"Bovaer" in koeienvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 11:24

Kinke schreef:
Je komt op mij zo rigide over Anjali. Net wat Tienus zegt, en je kunt volgens mij ook wel Demeter melk in de supermarkt kopen en er zijn overal genoeg eieren te kopen van kippen die gewoon rondscharrelen en waar geen haan bij loopt

Ik koop bij AH melk van Kalverliefde. Eieren heb ik helemaal geen behoefte aan- zelfs als ik zelf hobbykippen zonder haan zou hebben dan zou ik hun eieren niet eten maar weggeven. Je mag best vnden dat ik rigide ben, dat is ook zo. vandaar dat ik me veel meer tot het Jainisme aangetrokken heb gevoeld dan tot het enigszins verwante maar helemaal niet rigide Boeddhisme. Dat juist door zijn in mijn ogen veel te gemakkelijke houding heel veel aanhangers heeft gekregen en het Jainisme helemaal niet. Ik heb graag wat pittigs.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 11:00

tammiebels

Re: "Bovaer" in koeienvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 11:27

Ik moest inderdaad gelijk aan je denken toen ik dat gisteren las. Met bovenstaande hebben jullie geen ervaring?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 11:41

Gelukkig niet, geen zieke of dode koeien hier.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 16:08

Ik las het gisteren ook. Dus het is ongezond als je het inademt, maar het is ook nog eens slecht voor de koeien. Best triest. Ik denk dat je niet moet proberen om een koe 'aan te passen'. Elke koe stoot CO2/methaan/amoniak uit en dat is puur natuur. Daar moet je dus niets aan willen veranderen, dat is nu wel duidelijk. Triest voor de boeren (en de koeien).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:37

Maar ja, als je de uitstoot per koe niet verminderd, wel minder wil/ moet uitstoten dan blijft alleen een andere optie over (minder koeien) en dat willen velen ook niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:39

Willen ze wel maar dan moet het wel rendabel blijven dus de prijs voor zuivel en rundervlees enorm omhoog. En dat wil de consument weer niet..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:40

Elisa2 schreef:
Willen ze wel maar dan moet het wel rendabel blijven dus de prijs voor zuivel en rundervlees enorm omhoog. En dat wil de consument weer niet..

Yup en zo hangt alles in elkaar

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:45

De koeien moeten weg om fossiele brandstoffen te kunnen blijven gebruiken. Spoiler : als die weides natuur worden incl. herkauwende herten, etc. veranderd er aan dat methaan verhaal weinig tot niks ...
En ondertussen stoot de fosiele sector door o.a. affakkelen e.d. ook zat vermijdbaar methaan uit dat opgelost kan worden en mogelijk nog winst oplevert ook.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:39

Afbeelding
Juval? Kun jij hier iets zinnigs over zeggen? Kan dit kloppen?

Kwam dit in een groep tegen op fb, even screenshot gemaakt (zonder namen)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:41

Dit klopt niet, je moet 60 mg per kg droge stof voeren.
Bij een opname van 21 kg droge stof zit je ongeveer op de 12 gram net zo als in NL.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:25

Volgens mij krijgen koeien die "biologische" melk geven dit middel niet? Op de verpakking van de biologische melk die ik koop staat dat deze koeien alleen biologisch voer krijgen. Daarbij zouden ze ook veel weidegang krijgen dus in gras zit het niet. Maar in de winter is er vrijwel geen gras. In dit topic zitten ook melkveehouders, die kunnen hier waarschijnlijk meer over vertellen?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

Klopt, 3-NOP is niet goedgekeurd voor biologische boeren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:53

anjali schreef:
Volgens mij krijgen koeien die "biologische" melk geven dit middel niet? Op de verpakking van de biologische melk die ik koop staat dat deze koeien alleen biologisch voer krijgen. Daarbij zouden ze ook veel weidegang krijgen dus in gras zit het niet. Maar in de winter is er vrijwel geen gras. In dit topic zitten ook melkveehouders, die kunnen hier waarschijnlijk meer over vertellen?

In de winter krijgen ze gewoon mais en kuil en bio brok. Zolang de mais en kuil niet bemest is met kunstmest en bespoten is met middelen die niet ggk zijn wordt er gewoon voldaan aan het bio label.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

tammiebels schreef:
[ Afbeelding ]
Juval? Kun jij hier iets zinnigs over zeggen? Kan dit kloppen?

Kwam dit in een groep tegen op fb, even screenshot gemaakt (zonder namen)

Het is wat IvankBacardi zegt, 60mg per kg droge stof. Dus als een koe ongeveer 20 kg voer (droge stof) krijg, zit daar ongeveer 12 gram Bovaer in. Dat voeren wij dus ook.

Maar als er 60gr per koe per dag wordt gegeven, dan is dat wel een overdosering. En daar zouden dus de problemen vandaan kunnen komen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

Zou het een stukje lost in translation zijn? Zou wel heel banketstaaf zijn zeg :(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 9 min geleden

Bovaer komt van de chemische fabriek DSM (als ik me niet vergis). Koeien en ander vee krijgen de schuld van het slechte milieu waar toch voornamelijk mensen de veroorzakers van zijn. En dan moeten zij verplicht chemische toevoegingen aan hun voer krijgen waar ze ziek van kunnen worden. Volgens internet wordt bovaer gemaakt van salpeterzuur (!!!!!) en alcohol. :(