal gaan zetten. Ik heb daar echt zoveel ellende mee gezien. Dat zijn zoveel veranderingen en spanningen in te korte tijd vaak. Ik zou als stal dat ook niet willen.

Het is vreselijk voor de natuur en dat is echt moeilijk om te voorkomen. Maar er zouden ook vuurwerk vrije zones gemaakt kunnen worden, waar mensen met honden en of paarden naartoe kunnen. Veel zullen het thuis oplossen, maar als mensen dan weg willen, dat ze ook echt garanties hebben op een vuurwerk vrije plek.

Maar goed, dat helpt allemaal niet tegen het illegale afsteken wat je nu ook hebt en daar is gewoon niet genoeg tegen op te treden. Dat een enkeling wordt gepakt is heel leuk, maar al die anderen gaan gewoon door en hebben mens en dier wel ellende van.

Je kan niet op naam, afkomst, opleiding or whatever selecteren, want dan mis je een groep en veel lopen ook mee.
Betere voorlichting, jonger voorlichten en ouders aanspreken.

De officiele verkooppunten voldoen al aan veel regels en willen ook wel voorlichten op gevaar, gebruik van een lont, bril etc. Dat zijn niet de probleemgevallen.

En als je nu hoort over Tarwekamp wat de reden was en dat hoogst waarschijnlijk iemand niet de impact heeft kunnen beoordelen van zo een bom, dan is het echt dweilen met de kraan open.
En dan enkele dagen later weer op iets kleinere basis, waar blijkbaar extra snel brandbaar materiaal was toegevoegd.

Ook zonder vuurwerk kan je alles zo makkelijk maken. En dat is gevaarlijker dan het gewone ouderwetse vuurwerk wat aan regels moet voldoen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:33

Vuurwerk verbieden is niet te doen. Mensen zullen het toch wel kopen en dan komt het vaak uit illegale hoek. Daarom ben ik tegen een verbod, puur om illegaal vuurwerk tegen te gaan.
Het gaat niet om het vuurwerk maar om degene die het afsteekt.

Zeg maar eens tegen iemand die een beetje apart is dat ie dat niet mag doen. Dan zal hij het juist doen alleen maar om te treiteren.

De straffen zullen ook omhoog moeten gaan.

En het is idd een eeuwige discussie, net zoals de discussie ieder jaar dat het koningshuis belasting moet betalen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:26

Het hoeft van mij echt totaal niet meer, nooit meer, hoe mooi ik het ook vind om naar te kijken. Als ik nu zou horen dat ik de laatste pijl al gezien heb zou ik er geen minuut van wakker liggen.
Besef je hoe idioot het eigenlijk is dat burgers met explosieven mogen spelen. Zeker met de gebeurtenissen van de afgelopen tijd (al zij het met illegaal vuurwerk) snap ik niet dat die discussie niet aan de orde van de dag is bij de politiek. Want zelfs het kleinste rotje kan levenslange schade toebrengen aan mens of dier. Nog niet te spreken over de manier waarop het gemaakt wordt, de mensenrechtenschendingen, de milieuvervuiling..

Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, handhaven zal moeilijk zijn. Maar toch: verbieden, hele dikke boetes op zetten, en dat geld naar verplichte lessen over vuurwerk op school en naar buurtcoaches en sociale werkers die in gezond contact staan met de jongeren in de gebieden waar de meeste ellende plaats vindt.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:36

Er is onderzoek geweest dat verhoogde pakkans meer effect heeft, dan hele hoge straffen.

Als je een boete krijgt van 10000 euro maar de kans dat je gepakt wordt bijna nihil heeft het minder effect, dan wanneer de boete 100 euro is maar bijna zeker dat je gepakt wordt.

Maar goed die pakkans en handhaving is het probleem.

Maar de mentaliteit van een deel van de bevolking is een groot probleem.
Mijn verhaal van achtervolgt worden en ‘bekogeld’ worden met vuurwerk is behalve dat het vuurwerk is ook gewoon mega raar.

Hier werd in coronatijd een speeltuin in de fik gestoken. En de mening in de buurtapp was, die arme jongeren, door die lockdown is er ook niets te doen, logisch dat ze dan iets van een ander in de fik steken. Ik las dat mega veel verbazing. En dat lees ik nu hier in de buurtapp ook weer over vuurwerk.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:51

superpony schreef:
LWDaisy schreef:

Maar ook voor drones zullen er echt regels moeten komen en het is echt niet te zeggen dat dieren dat niet eng vinden.

Voor drones zijn al regels. En ik vermoed dat ze een stuk minder eng zijn omdat er geen enorme knallen en andere geluiden vanaf komen.
Ook geen lichtflitsen.

superpony schreef:
1 Centrale show is te begrijpen. Maar als een hele wijk samen met drones gaat spelen, wordt het ook een rotzooi in de lucht.

En omdat die rotzooi in de lucht al dreigde te ontstaan (o.a. storend voor vliegverkeer) zijn er dus al regels.
Ik denk dat een show prachtig kan zijn. Denk b.v. aan de Hogmanay in

superpony schreef:
En het is echt vreselijk als er iets naars gebeurt, echt. Maar we moeten ook wel echt serieus kijken naar waarom het ergens goed fout gaat en ergens anders wel goed gaat. Mensen kunnen ook tips en advies van elkaar overnemen, maar dat is zeker bij paardenhouders vaak onwijs moeilijk.

Wij hebben ze bijv vanaf December al beperkt staan. Dat wil zeggen dat een buitenste pad afgesloten is, waar evt mensen iets kunnen gooien.
En wat wij belangrijk vinden is dat ze juist dicht bij elkaar blijven en niet verschillende kanten op gaan en dan elkaar kwijt zijn, dwars door alles heen naar elkaar toe willen etc.

Er zijn veel goede adviezen voor stallen en veel doen ook echt hard hun best om ellende te voorkomen, maar het probleem is niet alleen O&N nacht. Dus ook de omstandigheden voor die tijd buiten en daar is vaak minder aandacht of advies voor.

En dan zie en hoor ik dat mensen buiten paarden voor 1,2 of 3 nachtjes op een stal gaan zetten. Ik heb daar echt zoveel ellende mee gezien. Dat zijn zoveel veranderingen en spanningen in te korte tijd vaak. Ik zou als stal dat ook niet willen.

Mijn paarden zijn gewend om als het donker is op stal te staan. En ook op stal heb ik een paard dat 1 brok stress is als er vuurwerk wordt afgestoken. De tranen springen mij in de ogen als ik dat weer zie op oudjaarsavond. Of als ik besef dat de hond van de buren een hel doorstaat omdat hij doodsbang is voor vuurwerk. Zo bang dat hij een tijdje geleden uit een goed afgesloten tuin wist te ontsnappen toen er vuurwerk afgestoken werd en hij dagen lang zoek was.
Dit zijn maar 2 voorbeelden, maar er zijn er veel meer.
En waarom? Omdat mensen vinden dat ze hun traditie in ere moeten kunnen houden.

superpony schreef:
Het is vreselijk voor de natuur en dat is echt moeilijk om te voorkomen. Maar er zouden ook vuurwerk vrije zones gemaakt kunnen worden, waar mensen met honden en of paarden naartoe kunnen. Veel zullen het thuis oplossen, maar als mensen dan weg willen, dat ze ook echt garanties hebben op een vuurwerk vrije plek.

Vuurwerkvrije zones helpen maar beperkt. Als er in ons dorp geen vuurwerk afgestoken mag worden, maar een dorp verderop wel dan staat mijn paard nog vol stress op stal.
En wat dacht je van de vuurwerkvrije vakantieparken waar naast het park nog 'gewoon' vuurwerk mag worden afgestoken?

superpony schreef:
Maar goed, dat helpt allemaal niet tegen het illegale afsteken wat je nu ook hebt en daar is gewoon niet genoeg tegen op te treden. Dat een enkeling wordt gepakt is heel leuk, maar al die anderen gaan gewoon door en hebben mens en dier wel ellende van.

Je kan niet op naam, afkomst, opleiding or whatever selecteren, want dan mis je een groep en veel lopen ook mee.
Betere voorlichting, jonger voorlichten en ouders aanspreken.

Het gaat niet alleen illegaal vuurwerk. Het gaat om al het vuurwerk.
In een tijd waar we dierenwelzijn en milieu zo belangrijk vinden past het gewoon niet meer.

superpony schreef:
De officiele verkooppunten voldoen al aan veel regels en willen ook wel voorlichten op gevaar, gebruik van een lont, bril etc. Dat zijn niet de probleemgevallen.

En nog gebeuren er ongelukken. Het is toch redelijk bizar te noemen dat we denken met regels explosief materiaal veilig in woonwijken onder te kunnen brengen voor verkoop?

superpony schreef:
En als je nu hoort over Tarwekamp wat de reden was en dat hoogst waarschijnlijk iemand niet de impact heeft kunnen beoordelen van zo een bom, dan is het echt dweilen met de kraan open.
En dan enkele dagen later weer op iets kleinere basis, waar blijkbaar extra snel brandbaar materiaal was toegevoegd.

Ook zonder vuurwerk kan je alles zo makkelijk maken. En dat is gevaarlijker dan het gewone ouderwetse vuurwerk wat aan regels moet voldoen.

Tja.... als je dat verband niet kan leggen, is het dan wel veilig om wat voor vuurwerk dan ook te mogen afsteken?

Experts geven aan dat de vuurwerkbommen zijn te linken aan onze vuurwerkcultuur.
Eerlijk gezegd is dat voor mij een extra argument om voor een vuurwerkverbod te zijn.
https://www.nu.nl/nujij/6339418/cobra-a ... ltuur.html

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 20:39

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 20:50

Blacky94 schreef:
mylittlejoy schreef:
Maar Blacky, dat heeft toch helemaal niets te maken met het legale vuurwerk? Zowel qua zwaarte als periode is wat jij omschrijft illegaal. Een volledig vuurwerkverbod verandert daar niets aan, ook omdat dit spul waarschijnlijk al uit het buitenland komt. Van mij mag er zwaar gecontroleerd en bestraft worden op illegaal vuurwerk. Dat zou al een hoop schelen.

Vuurwerk zelf hoeft van mij niet weg; ik hou ervan en zou het missen, ondanks dat ik zelf niets afsteek. Maar ik denk dat er wel oplossingen te bedenken zijn waardoor we een tussenweg kunnen vinden tussen oorlogsgebied en alles verbieden.

Maar dit is dus niet te doen. We hebben jarenlang gedoe gehad met o.a. de politie, gemeente, woningbouw en wijkagent. Maar ze moeten ze op heterdaad betrappen willen ze ze kunnen oppakken. Er zijn een paar weken terug voor het eerst in alle jaren dat bewoners er om vroegen, camera's geplaatst. Maar die gaan eind januari ook weer weg.
En het klopt, illegaal vuurwerk ga je er wrs niet volledig mee tegenhouden. Maar ook met legaal vuurwerk valt genoeg schade aan te richten. Er werden van die potten onder ons appartement gezet (want we woonden boven een onderdoorgang, dus dat is leuk want dan kan het "nergens" heen), en (lawine?)pijlen werden afgebroken en naar elkaar/richting huizen/op balkons gegooid. Tot in hoeverre die potten en pijlen wel of niet legaal waren weet ik niet, maar mensen hebben imo duidelijk bewezen niet fatsoenlijk met vuurwerk om te kunnen gaan. Elk jaar hadden we tijdens O&N wel politie en brandweer in de straat omdat er weer eens auto's en wat dan ook in de fik stonden. Er is elk jaar ik weet niet hoeveel duizenden/miljoenen euro's aan schade. Daar zal illegaal vuurwerk zeker een rol in spelen maar ook door legaal vuurwerk vindt meer dan genoeg schade plaats.

Ik had collega's die een legale vuurpijl onder het dak kregen... ze konden in hun pyama uit hun brandende huis klimmen.

Schade op daders verhalen is meestal ook onbegonnen werk, want bewijs het maar eens wie het was. Wat dus ook het probleem is met handhaven van een verbod, helaas. Ik moet wel zeggen dat 40 jaar geleden, je letterlijk de héle maand december voortdurend vuurwerkgeknetter hoorde in de stad Leiden. Jaren later was ik er nog eens, in december en... geen geknetter.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:35

Lekker afschaffen die zooi.

Hier al zo lang knallen te horen.
Heb er een keer de politie voor gebeld, maar die komen enkel als ik weet wie het zijn en waar ze wonen...

Het is ook echt iets typisch Nederlands, geloof ik. Denken dat regels er voor de sier zijn. Mensen die denken dat ze zo speciaal zijn dat de regels voor hen niet gelden.
Echt om te kotsen, die mentaliteit. :r