Wolven, even mijn hart luchten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 19:54

DuoPenotti schreef:
Ik zie ook niet waar manzano onvriendelijk is.
Ik begrijp haar niet dat je pro wolf kunt zijn als je weide dieren hebt. Maar dat is mijn probleem. :+

Dat kan ook niet, maar daar moet dat soort mensen zelf achter komen, helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:10

manzano schreef:
Elisa2 schreef:
Hulde voor Johan Derksen.

Ik merk het ook wel dat de meningen verdeeld zijn, maar ook onder dierenhouders zelfs. Is prima, ik snap dat iedereen er anders in kan staan. Maar dat vingertje wijzen schiet mij ook in het verkeerde keelgat (sowieso trouwens, niet alleen bij dit onderwerp) Bij dit onderwerp wordt er wel heel erg makkelijk over gedaan en alsof alle dieren altijd bestemd zijn voor de slacht.

Ach dat vingertje wijzen gebeurt andersom net zo goed hoor. Ik woon al jaren midden in wolvengebied én ik heb dieren. En NEE ik maak me geen zorgen om de wolf en ik ben niet anti-wolf. Velen buren met mij.... Maar als je dat hardop zegt krijg je letterlijk doodsbedreigingen voor jezelf of je dieren van anti-wolf mensen. Dus we houden tegenwoordig allemaal ons mond maar gewoon.
Dus ga alsjeblieft niet doen alsof de anti-wolf mensen zo heilig zijn in hun "campagne".

Waar doe ik dat dan?

Je had je punt ook wel kunnen maken zonder die laatste zin.

Ben zelf ook van de nuances dus snap de felle reactie eerlijk gezegd niet zo goed.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:15

BarbaLala schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik begrijp haar niet dat je pro wolf kunt zijn als je weide dieren hebt. Maar dat is mijn probleem. :+

"Dat soort" >;) >;)
Dit is dus precies wat ik bedoel....

En zo blijft een gesprek dus onmogelijk en ga ik wéér lekker mn mond houden omdat een tegengeluid gewoon onmogelijk is zonder dat je wordt weggezet als een of andere idioot. Dit draagt alleen maar bij aan de polarisatie en niet tot een oplossing.

Jessix

Re: Wolven, even mijn hart luchten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:38

Ik vind pro- en antiwolf dan ook wel weer twee uiterste. Zit wel een heel groot grijs gebied in en daar zit ik ergens met mijn mening. En die mening is dan gebaseerd in NL. In Canada zou ik waarschijnlijk een andere mening hebben, want ik vind de wolf een schitterend dier.. Alleen niet in NL en niet in de grote getallen waar we nu mee te maken hebben/krijgen. In mijn beleving is dat voor niemand leuk, niet voor de mens en ook niet voor de wolf. Maar ik noem mezelf zeker geen anti wolf en voel me ook niet thuis in de commentaren die ik vaak lees onder de meldingen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:43

Manzano dat zou ik jammer vinden. De sfeer was erg prettig hier. Het is jammer dat het deze kant op gaat. Iedereen heeft andere ervaring en staat er anders in. Dat is soms lastig te begrijpen, maar juist door ervoor open te staan en respectvol met elkaar om te gaan kun je er wel meer begrip voor krijgen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:56

manzano schreef:
BarbaLala schreef:

"Dat soort" >;) >;)
Dit is dus precies wat ik bedoel....

En zo blijft een gesprek dus onmogelijk en ga ik wéér lekker mn mond houden omdat een tegengeluid gewoon onmogelijk is zonder dat je wordt weggezet als een of andere idioot. Dit draagt alleen maar bij aan de polarisatie en niet tot een oplossing.

Ik denk dat dit topic überhaupt niet de plek is om de discussie waar jij op uit bent, te voeren.
Misschien een idee om zelf een topic openen?

Ik ga de discussie dan ook bewust NIET met je aan want daar heb ik helemaal geen behoefte aan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 20:56

Jessix schreef:
Ik vind pro- en antiwolf dan ook wel weer twee uiterste.

Dit topic gaat überhaupt niet over pro of anti, maar over zorgen rondom de situatir en wat dit met mensen doet.
Punt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:07

Of je nu pro of anti bent of er tussen in. Er is niks mis met een stevige discussie. Ook al ben je het niet met elkaar eens.

In Nederland gaat het wel heel erg ver met de wolf.
Maar goed, hier durven bestuurders ook gewoon niet in grijpen.

Blablabla bladiebla. Verder komt het niet.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/382098 ... onhoudbaar

Ja het is onhoudbaar. Dat ziet iedereen, dus dat hoeft de burgemeester niet nog eens te benoemen.
Maar er gebeurt niets. Doodsbang om een proces aan de broek te krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:12

Goof schreef:
Jessix schreef:
Ik vind pro- en antiwolf dan ook wel weer twee uiterste.

Dit topic gaat überhaupt niet over pro of anti, maar over zorgen rondom de situatir en wat dit met mensen doet.
Punt.

Voor mij hoort dit er wel bij. Als jij dat niet wil lezen dan sla je mijn berichten over. :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 21:31

BarbaLala schreef:
DuoPenotti schreef:

Jij wil niet discusieren, waarom dan deze reactie?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:16

manzano schreef:
Wat is er onvriendelijk aan dan? Ik geef alleen een tegengeluid.
De doodsbedreigingen in mn inbox vind ik wél onvriendelijk. Dat is niet heel gek denk ik.

Wintu schreef:
Ik word enorm boos van al die mensen die er niet mee van doen hebben, die aan mensen die er wel mee te maken hebben, wel even vertellen hoe het moet en zich niet aan moeten stellen. Neem maar een hond, zet maar een hek. Enorm boos op mensen die het enkel over boeren of schapen hebben. Je het standaard fout doet of een hekel aan je dieren hebt als je aanval hebt gehad. Dat constante vergelijken met de slacht, mensen die dat voor het schaap hetzelfde vinden.
Maw mensen die nergens iets van weten, niks met vee te maken hebben, doen hier hun zegje over en de overheid laat het geworden. Enorm boos en teleurgesteld en machteloos word je er van. De kloof tussen mensen wordt enkel groter en het platteland mag het weer uitzoeken.

Als ik dan toch eerlijk moet wezen met wat het met me doet :o

Dit alles over 1 kam scheren en generaliseren vind ik net zo vervelend en dan mag ik toch ook eerlijk zijn wat het met me doet. Ieder zn mening en perspectief.

Ik vind de toon erg onvriendelijk, met de hoofdletters en de woorden tussen aanhalingstekens en he suggereren van hypocrisie. Maar ik heb vaker je reacties in wolventopics gelezen en die zijn van de zelfde aard, dus misschien is het jouw aard van reageren.

Verder vind ik het niet netjes om de schijn te doen wekken dat je doodsbedreigingen op bokt krijgt in je PB en wanneer iemand anders zegt dat je daar dan werk van moet gaan maken, omdat dat alle fatsoensnormen te buiten gaat, kom je daar ineens op terug, maar dat je dat in eerste instantie toch post vind ik dan weer onaardig en snap ook niet wat je er mee wilt bereiken.

Wat jij verder van een wolf vindt, dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Iedereen zijn mening, er zijn maar weinig mensen erg zwart wit. Je hebt het over polarisatie, maar dat doe je zelf evengoed?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:19

Jessix schreef:
Ik vind pro- en antiwolf dan ook wel weer twee uiterste. Zit wel een heel groot grijs gebied in en daar zit ik ergens met mijn mening. En die mening is dan gebaseerd in NL. In Canada zou ik waarschijnlijk een andere mening hebben, want ik vind de wolf een schitterend dier.. Alleen niet in NL en niet in de grote getallen waar we nu mee te maken hebben/krijgen. In mijn beleving is dat voor niemand leuk, niet voor de mens en ook niet voor de wolf. Maar ik noem mezelf zeker geen anti wolf en voel me ook niet thuis in de commentaren die ik vaak lees onder de meldingen.

Ik denk dat dat voor veel mensen in dit topic geldt ook.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 23:22

Kunnen we het on-topic houden? Gewoon over de emoties die komen kijken bij de wolven icm met onze dieren en onszelf?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:25

Gezellig zo. Mensen mogen gewoon blij zijn met de aanwezigheid van wolven. Sommige van mijn goede vrienden waren dat ook. En die vonden het maar vreemd dat ik vijf jaar geleden een hoog raster om delen van m'n tuin heb gemaakt. Inmiddels kijken ze er zelf ook een beetje anders tegenaan.
Maar er is nooit een onvertogen woord gevallen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 00:31

Ik insinueer nergens dat de bedreigingen op bokt waren. Dat lees je er zelf in. Ik heb alleen het woord inbox genoemd, niet dat het over bokt ging of wat dan ook. Door de betreffende post bedacht ik me dat het misschien zo was opgevat (al kan de term beheer ook buiten bokt bedoeld zijn), dus vandaar de verduidelijking. Niet meer en niet minder. Je moet geen woorden in de mond leggen die er niet zijn.

Ik heb er overigens uiteraard ook melding van gedaan bij de desbetreffende beheerder.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 01:05

MyChoice schreef:
Kunnen we het on-topic houden? Gewoon over de emoties die komen kijken bij de wolven icm met onze dieren en onszelf?

Maar dit zijn toch emoties of wil je alleen zorgen en stress delen? Ieder ervaart andere emoties, die wat mij betreft ook wel onder invloed zijn van hoe pro- of anti wolf je bent en in hoeverre je er daadwerkelijk mee te maken hebt.

Ik woon in een laantje met 5 huizen. Degene zonder dieren vinden het geweldig dat er wolven rondlopen. Degene met een hondje vinden het een beetje spannend en ik met pony’s en paarden heb al wel de nodige stress gehad. Een half jaar geleden vroeg ik me af of het zou wennen en in mijn geval is dat gelukkig ook gebeurd. Voor mezelf heb ik totaal geen angst, ook nooit gehad. Met mijn hond ben ik voorzichtig maar geniet inmiddels wel weer van het wandelen. En mijn paarden zijn zo goed mogelijk beschermd. Natuurlijk vind ik het jammer dat het leven vooral voor mijn dieren wel anders is geworden. Maar ik woon nou eenmaal middenin de bossen waar nu ook wolven zijn. En als ik het nieuwe wolvenplan zo zie gaat daar voorlopig niets aan veranderen.

Ik ben er dus wel kalm onder en ook niet meer zo gefocust op alle zichtmeldingen. De aanvallen monitor ik wel maar ook dat zegt voor mij niet meer zo veel. Ze kunnen morgen bij mij op erf lopen ongeacht waar ze gisterenavond waren. Dus dat zijn zo’n beetje mijn emoties over de wolf. Ik ben er wel aan gewend geraakt.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-24 08:38

Ik bedoel dat moddergooien onderling, daar is dit topic niet voor :-)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 09:05

MyChoice schreef:
Ik bedoel dat moddergooien onderling, daar is dit topic niet voor :-)

Nee zeker niet. Het veroorzaakt al genoeg ellende zonder dat we elkaar gaan aanvallen. :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:16

Ik heb weer een slechte nacht gehad door de zorgen om mijn pony's na de wolvenoverval in Oudehorne. Soms lijkt het te wennen, het leven met de gevaren van de wolf. Maar dan weer grijpt het me bij de keel wanneer het bijvoorbeeld pony's betreft of wanneer er schapen op misschien 2 kilometer afstand worden gedood.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:40

josien_m_ schreef:
Ik heb weer een slechte nacht gehad door de zorgen om mijn pony's na de wolvenoverval in Oudehorne. Soms lijkt het te wennen, het leven met de gevaren van de wolf. Maar dan weer grijpt het me bij de keel wanneer het bijvoorbeeld pony's betreft of wanneer er schapen op misschien 2 kilometer afstand worden gedood.

Ik heb er ook meer stress van afgelopen dagen. Mijn pony’s staan in Luinjeberd, maar oudehorne is niet zo ver weg. Gelukkig heb ik ze nu ‘s nachts op stal maar zet ze wel vroeg buiten. Er staat bij ons wel een groep 24/7 buiten en hoop elke ochtend maar dat alles er nog staat ;(

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 11:50

Hier gaat het ook met ups en downs. Nu onderweg naar zuid Duitsland, voor 4 dagen weg. Stuk minder relaxed nu met die wolven. Het idee dat ik niet snel bij ze kan zijn als er wel iets gebeurt benauwd me.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 11:56

Hier het stukje wat ik schreef voor mijn praktijk:
Gelukkige paarden

Ik schreef al over het belang van familieverbanden bij paarden. Mijn dieren staan in de groepen, een ruinengroep en een merriegroep waar intussen ook twee ruinen bij staan. Ja, ik heb al 50 jaar pony’s dus er zijn inmiddels dieren overleden en nieuwe dieren weer geboren. In de nacht gaan ze naast elkaar in een paddock annex kapschuur. Er is veel contact tussen de leden van de 2 groepen maar ze kunnen ook afstand van elkaar houden. Die vrije keuze is van groot belang voor de rust en het vertrouwen. Ik heb dus geen stallen voor ze waarin ze individueel worden opgesloten. Ze houden zo hun beweging gedurende de avond en de nacht en kunnen elkaar groomen. Dat doen ze vaak en veel. Paarden zijn dieren die, net als mensen, houden van lichamelijk contact. Met deze wijze van houden ben ik erg blij. Totdat de wolf zich hier vestigde dan. Nu is het een bron van angst en zorg. Moet ik toch stallen gaan bouwen? (11 !) En ze daarmee hun beweging en hun sociaal contact ontnemen? Gaat veiligheid voor alles? Wat als ik de dieren zelf zou vragen, waar kiezen zij voor? Wat kan ik aan wat zorg betreft? Er zijn hier in de omgeving al tientallen schapen gedood en ook al de nodige pony’s, gisteren nog 7 in één keer. Echt dagelijks is het op meerdere locaties raak! Ik ben al 2 jaar bezig met de omheining om die iedere keer weer nog wolfwerender te maken. Dat houdt niet op maar geeft ook niet echt een veilig gevoel…De mooie tracks die ik hier voor ze heb inclusief heuveltjes en wadi’s, daar durf ik ze met donker al niet meer te laten lopen. Het gevaar blijft dat wanneer er echt wolven komen, ze in blinde paniek overal doorheen stormen en alleen daardoor al ernstig gewond kunnen raken of dood gaan.
Blijkbaar wordt het nog steeds normaal gevonden dat zoveel mensen in Nederland in angst voor hun dieren moeten leven. Wanneer gaat onze onveiligheid eens tot actie leiden vanuit Den Haag?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:35

Ja als je zoiets weer leest dan is het toch wel weer schrikken. De nachtmerrie van elke dierhouder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:44

Ik kan nu niet zonder meer van pensionstalling veranderen omdat ik alleen nog een gevoel van veiligheid heb bij stallingen waar ze in elk geval s'nachts binnen staan in een tot boven toe (met tralies) DICHTE box. Want ook in stalgebouwen komen wolven. Buitenboxen met halve deuren? Gaat ook niet meer. Garantie dat de wolven niet overdag je paard in de wei aanvallen is er ook niet. Grote weiden zijn niet helemaal afdoende omheinbaar en daarbij ,ik heb zelf geen grond maar afhankelijk van pensionstalling.Onze mooie paardenhobby wordt heel moeilijk op deze manier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:50

Ik ben ook blij dat ze ‘s nachts op stal kunnen. Natuurlijk kan er op de dag ook wat gebeuren maar veel gebeurd natuurlijk wel in de nacht omdat ze dan niet zo snel gestoord worden. Voor mijn paarden wellicht minder leuk in de stal maar voor mijn nachtrust wel beter.