Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:17

Gelukkig ken ik een aantal topruiters en weet ik dat daar niets raars gebeurd met de paarden. En zeker geen mishandeling.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:24

Elisa2 schreef:
Ik zit niet eens meer op een paardenrug en toch zou ik het zonde vinden als het afgeschaft wordt. Ik zie ook namelijk zoveel paarden genieten van het werk en de aandacht. Een paard wil graag samenwerken.
Uiteraard kan dat alleen als ze goed en respectvol behandeld worden.

Ik denk dat er een hoop paarden gaan wegkwijnen als ze niks meer mogen doen. Is dat vriendelijk?

Er is wel een verschil tussen niets meer doen en wegkwijnen (Al zit 'werken' van oudsher niet in de paardennatuur natuurlijk) en een paard inzetten omdat je op een wedstrijd goed wilt scoren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:31

Is dat zo? Als ze er vandoor gaan voor een roofdier moeten ze ook hard werken..

Niet iedereen wilt scoren op een wedstrijd, sommige mensen willen gewoon het beste uit zichzelf en paard halen en groeien juist als ze een doel hebben.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:32

werken niet in de paardennatuur? De mens werkt al duizenden jaren samen met het paard en heeft ze dusdanig gefokt dat paarden werkwillig zijn en juist voldoening halen aan samenwerken met de mens.

Vanuit het wilde paard zat het er misschien niet in, maar letterlijk sinds het jaar nul en zelfs nog veel eerder werd het paard al ingezet op het land, voor de wagen en onder de man. Dus onze paarden stammen af van paarden bij wie het wel in de genen zit om te werken.

Ik ben ervan overtuigd dat je ook de top kunt halen zonder paarden te mishandelen. Kijk bijvoorbeeld naar Jolanda Adelaar, Romy Huisman, Jill Huijbrechts. Zij zijn echt supervriendelijk en rijden alledrie op hoog niveau.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:52

Ik heb het over de echte top. Dus niet alleen GP oefeningen aanleren, maar echt tot de top in wedstrijden behoren. Het gaat dan om het laatste stukje aanspanning en activiteit die een paard mijns inziens niet snel uit zichzelf een hele proef zal laten zien. En dan bedoel ik de aanspanning in ontspanning.

Daarnaast vind ik hyperflexie, teveel spoorgebruik en stang en trens in de mond van een paard al paardenmishandeling. En kom niet bij me aan met: 'het is de hand die het doet'. Ik heb maar weinig vriendelijke handen gezien bij de OS en dat zijn dan de beste ruiters/amazones van de wereld. Als die het niet kunnen, kan niemand het zou je toch denken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:01

Ik kijk ook niet graag naar paardensport op hoog niveau. Ik kijk liever een lesje van een hobbyruiter die zn paard heerlijk aan het lopen heeft zonder toeters en bellen.

Wordt ook verdrietig van eeuwig longeren met hulpteugels en dingen die de verkeerde impulsen geeft aan paard maar die hem op dat moment mooi laten lopen.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik liever de voetbal afgeschaft zie. Die rellen, de ME die weer moet optreden, de gewonden, het slopen van ondernemers hun zuurverdiende eigendommen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:03

Ik heb nog nooit zoveel vriendelijk stanggebruik gezien als bij deze OS. Er is al echt een positieve verandering gaande. Hyperflexie is allang verboden (al lijken mensen tegenwoordig niet meer precies te weten wat het is) En overmatig spoorgebruik vond ik ook reuze meevallen.

Juist degene die goud gewonnen heeft laat zo prachtig ontspanning in aanspanning zien. Het is ook simpel te zien, het verschil. Een durchlassig paard of niet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:30

Elisa2 schreef:
Is dat zo? Als ze er vandoor gaan voor een roofdier moeten ze ook hard werken..

Nou die van mij is echt liever lui dan moe. Rent ook niet in paniek weg (tenzij de hele kudde gaat) schrikt en staat stil :') +:)+

Sportpaarden worden heet gefokt toch? En daar komt dan die ''werklust'' vandaan naar mijn idee.

Rennen kost energie, dat wil je niet te veel verspillen door te moeten vluchten als dier. Wij zijn ook geneigd energiebesparend te leven

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:34

Elisa2 schreef:
Ik heb nog nooit zoveel vriendelijk stanggebruik gezien als bij deze OS. Er is al echt een positieve verandering gaande. Hyperflexie is allang verboden (al lijken mensen tegenwoordig niet meer precies te weten wat het is) En overmatig spoorgebruik vond ik ook reuze meevallen.

Juist degene die goud gewonnen heeft laat zo prachtig ontspanning in aanspanning zien. Het is ook simpel te zien, het verschil. Een durchlassig paard of niet.

Dit inderdaad :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:35

Sportpaarden worden niet heet gefokt. Die worden geselecteerd op functioneel en werkwillig.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 14:53

Elisa2 schreef:
Niet iedereen wilt scoren op een wedstrijd, sommige mensen willen gewoon het beste uit zichzelf en paard halen en groeien juist als ze een doel hebben.
dit klopt helemaal

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:55

Benzz schreef:
Sportpaarden worden niet heet gefokt. Die worden geselecteerd op functioneel en werkwillig.

Temperamentvoller dan. Als in zeker niet geschikt voor elke ruiter. Werkwillig is anders naar mijn idee. Ook een minder temperamentvol paard kan werkwillig zijn.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 14:56

manubres schreef:
Ik ben van mening dat je zonder mishandeling een paard niet naar de top kan rijden...Maar daarmee kom je op het dilemma: wat is mishandeling en hoe ga je dat definiëren?

https://www.youtube.com/watch?v=nILKmavdFm0

Waarom kan dat niet ? er zijn toch zat top ruiters die goed zijn voor hun paard en waar geen mishandeling aan te pas komt...

Bovendien is paardensport niet alleen topsport

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 15:27

Als je het gebruik van s&t al mishandeling op zich vindt, dan is het niet zo moeilijk meer om alles mishandeling te noemen.
Met mooie van onze sport is ook dat je er altijd mee kan stoppen, op marktplaats met dat arme dier en alle bijbehorende mishandeltroep, er is vast wel een liefhebber voor te vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:59

LvdO schreef:
werken niet in de paardennatuur? De mens werkt al duizenden jaren samen met het paard en heeft ze dusdanig gefokt dat paarden werkwillig zijn en juist voldoening halen aan samenwerken met de mens.

Ik denk dat voldoening halen uit de samenwerking nooit belangrijk is geweest binnen de fokkerij. Een paard moest gewoon doen wat het moest doen zonder gelul.
Bedenk dat het vroeger voor mensen gewoon noodzakelijk was dingen met paarden te doen en het leven zwaarder dan nu.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:34

Veronica2 schreef:
Als je het gebruik van s&t al mishandeling op zich vindt, dan is het niet zo moeilijk meer om alles mishandeling te noemen.
Met mooie van onze sport is ook dat je er altijd mee kan stoppen, op marktplaats met dat arme dier en alle bijbehorende mishandeltroep, er is vast wel een liefhebber voor te vinden.

Ik ben inderdaad met die 'mooie' sport gestopt, heb het bit uit de mond van mijn paard gehaald en sporen afgedaan. Heel interessant wat er dan gebeurt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:45

Wat ik niet snap is dat men elkaar niet in de waarde kan laten. (even in het algemeen)

Degene die wel met bit en sporen rijden zijn ineens mishandelaars in de ogen van degene die dat niet (meer) doen. Waarom gewoon niet accepteren dat er verschillende manieren zijn die naar Rome leiden en zolang er respectvol met het paard omgegaan wordt die allemaal prima zijn.

Ik zie sportruiters nooit onder artikelen van bitloos bijvoorbeeld negatief reageren maar andersom..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:50

Weinig interessant wat er gebeurd...meeste paarden lopen precies hetzelfde...

Citaat:
Ik zie sportruiters nooit onder artikelen van bitloos bijvoorbeeld negatief reageren maar andersom..

:j

precies, hou er gewoon mee op.
Je kan met beide k.t rijden en dat weten we onderhand toch wel of niet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:53

Elisa2 schreef:

Dat zie ik wel...
Recreant, bitloos, paard dressuurmatig niet voor elkaar dus slecht, 24/7 buiten in de modder...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:55

Die reacties zie ik alleen als de Bitloos brigade (om het maar even zo te zeggen) de andere kant aanvalt eigenlijk. Maar wellicht zie ik niet alles.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:02

Ik weet dat jij en ik van mening verschillen, prima toch?
Jij ziet dingen die ik niet zie en ik zie dingen die jij niet ziet.
Dat heet verschil van mening. Ik laat mensen daarmee toch in hun waarde?

En wat betreft negativiteit van sportruiters die doen dat echt wel, je moet geen profielfoto van een Fjord of haflinger hebben want dan gaan ze helemaal los.

Of ze zeggen: hou je bek als je geen medailles hebt gewonnen en geen GP kan rijden. ik denk zelf dat juist de mensen die geen verstand van paardensport hebben en daardoor niet door een gekleurde bril kijken heel goed kunnen zien of iets paardenleed is of niet. Mensen die al lang aan paardensport doen worden 'bedrijfsblind' en bij hen is meer sprake van eigen belang.
Laatst bijgewerkt door manubres op 14-08-24 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:04

Waar spreek jij die sportruiters dan dat ze los gaan?

Ik heb dat nog nooit gehad en mijn profielfoto op feestboek is ook mijn tinker en ik.

En GP heb ik toch ook nog nooit gereden.

Nee, kan dat niet beamen wat jij zegt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:06

manubres schreef:
Ik weet dat jij en ik van mening verschillen, prima toch?
Jij ziet dingen die ik niet zie en ik zie dingen die jij niet ziet.
Dat heet verschil van mening. Ik laat mensen daarmee toch in hun waarde?

En wat betreft negativiteit van sportruiters die doen dat echt wel, je moet geen profielfoto van een Fjord of haflinger hebben want dan gaan ze helemaal los.

Of ze zeggen: hou je bek als je geen medailles hebt gewonnen en geen GP kan rijden. ik denk zelf dat juist de mensen die geen verstand van paardensport hebben en daardoor niet door een gekleurde bril kijken heel goed kunnen zien of iets paardenleed is of niet.

Ja hoor, ik bedoelde jou niet persoonlijk.. dit is gewoon iets wat ik constateer op social media.

Maar je bevestigd wel mijn punt want die mensen reageren omdat ze aangevallen worden. Zal niet zeggen dat hun reacties goed zijn maar als er echt altijd overal negatief commentaar op komt wordt het soms erg vervelend.

De mensen die iets leed vinden kunnen daar behoorlijk in doordrammen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:06

DuoPenotti schreef:
Waar spreek jij die sportruiters dan dat ze los gaan?

Ik heb dat nog nooit gehad en mijn profielfoto op feestboek is ook mijn tinker en ik.

En GP heb ik toch ook nog nooit gereden.

Nee, kan dat niet beamen wat jij zegt.

Moet ook eerlijk zeggen dat het gebeurt als zij kritiek uiten op een GP ruiter.

@Elisa ik vind het soms ook teveel, maar aan de andere kent denk ik ook: als je niet blijft doordrammen zal er nooit wat veranderen. Ik las nu bij het KWPN dat ze voor de jonge paardenwedstrijden een oproep deden om paarden vooral met lengte in de hals te rijden, want dat wil de jury graag zien, stond erbij. Dan denk ik: omdat de jury dan hogere punten geeft of omdat dit voor het paard prettiger en vriendelijker is en biomechanisch beter is? Dat zou de motivatie moeten zijn vind ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 19:11

Ik uit vaak genoeg kritiek tegen de trek ruiters zoals Gal...al vanaf de eerste dag dat ik hem zag rijden.
En ik kreeg geen kritiek van de GP ruiters, wel van de wannabees die L reden en dachten wat ze zagen geweldig was.

manubres schreef:
Veronica2 schreef:

Ik ben inderdaad met die 'mooie' sport gestopt, heb het bit uit de mond van mijn paard gehaald en sporen afgedaan. Heel interessant wat er dan gebeurt.

[HAW] boscrosser met bit, naar bitloos in rijbak

Dit gebeurt er als je het bit eruit haalt...heel oud topic. Filmpjes niet meer werkend, maar de tekst geeft ook info.
dacht dat men ondertussen wijzer was..niet dus, wat jammer