Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DubbelFun schreef:Wij mij opvalt is dat telkens deze gebeurtenis wordt aangehaald 'Een kind werd daarbij omvergelopen en de wolf ging met zijn poot op de rug van het kind staan.' Maar dat er ook een kind is aangevallen en gebeten wordt totaal 'over het hoofd' gezien ???
TinkerTreas schreef:Ik bedoelde met die vossen ook dat ze kippen en konijnen pakken, dus dat je die veilig op moet hokken.
Dus dat we daar ook in de randstad wel aan gewend zijn (in vossen gebied).
Maar dat een wolf wel van een heel ander kaliber is en totaal niet te vergelijken is.
Met een wolf zou mijn eerste angst niet mijn konijn in zijn hokje zijn (die ik overigens niet heb), maar mijn shetlanders.
Ik denk dat konijnen relatief veilig zijn voor wolven, zolang er weide dieren aanwezig zijn. (Dat is mijn gedachte in ieder geval, niet op enig onderzoek gebaseerd).
tienus63 schreef:Een overzicht van de meldingen uit 2024 en de uitspraken van Niko Koffeman, voorzitter Faunabescherming.
Bron geen wolf op YouTube
https://youtu.be/63-ogtGqHcE?feature=shared
Douce schreef:De EPM link in de OP werkt bij mij niet. Heeft iemand de goede link voor mij (of ligt het aan mij?)
rien10 schreef:Er is ook geen probleem net zenderen. Men maakt een probleem.
Ik vermoed, en hier meerderen met mij, dat de instanties die tegen zenderen zijn, niet willen dat er het een en ander duidelijk wordt. Met duidelijkheid kan je namelijk gaan acteren. En dat willen ze niet. Wolven moeten hier blijven en moeten met rust gelaten worden volgens deze clubs.
Femke_Tweety schreef:tienus63 schreef:
Eigenlijk zijn degenen die het hardst roepen dat ze het dier in Nederland willen hebben en hem vooral geen strobreed in de weg willen leggen de grootste vijand van de wolf.
Het gevolg is dat je achter de feiten aanloopt, en daarmee gedwongen wordt tot veel heftiger en voor de wolf beroerder ingrijpen dan wanneer vanaf het begin wat handiger met de boel omgegaan was.
Verlies-verlies.
Voor de wolf en de mens.
rien10 schreef:Laten we eens aannemen dat dit natuurlijk gedrag is.
Dan kan dat voor de mens nog wel ongewenst gedrag zijn.
Natuurlijk kan ongewenst zijn.
Nijlpaarden lopen overal over- en doorheen. Ook over toeristen tentjes. Natuurlijk gedrag voor de Hippo. Bijzonder ongewenst voor mensen.
Stinkdieren laten hun stink klieren leeglopen bij gevaar. Totaal natuurlijk gedrag. Ongewenst op je vakantieadres. (Ik zat een keer in de US te lezen, naast de camper. Zag in mijn ooghoek een kat lopen. Eeeh een skunk. Ben maar binnen gaan zitten)
tienus63 schreef:Ik was aangenaam verrast hoe ze zich opstelde toen ze in gesprek raakte met baasje en de boer. Ze liet hen uitpraten en drong haar mening niet op en dwong het gesprek niet in een hoek.
rien10 schreef:DuoPenotti schreef:Hier is die ruimte ook niet.
Nergens is die ruimte.
Maar als de mensen in het Amsterdamsebos ineens niet meer kunnen wandelen.
Of flappie uit het hok getrokken word is het misschien pas meer echt.
Bij de fb pagina van Eva word gewoon keihard gezegd dat de eigenaresse van Bruno het verhaal verzonnen heeft.
Iets met ver van de bed show
Dit dus.
MairiMacBran schreef:Nou ja, volgens Niko Koffeman ís dit natuurlijk gedrag in de filmpjes. En zo lang die man op zijn woord geloofd wordt en men handelt naar zijn zogenaamde expertise zijn er dus geen probleemwolven.
Citaat:10 september 2024/Zweden
Wolf jaagt op katten en jaagt schoolkinderen angst aan: nieuwe oplossing
Huisdier etende wolven in woonwijken zijn een enorm probleem. Een Zweedse gemeente probeert een nieuwe oplossing.
Jonge wolven zwerven vaak ver rond op zoek naar nieuwe territoria. Gemakkelijk beschikbaar voedsel is welkom. Maar als huisdieren in woonwijken een prooi worden, wordt het problematisch.
Schoolactiviteiten afgelast na wolvenwaarneming
De Europese school in de Zweedse stad Malmköping moest begin september een oriëntatie-evenement afgelasten. Leerlingen waren wolven tegengekomen in het bos. De tocht werd onmiddellijk afgelast om veiligheidsredenen. Een geplande wandeling door verschillende schoolklassen werd uit voorzorg ook afgelast.
Katten als wolvenvoer
Er waren herhaaldelijk meldingen van wolven rond het stadje en tien huiskatten werden als vermist opgegeven. Het is zeer waarschijnlijk dat de huiskatten een gemakkelijke prooi werden voor Issegrim. De wildlife officer van de provincie Sörmland vertelde “Jakt&Jägare” dat het om een jonge wolf uit de regio Ösjö ging. De wolf had ervoor gekozen om in de buurt op katten en herten te jagen in plaats van op de gevaarlijkere elanden en herten in het bos.
Lawaai in plaats van schieten
Nog in augustus waren er aanvallen van wolven op schaapskuddes in de provincie Östergötland. Een school in deze provincie moest ook haar activiteiten verminderen om gevaar af te wenden.
Op 1 september werden twee wolven gedood tijdens een beschermingsjacht. In Malmköping werd voor een andere aanpak gekozen. Een speurhond werd gebruikt om de sporen van de wolf te volgen. Het provinciebestuur weet nu welke paden de wolf gebruikt om de nederzetting binnen te komen. Mensen moeten nu als wolvenverschrikkers fungeren op deze punten. Als de wolf nadert, moeten ze de wolf wegjagen door te schreeuwen en lawaai te maken. Het valt nog te bezien of deze “wolfvriendelijke” methode echt succes zal hebben.
https://www.pirsch.de/news/wolf-jagt-ka ... u94Z3magkA