Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:54

paars schreef:
Hier een struisvogel. Ben van mening dat DE media met hun berichtgeving vaak van alles zitten op te jutten. En de aandacht maakt alles nog groter. De ene keer flitsen ze naar Israel, dan weer naar Oekraine, en dan weer naar de USA. Het is maar net hoeveel tijd ze hebben en wat ze je dan voorschotelen. En ze wauwelen elkaar allemaal na. En doen dat in de talkshows weer dunnetjes over. Ik ben er al een tijdje behoorlijk klaar mee iig.

Wel altijd een paar liter water op voorraad, dat heb ik altijd al. En wat rijst en zo heb ik ook altijd wel in huis. Maar come on.
Ik duik weer onder mijn steen. Of beter gezegd: ik leef rustig verder.

Je bent niet de enige. Dit heb ik dus ook. Zelfs met de corona periode heb ik op een gegeven moment al het nieuws vermeden, want je werd er helemaal dol van. Wij hebben altijd wel eten in diepvries en kelder. Flessen drinken ook en dan anders maar wat drinken wat ik niet lekker vindt. Ik ga het wel zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 11:56

Lieser schreef:
Wat ik lastig vind, is dat veel dingen niet onbeperkt houbaar zijn. Jaren terug zorgde ik wel voor pakken water, blikken met groente en dozen met pasta en rijst. Die kon ik na 2 jaar allemaal weggooien (wij eten normaal geen blikgroente bijvoorbeeld). En dat voelde toch niet goed.

Een gekochte, goed afgesloten fles bron- of mineraalwater in flessen of folieverpakking, mits op een donkere koele plaats kun je jaren bewaren, wel tot 10 jaar. Water bevat namelijk geen stoffen waardoor het uit zichzelf gaat bederven. Dit geldt niet voor leidingwater.

Babootje

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 11:58

Dat WC papier hamsteren in het begin van de coronaperiode heb ik erg om moeten lachen. Tot dat alle schappen in de supermarkt leeg waren. Toen dacht ik, misschien moet ik ook maar een extra pakje.....

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:58

Wat goed dat hier nu een topic over is (ik zat er al aan te denken om er zelf 1 te openen)

In principe denk (en hoop) ik aan de ene kant dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen en probeer ik me er niet heel druk om te maken.

Aan de andere kant gebeurt er nu van alles in de wereld wat toch best wel spannend is allemaal en toch uit de hand kan lopen.

Een aantal maanden geleden was in de wijk bij mij de stroom uitgevallen en dat was heel gek. Ik was net wakker en er reden in de straat ook geen auto's op dat moment. Ook op mijn iPhone had ik geen netwerk (masten in de omgeving deden het ook niet meer). Toen had ik wel even een WTF moment.

Ik heb wel e.e.a. in huis om de eerste dagen te overleven, maar ga toch maar eens met een noodpakket aan de slag.

En ook goed tips in dit topic, want aan een voorraad dierenvoeding had ik nog niet gedacht. Een volle zak brokjes doe ik wel 2 maanden mee, maar als die bijna op is, dan heb ik wel een probleem natuurlijk.

Qua houdbaarheid van producten had ik al bedacht om een excel overzicht te maken met de producten en de houdbaarheidsdatum. Dit overzicht dan af en toe checken en producten vervangen. Niet alles van zo'n noodpakket zal ik normaal gesproken eten, maar dat kan dan misschien wel gedoneerd worden of zo.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:10

Ik moet nog een pakket gaan samenstellen.

- Eten / drinken zal het probleem niet zijn de eerste dagen....
- Radio --> eerste communicatiemiddel moet ik nog wel bestellen
- Eten voor de dieren heb ik altijd veel in huis...
- Lucifers etc. ook.
- ik ga nog even kijken wat praktische dingen zijn, maar ik word zo hebberig op zo'n site :'))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:12

Wat ik me van de corona periode herinner is dat het brood op was. En ik ook geen meel kon kopen om zelf een brood te bakken. Gelukkig waren er nog afbak broodjes. Weet wel dat ik toen dacht, we zijn erg verwend zoveel opties als er zijn. Je kan best met minder keuzes. En er zijn ook veel andere dingen die je kunt eten, als datgene wat je wil of je favoriete merk er niet is. We hebben geen wc papier gehamsterd. Maar ben ook niks tekort gekomen. En ook wc papier is iets waar je bij nood best zonder kan. Het is niet ideaal, maar het kan.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:13

@GMekkes Maar als je dat water uit de sloot of waar dan ook haalt moet je het toch ook ergens in mee nemen. Als je dan begint met gekochte flessen water kan je daarna ook die flessen gebruiken om het gefilterde water uit welke waterbron mee naar huis te nemen.

Toen met corona in lockdown gingen was die week het toiletpapier in de aanbieding bij de lidl. Waar ze aan het begin van de week nog pallets vol hadden was er na dat bericht geen toiletpapier meer te krijgen.

@lieser Maar voor een keer kan je best bij je avondmaaltijd een blikgroente open maken. En je drinkt misschien wel thee, dan maak je zo je flessen water leeg. De tip om in je telefoon te zetten wanneer je voorraad over datum gaat zodat je het op tijd als nog kan opmaken is geen gekke hoor.

En nogmaals zou iedereen even dit moeten bekijken.
https://npo.nl/start/serie/black-out_1 Dit lijkt een eerlijk beeld te geven van de situatie in nood. En wie weet stelt iedereen die nu denkt dat is een ver van mijn bed show zijn mening dan bij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:40

Lieser schreef:
verootjoo schreef:

Je kan ze toch gewoon gebruiken als het over de datum dreigt te gaan en dan weer nieuwe kopen :?

Dat kan, alleen gebruiken wij normaal geen pakken water of blikgroente.

Wij ook niet, maar als je het hebt en je moet het anders weggooien komt hier gewoon erwten uit pot of rode kool op tafel :Y)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:18

friezenfan2 schreef:
@GMekkes Maar als je dat water uit de sloot of waar dan ook haalt moet je het toch ook ergens in mee nemen. Als je dan begint met gekochte flessen water kan je daarna ook die flessen gebruiken om het gefilterde water uit welke waterbron mee naar huis te nemen.

Ja daarvoor hebben we een jerrycan of emmers en zolang we niet net het statiegeld hebben weggebracht, zijn er ook wel wat flessen in huis.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:07

Ik lees in veel reacties: we hebben zonnepanelen, dus we hebben stroom.
Zonnepanelen zijn meestal aan het stroomnet gekoppeld (om stroom af te nemen en terug te leveren) en dan heb je niets aan je zonnepanelen tijdens een stroomstoring. De omvormer wordt dan automatisch ook uitgeschakeld!
Alleen als je een onafhankelijke installatie hebt met accu's, waarmee je off-grid leeft en geen verbinding hebt met het gewone stroomnet (dus ook niet stroom kunt terugleveren of afnemen), dan heb je je eigen stroom en merk je niks van een stroomstoring.
Het mooiste zou zijn als je je zonnepanelen installatie met een schakelaar van het stroomnet af kunt koppelen in geval van een stroomstoring. Ik vraag me af of dat technisch mogelijk is?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:23

Lieser schreef:
Wat ik lastig vind, is dat veel dingen niet onbeperkt houbaar zijn. Jaren terug zorgde ik wel voor pakken water, blikken met groente en dozen met pasta en rijst. Die kon ik na 2 jaar allemaal weggooien (wij eten normaal geen blikgroente bijvoorbeeld). En dat voelde toch niet goed.

over gaan op wecken, is iets juist geweckt is het levenslang houdbaar, plus 1 dag zeggen we altijd... omdat wanneer je overlijd, je nabestaanden geen idee hebben hoe en wat het allemaal is en dan weggooit.
geen last meer van over de datums zijn. Droog goed als rijst, en inhoud van kartonen dozen in potten steken met luchtabsorbers en vochtvreters (in de lucht zit altijd vocht ook in de lucht in je afgesloten pot, plus dat eventuele beestjes of eitjes niet kunnen overleven zonder lucht, dus daar heb je dan zeker geen last meer van.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:26

Albertina71 schreef:
Ik lees in veel reacties: we hebben zonnepanelen, dus we hebben stroom.
Zonnepanelen zijn meestal aan het stroomnet gekoppeld (om stroom af te nemen en terug te leveren) en dan heb je niets aan je zonnepanelen tijdens een stroomstoring. De omvormer wordt dan automatisch ook uitgeschakeld!
Alleen als je een onafhankelijke installatie hebt met accu's, waarmee je off-grid leeft en geen verbinding hebt met het gewone stroomnet (dus ook niet stroom kunt terugleveren of afnemen), dan heb je je eigen stroom en merk je niks van een stroomstoring.
Het mooiste zou zijn als je je zonnepanelen installatie met een schakelaar van het stroomnet af kunt koppelen in geval van een stroomstoring. Ik vraag me af of dat technisch mogelijk is?

Dat laatste is zoals ons systeem aangelegd wordt. In principe losstaand, maar kan eventueel aan het stroomnet gehangen worden. Dus ja, dat is mogelijk (maar de details weet mijn vader, hij is ook degene die het aanlegt).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 15:32

Wij wonen vlakbij de kust. En spelen ook met de gedachte om een rubberboot op zolder te bewaren :D En zwemvesten en zo (ook voor de honden).

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:39

Hier heb ik het toevallig gisteren nog met mijn moeder over gehad. Ze had met de overbuurman gesproken hoe we elkaar zouden kunnen helpen. We wonen in een klein dorp en bijna iedereen is wel behulpzaam naar elkaar. Militairen zullen hier niet zomaar op de stoep (kunnen) staan, het zou dan cyberaanvallen zijn en platlegging van het net. We hebben geen gas meer dus als het stroom er af ligt hebben wij geen verwarming meer, kunnen niet koken, niks. Maar de buren hebben alles nog wel op gas, maar of dat dan ook nog zou werken?
We hebben behoorlijk veel waxinelichtjes, (fleece) dekens, water, eten in blik dat 5 jaar goed blijft en kunnen wij samen met de dieren makkelijk een week vooruit. De sloten zijn vrij schoon dus daar kan ik ook water uit halen voor de kippen en paarden.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:56

Ben stom verbaasd dat er mensen zijn die een noodpakket serieus nemen. Een eventuele oorlog met bijvoorbeeld Rusland, geen kans op overleven. Schuilkelders hebben we niet. En dat lachertje aanschaffen van tanks enz. De enige kans op overleven is een enkeltje Rusland vanwege de ruimte die daar is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:03

Dat is wel heel overdreven...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:11

In Oekraïne gaat het leven ook gewoon door. Geen kans op overleven is echt grote onzin :')

Albertine, hier komt ook binnenkort een thuisaccu die volledig offgrid leven ondersteund.
Het is volgens mij niet mogelijk om zonnepanelen te gebruiken zonder netstroom, behalve als je daar een kleine thuisaccu tussen zet, en een regelaar/lader die dat ondersteund.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:26

Babootje schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik was bij een lezing van Defensie, daar werd ik weer even wakker geschud van het risico dat we daadwerkelijk lopen... Het is écht niet ondenkbaar dat het mis gaat, best in lijn der verwachting zelfs eigenlijk. Bij die lezing ook besloten dat ik géén elektrische auto wil. Blijkbaar is Rusland erg ver met EOV technologie (Electronische Oorlogsvoering) en kunnen ze hele vierkante kilometers platleggen qua verbindingen en communicatie als ze dat willen :brr: Mij niet gezien, als ik wil rijden dan moet ik gewoon kunnen rijden!

Nou dat!. Ik heb ook absoluut een weerzin tegen volelectrische auto's. En juist ook om die reden.
8nnemiek; dat kan alleen als je in de omgeving van je huis kunt blijven. Maar als je weg moet en je kunt nergens meer laden wat doe je dan?

Hier idem. ( scheelt typewerk)
Vechtgenoot vind me een prepper…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:26

Babootje schreef:
Wij wonen vlakbij de kust. En spelen ook met de gedachte om een rubberboot op zolder te bewaren :D En zwemvesten en zo (ook voor de honden).

En de paarden? Wat doe je daarmee, bijvoorbeeld?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:28

8nnemiek schreef:
In Oekraïne gaat het leven ook gewoon door. Geen kans op overleven is echt grote onzin :')

Albertine, hier komt ook binnenkort een thuisaccu die volledig offgrid leven ondersteund.
Het is volgens mij niet mogelijk om zonnepanelen te gebruiken zonder netstroom, behalve als je daar een kleine thuisaccu tussen zet, en een regelaar/lader die dat ondersteund.

Thuisaccu heb we gekocht de dag dat Oekraine werd binnen gevallen.
6 kilowatt op zonnepanelen offgrid. We hebben er al heel veel gebruik van gemaakt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:31

Nico12 schreef:
Ben stom verbaasd dat er mensen zijn die een noodpakket serieus nemen. Een eventuele oorlog met bijvoorbeeld Rusland, geen kans op overleven. Schuilkelders hebben we niet. En dat lachertje aanschaffen van tanks enz. De enige kans op overleven is een enkeltje Rusland vanwege de ruimte die daar is.

Ik ben stomverbaasd dat er nog mensen zijn die een noodpakket NIET serieus nemen.
Lees je in en luister eens naar mensen die oorlogen hebben meegemaakt. Het is niet in 1 dag boem klaar. Dat zou tenminste nog een humaan scenario zijn.

Haal je kop uit het zand en ga je inlezen….

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:41

Als Rusland Europa aanvalt weet ik niet hoe snel het gebeurd is maar tot dat moment wil je wel eten hebben en te drinken. En die dreiging is wel heel reëel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:44

Pareltjes schreef:
8nnemiek schreef:

Thuisaccu heb we gekocht de dag dat Oekraine werd binnen gevallen.
6 kilowatt op zonnepanelen offgrid. We hebben er al heel veel gebruik van gemaakt.

6 kWh is al een mooie maat :j Welk merk hebben jullie?

Wij hebben vorig weekend een grote accu voor de boot gebouwd en geïnstalleerd. Daar zit nu 8kWh in. En als dat helemaal goed werkt dan gaan we er een voor thuis bouwen van 16kWh.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:48

Bluetti

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:50

Als er alleen al geen aanvoer meer is naar supermarkten is het volgens mij in no time erg onveilig in het land.

Wat jullie noemen over een kernaanval die apparatuur vernield is nieuw voor mij.

Ik denk dat het ook goed is om bepaalde dingen fysiek op te schrijven. En met je naasten iets te overleggen waar je elkaar kan vinden mocht het zo ver komen dat alle communicatie technologie wegvalt.

Qua voorraad heb ik wel de gewoonte telkens iets extra’s mee te nemen zoals soep in blik en zakken kattebrokjes wel weer wat scherper gezet. En mn tien liter water in jerrycan moet ook eens verversen denk ik.