My voice, my choice: recht op abortus in EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:52

Precies 100 % van de ongewenste zwangerschappen wordt veroorzaakt door mannen. Ik zou wel een petitie willen ondertekenen om alle jongens te laten steriliseren wanneer ze de vruchtbare leeftijd bereiken. Dit kunnen ze dan ongedaan laten maken op het moment dat ze kinderen willen.

Kan niet? Kunnen we niet beslissen over wat iemand anders met zijn lichaam doet?

Precies.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:53

Maaike_Indy schreef:
Ik denk dat er genoeg plekken zijn waar ongewenste kindjes liefdevol opgevangen kunnen worden.

Ik denkt dat vanuit mijn werk ervaringen niet.
Er is al een groot gebrek aan goede pleeggezinnen, adoptie gezinnen is helemaal dramatisch. Veel van mijn clienten met hechtingsproblematiek of persoonlijkheidsstoornissen kwamen uit het "systeem" liefdeloze ouders, of ongewenst. Uit huis geplaatst of afgestaan bij geboorte en door de slechte check ups in gezinnen terecht gekomen waar er ook het nodige gebeurde.
Er is nu al gebrek in de simpele aantallen, niet genoeg plekken om de kinderen op te vangen. En er is zelfs nog veel meer gebrek aan echt goede gezinnen/personen die een kindje met dergelijke achtergrond goed kunnen opvangen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:56

_San87_ schreef:
tamary schreef:
Het uitgangspunt dat de vrouw beslissingsrecht heeft over wie al dan niet zijn slurf bij haar wil binnensteken is niet realistisch en dat geldt eigenlijk overal ter wereld in meer of mindere mate.

Naast dat anticonceptie ook nooit 100% betrouwbaar is.

En soms gaat die slurf er ongewenst in.

Stel je bent aan de pil, maar er wordt ongewenst een slurf in je gestoken, en je durft er niet direct voor uit te komen, want je bent zeg maar de tienerjaren voorbij en je hebt daardoor een schaamte, en daarnaast zit je in een leeftijd dat zwanger worden theoretisch al iets lastiger gaat. Daarom haal je geen morning afterpil. Dan word je niet ongesteld, ok, kan want gebeurt met de pil wel vaker, en dan een maand later weer niet. Dan beginnen de zorgen echt omhoog te komen en wordt er pas actie ondernomen omdat er nu angst komt.
Dus nu pas krijg je het traject huisarts, geplande uitstapjes/vakantie en testen. Als je wel eerst op vakantie gaat is er daarna nog tijd genoeg om die abortus te laten doen. Daarom in overleg ga je toch eerst op vakantie. Na de vakantie is gelukkig er geen zwangerschap meer nodig, want spontane abortus. Mooi, geen afgebroken zwangerschap meer nodig, en de vakantie heeft plaatsgevonden. Anders was er dus een late abortus geweest.
En is daar dan de vrouw schuldig aan? Nee natuurlijk niet. En dan is het mooi dat het kan en ook dat je niet direct alles aan de kant hoeft te zetten voor een snellere abortus.

Ik zie dit absoluut niet als een leven beëindigen. Wel als de vrouw het leven laten behouden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:17

scrabbel schreef:
Ik vind dat het in de moderne tijd voor volwassen mensen geen 4 maand hoeft te duren voordat je er achter komt dat je zwanger bent. Daarnaast is er inderdaad veel anticonceptie beschikbaar. Het klopt dat niks 100% is, maar met dubbel safe is de kans wel extreem klein.

En toch zou het je verbazen hoeveel vrouwen er soms pas aan het einde van het 2e of zelfs (ruim) in het 3e trimester achter komen dat ze zwanger zijn. Zeker als ze anticonceptie gebruiken en/of niet op een zwangerschap gerekend hebben. Dan worden klachten ook vaak weggezet op bijv. (buik)griepje, darmklachten of wat aangekomen in gewicht. Het zou je verbazen hoe vaak ik vrouwen tegenkom die er, soms pas rond de 20-30 weken achter kwamen dat ze zwanger waren. Paar maanden terug nog zo iemand gehad, meisje was graatmager dus je zou verwachten dat ze met 30 weken wel een gigantische buik had, maar dat hoeft dus echt niet altijd.
Overigens in mijn privé omgeving ook gezien. Meisje was ook een dunne lat, kwam er geloof ik ook met 28 weken pas achter en dat nota bene van een tweeling. Eerdere testen waren zelfs negatief, terwijl ze toen achteraf al hartstikke zwanger was.

Incidenteel mogen we ook nog wel eens met spoed naar de SEH want ''buikpijn''. De laatste keer dat ik daar wat over gehoord heb ging het om iemand die volgens mij zelfs al meerdere kinderen had, dus dan zou je toch wel denken dat je wel weet hoe weeën voelen of dat je andere symptomen wel op tijd oppikt. Dan kan je vinden dat iedereen daar tegenwoordig maar voor de 16 weken achter moet komen, maar zelfs vrouwen die al eerder bevallen zijn en waarvan je zou verwachten dat ze weten hoe en wat, kunnen dat net zo goed dus wel eens missen of pas heel laat achter komen.
Zonde trouwens om te lezen dat het cijfer mbt het gebruik van anticonceptie blijkbaar (fors) gedaald is. Eerder sprak Rutgers zelf nog over dat 2/3e wel anticonceptie gebruikt (https://rutgers.nl/themas/abortus/feite ... abortussen.)

Ibbel

Re: My voice, my choice: recht op abortus in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:22

De nuance wat betreft die 41% van de vrouwen die abortus ondergaan gebruiken geen anticonceptie: het aardige is dat ongeveer 40% van de totale populatie seksueel actieve vrouwen in de vruchtbare leeftijd geen anticonceptie gebruikt.
Maw, dat percentage wijkt dus niet af van het gemiddelde en is dus niet de reden voor een groei van abortussen (waar dus zoals ik aangaf andere redenen ook een rol bij spelen)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 00:03

IMANDRA schreef:
Vraag aan jou en scrabbel: Mag een regering jou dan verplichten een orgaan te geven om het leven van je kind te redden? Met risico op levenslange gevolgen of zelfs overlijden?

@Maaike_Indy had je hier nog een mening over? Ik ben wel benieuwd namelijk.

En… waarom mag abortus na misbruik dan wel? Dan wordt er in jouw optiek toch ook een leven beëindigd? Is dat dan niet net zo erg? Of is de psyche van de vrouw dan ineens wel van belang?

Maaike_Indy schreef:
Wordt er een eicel bevrucht, dan is er leven. Die bevruchte eicel is levend en als alles blijft gaan zoals het hoort te gaan dan heb je bij mensen 9 maanden later een baby. Die bevruchte eicel is het allereerste begin maar wel degelijk leven.

Grappig, je zegt “als alles blijft gaan zoals het hoort”. Wat vindt jij “zoals het hoort”?

Want als je dat in de statistische zin bedoelt, dan ‘hoort’ die bevruchte eicel namelijk door je lichaam verstoten te worden. Slechts in 20-25% van de gevallen is een eicel succesvol bevrucht én nestelt deze zich succesvol in. Dus 75-80% van de keren lukt dat niet / wordt een (al dan niet bevruchte) eicel verstoten. Dus in de statistische zin “hoort” er geen zwangerschap te komen ;)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 00:08

Maaike_Indy schreef:
En daar verschil ik dus duidelijk met je van mening. Een eicel of spermacel zijn levend, maar op zichzelf gaan ze dood. Wordt er een eicel bevrucht, dan is er leven. Die bevruchte eicel is levend en als alles blijft gaan zoals het hoort te gaan dan heb je bij mensen 9 maanden later een baby. Die bevruchte eicel is het allereerste begin maar wel degelijk leven.

Je zegt het zelf: jouw MENING. Maar iemand z'n persoonlijke mening mag ook nooit een reden zijn om te beslissen voor iemand anders, die een andere mening heeft. (En het woord mening kan je ook vervangen door geloof).
Jouw mening is dat dat klompje cellen een leven is en daarom ben je tegen abortus. Dus daarom maak je dan zelf wss geen gebruik ervan.
Maar een andere vrouw ziet dat klompje cellen mss nog niet als leven; dat is háár mening, en wil zij het -om welke reden dan ook- laten verwijderen.

En dan heb je nog mening tov wetenschap (feiten). Wat zegt de wetenschap? Dat een foetus met 24 weken levensvatbaar is? Daar is de grens op gebaseerd, die wij in Nederland hebben. Je mag van mening zijn dat het al veel eerder een leven is, maar dat is dan jouw mening en op basis daarvan mag jij beslissingen nemen die jou aangaan. Maar als een ander die mening niet deelt en vertrouwt op de feiten/wetenschap, dan is dat de keuze van de ander.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 00:21

Ibbel schreef:
De nuance wat betreft die 41% van de vrouwen die abortus ondergaan gebruiken geen anticonceptie: het aardige is dat ongeveer 40% van de totale populatie seksueel actieve vrouwen in de vruchtbare leeftijd geen anticonceptie gebruikt.
Maw, dat percentage wijkt dus niet af van het gemiddelde en is dus niet de reden voor een groei van abortussen (waar dus zoals ik aangaf andere redenen ook een rol bij spelen)

Oh, interessant. Dat cijfer was mij dan weer niet zo specifiek bekend.
Mbt dat laatste heb ik hier ook al wel eens de vraag gesteld of er niet ook toch een deel sociale en economische redenen aan ten grondslag liggen, maar gezien redenen niet bijgehouden worden zal ik daar wrs nooit duidelijk antwoord op krijgen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 00:47

c_alsemgeest schreef:
Maaike_Indy schreef:
Ik denk dat er genoeg plekken zijn waar ongewenste kindjes liefdevol opgevangen kunnen worden.

Ik denkt dat vanuit mijn werk ervaringen niet.
Er is al een groot gebrek aan goede pleeggezinnen, adoptie gezinnen is helemaal dramatisch. Veel van mijn clienten met hechtingsproblematiek of persoonlijkheidsstoornissen kwamen uit het "systeem" liefdeloze ouders, of ongewenst. Uit huis geplaatst of afgestaan bij geboorte en door de slechte check ups in gezinnen terecht gekomen waar er ook het nodige gebeurde.
Er is nu al gebrek in de simpele aantallen, niet genoeg plekken om de kinderen op te vangen. En er is zelfs nog veel meer gebrek aan echt goede gezinnen/personen die een kindje met dergelijke achtergrond goed kunnen opvangen.

Mensen weten ook vaak niet dat de belangrijkste momenten van hechting en ontwikkeling niet alleen na de geboorte plaatsvinden (en daar gaat het bij ongewenste zwangerschappen al mis), maar ook ervoor. Stress en spanning van de moeder hebben een enorme impact tijdens de ontwikkeling van cellen en systemen van het kind. Veel kwetsbaarheden voor allerlei stoornissen en problematiek vinden daar al hun oorsprong (ja, voordat het levensvatbaar is, ontwikkeling van cellen is wel cruciaal voordat het leven zogenaamd start).
Ik mag hopen dat iedereen die tegen abortus is, zich aanmeldt als pleeggezin en al deze kindjes opvangen die al met 3-0 achterstaan in dit oh zo fantastische en heilige leven dat koste wat kost beschermd moet worden. Als ik al zie wat er mis kan gaan bij ouders met wel de juiste intenties en hoeveel druk er op de zorg staat. :n

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 02:43

Ik denk dat er ook anticonceptie armoede bestaat. Vrouwen die geen geld hebben voor de pil/anticonceptie,( en mannen die dat niet belangrijk genoeg vinden.)
Ooit een vvd prominent horen kraaien "zwangerschap is geen ziekte, dus de pil (en andere middelen) kan uit het basispakket."
-O-

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 06:53

@imandra. Quoten wil even niet.

Een orgaan uit jouw lichaam snijden is wat anders dan een kind in stukken snijden omdat jij er zonder medische noodzaak zin in hebt. Omdat jij geen goede voorzorgsmaatregelen hebt genomen. Of besloten hebt neh toch maar niet.

Wat is voor jouw dan een grens tot wanneer het mag?
Als het kind zelfstandig kan leven? Dan mag je een kind van 1 jaar ook vermoorden. Zonder hulp red die het niet.
Bewustzijn? Mogen we iedereen die in coma ligt vermoorden?
Hartslag? Dat is al heel vroeg aanwezig.

Ik ben groot voorstander van gratis anticonceptie en goede voorlichting. Niet dat iemand 6 maand zwanger is en dan denkt pff ben er klaar mee, snij het maar aan stukken of zorg voor een vervroegde miskraam. Levend kind met alles erop en aan. Kind wordt weggelegd om langzaam te sterven door zuurstofgebrek. Als er dat met een paard deden zou er heel veel protest zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 08:46

scrabbel schreef:
een kind in stukken snijden

Dit is natuurlijk mooi gruwelijke beeldspraak voor de anti-abortus lobby maar gebeurd dus nauwelijks. Ruim de helft van abortussen in Nederland gebeurd dmv de zogenaamde abortuspil, in de eerste 9 weken. En 87% gebeurd in de eerste 12 weken, dan nog is er sprake van een zuigcurettage, geen dramatisch in stukken geknipte baby.

scrabbel schreef:
. Omdat jij geen goede voorzorgsmaatregelen hebt genomen

Wat vind jij goede voorzorgsmaatregelen? 100% onfeilbare methoden bestaan namelijk niet. En als jij je pil netjes slikt maar een ander medicijn tegenwerkt, of je krijgt een buikgriep dan is ie meteen onbetrouwbaar. Moet je maar net weten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:33

De vrouw van middelbare leeftijd die nog aan de pil is en misbruikt wordt kan toch nog zwanger raken. Dus die moet het dan maar uit dragen? Nee, dan ben je blij dat abortus mogelijk is.
Dan is er echt geen sprake van schuld bij de vrouw hoor.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:27

scrabbel schreef:

Een orgaan uit jouw lichaam snijden is wat anders dan een kind in stukken snijden omdat jij er zonder medische noodzaak zin in hebt. Omdat jij geen goede voorzorgsmaatregelen hebt genomen. Of besloten hebt neh toch maar niet.

Als het kind zelfstandig kan leven? Dan mag je een kind van 1 jaar ook vermoorden. Zonder hulp red die het niet.

Ik ben groot voorstander van gratis anticonceptie en goede voorlichting. Niet dat iemand 6 maand zwanger is en dan denkt pff ben er klaar mee, snij het maar aan stukken of zorg voor een vervroegde miskraam. Levend kind met alles erop en aan. Kind wordt weggelegd om langzaam te sterven door zuurstofgebrek. Als er dat met een paard deden zou er heel veel protest zijn.

Maar... Er wordt niks in stukken gesneden? Of geknipt? Het is geen Baby Born figuur waar een schaar in wordt gezet! Zo werkt het oprecht niet, écht niet!

En zes maanden, dat zijn 24 weken. Boven de grens in Nederland dus, en ook in andere landen worden die zwangerschappen niet afgebroken omdat het kind gewoon levensvatbaar is. Ténzij het leven van de moeder in gevaar is. Dus sorry, echt sorry, maar wat je zegt klopt gewoon feítelijk niet. Als je ergens tegen bent is dat echt prima, maar baseer dat tegen zijn op feiten, niet op propaganda!

En nogmaals: er worden géén géén géén géén géén armpjes en beentjes of weet ik veel wat afgeknipt!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:49

scrabbel schreef:
Ik vind dat het in de moderne tijd voor volwassen mensen geen 4 maand hoeft te duren voordat je er achter komt dat je zwanger bent. Daarnaast is er inderdaad veel anticonceptie beschikbaar. Het klopt dat niks 100% is, maar met dubbel safe is de kans wel extreem klein.

Dat mag je vinden, maar dat betekent nog niet dat het waar is. Jouw aanname is gebaseerd op het gemiddelde.
Sommige vrouwen hebben van nature een onregelmatige menstruatie. Als de menstruatie dan een keer langer uitblijft is er nog niet direct reden voor argwaan of paniek.
https://www.umcutrecht.nl/nl/ziekte/cyclusstoornis

Ik heb jaren geleden gewerkt met een vrouw die van nature een zeer onregelmatige cyclus had. Zij had misschien maar 2x per jaar een eisprong en was dus nagenoeg onvruchtbaar. Toch bleek zij op zeker moment zwanger te zijn (in haar geval niet verwacht maar wel zeer gewenst). Het kan dus wel zeker lang duren voor je erachter komt dat je zwanger bent.
Hier een link naar een nu wat ouder topic uit onze eigen Bokt-kring, van een dame die ook niet wist dat ze zwanger was:
[VN] Esther Horneman ging via de dubbelsprong naar de verloskamer

Jouw aanname over dat er veel anticonceptie beschikbaar is, is ook niet waar. Dat mag zo zijn in NL, hoewel ik dat ook twijfelachtig vind. Aangezien anticonceptie maar tot de leeftijd van 21 jaar volledig vergoed wordt.
Maar dit topic en het onderwerp gaat over de EU. En zeker in de voormalige Oostblok en zuidelijke landen is het minder goed geregeld (iets met geloof :x ).
https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/an ... erzekering

https://nos.nl/artikel/2249246-tekort-a ... rce=trendr

------------
Sowieso vind ik dat ieder mens recht heeft op keuzevrijheid en zelfbeschikking over het eigen lichaam.
En de discussie over "abortus is beëindiging van een leven" is voor mij heel simpel. Pas vanaf 24 weken wordt een baby beschouwd als levensvatbaar. Daarvoor kan het niet zelfstandig buiten de baarmoeder overleven. En dan is het voor mij (dus) nog geen leven. En die 24 weken is ook alleen maar omdat we nu couveuses hebben. Vroeger, voor deze ontwikkelingen, zouden deze kinderen overleden zijn.
Het is ook niet voor niets dat die grens voor abortus op 24 weken ligt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... sproblemen.

https://www.umcg.nl/-/vroeggeboorte#:~: ... fs%2095%25.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:53

scrabbel schreef:

Wat een bizarre hoeveelheid misinformatie in dit bericht.... Zelfs als gewenste kindjes onder 24 weken geboren worden door een spontane vroeggeboorte wordt alles er aan gedaan om een kindje zo pijnloos en comfortabel mogelijk te laten gaan. vanaf 6 maand zwangerschap (26 weken) wordt er zelfs alles aan gedaan om kindjes die met deze termijn geboren worden te redden omdat zij goede kansen maken. Je kan een 6 maanden zwangerschap in Nederland niet meer beeindigen. Bizar dat je stelt dan mensen er dan klaar mee zouden zijn...
Onze hele zorg is erop gericht om elk leven hoe kort ook met respect te behandelen, ook als het gaat om een ongewenste zwangerschap.
Ik vind het heel erg kwalijk dat je dit soort dingen deelt.
Laatst bijgewerkt door Ann_moi op 10-12-24 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:54

Pro- choice maar:

- anticonceptie en sterilisatie zou gratis moeten zijn. Ik heb me net laten steriliseren a 2000 euro, ik snap dat dat geld er niet zomaar is.
- meer onderzoek naar anticonceptie voor mannen én de effecten op hormoonhuishouding bij vrouwen bij gebruik van hormonale anticonceptie.
- betere voorlichting

- iedereen die met enige regelmaat een ‘oeps zwanger abortus doet’ een flinke schop onder de kont geven en met informatie om de oren wapperen.

Het verhaal van Scrabbel klopt van geen kanten, tenminste niet in Nederland. Ik ben erg pro choice maar een late abortus kan niet. Dat wordt (over het algemeen ook in het buitenland) alleen gedaan als het kind geen kans van overleven heeft, ook niet als hij/zij na 9 maanden wordt geboren. En dat is vreselijk en verdrietig, maar ik snap dat er vrouwen zijn die niet nog 3 maanden willen rondlopen met een baby die steeds meer bewustzijn krijgt om het na de geboorte te zien sterven, dan liever snel in de hoop dat ze er nog minder van meekrijgen. Hoe dan ook vreselijk.

Zoals Mars zegt, meeste abortus wordt in een heel vroeg stadium uitgevoerd, daar mag je verder iets van vinden, maar er is dan nog geen bewustzijn bij de embryo (aangezien de hersenen nog nauwelijks aanwezig zijn).

Dan kan je beginnen over mensen die in coma liggen… maar ook daar is de harde waarheid dat mensen die hersendood worden verklaard ook geen bewustzijn meer hebben en zullen krijgen, daarvan trekken ze ook de stekker eruit ondanks dat de rest van het lijf nog werkt. En dat is vreselijk en verdrietig.

Ik vind het heel naar wat er in de VS gebeurt, vrouwen die zelf dingen gaan ondernemen met gevaar voor eigen leven, baby’s die worden gedumpt of slecht terecht komen… allemaal omdat vrouwen niet in een heel vroeg stadium voor zichzelf mogen kiezen.

Dus ja: pro-choice maar ook pro- minder noodzaak voor abortus. Niet alleen voor het ongeboren leven maar ook voor de psychische nasleep voor de vrouw.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:55

Maaike_Indy schreef:
_San87_ schreef:
Maar dat leven IS er dus niet... Er wordt dus ook geen leven beeindigd. Er wordt iets dat potentieel een leven zou kunnen worden, beeindigd. Maar dat gebeurt technisch gezien ook bij iedere menstruatie of zaadlozing.

En daar verschil ik dus duidelijk met je van mening. Een eicel of spermacel zijn levend, maar op zichzelf gaan ze dood. Wordt er een eicel bevrucht, dan is er leven. Die bevruchte eicel is levend en als alles blijft gaan zoals het hoort te gaan dan heb je bij mensen 9 maanden later een baby. Die bevruchte eicel is het allereerste begin maar wel degelijk leven.

BrankaZ schreef:
En weer komt keuzevrijheid om de hoek kijken. Het is niet aan jou om voor een ander te bepalen wat ze moeten doen. Dan kom je aan hun keuzevrijheid. Je hecht zeer terecht aan jouw keuzevrijheid, maar je mist volledig dat je met jouw standpunten voorbij gaat aan de keuzevrijheid van anderen.
Meer voorlichting is absoluut nodig, dat ben ik met je eens. Want nu promoten influencers middelen om zwanger te raken juist aan als middel om niet zwanger te worden. En er zijn vast meer redenen waarom vrouwen geen goede anticonceptie gebruiken. Daar moet inderdaad meer voorlichting voor komen. Maar zwangerschappen voorkom je niet door de nooduitgang (= abortus) af te sluiten. Ook omdat je dan vrouwen ook in rpoblemen brengt die echt buiten hun wil zwanger zijn geraakt.

Binnen een geciviliseerde samenlevening hebben we niet 100% keuzevrijheid. Als we anderen direct in gevaar brengen, dan mag iets niet. Je mag niet met drank deelnemen aan het verkeer, je moet een gordel om in de auto, je mag niet met 120 km/h door de bebouwde kom heen jakkeren.

En nogmaals, met mijn standpunten beperk ik niemand, neem ik niemand zijn of haar keuzevrijheid af. Ik ben in de meeste gevallen tegen abortus, maar ik promoot nergens een verbod op abortus. Ik teken geen petities voor een verbod op abortus. Ik vind in zijn algemeen de hele discussie veel te zwart wit. Je bent voor, of je bent tegen. Idealiter zou ik zien dat er in beperkte mate abortus mogelijk is en er veel en veel meer gedaan werd wat betreft voorlichting, preventie en de verantwoordelijkheid bij zowel de man als de vrouw leggen.

Iemand die bewust geen anticonceptie gebruikt of niet begrijpt hoe belangrijk het is, die per maand wisseld over het wel of niet hebben van een kinderwens is in mijn ogen niet in staat om een kind op te voeden en dus ook niet in staat om een kind überhaupt een goede start te geven tijdens de zwangerschap. Want ook wat iemand doet (vitamine slikken, goede voeding of juist alcohol, roken of drugsgebruik) tijdens de zwangerschap heeft enorm veel impact op de gezondheid van een kind.

Op bokt is ook een topic: Pleegkind door pleegouders het ziekenhuis in mishandeld. Dit 10-jarige meisje is maar 1 voorbeeld hoe gruwelijk het mis kan gaan als ouders niet goed voor hun kind kunnen zorgen en dat vertrouwen op het systeem om zo'n kind een goede opvoeding te gunnen heel naïef is. Dit meisje is inmiddels niet meer dan een kasplantje. Elke abortus die een kinderleven een zo treurig, geweldadig en onmenselijke afloop kan voorkomen moet worden aangegrepen, want dat kan echt enorm veel lijden schelen. Zelfs in een 'geciviliseerd' land als Nederland is een goede afloop niet vanzelfsprekend.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:01

Waar mij opvalt is de manier waarop de mensen hier die anti-abortus zijn continu het argument van keuzevrijheid aanhalen wanneer het gaat over het delen van hun mening en het niet tekenen van een papiertje, maar diezelfde keuzevrijheid een ander af niet gunnen omdat ze hun eigen overtuigingen belangrijker vinden dan het leven van een ander (want zo simpel is het). Zeggen dat je tegen "moord" bent en daarom tegen abortus bent is in deze een vorm van ongelofelijke cognitieve dissonantie en gebrek aan zelfreflectie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:05

Ik denk dat het sowieso goed is om in perspectief te zien:
87% vd zwangerschapsonderbrekingen vindt plaats in het eerste trimester, dan is er altijd sprake van zuigcurretage. 69% zelfs in de eerste 8 weken. Hierin zijn ook medische zwangerschapsonderbrekingen meegenomen overigens, waarvan aannemelijk is dat ze vaker in een later stadium plaatsvinden. In 4.6% van de gevallen is er sprake van abortus na prenatale diagnostiek. Dat betekent dat zo'n 8% van de abortussen na 12 weken niet obv medische diagnostiek is. Dit gebeurt vrijwel altijd in een ziekenhuis overigens, er zijn maar enkele abortusklinieken die na 13 weken nog abortus mogen uitvoeren.

Bij 67% is het de eerste keer, 9% van de vrouwen die een abortus ondergaat heeft dat al 2x of vaker gedaan.
Sinds 2021 neemt het aantal abortussen flink toe, die toename zit vrijwel alleen in ongewenste zwangerschappen en niet in prenatale diagnostiek.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:09

secricible schreef:
Ik denk dat het sowieso goed is om in perspectief te zien:
87% vd zwangerschapsonderbrekingen vindt plaats in het eerste trimester, dan is er altijd sprake van zuigcurretage. 69% zelfs in de eerste 8 weken. Hierin zijn ook medische zwangerschapsonderbrekingen meegenomen overigens, waarvan aannemelijk is dat ze vaker in een later stadium plaatsvinden. In 4.6% van de gevallen is er sprake van abortus na prenatale diagnostiek. Dat betekent dat zo'n 8% van de abortussen na 12 weken niet obv medische diagnostiek is. Dit gebeurt vrijwel altijd in een ziekenhuis overigens, er zijn maar enkele abortusklinieken die na 13 weken nog abortus mogen uitvoeren.

Bij 67% is het de eerste keer, 9% van de vrouwen die een abortus ondergaat heeft dat al 2x of vaker gedaan.
Sinds 2021 neemt het aantal abortussen flink toe, die toename zit vrijwel alleen in ongewenste zwangerschappen en niet in prenatale diagnostiek.

Duidelijk!

Weet je toevallig ook waar die toename sinds 2021 aan ligt?

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:14

Ik ga niet tekenen....

er was ooit ook een petitie van Tim over Abortus moet uit het strafrecht. Iedereen druk tekenen en verbaast zijn dat het in het strafrecht stond

En toen ik ging kijken in het strafrecht...was ik het er helemaal mee eens.

Er stond namelijk dat het strafbaar was als je niet in een kliniek of ziekenhuis een abortus zou nemen, als je een of andere rare dokter inhuurt die geen dokter is, als iemand je dwingt of als iemand die helemaal niet deskundig is een abortus probeert te veroorzaken met de dood tot gevolg.

Toen ik dat zei tegen die persoon die die petitie had gedeeld kreeg ik nog een grote bek ook en was ik niet voor de vrijheid van vrouwen.

Hoe het er in NL in staat in het wetboek sta ik er 100% achter en niets meer aan doen zou ik zeggen. Wat ze in andere landen doen...zal me eerlijk gezegd een worst wezen.

Ik woon zelf in Zweden en daar denken ze ook anders over euthanasie en ook beetje anders over abortus. Maar het is niet verboden. Ik vind dat een land de vrijheid mag hebben hoe deze wetgeving in te richten. De meeste EU landen staan wel abortus toe als je er vroeg genoeg achter komt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:16

dat wordt niet geregistreerd dus is moeilijk te zeggen. Fiom zegt er het volgende over:

Citaat:
Het is daarom lastig te verklaren waarom het aantal abortussen stijgt. Wel weten we uit onderzoek en vanuit de begeleiding van vrouwen die onbedoeld zwanger zijn, dat verschillende elementen meespelen in een besluit. Naast persoonlijke afwegingen, zijn er mogelijk ook maatschappelijke factoren die bijdragen aan de stijging. Denk aan zorgen over huisvesting, financiën, de toekomst en een groeiende groep vrouwen die natuurlijke anticonceptiemethoden* gebruikt.

Uit de cijfers blijkt niet dat de toename te wijten is aan de afschaffing van de verplichte beraadtermijn van vijf dagen voor abortus, die per 1 januari 2023 is geschrapt uit de Wet afbreking Zwangerschap. 

De stijging van het aantal abortussen in Nederland is niet uniek. In 2023 is bij meerdere Europese landen een stijging van het aantal abortussen te zien.

https://fiom.nl/ongewenst-zwanger/abort ... an%2010%25.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:21

Kimddddd schreef:
Ik ga niet tekenen....

er was ooit ook een petitie van Tim over Abortus moet uit het strafrecht. Iedereen druk tekenen en verbaast zijn dat het in het strafrecht stond

Er stond namelijk dat het strafbaar was als je niet in een kliniek of ziekenhuis een abortus zou nemen, als je een of andere rare dokter inhuurt die geen dokter is, als iemand je dwingt of als iemand die helemaal niet deskundig is een abortus probeert te veroorzaken met de dood tot gevolg.

Toen ik dat zei tegen die persoon die die petitie had gedeeld kreeg ik nog een grote bek ook en was ik niet voor de vrijheid van vrouwen.

Hoe het er in NL in staat in het wetboek sta ik er 100% achter en niets meer aan doen zou ik zeggen. Wat ze in andere landen doen...zal me eerlijk gezegd een worst wezen.

Ik woon zelf in Zweden en daar denken ze ook anders over euthanasie en ook beetje anders over abortus. Maar het is niet verboden. Ik vind dat een land de vrijheid mag hebben hoe deze wetgeving in te richten. De meeste EU landen staan wel abortus toe als je er vroeg genoeg achter komt.

Maar dit is dus onjuist, om meerdere redenen.
Sowieso al principieel, er staat nu in de wet dat abortus strafbaar is, tenzij. Dat gaat in tegen het zelfbeschikkingsrecht over jou eigen baarmoeder. Daarnaast zou het helemaal geen overheidsding moeten zijn m.i.

Daarnaast is het dus helemaal niet alleen strafbaar als je een rare dokter inhuurt. Zelfs jou eigen huisarts die jou 100% kent en met wie je een vertrouwensband hebt, mag geen abortuspil voorschrijven. Daarvoor moet je naar een vreemde kliniek met vreemde dokters. Vanaf meerdere plekken in Nederland is het reizen naar een abortuskliniek een behoorlijke opgave, zeker als je geen auto tot je beschikking hebt. Het wekt daarmee gevaarlijke situaties in de hand.

Ik zeg niet dat het fout is, er zitten ook voordelen aan dat het geregeld is in het strafrecht (o.a. de bescherming van vrouwen die wél gewenst zwanger zijn), maar het is niet zo zwart/wit als jij het stelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:53

Kimddddd schreef:
Ik ga niet tekenen....

Mij dan weer niet. Nu zie je dat vrouwen die in hun land niet veilig abortus kunnen ondergaan, naar bijvoorbeeld Nederland komen om dat te kunnen doen.

Naar mijn mening zouden deze vrouwen in hun eigen land in vertrouwde omgeving in eigen taal een behandeling moeten kunnen ondergaan.

In de wet zou moeten staan 'Abortus is niet strafbaar, tenzij' .