Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:19

Korte samenvatting, Wilders wil de boel laten ploffen zonder dat hij het zelf doet. Dus neemt hij nu NSC weer op de korrel.

Shadow0

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:23

Stel je toch voor dat we die energie zouden stoppen in goed besturen.. Het is allemaal zo ontzettend onnodig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:34

Ik kan nergens het stukje vinden van zijn broer dat de PVV zelf openheid moet geven.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:35

Shadow0 schreef:
Stel je toch voor dat we die energie zouden stoppen in goed besturen.. Het is allemaal zo ontzettend onnodig.

Moet je dat wel kunnen, het is een grote poppenkast nu. Die kunnen niet goed besturen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 11:47

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:01

Goeie genade wat een gruwelijke man!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:39

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 13:01

irmaz schreef:
De financier van Nederlands (en mogelijk Belgisch) extreem-rechts, een portret.
https://archive.is/AefxY

Waarvan akte |( . Wat kunnen mensen toch afzakken. Vreselijk....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 13:26

%) ik kan echt alleen maar melden %) -O- |( :oo :r Y;( hoe worden mensen zo?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:00

BigOne schreef:
Korte samenvatting, Wilders wil de boel laten ploffen zonder dat hij het zelf doet. Dus neemt hij nu NSC weer op de korrel.

Is natuurlijk de verwachting van zijn broer. Of het ook uit gaat komen is nog even afwachten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:15

BigOne schreef:
Pien, het is gewoon een feit dat zonder de 20.000 euro inkomenssteun die een boer gemiddeld ontvangt dat dan de helft van de boeren failliet gaat of minimaal onder het minimum zakt. Mag dan een levenswijze zijn, het hangt voor veel boeren van subsidies aan elkaar. Triest , leuk zo’n “ levenswijze “ .

Ho ho ho, dit is na de 2e wereldoorlog een bewuste politieke keuze geweest onder het mom van nooit meer honger.

In principe zeggen we zoiets ook niet over de hele cultuursector bijvoorbeeld....

Zijn maatschappelijke keuzes. Geen individuele keuzes.

Ik vond deze trouwens boeiend, omdat het hier ook een paar pagina's over personeelstekort ging.

Ik vond het vooral boeiend dat de personeelsmarkt inderdaad geen markt is. Hoe kan het dat je in de zorg niet 6 x zoveel betaald krijgt, er is krapte? Zet mij aan het denken wel...

Is toch raar? We zitten in een kapitalistisch systeem maar hierin werkt deze markt niet ?

Afbeelding

In mijn omgeving hebben sommige zorginstellingen een stop op ZZP inhuur aangekondigd, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Is eigenlijk ook geen vrije marktwerking?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:34

Het antwoord op waarom je in de zorg niet 6x zoveel krijgt, is simpel te beantwoorden. Zorg is een enorm grote sector. 1.6 miljoen mensen werken in de zorg, dat is 15% van alle werkende Nederlanders. Tegelijkertijd is 'zorg & welzijn' al meer dan 10 jaar één van de grootste overheidsuitgaven, dat rond de 25% van alle overheidsuitgaven schommelt, dit jaar zo'n 100 miljard euro.

Als de zorgverzekering niet meer geld van de overheid krijgt, en de zorgverzekering niet minder winst wil maken noch meer premie wil eisen i.v.m. concurrentiepositie. Dan zal de zorgverzekering dus niet meer per uur uit wil keren aan de zorginstellingen, die daardoor niet meer kunnen betalen aan hun personeel zonder dat dit ten koste gaat van hun eigen winstgevendheid.

Geven we al het zorgpersoneel bruto 24 euro per maand meer, dan gaat dat dus al over een kostenstijging van minimaal 400 euro per jaar per persoon voor de bedrijven (want er komt minimaal dik 30% bovenop het brutoloon aan extra kosten) wat neerkomt op 0.64 miljard euro aan extra kosten. En dan heb je het bij een fulltime werknemer over een stijging van 1% van het minimumloon.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 01-11-24 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:38

ruitje schreef:
Ho ho ho, dit is na de 2e wereldoorlog een bewuste politieke keuze geweest onder het mom van nooit meer honger.

In principe zeggen we zoiets ook niet over de hele cultuursector bijvoorbeeld....

Ja, dat zijn oorspronkelijk maatschappelijke keuzes maar het individu kiest er toch echt voor om daar afhankelijk van te blijven en het risico te lopen dat de maatschappij op een goede dag besluit dat het niet meer de juiste keuze is.
In de cultuursector is zoiets precies gezegd.

Dat in de zorg geen ZZp-ers meer worden ingehuurd is een beslissing van Agema geweest. Ik hoop dat ze ook het besluit heeft genomen om te kijken waarom al het zorgpersoneel ZZp-er is geworden en die redenen zoveel mogelijk op te lossen, anders zou de zorg nog wel eens leger kunnen lopen dan de bedoeling is -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:41

ruitje schreef:
BigOne schreef:
Pien, het is gewoon een feit dat zonder de 20.000 euro inkomenssteun die een boer gemiddeld ontvangt dat dan de helft van de boeren failliet gaat of minimaal onder het minimum zakt. Mag dan een levenswijze zijn, het hangt voor veel boeren van subsidies aan elkaar. Triest , leuk zo’n “ levenswijze “ .

Ik vond deze trouwens boeiend, omdat het hier ook een paar pagina's over personeelstekort ging.

Ik vond het vooral boeiend dat de personeelsmarkt inderdaad geen markt is. Hoe kan het dat je in de zorg niet 6 x zoveel betaald krijgt, er is krapte? Zet mij aan het denken wel...

Is toch raar? We zitten in een kapitalistisch systeem maar hierin werkt deze markt niet ?

[ Afbeelding ]

In mijn omgeving hebben sommige zorginstellingen een stop op ZZP inhuur aangekondigd, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Is eigenlijk ook geen vrije marktwerking?

Ruitje, dat weet ik maar dan is het toch triest dat de kleinere boeren meestal in armoede zouden vervallen wanneer die subsidie wegvalt ? We zijn 75 jaar verder en dat zou te denken moeten geven, vooral voor een BBB die het liefst intensieve bedrijven heeft( die zich doorgaans prima kunnen redden)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:48

ik zou heel graag zonder de subsidie verder gaan. Maar dat zou wel betekenen dat ik meer dan de kostprijs voor mijn melk moet gaan berekenen en dat de consument dus ongeveer het dubbele moet gaan betalen in de winkels. En ja, dat gaat niet gebeuren. Dus dan wordt de goedkope melk wel uit bijvoorbeeld China gehaald

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:54

De wetgeving rondom ZZP gaan ze nu ook controleren per 1 januari, daarmee hopen ze dat er veel zzpers weer in loondienst gaan. Maar ook daar geloof ik niet zo in. Die wetgeving is er al sinds 2017 alleen kwam er geen controle op. Nu heeft de belastingdienst 88 fte vrijgemaakt voor de controle erop. Op 1 miljoen zzpers. Ik zeg: succes!

Ik heb bij Agema net als bij andere partijleden het gevoel steeds dat ze van alles willen, maar niet nadenken of het uitvoerbaar of uberhaupt haalbaar is. De gevolgen lijken ze niet te overzien, het is meer hoop doet leven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:05

https://www.ad.nl/politiek/btw-verhogin ... ~afb64632/

Btw verhoging niet doorlaten gaan lijkt gewoon geen optie bij de vier partijen. Erg bizar om te lezen welke alternatieven er zijn, grootverbruikers in water betalen kennelijk geen belasting >;) en nee dat willen ze ook niet invoeren

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:24

Mizora schreef:
Het antwoord op waarom je in de zorg niet 6x zoveel krijgt, is simpel te beantwoorden. Zorg is een enorm grote sector. 1.6 miljoen mensen werken in de zorg, dat is 15% van alle werkende Nederlanders. Tegelijkertijd is 'zorg & welzijn' al meer dan 10 jaar één van de grootste overheidsuitgaven, dat rond de 25% van alle overheidsuitgaven schommelt, dit jaar zo'n 100 miljard euro.

Als de zorgverzekering niet meer geld van de overheid krijgt, en de zorgverzekering niet minder winst wil maken noch meer premie wil eisen i.v.m. concurrentiepositie. Dan zal de zorgverzekering dus niet meer per uur uit wil keren aan de zorginstellingen, die daardoor niet meer kunnen betalen aan hun personeel zonder dat dit ten koste gaat van hun eigen winstgevendheid.

Geven we al het zorgpersoneel bruto 24 euro per maand meer, dan gaat dat dus al over een kostenstijging van minimaal 400 euro per jaar per persoon voor de bedrijven (want er komt minimaal dik 30% bovenop het brutoloon aan extra kosten) wat neerkomt op 0.64 miljard euro aan extra kosten. En dan heb je het bij een fulltime werknemer over een stijging van 1% van het minimumloon.

Snap ik, maar als je dus echte marktwerking zou volgen is het simpel:

Of je betaald je personeel meer, of je hebt geen personeel meer en moet je deuren sluiten.

We willen marktwerking in de zorg maar we trekken dat niet door, snap je?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:25

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:32

karuna schreef:
https://www.ad.nl/politiek/btw-verhogin ... ~afb64632/

Btw verhoging niet doorlaten gaan lijkt gewoon geen optie bij de vier partijen. Erg bizar om te lezen welke alternatieven er zijn, grootverbruikers in water betalen kennelijk geen belasting >;) en nee dat willen ze ook niet invoeren

Wat ik zo lees gaat de 1ste kamer bij niet terugdraaiing alle belastingbesluiten tegenstemmen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:33

ruitje schreef:
Mizora schreef:

Snap ik, maar als je dus echte marktwerking zou volgen is het simpel:

Of je betaald je personeel meer, of je hebt geen personeel meer en moet je deuren sluiten.

We willen marktwerking in de zorg maar we trekken dat niet door, snap je?

Marktwerking in de zorg , net als met energie en andere nuts instellingen heeft averechts gewerkt. Schande vind ik het. Het gaat al te lang meer om het verdienmodel ipv over goede efficiënte zorg. Niet ok. Net als die belachelijk hoge energie prijzen, ook niet ok.
De mens is te hebberig voor zo'n model en met schijt aan de gebruiker verrijken een aantal mensen zich.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:37

Als men nu voor dit geld wil werken, is het marktwerking dat men niet meer gaat betalen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:39

Mizora schreef:
Als men nu voor dit geld wil werken, is het marktwerking dat men niet meer gaat betalen.

Juist en ook dat de prijzen zo hoog blijven. Zolang wij dat blijven betalen, gaat het alleen nog maar verder omhoog.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:45

Staatsecretaris Idsiga (financiën is afgetreden.

https://nos.nl/artikel/2542855-staatsse ... getwijfeld

Citaat:
NSC-staatssecretaris Idsinga van Financiën is afgetreden. Nadat hij deze week forse kritiek kreeg van partijen in de Tweede Kamer over het niet openbaren van zijn zakelijke belangen zegt Idsinga geen vertrouwen meer te voelen.

Hij benadrukt dat hij niets verkeerd heeft gedaan, maar ook omdat de grootste coalitiepartij, de PVV, zich bij de kritiek heeft aangesloten zegt hij "niet meer effectief te kunnen en willen functioneren".

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:48

En dat is een. Benieuwd hoeveel er nog gaan volgen