Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:39

mvdende schreef:
Benzz schreef:
Mvdende, wanneer mogen vluchtelingen hier wel blijven? Wat maakt dat dit land volgens jou, van jou is?

Een vluchteling mag nooit blijven, zolang/ zodra het veilig is in hun thuisland....en veilig bedoel ik: geen directe levensbedreiging!

Ze zijn hier welkom zolang ze in hun thuisland wél direct met hun leven bedreigd worden, dus door bijvoorbeeld bommen/ aanslagen.

Zodra die bedreiging weg valt, moeten ze terug naar hun thuisland, er is dan echter wat betreft veiligheid géén reden meer om in Nederland te blijven.

Dat zou altijd de insteek moeten zijn: tijdelijke opvang in een noodsituatie, maar terugkeer zodra enigszins mogelijk.

Wil een vluchteling zich definitief vestigen in Nederland en is het land van herkomst geclassificeerd als "veilig land"? Dan zou hij/ zij de normale emigratie/immigratie procedure moeten volgen, welke voor eenieder andere immigrant uit eenieder ander land geldig is!!

In dit geval dus gelijke monniken, gelijke kappen, of het een Canadees, Australiër, Chinees, Tanzaniaan of Marokkaan of wie dan ook is.

Voldoe je aan alle eisen voor immigratie, dan ben je van mij part gewoon welkom in Nederland.

Maar vluchtelingen die maar besluiten hier te willen blijven terwijl het (ondertussen) weer veilig is in hun eigen land, maar die óók niet netjes de volledige immigratie procedure willen/ gaan volgen, vallen voor mij onder de noemer "economische vluchteling" iemand die niet het thuisland ontvlucht ivm direct levensgevaar, maar iemand die het thuisland ontvlucht omdat hij/zij een grote zak geld/ een huis/ gratis zorg enz ziet in Nederland terwijl er thuis "niet zo veel" aan de hand is kwa veiligheid, maar er een belabberde economie heerst.....

Economische vluchtelingen zouden NOOIT asiel moeten mogen krijgen!

En waarom vind ik dat Nederland van mij is? Of van ons autochtone Nederlanders? Omdat ik/wij hier geboren zijn, omdat wij samen onze ouders/ grootouders dit land hebben gebracht tot waar het nu is. De reden dat Australië van de Australiers is, Nieuw Zeeland van de Nieuw Zeelanders enz.

Mijn god, hoe krijg je het je toetsenbord uit. Echt een aanwinst voor dit land, jij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:42

anjali schreef:
Ik zag zojuist op het nieuws (RTL4) dat hele hordes Syriers die naar de landen daar in de buurt zoals Turkije waren gevlucht nu terugkeren. Er staan zelfs lange files van auto's.

Turkije wil ze al jaren kwijt en is er dus actief vervelend tegen. Dus dan terug willen is niet zo gek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:44

mvdende schreef:
Benzz schreef:
Mvdende, wanneer mogen vluchtelingen hier wel blijven? Wat maakt dat dit land volgens jou, van jou is?

En waarom vind ik dat Nederland van mij is? Of van ons autochtone Nederlanders? Omdat ik/wij hier geboren zijn, omdat wij samen onze ouders/ grootouders dit land hebben gebracht tot waar het nu is. De reden dat Australië van de Australiers is, Nieuw Zeeland van de Nieuw Zeelanders enz.

Oh wow… Uit het land gezette criminelen die daar de originele bevolking uitgemoord hebben om er zelf hun land van te maken…
Lekker voorbeeld ook.

Jij woont alleen in NL omdat uit puur toeval jouw wieg er stond.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:44

mvdende schreef:

Zo dan...

Citaat:
*Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen*

Jij hebt gewerkt aan hoe het land nu is?
:+

Lieser

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:46

Niet alleen Duitsland maar ook Oostenrijk en Zweden schorten voorlopig alle asielprocedures van Syriërs op vanwege de val van het regime van president Assad.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:46

Brainless schreef:
Citaat:
*Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen*
<3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:49

mvdende schreef:

Gelukkig heb jij het land mee gebracht tot wat het nu is ja }:0
Zelf te lui om te werken maar wel als eerste op de barricades staan als mensen die oorlog en geweld ontvluchten ook een inkomen krijgen. Foei foei foei toch :x

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:53

Als je Australië aankaart als voorbeeld van een land wat zichzelf gemaakt heeft ben je echt af. Want dan heb je gewoon écht geen verstand van internationale (geo)politieke zaken. En het is prima om geen verstand van internationale geopolitieke zaken te hebben, maar laat de discussie dan in godsnaam wél aan je voorbijgaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:55

tamary schreef:
anjali schreef:
Ik zag zojuist op het nieuws (RTL4) dat hele hordes Syriers die naar de landen daar in de buurt zoals Turkije waren gevlucht nu terugkeren. Er staan zelfs lange files van auto's.

Turkije wil ze al jaren kwijt en is er dus actief vervelend tegen. Dus dan terug willen is niet zo gek.

Zouden er ook mensen bestaan die zo leuk zijn dat (vrijwel) iedereen ze zou willen "hebben" in zijn land of omgeving?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:03

mvdende schreef:
Hoe kan het zo zijn, dat een vluchteling méér financiële hulp krijgt dan een Nederlander in de bijstand

Hoe kan het zo zijn dat jij met je vaste lage energietarieven toendertijd in aanmerking kon komen voor de tegemoetkoming voor de energiekosten en een ander die werkt hier niet voor in aanmerking kon komen terwijl duizenden of misschien miljoenen huishoudens niet wisten hoe ze de energierekening moesten betalen?
Hoe kan het zo zijn dat jij wel in aanmerking kan komen voor allerlei andere extraatjes terwijl ik wel sta te werken voor mijn stukje uitkering?(Al werk ik liever voor m'n geld dan dat ik mijn handje ophoud bij de overheid)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 20:05

Lieser schreef:
Niet alleen Duitsland maar ook Oostenrijk en Zweden schorten voorlopig alle asielprocedures van Syriërs op vanwege de val van het regime van president Assad.

Ik vraag me toch wel af waarom. Het is niet dat Syrië in één klap veilig is, er is zoveel onzekerheid. Niemand weet of het überhaupt weer veilig wordt.

Hoe lang willen ze de aanvragen dan laten liggen? Een maand? 3 maand? Een half jaar?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:06

En de coalitie hier wil dat ook gaan doen San. Zullen een aantal personen in dit topic wel fijn vinden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:09

mvdende schreef:
Hoe kan het zo zijn, dat een vluchteling méér financiële hulp krijgt dan een Nederlander in de bijstand

En hoe kan het zo zijn dat iemand ‘boehoe, ik kan echt niet werken, want beperkingen en een zwaar leven’ claimt dat Nederland van haar is omdat zij het meegeholpen heeft op te bouwen….
Yeah right. De enige die dat hebben gedaan zijn onze voorouders die in je jaren ‘40-‘50-‘60 de boel hebben opgebouwd na de oorlog.
Wij zijn hier enkel maar door puur toeval geboren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:09

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:16

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:20

Mijn collega, een Syrische vluchtelinge van Koerdische origine, heeft er een hard hoofd in: ze voorspelt dat binnen een week er weer ambras is, tussen pro Turkse groepen en de andere kant, wie dat dan ook mag zijn (ben geen expert in dit conflict, ik begin nu pas een beetje te snappen wie tegen wie vocht, maar nog niet helemaal).

Persoonlijk had ik wel al gehoord dat diegene die de macht gegrepen hebben, best wel gematigd geworden zijn, dus die geef ik graag het voordeel van de twijfel. Bovendien is het ook wel typisch islam dat men de "overwonnenen" spaart, dus wie niet gaat vechten tegen de nieuwe leiders, zou geen risico lopen.

Heb ik het trouwens goed gelezen dat Israël weeral één en ander gebombardeerd heeft in Syrie? -:(-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:21

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:23

purny schreef:
mvdende schreef:

Hoe kan het zo zijn dat jij met je vaste lage energietarieven toendertijd in aanmerking kon komen voor de tegemoetkoming voor de energiekosten en een ander die werkt hier niet voor in aanmerking kon komen terwijl duizenden of misschien miljoenen huishoudens niet wisten hoe ze de energierekening moesten betalen?
Hoe kan het zo zijn dat jij wel in aanmerking kan komen voor allerlei andere extraatjes terwijl ik wel sta te werken voor mijn stukje uitkering?(Al werk ik liever voor m'n geld dan dat ik mijn handje ophoud bij de overheid)

Zo. Behoorlijk persoonlijke aanval....

Ik kreeg de energietoeslag omdat ik me netjes aan alle regels houdt én binnen de doelgroep viel kwa inkomsten en vermogen enz.

Binnen de gestelde inkomsten eisen en vermogen eisen enz vallen geeft die recht op "allerlei extraatjes"! Dat jij daar geen recht op hebt, betekend dus dat jouw inkomsten of vermogen te hoog is, waarschijnlijk omdat het jou wél gelukt is een passende werkplek te vinden en dus hogere inkomsten hebt dan ik per maand.

Ondertussen ben ik trouwens wél gewoon "aan het werk" 2 dagen per week, al is het geen betaald werk...

Verder hoort dit niet in dit topic thuis!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:25

_chou schreef:
Maar het is toch gek dat er ook mensen zijn die hier willen blijven omdat ze een leven hebben opgebouwd :?

Wij emigreren toch ook, vind je dat dan ook niet kunnen?

Emigreren is wat anders dan vluchten.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:29

@mvdende wel kunnen uitdelen maar niet kunnen incasseren.. prachtig dit, zo typisch. Zoals ik al eerder zei, ik hoop dat jij nooit een oorlog hoeft te ontvluchten.

Je zou je best eens wat dankbaarder mogen opstellen voor het vangnetsysteem waar jij op dagelijkse basis gebruik van maakt. Waar je niks aan kunt doen allicht, maar je houding is echt stuitend.

En ja, ik kom zelf uit een bijstandsgezin. Heb zelf van een uitkering geleefd. En nee, ik stem niet op de VVD. Voordat ik dat als tegenargument krijg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:32

mvdende schreef:
Zo. Behoorlijk persoonlijke aanval....

Ik kreeg de energietoeslag omdat ik me netjes aan alle regels houdt én binnen de doelgroep viel kwa inkomsten en vermogen enz.

Binnen de gestelde inkomsten eisen en vermogen eisen enz vallen geeft die recht op "allerlei extraatjes"! Dat jij daar geen recht op hebt, betekend dus dat jouw inkomsten of vermogen te hoog is, waarschijnlijk omdat het jou wél gelukt is een passende werkplek te vinden en dus hogere inkomsten hebt dan ik per maand.

Ondertussen ben ik trouwens wél gewoon "aan het werk" 2 dagen per week, al is het geen betaald werk...

Verder hoort dit niet in dit topic thuis!

Het is maar net hoe je het interpreteerd.
Jij vroeg je af waarom vluchtelingen meer financiële bijstand kregen dan iemand in de gewone bijstand? Nou net zoals je zelf aangeeft, doordat je je aan allerlei regeltjes houdt.
Enne..ik dacht dat je niet extra mocht werken van het UWV? Of mag dat ineens wel?

Niet dat ik het niet goed vind, ik vind juist dat mensen met een uitkering een stukje bij moeten kunnen dragen aan hun uitkering indien mogelijk, ook al is het maar een paar uurtjes per week.

Maar top dat je nu een aantal uurtjes per week bezig bent, het begin is er.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:36

Marije_jiplover schreef:
Ook Nederland zet Syrische asielverzoeken voorlopig in de ijskast - https://nos.nl/l/2547718

Ik vermoed dat er een "we willen zeker weten dat er geen Assad regime figuur tussen zit die in de gevangenis thuis hoort" factor bij zit. Dat soort oeps foutje ellende hebben we al eerder gehad met asielverzoeken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:40

xPabloBokt schreef:
@mvdende wel kunnen uitdelen maar niet kunnen incasseren.. prachtig dit, zo typisch. Zoals ik al eerder zei, ik hoop dat jij nooit een oorlog hoeft te ontvluchten.

Je zou je best eens wat dankbaarder mogen opstellen voor het vangnetsysteem waar jij op dagelijkse basis gebruik van maakt. Waar je niks aan kunt doen allicht, maar je houding is echt stuitend.

En ja, ik kom zelf uit een bijstandsgezin. Heb zelf van een uitkering geleefd. En nee, ik stem niet op de VVD. Voordat ik dat als tegenargument krijg.

Ik ben zeker onwijs dankbaar voor het land en het systeem waarin ik leef!

Alleen ik zie het gebeuren, dat door teveel druk op dat systeem, door vergrijzing maar voornamelijk door de vluchtelingen (en helaas ook door de mensen die expres misbruik van het systeem (hebben) maken) dat dit systeem uit z'n voegen aan het klappen is!... als het een handje vluchtelingen zou zijn, hoor je mij niet, maar het zijn er gewoon domweg te veel, en de meeste willen na enkele jaren veilig en luxe leven (in vergelijking met het thuisland) in Nederland, niet meer terug naar de puinhopen van hun eigen land. Maar er blijven steeds meer vluchtelingen binnen komen.... ergens gaat de boel een keer écht klappen, dan stort ons sociaal systeem helemaal in.... en ja, dan zit ik met de gebakken peren....aangezien ik inderdaad volledig afhankelijk ben van een jonggehandicapten uitkering.

Dus moet er iets veranderen, vluchtelingen opvangen in de eigen regio, door stromen terug naar thuisland indien voldoende veilig zodat er plaats gemaakt wordt voor nieuwe vluchtelingen uit een nieuw conflict gebied (want een wereld zonder oorlogen is een utopie)

Alles maar met open armen blijven ontvangen in Nederland gaat ons een keer de kop kosten, is het niet doordat ons sociale stelsel een keer bezwijkt onder de druk, dan is het wel omdat de gemixte groepen vluchtelingen hier in Nederland verder gaan met het uitvechten van hun strijd....

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:43

Maar waarom heb jij dan meer recht om in Nederland te wonen en een uitkering te ontvangen dan iemand die voor oorlog vlucht?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:46

Pandora2 schreef:
België schort ook tijdelijk de behandeling van Syrische dossiers op lees ik. De mensen hebben wel nog steeds recht op opvang gelukkig.
https://www.hln.be/binnenland/commissar ... ~ae8896a3/

Drama voor hen die vrezen voor hun veiligheid. Heb een fijne Syrische collega, 2 kleine kindjes met Oekraïense vrouw. Maar zijn opa diende in het leger dat 40 jaar geleden vader Assad steunde. De familie had onder Assad niet te vrezen maar nu... Hoorde vandaag dat ze het land proberen verlaten. Laten we ondanks de bedenkelijke stellingen van sommige bokkers nooit vergeten dat het over mensen gaat!

En over die fabel dat als asielzoekers weg zijn de woningnood vermindert: we hebben zelf enorme druk op de woningmarkt veroorzaakt door te scheiden... Er zijn hier relatief veel eenoudergezinnen/ alleenstaanden tov families (dus min. 2 volwassenen en kinderen). Dat is gewoon een feit.